eitaa logo
مواعظ عددی قران📖
108 دنبال‌کننده
1 عکس
1 ویدیو
0 فایل
کانال های حاج حسن👇👇👇 ۱_ @mavaezoladadiye ۲_ @Dastansoti ۳_ @mojezeyeghoran ۴_ @rozeyesoti ارتباط با مدیر کانال👇👇👇 @hajj_hassan
مشاهده در ایتا
دانلود
My Video4.mp3
2.48M
تفسیر آیات منتخب جزء دوم (شرح آیه 148سوره مبارکه بقره) نکاتی پیرامون تغییر قبله استاد رفیعی 🎤 کانال 📖 http://eitaa.com/joinchat/3604480016C16080abf38
در سوره حمد 👌👌 1⃣▫️گمراهان (منافقین ) 2⃣▫️منحرفان (یهود و نصاری ) ⬛️🔹۱ ـ از موارد استعمال این دو کلمه در قرآن مجید چنین استفاده مى شود که مَغْضُوبِ عَلَیْهِم مرحله اى سخت تر و بدتر از ضالِّین است، و به تعبیر دیگر ضالِّین گمراهان عادى هستند، و مَغْضُوبِ عَلَیْهِم ، گمراهان لجوج و یا منافق، و به همین دلیل در بسیارى از موارد، غضب و لعن خداوند در مورد آنها ذکر شده. در آیه ۱٠۶ سوره نحل مى خوانیم: وَ لکِنْ مَنْ شَرَحَ بِالْکُفْرِ صَدْراً فَعَلَیْهِمْ غَضَبٌ مِنَ اللّهِ: آنهائى که سینه خود را براى کفر گسترده ساختند غضب پروردگار بر آنها است . و در آیه ۶ سوره فتح آمده است: وَ یُعَذِّبَ الْمُنافِقینَ وَ الْمُنافِقاتِ وَ الْمُشْرِکینَ وَ الْمُشْرِکاتِ الظّانِّینَ بِاللّهِ ظَنَّ السَّوْءِ عَلَیْهِمْ دائِرَةُ السَّوْءِ وَ غَضِبَ اللّهُ عَلَیْهِمْ وَ لَعَنَهُمْ وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَهَنَّم: خداوند مردان و زنان منافق و مردان و زنان مشرک و آنها را که درباره خدا گمان بد مى برند مورد غضب خویش قرار مى دهد، و آنها را لعن مى کند، و از رحمت خویش دور مى سازد، و جهنم را براى آنان آماده ساخته است . به هر حال مَغْضُوبِ عَلَیْهِم آنها هستند که علاوه بر کفر، راه لجاجت و عناد و دشمنى با حق را مى پیمایند و حتى از اذیت و آزار رهبران الهى و پیامبران در صورت امکان فروگذار نمى کنند آیه ۱۱۲ سوره آل عمران مى گوید: وَ بائُوا بِغَضَب مِنَ اللّهِ... ذلِکَ بِأَنَّهُمْ کانُوا یَکْفُرُونَ بِآیاتِ اللّهِ وَ یَقْتُلُونَ الأَنْبِیاءَ بِغَیْرِ حَقّ ذلِکَ بِما عَصَوْا وَ کانُوا یَعْتَدُونَ: غضب خداوند شامل حال آنها (یهود) شد; چرا که به خدا کفر مىورزیدند و پیامبران الهى را به ناحق مى کشتند . ⬛️🔹۲ ـ جمعى از مفسران عقیده دارند که مراد از ضالِّین منحرفین نصارى و منظور از مَغْضُوبِ عَلَیْهِم منحرفان یهودند. این برداشت به خاطر موضع گیرى هاى خاص این دو گروه در برابر دعوت اسلام مى باشد; زیرا همان گونه که قرآن هم صریحاً در آیات مختلف بازگو مى کند، منحرفان یهود، کینه و عداوت خاصى نسبت به دعوت اسلام نشان مى دادند، هر چند در آغاز، دانشمندان آنها از مبشران اسلام بودند، اما چیزى نگذشت که به جهاتى که اینجا جاى شرح آن نیست از جمله به خطر افتادن منافع مادّیشان سرسخت ترین دشمن شدند، و از هر گونه کار شکنى در پیشرفت اسلام و مسلمین فروگذار نکردند (همان گونه که امروز نیز موضع گروه صهیونیست در برابر اسلام و مسلمانان همین است). و با این حال، تعبیر از آنها به مَغْضُوبِ عَلَیْهِم بسیار صحیح به نظر مى رسد ولى باید توجه داشت این تعبیر در حقیقت از قبیل تطبیق کلى بر فرد است، نه انحصار مفهوم مَغْضُوبِ عَلَیْهِم در این دسته از یهود. اما منحرفان از نصارى که موضعشان در برابر اسلام تا این حد سرسختانه نبود، تنها در شناخت آئین حق گرفتار گمراهى شده بودند، از آنها تعبیر به ضالِّین شده که آن هم از قبیل تطبیق کلى بر فرد است. در احادیث اسلامى نیز کراراً مَغْضُوبِ عَلَیْهِم به یهود و ضالِّین به منحرفان نصارى تفسیر شده است و نکته اش همان است که در بالا اشاره شد.(۱) 📚تفسیر نمونه جلد۱ کانال 📖 http://eitaa.com/joinchat/3604480016C16080abf38
📣📣 توجه توجه بحمدلله نکات عددی سوره حمد از تفسیر نمونه به اتمام رسید 😊💪💪 امروز مطالب عددی از سوره بقره را به مدد الهی شروع میکنیم 😍 کانال 📖 http://eitaa.com/joinchat/3604480016C16080abf38
1⃣▪️در آغاز سوره بقره که دومین سوره قرآن مجید است با نخستین مورد از حروف مقطعه که در ابتداى این سوره آمده برخورد مى کنیم الف، لام، میم (الم). چنان که مى دانیم آغاز بیست و نه سوره قرآن با حروف مقطعه شروع شده است 2⃣▪️جالب این که در هیچ یک از تواریخ ندیده ایم که عرب جاهلى و مشرکان وجود حروف مقطعه در آغاز بسیارى از سوره هاى قرآن را بر پیغمبر(صلى الله علیه وآله) خرده بگیرند، و آن را وسیله اى براى استهزاء و سخریه قرار دهند، و این خود مى رساند که گویا آنها نیز از اسرار وجود حروف مقطعه کاملاً بى خبر نبوده اند. 3⃣▪️همچنین خداوند از حروف الفبا و کلمات معمولى، مطالب و معانى بلند را در قالب الفاظ زیبا و کلمات موزون ریخته و اسلوب خاصى در آن به کار برده که همه انگشت حیرت به دندان گرفته اند. آرى، همین حروف در اختیار انسان ها نیز هست ولى توانائى ندارند ترکیب ها و جمله بندى هائى بسان قرآن، ابداع کنند. گواه زنده این تفسیر براى حروف مقطعه، حدیثى است که از على بن الحسین(علیهما السلام) امام سجاد(علیه السلام) رسیده است آنجا که مى فرماید: کَذَبَتْ قُرَیْشٌ وَ الْیَهُودُ بِالْقُرْآنِ وَ قالُوا: سِحْرٌ مُبِینٌ، تَقَوَّلَهُ، فَقالَ اللّهُ: الم ذلِکَ الْکِتابُ... أَیْ یا مُحَمَّدُ هذَا الْکِتابُ الَّذِی أَنْزَلْتُهُ عَلَیْکَ هُوَ الْحُرُوفُ الْمُقَطَّعَةُ الَّتِی مِنْها أَلِفٌ، لامٌ، مِیمٌ وَ هُوَ بِلُغَتِکُمْ وَ حُرُوفِ هِجائِکُمْ، فَأْتُوا بِمِثْلِهِ إِنْ کُنْتُمْ صادِقِین...: قریش و یهود به قرآن نسبت ناروا دادند گفتند: قرآن سحر است، آن را خودش ساخته و به خدا نسبت داده است، خداوند به آنها اعلام فرمود: الم ذلِکَ الْکِتابُ یعنى: اى محمّد کتابى که بر تو فرو فرستادم از همین حروف مقطعه (الف ـ لام ـ م) و مانند آن است که همان حروف الفباى شما است . 4⃣▪️نکته دیگرى که این نظریه را درباره معنى حروف مقطعه قرآن تائید مى کند این است که در ۲۴ مورد از آغاز سوره هائى که با این حروف شروع شده است، بلافاصله سخن از قرآن و عظمت آن به میان آمده، این خود نشان مى دهد که ارتباطى میان این دو، (حروف مقطعه و عظمت قرآن) موجود است. 📚تفسیر نمونه جلد۱ کانال 📖 http://eitaa.com/joinchat/3604480016C16080abf38
aac_avc_My Video105 (2).mp3
1.83M
تفسیر آیات منتخب جزء سوم (شرح آیه ۲۷۶ سوره مبارکه بقره) نکاتی پیرامون ربا استاد رفیعی🎤 کانال 📖 http://eitaa.com/joinchat/3604480016C16080abf38
(الم ذلک الکتاب ) 1⃣🔹کتاب به معنى مکتوب و نوشته شده است، و بدون تردید منظور از کتاب در آیه مورد بحث قرآن مجید است. در اینجا این سؤال پیش مى آید: مگر تمام قرآن در آن روز نوشته شده بود؟ در پاسخ این سؤال مى گوئیم: نوشته شدن تمام قرآن لازم نیست; چرا که قرآن، هم به کل این کتاب گفته مى شود و هم به اجزاء آن. 2⃣🔹به علاوه کتاب ، گاهى به معنى وسیع ترى اطلاق مى شود به معنى مطالبى که درخور نوشتن است و به صورت مکتوب بیرون خواهد آمد، هر چند تا آن زمان نوشته نشده باشد، در سوره ص آیه ۲۹ مى خوانیم: کِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَیْکَ مُبارَکٌ لِیَدَّبَّرُوا آیاتِه: این کتابى است که بر تو نازل کردیم، کتابى است پر برکت تا مردم در آیات آن بیندیشند مسلّم است قرآن قبل از نزولش به صورت نوشته اى در میان انسان ها وجود نداشت. 3⃣🔹این احتمال نیز وجود دارد که تعبیر به کتاب اشاره به مکتوب بودنش در لوح محفوظ باشد (درباره لوح محفوظ در جاى خود بحث خواهیم کرد). کانال 📖 http://eitaa.com/joinchat/3604480016C16080abf38
(هدی المتقین) ♥️کلمه هدایت در قرآن در موارد فراوانى استعمال شده است ولى ریشه و اساس همه آنها به دو معنى بازگشت مى کند: 🔴🔸۱ ـ هدایت تکوینى که در تمام موجودات جهان وجود دارد (منظور از هدایت تکوینى رهبرى موجودات به وسیله پروردگار زیر پوشش نظام آفرینش و قانونمندى هاى حساب شده جهان هستى است). قرآن مجید در این زمینه از زبان موسى(علیه السلام) مى گوید: رَبُّنَا الَّذی أَعْطى کُلَّ شَیْء خَلْقَهُ ثُمَّ هَدى: پروردگار ما همان کسى است که همه چیز را آفرید و سپس آن را هدایت کرد .(۹) 🔴🔸۲ ـ هدایت تشریعى که به وسیله پیامبران و کتاب هاى آسمانى انجام مى گیرد و انسان ها با تعلیم و تربیت آنان در مسیر تکامل پیش مى روند، شاهد آن نیز در قرآن فراوان است از جمله مى خوانیم: وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا: آنها را راهنمایانى قرار دادیم که به فرمان ما مردم را هدایت مى کنند کانال 📖 http://eitaa.com/joinchat/3604480016C16080abf38
سوال : چرا هدایت در سوره بقره مخصوص متقین شده ؟؟ (هدی المتقین) ♥️مسلماً قرآن براى هدایت همه جهانیان نازل شده، ولى چرا در آیه فوق هدایت قرآن مخصوص پرهیزکاران، معرفى گردیده؟ علت آن این است که: تا مرحله اى از تقوا در وجود انسان نباشد (مرحله تسلیم در مقابل حق و پذیریش آنچه هماهنگ با عقل و فطرت است) محال است انسان از هدایت کتاب هاى آسمانى و دعوت انبیاء بهره بگیرد. به تعبیر دیگر: افراد فاقد ایمان دو گروهند: 1⃣▫️ گروهى هستند که در جستجوى حق اند و این مقدار از تقوا در دل آنها وجود دارد که هر جا حق را ببینند پذیرا مى شوند. 2⃣▫️گروه دیگرى افراد لجوج، متعصب و هوا پرستى هستند که نه تنها در جستجوى حق نیستند بلکه هر جا آن را بیابند براى خاموش کردنش تلاش مى کنند. مسلماً قرآن و هر کتاب آسمانى دیگر تنها به حال گروه اول مفید بوده و هست و گروه دوم از هدایت آن بهره اى نخواهند گرفت. کانال 📖 http://eitaa.com/joinchat/3604480016C16080abf38
جز ۴.mp3
1.3M
تفسیر آیات منتخب جزء چهارم شرح آیه ۲۰۰ سوره مبارکه آل عمران چهار نکته پیرامون رستگاری استاد رفیعی🎤 کانال 📖 http://eitaa.com/joinchat/3604480016C16080abf38
🔴۱ ـ متقین که اسلام را در تمام ابعادش پذیرا گشته اند. 🔴۲ ـ کافران که درست در نقطه مقابل گروه اول قرار گرفته و به کفر خود معترفند و از گفتار و رفتار خصمانه در برابر اسلام ابا ندارند. 🔴۳ ـ منافقان که داراى دو چهره اند، با مسلمانان ظاهراً مسلمان و با گروه مخالف، مخالف اسلامند، البته چهره اصلى آنها همان چهره کفر است ولى تظاهرات اسلامى نیز دارند. 📚تفسیر نمونه آیه دوم سوره بقره کانال 📖 http://eitaa.com/joinchat/3604480016C16080abf38
تفسیر آیات منتخب جزء پنجم قرآن کریم.mp3
2.29M
تفسیر آیات منتخب جزء پنجم (شرح آیه ۴۱ سوره مبارکه نساء) آثار تربیتی توجه به شاهدان اعمال استاد رفیعی🎤 کانال 📖 http://eitaa.com/joinchat/3604480016C16080abf38
‌در‌آیه‌سوم‌وچهارم‌سوره‌بقره 🔵الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ۳وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ۴ 1⃣▪️(همان) کسانى که به غیب [= حقایقى که از حس پوشیده و پنهان است] ایمان مى آورند 2⃣▪️و نماز را برپا مى دارند 3⃣▪️و از نعمتهایى که به آنان روزى داده ایم انفاق مى کنند 4⃣▪️ و کسانى که به آنچه بر تو نازل شده، و آنچه پیش از تو (بر پیامبران پیشین) نازل گردیده ایمان مى آورند 5⃣▪️ و به سراى دیگر یقین دارند کانال 📖 http://eitaa.com/joinchat/3604480016C16080abf38
توضیح مفصل این پنج ویژگی در پستهای آینده ⏳⏳
هدایت شده از مواعظ عددیه
کدومش بهتره؟؟ یکی لب دریا صدف جمع می‌کنه یکی تو دریا ماهی میگیره یکی عمق دریا مروارید میگیره تفسیر قرآن یعنی مروارید از دل دریا گرفتن 👌 کانالی که تورو تا عمق دریا میبره👇👇 مواعظ عددی قران📖 @mojezeyeghoran @mojezeyeghoran @mojezeyeghoran
1⃣▪️غیب و شهود دو نقطه مقابل یکدیگرند، عالم شهود، عالم محسوسات است، و جهان غیب، ماوراء حس، زیرا غیب در اصل، به معنى چیزى است که پوشیده و پنهان است و چون عالم ماوراء محسوسات از حس ما پوشیده است به آن غیب گفته مى شود. در قرآن کریم مى خوانیم: عالِمُ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَةِ هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحیم: خداوندى که به غیب و شهود، پنهان و آشکار دانا است و او است خداوند بخشنده و رحیم . 2⃣▪️نماز که رمز ارتباط با خدا است، مؤمنانى را که به جهان ماوراء طبیعت راه یافته اند در یک رابطه دائمى و همیشگى با آن مبدأ بزرگ آفرینش نگه مى دارد آنها تنها در برابر خدا سر تعظیم خم مى کنند، و تنها تسلیم آفریننده بزرگ جهان هستى هستند، و به همین دلیل، دیگر خضوع در برابر بت ها، و یا تسلیم شدن در برابر جباران و ستمگران، در برنامه آنها وجود نخواهد داشت. 3⃣▪️بنابراین مردم پرهیزگار آنها هستند که نه تنها از اموال خود، بلکه از علم و عقل و دانش، نیروهاى جسمانى و مقام و موقعیت اجتماعى خود، و خلاصه از تمام سرمایه هاى خویش به آنها که نیاز دارند مى بخشند، بى آن که انتظار پاداشى داشته باشند. 4⃣▪️و به این ترتیب، نه تنها اختلافى از نظر اصول و اساس در دعوت انبیاء نمى بینند، که آنها را معلمان و مربیان هماهنگى مى دانند که یکى پس از دیگرى در این آموزشگاه بزرگ جهان انسانیت براى پیش بردن انسان ها در سیر تکاملیشان گام مى گذارند آنها نه تنها ادیان آسمانى را مایه تفرقه و نفاق نمى شمرند، که با توجه به وحدت اصولى آنها، وسیله اى براى ارتباط و پیوند میان انسان ها مى دانند. 5⃣▪️آنها یقین دارند که انسان، مهمل، عبث و بى هدف آفریده نشده، آفرینش براى او خط سیرى تعیین کرده است که با مرگ هرگز پایان نمى گیرد، چرا که اگر در همین جا همه چیز ختم مى شد، مسلماً این همه غوغا براى این چند روز زندگى، عبث و بیهوده بود. کانال 📖 http://eitaa.com/joinchat/3604480016C16080abf38
قرآن.mp3
2.8M
🔵اهمیت قرآن کریم مقام معظم رهبری🎤 کانال 📖 http://eitaa.com/joinchat/3604480016C16080abf38
در ادامه بحث پنج صفت متقین👇 1⃣📍به تعبيری تقوی يك نيروى كنترل درونى است كه انسان را در برابر طغيان شهوات حفظ مى كند، و در واقع نقش ترمز نيرومندى را دارد كه ماشين وجود انسان را در پرتگاه ها حفظ و از تندرويهاى خطرناك ، باز مى دارد 2⃣📍امير مؤ منان على (عليه السلام ) مى فرمايد:الا و ان التقوى مطايا ذلل ، حمل عليها اهلها و اعطوا ازمتها، فاوردتهم الجنة : تقوا همچون مركبى است راهوار كه صاحبش بر آن سوار است و زمامش در دست او است و تا دل بهشت او راه پيش مى برد 3⃣📍بعضى ، تقوا را به حالت كسى تشبيه كرده اند كه از يك سرزمين پر از خار عبور مى كند، سعى دارد دامن خود را كاملا برچيند و با احتياط گام بردارد مبادا نوك خارى در پايش بنشيند، و يا دامنش را بگيرد. 📚تفسيرنمونه،جلد1،صفحه 80 کانال 📖 http://eitaa.com/joinchat/3604480016C16080abf38
🔹در اوایل تفسیر سوره بقره عرض کردیم که خداوند مردم را به سه دسته تقسیم کرده است. متقی ، کافر و منافق 🔹در آیه ۶و۷ اشاره به دسته دوم یعنی کفار میکند که خداوند سه مهر بر آنها زده است 🔹آنها چنان در کفر و عناد فرو رفته اند که حس تشخیص را از دست داده اند خدا بر دل ها و گوش هایشان مهر نهاده و بر چشم هاشان پرده افکنده شده (خَتَمَ اللّهُ عَلى قُلُوبِهِمْ وَ عَلى سَمْعِهِمْ وَ عَلى أَبْصارِهِمْ غِشاوَةٌ). به همین دلیل نتیجه کارشان این شده است که براى آنها عذاب بزرگى است (وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظیمٌ). 1⃣▫️علی قلوبهم بر 2⃣▫️علی سمعهم بر 3⃣▫️علی ابصارهم بر کانال 📖 http://eitaa.com/joinchat/3604480016C16080abf38
🔵چرا درک حقایق در قرآن به قلب نسبت داده شده است، در حالى که مى دانیم قلب مرکز ادراکات نیست بلکه تلمبه اى است براى گردش خون در بدن؟! در پاسخ چنین مى گوئیم: قلب در قرآن به معانى گوناگونى آمده است، از جمله: ♥️🔸۱ ـ به معنى عقل و درک ، چنان که در آیه ۳۷ سوره ق مى خوانیم: إِنَّ فی ذلِکَ لَذِکْرى لِمَنْ کانَ لَهُ قَلْب: در این مطالب، تذکر و یادآورى است براى آنان که نیروى عقل و درک داشته باشند . ♥️🔸۲ ـ به معنى روح و جان ، چنان که در سوره احزاب آیه ۱٠ آمده است: وَ إِذْ زاغَتِ الأَبْصارُ وَ بَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَناجِرَ: هنگامى که چشم ها از وحشت فرو مانده و جان ها به لب رسیده بود . ♥️🔸۳ ـ به معنى مرکز عواطف ، آیه ۱۲ سوره انفال شاهد این معنى است: سَأُلْقی فی قُلُوبِ الَّذینَ کَفَرُوا الرُّعْب: به زودى در دل کافران ترس ایجاد مى کنم . و در جاى دیگر در سوره آل عمران آیه ۱۵۹ مى خوانیم: فَبِما رَحْمَة مِنَ اللّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظّاً غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِک: ... اگر سنگدل بودى از اطرافت پراکنده مى شدند . کانال 📖 http://eitaa.com/joinchat/3604480016C16080abf38
🔵🔹اسلام در یک مقطع خاص تاریخى خود با گروهى روبرو شد که نه اخلاص و شهامت براى ایمان آوردن داشتند و نه قدرت و جرأت بر مخالفت صریح. 🔵🔹این گروه، که قرآن از آنها به عنوان منافقین یاد مى کند و ما، در فارسى از آنها تعبیر به دورو یا دو چهره مى کنیم، در صفوف مسلمانان واقعى نفوذ کرده بودند، و خطر بزرگى براى اسلام و مسلمین محسوب مى شدند، 🔵🔹و از آنجا که ظاهر اسلامى داشتند، غالباً شناخت آنها مشکل بود، ولى قرآن نشانه هاى دقیق و زنده اى براى آنها بیان مى کند کانال 📖 http://eitaa.com/joinchat/3604480016C16080abf38
و در آیه هشتم سوره بقره قرآن کریم اشاره به صفات منافقین میکند که در اینجا طبق تفسیر نمونه سه نشانه از صفات منافقین را بیان میکنم 👇👇
🔴اصلاح طلبی 1⃣▪️نخستین نشانه منافقین داعیه اصلاح طلبى است در حالى که مفسد واقعى همانها هستند مى فرماید: هنگامى که به آنها گفته شود: در روى زمین فساد نکنید، مى گویند: ما فقط اصلاح کننده ایم ! (وَ إِذا قیلَ لَهُمْ لاتُفْسِدُوا فِی الأَرْضِ قالُوا إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ). ما برنامه اى جز اصلاح در تمام زندگى خود نداشته و نداریم! اما قرآن در آیه بعد مى گوید: بدانید اینها همان مفسدانند و برنامه اى جز فساد ندارند ولى خودشان هم نمى فهمند ! (أَلا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَ لکِنْ لایَشْعُرُونَ). بلکه اصرار و پافشارى آنها در راه نفاق و خو گرفتن با این برنامه هاى زشت و ننگین، سبب شده که تدریجاً گمان کنند، این برنامه ها مفید، سازنده و اصلاح طلبانه است، و همان گونه که سابقاً نیز اشاره کردیم، گناه اگر از حدّ بگذرد، حس تشخیص را از انسان مى گیرد، بلکه تشخیص او را واژگونه مى کند، و ناپاکى و آلودگى به صورت طبیعت ثانوى او در مى آید. کانال 📖 http://eitaa.com/joinchat/3604480016C16080abf38
🔴منافقین،مومنان را سفیه می‌نامند 2⃣▪️منافقین خود را عاقل و هوشیار، و مؤمنان را سفیه، ساده لوح و خوش باور مى پندارند، آن چنان که قرآن مى گوید: هنگامى که به آنها گفته مى شود: ایمان بیاورید آنگونه که توده هاى مردم ایمان آورده اند، مى گویند: آیا ما همچون این سفیهان ایمان بیاوریم ؟! (وَ إِذا قیلَ لَهُمْ آمِنُوا کَما آمَنَ النّاسُ قالُوا أَ نُؤْمِنُ کَما آمَنَ السُّفَهاءُ). و به این ترتیب، افراد پاکدل، حق طلب و حقیقت جو را که با مشاهده آثار حقانیت در دعوت پیامبر(صلى الله علیه وآله) و محتواى تعلیمات او، سر تعظیم فرود آورده اند به سفاهت متهم مى کنند و شیطنت و دوروئى و نفاق را دلیل بر هوش و عقل و درایت مى شمرند، آرى در منطق آنها عقل، جایش را با سفاهت عوض کرده است. لذا قرآن در پاسخ آنها مى گوید: بدانید سفیهان واقعى اینها هستند اما نمى دانند (أَلاإِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهاءُ وَ لکِنْ لایَعْلَمُونَ). آیا این سفاهت نیست که انسان خط زندگى خود را مشخص نکند و در میان هر گروهى به رنگ آن گروه در آید و به جاى تمرکز و وحدت شخصیت، دوگانگى و چند گانگى را پذیرا گردد، استعداد و نیروى خود را در طریق شیطنت و توطئه و تخریب به کار گیرد، و در عین حال خود را عاقل بشمرد؟! کانال 📖 http://eitaa.com/joinchat/3604480016C16080abf38