eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
730 دنبال‌کننده
200 عکس
812 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 امام خمینی(ره): تأدیب نفس، سرلوحۀ دعوت انبیا(ع)❗️ 📌در اینجا جملاتی از استادم(ره)، در باب «تربیت نفس» بیان می کنم؛ یعنی حالا که به اهمّیت تربیت در بُعد نفسانی -به عنوان اوّلین شرط برای احراز منصب مربّیگری تربیتی- پی بردیم، جملاتی از ایشان در این ارتباط بیان می کنم. ایشان ابتدا در رابطۀ با تأدیب نفس می فرماید: «آنچه سرلوحۀ دعوت انبیای عظام(ع) است، تأدیب نفوس، تحدید هواهای نفسانیّه و روش رفتاری دادن به شهوت، غضب و وهم انسان ها است»1️⃣؛ یعنی انبیای عظام(ع) مرزبندی های الهی را برای اعمال و بهره برداری از غضب و شهوت بیان می کنند و انسان ها نیز باید طبق آن مرزبندی ها عمل نمایند؛ بنابراین سرلوحۀ دعوت انبیای الهی(ع) تربیت انسان ها در بُعد نفسانی بوده است. سپس ایشان در ادامه می فرماید: «بعضی ها گمان کردند که دعوت نبیّ اکرم(ع) دو جنبه دارد: دعوت به دنیا و دعوت به آخرت؛ چه بسا برخی این دو جنبه را کمال نبوّت فرض کرده اند؛ امّا آنان اصلاً از دیانت بی خبر هستند؛ نمی فهمند دین یعنی چه؟ دعوت به دنیا، از مقصد انبیا(ع) به کلّی خارج است»؛ ببینید ایشان چقدر محکم صحبت می کنند. دلیل این فرمایشات حضرت امام(ره) نیز روشن است؛ چراکه شهوت و غضب انسان و یا به تعبیر ایشان: «شیطان باطنی» و «شیطان ظاهری» برای دعوت به دنیا کفایت می کند. آن کسی که دارد می رود، دیگر «هول دادن» ندارد. دعوت به دنیا، احتیاجی به قرآن و نبیّ ندارد؛ همان شهوت و غضب کافی است؛ بنابراین انبیای الهی(ع) برای این هدف آمده اند که مخلوقات را در قدم اوّل، در بُعد نفسانی تربیت کنند. 1️⃣ حضرت امام خمینی(ره)، صحیفۀ نور، ج 11، خودسازی و سازندگی درونی (2/10/1358) 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول @agamojtabatehrani
﷽ 📍 ساختار نفس، بر سوء ادب است❗️ 📌امام علی(ع) در این زمینه می فرمایند: «النَّفْسُ مَجْبُولَةٌ عَلَى سُوءِ الْأَدَبِ وَ الْعَبْدُ مَأْمُورٌ بِمُلَازَمَةِ حُسْنِ الْأَدَبِ»1️⃣؛ جِبِلَّت و ساختار نفس انسان از نظر درونی، بر سوء ادب و بی تربیتی استوار است و در مقابل، بنده از ناحیۀ خداوند مأمور شده است که نفس خود را خوب تربیت کند. حضرت در ادامه می فرمایند: «وَ النَّفْسُ تَجْرِی بِطَبْعِهَا فِی مَیْدَانِ الْمُخَالَفَةِ»؛ شهوت، غضب و وهم می خواهند به طور گسترده عمل کنند؛ یعنی هم از فرمان الهی و هم از فرمان عقل سرپیچی نمایند: «وَ الْعَبْدُ یَجْهَدُ بِرَدِّهَا عَنْ سُوءِ الْمُطَالَبَةِ»؛ درحالی که بنده مأمور است نفسش را از خواسته های زشتی که دارد، باز دارد. «فَمَن أَطْلَقَ عِنَانَهَا فَهُوَ شَرِیكٌ فِی فَسَادِهَا»؛ بنابراین هرکس مهار شهوت، غضب و وهم را رها کند، در فساد آن شریک است. «وَ مَنْ أَعَانَ نَفْسَهُ فِی هَوَى نَفْسِهِ فَقَدْ أَشْرَك نَفْسَهُ فِی قَتْلِ نَفْسِهِ»؛ و هرکس به درخواست های نفسش کمک کند و هرچه را شهوت، غضب و وهم از او می خواهد اطاعت نماید، در خودکُشی اش شرکت کرده است؛ یعنی چنین شخصی در حقیقت خودکُشی کرده است! 1️⃣ مستدرک الوسائل، ج 11، ص 137 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول @agamojtabatehrani
﷽ 📍 شرایط اساسی مربّی‎❗️ 📌برای ورود به این بحث، کسانی که می‎خواهند در جامعه و در هر محیط دیگری به‎عنوان مربّی، آموزش دهنده و تربیت کنندۀ دیگران باشند، باید برای تصدّی این امر شرایطی را احراز نمایند. در اینجا بدون مقدّمه به‎سراغ اساسی‎ترین شرط در این رابطه می‎روم. اوّلین و اساسی‎ترین شرط در این زمینه، آن است که مربّیان باید ابتدا خود را ساخته باشند تا بتوانند دیگران را بسازند. ◾️ کسی که خودش را نساخته و یا تربیت نکرده باشد، اگر هم بخواهد دیگران را تربیت کند، نه تنها فایده ندارد، بلکه گاهی روی آن‎ها اثر عکس می‎گذارد. کسی که خودش مؤدّب به آداب شرع و عقل نیست، چگونه می‎تواند دیگری را مؤدّب به آداب شرع و عقل کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول رحمت الله علیه @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 عوامل تحریک کننده ،مقام((جاه)) ❗️ 📌 نقطۀ ضعف دیگر انسان مربوط به مسئلۀ «مقام»، «جاه» و «ریاست» است. این نقطۀ ضعف در ارتباط با نیروی «غضب» مطرح می شود. علما در مباحث اخلاقی می گویند: لذّت جاه و مقام برای انسان، لذیذتر از لذّت مال است؛ یعنی ریاست بر دیگران خیلی بیشتر به انسان می چسبد؛ بنابراین کسانی که مبتلا به حبّ جاه هستند، مال خود را نیز در این زمینه فدا می کنند.این مطلب، دیگر توضیح نمی خواهد و شما هم نمونه های فراوانی از آن را دیده اید؛ بنابراین برای کنترل و مهار خود در بُعد نفسانی، باید نسبت به این مسئله نیز عنایت ویژه ای داشت. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم @mojtabatehrani
﷽ 📍 هدف انبیا(ع)، کنترل قوای درونی است❗️ 📌البتّه این مطلب را در اینجا تذکّر بدهم که انبیا(ع) برای سرکوب کردن قوای نفسانی انسان نیامده اند؛ بلکه هدف آن ها، کنترل و مهار این قوای درونی در مسیر صحیح بوده است. یک وقت اشتباه نشود و افراطی گری در معارف به وجود نیاید. انبیای الهی(ع) نیامده اند که جلوی تحصیل مال را از هر طریقی مثل تجارت، صناعت و زراعت بگیرند؛ آن ها نمی گویند که به عنوان مثال نکاح نباشد. انبیا(ع) به طور کلّی در مقابل این قوا و کشش های نفسانی نایستاده اند؛ بلکه همّت آن ها در جهت مهار این قوا از افسارگسیختگی، مصرف شده است. این تمایلات در کانون وجود انسان، توسّط خداوند متعال قرار داده شده است. او خیر محض است و هرچه را در عالم وجود آفریده باشد، جنبۀ خیر و صلاح دارد؛ بنابراین اصل وجود این قوای نفسانی خیر است؛ ولی چون انسان «بی نهایت طلب» است، در استفاده و بهره گیری از این قوا دچار افراط می شود و برای خود حدّ و مرزی قائل نیست. انبیا(ع) آمده اند تا جلوی این بی بندوباری و افراط را بگیرند. به تعبیر اهل علم: انبیا(ع) می خواهند جلوی اطلاق این نیروهای مطلق را بگیرند؛ نه اینکه آن ها را به کلّی قلع و قمع کنند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم @agamojtabatehrani
﷽ 📍 دعوت قرآن در ارتباط با مال❗️ 📌یکی از آیات شریفۀ قرآن که در به‎دست آوردن احکام مربوط‎به معاملات نیز نقشی اساسی دارد، این آیۀ شریفه است: (لا تَأْكلُوا أَمْوالَكمْ بَیْنَكمْ بِالْباطِلِ إِلاَّ أَنْ تَكونَ تِجارَةً عَنْ تَراضٍ مِنْكم) 1️⃣؛ کسانی که اهل دقّت هستند، اگر به این آیه توجّه کنند، متوجّه می‎شوند که روح این آیه، بازدارندگی را مطرح کرده است. ◾️ خداوند در این آیه ابتدا می‎فرماید: اموالتان را بین خودتان به سبب باطل نخورید. پیام اوّل آیه، بازدارندگی انسان از هر کسب و کاری است؛ یعنی این آیه در ابتدا با تعبیر سلبی (لا تَأْكلُوا أَمْوالَكمْ...) آغاز می‎شود. سپس در ادامه می‎فرماید: (...إِلاَّ أَنْ تَكونَ تِجارَةً عَنْ تَراضٍ مِنْكم)؛ این نهی ما یک استثنا دارد که اگر کسب مال از آن طریق باشد، اشکالی ندارد و آن طریق صحیح نیز تجارت از روی تراضی است. راه‎های باطل برای به‎دست آوردن مال زیاد است و نیازی به توضیح ندارد؛ به همین دلیل قرآن تنها به راه صحیح کسب مال اشاره کرده است. این روح دعوت قرآن در ارتباط با مال است و مطابق با همان غرضی است که انبیای الهی(ع) برای آن آمده‎اند. 1️⃣ سورۀ مبارکۀ نساء، آیۀ 29 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 نکاح؛ عامل کنترل شهوت❗️ 📌در باب نکاح هم می بینیم که روح دعوت به نکاح، برای بازدارندگی و کنترل شهوت انسان است. اما اگر در این زمینه به آیات مربوطه مراجعه کنید، خواهید دید که روح کلّی همۀ دستورات مربوط به قوای جنسی، «تحدید»، «مرزبندی» و «جلوگیری از فجور و زنا» است. خداوند می خواهد جلوی بی بندوباری را بگیرد و اگر هم در جایی به نکاح دعوت می کند، برای این است که به وسیلۀ آن، جلوی فسق و فجور گرفته شود. دعوت به نکاح در اسلام، دعوت به اشباع این غریزۀ جنسی و یا ترغیب و تحریک آن نیست. قرآن هیچ گاه به این امور دعوت نمی کند و همین شهوت درونی، برای اینکه انسان را به سمت اشباع غریزۀ جنسی بکشاند، کافی است؛ دیگر این کار نیازی به نبیّ و کتاب ندارد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 عوامل کنترل قوای درونی❗️ 📌از امیرالمؤمنین علی(ع) در این زمینه نقل شده است که حضرت می فرمایند: «النُّفُوسُ طَلِقَةٌ»1️⃣؛ مُراد از «نُفُوس»، مجموعۀ سه نیروی درونی انسان -یعنی شهوت، غضب و وهم- است و «طَلِقَه» هم به معنای بی بندوباری است؛ بنابراین حضرت می فرمایند: نفس انسان می خواهد در هر سه بُعد شهوت، غضب و وهم به طور مطلق آزاد بوده و هرطور که می خواهد عمل کند؛ به عبارت دیگر مرزنشناسی، از خصوصیّات بارز شهوت، غضب و وهم انسان است. سپس حضرت در ادامه می فرمایند: «لكِنَّ أَیْدِیَ الْعُقُولِ تُمْسِك أَعِنَّتَهَا عَنِ النُّحُوس»؛ امّا دستان «عقل»، افسار نفس را می کشد و او را از انجام اعمال قبیح باز می دارد. البتّه «شرع» نیز در این زمینه با «عقل» همسو است؛ بنابراین «عقل» و «شرع»، نَفْس انسان را مهار کرده و او را از بی بندوباری ها باز می دارند تا بُعد نفسانی انسان به چیزهایی که نه شرع می پسندد و نه عقل بر آن صحّه می گذارد، آلوده نشده و به دام نحسی ها گرفتار نشود. 1️⃣ غررالحکم، ص 115 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 راه رسیدن به راحتی❗️ 📌 روایتی از امام صادق(ع) نقل شده است که وقتی به حضرت عرض کردند: «أَیْنَ طَرِیقُ الرَّاحَةِ؟»1️⃣ راه رسیدن به راحتی چیست؟ حضرت فرمودند: «فِی خِلَافِ الْهَوَى»؛ راحتی انسان، در مخالفت با هوای نفس است. در ادامۀ روایت آمده است که مجدّداً از امام(ع) پرسیدند: «فَمَتَى یَجِدُ الرَّاحَةَ؟»؛ با این وضع که همیشه باید خلاف خواسته های نفس عمل کرد و او را مدام محدود ساخت، پس کجا راحتی را می توان به دست آورد؟ حضرت در جواب فرمودند: «عِنْدَ أَوَّلِ یَوْمٍ یَصِیرُ فِی الْجَنَّةِ»؛ اوّلین روزی که انسان به سمت بهشت می رود، راحتی را به دست خواهد آورد؛ یعنی راحتی نهایی انسان، مربوط به زندگی جاودانۀ او در بهشت است؛ بنابراین انسان باید تا آخرین لحظۀ عمر، مراقب نفس خود بوده و خواسته های او را مطابق با شرع و عقل، تنظیم و تحدید کند. (اَللّـٰهُمݠَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَ اٰلِ مُحَمَّدٍ) 1️⃣ بحارالأنوار، ج 75، ص 254 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم @agamojtabatehrani
﷽ راجع‌به شهادت امام هشتم(ع) دو نقل وجود دارد: یکی آخر صفر و یکی بیست و سوّم ذیقعده است. حتّی سیّد بن طاووس(ره) زیارت مخصوص حضرت را که از نزدیک و دور خوانده می شود در بیست‌وسوّم ذیقعده می داند؛ لذا به دوستان توصیه می کنم روز جمعه از همین جا حضرت را زیارت کنند. زهری که به امام‌رضا(ع) مهلت نداد در سند معتبری نقل می کنند که امام‌هشتم(ع) را مختصر تبی عارض شد. خبر به مأمون لعنت الله علیه رسید. به ابن بشیر لعنت الله علیه می گوید: زهر خاصّی را زیر ناخن هایش تعبیه کند. خود مأمون لعنت الله علیه به عیادت امام‌هشتم(ع) آمد. دستور داد انار آوردند و به همان کسی که دستانش به زهر آلوده بود گفت که انارها را آماده کند. سپس انار را نزد حضرت گذاشت و گفت: بخور. حضرت امتناع کردند. مأمون لعنت الله علیه چند بار اصرار کرد و در نهایت، جنبۀ تهدید پیدا کرد. حضرت اجباراً به اصرار او چند قاشق تناول کردند. مأمون لعنت الله علیه بلافاصله حرکت کرد و رفت. چون آن خبیث می دانست که چه کرده است. این حادثه در بعد از ظهر اتّفاق افتاد، چون در روایت می نویسد: حضرت نماز عصر را هنوز نخوانده بودند. زهر آن چنان اثر گذاشت که حضرت حدود پنجاه بار از جایش حرکت کرد. در بین ائمّه(ع) بسیاری مسموم شدند، امّا چند روز طول می کشید تا زهر اثر کند. این زهر به امام‌هشتم(ع) چند ساعت بیشتر مهلت نداد. امام‌هشتم(ع) به اباصلت فرمود که درهای خانه را ببندد و کسی را راه ندهد. حضرت در حجرۀ مخصوص خودشان وارد بستر شدند. اباصلت می گوید: حتّی در آن حجره را هم بستم و در میان صحن حیات ایستاده بودم با حالت غم و اندوهی که مرا احاطه کرده بود؛ خدایا! چه می شود؟! یک وقت دیدم آقازاده ای وارد حیاط شد، با تعجب نگاهی به او انداختم. دیدم چهره اش درخشان و شبیه ترین مردم به امام‌هشتم(ع) است. عرض کردم: من درها را بسته بودم. شما که هستید و از کجا آمدید؟! در جواب به من فرمود: آن خدایی که مرا به یک لحظه از مدینه به طوس آورد، قدرت دارد که مرا از در بسته وارد کند. منم حجّت خدا بر تو؛ منم فرزند علی بن موسی الرضا(ع). سپس به سوی حجره حرکت کرد. دربِ حجره باز شد و وقتی چشم امام‌هشتم(ع) به او افتاد، از جا حرکت کرد. این آقازاده را در آغوشش گرفت، پسر را می بوسد و می بوید. 1️⃣ «لَا یَومَ کَیَومَکَ یَا أَبَا عَبدِاللَّهِ(ع)»؛ حسین(ع) آمد بالای سر فرزندش، «وَ جَلَسَ عَلَی التُّرَابِ»؛ آقا روی خاک نشست. «فَوَضَعَ رَأسَهُ عَلَی حِجرِهِ»؛ سر علی(ع) را به دامن گرفت و با دست مبارکش خون از چهرۀ علی(ع) پاک می کرد. ابتدا سر را به سینۀ مبارکش گذاشت. «فَوَضَعَ خَدَّهُ عَلَی خَدِّهِ»؛. «اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد» 1️⃣ عيون أخبار الرضا(ع) ، ج 2، ص243 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
اَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ * بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ * رُوِیَ عَن ابِی الحَسنَ الرِّضا عَلَیهِ السَّلامُ قالَ: « اُنظُر اِلی مَن هُوَ دُونَکَ فیِ المَقدِرَةِ وَ لا تَنظُر اِلی مَن هُوَ فَوقَکَ فَاِنَّ ذلِکَ اَقنَعُ لَکَ وَ اَحری أن تَستَوجِبَ الزِّیادَةَ»1️⃣ ترجمه: در امور مادی دنیا نگاهت به کسانی باشد که از تو پائین تر هستند و از تو کمتر دارند و به کسانی که بالاتر از تو هستند و بیشتر از تو در اختیار دارند. نگاه نکن. زیرا که این عمل باعث می شود که تو به آن چه داری قناعتت بیشتر شود و این عمل تو را سزاوارتر و شایسته تر می کند که خداوند به تو بیشتر بدهد. شرح: روایت از امام هشتم صلوات الله علیه، منقول است که حضرت فرمودند: در امور مادی دنیایی، تو نگاهت به کسانی باشد که از نظر امکانات مادی،کمتر از تو در اختیار دارند. «اُنظُر اِلی مَن هُوَ دُونَکَ فیِ المَقدِرَةِ وَ لا تَنظُر اِلی مَن هُوَ فَوقَکَ» هیچ وقت نگاه نکن، توجه نکن به آن کسانی که بیش از تو، امور مادی در اختیار دارند. من حالا این مطلب را عرض کنم، حالا این روایت از امام هشتم علیه السلام، است. ما داریم در روایات که هم امور مادی را مطرح می کنند، هم معنوی را. این جا امام هشتم علیه السلام، امور مادی را مطرح می کند. نگاه نکن فلانی وضعش چه جوری هست، مثلا چه دارد، کذا و کذا. بالایی ها را نگاه نکن. پایین دستت را نگاه کن، به بالا دستت نگاه نکن، آن هایی که امکاناتشان بیش از تو است، نه. آن که کمتر از توست. چرا؟بعد حضرت دو تا جهت را می فرماید: «فَاِنَّ ذلِکَ اَقنَعُ لَکَ»جهت اول به تعبیر من، جنبه خلقی دارد که مربوط به خود انسان است، از نظر روانی و روحی. دومیش جنبه خالقی دارد. به تعبیر من، حالا می گویم. اما از نظر روحی خودت، موجب می شود که تو نسبت به آن چه را که داری، قناعتت بیشتر بشود؛ چون وقتی پایین دست را نگاه کردم، خودم را بالا دست آن می بینم. نیست این جور؟! در نتیجه به آن چه را که دارم، قناعتم چیه؟ بیشتر می شود.«اَقنَعُ لَکَ» توجه کنید. یک وقت مساوی هستیم، می شود قناعت بکنم. وقتی می بینم بالاتر هستم، هان؟! قناعتش آدم هان؟! بیشتر می شوددیگر، شد؟! این که دارم. این جهت اول که مربوط به خودت است و روانی است، عصبی به قول ماست. توجه می کنید چی می خواهم بگویم؟ که آرامش خوبی پیدا می کنید. دوم خالقی است.«وَ اَحری أن تَستَوجِبَ الزِّیادَةَ» و او این که، این موجب می شود که تو عندالله، سزاوارتر بشوی که بی افزاید به آن چه را که تو در دست داری. « اَحری» سزاوارتر. شد؟! که تو مستوجب بشوی که زیاده، خدا بهت چکار کند؟ اضافه کند. هم از نظر خودت و هم از نظر خدا. من چه تعبیری بکنم، همچین ساده اش بکنم؟! هم به نفع خودت است از نظر روحیت، باز هم آن به نفع توست،ها! آن خدایی هم باز نفع توست؛ اما بدانید، این موجب می شود که خدا چکار بکند؟ بگوید: این سزاوارتر است، این کسی نیست که از ما گله بکند. فهمیدی؟ بدبختی های ما
﷽ 📍 حداقل شرایط لازم برای مربّی❗️ 📌مسئله، مسئلۀ تأدیب نفس است؛ این مطلب برای همه دارای اهمّیت است؛ امّا برای کسی که می‎خواهد مربّی دیگران باشد، از اهمّیت بیشتری برخوردار است. کسی که هنوز شهوت، غضب و وهم خود را رام نکرده و در بُعد نفسانی وجود خویش دچار مشکل می‎باشد، چگونه می‎تواند دیگران را در این امر راهنمایی و هدایت کند؟! شهوت، غضب و وهم انسان، مرزنشناس و بی‎پروا هستند. به‎تعبیر قرآن (إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ) 1️⃣؛ نفس انسان پیوسته به بدی‎ها امر می‎کند؛ بنابراین برای کسی که می‎خواهد مربّی دیگران باشد، حداقل شرایط لازم این است که بتواند خود را کنترل و مهار کند. این مطلب پیچیدگی خاصّی ندارد. یکی از بزرگان(ره) در این زمینه می‎فرمود: «باید جلوی یابوی چموشِ نفس را گرفت.» مُراد ایشان از این مطلب، آن بود که باید دهنه‎ای از شرع و عقل بر نفس حیوانی خود بزنیم و آن را به آداب الهیّه مؤدّب کنیم؛ وگرنه نه تنها نمی‎توانیم دیگران را هدایت کنیم بلکه گاهی آن‎ها را به ضلالت هم می‎کشانیم. 1️⃣ سورۀ مبارکۀ یوسف، آیۀ 53 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه سوم @mojtabatehrani
﷽ 📍 اعمال روز 25 ذی القعده، روز دحوالارض❗️ 📌کار مهم در این ماه آگاهی از نعمتهایی است که خداوند در روز دحوالارض؛ گسترش زمین به بشر ارزانی داشته است. زیرا آگاهی از نعمت و کم و کیف آن اولین مرتبه شکر است. همانگونه که در روایات بر این مطلب تصریح و در علم اخلاق ثابت شده است.در روایات زیادی آمده است که در بیست و پنجم ذی القعده کعبه نصب گردیده، زمین گسترده شده، آدم پایین آمده، خلیل و عیسی (علیهما السلام) متولد شدند و رحمت پخش شده است.از امیرالمؤمنین (علیه السلام) روایت شده است که فرمودند: اولین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد، در بیست و پنجم ذی القعده بود. کسی که این روز را روزه داشته و شبش را به عبادت بایستد، عبادت صد سال را که روزش را روزه و شبش را در عبادت باشد، خواهد داشت. هر گروهی که در این روز برای ذکر پروردگار بزرگشان گرد هم آیند، پراکنده نمی گردند مگر این که خواسته آنان داده می شود. در این روز یک میلیون رحمت نازل می شود که نود و نه هزار تای آن برای روزه داران این روز و عبادت کنندگان این شب خواهد بود. دو رکعت نماز در این روز روایت شده است: پیش از ظهر، دو رکعت نماز با یک بار حمد و پنج بار شمس و ضحی خوانده و بعد از سلام بگوید: لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم و دعا کرده و بگوید: یا مقیل العثرات! أقلنی عثرتی. یا مجیب الدعوات! أجب دعوتی. یا سامع الاصوات اسمع صوتی و ارحمنی و تجاوز عن سیئاتی و ما عندی،یا ذالجلال و الاکرام!نیز مستحب است دعایی را که اول آن یا داحی الکعبه است بخواند. ________________________________________ اعمال 25 ذی القعده از کتاب المراقبات میرزا جواد ملکی تبریزی @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 دل یا قلب انسان خانه خدا است❗️ 📌متأسّفانه برخی از افراد، در جواب دیگران که آن ها را از اطاعت نفس برحذر می دارند، می گویند: «دلم می خواهد فلان عمل را انجام دهم؛ به شما چه ربطی دارد؟!»؛ در جواب این افراد باید گفت: این «دل» نیست که انجام این کار را از شما می خواهد؛ بلکه این «نفس حیوانی» است که شما را به سوی آن عمل کشانیده است. دل و یا قلب انسان، خانۀ خدا است و شما به اشتباه، اسم شهوت، غضب و وهم را «دل» می گذارید. آیا فکر می کنید با عوض کردن اسم، می توانید خود را فریب بدهید؟ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه سوم @agamojtabatehrani
﷽ 📍 ما نمی‎توانیم گناه نکنیم❗️ 📌متأسّفانه برخی مکرّراً به من مراجعه کرده و می‎گویند: «ما نمی‎توانیم گناه نکنیم!» من نیز به آن‎ها می‎گویم: «به من دروغ نگویید؛ نگویید نمی‎توانیم؛ بلکه بگویید نمی‎خواهیم.» نمی‎توانم؛ یعنی خداوند قدرت این کار را به من نداده است، درحالی‎که خداوند توان خودسازی را به همه داده است. چنین اشخاصی حتّی اگر بخواهند نفس خود را تربیت کنند، در ابتدا با مشکلات فراوانی روبه‎رو خواهند شد. به‎هرحال مخالفت با نفس فشار دارد و سخت است؛ به همین منظور برخی از زیر بار آن فرار کرده و اسم آن را «نمی‎توانم» می‎گذارند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه سوم @agamojtabatehrani
﷽ 📍 عوامل تحریک کنندۀ،مال❗️ 📌مال، یکی از آن مواردی است که انسان به مقتضای «شهوت» خویش دنبال آن می رود و به مرور، نسبت به آن دل بستگی پیدا کرده و دچار افسارگسیختگی می شود. سخن انبیای الهی(ع) خطاب به انسان ها در این زمینه چنین است: انسان، نباید برای تحصیل مال، دست به هر کاری زده و به هر روشی متوسّل بشود؛ اگرچه شیطان درونی انسان و چه بسا برخی از شیاطین بیرونی، او را به سوی کسب مال از هر طریقی دعوت می کنند؛ امّا انسان نباید از حدود الهی تجاوز نماید؛ بنابراین یکی از نقاط ضعف انسان، همین مسئلۀ مال است. در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده است که حضرت فرمودند: «إِنَّ الشَّیْطَانَ یُدِیرُ ابْنَ آدَمَ فِی كلِّ شَیْ ءٍ»1️⃣؛ شیطان، این گونه است که قوّۀ واهمۀ انسان را احاطه کرده و نسبت به هرچیزی، دور او می چرخد؛ یعنی مترصّد موقعیّتی است تا انسان را به زمین بزند. حضرت در ادامه می فرمایند: «فَإِذَا أَعْیَاهُ»؛ وقتی انسان را خسته کرد، «جَثَمَ لَهُ عِنْدَ الْمَالِ فَأَخَذَ بِرَقَبَتِهِ»؛ در یک مسئلۀ مالی روی او می جهد و گردنش را می گیرد و دیگر رهایش نمی کند؛ بنابراین یکی از نقاط ضعف انسان و به تعبیر روایت، یکی از کمین گاه های شیطان، هنگام رو به رو شدن او با مسائل مالی است که همۀ انسان ها، مخصوصاّ مربّیان باید نسبت به آن حسّاس باشند. 1️⃣ «البتّه این روایت را می توان به دو صورت خواند؛ یعنی هم می توان روایت را با تعبیر «یدِیرُ» خواند و هم می توان به جای آن از تعبیر «یدَبِّرُ» استفاده کرد»؛ الکافی، ج 2، ص 315 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه سوم @agamojtabatehrani
﷽ 📍 تأدیب خود مقدّم بر تأدیب دیگران است ❗️ 📌در کتاب شریف نهج البلاغه از امیرالمؤمنین علی(ع) نقل شده است که حضرت فرمودند: «مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً فَلْیَبْدَأْ بِتَعْلِیمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِیمِ غَیْرِهِ»1️⃣؛ هرکس می خواهد خود را زمامدار دیگران قرار دهد، باید پیش از تعلیم دیگران، به تعلیم خویش بپردازد؛ مُراد از «تعلیم» در اینجا همان «تأدیب» است. حضرت در ادامه می فرمایند: «وَ لْیَكنْ تَأْدِیبُهُ بِسِیرَتِهِ قَبْلَ تَأْدِیبِهِ بِلِسَانِهِ»؛ بعد از اینکه خود را تربیت کرده و اقدام به تربیت دیگران نمود، باید ابتدا آن ها را با کردار خویش تأدیب نماید، نه با زبان؛ یعنی قبل از اینکه دیگران را با زبان و گفتار خویش تربیت نماید، آن ها را با عمل خویش به مسیر صحیح هدایت نماید. حضرت در ادامۀ روایت می فرمایند: «وَ مُعَلِّمُ نَفْسِهِ وَ مُؤَدِّبُهَا أَحَقُّ بِالْإِجْلَالِ مِنْ مُعَلِّمِ النَّاسِ وَ مُؤَدِّبِهِمْ»؛ آن کس که در حال تربیت کردن خویش است، نسبت به کسی که می خواهد مردم را تأدیب نماید، برای تجلیل سزاوارتر است. این جمله اطلاق دارد؛ یعنی حتّی اگر مربّی، ابتدا خود را تربیت کرده و بعد از آن قصد تربیت دیگران را داشته باشد، باز هم آن کسی که در حال تربیت خویش است، برای تجلیل سزاوارتر است. بر این اساس خودسازی بسیار باارزش است. 1️⃣ نهج البلاغه، حکمت 71 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه دوم @agamojtabatehrani
﷽ 📍 «جهاد اکبر»؛ یعنی تأدیب نفس ❗️ 📌 آری؛ تأدیب نفس و مهار کردن شهوت، غضب و وهم، در ابتدا برای انسان خیلی فشار دارد. اتّفاقاً به همین دلیل در روایات از آن به «جهاد اکبر» تعبیر شده است. مُراد از «جهاد اکبر»، غلبۀ بر هوای نفس و تربیت آن است. این کار به معنای واقعی کلمه، «جهاد اکبر» است و به همین دلیل، امام علی(ع) این کار را شایسته تقدیر می دانند. از امام علی(ع) در روایت دیگری نقل شده است که حضرت می فرمایند: «رَدْعُ النَّفْسِ عَنِ الْهَوَى الْجِهَادُ الْأَكبَر»1️⃣؛ اگر بخواهی نفس خود را از خواسته های گسترده اش برگردانی و جلوی اطلاق آن را بگیری، جهاد اکبر کرده ای. روایتی از صدر اسلام در تاریخ نقل شده است که گروهی از مسلمین، برای جهاد به جبهه رفته بودند. وقتی پس از پایان جنگ نزد پیامبراکرم(ص) بازگشتند و از سختی های زیاد آن بحث کردند، پیامبراکرم(ص) به آن ها فرمودند: این جهاد و جنگ شما، جهاد اصغر بوده؛ امّا هنوز جهاد اکبر بر شما باقی مانده است. جهاد اکبر، جنگ داخلی و غلبۀ بر هوای نفس خویش است؛ این مشکل تر است. در روایتی از حضرت سلیمان(ع) نقل شده است که ایشان فرمودند: «إِن الْغَالِب لِهَوَاهُ أَشَدُّ مِن الَّذِی یَفْتَحُ الْمَدِینَةَ وَحْدَه»2️⃣؛ کسی که می خواهد با هوای نفس خویش مبارزه کرده و بر آن غلبه پیدا کند، کارش سخت تر است از کسی که می خواهد به تنهایی یک شهر را فتح نماید؛ یعنی فتح یک شهر به تنهایی، آسان تر از جنگ و غلبۀ بر هوای نفس است. 1️⃣ غررالحکم، ص 241 2️⃣ مجموعۀ ورّام، ج 1، ص 60 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه سوم @mojtabatehrani_ir
﷽ ◾️بعد من یک تذکری می‎خواستم من به دوستانم بدم. امشب شما می‎دانید که شب اول ماهه. اینطوری است اول ماه چیه؟ ذی الحجه. این تعبیرات که خب من حالا عرض کنم. ما در روایاتمان داریم به اینکه من دوتا از پیغمبر اکرم دیدم در یکی‌اش این تعبیر است که در دهۀ ماه اول ذیحجه اعمال صالحه احب است الی الله تعالی از ایام دیگر. ◾️«عَمَلٍ یُوصِلُنِی إِلَى قُرْبِکَ». حالا نمی‎رسم من روایت رو بخوانم. توجه کنید. اعمال صالحه در دهۀ اول ماه ذیحجه دارد «أَحَبّ إِلَی اللَّهِ تَعَالَی». پیش خدا. ◾️در ذیل این آیۀ شریفه‎ای که دارد «وَ اذکُرُوا اللَّهَ أَیَّاماً مَعلُومَاتٍ». دارد به اینکه ما از ایام معلومات دهۀ اول ماه ذی حجه است دارد. امره. به یاد خدا باشید در دهۀ اول چه ذکر قلبیش و چه قالبیش. چه یادش و چه نامش. خصوصیت دارد این. مطلب حتی من نمی‎خواهم وارد شوم، مراجعه کنید به ادعیۀ وارده آنیکه هر روز داره. چیه؟ ◾️ همه‌اش ذکر توحیدی است. «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ عَدَدَ اللَّیَالِی‏ وَ الدُّهُورِ». شروع می‎کنه «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ». همه‌اش خدا خدا خدا.برید نگاه کنید دعاهایش را. «وَ اذکُرُوا اللَّهَ أَیَّاماً مَعلُومَاتٍ». بهره بگیرید. 🔻 آنهایی رابطۀ دوستی با خدا دارند در این دهه می‎توانند ازش بهره بگیرند. و با همین راز و نیازها. خب خیلی التماس دعا دارم و بنا بر اشهر اقوال امروز که روز آخر ماه ذی القعده بود روز وفات امام جواد صلوات‎الله‎علیه بود. 🔻من ما هم توسلی داشته باشیم هر چه داریم از اینها داریم. لا اله الا الله. بله اینطور می‎نویسند من در روایات اینطور دیدم معتصم عباسی لعنت‎الله‎علیه برادر مأمون این حضرت رو از مدینه که خب آورد به بغداد بعد هم نتونست تحمل بکنه. همیشه اینطور است. نمی‎توانند پیروان شیاطین تحمل کنند اولیاء الله را. 🔻 نمی تونند خب در روایات دارد به وسیلۀ برادرزاده‎اش که همسر امام جواد صلوات‎الله‎علیه باشد ام الفضل حضرت رو مسمومش کرد. حالا در کیفیت عرض کردم اونیکه معروف است و مشهور است به وسیلۀ ام الفضل همسرش بود. در حالات حضرت اینطور می‎نویسند حضرت که مسموم شدند حالشون منقلب بود. 🔻مقداری خب طول کشید چند روزی. کسانی را که مسموم می‎شوند مقتضای سم این است که عطش زیاد می‎کنند. هم جریح یعنی کسی که خون ازش میره خیلی تشنه میشه. می دونید شما خون که میره عطش میره. هم مسمومیت عطش میاره. هر دوتا است. ما در بین ائمه من اینطور دیدم یک دانه امام است که اشبه ائمه است حین وفات به حسین علیه‌السلام و او امام جواد صلوات‎الله‎علیه است. 🔻 اینطور نقل می‎کنند که حضرت طلب آب می‎کرد اما همسرش بهش آب نمی‎داد. لذا می‎نویسند به اینکه حضرت با لب تشنه از دنیا وفات کردند. 🔻 در بارۀ امام جواد اینطور نقل می‎کنند که حضرت طلب آب کردند ولی راجع به حسین علیه‌السلام من جایی ندیدم. گاهی نقل می‎کنند ولی من ندیدم که خود حضرت برای خودش طلب آب کرده باشد. 💠 فقط یک جا من دیدم و اون موقعی بود شب یازدهم سکینه سلام‎الله‎علیها دخترش آمد وقتی آمد بالای سر مطهر پدر پیامی برای شیعیانش فرستاد «شِیعَتِی مَهمَا شَرِبتُم مَاءَ عَذبٍ فَاذکُرُونِی». ای شیعیان من هر وقت آب گوارا خوردید یاد حسین بکنید. 🏴 شهادت علیه السلام🏴 رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 از روز اول تا روز دهم❗️ 📌 در ایامی مترتب بر او که حب الله است می‌فهمی ضریبش مختلف می شود. یکی از آنها فرض کنید از نظر هفته و ایام می گویم. شب‌های جمعه است. در باب ماه‌ها ماه مبارک رمضان، و در بین باز ایامی که سفارش شده است و اثر آن و ضریب آن را بالا می‌برد، ده روز اول ماه ذی‌الحجه‌الحرام است. واذكُروا اللّهَ فی اَیّامٍ مَعدودتٍ می‌گویند ایام معلومات این دهة اول ذیحجه است و ضریب را بالا می‌برد. از روز اول تا روز دهم. به یاد خدا بودن. در روایات ما داریم، حتی نسبت به آثار اعمال صالحه هم، زیاد می‌کند یکی دو روایت بخوانم. قال‌ رسول‌الله(ص): مَا مِنْ أَیَّامٍ أَزکَى عِندَ الله تعالى وَ لاَ أعظَمَ أجراً مِن مِنْ عَشْرَ اْلأضْحَى یعنی در روزها و بین روزها و ایام، ایامی را که رشد می‌دهد نزد خداوند و اجر را و پاداش را بالا می‌برد نسبت به اعمال، از ده روز اول ماه ذیحجه‌الحرام. قیلَ وَ لاَ الْجِهَادُ فِی سَبِیلِ اللهِ، عرض کردم حتی اگر غیر از این ایام جهاد درراه خدا بکند و این متذکر خدا بشود، این از آن بیشتر است. فرمود: وَلاَ الْجِهَادُ فِی سَبِیلِ اللهِ إلاَّ رَجُلٌ خَرَجَ بِنَفْسِهِ و ماله‌ای مگر یک نفر راه بیفتد هر چی هم که دارد از اموال و همراه خودش ببرد به جبهه. ثُمَّ لَمْ یَرْجِعْ مِنْ ذَلِکَ بِشَی‏ءٍ هیچی هم برنگردد. نه خودش از جبهه برگردد و نه مالش. همه رفته در راه خدا، این بالاتر است. فقط این را استثنا کرده است. همه چیزش را بگذارد برای خدا، والا نه. 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 یکی از بزرگ ترین نعمت ها❗️ 📌یکی از بزرگ ترین نعمت های الهی نعمت زمان های خاصی است که خداوند عنایت کرده است به ما از نظر بهره گیری های معنویه، «و ذکرهم بایام الله» یکی از آن ایام الهی این دهة اول ذی الحجه است دوستان، می خواستم دیگر سفارش کنم. بسیار بسیار ماه بزرگواری است ذی الحجه، حالا چه مانعی دارد که این مختصر دعاهایی که وارد شده است بخوانیم درش توحید است، لا اله الا الله همان شروع می کند، این ها بُعد معنوی انسان را تقویت می کند، و ما داریم در روایات که صلحا وقتی وارد این ماه می شدند خوب بهره گیری می کردند تا این که اواخر این دهه به که عرفه ختم می شود چقدر زیباست، از بهترین ایام است لذا اوسیکم به این که ان شاء الله از این ایام که از ایام الهی است، از نعمت های بزرگ حق است ما بهره گیری کنیم. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📕 بحث شکر @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 ده روز خاص❗️ 📌از پیغمبر اکرم قال‌ رسول‌الله(ص): ما من أيام العمل الصالح فیها أحب إلى الله عزوجل، ایامی نداریم که عمل صالح در آن ایام محبوب‌تر باشد نزد خداوند من ایام‌العشر. یعنی این ده روز اول ذیحجه. بعد دارد قالوا یا رسول‌الله ولا الجهاد؟، قال: ولا الجهاد، إلا رجل خرج بنفسه وماله فلم يرجع من ذلك بشيء. من نمی‌خواهم وارد این بحث بشوم و نسبت‌سنجی هم کرده‌اند علمای ما بین فضیلت این ده روز با فضیلت ماه مبارک رمضان. توجه می‌کنید چه عرض می‌کنم. جنبه‌های مقایسه‌ای کرده‌اند که یکی ذاتی باشد و یکی عَرَضی باشد و خواستند جمع بکنند بین این روایات و یک بحثی است که اینجا جای مطرح کردن آن نیست. اما این ده روز، یک ده روز خاصی است. من می‌خواستم این را بگویم و تذکر بدهم. غفلت نکنید. اولیاء خاص خدا بود در این ده روز، در سیر معنویشان به خیلی جاها رسیدند که الان نمی‌خواهم وارد بشوم. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📕 منزل خلق @agamojtabatehrani
﷽ 📍 دهه توحید❗️ 📌می‌خواستم این تذکّر را عرض کنم که حالا که ما نزدیک به نیمی‌ از آن را پشت سر گذاشتیم نسبت به این نیمه دوستان قدر بدانند و بهره گیری بکنید از همین ایام و نباید ما غفلت داشته باشیم از این سنخ امور. 📌 و این که انسان باید فرصت طلب باشد به تعبیر من و تعبیر علی(علیه‌السّلام) «اِغتَنِمُ الفُرَص»؛ فرصتها را غنیمت بشمار. این‌‌ها از دستمان می‌رود و بعد هم حسرت خواهیم خورد. حسرت خواهیم خورد. 📌در این ایام نسبت به اعمال صالح و البتّه چیزهایی هم وارد شده است که ما آدابی هم داریم که این‌‌ها را ذکر کرده‌اند و ادعیه‌ای که وارد شده است که بخصوص این‌‌ها جنبه توحیدی دارد که من عرض کردم که خودش یک مسئله‌ای هست که من نمی‌خواهم وارد آن مباحث معرفتی بشوم. که اصلاً باید گفت این دهه، دهه توحید هست. و راجع‌به حضرت موسی(سلام الله علیه) که وعدّه دیدار با خدا داشت در این دهه بود. در ماه رمضان نبود وعدّه دیدار در این ماه بود. لذا می‌خواستم تذکّری داده باشم. «اللهم صل علی محمد و آل محمد» 〰️〰️〰️〰️〰️ 📕 بحث ملایمات و منافرات ایمان رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 نمونه اوّل: عارف به ربوبیّت حق؛ حضرت موسی علیه السّلام ❗️ 📌من اشاره‌ای داشته باشم به مناسبت ایام یعنی همین دهه اوّل ذی‌الحجه که عشر معلومات است به سه نمونه. اوّل، حضرت موسی(سلام‌الله‌علیه). «وَ واعَدْنا مُوسى‏ ثَلاثينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ ميقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعينَ لَيْلَة». 1️⃣بالاخره تمام شد امروز. بار یافت حضرت موسی آن مقام بالا و والایی که او دارد. معرفتی که او دارد به ربوبیّت حق. مال او عقلی نیست به این معنا. در مقام عقل نیست، در مقام قلب است موسی(سلام‌الله‌علیه). خدا هم وعده کرد و به وعده‌اش هم عمل کرد بالاخره به حسب همین چیزها مثل چنین روزی بود که بار یافت. امّا همین حضرت موسی را بطوری که نقل می‌کنند در روایات هست هنگام وفاتش می‌رسد عزرائیل می‌آید که قبض روحش بکند نگران است. نگران چیست؟ من چون درروایت دارد من می‌گویم. نگران یک طفلی است که سرپرستی‌اش را موسی دارد. ربوبیّت حق را چون او بهتر از من و تو درک کرد گفت. همه می‌دانیم. این‌طور که نقل شده است و آن این است که خطاب به موسی، دریا شکافته می‌شد و سنگ و دل سنگ و آن کِرمی که در دل سنگ داشت سبزی می‌خورد. آی موسی ربوبیّت من این را فراموش نکرد، بچّه تو را فراموش می‌کند؟ نگران او هستی؟ آماده بشویم. با این عظمت. 1️⃣سورۀ مبارکۀ اعراف آیۀ142 〰️〰️〰️〰️〰️ 📕 بحث توکل رحمت الله علیه @agamojtabatehrani