✍️✍️ در مذمت ترجمههای تصویری
در ادامۀ در مذمت رئالیسم و واقعگرایی
❌یک. شهید سید مرتضی آوینی در لابلای صفحات کتاب مهجور «انفطار صورت» از «تصویرنویسی» باب شده در عرصۀ گرافیک انتقاد میکند و مینویسد:
«آنها که خواستهاند با گرافیک همچون مجموعهای از قواعد تصویرنویسی روبهرو شوند، معمولاً کارشان به ابتذال کشیده است. نشریات ژورنالیستی و روزنامهها پُر هستند از تصاویری که با این ابتذال ساخته شدهاند و حکایت از این نظرگاه اشتباه عام دارند که گرافیک را نه همچون هنر، بل به مثابۀ علمی نازل، با مجموعهای از فرمولهای اکتسابی میشناسند. روش کار این تصویرسازان همواره بر این فرمول مشخص بنا شده است که نخست «مفهوم ترکیبی» مورد نظر خویش را به چند عنصر سادهتر و بسیط تقسیم میکنند و بعد در قبال هریک از آن عناصر بسیط، معادلی تصویری میجویند. تصویر نهایی مجموعهای است مرکب از این معادلهای تصویری. فیالمثل اگر مفهوم مورد نظر «صدور انقلاب» باشد، تصویرنویس نخست آن را به دو مفهوم یا عنصر بسیط تقسیم میکند، «صدور» و «انقلاب»؛ و آنگاه در قبال هر یک از این مفاهیم معدلی تصویری میجوید... و بالاخره تصویر نهایی «مشتِ گرهکردهای» خواهد شد که دارد بال میزند!»
❌دو. هرچه بیشتر به «مشتِ گرهکردهای که دارد بال میزند» فکر میکنم بیشتر میترسم. برای ما گرافیستهایی که حداقل 35 سال بعد از مقالۀ شهید آوینی داریم کار میکنیم و ادعا داریم خیلی در گرافیک پیشرفت داشتهایم نه تنها «مشتِ گرهکردهای که دارد بال میزند» ایدۀ ایدهآلی است بلکه گام بهگام و قدم به قدم همین مراحلی که شهید بزرگوار به عنوان تمسخر مراحل کار «تصویرنویسهای مبتذل» برشمرد را سرلوحۀ کار خودمان قرار میدهیم و به عنوان سرفصلهای آموزشی به نسلهای بعد هم منتقل میکنیم!
❌سه. پیشرفت فضای گرافیک دیزاین در دهۀ اخیر بر کسی پوشیده نیست اما همهگیرشدن این رشته، نبود آموزشهای اصولی برای رشد و ارتقای تجربهکنندگان این رشته آفتها و آسیبهایی دارد که اگر به فکر نباشیم پسرفت زیادی نصیبمان خواهد شد.
در دنیای پرشتاب رسانهای امروز که خیلی از تعاریف و مرزها عوض شدهاند و باید بازتعریف شوند این پسرفت جبرانناپذیر خواهد بود.
❌چهار. ما عادت کردهایم به «ترجمۀ تصویری» و یا به قول شهید آوینی «تصویرنویسی». یادمان رفته است در ایدهآلترین حالت ممکن گرافیکدیزاین باید «مُجابکننده» باشد. مُجاب کند مخاطب را به انجام فعلی و یا ترک آن.
باید فهم کنیم که بین این دو عبارت فاصله بسیار است:
- تصویری که «نشاندهد»
- تصویری که «مجاب کند».
این تمایز را اگر فهم کردیم همۀ مشکلاتمان حل میشود.
فیالمثل قرار است با موضوع اتفاقات روز و جریانات داخل سوریه پوستر طراحی شود. تصویری که «نشاندهد» الجولانی مهرۀ آمریکاست خیلی متفاوت است با تصویری که مخاطب را «مُجاب کند» که الجولانی مهرۀ آمریکاست. در اولی ما جز یک ترجمۀ تصویری و یا تصویرنویسی مبتذل بیشتر نداریم و در دومی اگر بتوانیم اول با تولید محتوا و سپس تولید تصویر مبتنی برآن بربیاییم به قول آوینی گرافیک را در مسیر جریان هنری خودش انداختهایم. این دو مسیر بسیار با یکدیگر متفاوت است و خروجیها و تأثیرگذاریهای بسیار متفاوتی را تجربه خواهد کرد.
💢آن مرد پایان ندارد...
♦️کارگاه منطقهای تولید پوستر و اکران شهری
🔹چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه | ۵ تا ۷ دیماه ۱۴۰۳
🔹اساتید کارگاه: #مجتبی_مجلسی ، #محمدحسین_مویدی و #مریم_دباغ
🔹جهت ثبتنام به ۰۹۳۰۵۴۴۳۶۱۸ در تلگرام پیام بدهید.
🔸مهلت ثبتنام: ۱ دی | اعلام اسامی پذیرفتگان: ۲ دی
🔹تقدیر از 5 اثر برتر کارگاه
🆔 @artlorestanir
🆔 @samalorestan
هدایت شده از حوزه هنری اصفهان
23.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬ببینید | #گزارش_ویدیویی کارگاه انتقال تجربه کتیبه نویسی
1⃣روز اول
با موضوع ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
🔹با حضور و اجرای کتیبه توسط استاد عرب تهرانی
📅چهارشنبه و پنج شنبه 28 و 29 آذرماه
💠 حوزه هنری استان اصفهان در مجازی:
وبسایت | اینستاگرام | ایتا | بله |
.
هدایت شده از حوزه هنری اصفهان
24.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬ببینید | #گزارش_ویدیویی کارگاه انتقال تجربه کتیبه نویسی
2⃣روز دوم
با موضوع ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
🔹با حضور و اجرای کتیبه توسط استاد عرب تهرانی
📅چهارشنبه و پنج شنبه 28 و 29 آذرماه
💠 حوزه هنری استان اصفهان در مجازی:
وبسایت | اینستاگرام | ایتا | بله |
.
مجتبی مجلسی
این دوره به صورت آفلاین توسط مدرسه کتاب عرضه شده است دوستانی که تمایل دارند به شماره ای که در اسلایدها مشخص شده در تلگرام پیام بدهند.
به مناسبت ایام پنجمین سالگرد شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی پخش میشود: مجموعه مستند «یادنامه»؛ روایت هنرمندان از قهرمان وطن
▫️مجموعه مستند #یادنامه روایت هنرمندان، شاعران، نویسندگان و اهالی فرهنگ و هنر از درک شخصیت شهید سلیمانی از یکشنبه ۹ دیماه، مهمان بینندگان شبکه نسیم سیما خواهد بود.
🔘یادنامه محصول بنیاد مکتب حاج قاسم با تهیهکنندگی و کارگردانی «اسماعیل معنوی» با سرودههای «افشین علا»، آثار استاد «رضا بدرالسما»، نقاشیهای «بهنام شیرمحمدی» و «دانیال فرخ» و آثار هنری «مریم دباغ» قهرمان وطن را شنیدنی و دیدنی روایت کرده است.
🔘این مجموعه هجده قسمتی در دو نوبت ظهرگاهی بعد از اذان ظهر و عصرگاهی ساعت ۱۹:۴۵ از شبکه نسیم پخش خواهد شد.
✍️✍️ زر مُفت!
در ادامۀ در مذمت رئالیسم و واقعگرایی (3)
❌ یک. آشناییزدایی اصطلاحی است مشترک میان اهالی گرافیک و اهالی شعر. آشناییزدایی (به انگلیسی: Defamiliarization) از جمله مفاهیم کاربردی است که نخستین بار توسط ویکتور شکلوفسکی مطرح شد. هدف شکلوفسکی از آفرینش مفهوم «آشناییزدایی» در واقع کشف وجه تمایزی بود که زبان شاعرانه را از زبان عامیانه و ساده روزمره مجزا میکند.
او معتقد بود که «سخن شاعرانه سُخنی شکلبندی شده (فرمبندی شده) است و در مقابل سخن عامیانه و روزمرهای قرار دارد که بیشتر بر سادگی و دقت خود تکیه میکند». این تفارق میان سخن شاعرانه و روزمره، از نظر شکلوفسکی قابل تعمیم به تمام اشکال و گونههای هنری است:
«هدف هنر افشای آن حسی است که از طریق ادراک (شهود) اشیاء حاصل میشود نه از دانستن (سطحی) شان. تکنیک هنر «بیگانه سازی» (ناآشناگری، غریبسازی) ابژههاست تا بواسطه دشوار ساختن فرمها مدت زمان ادراکشان فزونی یابد چراکه عمل ادراک در نهایت خود دارای جنبهای از زیبایی است.»
❌دو. بله این تفارق میان سخن شاعرانه و روزمره، قابل تعمیم به تمام اشکال و گونههای هنری است. ما در گرافیک میتوانیم جمله بگوییم یعنی سخن و تصویر عامیانه و یا میتوانیم شعر بگوییم یعنی سخن و تصویر هنرمندانه و این تصویر هنرمندانه با اشناییزدایی و غریبهسازی رخ نشان میدهد نه دست و پا زدن در دنیای واقعیات و رئالیسم.