مجتبی مجلسی
مجمع طراحان گرافیک انقلاب اسلامی، آیه و هیئت هنر اصفهان با همکاری سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برگزار میکنند:
🔷 رویداد هنری تصویرسازی و پوستر
🔶 «پرچم بر زمین نمی افتد»
🔷 لن تسقط لنا رایة
🚩 (به مناسبت چهلیمن روز شهادت پرچمدار مقاومت سید حسن نصرالله و رشادت های بی نظیر حزب الله لبنان)
📆 زمان برگزاری رویداد: ۱۷و۱۸ آبان ماه ۱۴۰۳
📍 محل برگزاری رویداد: اصفهان
⏳ مهلت ثبتنام:
12 آبان ماه۱۴۰۳
📨 ثبتنام با ارسال رزومه و منتخب آثار:
ارساب پیام فقط در ایتا به شمارۀ 09131147029
📱اطلاعات بیشتر و دریافت دفترچۀ محتوایی: @eitaa.com/graphic_aye
پیشنهاد میشود فلان پکیج آموزشی را از صفر تا صد تهیه کنید.
پیشنهاد میشود فلان کتابها را به عنوان یک سیر مطالعاتی بخوانید.
پیشنهاد میشود ....
هیچچیز بیحاصلتر از این سرفصلهای آموزشیِ دستوری
و دورهرفتنهای پیشنهادى نیست که پیش از طرح سؤال
و جوششِ پرسشها، گریبانگیرِ تازه راه افتادهها میشود.
این همه یعنی فرمایندگانِ سیرِ آموزشی راه را بر جستجو، شک، تجربه،
شکست، پیروزی و طلبِ علم میبندند.
آنها میکوشند مخاطبانشان را پیش از آنکه برایِ یافتنِ حقیقت
به تکاپو بیفتند، با دورههایِ موردِ تأییدِ خود ساکت کنند.
انگاری پستانکی در دهانِ کودکی میگذاری: نه شیر میخورد
و تغذیه میکند نه گریه میکند.
نه هزینهای برایِ فرمایندگانِ دورههای آموزشی دارد
نه بهزعمِ آنها گمراه میشود و سراغِ دیگر منابع میرود.
در تدوین و پیشنهاد سرفصلهای آموزشی دقیقاً چنین بلایی را
برسر هنرجوها نازل میکنیم.
هنرجو نمیداند چرا و به چه دلیل باید مبانی هنرهای تجسمی بخواند
و ما جزء اولین سرفصلها برایش تدوین میکنیم.
آموزش نرمافزارها بدون شناخت روحیات و سبک و سیاق اجرای
هنرجو می تواند جز وقتتلفکردن ثمری نداشته باشد و...
اتفاق دیگری که افتاده است و نباید بدون درنظر گرفتن آن
برنامهریزی کرد این است که در دنیای پرشتاب امروز ما
هنرجوی صفرکیلومتر به معنای دهۀ هفتاد و شصت نداریم!
هنرجوها هر چند مبتدی اما حداقل چندین شاخۀ هنری
از عکاسی گرفته تا فیلمسازی و نقاشی و... را مزمزه کرده است.
در واقع ما هنرجویان بینرشتهای داریم!
ما هنرجویی نداریم که بشود مثل موم در دست به هر شکلی که
دوست داریم مجسماش کنیم!
اصلا شتاب این عصر اجازۀ چنین رفتاری را نمیدهد.
ما با چنین هنرجوهایی طرف هستیم و برای برنامهریزی آموزشی
این عجایبالمخلوقات فقط فرصت داریم تا
«مسیر حرکت» را به آنها نشان بدهیم.
یادشان بدهیم متفکر باشند تا هنرمند شوند.
اینکه این مسیر را با چه سرعت، چه زمان و چه پیچوتابی طی کند
را باید سپرد به ذوق و سلیقۀ خود هنرجو. تا هم موفقتر باشد
و خلاقتر و هم در تنوع موفقتر عمل کنیم.
تمام موفقیت در این طرح منوط است به موفقیت ما در مسیریابی
و نشاندادن آن به هنرجوها.
تمام تلاش ما در این دوره بر این مبناست.
هدایت شده از مجمع طراحان انقلاب اسلامی آیه
84.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بهترین قصهگو برنده است
گرافیک؛ آدمها و کتابها (۲۹)
رسالت اصلی گرافیک دیزاین «رساندن پیام بهمخاطب» است. اما ابهام اصلی این رسالت سطح ارتباط با مخاطب است. این پیام میتواند داده باشد؟ یا اطلاعات؟ و یا قصه؟! این پرسش مهم یک شاخۀ جدید برای مطالعه به ما پیشنهاد میدهد، شاخهای که به ظاهر ربطی به گرافیکدیزاین ندارد اما وقتی واردش شوید میفهمید همۀ گرافیکدیزاین - بهمعنای مجابکردن مخاطب و دریافت پیام از سویش - همین است که یاد بگیرید بهترین قصهگو باشید.
محصول گرافیکدیزاینی که «قصه» نداشته باشد، قدرت مجاب کردن مخاطب را برای انتخاب و یا عدم انتخاب ندارد و باید سوگمندانه گفت به هیچ دردی نمیخورد. ما باید یاد بگیریم «قصه» بگوییم. «قصه» مجاب کننده، فریبدهنده و اغواکننده است. البته خود قصه هم مراتب دارد. موفق و ناموفق دارد. گوناگونی هم به آن اضافه کنید، قصه داریم، روایت داریم و داستان. میشود یک سرفصل مطالعاتی مهم که جایش در رشتههای درسی ما خالی است. بگذریم که جای خیلی چیزها خالی است!
مجتبی مجلسی
بهترین قصهگو برنده است گرافیک؛ آدمها و کتابها (۲۹) رسالت اصلی گرافیک دیزاین «رساندن پیام بهمخاطب
***
«بهترین قصهگو برنده است» اولین کتابی است که در این مبحث میتوان یافت و آدمهای زیادی هم پیشنهادش میدهند. چاپ هشتم این کتاب را نشر اطراف به چاپ رسانده است.
«بهترین قصهگو برنده است» نه یک کتاب آموزشی پیرامون قصهگویی است و نه چندان تکنیک و مسیرخاصی به شما برای قصهگو شدن نشان میدهد. «بهترین قصهگو برنده است» صرفاً یک کتاب توصیفی و انگیزشی است برای قصه و قصهگویی. و من به شخصه سلیقهام نمیرود به سمت مطالعه و معرفی چنین کتابهایی! چرا که برای قصهگوشدن سراسر انگیزه هستم و ایمان دارم به معجزاتش. برای ادامۀ سیر و سلوک ایمانم تکنیک میخواهم و مسیر رسیدن به قصه و این که چگونه دادهها و اطلاعاتمان را به قصه تبدیل کنیم.
اما چرا این کتاب را معرفی میکنم؟ به خاطر خود قصهگویی و معجزهای که دارد. این کتاب یک معجزۀ مجسم است؛ چرا؟ اگر همانطور که در زیرعنوان کتاب مشخص است اسم این کتاب یک چیز دیگری مثل «قصهگویی در کسب و کار» بود شاید بهجای چاپ هشتم هنوز داشت خاک نسخههای چاپ اولش را پاک میکرد. برگ برندۀ این کتاب یا همان معجزه، اسم کتاب است. نه به خاطر آرایههای ادبی و... نه! اسم این کتاب خودش «قصه» است و مجاب کنندۀ مخاطب برای خرید. اسم این کتاب خودش معجزۀ «قصهگویی» است. اگر «قصه» را یک «بازسازیکنندۀ تجربه» بدانیم، اسم این کتاب دارد از تجربۀ نویسنده یا ناشر کتاب پس از خواندن کتاب برای مخاطب سخن میگوید، این کتاب را بخوانید تا برنده شوید! و چه کسی است که دوست ندارد.
بله قصهگویی به همین سادگی شما را برنده میکند و این کتاب با اسم خود و قصهای که در ان برای مخاطب نهفته است برنده شده است.
محتوای این کتاب شاید بار آموزشی چندانی نداشته باشد اما اسم کتاب خودش کلاس درس است.
مجتبی مجلسی
پیشنهاد میشود فلان پکیج آموزشی را از صفر تا صد تهیه کنید. پیشنهاد میشود فلان کتابها را به عنوان ی
منابع آموزشی دوره ایدهپردازی ☝️☝️☝️☝️
چاپ سنگی، زاده گسترش سواد و نیاز به منابع خواندنی ارزان قیمت و همه گیر است و تصاویر کتاب های چاپ سنگی، به عنوان جلوه گاه هنر مردمی، ابعاد اجتماعی را به هنر می افزایند. در راستای بررسی این آثار ارزشمند، بر آن شدیم تا در تصاویر نسخ چاپ سنگی مروری داشته باشیم بر ورودیههای کتابها. غیر از سرلوحهها و پایانبندی کتاب ها که نمونههایی از آنها را دیدیم کتابهای چاپ سنگی که اغلب فاقد جلد بودند برای صفحۀ اول خود و درج نام کتاب و مشخصات نویسنده و ... صفحهای اختصاص می دادند که در ترکیب خوشنویسی و تناسبات سواد و بیاض آن نمونههای بینظیری هستند که میشود در مشق بصری پای کلاس آن ها نشست. مجموعهای که در دو قسمت آماده شده است نزدیک به 150 نمونه از این صفحات را با کیفیت بالا مشاهده خواهید کرد.
مجتبی مجلسی
چاپ سنگی، زاده گسترش سواد و نیاز به منابع خواندنی ارزان قیمت و همه گیر است و تصاویر کتاب های چاپ سنگ
دانلود تصاویر با کیفیت در کانال تلگرام:
https://t.me/mojtabamajlesi57