eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
729 دنبال‌کننده
200 عکس
814 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷اداب ظاهری برای شکوفایی انسانیت 📚 📗 📝 جلسه دوازدهم 🎞 @agamojtabatehrani
🍃🍃 قسمت سوم (۴): ریشه هاى درونى فحش ناسزاگویى در یکى از عوامل ذیل ریشه دارد: ۱ – خشم و عصبانیت فحش ، اغلب از شعله ور شدن خشم سرچشمه مى گیرد. فرد خشمگین به دلیل ناتوانى در مهار کردن خشم خود، به رفتار زشتى چون فحش دچار مى شود و با تکرار و استمرار آن ، این رفتار به شکل عادت در مى آید. ۲ – شوخى گاه ناسزاگویى فقط براى مزاح و شوخى با فرد و خنداندن دیگران صورت مى گیرد که این خود نیروى شهوت ریشه دارد. هرزه گویى هاى دلقک هاى دربار پادشاهان ، از این نوع به شمار مى آید. ۳ – عادت تربیت نادرست در شیوه سخن گفتن ، سخنان ناهنجار و نازیبا را براى انسان عادى مى سازد. فرد مبتلا به فحش در چنین حالتى ، بدون سرکشى دو نیروى خشم و شهوت ، دشنام مى دهد؛ زیرا ناسزاگویى براى او، مانند سخنان دیگرش به شکل عادت در آمده است . (۵): پیامدهاى زشت فحش ناسزاگویى و دشنام ، پیامدهاى شومى را در دنیا و سراى آخرت براى انسان به بار خواهد آورد که از آن میان مى توان به موارد ذیل اشاره کرد: پیامدهاى فحش در دنیا ۱ -تحریک دیگران به ناسزاگویى : دشنام به دیگران ، مایه خشم آن ها شده ، ایشان را نیز به همین رفتار زشت وا مى دارد. ناسزا به آرمان و عقیده دیگران ، چه بسا آن ها را به فحش به آرمان انسان ناسزاگو وادارد. خداوند متعالى در قرآن کریم مى فرماید: و لا تسبوا الذین یدعون من دون الله فیسبوا الله عدوا…. خدایان آن ها را فحش ندهید؛ چرا که آن ها نیز (در مقابل ) از روى دشمنى به خداوند ناسزا مى گویند. ۲ – ایجاد دشمنى : ناسزاگویى ، بذر دشمنى را در دل دیگران مى پاشد و آن ها را از فحش دهنده متنفر مى کند؛ چنین فردى به جاى کسب دوستى ، بر تعداد دشمنان خود مى افزاید. رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) مى فرماید: لا تسبوا الناس فتکسبوا العداوه لهم . به مردم دشنام ندهید تا دشمنى ایشان را به دست نیاورید. اخلاق الاهی جلد چهارم آفات زبان//استاد مجتبی تهرانی ✅✅ دارد... 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق🌹 💠 @agamojtabatehrani
﷽ 📍 معنای ظاهر و باطن ❗️ 📌 اينكه ما یک ظاهر و باطن داریم و یک سِرّ و عَلَن. مُراد بزرگان ما که می فرمایند: از ظاهر شریعت می توان به باطن رسید، این است که انسان اگر مطابق آداب ظاهری اسلام عمل نماید، یعنی شکل و شمایل اش، گفتارش و رفتارش اسلامی باشد، از ظاهر رخنۀ به باطن می کند. 🔷البتّه این را در نظر بگیرید زمانی که سخن از احکام شرعی می شود، منظور فقط نماز و روزه نیست؛ بلکه در همه معاملاتش، عباداتش، معاشراتش و مجالساتش همگی باید مطابق شرع باشد. مثلاً با زبانش دروغ نگوید، غیبت نکند، تهمت نزند و دیگران را ایذا نکند و همۀ مواردی را که در شرع آمده است، رعایت کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📗 📝 جلسه دوازدهم @agamojtabatehrani
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷از ظاهر رخنه به باطن می‌کند. 📚 📗 📝 جلسه دوازدهم 🔊 @agamojtabatehrani
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّ حْمَـٰنِ الرَّ حِيمِ
💠من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره است. 📚 📗 📝 جلسه دوازدهم @agamojtabatehrani
5bc8009f83235688f278e503_-6470087118203858679.mp3
674.1K
💠من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 📚 📗 📝 جلسه دوازدهم 🔊 آقا_مجتبی_تهرانی @agamojtabatehrani
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 جمله ای از استاد ❗️ 📌 از جمله استادم امام خمینی(ره) -که من هرچه دارم از او دارم-، می گویند: «بدان كه هیچ راهی در معارف الهیّه پیموده نمی شود، مگر آنکه انسان ابتدا کند از ظاهر شریعت؛ و تا انسان مؤدّب به آداب شریعت حقّه نشود، هیچ یک از اخلاق حسنه برای او به حقیقت پیدا نشود و نور معرفت الهی در قلب او تابش نکند.» 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📗 📝 جلسه دوازدهم @agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽ 📍 عاقل دروغ نمی گوید❗️ 📌روایت از امام موسی بن جعفر(ع) که به هشام خطاب می فرمایند: «...يَا هِشَامُ إِنَّ الْعَاقِلَ لَا يَكْذِبُ وَ إِنْ كَانَ فِيهِ هَوَاهُ...»؛ 1️⃣ شخص عاقل هیچ گاه دروغ نمی گوید، اگر چه هوای نفسش هم در آن دروغ باشد. یک مفهوم روایت این است که کسی که هنوز عقل عملی اش به اصطلاح سر جایش است و فطرتش سلامت است، طبع انسانی اش از این عمل متنفّر است. 💠مفهوم دیگر روایت به لحاظ آثار زشتی است که مترتّب بر آن است. 1️⃣ الكافي، ج 1، ص 19 - بحارالأنوار، ج75، ص 257 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📕 📝 جلسه سوم @agamojtabatehrani
. چه می‌شود که انسان دنباله‌رو بی‌چون و چرای شیطان می‌شود. این سوالی است. اشاره‌ای کنم. چه کسانی می‌روند؟ به طور کلی کسانی که توخالی و بی‌شخصیت از نظر تفکری و تعقلی هستند. حضرت‌زهرا(سلام الله علیها) می‌فرمایند: «فَوَجَدَکُمْ خِفَافاً»؛ دریافت که شما آدم‌های سبکی هستید. سبک یعنی شما اصلا اهل تفکّر و تعقّل نیستید. یعنی شما اسیر غضب و شهوت‌تان هستید. دنباله‌روی بی‌چون و چرا نسبت‌به شیطان‌صفتان، کسانی هستند که خفاف هستند. مطلب دوم اینکه اول تو را توخالی می‌کنند، بعد دنبال خودشان می‌کشند. اول تخلیه می‌کنند. قرآن راجع‌به فرعون و قومش می‌گوید: «فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ»[*]؛ فرعون اول این‌ها را از نظر تفکّر و تعقّل خفیف و سبک کرد؛ سبک یعنی بی‌شخصیت کرد. شخصیت انسان بر محور تفکّر و تعقّل اوست. اگر بنا باشد تفکّر و تعقّل کنار برود، انسان بی‌شخصیت، توخالی و سبک است. «فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ»؛ فرعون اول آن‌ها را توخالی کرد، بعد آن‌ها مثل گوسفند دنبال فرعون دویدند. «فَأَطَاعُوهُ»؛ مطیعش شدند. https://eitaa.com/agamojtabatehrani
خیلی از علما و فضلای قم برای درس امام به نجف آمده بودند، اما امام (ره) علاقه وافری به آقا تهرانی داشتند. رساله امام (ره) را حاج‌آقا مجتبی تدوین و تنظیم کردند، امام به هر کسی این اجازه را نمی‌داد، اطمینان علمی زیادی به حاج‌آقا مجتبی داشتند و این محبت متقابل بود به‌طوری که آقا مجتبی تهرانی می‌گفتند آن درسی را که من از امام (ره) در زندگی گرفتم از پدرم فرا نگرفتم و امام (ره) به عنوان پیر و مراد آیت‌الله تهرانی بود. https://www.yjc.ir/00SSlq ..
💠شاه کلید تربیتی حاج آقا؛ چیزی را که عمل نمی‌کردند نمی‌گفتند♨️ بعد از این که به من گفتند که این کار را نکن عین این جمله را فرمودند: "من در خانه فکر می کردم که شما را ببینم و این نکته را به شما بگویم . من دیدم که بهترین مثال برای تو خودم هستم و راحتت کردم یک کسی ممکن است حرف بزند و عمل نکند اما من خودم به این عمل کرده ام و دارم به تو می گویم". یکی از شاه کلیدهای تربیتی حاج آقا این بود "چیزی را که عمل نمی‌کرد دیگران را به آن توصیه نمی‌کرد" چیزی را می گفت که خودش به آن عمل می کرد و برای همین ما راحت می‌پذیرفتیم و راحت در جان ما می‌نشست. سپس فرمودند که "گفتم اگر به تو نگویم نسبت به تو جفا کرده ام و خواستم چیزی را که به ذهنم آمده است را به تو بگویم چون خودم این کار را کرده‌ام خواستم به تو هم بگویم. https://www.yjc.ir/00QnQH ➖🔹️➖🔹️➖🔹️ @agamojtabatehrani
«وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكَافِرِينَ»[*]؛ 🔷️همانا جهنم بر کافران احاطه دارد. اینکه حضرت زهرا سلام الله علیها آیۀ قرآن را استخدام کرده است، بی‌ربط نیست و مسئله‌ای در کار است. 🔷️ حضرت‌زهرا (سلام الله علیها) به سردمداران سقیفه تطبیق داده است. آن‌ها را مصداق کفر قرار داده است. شما وقتی این کار را می‌کردید، مؤمن نبودید بلکه کافر بودید. 🔷️اینجا کافر اصطلاحی مطرح نیست چون آن‌ها اسلام ظاهری داشتند. ما در باب مؤمن روایات زیادی داریم که در حین گناه روح ایمانی از او مفارغت می‌کند و مؤمن نیست؛ حتی در باب زنا این مطلب را داریم. 🔷️در حین گناه روح ایمانی از مؤمن خارج می‌شود و دیگر مؤمن نیست. اما کافر اصطلاحی نیست که احکام کفر بر او بار شود. چه گناهی بالاتر از اینکه شما آمدید آن کاری را که مربوط به شما نبود انجام دادید؟ نشستید و خلافت را غصب کردید؛ گناهی بالاتر از این هست؟ 💠➖💠➖💠➖💠➖ @agamojtabatehrani
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
🍃🍃 #آفات_زبان #فحش قسمت سوم (۴): ریشه هاى درونى فحش ناسزاگویى در یکى از عوامل ذیل ریشه دارد:
🍃🍃 ✔ در بیانات رحمه الله علیه 💠➖قسمت دوم💠 💠➖💠➖💠➖💠 (۳): نکوهش سخن چینى از دید شرع 🔸️سخن چینى در آیات و روایات به شدت نکوهیده ، و در مقایسه با دیگر رفتار ناپسند، از زشت ترین آن ها شمرده شده است . خداوند متعالى در قرآن مجید مى فرماید: ویل لکل همزه لمزه . واى بر هر عیب جوى سخن چین . 🔸️که سخن چین (همزه ) در کنار غیبت کننده (لمزه ) آورده شده است . پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) در سوره قلم ، چنین خطاب مى شود: و لا تطع کل حلاف مهین هماز مشاء بنمیم . از سوگند خورندگان به دروغ که افرادى فرومایه اند، پیروى مکن ؛ از کسانى که بسیار عیب جو و سخن چین هستند. محدثان بزرگ در مجموعه هاى روایى خود، احادیث بسیارى را در نکوهش ‍ این عمل نقل کرده اند. کافى ، مستدرک الوسائل ، بحارالانوار، وسائل الشیعه و بسیارى از کتاب هاى روایى دیگر، درباره این بیمارى باب مستقلى دارند. 🔷️امام صادق (علیه السلام ) به نقل از رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) مى فرماید: لا انبئکم بشرارکم ؟ قالوا: بلى یا رسول الله قال : المشاءون بالنمیمه …. 🔷️آیا شما را از بدترینتان آگاه کنم ؟ گفتند: بله اى رسول خدا! فرمود: کسانى از شما که سخن چینى مى کنند. حضرت سخن چینى را در شمار امورى که پیامبر از آن ها باز داشته ، معرفى کرده است : ان رسول الله (صلى الله علیه و آله و سلم ) نهى عن الغیبه … و نهى عن النمیمه . همانا رسول خدا از غیبت و…سخن چینى نهى فرموده است . سرور پرهیزکاران حضرت على (علیه السلام ) نیز مى فرماید: بئس الشیمه النمیمه. سخن چینى خلق و خوى بدى است . النمیمه شیمه المارق . سخن چینى ، خوى کسانى است که از دین خارج شده اند. 🔴حال ممکن است پرسیده شود: آیا حرفى را که درباره کسى زده شده ، مى توان براى او بازگفت با این توجیه که حرف او دروغ نیست ؛ بلکه واقعیت دارد؟ ♨️در پاسخ مى توان گفت : دروغ گفتن حرام است ؛ اما راست گفتن همه جا واجب نیست ؛ یعنى نمى توان گفت به دلیل آن که دروغ گفتن حرام است ، راست گفتن واجب است و حتى نمى توان حرمت دروغ را دلیل بر جواز هر سخنى راست دانست و این امر را بهانه قرار داد و هر سخنى را که از هر شخصى شنیده مى شود، براى دیگرى نقل کرد؛ زیرا این نوعى فتنه انگیزى است ، و گاه مفسده راست گفتن از دروغ گفتن بیش تر است . رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) مى فرماید: 🔷️ثلاثه یقبح فیهن الصدق : ۱ – النمیمه …. راست گویى در سه جا زشت است : ۱ -سخن چینى … . 🔷️امیر مؤ منان على (علیه السلام ) مى فرماید: اسوء الصدق النمیمه . زشت ترین راستگویى ها، سخن چینى است . 🔷️حال به آسانى مى توان گفت : سخن چینى حرام ، و از گناهان بزرگ است و اگر سعایت باشد، از بدترین انواع سخن چینى به شمار مى رود و از آن بسیار نکوهش شده است ؛ چنان که رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) فرمود: شر الناس المثلث قیل یا رسول الله و ما المثلث ؟ قال : الذى یسعى باخیه الى السلطان فیهلک اخاه و یهلک السلطان. بدترین مردم مثلث است . عرض شد: اى پیامبر خدا! مثلث چه کسى است ؟ 🔷️فرمود: کسى که از برادرش نزد فرمانروا [= قدرتمند] بدگویى کند. او (با این عمل ، هم خودش و هم ) برادرش و فرمانروا را نابود مى کند؛ 🔷️البته زشتى این عمل تا جایى است که براى آن وجه شرعى وجود نداشته باشد در غیر این صورت ، چه بسا نقل سخن و رفتار دیگران واجب شود. مانند آن که واجب است در محضر قاضى و دادگاه عدل ، مطالب براى روشن شدن حقیقت ، بیان شود؛ زیرا این جا تمایل هاى شخصى در کار نیست ؛ بلکه عقل و شرع هر دو به بیان واقعیت حکم مى کنند تا حقى نابود، و حکم نادرستى صادر نشود. دو به هم زدن یا ((افساد بین الناس )) نیز از بدترین انواع سخن چینى به شمار مى رود که به شدت نکوهش شده است . 🌺خداوند متعالى در سرزنش چنین افرادى مى فرماید: الذین ینقضون عهد الله من بعد میثاقه و یقطعون ما امر الله به ان یوصل و یفسدون فى الاءرض اولئک هم الخاسرون . 🔶کسانى که پیمان خدا را پس از استوار کردن آن مى شکنند و آن چه را خداوند به پیوستن آن فرمان داده مى گسلند و در زمین فساد مى کنند، ایشان زیان کارانند. ✅✅ دارد... اخلاق الاهی جلد چهارم آفات زبان//استاد ایت الله مجتبی تهرانی 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق @dars_akhlaq 💠➖💠➖💠➖💠➖💠 @agamojtabatehrani
﷽ 📍 بدون دلیل❗️ 📌بسیاری از فقها می فرمایند: حرمت کذب فی الجمله ضروری است؛ یعنی اصلاً احتیاجی به دلیل ندارد. ♨️امام‌خمینی (ره) از آن دسته فقهایی است که می فرماید: حرمت کذب فی الجمله و وقتی انسان به اقسامش برسد، ضروری است؛ یعنی حرمتش از ضروریات دین است. مثل وجوب نماز که از ضروریات دین است؛ یعنی حالتی نیست که قابل شبهه و نیازمند دلیل باشد. ♨️ اصلاً دلیل نمی خواهد و احتیاجی به اقامۀ دلیل برای حرمت کذب نداریم؛ چون در بُعد عقلی خیلی واضح است و در بُعد شرعی با وجود این همه روایات و آیات اصلاً قابل شبهه نیست؛ یعنی این طور نیست که مسلمانی نشنیده باشد که کذب حرام است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📕 📝 جلسه سوم ➖💠➖💠➖💠 @agamojtabatehrani
﷽ 📍 سفارش پیغمبر(ص)❗️ 📌امام علی (ع) می فرمایند: «أَوْصَانِي رَسُولُ اللَّهِ (ص)»؛ پیغمبراکرم(ص) مرا سفارش فرمود، «حِينَ زَوَّجَنِي فَاطِمَةَ(س) »؛ آنگاه که دخترش فاطمه را به تزویج من درآورد، «فَقَالَ إِيَّاكَ وَ الْكَذِبَ»؛ حضرت به من فرمود: از دروغ بپرهیز، «فَإِنَّهُ يُسَوِّدُ الْوَجْهَ»؛ دروغ روی انسان را سیاه می کند، «وَ عَلَيْكَ بِالصِّدْقِ فَإِنَّهُ مُبَارَكٌ»؛ و بر تو باد به راستی که مبارک است، «وَ الْكَذِبَ شُؤْمٌ الْخَبَرَ »؛1️⃣شومی در کذب و دروغ است. ♨️پیغمبر اکرم(ص)فرمودند: «وَ اجْتَنِبُوا الْكَذِبَ»؛ از دروغ بپرهیزید، «وَ إِنْ رَأَيْتُمْ فِيهِ النَّجَاةَ فَإِنَّ فِيهِ الْهَلَكَةَ»؛2️⃣ اگر شما در دروغ گویی نجات خودتان را دیدید، اشتباه کرده اید. در این عبارت، «فَإِنَّ فِيهِ الْهَلَكَةَ» دو بُعد معنایی وجود دارد که اوّلی آن نجات دنیوی و هلاکت اُخروی باشد، که شاید بعداً آن را بیان کنیم. 1️⃣ مستدرك الوسائل، ج 9، ص 88 2️⃣مستدرك الوسائل، ج 9، ص 88 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📕 📝 جلسه سوم @agamojtabatehrani
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
🍃🍃 ✔#آفات_زبان #سخن_چینى در بیانات #آقا_مجتبی_تهرانی رحمه الله علیه 💠➖قسمت دوم💠 💠➖💠➖💠➖💠 (۳): ن
🍃🍃 قسمت سوم انسان در برابر سخن چین چند وظیفه دارد: ۱ – او را تصدیق نکند؛ زیرا گناه کار و فاسق است و گواهى فاسق پذیرفته نمى شود؛ چنان که خداوند متعالى در قرآن کریم مى فرماید: ان جاءکم فاسق بنباء فتبینوا. اگر فاسقى براى شما خبرى آورد، درباره خبرش تحقیق کنید. ۲ – او را از این کار باز دارد؛ زیرا عمل او از امور منکر بوده و خداوند متعالى در قرآن مى فرماید: و اءمر بالمعروف و انه عن المنکر. امر به معروف کن و از منکر بازدار. ۳ – از او ابراز تنفر کند؛ زیرا او مبغوض خدا است و تنفر از مبغوض خدا لازم است . ۴ – به شخصى که مطلب از او نقل شده ، گمان بد نبرد؛ زیرا خداى تعالى مى فرماید: اجتنبوا کثیرا من الظن ان بعض الظن اثم. از بسیارى گمان ها بپرهیزید؛ چرا که بعضى از گمان ها، گناه است . ۵ – گفتار سخن چین ، او را به تحقیق و تجسس درباره شخصى که از او نقل شده وا ندارد که خداى تعالى مى فرماید: و لا تجسسوا. ۶ – خودش مرتکب کارى که دیگران را از آن نهى مى کند نشود؛ یعنى سخن چینى او را براى کسى که سخن از جانب او نقل شده ، بیان نکند؛ زیرا در این صورت ، هم سخن چینى و هم غیبت کرده است . مردى نزد امیر مؤ منان على (علیه السلام ) آمد و درباره دیگرى بدگویى کرد. حضرت فرمود: یا هذا نحن نساءل عما قلت فان کنت صادقا مقتناک ، و ان کنت کاذبا عاقبناک ، و ان شئت اءن نقیلک اءقلناک ؟ قال : اقلنى یا اءمیرالمؤ منین . اى فلانى ! ما از آن چه گفتى ، مى پرسیم [= بازخواست مى کنیم ] اگر راست گفته باشى ، تو را دشمن مى داریم و اگر دروغ گفته باشى ، تو را مجازات مى کنیم و اگر بخواى رهایت کنیم [= از کرده خویش پشیمان شوى ] تو را رها مى کنیم . (آن مرد) گفت : اى امیر مؤ منان ! رهایم کنید. ✅✅ دارد... اخلاق الاهی جلد چهارم آفات زبان//استاد ایت الله مجتبی تهرانی 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
ماجرای توهین به آقا مجتبی در بازار و واکنش ایشان 🍁حاج آقا همیشه سعی می کردند که گمنام باقی بمانند و کارهایشان را خودشان می کردند. دور و بری اطراف خودشان جمع نمی کردند و پس می زدند. این را شما از همه شنیده اید و وقتی در مسجد جامع کسی دنبال ایشان راه می افتاد می‌پرسیدند کاری دارید؟ اگر کاری ندارید رد شوید. تنها رفت و آمد می‌کردند. 🔸️خودشان می آمدند و می رفتند و تا اواخر عمرشان حدوداٌ تا یک سال پیش ایشان تمام مسیر را از سر بازار تا مسجد پیاده می‌آمدند، پیاده هم برمی گشتند بدون این که کسی در اطرافشان باشد. جالب اینجا بود که خیلی از بازاری ها، خرکچی ها و باربرها ایشان را نمی شناختند و من بارها دیده بودم که به ایشان اهانت می کنند. 🔹️البته خیلی ها احترام ایشان را نگه می داشتند اما افرادی هستند که نمی شناسند و با روحانیت عناد دارند. 💠یک بار یادم می آید حاج آقا از مسجد بر می‌گشتند و پشت سر ایشان با فاصله خیلی زیاد راه افتاده بودم تا ایشان نفهمند و می خواستم به مشی ایشان دقت کنم در یک قسمتی از بازار که ایشان از دالانی عبور می کردند وقتی از کنار شخصی رد شدند آن شخص در صورت حاج آقا به ایشان بی احترامی کردند و به ایشان لفظ بدی را گفتند که تمام مردم سمت حاج آقا و این فرد برگشتند که ببینند چطور برخورد می‌کنند و بنده هم خیلی دقت کردم. 🔹️حاج آقا بدون این که تغییری در چهره‌اشان ایجاد شود و اصلاٌ انگار نه انگار که حرفی زده شده به راهشان ادامه دادند./میثم مطیعی. 💠➖💠➖💠➖💠➖💠➖ @agamojtabatehrani ➖➖➖➖➖➖➖➖
﷽ 📍 اغرا به جهل❗️ 📌 از یک دید می شود گفت دروغ گفتن «اغرا به جهل»1️⃣ است؛ یعنی انسان بخواهد شخص دیگری را در خلاف واقع قرار بدهد، که خود اغرا به جهل هم از لحاظ عقلی قبیح است؛ یعنی عقل زشت می شمارد اینکه انسان به اصطلاح پای دیگری را در چاله ای قرار بدهد. این عمل نزد عقل، یک نوع خیانت است. امام علی(ع) فرمودند: «الْكَذِبُ مَهَانَةٌ وَ خِيَانَةٌ»؛2️⃣ زشتی دروغ این گونه است که هم خواری می آورد و نشان دهندۀ پستی انسان است و هم نشان دهندۀ این است که شخص خیانت کار است؛ بنابراین شبهه ای نیست که دروغ از نظر عقلی زشت و قبیح است و از نظر شرعی هم نکوهش شده است. 1️⃣ تشویق کردن، تحریض کردن، برانگیختن 2️⃣ غرر الحكم و درر الكلم، ص 42 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📕 📝 جلسه سوم @agamojtabatehrani
🍃🍃🍃 قسمت چهارم (۴): ریشه هاى درونى سخن چینى سخن چینى از سرکشى یکى از دو نیروى ((غضب )) و ((شهوت )) انسان سرچشمه مى گیرد و گاه در هر دو ریشه دارد. تجاوز این دو از حریم فرمانروایى خرد، موجب پدید آمدن صفات ناپسندى مى شود که آن ها نیز پیدایش رفتارهاى ناپسندى چون سخن چینى را در پى دارند. سخن چینى ، در یکى از عوامل ذیل ریشه دارد: ۱ – نفرت و دشمنى گاه انسان از روى نفرت سخن چینى مى کند و در صدد بد نام کردن دیگرى است . ۲ – حسد حسادت به مقام و مرتبه دیگران ، عامل بسیار مهمى براى سخن چینى ، به ویژه سعایت است . فرد مبتلا، براى از بین بردن شان دیگرى به سعایت از او مى پردازد. دو به هم زنى را مى توان از موارد فتنه به شمار آورد که در این صورت ، بر اساس آیات قرآن کریم ، از خونریزى و قتل شدیدتر و بزرگ تر خواهد بود؛ چنان که خداوند متعالى مى فرماید: الفتنه اشد من القتل . الفتنه اکبر من القتل . دقت در مجموعه آیات و روایت هایى که درباره سخن چینى آمده است ، نشان دهنده بزرگى و زشتى بسیار این گناه است . ۳ – طمع و چشم داشت گاه طمع به مال و مقام یا دیگر امور دنیایى ، انسان را به رفتار ناپسندى چون سخن چینى و سعایت از دیگران وا مى دارد. فرد بیمار مى کوشد تا با بدگویى از دیگران و نقل گفتار و کردار ایشان ، مال یا منزلتى براى خویش ‍ فراهم سازد. ۴ – تفریح و سرگرمى گاه انسان براى گذراندن وقت و سرگرمى ، به نقل گفتار و رفتار این و آن مى پردازد و سخن چینى مى کند. ✅✅ دارد... اخلاق الاهی جلد چهارم آفات زبان//استاد ایت الله مجتبی تهرانی 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
﷽ 📍 وجود مقدس❗️ 📌امروز، تولّد حضرت زهرا(س) است. چند جمله ای هم راجع به کوثر بیان کنم: تعبیری که خدا از این وجود مقدّس بیان کرده این است: (إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ) 1️⃣ ؛ حضرت زهرا(س) خیر کثیر است. در قرآن کم داریم که خداوند عملی را که از او صادر می شود، به نحو متکلم مع الغیر و جمع مطرح کند. ♨️معمولاً آنجاهایی مطرح می شود که عمل بسیار بزرگ و با ارزشی باشد. این مطلب دلیل بر عظمت این سورۀ شریفه است که منسوب به حضرت زهرا(س) است. ♨️دو تا «ما» پشت سر هم دارد: (إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ)؛ ما تو را کوثر عطا کردیم که عظمت کوثر را می رساند. ظاهراً؛ یعنی ما چیزی بالاتر از این نداشتیم. آن هایی که اهل ادبیات هستند، می فهمند که بالاتر از این نمی شود. 🔹️این مطلب، عظمت وجود مقدّس حضرت زهرا(س) را می رساند. تمام ائمه، اولیای خدا و معصومین(س) روی دیدگان ما جا دارند، امّا می بینیم خود آن ها نسبت به این وجود مقدّس، نظر خاص و خضوع عجیبی دارند. ببینید خود پیغمبر(ص) چقدر نسبت به این دختر خضوع می کند. ما که هیچ، بزرگ ها قاصرند از اینکه بتوانند عظمت این موجود را ادراک کنند. 1️⃣سورۀمبارکۀکوثر، آیۀ1 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📕 📝 جلسه هشتم @agamojtabatehrani متن کامل در سایت: https://mojtabatehrani.com/?p=27495
﷽ 📍 سفارش پیغمبر(ص)به حضرت زهرا سلام الله علیها در اول زندگی 📌امام علی (ع) می فرمایند: «أَوْصَانِي رَسُولُ اللَّهِ (ص)»؛ پیغمبراکرم(ص) مرا سفارش فرمود، «حِينَ زَوَّجَنِي فَاطِمَةَ(س) »؛ آنگاه که دخترش فاطمه را به تزویج من درآورد، «فَقَالَ إِيَّاكَ وَ الْكَذِبَ»؛ حضرت به من فرمود: از دروغ بپرهیز، «فَإِنَّهُ يُسَوِّدُ الْوَجْهَ»؛ دروغ روی انسان را سیاه می کند، «وَ عَلَيْكَ بِالصِّدْقِ فَإِنَّهُ مُبَارَكٌ»؛ و بر تو باد به راستی که مبارک است، «وَ الْكَذِبَ شُؤْمٌ الْخَبَرَ »؛1️⃣شومی در کذب و دروغ است. پیغمبر اکرم(ص)فرمودند: «وَ اجْتَنِبُوا الْكَذِبَ»؛ از دروغ بپرهیزید، «وَ إِنْ رَأَيْتُمْ فِيهِ النَّجَاةَ فَإِنَّ فِيهِ الْهَلَكَةَ»؛2️⃣ اگر شما در دروغ گویی نجات خودتان را دیدید، اشتباه کرده اید. در این عبارت، «فَإِنَّ فِيهِ الْهَلَكَةَ» دو بُعد معنایی وجود دارد که اوّلی آن نجات دنیوی و هلاکت اُخروی باشد، که شاید بعداً آن را بیان کنیم. 1️⃣ مستدرك الوسائل، ج 9، ص 88 2️⃣مستدرك الوسائل، ج 9، ص 88 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📕 📝 جلسه سوم @agsmojtabatehrani
فاطمه زهرا(س)؛ حوراء انسیه 🔸️➖🔸️➖🔸️ 🔸️بعد از این، حضرت گفتند: «وَ قَالَ النَّبِی»؛ پیامبر(ص) فرموده اند: «لَمَّا عُرِجَ بِی إِلَى السَّمَاءِ أَخَذَ بِیدِی جَبْرَئِیلُ»؛ وقتی مرا به‌سوی معراج بردند، جبرئیل دست مرا گرفت، «فَأَدْخَلَنِی الْجَنَّةَ»؛ و مرا وارد بهشت کرد، « اوَلَنِی مِنْ رُطَبِهَا فَأَكَلْتُهُ»؛ و از رطب بهشتی به من داد و من آن را خوردم، «فَتَحَوَّلَ ذَلِكَ نُطْفَةً»؛ همان میوۀ بهشتی بود که به‌صورت نطفه ای شد، «فِی صُلْبِی»؛ و در صلب من قرار گرفت. 🔹️ آنگاه که به زمین هبوط کردم، آن نطفه در رحم خدیجه(س) قرار گرفت و او حامله شد، «فَحَمَلَتْ بِفَاطِمَةَ». بعد، حضرت فرمودند: «فَفَاطِمَةُ حَوْرَاءُ إِنْسِیةٌ»؛ چه زیباست! 🔸️ زهرا(س) حوریه ای است به‌صورت انسان؛ اوّل، حوراست و بعد، انسیه است. یک‌وقت می گویید: «انسیة الحورا»، و یک وقت می گویید: «حَوْرَاءُ إِنْسِیةٌ». حالا فرق را ببینید که به حضرت آدم(ع) گفتند: از این میوه نخور که از اینجا بیرون می روی. او خورد و بیرون آمد. 💠ایشان بهشت بودند و بیرون آمدند؛ امّا پیامبر‌اکرم(ص) از زمین به بهشت می رود. البته من نمی خواهم مقایسه کنم و فضیلت پیامبر(ص) را بگویم، امّا ببینید این چه طور عروج می کند و او چه طور هبوط می کند. هر دو هم پیغمبرند. (میان ماه من تا ماه گردون/ تفاوت از زمین تا آسمان است). واقعاً هم این طور است. این عروج می کند؛ از زمین می کَند و بالا می رود و او از بالا هبوط می کند. 💠بعد فرمودند: «فَكُلَّمَا اشْتَقْتُ»؛ هرگاه من شائق می شوم، «إِلَى رَائِحَةِ الْجَنَّةِ»؛ هرگاه می خواهم رایحه بهشت را استشمام کنم، «شَمِمْتُ رَائِحَةَ ابْنَتِی فَاطِمَةَ»1️⃣؛ دخترم زهرا(س) را می بویم که او بوی بهشت می دهد. در این باره روایات متعدد دیده ام. به این نحو هم متعدد دیدم که به پیغمبر(ص) اعتراض و اشکال شده که زهرا(س)، دختر شما بزرگ شده، شما چرا این قدر او را می بوسید و می بویید؟! حضرت فرمودند: برو دنبال کارت! من هستم که به معراج رفته ام و بوی بهشت را می شناسم؛ از او بوی بهشت می آید. جهتش هم همین بوده؛ آسمانی بوده است که در زمین جلوه‌ کرده است. همان طور که گفتم: روایات بسیاری با این مضمون هست که حضرت میوۀ بهشتی خوردند و از آن میوه، حضرت زهرا(س) به وجود آمده است. بعد فرمودند آن بو در شامۀ من است و به‌سوی او می آیم و آن بو را می شنوم. 1️⃣ بحارالانوار، ج 4، ص 4؛ ج 8، ص 119 و 284 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول @agamojtabatehrani