eitaa logo
مجتبی مجلسی
734 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
34 ویدیو
21 فایل
آرشیو نوشته‌ها و طراحی‌ها @Mojtabamajlesi
مشاهده در ایتا
دانلود
چاپ سنگی، زاده گسترش سواد و نیاز به منابع خواندنی ارزان قیمت و همه گیر است و تصاویر کتاب های چاپ سنگی، به عنوان جلوه گاه هنر مردمی، ابعاد اجتماعی را به هنر می افزایند. در راستای بررسی این آثار ارزشمند، بر آن شدیم تا در تصاویر نسخ چاپ سنگی مروری داشته باشیم بر ورودیه‌های کتاب‌ها. غیر از سرلوحه‌ها و پایان‌بندی کتاب ها که نمونه‌هایی از آن‌ها را دیدیم کتاب‌های چاپ سنگی که اغلب فاقد جلد بودند برای صفحۀ اول خود و درج نام کتاب و مشخصات نویسنده و ... صفحه‌ای اختصاص می دادند که در ترکیب خوشنویسی و تناسبات سواد و بیاض آن نمونه‌های بی‌نظیری هستند که می‌شود در مشق بصری پای کلاس آن ها نشست. مجموعه‌ای که در دو قسمت آماده شده است نزدیک به 150 نمونه از این صفحات را با کیفیت بالا مشاهده خواهید کرد.
مجتبی مجلسی
✍️✍️در مذمت رئالیسم و واقع‌گرایی ❌یک. از دوگانۀ هنر و صنعت گذر کنیم. این دوگانه برای سال‌هایی است که دیزاین فقط در افتصاد و تجارت و فقط با سفارش‌دهنده معنا پیدا می‌کرد. دیزاین هم‌اکنون در روندی رو به رشد از این فضای محصور گذر کرده است. به قول مرحوم نادر ابراهیمی در اوایل دهۀ شصت: «ما هنوز در مراحل شکل‌گیری هنر گرافیک هستیم و بلاتکلیفی‌اش - مثل سینما، که قرار نبود هنر باشد و در این مورد، عهد و پیمانی هم بسته نشده بود و تعریفی هم برای سینما به مفهوم هنریِ آن وجود نداشت. به همین ترتیب، گرافیک در مراحل جهت‌گرفتگی و هدف یافتگی‌اش نیست تا جوابگوی همۀ بازخواست‌ها و بازپرسی‌ها باشد. یعنی کافی است بگوییم: «فعلاً و موقتاً چنین است» و اینکه چنین چیزی هنر است یا نه، و می‌تواند بعدها هنر بشود یا خیر، می‌ماند برای همان بعدها.» ( مقدمه ای بر مصورسازی کتاب‌های کودکان / نادر ابراهیمی صفحه 20) اگر در این یادداشت دربارۀ هنر سخنی نوشته می‌شود با یک صُغرای «دیزاین هنر نیست» به سراغ استدلال کردن نروید. ❌دو. هنر در دوره‌ای در حد تقلید از طبیعت نگاه‌داشته شده بود. از این روی برخی بزرگان چون افلاطون این تقلید را یک بازی ابلهانه و بیهودگی می‌خواندند چون آدمی که واقعیات را پیش خودش دارد چرا باید تقلبی‌اش را بسازد؟ به‌قول علی شریعتی: «رئالیسم یعنی ماندن در چهارچوب آنچه هست و این با انسان عاصی و انسان همواره تشنه سازگار نیست...» ( هنر/ علی شریعتی صفحه 28) و یا در جای دیگر: «هنر دنبال «آن» است و صنعت دنبال «این». صنعت کوشش می‌کند تا آدم را به آن چیزی که در طبیعت هست و دست انسان به‌آن نمی‌رسد برساند درست برعکس، در هنر آدم در جستجوی آن است، که نیست ... یافت می‌نشود جسته‌ایم ما گفت: آنکه یافت می‌نشود آنم آرزوست.» ( هنر/ علی شریعتی صفحه 21) ❌سه. در دنیای گرافیک‌دیزاینی که تنفس می‌کنیم چه در دورۀ اوج فتومنتاژ و چه در دورۀ هوش مصنوعی در حال رقابتی هستیم بر سر «رئالیسم» و «واقع‌گرایی». پیش‌فرض تولید محصولات گرافیکی به خصوص پوستر و بیلبوردهای شهری‌مان تکنیک‌هایی است که بیشتر بر این واقع‌گرایی مبتنی باشند. حتی اگر به هوش مصنوعی اشکالی وارد می‌کنند محدود می‌شود به همین تطابق آن با واقعیت. و این یعنی رجعت به همان دورانی که افلاطون آن را بازی ابلهانه می‌خواند. این همه طرفداری و اصالت‌دادن به رئالیسم هم بر می‌گردد به یک مریضی به نام «رقصیدن به سازناکوک مخاطب»! آن هم مخاطبی که از مقام مصرف‌کننده ارتقایش می‌دهیم به مقام داور و قاضی و زانو می‌زنیم مقابلش که هر چه می‌خواهی بگو! در مقابل این ارتقاء درجه به مخاطبی که هیچ‌وقت در مقام مصرف‌کننده به تولیدات رنگارنگ ما توجهی نمی‌کند – حتی اگر با سازش هم، کوک شده باشیم – گرافیست را در مقام مرده‌شور پایین می‌آوریم تا شاید روزی سرمان به سنگ بخورد و بفهمیم ما وظایف دیگری مثل فرهنگ‌سازی و ارتقای سواد بصری مخاطب را هم داشته‌ایم! ❌چهار. بیش از یک سال است از واقعۀ دردناک و استخوان‌سوز غزه می‌گذرد. آرشیو ذهنی خودتان را مرور کنید – به عنوان یک مخاطب حرفه‌ای که تولیدات این برهۀ تاریخی را مرور کرده‌اید – چند اثر درخشان در خاطرتان مجسم می‌شود؟ بیشتر تولیدات پر حجم ما در این حوزه یک تلاش‌های کاملاً واقع‌گرایانه بوده که برای مخاطب جز تکرار اخبار و رویدادها ثمری نداشته است. تصویر یک کودک بالای ویرانه‌های غزه که دستش را به علامت پیروزی بالا برده هرچه با کمک تکنیک‌های فتومنتاژ و هوش مصنوعی به واقعیت نزدیک شود همان قدر از گرافیک و پوستر دورتر خواهد شد و کمتر در ذهن مخاطب خسته از اخبار ماندگار خواهد شد و می‌شود یکی از هزاران اخبار و تصاویری که از غزه مخابره می‌شود. ❌پنج. پوستر و گرافیک دیزاین – لااقل در محتوا -هیچ نسبتی با واقعیت و حقیقت و رئالیسم ندارد. هر موقع محتوا و پیام پوستر شما یک واقعیت و حقیقتی را عریان در اختیار مخاطب می‌گذارد بدانید پوستر طراحی نکرده‌اید و شما دیزاینر نیستید. پوستر و دیزاین همیشه یک قصه - که نمودی از واقعیت است - را به خورد مخاطب می‌دهند و این قصه هست که مخاطب را به انجام عمل یا ترک عملی وادار می‌کند. ❌شش. و اما قصه. پاشنه آشیل گرافیک‌دیزاین ماست. باید مطالعه کنید و تجربه. و این مطالعه و تجربه در دنیای کوچک گرافیک‌دیزاین حاصل نمی‌شود دنیایتان را باید بزرگ کنید. کتاب‌های نشر اطراف پیرامون قصه را توصیه می‌کنم. ❌هفت. پوستر بالا اثر استاد عزیز سیدهادی قادری است. یک پوستر به معنای واقعی با یک قصه و محتوای ارزشمند
هدایت شده از حوزه هنری اصفهان
افتتاحیه نمایشگاه "صفای زنده رود" اشاراتی به مکتب خوشنویسی اصفهان 📅گشایش: جمعه 23 آذر ساعت 15 ادامه نمایشگاه تا 9 دی ماه 🕢 ساعات بازدید از 15 تا 19 📍خیابان استانداری، گذر سعدی، عمارت تاریخی سعدی، گالری های بوستان،گلستان،تماشا و نقطه 💠 حوزه هنری استان اصفهان در مجازی: وبسایت | اینستاگرام | ایتا | بله |
✍️✍️ در مذمت ترجمه‌های تصویری در ادامۀ در مذمت رئالیسم و واقع‌گرایی ❌یک. شهید سید مرتضی آوینی در لابلای صفحات کتاب مهجور «انفطار صورت» از «تصویرنویسی» باب شده در عرصۀ گرافیک انتقاد می‌کند و می‌نویسد: «آن‌ها که خواسته‌اند با گرافیک همچون مجموعه‌ای از قواعد تصویرنویسی روبه‌رو شوند، معمولاً کارشان به ابتذال کشیده است. نشریات ژورنالیستی و روزنامه‌ها پُر هستند از تصاویری که با این ابتذال ساخته شده‌اند و حکایت از این نظرگاه اشتباه عام دارند که گرافیک را نه همچون هنر، بل به مثابۀ علمی نازل، با مجموعه‌ای از فرمول‌های اکتسابی می‌شناسند. روش کار این تصویرسازان همواره بر این فرمول مشخص بنا شده است که نخست «مفهوم ترکیبی» مورد نظر خویش را به چند عنصر ساده‌تر و بسیط تقسیم می‌کنند و بعد در قبال هریک از آن عناصر بسیط، معادلی تصویری می‌جویند. تصویر نهایی مجموعه‌ای است مرکب از این معادل‌های تصویری. فی‌المثل اگر مفهوم مورد نظر «صدور انقلاب» باشد، تصویرنویس نخست آن را به دو مفهوم یا عنصر بسیط تقسیم می‌کند، «صدور» و «انقلاب»؛ و آن‌گاه در قبال هر یک از این مفاهیم معدلی تصویری می‌جوید... و بالاخره تصویر نهایی «مشتِ گره‌کرده‌ای» خواهد شد که دارد بال می‌زند!» ❌دو. هرچه بیشتر به «مشتِ گره‌کرده‌ای که دارد بال می‌زند» فکر می‌کنم بیشتر می‌ترسم. برای ما گرافیست‌هایی که حداقل 35 سال بعد از مقالۀ شهید آوینی داریم کار می‌کنیم و ادعا داریم خیلی در گرافیک پیشرفت داشته‌ایم نه تنها «مشتِ گره‌کرده‌ای که دارد بال می‌زند» ایدۀ ایده‌آلی است بلکه گام به‌گام و قدم به قدم همین مراحلی که شهید بزرگوار به عنوان تمسخر مراحل کار «تصویرنویس‌های مبتذل» برشمرد را سرلوحۀ کار خودمان قرار می‌دهیم و به عنوان سرفصل‌های آموزشی به نسل‌های بعد هم منتقل می‌کنیم! ❌سه. پیشرفت فضای گرافیک دیزاین در دهۀ اخیر بر کسی پوشیده نیست اما همه‌گیرشدن این رشته، نبود آموزش‌های اصولی برای رشد و ارتقای تجربه‌کنندگان این رشته آفت‌ها و آسیب‌هایی دارد که اگر به فکر نباشیم پسرفت زیادی نصیبمان خواهد شد. در دنیای پرشتاب رسانه‌ای امروز که خیلی از تعاریف و مرزها عوض شده‌اند و باید بازتعریف شوند این پسرفت جبران‌ناپذیر خواهد بود. ❌چهار. ما عادت کرده‌ایم به «ترجمۀ تصویری» و یا به قول شهید آوینی «تصویرنویسی». یادمان رفته است در ایده‌آل‌ترین حالت ممکن گرافیک‌دیزاین باید «مُجاب‌کننده» باشد. مُجاب کند مخاطب را به انجام فعلی و یا ترک آن. باید فهم کنیم که بین این دو عبارت فاصله بسیار است: - تصویری که «نشان‌دهد» - تصویری که «مجاب کند». این تمایز را اگر فهم کردیم همۀ مشکلاتمان حل می‌شود. فی‌المثل قرار است با موضوع اتفاقات روز و جریانات داخل سوریه پوستر طراحی شود. تصویری که «نشان‌دهد» الجولانی مهرۀ آمریکاست خیلی متفاوت است با تصویری که مخاطب را «مُجاب کند» که الجولانی مهرۀ آمریکاست. در اولی ما جز یک ترجمۀ تصویری و یا تصویرنویسی مبتذل بیشتر نداریم و در دومی اگر بتوانیم اول با تولید محتوا و سپس تولید تصویر مبتنی برآن بربیاییم به قول آوینی گرافیک را در مسیر جریان هنری خودش انداخته‌ایم. این دو مسیر بسیار با یکدیگر متفاوت است و خروجی‌ها و تأثیرگذاری‌های بسیار متفاوتی را تجربه خواهد کرد.
مجتبی مجلسی
ظرفیت تکمیل شد
💢آن مرد پایان ندارد... ♦️کارگاه منطقه‌ای تولید پوستر و اکران شهری 🔹چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه | ۵ تا ۷ دی‌ماه ۱۴۰۳ 🔹اساتید کارگاه: ، و 🔹جهت ثبت‌نام به ۰۹۳۰۵۴۴۳۶۱۸ در تلگرام پیام بدهید. 🔸مهلت ثبت‌نام: ۱ دی | اعلام اسامی پذیرفتگان: ۲ دی 🔹تقدیر از 5 اثر برتر کارگاه 🆔 @artlorestanir 🆔 @samalorestan
هدایت شده از حوزه هنری اصفهان
23.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬ببینید | کارگاه انتقال تجربه کتیبه نویسی 1⃣روز اول با موضوع ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 🔹با حضور و اجرای کتیبه توسط استاد عرب تهرانی 📅چهارشنبه و پنج شنبه 28 و 29 آذرماه 💠 حوزه هنری استان اصفهان در مجازی: وبسایت | اینستاگرام | ایتا | بله | .
هدایت شده از حوزه هنری اصفهان
24.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬ببینید | کارگاه انتقال تجربه کتیبه نویسی 2⃣روز دوم با موضوع ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 🔹با حضور و اجرای کتیبه توسط استاد عرب تهرانی 📅چهارشنبه و پنج شنبه 28 و 29 آذرماه 💠 حوزه هنری استان اصفهان در مجازی: وبسایت | اینستاگرام | ایتا | بله | .
مجتبی مجلسی
این دوره به صورت آفلاین توسط مدرسه کتاب عرضه شده است دوستانی که تمایل دارند به شماره ای که در اسلایدها مشخص شده در تلگرام پیام بدهند.
به مناسبت ایام پنجمین سالگرد شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی پخش می‌شود: مجموعه مستند «یادنامه»؛ روایت هنرمندان از قهرمان وطن ▫️مجموعه مستند روایت هنرمندان، شاعران، نویسندگان و اهالی فرهنگ و هنر از درک شخصیت شهید سلیمانی از یکشنبه ۹ دی‌ماه، مهمان بینندگان شبکه نسیم سیما خواهد بود. 🔘یادنامه محصول بنیاد مکتب حاج قاسم با تهیه‌کنندگی و کارگردانی «اسماعیل معنوی» با سروده‌های «افشین علا»، آثار استاد «رضا بدرالسما»، نقاشی‌های «بهنام شیرمحمدی» و «دانیال فرخ» و آثار هنری «مریم دباغ» قهرمان وطن را شنیدنی و دیدنی روایت کرده است. 🔘این مجموعه هجده قسمتی در دو نوبت ظهرگاهی بعد از اذان ظهر و عصرگاهی ساعت ۱۹:۴۵ از شبکه نسیم پخش خواهد شد.
✍️✍️ زر مُفت! در ادامۀ در مذمت رئالیسم و واقع‌گرایی (3) ❌ یک. آشنایی‌زدایی اصطلاحی است مشترک میان اهالی گرافیک و اهالی شعر. آشنایی‌زدایی (به انگلیسی: Defamiliarization) از جمله مفاهیم کاربردی است که نخستین بار توسط ویکتور شکلوفسکی مطرح شد. هدف شکلوفسکی از آفرینش مفهوم «آشنایی‌زدایی» در واقع کشف وجه تمایزی بود که زبان شاعرانه را از زبان عامیانه و ساده روزمره مجزا می‌کند. او معتقد بود که «سخن شاعرانه سُخنی شکل‌بندی شده (فرم‌‌بندی شده) است و در مقابل سخن عامیانه و روزمره‌ای قرار دارد که بیشتر بر سادگی و دقت خود تکیه می‌کند». این تفارق میان سخن شاعرانه و روزمره، از نظر شکلوفسکی قابل تعمیم به تمام اشکال و گونه‌های هنری است: «هدف هنر افشای آن حسی است که از طریق ادراک (شهود) اشیاء حاصل می‌شود نه از دانستن (سطحی) شان. تکنیک هنر «بیگانه سازی» (ناآشناگری، غریب‌سازی) ابژه‌هاست تا بواسطه دشوار ساختن فرم‌ها مدت زمان ادراکشان فزونی یابد چراکه عمل ادراک در نهایت خود دارای جنبه‌ای از زیبایی است.» ❌دو. بله این تفارق میان سخن شاعرانه و روزمره، قابل تعمیم به تمام اشکال و گونه‌های هنری است. ما در گرافیک می‌توانیم جمله بگوییم یعنی سخن و تصویر عامیانه و یا می‌توانیم شعر بگوییم یعنی سخن و تصویر هنرمندانه و این تصویر هنرمندانه با اشنایی‌زدایی و غریبه‌سازی رخ نشان می‌دهد نه دست و پا زدن در دنیای واقعیات و رئالیسم.
مجتبی مجلسی
✍️✍️ زر مُفت! در ادامۀ در مذمت رئالیسم و واقع‌گرایی (3) ❌ یک. آشنایی‌زدایی اصطلاحی است مشترک میان ا
❌سه. شاعران هم به اندازۀ گرافیست‌ها مخاطب برایشان اهمیت دارد اما هیچ کجا ندیده یا نشنیده‌ام که شاعری به خاطر فهمِ مخاطبِ نفهمی که شعر نمی‌شناسد از غریبه‌سازی و آشنایی‌زدایی کلمات دست بردارد و شروع کند عامیانه جمله‌سازی کند! در واقع هیچ‌گاه شعر خودش را برای مخاطب به قربانگاه نبرده است و همیشه هم حافظ از نظر فنی و مخاطب همیشه در اوج بوده است. ❌چهار. در گرافیک ما از جایگاه شاعرانگی افول نه! که سقوط کرده‌ایم. همه‌چیز شده است بازنمایی واقعیت بدون هیچ شوک بصری و هیچ غریبه‌سازی و آشنایی‌زدایی. ما در گرافیک شعر که بماند، جمله هم بماند! داریم می‌رسیم به مقام زِر مفت! جتی تلاش نمی‌کنیم قواعد یک جملۀ ادبی ساده رو هم رعایت ‌کنیم و برای مخاطب موهومی که هیچ ارزشی برای کار ما و خلق اثر ما قائل نیست حاضریم به هر تصویری چنگ بیندازیم و لو این تصویر را مخاطب هر روز اطراف خودش بتواند ببیند و لو با ذهن دور از هنرش هم بتواند تصورش کند. ❌پنج. عادت کردیم به زِر مفت! هیچ تلاشی برای فکر کردن به موضوع نداریم و هیچ تلاشی برای تولید محتوا نمی‌کنیم چون که این تصویری که قرار است تولید شود ارزش فکر کردن و تلاش کردن ندارد. کدام آدم عاقلی برای «زِر مفت» فکر می‌کند و تولید محتوا؟! ما در گرافیک وجه تمایز بین تولید تصویر شاعرانه و هنرمندانه را با زبان عامیانه و تصویر واقع‌گرایانه نه تنها از دست داده‌ایم که در تولید تصاویر عامیانه هم داریم آن‌چنان سقوط می‌کنیم که من مجبور شدم برای رساندن عمق فاجعه بگویم رسیده‌ایم به مقام «زِر مفت»! این سبک تولید نه اندیشه‌ای می‌خواهد نه تلاش و زحمتی! برای همین هم در این عرصه به تولید انبوه رسیده‌ایم و «هوش مصنوعی» هم در جنبۀ تکنیک زحمت و تلاش را به دوش خودش کشیده تا برسیم به نسلی که نه تولید محتوا بلد است و نیاز می‌بیند یاد بگیرد نه تکنیک تولید تصویر.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مجموعه مستند «یادنامه»؛ روایت هنرمندان از قهرمان وطن ▫️مجموعه مستند روایت هنرمندان، شاعران، نویسندگان و اهالی فرهنگ و هنر از درک شخصیت شهید سلیمانی از یکشنبه ۸ دی‌ماه، مهمان بینندگان شبکه نسیم سیما خواهد بود. 🗓جدول پخش: هر روز بعد از اذان ظهر و ساعت ۱۹:۴۵ از شبکه نسیم 📲  @Soleimany_ir
معراج پیامبر