﷽
📍 راه علمی گفتاری و نوشتاری برای نشر منکرات در جامعه ❗️
📌در اینجا این بحث مطرح است که روش کار آنان چیست؟ روش آنها غیر از مطالبی است که قبلاً گفتم؛ مثل هوچیگری و اینکه مؤمن نباید تلخ باشد و دیگر حرفهای عوامانه. آنان از دو راهِ علمی و عملی وارد میشوند.
📌 راه علمی دارای دو شاخه است: یک شاخۀ آن گفتاری و دیگری نوشتاری است؛ گفتن و نوشتن؛ در حقیقت، آنان منکرات را از طریق رسانۀ گفتاری و نوشتاری که خیلی قوی است نشر میدهند و منکر را معروف و معروف را منکر جلوه میدهند.
🔻این مطلب را بسط میدهم: اصلاً آنان معروف را منکر، و منکر را معروف؛ یعنی خیر را شرّ و شرّ را خیر، فساد را صلاح و صلاح را فساد جلوه دادن، با لعاب دین انجام داده و در جامعه جلوه و رواج میدهند. تحت عنوان تعلیمِ خیر، روایاتی وارد شده است که همان مسئلۀ امر به معروف است؛ به عبارتی، یاد دادن معروف است.
〰〰〰〰〰
📚 #سلوک_عاشورایی
#منزل_دوم
📕 #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
📝 جلسه چهاردهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔸🔸🔸
﷽
📍 راه علمی گفتاری و نوشتاری برای نشر منکرات در جامعه ❗️
〰〰〰〰〰
📚 #سلوک_عاشورایی
#منزل_دوم
📕 #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
📝 جلسه چهاردهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
هدایت شده از حضرت آیتالله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
﷽
📍 انبیا آمدند برای اینکه انسان را مؤدب کنند به آداب الهی❗️
📌دعوت انبیا اینها همه گویای این است که در انسان هم اینها هست و هم از آنطرف حس احتیاج به زندگی جاودانه است. یعنی انسان در درونش هیچ وقت فنا را نمیخواهد. لذا مسئلۀ معارف پیش میآید. اینکه میبیند که در دنیا از جاودانگی خبری نیست. نشئۀ دیگری است.
در اینجا فرورفتگی در مال یعنی حب به مال و حب به جاه و امثال اینها انسان را باز میدارد از این حس، میخواهد این حس را در انسان زنده کند. این احساس که غفلت نکند از نشئهای که برای انسان نشئۀ جاودانگی است.
اگر در یک قالب اصطلاح بریزیم. باید اینرا بگوییم انبیا آمدند برای اینکه انسان را مؤدب کنند به آداب الهی. یعنی تربیتش کنند. یعنی این حسی را که در آن هست اینرا شکوفا کنند. به فکر بنیدازند.، میمیریم و از این نشئه میرویم. نشئۀ دیگری است که ما برای آنجا هستیم.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_تربیت_مربی
🏷 جلسه دوّم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 پاداش تعلیم دهنده به خیر و معروف ❗️
📌روایت را ابیبصیر نقل میکند: «قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) يَقُولُ مَنْ عَلَّمَ خَيْراً فَلَهُ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ عَمِلَ بِهِ»؛ شنیدم امامصادق؟س؟ میفرمود: تعلیم بدهد کسی خیر را، ظهور معروف در اینجا تعلیم زبانی است یا کتابتی و نوشتاری است. اگر کسی چنین کاری انجام بدهد. یعنی از دیدگاه شرع معروفی را تعلیم بدهد؛ که خیر هم باشد.
📌 در اینجا بحث مربوطبه سطح جامعه است و من مکرّر عرض کردهام که اصلاً اسلام جامعهنگر است، چه در خیر و چه در شرّ، در صلاح و فساد. اصولاً فرد گرا نیست .اگر کسی در سطح جامعه معروف را نشر بدهد، پاداشی مثل پاداش کسی که بیاموزد و به کار ببندد، برای او در نظر گرفته میشود.
ممکن است کسی بُرد اجتماعیاش به قدری باشد که اگر معروفی را آموزش دهد و به آن امر کند، میلیونها نفر یاد بگیرند و متابعت کنند؛ لذا ثوابی به تعداد عاملین به این معروف؛ یعنی میلیونها اجر در نامۀ عمل او ثبت میشود.
«قُلْتُ فَإِنْ عَلَّمَهُ غَيْرَهُ يَجْرِي ذَلِكَ لَهُ قَالَ إِنْ عَلَّمَهُ النَّاسَ كُلَّهُمْ جَرَى لَهُ» ؛اگر به تمام مردم بیاموزد و آنها هم به آن عمل کنند، به تعداد همۀ آنها برای او هم ثواب ثبت میشود. ابوبصیر در ادامه سؤالی میکند .
«قُلْتُ فَإِنْ مَاتَ قَالَ وَ إِنْ مَاتَ»؛ میگوید: ولو اینکه شخص تعلیم دهنده از دنیا برود؟ آنهایی که یاد گرفتهاند بعد از او این معروف را عمل کنند، باز برای او ثواب مینویسند؟
فرض کنید شخصی صد سال پیش معروفی را به جامعه تعلیم داده و جامعه در ادامه، این مطلب را گرفته و همینطور جلو آمده بود؛ یعنی این معروف صد سال دست به دست گشته و منشاء آن هم همان کسی است که این معروف را یاد داده و امر به آن کرده و در سطح جامعه پیاده شده است. آیا ثواب همۀ کسانی که در این مدّت عمل کردند، در نامۀ آن شخص نوشته میشود؟ «قُلْتُ فَإِنْ مَاتَ قَالَ وَ إِنْ مَاتَ»1️⃣؛ اگر چه بمیرد. سؤال ابوبصیر این است.
1️⃣ الکافی ج1، ص35 - وسائل الشيعه، ج16، ص 173
〰〰〰〰〰
📚 #سلوک_عاشورایی
#منزل_دوم
📕 #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
📝 جلسه چهاردهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 پاداش روزه در ماه رجب❗️
📌روایاتی که در باب صوم بهخصوص نسبت به ماه رجب داریم که یک روایت از آن را به تناسب این ایّام میخوانم: از پیغمبراکرم(ص) روایت شده: «مَنْ صَامَ مِنْ رَجَبٍ ثَلَاثِینَ یوْماً»؛ اگر کسی سی روز از ماه رجب؛ یعنی تمام ماه را روزه بگیرد، منادی از آسمان ندا میکند: «یَا عَبْدَ اللَّهِ»؛ ای بنده خدا! « أَمَّا مَا مَضَى فَقَدْ غُفِرَ لَكَ»؛
معصیتهایی که بین خودت و بین خدا داشتی، مورد آمرزش قرار گرفت، «فَاسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ فِیمَا بَقِی»؛ دیگر از این به بعد مراقبت کن. امّا آنچه مورد نظرم است اینجاست: «وَ أَعْطَاهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِی الْجِنَانِ كُلِّهَا»؛ خداوند در تمام درجات بهشت، «فِی كُلِّ جَنَّةٍ أَرْبَعِینَ أَلْفَ مَدِینَةٍ مِنْ ذَهَبٍ»1️⃣؛
در هر بهشتی، چهل هزار شهر از طلا به او میدهد. جهت این تعبیری که در روایت آمده، این است که میخواهند بگویند: هرچه من بگویم باز هم تو نمیتوانی بفهمی؛ گویی پیغمبر(ص) به من و شما گفته اند، هرچه به شما بگویم، باز شما نمیتوانید درک کنید و چیزی را که آنجا ظاهر میشود، نمیتوانم توصیف کنیم؛ لذا اینها را در قالبهایی میریزند که ذهنهای ما به آن مأنوس است یعنی؛ امور مادّی.
1️⃣بحارالانوار، ج94، ص 30
〰〰〰〰〰
📚 #گروه_بندی_انسانها_در_قیامت
📕 #دربهای_بهشت_و_جهنم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
هدایت شده از فرزند ایران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 از شاگردی نزد امام تا استادی برای چند نسل، آیت الله مجتبی تهرانی
🇮🇷 @farzandeIRAN_ir
هدایت شده از حضرت آیتالله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
﷽
📍 سوءاستفاده طرف مقابل❗️
📌 اگر کسی خودش در یک مسئلۀ علمی ورود ندارد و به طور کامل نمی تواند بحث بکند یا خودش ادراک کرده ولی نمی تواند القا کند، بخواهد از روش باطل در بحث استفاده کند یا نتواند بحث را تمام بکند و شکست بخورد.
💠 طرف مقابل که طرفدار باطل است، از ضعف او استفادۀ سوء می کند و ضعف مرا دلیل بر حقانیّت باطل خودش می گیرد.
💠من در بحث ضعیف بودم و نقص از من بود، امّا طرف مقابل این را به حساب حقانیّت مطلب خودش می گذارد؛ به حساب شخص من نمی گذارد. من با این عملم باطلی را تثبیت کردم.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📕 #آفات_زبان
📕 #مراء_جدال_و_خصومت
📝 جلسه ششم
#آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
هدایت شده از حضرت آیتالله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
﷽
📍 ادب الهی در تمام شئون زندگی فردی️❗️
📌من گفتم این موارد در تمام شئون زندگی فردی، اجتماعی انسان دستور الهی داریم. در چگونگی انجام دادن دستور داریم. . مانند نشستن ، بلند شدن ،غذا خوردن، جایی پیدا نمیشود که برای آن یک دستور الهی نداشته باشیم که چگونه باشد. یعنی ادب الهی.
📌 خوب به حرفهای من توجّه کنید.ادب الهی را معنا کردیم: در یک هیئت زیبا. هیئت زیبا از دیدگاه الهی چیست؟ همه را گفتیم. حتّی در رابطه دستشویی رفتن دستور داریم..
📌روایتی از امام صادق نقل شده که کسی از ایشان سؤال کرد: در دستشویی میرویم در آنجا گفتن ذکر و اسم خدا اشکال ندارد؟ او خیال میکرد که نباید اسم خدا را درآنجا ببرد. چون آنجا محل خسّت و زشتی است، خوب نیست انسان در آنجا نام خدا را ببرد. حضرت در جواب فرمودند: «ذِكْرُ اللَّهِ حَسَنٌ عَلَى كُلِّ حَالٍ». ذکر خدا در هر حال پسندیده است. بیان این مطالب برای این است که در مکتب الهی چگونه انسان باید تربیت شود.
بحارالانوار، ج 77، ص175
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📕 #کتاب_تربیت_مربی
🏷 جلسه سیزدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 عنایت ماه رجب فقط مخصوص مطیعین نیست، عاصین هم بهرهمند میشوند ❗️
📌«وَ غَافِرُ مَنِ اسْتَغْفَرَنِی». حالا که بحث به اینجا رسید بقیّۀ روایت را هم میخوانم. دوستان! فردا شب اوّل ماه رجب است. منادی از فردا شب این ندا را میدهد. در توصیف ماه رجب روایات بسیاری وارد شده است. رحمت خداوند در ماه رجب ریزش دارد. در روایتی آمده است که فرمودند رجب را رجب الاصب میگویند؛ زیرا رحمت و مغفرت خداوند در این ماه بر بندگانش ریزش میکند.
خوب به لحن جملات دقّت کنید و ببینید چهطور عوض شده است! در بالا فرمود: «وَ مُطِیعُ مَنْ أَطَاعَنِی»؛ من مطیع کسی هستم که مرا اطاعت کند. این، مربوطبه مطیعین بود. امّا ماه رجب اختصاص به ایشان ندارد. در اینجا «من»آمده است؛ یعنی هرکس. ممکن است مثلِ منی عاصی باشد و مطیع نباشد، آیا در ماه رجب به چنین بندهای عنایتی نمیشود؟ میفرماید: این بندگان را هم رد نمیکنم؛ لذا در اینجا لحن عوض میشود: «فَمَنْ دَعَانِی فِی هَذَا الشَّهْرِ»؛ هرکس در این ماه مرا بخواند، جوابگوی او هستم و «وَ مَنْ سَأَلَنِی أَعْطَیتُهُ»؛ و هر کس از من درخواست کند، به او عنایت میکنم و «وَ مَنِ اسْتَهْدَانِی هَدَیتُهُ»؛ اگر کسی از من طلب هدایت و راهنمایی کند، هدایتش میکنم. ما کجا میتوانیم برویم و خدایی بهتر از این خدا را پیدا کنیم؟! «وَ جَعَلْتُ هَذَا الشَّهْرَ حَبْلًا بَینِی وَ بَینَ عِبَادِی فَمَنِ اعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَیَّ»؛ من این ماه را ریسمان و وسیلۀ اتّصال بین خودم و بندگانم قرار دادم. اگر کسی به این وسیله و این ریسمان اعتصام بورزد، به منِ خدا میرسد.
من به دوستان سفارش کنم که بهخصوص به اعمالی را که در ماه رجب وارد شده عنایت کنید. این استغفارهایی که وارد شده، به دل ما صفا میدهد. مراجعه کنید و در مفاتیح هم هست. دقّت کنید به این همه آثاری که مترتّب است بر آداب این ماه. حتّی پیامبراکرم(ص) میفرمایند: ماه رجب، ماه استغفار امّت من است؛ لذا در این ماه زیاد استغفار کنید، صبح هفتاد بار و هنگام غروب هفتاد بار، استغفرالله واسئله التّوبه بگویید. حتّی در سجدههای خود همانطور که امامزین العابدین(ع) در ماه رجب میفرمود، بگویید: «عَظُمَ الذَّنْبُ مِنْ عَبْدِكَ فَلْيَحْسُنِ الْعَفْوُ مِنْ عِنْدِكَ يَا كَرِيمُ»1️⃣. از این فرصتها استفاده کنید.
1️⃣ بحارالأنوار، ج95، ص376
〰〰〰〰〰
📚 #آزمایش_الهی
📕 #نقش_طاعات_و_عبادات در امتحان الهی
📝 جلسه هفتم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
رُوِیَ عَن عَلِیٍّ عليه السلام قال :
«مَا كَانَ اللَّهُ لِيَفْتَحَ عَلَى عَبْدٍ بَابَ الشُّكْرِ وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بَابَ الزِّيَادَةِ وَ لَا لِيَفْتَحَ عَلَى عَبْدٍ بَابَ الدُّعَاءِ وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بَابَ الْإِجَابَةِ وَ لَا لِيَفْتَحَ لِعَبْدٍ بَابَ التَّوْبَةِ وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بَابَ الْمَغْفِرَةِ» 1
📌ترجمه:خدا درِ شكرگزارى را بر بندهاى نمىگشايد كه درِ فزونى نعمتها را بر او ببندد، و درِ دعا را بر روى او باز نمىكند كه درِ اجابت كردن را نگشايد، و درِ توبه كردن را باز نگذاشته كه درِ آمرزش را بسته نگهدارد.
🔻شرح: روایت از امیرالمؤمنین (ع) منقول است که حضرت فرمودند، اين طور نيست كه خداوند درب شكر را بر روی بندهای بگشايد و از آن طرف باب زيادتی را نسبت به نعمتاش، آنرا ببندد .
آنگاه كه امر میكند شكرگذار من باش همان گاه است كه عبد وقتی ستايش كرد خداوند را و ثنای او را گفت، حمد او را گفت،درب زيادتی نعمت بر روی او گشاده میشود. اشاره به آيه شريفه است؛
«لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ»2 «وَ لَا لِيَفْتَحَ عَلَى عَبْدٍ بَابَ الدُّعَاءِ وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بَابَ الْإِجَابَةِ»؛
اينطور نيست خداوند درب دعا و مسألت را بر روی عبد بگشايد و از آن طرف درب اجابت و پاسخ مثبت را بر روی او ببندد . بگوید بخواه بعد هم وقتی خواست او را محرومش كند. خدا اينطور نيست، «اُدْعوُنِي اَسْتَجِبْ لَكُمْ»3، «وَ لَا لِيَفْتَحَ لِعَبْدٍ بَابَ التَّوْبَةِ وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بَابَ الْمَغْفِرَةِ»؛ خداوند اينطور نيست كه درب توبه را بر روی بندهاش بگشايد، بعد از آن طرف درب مغفرت و آمرزش را بر روی او ببندد . بگوید معذرت بخواه بعد معذرت را نپذيرد.خدا اينطور نيست چون دارد، «مَا كَانَ اللَّهُ»؛ اوّل حضرت می فرمايد: «تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا». خوب خطاب دارد می گويد: «توبوا» توبه كن. میخواهد قبول نكند بعد میگويد توبه كن. خوب اين كه نمیشود. علی (ع) كانَّه يك تلازم دارد اينجا درست میكند بين سه چيز با سه چيز: اوّل، بين شكر و زيادتی نعمت.
دوّم، بين دعا و اجابت دعا.
سوّم، بين توبه و مغفرت. توجّه كرديد. به تعبير ما طلبهها تلازم درست میكند. و شما می بینید كه آن سه چيز هر سه از ناحيه خدا بود. شكرگذاری کردن و از طرفی دعا كردن، توبه كردن. همه از طرف او چیه؟ آمده. امر هم كرده.
📌 وقتی امر كرده پيامدش چيست؟ اين درب را باز كرد بايد آن درب را هم باز كند. نمیشود اين دربها را باز كند آن دربها را چی؟ ببندد. اين جملات از علی (ع).
ا-نهج البلاغه، حكمت 435 2-سورۀ مبارکۀ ابراهیم، آیۀ 7 3-سورۀ مبارکۀ غافر، آیۀ 60
نَهْجُ الْبَلَاغَةِ، قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِين(ع): مَا كَانَ اللَّهُ لِيَفْتَحَ عَلَى عَبْدٍ بَابَ الشُّكْرِ وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بَابَ الزِّيَادَةِ وَ لَا لِيَفْتَحَ عَلَى عَبْدٍ بَابَ الدُّعَاءِ وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بَابَ الْإِجَابَةِ وَ لَا لِيَفْتَحَ عَلَى عَبْدٍ بَابَ التَّوْبَةِ وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بَابَ الْمَغْفِرَةِ.
〰〰〰〰〰
شرح حدیث
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ فضیلت و اهمیت ماه رجب
🎙 آیت الله مجتبی تهرانی "ره
👈فوق العاده
#ماه_رجب
@agamojtabatehrani
45.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آقامجتبی تهرانی: خداوند در آسمان هفتم فرشتهای قرار داده که نامش داعی است. این فرشته در ماه رجب هر شب تا صبح ندا میدهد: خوشا به حال کسانی که خدا را یاد میکنند.
#ماه_رجب
@agamojtabatehrani
﷽
📍 شب اوّل ماه رجب، یکی از چهار شبی است که اختصاص به دعا و اجابت دعا دارد ❗️
📌 (و امّا تذکّرم و آن این است که) امشب به حسب ظاهر شب اوّل ماه رجب است. و در بین ماههای سال ماه رجب از ماههایی است که اختصاص دارد به همین مسائل یعنی دعا، استغفار، توبه. توجّه کنید.
🔻ماه رجب. در آن روایت از امام صادق صلوات الله علیه است که حضرت از پیغمبراکرم(ص) نقل میفرماید که حضرت فرمودند: ماه رجب ماه استغفار امّت من است. به این تعبیر. و خداوند در این ماه بسیار میآمرزد افراد را و مورد مغفرتش قرار میدهد. این تعبیر که هست. زیاد در این ماه شما استغفار کنید چون او آمرزنده و مهربان است. حتّی این جمله را هم دارد که زیاد این جمله را تکرار کنید دراین ماه. «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَسْئَلُهُ َالتَّوْبَةَ»؛ این تعبیر.حتّی از چیزهایی که وارد شده است در آداب این دعا در هر روز ما داریم. البته آن تعبیر این است که «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ». هفتاد تا قبل از ظهر، هفتاد تا بعد از ظهر؛ بعدش هم جمله «اللَّهُمَ اغْفِرْ لِي وَ تُبْ عَلَيَّ»؛ که بعدش هم دارد دستش را بلند کند و اینها را بگوید. و همینها است که گرهگشای ماست، این را به شما عرض بکنم .
🔻 همینهاست که گرهگشای ماست در تمام روابط مادّی و معنوی ما. غنیمت شمردن این ایّام است. بخصوص امشب را میخواستم بگویم. بخصوص امشب را. که ما در روایات داریم از پیغمبراکرم(ص) که چهار شب هست در ایّام سال که اینها اختصاص دارد به مسئلi دعا توجّه کنید، و اجابت دعا. چهار شب. شب اوّل ماه رجب، نیمi شعبان، شب عید فطر، شب عید قربان. این چهار شب، ما روایت داریم از پیغمبراکرم(ص) و لذا میخواستم به دوستان سفارش بکنم به اینکه این فراموش نشود.
🔻 امشب بدانید شبی است که باید هر آنش را شما غنیمت بشمارید. هر آنش را. همهمان گرفتاریم صحبت این حرفها نیست. یک کسی من بعید میدانم در اینجا باشد بگوید من گرفتاری چیه؟ ندارم. اگر بگوید یا شوخی است نعوذ بالله، یا دروغ میگوید، گوش کن. همهمان گرفتاریم، درست است یا نه؟ حالا گرهگشا کیست؟ خداست، هان؟! بهترین موقعیّت هم در دست شماست.
فرمایش علی (س)همه هم بر طبق آیات بود، توجه کنید چه میخواهم بگویم.
شكرش را بكن نعمتاش را اضافه میكند. از او تقاضا كن جوابات را امشب میدهد، توجه کردید؟ از آن طرف هم نعوذ بالله از خطاهایت استغفار كن خداوند هم پوزشات را می طلبد. ان شاءالله.
〰〰〰〰〰
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
#ماه_رجب #رجب
@agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 شب اوّل ماه رجب، یکی از چهار شبی است که اختصاص به دعا و اجابت دعا دارد ❗️
〰〰〰〰〰
🎞 كليپ_تصويرى #ماه_رجب #رجب
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 شب شهادت حضرت هادی (ع) ❗️
📌روایت از امامهادی(ع) صلواتالله علیه است: «اُذْكُرْ مَصْرَعَكَ بَيْنَ يَدَيْ أَهْلِكَ وَ لَا طَبِيبَ يَمْنَعُكَ وَ لَا حَبِيبَ يَنْفَعُك»1️⃣؛ مجسم کن و به یاد بیاور آنجایی را که پیش خانوادهات روی زمین افتادهای خاندانت دورت جمع شدن؛ یعنی همان موقعی که داری پایت را بر میداری و میگذاری در برزخ؛ تمام شد. همان اوّل یادت باشد که نه طبیبی میتواند مرگ را؛ یعنی این سفر را از تو دور کند، نه دوستی که به تو سودی برساند. خودت هستی و خودت و عملت.
این برای آنهایی است که تو دنیا چیه؟ توبه نکردن. واقعاً حیف نیست به این که خودِ آدم بتواند کارش را اینجا راست و ریست کند، بعد اینطوری برود آنجا خودش را مبتلا کند. این راهی را که گذاشته است برای اینکه خودش بتواند اینجا خودش را تطهیر کند. اولاً جلوگیر باشد و نگذارد دستش آلوده بشود؛ و ثانیاً بتواند این تطهیر را در اینجا خودش بکند و شستوشو دهد تا به آن فشارها مبتلا نشود. و این کار را در دنیا نکند.
امشب شب وفات امام هادی صلواتالله علیه است بر طبق مشهور .این روایتی را که از خودِ حضرت بود که «اُذكُر مَصرَعَكَ بَينَ يَدَي أَهلِكَ» یعنی بیاد بیار آن هنگامی که هنگام مرگ است و پیش روی خاندانت روی زمین قرار گرفتی. من فکر میکردم روی این روایت، عرض کردم یا امام هادی خود شما اون موقع کی بود از خاندانت دور شما.
چون امام هادی صلواتالله علیه وقتی متوکّل ایشان را از مدینه آورد به سامرا، در آنجا من اینطور که دیدم در تاریخ فقط امام عسکری صلواتالله علیه بود اینطور که مینویسند یعنی هنگام وفات امام هادی صلواتالله علیه کسی که بر بالین او بود فقط پسرش بود و بس .یعنی هیچ کس از خاندانش نبود اصلاً و ابداً.
1️⃣بحارالأنوار، ج75، ص370
〰〰〰〰〰
📚 نقش_اعمال_در_قیامت
📕 برزخ روز شهود حقایق
📝 جلسه سیزدهم
#شهادت_امام_هادی علیه السلام
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 امّت من که در گذشته شان ابتلائاتی پیدا کردند، در ماه رجب استغفار کنند❗️
📌ماه رجب به خصوص ماه استغفار است. امام صادق(ع) از پیغمبر(ص) نقل میفرماید: ماه رجب، ماه استغفار امّت من است؛ یعنی اگر امّت من که در گذشته شان ابتلائاتی پیدا کردند، در ماه رجب استغفار کنند. سپس حضرت می فرمایند: در این ماه استغفار بسیار کنید، خدا آمرزنده و مهربان است.
در این ماه زیاد بگویید:
«اَسْتَغْفِراللهَ وَاَسْئَلُهُ التَّوْبَةَ»؛ در ذیل روایت دارد: ماه رجب را اصب گویند؛ چون رحمتِ خداوند بر امت من زیاد ریزش میکند. دوستان! جدّاً عرض میکنم این همه سفارش به استغفار، به خاطر این است که ائمّه(ع) بر طبق آن روایت، گفته اند: برزختان به عهدۀ خودتان است و آنها نمی خواهند ما در برزخ، عذاب شویم.
در قیامت دستتان را میگیریم. اما در دنیا خودتان کاری بکنید. از جمله سفارش کرده اند در ماه رجب هفتاد مرتبه صبح و بعد از ظهر این ذکر استغفار را بگویید: «أَسْتَغْفِرُاللَّهَ وَأَتُوبُ الَيْهِ»؛ و سپس دستها را بلند کرده و بگویید: «اَللَّهُمَ وَ اغْفِرْ لِيوَ تُبْ عَلَيَّ».
〰〰〰〰〰
📚 نقش_اعمال_در_قیامت
📕 برزخ روز شهود حقایق
📝 جلسه سیزدهم
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
#ماه_رجب
@agamojtabatehrani
﷽
📍 فرازی از یک دعای هر روز ماه رجب❗️
📌 و با غنای خویش، بر من منّت بگذار و فقر و احتیاجم را برطرف کن
دوستان در دعاهای ماه رجب دقّت کنید! ماه رجب از بهترین ماهها است. این ادعیه را بخوانید. بسیاری از معارف ما در این ادعیه گنجانده شده است. معارف ما بسیار ظریف و لطیف است.
در یکی دیگر از ادعیۀ ماه رجب آمده است: «وَ امْنُنْ بِغِنَاكَ عَلَى فَقْرِي»؛ و با غنای خویش، بر من منّت بگذار و فقر و احتیاجم را برطرف کن، «وَ بِحِلْمِكَ عَلَى جَهْلِي»1️⃣؛ و بهوسیلۀ حلمت، بر جهل و نادانی من منّت بگذار و تحمّلم کن! خدایا! با منِ جاهل مدارا کن!
همانطور که میبینید روش رفتاری خداوند با بندگانش اینگونه است و همان روش را به پیغمبراکرم (ص)خویش امر فرموده است: «خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ»2️⃣؛ در حقیقت خداوند به پیغمبرش میفرماید: تو نیز باید روش مرا با بندگانم داشته باشی؛ باید خداگونه عمل کنی؛ باید از بندگان من دستگیری کنی و دست رد، بهسینۀ کسی نزنی! این روش من است. این روش، روش الهی است. مؤمن هم باید این روش را در آداب معاشرتیاش حفظ کند. ما در آداب معاشرتی اسلام «طرد کردن» نداریم، مگر بهنُدرت. هرچه هست دستگیری است.
1️⃣اقبال الاعمال، ج2، ص 644 - مفتاح الجنان
2️⃣سورۀ مبارکۀ اعراف آیۀ
〰〰〰〰〰
📚 #ماه_رجب
📝 جلسه بیست و ششم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani_ir
﷽
📍 دو ماه استغفار، برای ماه رجب و ماه شعبان برای چیست؟❗️
📌ابوبصیر این روایت را نقل میکند: «قال سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِاللَّه(ع) يَقُولُ لَا وَ اللَّهِ»؛ امام صادق(ع) فرمود: نه به خدا! «لَا يَقْبَلُ اللَّهُ شَيْئاً مِنْ طَاعَتِهِ عَلَى الْإِصْرَارِ عَلَى شَيْءٍ مِنْ مَعَاصِيهِ»؛ خداوند نمیپذیرد و قبول نمیکند هیچچیز از طاعاتش را با اصرار بر هر چیزی از معاصی؛ چه کبیره چه صغیره.
شما در آداب ماهها، مثل ماه رجب و ماه شعبان نگاه کنید. اگر خوب دقّت کنید، میبینید سرآمد آداب ماه رجب، استغفار است. در ماه شعبان هم همینطور است. دو ماه پی در پی استغفار؛ دو ماه. چرا؟! برای همین است؛ چون میخواهد به بزرگترین عبادت که بزرگترین اثر، یعنی حضور در محضر مولا، بر آن بار میگردد، وارد شود.
آیا این درست است که انسان بهحسبظاهر یک ماه از نظر بُعد حیوانی این فشارها را بر خود وارد کند و در آخر هم دستش خالی باشد؟! هیچ عاقلی چنین کاری نمیکند.
همانطور که انسان قبل از هر نماز، استغفار میکند تا نمازش مقبول باشد، قبل از ورود به ماه رمضان هم دو ماه استغفار میکند تا روزه و عبادتش مقبول باشد. این استغفار برای تطهیر است. برای هر طاعتی قبلش استغفار لازم است تا انسان مبتلای به اصرار در گناه نباشد و جزو مصادیق کسانی که مصرّ به ذنب هستند، قرار نگیرد.
1️⃣الکافی، ج 2، ص288- وسائلالشیعه، ج 15، ص337
〰〰〰〰〰
📚 مجموعه_گناه
📕 گناه_شناسی
📝 جلسه دوم
#ماه_رجب
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 دو ماه استغفار، برای ماه رجب و ماه شعبان برای چیست؟❗️
〰〰〰〰〰
📚 مجموعه_گناه
📕 گناه_شناسی
#ماه_رجب
📝 جلسه دوم
🎞 كليپ_تصويرى
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
رُوِيَ عَن مُحَمَّدِ ابن عَلِيٍٍّ الْجَوَاد صَلَواتُ اللهُ عَلَیهِما قالَ :
«الْحَوَائِجُ تُطْلَبُ بِالرَّجَاءِ وَ هِيَ تَنْزِلُ بِالْقَضَاءِ وَ الْعَافِيَةُ أَحْسَنُ عَطَاءٍ»
ترجمه: حاجتها و نیازها با امیدواری خواسته میشوند و حاجتها و نیازها با فرمان الهی و قضای الهی برآورده میشوند و نیکوترین و بهترین عطا و هدیۀ الهی عافیت است.
شرح: روایت از امام جواد صلوات الله علیه، منقول است که حضرت فرمودند: خواستههای انسان، اینها طلب میشوند به سبب امید، من حالا برای اینکه توضیح داده باشم، یک مقدار قبلش یک مطلبی را بگویم که تمام روایت را شرح کرده باشم.
انسان، اینطور است، توی عالم که هست، چه در ربط با امور مادّیش، چه معنویش، هر چه باشد؛ درست است یا نه؟ این میخواهد اموری را، به اصطلاح ما، که ما تعبیر میکنیم: حاجت. درست است؟ حوائج هم جمع چیه؟ حاجت. بسیار خوب، میخواهد. این خواستن، یک وقت هست درونی است، یک وقت، تراوش به بیرون میکند. رسیدید شما به عرض من؟ درون، اگر باشد، اسمش را حاجت نمیگذارند، فهمیدی چی میگویم؟ هان؟! توی دلم، اسمش را میگذراند آرزو و امل؛ فهمیدی؟ یک همچین چیزیهایی می گویند؛ اما وقتی بخواهد تراوش کند به بیرون، رسیدید شما؟ در ربط با دیگری قرار بگیرد، که بگوییم او بخواهد به اصطلاح ما، مورد چی قرار بدهم؟ مورد درخواستم قرار بدهم که این را میخواهم، این را، که حاجت عبارت از آن چیزی است که مورد نظر است. مورد نظر؛ حاجت. درست؟ وقتی که این تراوش بکند به بیرون میشود حاجت، تا درون هست چیه؟ آرزو. درست است یا نه؟ این یک مطلب است.
این جا یک مسئله پیش می آید و آن مسئله این است به این که، حالا که میخواهد تراوش کند به بیرون؛ طرف میخواهد دیگر که از آن طرف بخواهد. باید امید این را من داشته باشم که طرف من، این را چی کار بکنه؟ به من بدهد. درست است یا نه؟ والّا چیه؟ مگر نادانم من؟! هان؟! بیایم به شما بگویم: آقا! فلان چیز را میخواهم با این که می دانم نمیدهی. میگویی: دیوانه است این. شد؟! پس چیه؟ باید امیدش باشد. این یک مطلب اوّل؛ من همچین توضیح بدهم بروم جلو. کلمات بسیار زیباست، همراه هم، هم هستند همه.
دوّم: خب اینجا، ما معمولاً؛ خب ائّمه هستند دیگر، درست است؟ این که میگویند، نمیخواهند بگویند به اینکه، شما با دیگری، شد؟! تو با خدا؛ چون آنها این جوری هستند، میگویند: حاجت ها را از کی بخواه، هان؟ خدا، آهان باریک الله؛ خب، چون اگر با دیگری باشد، خدا نخواهد، چیه؟
..
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔸🔸🔸
﷽
رُوِيَ عَن مُحَمَّدِ ابن عَلِيٍٍّ الْجَوَاد صَلَواتُ اللهُ عَلَیهِما قالَ :
«الْحَوَائِجُ تُطْلَبُ بِالرَّجَاءِ وَ هِيَ تَنْزِلُ بِالْقَضَاءِ وَ الْعَافِيَةُ أَحْسَنُ عَطَاءٍ»
ترجمه: حاجتها و نیازها با امیدواری خواسته میشوند و حاجتها و نیازها با فرمان الهی و قضای الهی برآورده میشوند و نیکوترین و بهترین عطا و هدیۀ الهی عافیت است.
بحار جلد 75، صفحه365
〰〰〰〰〰
شرح حدیث
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
﷽
📍 استغفاری که قبل از عمل عبادتی بزرگان انجام میدادند، برای چیست؟❗️
📌در روایتی از امامباقر(ع) دارد که حضرت فرمود: «الْإِصْرَارُ أَنْ يُذْنِبَ الذَّنْبَ فَلَا يَسْتَغْفِرَ اللَّهَ»؛ اصرار بر گناه، این است که مرتکب گناه شود بعد هم استغفار نکند. «وَ لَايُحَدِّثَ نَفْسَهُ بِتَوْبَةٍ فَذلِكَ الْإِصْرَارُ». به این میگویند اصرار به گناه. اینکه از درون استغفار نکند و حالت پشیمانی برایش ایجاد نشود. توبه؛ یعنی پشیمانی. «فَذلِكَ الْإِصْرَارُ»1️⃣.
🔸 لذا این را بدانید که! من این نکته را قبل از آنکه به آثار گناهان برسیم همینجا میگویم و آن، اینکه یکی از آثار زشت اصرار بر گناه، چه کبیره و چه صغیره _فرقی نمیکند_ به این معنا که مرتکب گناه شود و بعد توبه نکند. این است که طاعات انسان دیگر مقبولیت نخواهد داشت. من روایت میخوانم. در باب عبادات به روایاتی که وارد شده و همچنین به عمل بزرگان نگاه کنید. اینها هر گاه میخواستند عبادتی انجام بدهند، قبلش استغفار میکردند.
📌چرا؟ چون این عمل آنها بهخاطر توجّه به این نکته بود که اگر مرتکب گناه و خطایی _ولو کوچک و صغیره_ شده باشند، با این استغفار پاک شده و از کسانی نباشد که بدون توبه وارد عمل اطاعتی میشوند. چرا؟ چون عمل اطاعتی و عبادتی که مقرون به معصیت و گناه باشد، عندالله پذیرفته نیست.
1️⃣الکافی، ج 3، ص708- وسائلالشیعه، ج 15، ص338
〰〰〰〰〰
📚 مجموعه_گناه
📕 گناه_شناسی
📝 جلسه دوم
🎞 كليپ_تصويرى
🔸حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
#ماه_رجب
@agamojtabatehrani