مجتبی مجلسی
نمایشگاه گروهی هنر طوفان
با موضوع طوفان الاقصی
منتخبی از آثار هنرمندان در رشته های هنر اجرا (Performance art)، هنر مفهومی (Conceptual art) و هنر چیدمان (Installation art)
افتتاحیه: شنبه ۵ابان ۱۴۰۳ / ساعت ۱۶الی ۱۸
ادامه نمایشگاه تا ۲۳آبان ۱۴۰۳/ ساعت ۹تا۱۸
پنج شنبه و جمعه ها ۹تا ۱۷
کیوریتور:محسن رحیمی
هنرمندان:
محسن منگلی
زهرا دهقانی زاده
میکائیل براتی
محمدامین عدلخواه
محمدقلیچ خانی
هانیه سلیمانی
مریم فریدونی
سعید تهرانی پویا
محمدرضا عسگری
امیرعلی اوحدی
محمدمهدی قربانی
عارفه نادری
فاطمه حیاتی
ریحانه معینی
زهراوالیانی
بهاره دهقان
فائزه تاری
فاطمه للهی
ضحی ضرابی
طاهره بهره مندپور
هدایه نداوی
محمدصادق پیمانی
مسیح مسجدی
علیرضا حاج حیدری
محبوبه قطب
حانیه صلواتی
نسیم زارع
تهران، میدان فلسطین، خ طالقانی، خیابان شهید برادران مظفر، تقاطع بزرگمهر، شماره ۷۴ ، موزه فلسطین
هدایت شده از پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
نشست طرح طوفان 2؛ هنر و تاملاتی در آثار هنری با موضوع غزه-24-07-1403.mp3
48.23M
🎵♦️ *نشست "طرح طوفان۲"*
💠 *هنر و تاملاتی در آثار هنری با موضوع غزه*
🗓️ ۲۴مهرماه ۱۴۰۳
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
@rcica_ir
هدایت شده از روزنامه اصفهان زیبا
🔺به یک دوگانه رسیدم؛ گرافیک برای گالری یا برای مردم؟!
مجتبی مجلسی، هنرمند گرافیست و مؤسس گروه آیه در گفتوگو با اصفهان زیبا:
🔹من هنوز امضای اصفهانی در کارم پیدا نکردهام. حتی توی امضای ایرانی هم ماندهایم! چه بکنیم که ایرانی باشیم؟ ما سبک لهستان داریم، اما در خلق سبک ایرانی ماندهایم. زبان گرافیک زبانی غربی است. ما چگونه میتوانیم بوم خود را در آن اضافه کنیم؟
🔹در دهه هشتاد شبانهروز کار میکردم. به خاطر هزینههای هابیل هم دوچندان کار میکردیم. الان دو انگشت دست راست من تقریبا فلج است به خاطر پر شدن کانال عصبی.
🔹من گرافیک را انتخاب کردم که تأثیر بگذارم. آن روزی که آمدم دیدم زبان فرم تأثیرگذار است؛ پس وارد شدم. وقتی به ثبات رسیدم دیدم که با چند تا طراحی، آن تأثیر حاصل نمیشود. برای همین بچهها را جمع کردیم و آیه را در سال ۹۰ تشکیل دادیم. در سال ۹۲ رسما اعلام موجودیت کرد. حضرت آقا گفتند که جمع شوید تا قدرت گیرید. ما هم جمع شدیم و قدرت واقعا آمد.
🔹من به یک دوگانگی رسیدم؛ یکی گرافیک و تأثیرگذاری بر مردم و دوم گرافیک در گالریها. خودم کارهای آرتیستی گالریها را دوست دارم رفیقی که باهم گالری برویم زیاد داریم؛ اما این گالریها تأثیری بر مردم ندارد.
🆔 isfahanziba.ir/68115
☑️ اصفهان زیبا؛ صدای مطالبات مردم اصفهان:
🆔@esfzibanews
هدایت شده از پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
57.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 *هنر مفهومی، هنر شکمسیری نیست*
🔴 مجتبی مجلسی در دومین نشست طرح طوفان گفت:
🔸 ممکن است برخی بگویند در این اوضاع پرتنش جهان، چه جای پرداختن به هنر مفهومی و چیدمان است؟ و آنها را هنر شکم سیری و در زمان صلح بدانند.
🔸 در غزه وقتی بیمارستان را بمباران میکنند، رییس بیمارستان برای کنفراس مطبوعاتی، تریبونش را در میان کفن بچههای شهید شده بیمارستان میگذارد. اگر اسم این کار پرفورمنس نیست، پس چیست؟ اتفاقاً هنر بحران و هنر واکنش سریع است.
🔸 در هنر مفهومی ساختن مهم نیست، بلکه انتخاب اهمیت دارد.
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#طوفان_الأقصى🇵🇸
#غزه
#هنر_مفهومی
#چیدمان
#پرفورمنس
#gaza
@rcica_ir
مجتبی مجلسی
مجمع طراحان گرافیک انقلاب اسلامی، آیه و هیئت هنر اصفهان با همکاری سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برگزار میکنند:
🔷 رویداد هنری تصویرسازی و پوستر
🔶 «پرچم بر زمین نمی افتد»
🔷 لن تسقط لنا رایة
🚩 (به مناسبت چهلیمن روز شهادت پرچمدار مقاومت سید حسن نصرالله و رشادت های بی نظیر حزب الله لبنان)
📆 زمان برگزاری رویداد: ۱۷و۱۸ آبان ماه ۱۴۰۳
📍 محل برگزاری رویداد: اصفهان
⏳ مهلت ثبتنام:
12 آبان ماه۱۴۰۳
📨 ثبتنام با ارسال رزومه و منتخب آثار:
ارساب پیام فقط در ایتا به شمارۀ 09131147029
📱اطلاعات بیشتر و دریافت دفترچۀ محتوایی: @eitaa.com/graphic_aye
پیشنهاد میشود فلان پکیج آموزشی را از صفر تا صد تهیه کنید.
پیشنهاد میشود فلان کتابها را به عنوان یک سیر مطالعاتی بخوانید.
پیشنهاد میشود ....
هیچچیز بیحاصلتر از این سرفصلهای آموزشیِ دستوری
و دورهرفتنهای پیشنهادى نیست که پیش از طرح سؤال
و جوششِ پرسشها، گریبانگیرِ تازه راه افتادهها میشود.
این همه یعنی فرمایندگانِ سیرِ آموزشی راه را بر جستجو، شک، تجربه،
شکست، پیروزی و طلبِ علم میبندند.
آنها میکوشند مخاطبانشان را پیش از آنکه برایِ یافتنِ حقیقت
به تکاپو بیفتند، با دورههایِ موردِ تأییدِ خود ساکت کنند.
انگاری پستانکی در دهانِ کودکی میگذاری: نه شیر میخورد
و تغذیه میکند نه گریه میکند.
نه هزینهای برایِ فرمایندگانِ دورههای آموزشی دارد
نه بهزعمِ آنها گمراه میشود و سراغِ دیگر منابع میرود.
در تدوین و پیشنهاد سرفصلهای آموزشی دقیقاً چنین بلایی را
برسر هنرجوها نازل میکنیم.
هنرجو نمیداند چرا و به چه دلیل باید مبانی هنرهای تجسمی بخواند
و ما جزء اولین سرفصلها برایش تدوین میکنیم.
آموزش نرمافزارها بدون شناخت روحیات و سبک و سیاق اجرای
هنرجو می تواند جز وقتتلفکردن ثمری نداشته باشد و...
اتفاق دیگری که افتاده است و نباید بدون درنظر گرفتن آن
برنامهریزی کرد این است که در دنیای پرشتاب امروز ما
هنرجوی صفرکیلومتر به معنای دهۀ هفتاد و شصت نداریم!
هنرجوها هر چند مبتدی اما حداقل چندین شاخۀ هنری
از عکاسی گرفته تا فیلمسازی و نقاشی و... را مزمزه کرده است.
در واقع ما هنرجویان بینرشتهای داریم!
ما هنرجویی نداریم که بشود مثل موم در دست به هر شکلی که
دوست داریم مجسماش کنیم!
اصلا شتاب این عصر اجازۀ چنین رفتاری را نمیدهد.
ما با چنین هنرجوهایی طرف هستیم و برای برنامهریزی آموزشی
این عجایبالمخلوقات فقط فرصت داریم تا
«مسیر حرکت» را به آنها نشان بدهیم.
یادشان بدهیم متفکر باشند تا هنرمند شوند.
اینکه این مسیر را با چه سرعت، چه زمان و چه پیچوتابی طی کند
را باید سپرد به ذوق و سلیقۀ خود هنرجو. تا هم موفقتر باشد
و خلاقتر و هم در تنوع موفقتر عمل کنیم.
تمام موفقیت در این طرح منوط است به موفقیت ما در مسیریابی
و نشاندادن آن به هنرجوها.
تمام تلاش ما در این دوره بر این مبناست.
هدایت شده از مجمع طراحان انقلاب اسلامی آیه
84.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بهترین قصهگو برنده است
گرافیک؛ آدمها و کتابها (۲۹)
رسالت اصلی گرافیک دیزاین «رساندن پیام بهمخاطب» است. اما ابهام اصلی این رسالت سطح ارتباط با مخاطب است. این پیام میتواند داده باشد؟ یا اطلاعات؟ و یا قصه؟! این پرسش مهم یک شاخۀ جدید برای مطالعه به ما پیشنهاد میدهد، شاخهای که به ظاهر ربطی به گرافیکدیزاین ندارد اما وقتی واردش شوید میفهمید همۀ گرافیکدیزاین - بهمعنای مجابکردن مخاطب و دریافت پیام از سویش - همین است که یاد بگیرید بهترین قصهگو باشید.
محصول گرافیکدیزاینی که «قصه» نداشته باشد، قدرت مجاب کردن مخاطب را برای انتخاب و یا عدم انتخاب ندارد و باید سوگمندانه گفت به هیچ دردی نمیخورد. ما باید یاد بگیریم «قصه» بگوییم. «قصه» مجاب کننده، فریبدهنده و اغواکننده است. البته خود قصه هم مراتب دارد. موفق و ناموفق دارد. گوناگونی هم به آن اضافه کنید، قصه داریم، روایت داریم و داستان. میشود یک سرفصل مطالعاتی مهم که جایش در رشتههای درسی ما خالی است. بگذریم که جای خیلی چیزها خالی است!
مجتبی مجلسی
بهترین قصهگو برنده است گرافیک؛ آدمها و کتابها (۲۹) رسالت اصلی گرافیک دیزاین «رساندن پیام بهمخاطب
***
«بهترین قصهگو برنده است» اولین کتابی است که در این مبحث میتوان یافت و آدمهای زیادی هم پیشنهادش میدهند. چاپ هشتم این کتاب را نشر اطراف به چاپ رسانده است.
«بهترین قصهگو برنده است» نه یک کتاب آموزشی پیرامون قصهگویی است و نه چندان تکنیک و مسیرخاصی به شما برای قصهگو شدن نشان میدهد. «بهترین قصهگو برنده است» صرفاً یک کتاب توصیفی و انگیزشی است برای قصه و قصهگویی. و من به شخصه سلیقهام نمیرود به سمت مطالعه و معرفی چنین کتابهایی! چرا که برای قصهگوشدن سراسر انگیزه هستم و ایمان دارم به معجزاتش. برای ادامۀ سیر و سلوک ایمانم تکنیک میخواهم و مسیر رسیدن به قصه و این که چگونه دادهها و اطلاعاتمان را به قصه تبدیل کنیم.
اما چرا این کتاب را معرفی میکنم؟ به خاطر خود قصهگویی و معجزهای که دارد. این کتاب یک معجزۀ مجسم است؛ چرا؟ اگر همانطور که در زیرعنوان کتاب مشخص است اسم این کتاب یک چیز دیگری مثل «قصهگویی در کسب و کار» بود شاید بهجای چاپ هشتم هنوز داشت خاک نسخههای چاپ اولش را پاک میکرد. برگ برندۀ این کتاب یا همان معجزه، اسم کتاب است. نه به خاطر آرایههای ادبی و... نه! اسم این کتاب خودش «قصه» است و مجاب کنندۀ مخاطب برای خرید. اسم این کتاب خودش معجزۀ «قصهگویی» است. اگر «قصه» را یک «بازسازیکنندۀ تجربه» بدانیم، اسم این کتاب دارد از تجربۀ نویسنده یا ناشر کتاب پس از خواندن کتاب برای مخاطب سخن میگوید، این کتاب را بخوانید تا برنده شوید! و چه کسی است که دوست ندارد.
بله قصهگویی به همین سادگی شما را برنده میکند و این کتاب با اسم خود و قصهای که در ان برای مخاطب نهفته است برنده شده است.
محتوای این کتاب شاید بار آموزشی چندانی نداشته باشد اما اسم کتاب خودش کلاس درس است.