eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
729 دنبال‌کننده
200 عکس
814 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 دعا یک نوع پناه بردن است❗️ 📌انسان در زندگی، حاجات مختلف مادّی و معنوی دارد. حاجات مادّی هم اقسام خاصّی دارد و به تبع گرفتاری‎های مختلف، برای انسان حاجاتی پیدا می‌شود. به طور کلّی دعا یک نوع پناه بردن است. 🔻وقتی انسان گرفتاری پیدا می‎کند و می‎بیند که تدبیرهایش کارساز نیست، دنبال کسی می‎گردد که بتواند این گره‌ها را باز کند؛ 🔻 لذا متناسب با گره و مشکلش، شخص مناسبی را برای حل آن پیدا می‏کند. مثال‎های ساده می‌زنم تا مطلب روشن شود؛ مثلاً اگر گرفتاری مالی دارد، دنبال کسی می‎رود که بتواند گره مالی‌اش را باز کند؛ نمی‎رود دنبال طبیبی که متخصّص طب باشد؛ زیرا تناسب با گرۀ مالی‌اش ندارد. این کار یک نوع پناه بردن و درخواست است. دعا درخواست است، پناه بردن و درخواست کردن از موجودی است که کارگشا و گره‏گشا است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه سوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 دلیل بکار بردن اسماء جلاله یا الله، الّلهّم، الهی در دعا❗️ 📌اوّل، یک اسم خاص است. شما در هر دعایی می‎بینید که «اُلوهیّت» خداوند مطرح است. مثلاً اوّل دعا، «اللّهم» یا «الهی» دارد. آیا این‎طور نیست؟ دعا که از اوّل شروع می‎شود، با این اسم است. این اسم ناظر به اُلوهیّت اوست؛ لذا این اسم خاص به کار می‎رود. بنا بر فرض اگر ابتدای دعا هم نباشد، بالاخره در ضمن دعا باز این اسم «الله» آورده می‎شود، حالا به هر شکلی که باشد. دوّم، «ربّ» است. این، جنبهٔ توصیفی دارد، ولی «الله» اسم است. در بین اسمای الهی، اسم «الله» و از بین اوصاف خدای متعال هم وصف «ربّ» را می‎بینیم. در توضیح باید گفت: اینکه در ادعیه، «الهی» و «اللّهم» و امثال این‏ها آمده است، و حتّی در باب دعاها گفته می شود که ده مرتبه «یا الله» بگو و بعد دعا کن، به این جهت است که «الله»، این لفظ جلاله، اسم است برای موجودی که مستجمعِ جمیعِ صفات است. هر کمالی را که فکر کنی، در این اسم هست؛ هم رازق است، هم شافی است، هم کافی است، هرچه بگویی هست. «الهی»، «یا الله» و «اللّهم»؛ یعنی ای موجودی که همهٔ کلیدها و همه خیرها در دست تو است! ای کسی که تمام اوصاف جمال و کمال در تو است! لذا هر حاجتی که از حوائج باشد، در این قالب می‎گنجد و با این خِطاب تناسب دارد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه سوم @agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 افرادی مانند شهید صیاد شیرازی، به هیچ وجه اهل سازش نیستند❗️ 📌آنچه موجب تأسّف و تأثّر من است، فقدان یك چهرۀ‌نورانی است كه سال‌ها روبروی من در این جلسه بود و سراپایش گوش و دقّت بود. مطالب را هم ثبت و ضبط می‌كرد و گاهی هم به من مراجعه داشت و سؤال می كرد. برای همیشه در دنیا از دیدارش محروم شدم. شهید صیّاد شیرازی «رضوان الله تعالی علیه» به عالم ارواح و انوار پیوست و به هدف خلقتش رسید. او نزد ربّش مرزوق است. بر طبق موازینی كه در دست داریم، ارواح نورانی شهدا در نشئۀ برزخ، انقطاع كلّی از این عالم ندارند. آن‌ها با اموری كه مورد علاقۀ آن‌هاست، یك نوع رابطه برقرار می‌كنند؛ لذا اگر ادّعا كنم كه با توجّه به علاقه شدیدش به این جلسات، روح منوّرش الآن در جلسۀ ما حضور دارد، گزاف نگفتم. دیدگان برزخی من از دیدارش محروم است، ولی او شاهد و من مشهود هستم. قبلاً او مشهود من بود و من شاهد و الآن او شهید است و من محروم. واقعاً باید این تعبیر را بكنم: «عَاشَ سَعِيداً وَ مَاتَ شَهِيداً». این حادثه مرا در وادی تفكّری فرو برد كه چه شده كه دشمنان اسلام نظیر این افراد را هدف قرار می‌دهند. در ذهنم یک سیر اجمالی نسبت‌به تاریخ صدر اسلام كردم و حوادث نظیر این حادثه را پیش كشیدم و روی آن تأمّل كردم. به این نتیجه رسیدم كه این افراد هدف دشمنان اسلام قرار می‌گیرند نه دیگران؛ جهت این است كه این‌ها افراد مؤثّر و كارایی در دفاع از حریم اسلام هستند. از طرفی هم، قابل معامله نیستند و نمی‌شود با آن‌ها معامله كرد؛ به تعبیر دیگر به هیچ وجه قابل خرید نیستند. آقا مجتبی تهرانی رحمت الله ع @agamojtabatehrani
﷽ 📍 در تمامی حاجات، پناهگاه، «ربّ» است❗️ 📌صفتی که در آن لحاظ داعی شده و در آیه هم هست، مربوط به من و تو است، و آن، «ربّ»؛ یعنی پرورش‏دهنده است. «ربوبیّت» یک امر اضافی است؛ یعنی مضافٌ‏الیه می‎خواهد. وقتی گفتی «ربّ»، پای «مربوب» به میان می‏آید. اینجاست که پای من و تو به میان می‏آید. این را هم بدان که احتیاج من و تو به ربوبیّت، تنها در یک بُعد نیست؛ بلکه ما در تمام ابعاد وجودی، چه مادّی و چه معنوی محتاج به ربوبیّت او هستیم؛ لذا وقتی به‏طور مطلق گفتیم: «ربّ»، این تنها در یک بُعد نیست؛ بلکه پرورش دهنده در جمیعِ ابعادِ وجودیِ ما است. «ربّ» هم مثل همان «الله» در باب حاجات، فراگیر می‎شود؛ زیرا سراپای ما احتیاج است. باید کسی را صدا بزنیم و به او پناه ببریم. حالا به چه کسی پناه ببریم؟ به کسی که همه چیز ما در یدِ قدرت اوست، و او همهٔ امور ما را اداره می‎کند؛ به او پناه ببریم و از او بخواهیم. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه سوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 دعا در خواست فقیر از غنی است ❗️ 📌جهت این است که دعا «درخواست» است؛ دعا «پناه‏بردن» است. در قالب اصطلاح، درخواستِ فاقد از واجد؛ فقیر از غنی و نادار از دارا است. ما باید این معنا را در نظر بگیریم. که نسبت عبد با پروردگارش چه نسبتی‎ است. آیهٔ شریفه می فرماید: «يا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَميد». ای مردم! همه بدانید! رابطهٔ‎تان با خدا رابطۀ ندار با دارا است؛ رابطهٔ فاقد با واجد است؛ رابطهٔ تهی‏دست با غنی است. این خطاب قرآن به همه است: «يا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَميد». چه بسا این کلام ‏که مخلوق، فقیر است، مسامحه باشد؛ چرا که مخلوق، «فقر محض» است. سراپای من و تو هیچ است. هرچه هست از او است. سراپای من و تو فقر است؛ نه اینکه من خودم یک چیزی هستم و خدا یک چیزی و من فقیرهستم و او غنی؛ خیر، همین که گفتی من کسی هستم، همین‏جا اشتباه کردی. تو کسی نیستی. اصلاً هستیِ تو برای اوست. به تعبیر معروف، قرآن خیلی به ما احترام گذاشته که فرموده است. 1️⃣سورهٔ مبارکۀ فاطر، آیهٔ 15 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه چهارم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 نوع ربوبیّت پدر و مادر❗️ 📌لذا آیات قرآن چه در بُعد فردی و چه در بُعد اجتماعی «ربوبیّت» را مطرح می‎کند؛ زیرا در مفهوم ربوبیّت، چند مفهوم نهفته است: «پرورش‏دهنده»، «پرورش‏شونده» و «پرورش». اینکه پرورش‏دهنده قادر است و پرورش شونده عاجز است؛ در معنای ربوبیّت نهفته است. وقتی گفتی «ربّ»، همهٔ این مفاهیم در آن هست. معنای دعا هم همین است. دعا؛ یعنی من ندارم و تو داری؛ لذا من از تو می‎خواهم. تو به من بده. در آیهٔ شریفه‎ نسبت به ابَوین در سورهٔ مبارکهٔ اسرا با ظرافت همین معنای ربوبیّت را مطرح می‎فرماید: «وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ»1️⃣؛ می‎خواهی برای پدر و مادرت دعا کنی بگو : «وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما كَما رَبَّياني‏ صَغيرا». خدایا! رحمتت را به پدر و مادرم فرو فرست، چون آنها نسبت به من یک نوع ربوبیّت به خرج دادند، آن موقعی که من عاجز بودم و آن‏ها قادر، دست من را گرفتند! لذا در ادعیهٔ مأثورهٔ ما، هم اسم جلاله و هم «ربّ» به کار می‎رود. مفهوم دعا این است که به خدا بگویی: تو غنیّ بالذّات هستی و من فقیر بالذّات هستم. به همین جهت، من جز تو کسی را ندارم و از تو درخواست می‎کنم. 1️⃣و از سر مهربانى، بالِ فروتنى بر آنان بگستر و بگو: «پروردگارا، آن دو را رحمت كن چنانكه مرا در خردى پروردند. سورهٔ الإسراء، آیهٔ 24 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه چهارم @mojtabatehrani_ir
﷽ 🔰اوّل به خودت دعا کن !!! 📍 تقدّم دعای برای خود در رابطۀ آمرزش❗️ 📌خواسته‎های انسان از خداوند، خواسته‎های مختلفی است. با نگاه به آیات در می‌یابیم جایی که داعی اوّل برای خودش دعا می‎کند، خواسته‎ و مضمون دعا، مسئلهٔ «غفران» است: «رَبَّنَا اغْفِرْ لي وَ لِوالِدَیَّ». پس در غفران، باید خود را بر دیگران مقدَّم کنیم. قرآن می فرماید: خدایا! اوّل من را بیامرز. بعد پدر و مادرم را و بعد سایر مؤمنین و مؤمنات را بیامرز! امّا علت چیست؟ اگر انسان بخواهد دعایش مستجاب شود، ابتدا باید خودش را از گناهان تطهیر کند و بعد دعا کند. من این نکته را غالباً، به‏خصوص در لیالی قدر تذکّر می‎دهم که اوّل صلوات بفرستید، بعد استغفار کنید، بعد دوباره صلوات بفرستید و بعد حاجات خود را بخواهید. اوّل خودتان را تمیز کنید، آمرزش بخواهید تا خدا گناهانتان را ببخشد؛ حالا اگر با این زبانی که آمرزیده شده دعا کنی، دعایت مستجاب می‎شود. چرا اوّل می‎گویم: من را ببخش؟ چون می‎خواهم برای شخص دیگری دعا کنم و شرط استجابت دعای من این است که اوّل خودم را تطهیر کرده باشم. بعد از این درخواست، سراغ دیگران می‎رود، و علّت اینکه برای آن‏ها هم از خدا غفران می‎طلبد، بیان می‌شود. باید توجّه کرد که تقدیم خود در دعا مطلق نیست؛ زیرا فقط در مسئلهٔ غفران، انسان باید خود را مقدّم کند؛ امّا در مسائل دیگر به‏طور مطلق نیست مثلاً می‎فرماید: «رَبَّنَا اغْفِرْ لي وَ لِوالِدَیَّ»1️⃣. در مرتبهٔ بعد مشاهده می‌کنیم خاندان و وابستگان و فرزندان انسان مقدّم بر دیگران هستند. 1️⃣سورهٔ مبارکۀ ابراهیم، آیهٔ 41 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه پنجم @agamojtabatehrani
﷽ 📍 علّت دعا کردن برای فرزندان❗️ 📌در رابطه با جهت این تقدیم‎ها به سراغ بحثی که در باب تربیت داشتم می‌روم که با بحث دعا هم کمالِ ارتباط را دارد. انسان پس از مرگ از این نشئه به نشئه دیگر می‎رود، و تنها خودش هست و اعمالش؛ لذا باید ابتدا برای خود دعا کرد و غفران و مغفرت و رحمت الهی را طلبید. امّا از عالم دنیا که به نشئه برزخ برویم، انقطاع کلّی از این نشئه پیدا نمی‎کنیم؛ زیرا ابتدا به نشئۀ برزخ و بعد از آنجا به نشئه قیامت می‎رویم. ما در نشئه برزخ، انقطاع کلّی از این عالم نداریم؛ و لذا یک سنخ تعلّقاتمان مثل فرزندان‎ و خاندان‎مان هنوز باقی است و تا حدودی رابطه با این نشئه برقرار است. از طرفی چون این رابطه هست و فرزند، دنبالهٔ وجودیِ انسان در این عالم است، گویا بخشی از هستی‎ام را در اینجا گذاشته‏ام و رابطه‎ام با نشئهٔ دنیا قطع نشده است؛ لذا میراث حقیقی، فرزند است نه مال؛ چون با مرگ، انقطاع کلّی از مال پیدا می‎کنم. ریاست هم همین‏طور است؛ زیرا یک رابطهٔ اعتباری بود و با مرگ تمام می‌شود، هیچ رابطهٔ دیگری نیست، فقط رابطه با فرزندانمان هست و چون این رابطه هست، میراث حقیقی برای انسان همان فرزندان او هستند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه پنجم @mojtabatehrani_ir
💐خداوند می‌پوشاند , خود خدا، رسوا می‌کند. 🌹روایت را ابوحمزه ثمالی است نقل می‌کند از امام باقر صلوات الله علیه که حضرت فرمودند: هیچ بنده‌ای نیست که نعوذبالله، کاری را انجام دهد که مورد رضای خدا نباشد؛ کنایه از این که، این تخلّف بکند از فرمان الهی و مرتکب گناه بشود و عمل زشت انجام بدهد. مگر این که خداوند می‌پوشاند آن را، عمل زشتش را که دیگران مطلع نشوند، در مرحله اوّل. 💐«مَا مِنْ‌ عَبْدٍ يَعْمَلُ‌ عَمَلًا لَا يَرْضَاهُ‌ اللَّهُ تَعَالی إِلَّا سَتَرَهُ اللَّهُ عَلَيْهِ اَوَّلَا فَإِذَا ثَنَّى» اگر بار دوّم، باز همان عمل زشت را مرتکب بشود، باز دارد «سَتَرَهُ اللَّهُ تعالی عَلَيْه» بار دوّم هم خداوند با ستاریّتش، باز او را هم می‌پوشاند، نمی‌گذارد رسوا شود. 🌺«فَاِذا ثََلَّثَ» و اگر بار سوّم تکرار کند، این جا است که دارد: « أَهْبَطَ اللَّهُ تَعالی مَلَكاً فِي صُورَةِ آدَمِيٍّ يَقُولُ لِلنَّاسِ فَعَلَ كَذَا وَ كَذَا» جنبه کنایی به تعبیر ما دارد. فرشته‌ای به صورت انسان، خداوند می‌فرستد و به مردم می‌گوید، فلانی این کار را کرد، آن کار را کرد. این روایت شریفه، اشاره به این معناست: خداوند ستّارالعیوب است، در این هیچ شبهه‌ای نیست؛ اما این را هم بدانی‌ها! که ستاریّتش سقف دارد. فهمیدی؟! خدا ستّارالعیوب است بی‌برو برگرد، شد؟! نمی‌گذارد رسوا بشوی؛ امّا این بدانی‌ها! ستّاریتش سقف دارد، فهمیدی؟! یک بار ، دوبار، بنا نیستش که ... یک وقت به جایی می‌رسد که خود خدا، رسوایت می‌کند. می‌خواهد این را بفرماید. خود خدا، رسوا می‌کند. ما در روایات، بسیارداریم، حالا من نمی‌خواهم وارد آن بحث بشوم. خدمتتان عرض شود که: کسی اگر رسوا کند دیگری را، شد؟! خداوند به قیامت نمی‌گذارد برسد، آبروی کسی را ببرد، خدا، توی همین دنیا آبرویش را می‌برد، ولو شده در خانوادگیش. همه را متن روایت را دارم می‌گویم. شد؟ می‌خواهم این را بگویم: ستّاریتش حد دارد، سقف دارد، شد؟! یک مرتبه، شد؟! دو مرتبه شد، نه دیگر، معلوم می‌شود این حرف‌ها نیست، گوش کنید! تو پرده دری؛ خوب دقّت کن، دا. گوش کن! خدا از پرده دری بدش می‌آید؛ چون خودش پرده دار است. پرده دری اگر کردی، پرده‌ات را می‌درد. این را می‌خواستم بگویم. توجّه کنید، در یک حدّی است، توجه کنید، یک کار نعوذبالله گناه، بار دوّم همان، بار سوّم دیگر چرا؟ رسیدید شما به عرض من؟! این را می‌خواهد بفرماید که انسان، باید مراقبت داشته باشد و از ستّاریّت خدا نعوذبالله، سوء استفاده نکند. بحار جلد 6 صفحه 6 بحار - جلد 7صفحه361 صفحه361 عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ (ع): مَا مِنْ‌ عَبْدٍ يَعْمَلُ‌ عَمَلًا لَا يَرْضَاهُ‌ اللَّهُ إِلَّا سَتَرَهُ اللَّهُ عَلَيْهِ اَوَّلَا فَإِذَا ثَنَّى سَتَرَهُ اللَّهُ عَلَيْهِ فَإِذَا ثَلَّثَ أَهْبَطَ اللَّهُ تَعَالی مَلَكاً فِي صُورَةِ آدَمِيٍّ يَقُولُ لِلنَّاسِ فَعَلَ كَذَا وَ كَذَا 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث 🎞 @agamojtabatehrani
﷽ 📍 جایگاه و ویژگی ماه مبارک رمضان❗️ 📌پیغمبر اکرم(ص)می‏فرمایند: «لَوْ يَعْلَمُ الْعَبْدُ مَا فِي رَمَضَانَ لَوَدَّ أَنْ يَكُونَ رَمَضَانُ السَّنَه».1️⃣اگر بنده آنچه را در ماه مبارک رمضان است می‌دانست، هر آینه دوست داشت که تمام سال، ماه رمضان باشد؛ لذا روایتی هنگام ورود در ماه رمضان از پیغمبر اکرم(ص)به این مضمون نقل شده است : «سُبْحَانَ اللَّهِ مَا ذَا تَسْتَقْبِلُونَ وَ مَا ذَا يَسْتَقْبِلُكُمْ»؛ منزّه است خدا. شما به دیدار چه می‎روید؟! چه چیز به دیدار شما می‎آید؟! در ادامهٔ روایت آمده است: «قَالَهَا ثَلَاثَ مَرَّات».2️⃣حضرت سه بار این جمله را تکرار ‎فرمودند. پیغمبر اکرم(ص)می‎فرمایند: «يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فِي كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ َثَلَاثَ مَرَّاتٍ هَلْ مِنْ سائِلٍ فَأُعْطِيَهُ سُؤْلَه» ؛ خداونددر هر شب از ماه مبارک رمضان سه بارخطاب به بنده اش می‎فرماید: آیا درخواست‏کننده‎ای هست که درخواست او را اجابت کنم؟ «هَلْ مِنْ تَائِبٍ فَأَتُوبَ عَلَيْهِ هَلْ مِنْ مُسْتَغْفِرٍ فَأَغْفِرَ لَه».3️⃣آیا کسی هست که به من رجوع کند و از من پوزش بطلبد تا من هم عذرش را بپذیرم؟ این روایات مربوط به ماه مبارک رمضان است که موقعیّت زمانی این ماه را بیان می‏کند. 1️⃣بحارالآنوار، ج 93، ص 346 - مستدرک الوسائل،ج 7، ص 425 2️⃣ بحارالانوار، ج 93، ص 347- مستدرک‌الوسائل، ج 7، ص425 3️⃣ بحارالأنوار، ج 93، ص 338- مستدرک الوسائل، ج7، ص430 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه نوزدهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 شب قدر تمام درب های آسمان گشوده و هیچ حجابی بین عبد و رب نیست❗️ 📌پیرامون شب قدر، پیغمبر اکرم(ص) می‏فرمایند: «تُفَتَّحُ ابوابُ السَّماءِ فِی لَیلَۀِ القَدرِ»؛1️⃣ تمام در‎بهای آسمان در شب قدر گشوده می‎شود؛ یعنی تمام حجاب‎ها برطرف می‎شود. در شب قدر هیچ حجابی بین عبد و ربّش نیست. البته این رفع حجاب از ناحیهٔ ربّ است؛ به این معنا که از طرف پروردگار، هیچ مانعی وجود ندارد؛ بنابراین از خصوصیّات لیالی قدر این است که هیچ حجابی در کار نیست، و اگر بنده بخواهد با پروردگارش سخن بگوید، هیچ مانعی وجود ندارد؛ لذا عبد در شب قدر باید در راز و نیاز کوشش کند و دردها و مشکلاتش را با ربّش مطرح کند و از او هم بخواهد که مشکلاتش را حل کند. شب نوزدهم، شب تقاضای ترمیم گذشته است. امشب از خدا چه بخواهیم؟ ابتدا ترمیم بخواهیم و پس از آن، ترسیم بخواهیم. از خدا بخواهیم که سال آیندهٔ‎مان خوب باشد. ائمهٔ معصومین(ع) در ادعیه مأثوره به ما آموخته‎اند که خدا را خطاب کن و بگو: «عَادَتُكَ الْإِحْسَانُ إِلَى الْمُسِيئِين»؛2️⃣ نه تنها خطاکاران را عقوبت نمی‎کنی، بلکه به ایشان احسان هم می‏کنی. 1️⃣وسائل الشیعه، ج8، ص 21 2️⃣بحارالانوار، ج 95، ص 389- زاد المعاد، ص16- مفاتیح الجنان 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه نوزدهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 خدایا! اگر فقط به نیکوکاران اکرام می‌کنی بدکار‌ها چه کنند؟❗️ 📌مطلب دیگر، مسئلهٔ لیالی قدر است. در روایتی که «زراره» نقل می‎کند، امام صادق(ع) می‎فرمایند: «التَّقْدِيرُ فِي لَيْلَةِ تِسْعَ عَشْرَةَ وَ الْإِبْرَامُ فِي لَيْلَةِ إِحْدَى وَ عِشْرِينَ وَ الْإِمْضَاءُ فِي لَيْلَةِ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ».1️⃣ بررسی امور سال آینده و اندازه‎گیری آن در شب نوزدهم و ثبت و ضبط آن در شب بیست و یکم است.در شب بیست و سوّم، آن امور توشیح شده و به امضای حضرت ولی‏عصر (عج) می‎رسد. ابتدا سراغ ترمیم برویم و از خدا بخواهیم که گذشتهٔ‏مان را ترمیم کند. امام علی(ع)در مناجات خود می‏گوید: «إِلَهِي إِنْ كُنْتَ لَا تَرْحَمُ إِلَّا الْمُجِدِّينَ فِي طَاعَتِكَ فَإِلَى مَنْ يَفْزَعُ الْمُقَصِّرُونَ»؛ خدایا! اگر فقط به کسانی که در طاعت تو کوشش کردند رحم کنی، پس آن‏هایی که اشتباه کردند، به چه کسی پناه برند؟! «وَ إِنْ كُنْتَ لَا تَقْبَلُ إِلَّا مِنَ الْمُجْتَهِدِينَ فَإِلَى مَنْ يَلْتَجِئُ الْمُفَرِّطُونَ»؛ و اگر تنها از کسانی که از تو اطاعت کردند قبول کنی، پس کسانی که زیاده‎روی کردند چه کنند؟! «وَ إِنْ كُنْتَ لَا تُكْرِمُ إِلَّا أَهْلَ الْإِحْسَانِ فَكَيْفَ يَصْنَعُ الْمُسِيئُون».2️⃣و اگر بنا باشد که جز نیکوکاران را اکرام نکنی، پس بدکارها چه کار کنند؟ 1️⃣ الکافی، ج 4، ص 159 - من لا يحضره الفقيه، ج‏2 ص156 - اقبال الاعمال،ج1، ص64 2️⃣ بحارالانوار، ج 91، ص 103 و ص164 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه نوزدهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 راه ترمیم گناه‌ها و خطا های سال قبل؟❗️ 📌همهٔ ما در سال گذشته گناه‏ها و خطاهایی مرتکب شده‏ایم. اگر انسان بخواهد بهترین ترمیم شامل حالش شود، تنها راهش پناه بردن به غفّاریّت خداوند است. غفّاریّت خداوند سه گونه ستّاریّت را به دنبال دارد: اوّل آنکه وقتی خداوند ما را می‏آمرزد، نمی‏گذارد تبعات گناه دامنگیر ما شود. تبعات گناه ما همان جهنّم و عقوبت الهی است. 🔻اگر کسی مرتکب گناه و خطا شود، تمام موجوداتی که در ربط با او بوده‏اند، چه فرشتگان رقیب و عتید و چه زمین و زمان و حتّی اعضا و جوارح وی از گناه او مطلع می‎شوند؛ لذا در قرآن آمده است: «يَوْمَ تَشْهَدُ عَلَيْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَ أَيْديهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ»1️⃣؛ روز قیامت، دست و پا و زبان ایشان، علیه آن‏ها به علّت کارهایش گواهی می‎دهند؛ زیرا از اعمال او مطلّع هستند. قسم دوّمِ ستّاریّتِ ناشی از غفّاریّت، آن است که خداوند به موجودات آگاه از معصیت او می‏فرماید: علیه او گواهی ندهید. 1️⃣سورهٔ مبارکهٔ نور، آیهٔ 24 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه بیست و یکم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 امشب از خدا چه بخواهیم؟❗️ 📌در صحیحهٔ معاویة بن‏عمار، امام صادق(ع) می‏فرمایند: هنگامی که بندهٔ مؤمن، خالصانه توبه کرد، اوّلین اثرش این است که مورد مُحبّت خدا قرار می‎گیرد و خداوند ستّاریّت خود را در دنیا و آخرت شامل حال او می‏کند. عرض کردم: چگونه؟ حضرت فرمود: خداوند ابتدا خطاب به رقیب و عتید میگوید که عیوب او را فراموش کنید. 🔻سپس به اعضا و جوارح می‎گوید: شما هم فراموش کنید. پس از آن به زمین می‏گوید: آنچه روی تو معصیت کرد را فراموش کن. چنین بنده‏ای روز قیامت وقتی خدا را ملاقات می‏کند، هیچ موجودی علیه او شهادت نمی‏دهد. وقتی می‏گویی: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّي وَ أَتُوبُ إِلَيْه» و استغفار می‏کنی، به مقام غفّاریّت خداوند پناه می‏بری. ما امشب از خدا بهترین ترمیم را طلب می‏کنیم؛ یعنی می‏گوییم خدایا! این معاصی را از من جدا و مرا تطهیر و پاک کن! به شاهدان معصیت من نیز بگو که یادشان برود این بنده چه کار کرده است. تا آنجا که حتّی نیازی به گفتن «أَسْتَغْفِرُ اللَّه» هم نیست؛ همین‏که خدا ببیند در دلمان پشیمان و خجالت‏زده هستیم، رحمت و غفران خود را شامل حال ما می‏کند. چشم‎های ما نمی‎بیند. امّا امشب تمام اطراف محفل ما را ملائکه گرفته‏اند و برای ما استغفار کرده و از طرف ما از خداوند طلب آمرزش می‎کنند. امشب از خدا بهترین ترمیم و بهترین ترسیم نسبت به آینده را می‎خواهیم. البته حوائجی را که به ذهنمان می‎آید، از خدای متعال می خواهیم. امّا این‏ها کافی نیست. از خدا بخواه هر چه را خیر است، در سال آینده به تو بدهد و هر چه را شرّ است از تو دور کند. 1️⃣ 1️⃣الکافی، ج2، ص431- وسائل‌الشیعه، ج 16، ص17- بحارالأنوار، ج 6، ص 28 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه بیست و یکم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 تقدیر ثبت و ضبط شده و بلا با دعا امشب خداوند عوض می‌کند❗️ 📌تا این حد بر شب بیست‏ و سوّم تأکید شده است که بعضی‎ قائل هستند که شب قدر، همین شب بیست‏وسوّم است. اگر چه تقدیر تو ثبت و ضبط شده باشد. با این حال اگر دعا کنی، خداوند آن را عوض می‎کند. روایت در اصول کافی است، روایت را ابی‏ولّاد از امام موسی کاظم(ع) است که فرمودند: «عَلَيْكُمْ بِالدُّعَاءِ فَإِنَّ الدُّعَاءَ لِلَّهِ وَ الطَّلَبَ إِلَى اللَّهِ يَرُدُّ الْبَلَاءَ وَ قَدْ قُدِّرَ وَ قُضِيَ وَ لَمْ يَبْقَ إِلَّا إِمْضَاؤُه»؛ بر شما باد بر دعا! همانا دعا و درخواست از خدا بلای ثبت‏شده‏ای را که تنها امضایش باقی مانده، رد می‎کند. «فَإِذَا دُعِيَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ وَ سُئِلَ صُرِفَ الْبَلَاءُ صَرْفَةً»؛1️⃣ اگر خداوند خوانده شود و از او درخواست شود، بلا از انسان دور می‏گردد. در باب آداب ضیافت و مهمانی روایات بسیاری داریم. پیغمبر اکرم(ص) که فرمودند: کسی که ایمان به مبدأ و معاد دارد، باید خوب مهمان‏نوازی و اکرام کند. 🔻در وصیت‎هایی که امام علی(ع) شب بیست ‏و ‏یکم به فرزندش کرد، یکی از آن‏ها این بود: «وَ إِكْرَامِ الضَّيْفِ». مهمان‏نواز باش! سؤال من این است که آیا امکان دارد که خدا به انبیا و اولیا(ع) بگوید که به مردم بگویید: این‌‏گونه مهمان‏داری کنید. امّا خودش به گونه‏ای دیگر مهمان‏داری کند؟! امشب همهٔ‎ ما دست‏خالی آمده‎ایم و می‎خواهیم دست پر برویم. اِطعام این مهمانی چیست؟ اطعام این مهمانی در خطبهٔ پیغمبر اکرم(ص) آمده است که «برکت، رحمت و مغفرت» است. تمام خیرات عالم از این سه چیز نشأت می‎گیرد. هر چه بخواهی در این سه سرفصل گنجانده شده است. 1️⃣ الکافی، ج 2، ص 470- وسائل الشيعة، ج‏7، ص 36 2- بحارالانوار، ج 42، ص 202 و ج 75، ص98 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه بیست و سوم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ رُوِیَ عَن عَلِیِّ ابنِ الحُسَینِ عَلَیهِما السَّلامُ قالَ في بَعدِ مُناجاتِهِ: «اَللَّهُمَّ‌ اِنّي أَسْتَغْفِرُكَ مِنْ كُلِّ لَذَّةٍ بِغَيْرِ ذِكْرِكَ‌، وَ مِنْ‌ کُلِّ رَاحَةٍ بِغَيْرِ أُنْسِكَ، وَ مِنْ كُلِّ سُرُورٍ بِغَيْرِ قُرْبِكَ، وَ مِنْ كُلِّ شُغْلٍ بِغَيْرِ طَاعَتِك» ترجمه: خدایا! از تو طلب بخشش و پوزش می‌کنم؛ از این که در دنیا به دنبال لذّتی به غیر لذت ذکر و یاد تو باشم؛ طلب بخشش و پوزش از هر راحتی و آسایشی می‌کنم که به غیر از اُنس و همدمی با تو باشد.طلب بخشش و پوزش از هر خوشحالی و سروری می‌کنم که به غیر از مقام قرب و نزدیکی به تو باشد. طلب بخشش و پوزش می‌کنم که به بکار و عملی غیر از اطاعت تو مشغول باشم. شرح: ما که تو این دنیا هستیم همه‌مان، دنبال همین چیزها هستیم؛ اما راهش را گم کردیم. حالا من این را عرض می‌کنم. هم لذّت می‌خواهیم ببریم. درست است یا نه؟ هم لذّت را می‌خواهیم، هم راحتی را می‌خواهیم، هان!؟ هم شادی را می‌خواهیم، نیست این جوری؟ هان! ما دنبال این چیزها هستیم دیگر. آدم دلش می‌خواهد لذّت ببرد، راحت باشد، مسرور باشد، شاد باشد؛ امّا کجاست این‌ها؟ اشتباهاتی که ما می‌کنیم همین است. این را بدانید! اصلًا این لذائذ مادّی، به یک معنا که لذّت نیست این‌ها. من یک وقتی گفتم: هم این ناخالص هست، هم از یک طرف، موقّت است. آدم هر چیز را که می‌خواهد، خالصش را می‌خواهد، درست است یا نه؟ خالص نیست. لذّت‌های دنیایی، این‌ها ناخالص است و از آن طرف هم موقّت است. آن که ما می‌خواهیم خالصش را می‌خواهیم، بعد هم دائمش را می‌خواهیم. این جوری است دیگر. راحتی هم همین‌طور است، راحتی‌های مادّی این جوری است، هم ناخالص است، هم موقّت است. شادی‌هایش هم همین است، می‌فهمید چه می‌گویم؟! هم ناخالص است، رگ تلخی دارد توش، هم موقّت است. درست است یا نه؟! آدم دنبال این می‌رود دیگر، هم لذّت خالص می‌خواهم، هم دائم می‌خواهم. هم از آن طرف راحتی خالص می‌خواهم، هم دائم می‌خواهم. از این طرف هم باز، هم شادی خالص می‌خواهم، هم دائم می‌خواهم. درست است یا نه؟! این جملاتی که به اصطلاح گفتم، یکی از مناجات امام زین العابدین صلوات الله علیه، هست. مناجات الذّاکرین است که حضرت دارند،چند تا تکه از آن بود. شاید سابقاً هم من این را خوانده باشم، یادم نیست. الآن به ذهنم نمی‌آید. این تعبیرات را ببینید، می‌گوید: خدایا من از تو پوزش می‌طلبم؛ ازهر لذّتی به غیر لذّت یاد تو و ذکر تو؛ «اَللَّهُمَّه‌ اِنّي أَسْتَغْفِرُكَ مِنْ كُلِّ لَذَّةٍ بِغَيْرِ ذِكْرِكَ» خب چی می‌فهمید ازش؟ هان! لذّت خالص دائم عبارت از ذکرالله است و این که انسان چیه؟ هان؟! به یاد خدا باشد. «وَ مِنْه‌ كُلِّ رَاحَةٍ بِغَيْرِ أُنْسِكَ» پوزش می‌طلبم از تو؛ از هر راحتی که غیر اُنس با تو باشد. راحتی خالص و دائم، عبارت از انس به خداوند است. «وَ مِنْ كُلِّ سُرُورٍ بِغَيْرِ قُرْبِكَ» از هر شادی غیر از نزدیکی به تو؛ معلوم می‌شود قرب به الله تعالی است که شادی خالص و دائم می‌آورد. نگاه کنید تعبیرات را. واقعاً هم این را بهتان بگویم. توی این گرفتاری‌هایمان، که دنیا سرتاسرش، این را بهتان بگویم؛ دنیا هیچ وقت یک نواخت نیست؛ نشیب و فراز دارد. این را بدانید هیچ وقت...خبری نیست را یک وقت گفتم، روایت‌ هم ما داریم. سؤال می‌کند آقا! بله. ظاهراً امام صادق علیه السلام، آقا گفت: بله. گفت: آقا! ما راحتی می‌خواهیم،از کجا فلان؟ گفت: راحتی می‌خواهی؟ گفت: آره. گفت: اولین پایی که توی بهشت گذاشتی راحت می‌شوی، برو دنبال کارت. گفت، دنبال راحتی هستم. حضرت بهش گفت، می‌دانی چیه اوّلین قدمی‌که توی بهشت گذاشتی، آن موقع راحت می‌شوی؛ والّا قبلش هیچ از راحتی خبری نیست. این را هم بهت بگویم،ها! حتی، نه نشئه برزخ، نه قیامت وقتی محشور می‌شویم ما، گوش کن چه می‌خواهم بگویم. باز هم آن جا از راحتی خبری نیست. می‌دانی یا نه؟ روز قیامت، داد وانفساست؛ غیر پیغمبر؟صل؟ همه می‌گویند، راحت باش از این جهت. درست است؟ حالا، در این جا این است که بابا جون! ما می‌بینیم به هر دری که زدی، شد؟ هان؟! نشد. آخر می‌روی در خانه خدا، آن جا یک آرامش پیدا می‌کنی؛ خب از اوّل برو. چرا آخر سر می‌روی؟ می‌فهمی ‌چه می‌خواهم بگویم؟! خب، اگر تو عقل داری، از اوّل برو آن‌جا، خیالت راحت شود. فهمیدی چرا؟ برای این که می‌فهمی ‌همه دست اوست؛ واقعاً هم بایداین‌جور باشد. دست آخر نرو. دست آخر به یاد خدا نیفت. می‌فهمی‌چی می‌خواهم بگویم؟ دست آخر به یاد خدا می‌افتی؟ نه از اوّل به یاد او بیفت. وقتی افتادی به یاد او، حالا بهت می‌گویم: آرام بخش هست، همه چیز هست، توجه می‌کنید، همه چیز آنجاست، توجه کنید. وقتی رفتی آن‌جا.
﷽ 📍 خداوند هیچ موحّدی را به آتش جهنّم نمی‌سوزاند❗️ 📌«قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص)‏ وَ الَّذِي بَعَثَنِي بِالْحَقِّ بَشِيراً وَ نَذِيراً» پیامبر‌اکرم(ص) فرمود: قسم به آن موجودی که مرا به حق مبعوث کرد که بشارت بدهم و انذار کنم- سوگند به این معنا است که آنچه که خواهند فرمود ردخور ندارد- «لا يُعَذِّبُ‏ اللَّهُ‏ بِالنَّارِ مُوَحِّداً أَبَداً وَ إِنَّ أَهْلَ التَّوْحِيدِ يَشْفَعُونَ فَيُشَفَّعُونَ» خداوند هیچ موحّدی را به آتش جهنّم نمی سوزاند و اهل توحید شفاعت می کنند و شفاعتشان پذیرفته می شود؛ «ثُمَّ قَالَ ع إِنَّهُ إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ أَمَرَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بِقَوْمٍ سَاءَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي دَارِ الدُّنْيَا إِلَى النَّارِ» روز قیامت خداوند امر می کند به گروهی که از نظر عملی گناهکار بودند که به سمت جهنّم بروند؛ «فَيَقُولُونَ يَا رَبِّ كَيْفَ تُدْخِلُنَا النَّارَ وَ قَدْ كُنَّا نُوَحِّدُكَ فِي دَارِ الدُّنْيَا» آنان عرض می کنند پروردگارا چگونه ما را وارد آتش می‌کنی و حال آنکه در دنیا اهل توحید بودیم لا اله الّا الله گفتیم؛ من این روایت را که می‌خواندم با خودم گفتم ما هم مشرک نیستیم، لا اله الا الله می‌گوییم. «وَ كَيْفَ تُحْرِقُ قُلُوبَنَا وَ قَدْ عَقَدَتْ عَلَى أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ» 1️⃣ چگونه دل‌های ما را بسوزانی و حال آنکه دل ما با لا اله الّا الله گره خورده است. 1️⃣بحار الأنوار، ج‏8، ص 359 〰️〰️〰️〰️〰️ 📕 🏷 جلسه نهم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 پروردگارا عذر مرا بپذیر❗️ 📌 «أَمْ كَيْفَ تُحْرِقُ وُجُوهَنَا وَ قَدْ عَفَرْنَاهَا لَكَ فِي التُّرَابِ» یا چگونه چهره¬های ما را می‌سوزانی و حال آنکه ما پیشانی¬ خود را برای تو روی خاک گذاشتیم؛ «أَمْ كَيْفَ تُحْرِقُ أَيْدِيَنَا وَ قَدْ رَفَعْنَاهَا بِالدُّعَاءِ إِلَيْكَ» دست¬های ما را چگونه می‌سوزانی و حال آنکه این دست‌ها را برای دعا کردن به سوی تو بلند کردیم؛ «فَيَقُولُ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ عِبَادِي سَاءَتْ أَعْمَالُكُمْ فِي دَارِ الدُّنْيَا فَجَزَاؤُكُمْ نَارُ جَهَنَّمَ» خطاب می¬رسد بنده¬های من شما در دنیا گناه کردید و جزای شما هم آتش جهنّم است؛ «فَيَقُولُونَ يَا رَبَّنَا عَفْوُكَ أَعْظَمُ أَمْ خَطِيئَتُنَا فَيَقُولُ بَلْ عَفْوِي» آنان در جواب می¬گویند پروردگارا عفو تو اعظم است یا گناه¬های ما؟ خدا می¬فرماید عفو من؛ «فَيَقُولُونَ رَحْمَتُكَ أَوْسَعُ أَمْ ذُنُوبُنَا فَيَقُولُ عَزَّ وَ جَلَّ بَلْ رَحْمَتِي» می¬گویند رحمت تو وسیع¬تر است یا گناهان ما؟ خداوند می¬فرماید رحمت من اوسع است؛ «فَيَقُولُونَ إِقْرَارُنَا بِتَوْحِيدِكَ أَعْظَمُ أَمْ ذُنُوبُنَا فَيَقُولُ عَزَّ وَ جَلَّ بَلْ إِقْرَارُكُمْ بِتَوْحِيدِي أَعْظَمُ» می‌گویند خدایا اقرار ما به توحید تو بزرگ‌تر است یا گناهان ما؟ خداوند می‌فرماید اقرار شما به توحید من اعظم است؛ «فَيَقُولُونَ يَا رَبَّنَا فَلْيَسَعْنَا عَفْوُكَ وَ رَحْمَتُكَ الَّتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْ‏ءٍ» عرض می¬کنند پروردگارا حالا که این¬طور است پس عفو و رحمت خودت را که هر چیز را شامل می¬شود شامل حال ما کن؛ «فَيَقُولُ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ مَلَائِكَتِي وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي مَا خَلَقْتُ خَلْقاً أَحَبَّ إِلَيَّ مِنَ الْمُقِرِّينَ لِي بِتَوْحِيدِي وَ أَنْ لَا إِلَهَ غَيْرِي وَ حَقٌّ عَلَيَّ أَنْ لَا أَصْلِيَ بِالنَّارِ أَهْلَ تَوْحِيدِي»1️⃣ خداوند می‌فرماید هیچ مخلوقی پیش من محبوب¬تر از کسانی نیست که اقرار به توحید من کردند پس سزاوار است که من آنان را به آتش نسوزانم. 1️⃣بحار الأنوار، ج‏8، ص 359 〰️〰️〰️〰️〰️ 📕 🏷 جلسه نهم @agamojtabatehrani
﷽ 📍 از مختصر باقیماندۀ ماه مبارک رمضان بهترین بهره را بگیریم❗️ 📌امام زین‎العابدین(ع) در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان این دعا را از اوّل شب تا آخر شب مکرّر می‎خواندند: «اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي التَّجَافِيَ عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الْإِنَابَةَ إِلَى دَارِ الْخُلُودِ وَ الِاسْتِعْدَادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ».1بار خدایا! دوری‏گزیدن از خانهٔ فریب دنیا و بازگشت به سوی خانهٔ جاودانه آخرت را روزی من کن! این طرف، نشئهٔ دنیا و آن طرف نشئه آخرت است؛ خدایا! آمادگی برای کوچ کردن از این نشئه قبل از فرا رسیدن مرگ را روزی من کن! استعداد برای کوچ هم در جایی مطرح می‏شود که توشهٔ راه را به همراه داشته باشی. در روایت نقل شده است که خداوند هنگام افطار شب‎های ماه مبارک رمضان، در هر شب هزار هزار نفر را از آتش جهنّم نجات داده و آن‏ها را مشمول رحمت و غفران خود می‏کند. خوشا به حال کسانی که توانستند در این ماه مبارک رمضان، بهترین بهره را از آن بگیرند! سرآمد بهره‎ها همین غفران الهی بود. خوشا به حال کسانی که توانستند خودشان را از معاصی و تبعات معاصی تطهیر کنند! همین پاکیزگی و برطرف کردن حجاب‏های ظلمانی، موجب می‎شود که دعاهای آنها زودتر به اجابت برسد. خوشا به حال کسانی که از این ماه رمضان توشه‏ای برای سفر آخرت خودشان تهیّه کردند و بار خودشان را بستند و برای رفتن در آن خانهٔ مستقر جاودانه، مهیّا شدند! خوشا به حال آن‏هایی که خانهٔ جاودانه خود در آخرت را آباد کردند! بکوشید تا از این مختصر وقتی که از ماه مبارک رمضان باقی مانده است، بهترین بهره را بگیریم و از کثافات و تبعات خطاها و معاصی، خودمان را نجات دهیم. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📕 🏷 جلسه بیست و هفتم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 خدایا حاجت مرا رد و مرا مأیوس نکن❗️ 📌جملاتی از دعاهای امام‌علی(ع) کمک می گیرم: «إِلَهِي جُودُكَ بَسَطَ أَمَلِي وَ عَفْوُكَ أَفْضَلُ مِنْ عَمَلِي» خدایا جود و کرم توست که آرزوی مرا گسترده کرده و گذشت تو بالاتر از اعمال من است؛ «إِلَهِي‏ اعْتِذَارِي‏ إِلَيْكَ‏ اعْتِذَارُ مَنْ‏ لَمْ‏ يَسْتَغْنِ‏ عَنْ‏ قَبُولِ‏ عُذْرِهِ‏ فَاقْبَلْ عُذْرِي يَا أَكْرَمَ مَنِ اعْتَذَرَ إِلَيْهِ الْمُسِيئُونَ» پروردگارا عذرخواهی من نزد تو عذرخواهی است که من بی نیاز نیستم از قبولش - یعنی این‌طور نیست که اگر قبول نکردی جای دیگری بروم- پس عذر مرا بپذیر ای بزرگوارتر نسبت به کسانی که بد کردند و از تو معذرت خواسته‌اند؛ «إِلَهِي لَا تَرُدَّ حَاجَتِي وَ لَا تُخَيِّبْ‏ طَمَعِي وَ لَا تَقْطَعْ مِنْكَ رَجَائِي وَ أَمَلِي» خدایا حاجت مرا رد نکن، خدایا مرا مأیوس نکن و امید و آرزویم را از خودت را قطع نکن؛ «إِلَهِي مَا أَظُنُّكَ تَرُدُّنِي فِي حَاجَةٍ» خدایا من باور ندارم که مرا رد کنی و حاجتم را ندهی؛ «إِلَهِي إِنْ أَخَذْتَنِي بِجُرْمِي أَخَذْتُكَ بِعَفْوِكَ وَ إِنْ أَخَذْتَنِي بِذُنُوبِي أَخَذْتُكَ بِمَغْفِرَتِكَ» خدایا اگر مرا به جرمم بگیری، من تو را به عفوت می گیرم و اگر به گناهان من بگیری من تو را به مغفرت و آمرزشت می‌گیرم؛ «وَ إِنْ أَدْخَلْتَنِي النَّارَ أَعْلَمْتُ أَهْلَهَا أَنِّي أُحِبُّكَ» اگر مرا به آتش جهنّم ببری در آنجا فریاد می زنم من خدا را دوست داشتم؛ «إِلَهِي إِنْ كَانَ صَغُرَ فِي جَنْبِ طَاعَتِكَ عَمَلِي فَقَدْ كَبُرَ فِي جَنْبِ رَجَائِكَ أَمَلِي» خدایا اگر عمل من در برابر طاعت تو کوچک بود از آن طرف امید و آرزوی من پیش تو زیاد است؛ «إِلَهِي انْظُرْ إِلَيَّ نَظَرَ مَنْ نَادَيْتَهُ فَأَجَابَكَ» خدایا نگاهت به من نگاه کسی باشد که صدایش کردی او هم گفت بله، ای بنده من چقدر من سر راه تو بنشینم که ببینم تو به سراغ من می‌آیی، چقدر چشم به راه تو باشم. «إِلَهِي أَنَا عَبْدُكَ الضَّعِيفُ الْمُذْنِبُ» خدایا من بنده ضعیف و گناه‌کار توام؛ «فَلَا تَجْعَلْنِي مِمَّنْ صَرَفْتَ عَنْهُ وَجْهَك»1️⃣خدایا مرا از به‌صورتی قرار نده که رویت را از او برگردانی. 1️⃣فرازهایی از مناجات شعبانیه، مفاتیح الجنان - بحار الأنوار، ج‏91، ص 98 〰️〰️〰️〰️〰️ 📕 🏷 جلسه بیست و هفتم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 عطای خداوند برای روزه داران❗️ 📌ابن‌عبّاس از پیامبر‌اکرم(ص) نقل می کند: «عَنِ النَّبِيِّ(ص) قَالَ: لَوْ عَلِمْتُمْ مَا لَكُمْ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ لَزِدْتُمْ لِلَّهِ تَعَالَى شُكْراً» اگر شما می دانستید ماه رمضان چه بود هر آینه خدا را خیلی شکر می کردید؛ «إِذَا كَانَ‏ أَوَّلُ‏ لَيْلَةٍ مِنْهُ‏ غَفَرَ اللَّهُ‏ عَزَّ وَ جَلَّ لِأُمَّتِي الذُّنُوبَ كُلَّهَا سِرَّهَا وَ عَلَانِيَتَهَا وَ رَفَعَ لَكُمْ أَلْفَيْ أَلْفِ دَرَجَةٍ وَ بَنَى لَكُمْ خَمْسِينَ مَدِينَةً» در اولین شب از شب‌های ماه مبارک رمضان خداوند گناهان امت مرا می آمرزد چه سرّ و چه علنش را، و آنان را هزار هزار درجه بالا می برد و برای آن‌ها پنجاه شهر بنا می کند؛ «وَ أَعْطَاكُمُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِي الْيَوْمِ الثَّالِثِ بِكُلِّ شَعْرَةٍ عَلَى أَبْدَانِكُمْ قُبَّةً فِي الْفِرْدَوْسِ» روز سوّم به عدد تمام موهای بدن این‌ها خداوند قبه‌ای در بهشت عطا می‌کند؛ ... می‌رسد به روز بیست و نهم: «فَإِذَا كَانَ يَوْمُ تِسْعَةٍ وَ عِشْرِينَ أَعْطَاكُمُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَلْفَ أَلْفِ مَحَلَّةٍ فِي جَوْفِ كُلِّ مَحَلَّةٍ قُبَّةٌ بَيْضَاءُ في كُلِّ قُبَّةٍ سَرِيرٌ مِنْ كَافُورٍ أَبْيَضَ» خداوند هزار هزار محله را اختصاص می‌دهد که درون هر یک قبه‌ای سفید است و در هر قبّه سریری از کافور است؛ «عَلَى ذَلِكَ السَّرِيرِ أَلْفُ فِرَاشٍ مِنَ السُّنْدُسِ الْأَخْضَرِ فَوْقَ كُلِّ فِرَاشٍ حَوْرَاءُ» بر هر فراش حورایی است؛ برای روزه مقبول هر روز از روزهای ماه مبارک رمضان این همه عطاها وجود دارد. «وَ لِلْجَنَّةِ بَابٌ يُقَالُ لَهُ الرَّيَّانُ لَا يُفْتَحُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ ثُمَّ يُفْتَحُ لِلصَّائِمِينَ وَ الصَّائِمَاتِ مِنْ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ(ص)» برای بهشت یک دربی است که تا روز قیامت باز نمی شود و این درب برای مردها و زن‌های روزه‌دار از امّت محمّد(ص) باز می شود. «فَمَنْ لَمْ يُغْفَرْ لَهُ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ فَفِي أَيِّ شَهْرٍ يُغْفَرُ لَهُ»1️⃣ لذا اینجا پیامبر‌اکرم(ص) می‌فرماید کسی که در ماه رمضان مورد غفران و مغفرت خدا قرار نگیرد در کدام ماه دیگر مورد آمرزش خدا قرار می گیرد؟ 1️⃣بحار الأنوار، ج‏8، ص 185 〰️〰️〰️〰️〰️ 📕 🏷 جلسه شانزدهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ رُوِیَ عَنِ الصّادِقِ عَلِیه السَّلامُ قَالَ: «مَنْ‌ عَمِلَ‌ عَمَلًا مِنْ‌ أَعْمَالِ الْخَيْرِ فَلْيُدِمْ عَلَيْهِ سَنَةً وَ لَا يَقْطَعْهُ دُونَهَا» ترجمه: هر كس عمل نيكى را شروع كند، تا يك سال آن را ادامه دهد و كمتر از يك سال قطعش نكند شرح: روایت از امام صادق صلوات الله علیه منقول است که حضرت فرمودند: اگر کسی عمل خیری را انجام داد از اعمال خیر، «مَنْ‌ عَمِلَ‌ عَمَلًا مِنْ‌ أَعْمَالِ الْخَيْرِ»؛اعمال خیر دارای اقسامی است. گاهی از عبادات است ، گاهی هستش به اینکه نه، به تعبیر ما اعمال قُربی است . کارهایی را که از نظر به تعبیر ما شارع مقدّس عمل خیر محسوب می‌شود. دارد حضرت فرمودند: «فَلْيُدِمْ عَلَيْهِ سَنَةً»؛ این از نظر زمانی ادامه‌اش بدهد تا یک سال. مقطع زمانی هم تعیین کرده‌اند. «فَلْيُدِمْ عَلَيْهِ سَنَةً»؛یک سال، بعد «وَ لَا يَقْطَعْهُ دُونَهَا»؛ تأکید هم می‌فرماید. این‌را قطعش نکند کمتر از سال. هنوز یک سال نشده وسط سال قطعش نکند. فرض بفرمایید یک کسی اعمال مثلاً عبادی که ما می‌گوئیم ، شروع کرد نافله خواندن، درست است یا نه؟ نافله عمل خیر است دیگر، درست است یا نه؟ غیر از واجبات است. فرض کنید شروع کرد قرآن خواندن. این ها کارهایی است که باصطلاح، به ظاهرش ما می‌گوئیم اعمال عبادی قُربی. یا یک سنخ کارهایی را که چه بسا شکلش عبادت نیست ولی عمل، عمل خیر است. انفاق کردن، فهمیدی؟ صدقه دادن. حالا ساده‌اش کردم من، درست است؟ شروع کردی این کار خیر را شروع کردی، این را ادامه‌اش بده تا یک سال . کمتر از آن قطعش نکن. حالا من چون یک روایت دیگر دیدم نمی‌خواهم قاطی کنم روایات را در هم. جهتش این است، حالا من، و آن این است به اینکه یک جهتش این است که اگر انسان یک کار خیری را یکسال ادامه بدهد ، این ملکه‌اش می‌شود، می‌فهمی چی می‌خواهم بگویم؟ خود بخود ملکه‌اش می‌شود. 🔻ما می‌گوئیم، و دست از این کار بر نمی‌دارد. دیگر برایش فشار چیه؟ ندارد، خوب دقت کنید. خیلی زیبا حضرت می‌فرمایند. اگر آدم مقید باشد، یک سال، حالا تا من می‌گویم، گاهی کمتر از یک سالش هم می‌شود، ولی حد اکثرش را گرفته حضرت . یک سال. اگر نکند ناراحت می‌شود . درست عکس می‌شود . اگر آن کار خیر را نکند، گم کرده دارد، می‌فهمی چه می‌خواهم بگویم؟ چقدر سازنده است این . یکی‌اش این است. یک جهت دیگر گفتم یک روایت دیگر داریم از خود امام صادق علیه السلام، در آن روایت دارد به اینکه این کار را اگر یکسال کرد، چون در بین سال بالاخره یک روز ، یک شب جزء چیه؟ لیله القدر است. مصادف با آن می‌شود؛ ببین چقدر قشنگ. و بالاخره مصادف می‌شود ، وقتی مصادف شد می‌دانی چی گیرش می‌آید؟ توجّه کنید .«مَنْ‌ عَمِلَ‌ عَمَلًا مِنْ‌ أَعْمَالِ الْخَيْرِ فَلْيُدِمْ عَلَيْهِ سَنَةً وَ لَا يَقْطَعْهُ دُونَهَا». دستت به کار خیر وارد شد ادامه‌اش بده ، یک سال . تا هنوز سال نشده قطعش نکن، شد؟ و بهترین چیز برای اینکه آدم خودش را بسازد همین هم هست اتفاقاً . ما ها در یک مقطع زمانی شروع می‌کنیم کار خیر انجام دادن . این مقطع که گذشت چه کار می‌کنیم، ولش می‌کنیم. آنرا ولش کردی تو هم ول می‌شوی، فهمیدی؟ با ول کردن آن تو هم ول می‌شوی .یعنی ول می‌شوی ، می‌روی در دامن شیطان نعوذ بالله. مستدرک الوسائل ج 1 ص 130 «عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ (ع) قَال: مَنْ‌ عَمِلَ‌ عَمَلًا مِنْ‌ أَعْمَالِ الْخَيْرِ فَلْيُدِمْ عَلَيْهِ سَنَةً وَ لَا يَقْطَعْهُ دُونَهَا» 〰️〰️〰️〰️〰️ 🎞 رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 دلیل دعا کردن برای مؤمنین و مؤمنات❗️ 📌امّا رابطهٔ روحی. رابطهٔ روحی، در بُعد معنوی است؛ یعنی انسان با دیگری رابطه دارد، امّا رابطه به نحو وجودی به این معنا که گفتیم نیست. چه بسا بین دو نفر هیچ نوع رابطهٔ خویشاوندی در کار نیست، امّا از نظر روحی و در بُعد معنوی با یکدیگر رابطه دارند. به آیهٔ شریفه‌ای اشاره می‎کنم که تعبیر زیبایی دارد؛ می‎فرماید: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَة»1️⃣! مؤمنین با هم برادر هستند، با این‏که رابطهٔ وجودیِ برادری در کار نیست؛ یعنی من و شما از یک پدر نیستیم که دو معلول از یک علّت باشیم. امّا قرآن کریم این رابطهٔ معنوی را با آن رابطهٔ وجودی تنظیر کرده است: رابطه هست، امّا رابطهٔ روحیِ معنوی است. لذا شما می‎بینید در همهٔ این آیاتی که ما مطرح کردیم، بعد از والدین و خویشاوندان، «مؤمنین و مؤمنات» را داشت: «رَبَّنَا اغْفِرْ لي‏ وَ لِوالِدَي وَ لِلمُؤمِنِین»! اوّل رابطه وجودی و بعد رابطه روحیِ معنوی را ذکر می‎کند. در سورهٔ نوح هم دارد: «رَبِّ اغْفِرْ لي‏ وَ لِوالِدَيَّ وَ لِمَنْ دَخَلَ بَيْتِيَ مُؤْمِناً وَ لِلْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِنات»2️⃣! اینجا هم رابطه روحیِ معنوی را مطرح می‎کند و برای آنها دعا می کند. لذا ما می‎بینیم که انبیا (ع) برای امّتشان دعا می‎کردند. این دعا برای امّت در همین ارتباط؛ یعنی رابطهٔ روحیِ معنوی است. 1️⃣سورهٔ مبارکۀ الحجرات، آیه 10 2️⃣ سورهٔ مبارکۀنوح، آیهٔ 28 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه ششم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 دلیل گریۀ پیامبر اکرم (ص) برای امتّش ❗️ 📌 در روایتی آمده: وقتی پیغمبر اکرم(ص) این آیهٔ شریفه را می‎خواند: «رَبِّ إِنَّهُنَّ أَضْلَلْنَ كَثيراً مِنَ النَّاسِ فَمَنْ تَبِعَني‏ فَإِنَّهُ مِنِّي»! و همچنین وقتی آیهٔ شریفه‏ای را که از قول حضرت عیسی(ع) است می‎خواند: «إِنْ تُعَذِّبْهُمْ فَإِنَّهُمْ عِبادُكَ وَ إِنْ تَغْفِرْ لَهُمْ فَإِنَّكَ أَنْتَ الْعَزيزُ الْحَكيمُ»1️⃣؛ دو دستش را بالا می‎برد و می‎گفت: «اللّهمّ أُمَّتی أُمَّتی»! حضرت همه‎اش به فکر امّتش بود و برای آن‏ها دعا می‏کرد. در ادامه هم دارد: «وَ بَکَی»؛ حضرت برای امّتشان می‏گریستند. در ادامه این‏طور دارد: «فَقَالَ اللهُ عَزَّ وَجَل يَا جِبْرِيلُ اذْهَبْ إِلَى مُحَمَّدٍ وَ رَبُّكَ أَعْلَمُ فَسْأَلَهُ مَا يُبْكِيكَ»؛ خداوند تعالی به جبرئیل فرمود: برو پیش پیغمبر (ص). نه این‏که من علّت گریه‏اش را نمی‏دانم، امّا از او سؤال کن که چرا گریه می‎کنی؟ «فَأَتَاهُ جِبْرِيلُ عَلَيْهِ الصَّلاَةُ وَ السَّلاَمُ فَسَأَلَهُ»؛ جبرئیل نزد پیغمبر(ص) آمد و از ایشان سؤال کرد. «فَأَخْبَرَهُ رَسُولُ اللهِ بِمَا قَالَ وَ هُوَ أَعْلَمُ»؛ پیغمبر(ص) علّت گریه‏اش را گفت و فرمود: البته می‎دانم که خدا خودش می‏داند؛ یعنی خودم می‏دانم که خدا به تو چه فرموده است. «فَقَالَ اللهُ يَا جِبْرِيلُ اذْهَبْ إِلَى مُحَمَّدٍ فَقُلْ إِنَّا سَنُرْضِيكَ في أُمَّتِكَ وَلاَ نَسُوءُكَ»2️⃣؛ خداوند فرمود: ای جبرئیل! نزد پیغمبر (ص)برو و به او بگو که من تو را نسبت به امّتت راضی می‎کنم و ناراحتت نمی‎کنم. 1️⃣اگر عذابشان كنى، آنان بندگان تواند و اگر بر ايشان ببخشايى تو خود، توانا و حكيمى. سورهٔ المائده، آیهٔ 118 2️⃣ نهج الدّعا، ج2، ص146 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه ششم @mojtabatehrani_ir