eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
765 دنبال‌کننده
204 عکس
838 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🍃 قسمت چهارم (۴): ریشه هاى بیهوده گویى عوامل ذیل ، انسان را به وادى بیهوده گویى مى کشاند: ۱ – کنجکاوى بیجا اشتیاق به دانستن چیزى که براى شخص سودى ندارد یا کاوش در مسائل غیر مفید، از عوامل مهم بیهوده گویى است ، البته این نباید با مساءله کسب دانش و فهمیدن امور مفید و نیکو، اشتباه شود. مقصود از این عامل ، حرص ‍ به دانستن چیزهایى است که فقط سرگرم کننده ولى بى فایده اند؛ مانند دانستن تعداد آجرهاى خانه فلان شخص ، یا پرسش از تعداد موهاى سر خود. ۲ – علاقه فراوان و صمیمیت شدت علاقه به دیگرى ، موجب پیدایش میل فراوان به سخن گفتن با او مى شود که این مى تواند انسان را به بیهوده گویى و پر گویى وا دارد. فرد، در این حال آن قدر سرگرم سخن گفتن است که به مفید بودن یا نبودن گفتارش ‍ توجه ندارد. ۳ – وقت گذرانى گاه گوینده به اشتباه گمان مى کند که وقت اضافى دارد و با سخن گفتن مى تواند این وقت را پر کند؛ براى همین به سخن گفتن درباره هر چیزى پرداخته ، وقت خویش را هدر مى دهد. ۴ – حب جاه (جلب توجه ) سخن گفتن گاه براى جاى گرفتن در دل دیگران است که در این حال ، فرد با سخن گفتن مى کوشد توجه دیگران را به خود جلب کند تا مردم به ارتباط با او تمایل نشان دهند. اخلاق الاهی جلد چهارم آفات زبان//استاد ایت الله مجتبی تهرانی ✅✅ دارد... @dars_akhlaq 🔻🔹️🔻🔹️🔻🔹️🔻🔹️🔻🔹️ @agamojtabatehrani
﷽ 📍 با ارزشترین حیا❗️ 📌 باارزش ترین حیا محسوب می شود، حیای مِنَ الله تعالی است. زیاد نمی توانم این مسئله را توضیح بدهم. اگر انسان برای اینکه پیش مردم آبرویش نرود معصیت را ترک کند، ارزش دارد؟ یک بحث، اثرگذاری است؛ بله، چون ادعا می کنم مسلمان هستم، در مقابل چشم دیگران مرتکب عمل قبیح شرعی، عقلی و عرفی نمی شوم. بازدارندگی این حیا، قوی است؛ حیای ازمردم جلوی کار را می گیرد و نمی گذارد انسان مرتکب معصیت شود. حالا انسان اگر از ترس سرزنش مردم معصیت نکرده است؛ مستحقّ اجر و پاداش می شود؟! نه؛ بحث ما از نظر مکتبی است. البتّه چون عمل زشت را مرتکب نشده است، مسلماً عقاب ندارد؛ به تعبیر دیگری، یک عمل وقتی دارای ارزش است که رنگ الهی به خود بگیرد؛ وقتی کفّ نفس از حرام باارزش است که انگیزه اش خدا باشد؛ صورت الهی به خود بگیرد. اگر برای غیر خدا باشد، ارزش ندارد. البتّه خوب است؛ امّا از نظر مکتبی و الهی برای خدا نیست. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📗 📝 جلسه هشتم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 رحمت خدا❗️ 📌 روایتی از پیغمبراکرم(ص) است که می فرماید: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً اسْتَحْيَا مِنْ رَبِّهِ»1️⃣؛ رحمت خدا بر کسی باد که از خدا حیا کند! رحمت الهی برای چه کسی است؟ کسی که از خدا حیا کند. یا در روایتی از امام صادق(ع) است که فرمودند: «الْحَيَاءُ نُورٌ جَوْهَرُهُ صَدْرُ الْإِيمَانِ وَ تَفْسِيرُهُ التَّذْوِيبُ عِنْدَ كُلِّ شَيْ‏ءٍ يُنْكِرُهُ التَّوْحِيدُ وَ الْمَعْرِفَةُ»2️⃣؛ 💠حیا نوری است که جوهره دارد و جوهره اش صدر ایمان است. تفسیرش اینکه انسان در برابر هر عملی که توحید و معرفت او را انکار می کند، ایست کند. این جنبه های الهی است. در مکتب الهی کدام حیا نور است که بگوییم ارزش مکتبی دارد؟ 1️⃣ بحارالأنوار، ج 68، ص 336 2️⃣ همان 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📗 📝 جلسه هشتم @agamojtabatehrani
﷽ 📍 نقش حیا روی شهوت❗️ 📌 وقتی که شهوت شراره می کشد و عمل زشت سر می زند، حیا یک حالت بازدارندگی دارد؛ نمی گذارد عمل کند. در درون انسان غوغا به پا می شود؛ امّا حیا جلوی آن را می گیرد. بر سر نفس می زند.حیوان نفس می خواهد به این طرف و آن طرف بزند امّا حیا، افساری است که جلوی آن را می گیرد و نمی گذارد پا بگیرد؛ نفس را به حالت اعتدالی می آورد و نگاه می دارد؛ روی آن فشار می آورد. نقش حیا روی شهوت، این است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📗 📝 جلسه هشتم @agamojtabatehrani
﷽ 📍 آزادی حیوانی مساوی اسارت انسانی 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 📌 اگر کسی حیا نداشته باشد، آزادی ندارد. جامعه هم این طور است. مسئلۀ آزادی انسانی است و ما حتّی نمی خواهیم بحث مذهبی هم بکنیم؛ بحث انسانی را مطرح کردم و بحث دین را مطرح نکردم. جامعه ای که حیا ندارد، «آزادی انسانی» ندارد. اگر حیا داشته باشد، آزادی انسانی دارد؛ عقلشان سرِ جا است. اگر بحث «آزادی حیوانی» را می گویید، «آزادی حیوانی» مساوی با اسارت انسانی و عقل است. تا زمانی که حیا باشد، آزادی حیوانی نیست. این مطالب را خوب دقّت کنید! 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📗 📝 جلسه هشتم @agamojtabatehrani