فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخوای یا نخوای...
ما را دارن میبرن مهمانی خدا...
ما نمیرویم میبرن...
#آیت_الله_آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
┄┄┅═✧❁🎙❁✧═┅┄
@sokhan_iranseda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 خدایا! همین شب اوّل دستمان را بگیر❗️
〰〰〰〰〰
📚 حقیقت_بندگی
📕 دعا_5
📝 جلسه اول
🎞 كليپ_تصويرى
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
#ماه_رمضان
@agamojtabatehrani
﷽
📍 خدایا! همین شب اوّل دستمان را بگیر❗️
📌حالا یک سؤال مطرح است؛ به حسب ظاهر، ما مؤمن هستیم، ما مهمان خدا هستیم. امشب شب اوّل این مهمانی است؛ تازه وارد این خانه شده ایم، تازه داخل خانهٔ مهمانی خدا پا گذاشته ایم.
📌سؤال من این است: اگر مهمان تقاضایی از میزبانش داشت، وقتی همان ابتدای ورود به خانهٔ میزبان به صاحبخانه بگوید: من چنین گرفتاری یی دارم، کرامت او چه اقتضا میکند؟ آیا این طور اقتضا می کند که مهمان بدون روا شدن حاجتش از خانه اش برود، یا همین که وارد خانه شد، همانجا خواسته اش را بدهد؟
📌خدایا! امشب، شب اوّل است و ما پایمان را داخل خانهات گذاشته ایم؛ مهمانت هم هستیم؛ همین دَمِ در بیا دستمان را بگیر و کار را تمام کن! نگذار تا آخر ماه طول بکشد؛ بگذار امشب که ما از اینجا میرویم، همهٔ حاجتهایمان را بگیریم و برویم. کرامتت همین را اقتضا میکند؛ آقاییات این است؛ ربوبیّتت این است؛ حاجات ما را همین الآن به ما بده.
〰〰〰〰〰
📚 #ماه_رمضان
📕 #رمضان
📝 جلسه اول
🔸حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
🔸ماه رمضان، ماه باز شدن گره های کور :
📌اگر من این تعبیر را عرض کنم،تعبیر ساده و پایینی است ولی خوب است ؛ عبد هر گره کوری که داشته باشد در ماه رمضان با رب العالمین خود در میان بگذارد آن را باز می کند.
آیت الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
#ماه_رمضان #رمضان
@agamojtabatehrani
﷽
📍 ندای خداوند در شبهای جمعه و ماه مبارک رمضان❗️
📌امشب، شب جمعهٔ اوّل ماه مبارک رمضان است. در روایت است که خودِ شبهای ماه مبارک رمضان، در اجابت دعا مؤثر است.
📌در این رابطه در روایتی از پیغمبراکرم (ص) آمده است: «يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فِي كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ»؛ خداوند در هر شب از شبهای ماه مبارک رمضان سه بار میفرماید:
📌«هَلْ مِنْ سَائِلٍ فَأُعْطِيَهُ سُؤْلَهُ»؛ آیا درخواست کنندهای هست که از من چیزی درخواست کند تا من آن را به او بدهم؟!
📌«هَلْ مِنْ تَائِبٍ فَأَتُوبَ عَلَيْهِ»1️⃣؛ آیا کسی هست که امشب توبه کند و من توبهٔ او را بپذیرم؟
📌 «هَلْ مِنْ مُسْتَغْفِرٍ فَأَغْفِرَ لَه»؛ آیا کسی هست که از من پوزش بطلبد و من پوزش او را بپذیرم؟
📌امام باقر(ع) فرمودند: «إِنَّ اللَّهَ تبارک و تَعَالَى لَيُنَادِي كُلَّ لَيْلَةِ جُمُعَةٍ مِنْ فَوْقِ عَرْشِهِ»؛ خداوند هر شب جمعه از فوق عرشش ندا میکند: «مِنْ أَوَّلِ اللَّيْلِ إِلَى آخِرِهِ»؛ از اوّل شب تا آخر شب!
📌«أَ لَا عَبْدٌ مُؤْمِنٌ يَدْعُونِي لِدِينِهِ أَوْ دُنْيَاهُ قَبْلَ طُلُوعِ الْفَجْرِ فَأُجِيبَه»؛ آیا بنده مؤمنی هست که قبل از طلوع فجر من را صدا بزند، دعا کند و حاجات معنوی و مادّیاش را از من درخواست کند، تا من خود جواب او را بدهم؟
📌«أَ لَا عَبْدٌ مُؤْمِنٌ يَتُوبُ إِلَيَّ مِنْ ذُنُوبِهِ قَبْلَ طُلُوعِ الْفَجْرِ فَأَتُوبَ عَلَيْه»؛ آیا بندهٔ مؤمنی هست که رو به سوی من بیاورد و توبه کند، تا من توبهاش را بپذیرم؟
📌«فَلا يَزَالُ يُنَادِي بِهَذَا حتی يَطْلُعَ الْفَجْرُ»2️⃣. خدای متعال از اول شب جمعه ماه مبارک رمضان تا طلوع فجر بنده اش را ندا میدهد.
1️⃣بحارالأنوار، ج93، ص338 – مستدرک الوسائل، ج7، ص430
2️⃣وسائلالشیعه، ج 7، ص78- بحارالأنوار، ج84، ص166
〰〰〰〰〰
📚 #ماه_رمضان
📕 #رمضان
📝 جلسه چهاردهم
🔸حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 ندای خداوند در شبهای جمعه و ماه مبارک رمضان❗️
〰〰〰〰〰
📚 #ماه_رمضان
📕 #رمضان
📝 جلسه چهاردهم
🎞 كليپ_تصويرى
📌حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 دعای روزهای ماه مبارک رمضان❗️
📌اگر به دعاهای وارد شده در روزهای ماه مبارک رمضان، دقّت کنید؛ مثلاً دعای روز اوّل؛ «اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِيَامِي فیهِ» خدایا! قرار بده روزۀ من را امروز؛ یعنی در امروز، به تعبیری «فیه» آمده است.
📌در ادامهٔ این دعا میفرماید: «فیهِ صِيَامَ الصَّائِمِينَ وَ قِيَامِي فِیهِ» توجه کنید! یعنی امروز «قِيَامَ الْقَائِمِينَ وَ نَبِّهْنِي فِيهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغَافِلِينَ وَ هَبْ لِي جُرْمِي يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ وَ اعفُ عنّی عافیاً عَنِ المُجرِمین»1️⃣. از دعای اوّلین روز ماه رمضان تا روز سیام ماه، کلمۀ «فیه» آمده است؛ یعنی امروز، معلوم میشود این دعا برای چه زمانی است.
زمان، این زمان است.اگر تمام این دعا را نگاه کنید، البته آنهایی که اهلش هستند، آنهایی که این ادعیه را میخوانند، میبینند که در تمام اینها کلمۀ «فیه» آمده است؛ یعنی این دعا برای این زمان خاص است. مضمون این ادعیه هم بسیار خوب و ارزشمند است.
1️⃣خدایا! روزهام را در این ماه روزۀ روزهداران و قیامم را قیام قیامکنندگان قرار بده. و مرا از خواب غافلین بیدار کن و جرمم را ببخش ای خدای جهانیان و از من درگذر همانطور که از گنهکاران میگذری. بحارالأنوار، ج95، ص4- زادالمعاد، ص 144- مفاتیح الجنان
〰〰〰〰〰
📚 #ماه_رمضان #رمضان
📝 جلسه دوم
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 افضل اعمال چیست؟❗️
📌در همین روایت دارد: «أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ أَبْوَابَ الْجِنَانِ فِي هَذَا الشَّهْرِ مُفَتَّحَةٌ»؛ درهای بهشت در این ماه باز است، «فَاسْأَلُوا رَبَّكُمْ»؛ پس شما از پروردگارتان درخواست کنید،
«أَنْ لَا يُغَلِّقَهَا عَلَيْكُمْ»؛ تا درها را به روی شما نبندد؛ «وَ أَبْوَابَ النِّيرَانِ مُغَلَّقَةٌ»؛ و درهای جهنّم در این ماه به روی شما بسته است، «فَاسْأَلُوا رَبَّكُمْ»؛ پس، از خدا بخواهید آن را به روی شما باز نکند. بعد فرمود: «وَ الشَّيَاطِينَ مَغْلُولَةٌ»؛ و شیاطین در این ماه در غل و زنجیر هستند، «فَاسْأَلُوا رَبَّكُمْ أَنْ لَا يُسَلِّطَهَا عَلَيْكُمْ»1️⃣؛
پس، از خدا بخواهید که شیاطین را بر شما مسلّط نسازد. لذا ماه رمضان از بهترین موقعیتهاست برای اینکه انسان برود گناه را بشناسد و نسبتبه آن جبههگیری و عقبگرد کند. ماه رمضان بهترین موقعیت است؛ چون انسان در این ماه نسبتبه شیاطین فارغتر است و بهتر میتواند فکر کند و به خودش رسیدگی کند.
اینکه امامعلی(ع) پرسید: افضل اعمال چیست؟ حضرت هم فرمود:«الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ»، معنایش این است که اگر شما بخواهید به هستی که همان ضیافةالله است برسید، باید در این ماه راه نیستی بپیمایید. در تمام سیرهای معنوی، انانیت باید برود. خودیت باید برود. منیّت باید برود. اینها باید از بین برود.
1️⃣وسائلالشیعه، ج 10، ص314- بحارالأنوار، ج 93- ص356
〰〰〰〰〰
📚 حقیقت_بندگی
📕 #رمضان #ماه_رمضان
📝 جلسه دوم
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
🔸اسیر کردن هوای نفس
رُوِيَ عَنْ عَلِيٍّ عَلَیهِ السَّلامُ قَالَ:
« طُوبَى لِمَنْ غَلَبَ نَفْسَهُ وَ لَمْ تَغْلِبْهُ وَ مَلَكَ هَوَاهُ وَ لَمْ يَمْلِكْهُ»
ترجمه: خوشا به حال کسی که بر نفس خود چیره شود و نفس او بر او چیره نشود؛ و خوشا به حال کسی که هواهای نفسانی خویش را به اسارت بگیرد و خودش اسیر نفس خویش نشود.
شرح: روایت از امیر المؤمنین صلوات الله علیه، منقول است که حضرت فرمودند: خوشا به حال کسی که او چیره شود بر نفس و نفس او، بر او چیره نگردد. این ترجمه بود. کجا این حرف را اصلاً میزنند؟ این را خوب دقّت کنید.
کجا میگویند؟ دو نفر که با هم درگیر که شدند، «غَلَبَ» را اصلاً از همان جا میگویند، اصلاً غیر از این نیست جایی ، استعمال که میکنند؛ با هم درگیر که شدند، دعوایشان که شد؛ شد؟! یکی بر دیگری چیه؟ غلبه میکند. یا میجنگند باهم، این مال هم آن جاست،ها، تعبیر غلبه، مال همان جاست.
اولاً، از این جمله، معلوم می شود که انسان، باید درگیری داشته باشد با نفسش، می فهمی؟ بی درگیری نمی شود. درست است؟ آن وقت، حالا، پنجه میخواهد نرم کند دیگر، خوش به حال آن کسی که توی این درگیری، غالب بشود و چی؟ چیره بشود بر نفس، عکس چیه؟ نشود.
حالا نگاه کنید جمله چقدر زیبا بود. این تعبیری که میگویند، مجاهده با نفس، اصطلاحی که دارند اهلش. این جمله، به آن اشاره است. «طُوبَى لِمَنْ غَلَبَ نَفْسَهُ»خوش به حال آن کسی که غلبه کند و چیره شود برنفسش؛ امّا «وَ لَمْ تَغْلِبْهُ» نفس، بر او چیره نشود.
یک وقتی هم من اشاره کردم، در دعاهایمان هم ما داریم. خدمتتان عرض شود که «رَبِّ إِنِّي مَغْلُوبٌ فَانْتَصِر»؛ اگر کمک تو نباشد، من زمین میخورم، توی این کُشتی که با این می خواهم بگیرم. مدد هم تازه از خدا میخواهد.
دوّم: «وَ مَلَكَ هَوَاهُ وَ لَمْ يَمْلِكْهُ» جمله اوّل بحث، بحث درگیری است. جمله دوّم نه، بحث اسارت است. خوب دقّت کنید. خوش به حال کسی که هواهای نفسانیّهاش را به اسارت بگیرد، مالک بشود؛ یعنی بتواند، جلو خودش را بگیرد. این، ربطی به درگیری ندارد. خوب دقّت کنید. چکار کنم دیگر مجبورم من، یک مقداری باز کنم.
خواستههای نفسانی در اختیار این باشد. خودش، به اسارت چی؟ آن خواسته ها نرود. تو مالک باش، نه مملوک. فهمیدی چه میخواهم بگویم؟ او را به اسارت بگیر، به اسارت نرو. میفهمی چه میخواهم بگویم؟ فرق بین انسان و سایر حیوانات، در همین است، اتفاقاً.
حیوانات، آن چه را که نفوسشان میخواهد، طبق آن عمل میکنند؛ امّا انسان چیه؟ میگوید، من انسانم. درست است یا نه؟ و او این است که تو، باید در اختیار من باشی. سوار یک چهار پا که شدی،ها! فهمیدی چه میگویم؟
تو که نباید تابع او باشی که هر جا برد تو را. آره؟ سؤال میکنم، سوار یک چهار پا شدی، درست است یا نه؟ مهاری و چیزی هم خبری نیست، نشستی هرجا خواست ببرد، ببردت؟ خب بُردت نابودتت میکند تو را. نه! او باید در اختیار تو باشد که هرجا خواستی، تو او را ببریش، فهمیدی؟ نه او تو را ببردت.«وَ مَلَكَ هَوَاهُ وَ لَمْ يَمْلِكْهُ» این هم جمله بعد.
طُوبَى لِمَنْ غَلَبَ نَفْسَهُ وَ لَمْ تَغْلِبْهُ وَ مَلَكَ هَوَاهُ وَ لَمْ يَمْلِكْهُ. غرر الحکم و درر الکلم ص 820
رَبِّ إِنِّي مَغْلُوبٌ فَانْتَصِر. بحار الأنوار، ج11، ص 323
〰〰〰〰〰
شرح حدیث
#رمضان #ماه_رمضان
🎞
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙 هرشب ماه مبارک رمضان خالق هستی سه بار صدات می زنه!!!
🎙آیت الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
┄┄┅═✧❁🎙❁✧═┅┄
📎 #رمضان
📎 #ماه_رمضان
@agamojtabatehrani
﷽
📍 در ماه مبارک رمضان چهکاری افضل است. ❗️
📌«شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ». میخواهم این را بیان کنم که در چه موقعیتی هستیم و در این موقعیت چه کاری افضل کارها بهشمار میرود.
◾️ فرمود:«شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ»؛ ماهی که نزد خداوند با فضیلتترین ماههاست؛ زمانی است که موقعیتی برتر از آن نداریم. «وَ أَيَّامُهُ أَفْضَلُ الْأَيَّامِ»؛ روزهای آن بهترین روزها است، «وَ لَيَالِيهِ أَفْضَلُ اللَّيَالِي»؛ و شبهای آن بهترین شبهاست، «وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ»؛ و ساعتهای آن بهترین ساعتهاست.
◾️ نگاه کنید! در بین ماهها بهترین ماهها، در بین روزها، روزهایش بهترین روزها و در بین شبهای سال، شبهای ماه مبارک رمضان بهترین شبها و در بین ساعات عُمر، ساعات آن بهترین ساعات است.
بعد دارد:«هُوَ شَهْرٌ دُعِيتُمْ فِيهِ إِلَى ضِيَافَةِ اللَّهِ»؛ ماهی است که در آن به میهمانی خداوند دعوت شده و در آن «مِنْ أَهْلِ كَرَامَةِ اللَّهِ» قرار داده شدهاید.
◾️ این را خوب دقّت کنید! ترک کردن؛ یعنی نخوردن، نیاشامیدن، کنار گذاشتن شهوت جنسی و... همۀ اینها نفی و رها کردن است. ما از این بهدست میآوریم که پذیرایی خداوند از مؤمنین در این ماه، پذیرایی دیگری است.
نمیخواهد با نعمتهای مادّی پذیرایی کند. میخواهد با نعمتهای دیگری پذیرایی کند. اگر انسان بخواهد به لذّتی مافوق لذّتهای مادّی برسد، باید این لذّتهای مادّی را ترک کند.
〰〰〰〰〰
📚 مجموعه_گناه
📕 گناه_شناسی
📝 #ماه_رمضان #رمضان
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 در ماه مبارک رمضان چهکاری افضل است. ❗️
#رمضان #ماه_رمضان
〰〰〰〰〰
📚مجموعه_گناه
📕گناه_شناسی
📝 جلسه اول
🎞 كليپ_تصويرى
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 ماه رمضان، ماه راز و نیاز است؛ ماه گسستن از سوی غیر رب و پیوستن به رب است.
📌این مطلب را بیان كنم كه به تعبیر اهل معرفت، ماه مبارك رمضان، ماه سلوك الی الله و دار ضیافت الله است. تعبیرات مختلفی در این باب وجود دارد. ماه مبارك رمضان، ماه فرود و نزول و ماه صعود است. نزول و فرود؛ یعنی كلام الهی از مصدر وحی نازل می شود و از ناحیۀ رب به سوی عبد فرود می آید و خداوند با بندگانش سخن می گوید.
🔸 قرآن، در لیلۀ قدر كه ماه مبارك رمضان است بر قلب مقدّس پیغمبراكرم (ص) نازل شد؛ لذا این ماه، ماه نزول كلام الهی به سوی بندگانش است. از آن طرف ماه صعود هم است؛ یعنی ماهی است كه رب به عبدش اجازه داده بدون حجاب با او سخن بگوید و آنچه را مورد نظرش است، در تمام امور دنیوی و اُخروی، با خدا و ربّش در میان بگذارد.
🔸ماه های دیگر هم همین طور است، امّا خصوصیّت این ماه این است كه در این ماه بررسی كردن دعاها عند الرّب هیچ توقّفی ندارد و تسریع در اجابت صورت می گیرد. من در گذشته این بحث را گفته ام و نمی خواهم وارد این بحث بشوم؛ لذا اهل معرفت، از قرآن، به قرآن نازل و از دعا به قرآن صاعد تعبیر می کنند و می گویند: دعا هم، قرآن است؛ امّا قرآن صاعد است.
🔸 قرآن کریم از ناحیه رب نزول پیدا می كند و دعا از ناحیۀ عبد به سوی مولایش صعود پیدا می كند. پس این ماه، ماه راز و نیاز است؛ ماه گسستن از سوی غیر رب و پیوستن به رب است؛ اصلاً هر تعبیری نسبت به ماه مبارك رمضان کنیم، باز هم نارسا خواهد بود.
〰〰〰〰〰
📚 حقیقت_بندگی
📕 #رمضان
📝 جلسه اول
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 ماه مبارك رمضان به دو چیز بسیار سفارش شده است؛ یك، قرائت قرآن❗️
📌اگر شما به روایات در باب ماه مبارك رمضان مراجعه كنید، می بینید که به دو چیز بسیار سفارش شده است؛ یك، قرائت قرآن كه در روایت دارد، از نظر اجر، قرائت هر آیه اش با یك ختم قرآن در ماه های دیگر معادل است؛ یعنی اگر کسی یك آیه در ماه مبارك رمضان بخواند، اجر و ثوابش با یك ختم قرآن از اوّل تا آخر، در ماه های دیگر معادل است.
🔸این، اختصاص به ماه مبارك رمضان دارد و ما روایات زیادی در این باره داریم. من در گذشته هم به این روایات اشاره كردم كه «لِكُلِّ شَیْ ءٍ رَبِیعٌ، وَ رَبِیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَان »؛1️⃣
هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن، ماه مبارك رمضان است؛ لذا به آن خیلی سفارش شده است. امام صادق(ع) ماه ها را تعریف می فرمایند: «فَغُرَّةُ الشُّهُورِ شَهْرُ اللَّهِ عَزَّ ذِكْرُهُ»؛ ماه رمضان، برجسته ترین شهر است. «وَ هُوَ شَهْرُ رَمَضَانَ»؛ تا اینكه می فرمایند: «فَاسْتَقْبِلِ الشَّهْرَ بِالْقُرْآنِ»؛2️⃣ استقبال این ماه بروید.
1️⃣ الکافی، ج2، ص630- وسائل الشیعه، ج 6، ص203 و ج10،ص302- بحارالانوار، ج 89، ص 213 و ج93، ص386
2️⃣الكافی، ج4، ص66- وسائل الشیعه، ج 10، ص305
〰〰〰〰〰
📚 حقیقت_بندگی .دعا_6
#رمضان #ماه_رمضان
📝 جلسه اول
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@agamojtabatehrani
﷽
📍 دو دعا، در خواست از خداوند که هر گره کوری را باز میکند❗️
📌از طرف دیگر به دعا خیلی سفارش شده است که در این ماه زیاد دعا کنید. مثلاً راجع به قرآن صاعد، امامعلی(ع) می فرماید: «عَلَیكُمْ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ بِكَثْرَةِ الِاسْتِغْفَارِ وَ الدُّعَاءِ»؛1️⃣ در ماه رمضان زیاد دعا و استغفار کنید. یا در خطبه ای كه پیغمبراكرم (ص) قبل از ماه مبارك رمضان خواندند، آمده است که حضرت فرمودند: «دُعَاؤُكُمْ فِیهِ مُسْتَجَابٌ»؛ 2️⃣با همان تعبیر من كه در ماه مبارك رمضان، حجابی در كار نیست و تمام حُجب برطرف می شود. اینكه گفتم: بررسی دعاهای ما در این ماه، هیچ معطّلی ندارد، برای همین است؛ تسریع در اجابت هم بعداز آن مطرح است.
🔸 اگر من این تعبیر را بیان كنم، تعبیر ساده و پائینی است ولی خوب است، عبد، هر گره كوری كه داشته باشد و در ماه مبارك رمضان با ربّ خود در میان بگذارد، آن را باز می كند. در روایات داریم كه شب اوّل ماه مبارك رمضان، درهای آسمان ها باز می شود و تا آخرین شب ماه مبارك رمضان بسته نمی شود. در این زمینه روایات متعدّدی داریم.
🔸این اشاره به همین معناست که حُجب برطرف می شود و كنار می رود. حالا ممكن است این تعبیر کوتاه باشد؛ ولی گویای این است که من نشسته ام و دارم با خدای خود حرف می زنم، او هم حاضر است و دارد به حرف های من گوش می کند.
🔸اگر او را نمی بینم، او من را می بیند. اگر حرف های او را نمی شنوم، او حرف های مرا می شنود. چه بسا من نتوانم دردهای خودم را درست بگویم، ولی او بهتر از من بداند.
1️⃣الکافی، ج4، ص88- وسائل الشیعه، ج 10، 309- بحارالأنوار، ج 93، ص378
2️⃣.وسائل الشیعه، ج 10، ص313- بحارالانوار، ج93، ص356
〰〰〰〰〰
📚 #رمضان
📕 #ماه_رمضان
📝 جلسه اول
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 بهترین پناهگاه برای انسان نه پول است نه ریاست؛ بلکه خداست ❗️
📌مشكل اینجاست كه این راه پر از پرتگاه است و انسان هر قدمی كه برمی دارد، باید مراقب باشد که واژگون نشود حالا عقل چه اقتضا می كند؟ عقل می گوید: كسی كه قدم در راهی گذاشته كه پر از پرتگاه است، پناهگاه می خواهد كه هر وقت احتمال داشت که بلغزد و واژگون شود، بتواند به آن پناهگاه تكیه كند، آن را بگیرد و خود را نجات دهد. چاره ای جز این نیست.
در بین پناهگاه ها، پناهگاه های مادّی هیچ بُردی ندارد؛
پس هیچ ابزار مادّی، نجات بخش انسان از این پرتگاه ها نیست؛ پس باید به سراغ بُعد معنوی رفت.
ما فقط یك پناهگاه داریم كه تنها او ما را از خطرات ایمنی می بخشد و آن هم خداست. او هم نسبت به پرتگاه های معنوی و هم نسبت به پرتگاه های مادّی، پناه ماست.
🔸 اینکه ما در زندگی دنیایی خودمان، این قدر حوادث مادّی به سراغ مان می آید، و به چه كنم چه كنم می افتیم و راه به جایی نمی بریم، تنها راه نجاتمان خدا ست؛ نه پول مشكل گشای من است و نه ریاست. حتّی در بُعد مادّی هم همین طور است که این ابزار کارآمد نیستند و مشکلی را برطرف نمی کنند.
🔸یك پناهگاه هست و آن پناهگاه هم در این جمله خلاصه شده است؛ «لا حَولَ وَ لا قُوَّهَ اِلّا بِالله»! هیچ پناهگاه و نیرویی نیست، مگر از ناحیۀ او. هیچ موجودی، نجات بخش من و تو نیست؛ چه در مشكلات مادّی و چه در مشكلات معنوی جز او. یگانه پناهگاه همه، خداست.
〰〰〰〰〰
📚 #ماه_رمضان
📕 #نشر_رگباری
📝 جلسه اول
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 جایگاه حضرت خدیجه(س) حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س)❗️
📌سه نفر بی بی و خانم بزرگوار در اسلام داریم که واقعاً اگر مقاومت این سه نبود، دستمان خالیبود. یکی خدیجۀ کبری(س) است، یکی زهرا(س) است و یکی زینب کبری(س) است.
🔸اگر مجاهدتهای خدیجه(س) نبود، دست ما خالی بود، هیچ تعارفی ندارد. اگر پایداری زهرا(س) نبود، چه وضعی داشتیم؟! چقدر آنها زجر کشیدند!
🔸پیش خودم میگویم: واقعاً هم حضرت خدیجه(س) خیلی رنج کشید؛ چون خصوصاً اوّلین نفر هم بود. زهرا(س) هم رنج کشید، ولی من فکر میکنم زینب(س) بیش از همۀ آنها رنجکشید. صحنههایی را که ایشان دیده است، هیچکدام ندیدند؛ یعنی نه مادرش دید و نه جدّه اش دید. من اعتقادم این است، به این مقداری که اطّلاع دارم.
زینالعابدین(ع) در روایتی نقل میکند: من در خیمهای قرار داشتم که عمّهام مرا پرستاری میکرد. من بیمار بودم و پدرم در خیمهای دیگر داشت اسلحهها را تعمیر میکرد و نزدیک ما بود. یکوقت دیدم صدای پدرم بلند شد و این شعرها را میخواند: «یَا دَهر اُفٍ لَكَ مِن خَلیلِ كَم لَكَ بِاِلاشرَاق وَ الَاصِیلِ».
🔸 زینالعابدین میفرماید: تا این شعر را پدرم خواند، فهمیدم مطلب چیست و کار از کار گذشته است. گریه گلوی مرا گرفت، ولی جلوی خودم را گرفتم که عمّهام متوجّه نشود. امّا دیدم او زودتر از من متوجّه شد و سراسیمه از خیمه بیرونزد. او به سراغ امامحسین(ع) رفت؛ چنان میدوید که پایش در چادر و عبایش میگرفت و نزدیک بود به زمینبخورد. شروع به ناله کرد. امامحسین(ع) آمد.
زینب(س) جملاتی میگوید: «اَلیَومَ مَاتَ اَبِی عَلِی، اَلیَومَ مَاتَ اُمّی فَاطِمَه، اَلیَومَ مَاتَ اَخِی حَسَن»؛ به امامحسین(ع) میگوید که من جز تو کسی را ندارم. تو میخواهی بروی. لطمه به صورت میزند، دست میبرد و گریبانش را چاک میزند. امامحسین(ع) تسلّایش میدهد، دلداریاش میدهد، آن دست ولایتی را روی دل زینب(س) میگذارد. خواهرم! حلمت را شیطان از بین نبرد.
والله قسم! اگر این دست بر قلب زینب نیامده (س)بود، هیچ بشری قدرت نداشت تحمّل بکند. امّا فهمیدید امامحسین(ع) به حضرت زینب(س) چه گفت؟
گفت: هنوز چیزی ندیدهای تو. فردا باید فرق شکافتۀ علی(ع) را ببینی، باید دست جدا شدۀ عبّاس(ع) -برادرت- را ببینی، باید گلوی پاره پارۀ اصغر(ع) را ببینی. زینبم تو باید سر حسین(ع) را بالای نیزه ببینی.
...
📝 جلسه نهم
🔸حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 اگر مجاهدتهای حضرت خدیجه(س) نبود، دست ما خالی بود❗️
📌ایّام وفات خدیجۀ کبری(س) است و از ایشان شروع میشود. سه نفر بیبی و خانم بزرگوار در اسلام داریم که واقعاً اگر مقاومت این سه نبود، دستمان خالیبود. یکی خدیجۀ کبری(س) است، یکی زهرا(س) است و یکی زینب کبری(س) است.
اوّل، خدیجه(س) است که ببینید چقدر تحمّل کرد؟! چه رنجی از آن اوّل کشید؟! بالاخره در شعب ابیطالب بود که فوت کرد. میدانید در آنجا چه وضعی داشتند؟ نه خوراک داشتند و نه پوشاک.
در محاصرۀ اقتصادی بودند و آنطور زندگی میکردند که بالاخره ایشان بیمار شد و نتوانست و سرانجام کار به جایی رسید که در ماه مبارک رمضان برای پیغمبراکرم(ص) و برای اسلام جانفشانی کرد. اگر مجاهدتهای خدیجه(س) نبود، دست ما خالی بود، هیچ تعارفی ندارد.
🔸اگر پایداری زهرا(س) نبود، چه وضعی داشتیم؟! چقدر آنها زجر کشیدند! پیش خودم میگویم: واقعاً هم حضرت خدیجه(س) خیلی رنج کشید؛ چون خصوصاً اوّلین نفر هم بود. زهرا(س) هم رنج کشید، ولی من فکر میکنم زینب(س) بیش از همۀ آنها رنجکشید. صحنههایی را که ایشان دیده است، هیچکدام ندیدند؛ یعنی نه مادرش دید و نه جدّهاش دید. من اعتقادم این است، به این مقداری که اطّلاع دارم.
〰〰〰〰〰
📕 #وفات_حضرت_خديجه سلام الله علیها
📝 جلسه نهم
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
🔸شیطان نمرده است !!
رُوِيَ عَنْ عَلِيٍّ عَلَیهِ السَّلامُ قَالَ:
«قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لِمُوسَى عَلَيْهِ السَّلَامُ يَا مُوسَى احْفَظْ وَصِيَّتِي لَكَ بِأَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ اَوَّلُهُنَّ مَا دُمْتَ لَا تَرَى ذُنُوبَكَ تُغْفَرُ فَلَا تَشْتَغِلْ بِعُيُوبِ غَيْرِكَ وَ الثَّانِيَةُ مَا دُمْتَ لَا تَرَى كُنُوزِي قَدْ نَفِدَتْ فَلَا تَغْتَمَّ بِسَبَبِ رِزْقِكَ وَ الثَّالِثَةُ مَا دُمْتَ لَا تَرَى زَوَالَ مُلْكِي فَلَا تَرْجُ أَحَداً غَيْرِي وَ الرَّابِعَةُ مَا دُمْتَ لَا تَرَى الشَّيْطَانَ مَيِّتاً فَلَا تَأْمَنْ مَكْرَهُ»
ترجمه: خداوند تبارک و تعالی به حضرت موسی علیه السّلام وحی کرد: ای موسی! وصیت و سفارش مرا در چهار چیز برای خودت حفظ کن؛
اوّل این که تا موقعی که ندیدی و شهود نکردی که گناهت آمرزیده شده است. به سراغ خطاها و گناهان و عیب های دیگران مرو. تا زمانی که ندیدی گنج های من پایان یافته است، غم و غصّه روزی خود را مخور.
سوّم؛ تا هنگامی که ندیدی قدرت، ملک و سلطنت من پایان یافته است، به هیچ کس غیر من امید مبند.
چهارم، تا زمانی که ندیدی شیطان مرده است، خود را از مکر وحیله او ایمن مبین.
شرح: حالابه ذهنم می آید، این روایت را سابقاً خوانده باشم؛ ولی از آن روایاتی است که اگر انسان، یادش نرود این را، خیلی سازنده است برای انسان. خیلی از گرفتاریهای ما، توی همین سفارشات خدا به حضرت موسی؟ع؟ است. روایت را صدوق نقل می کند، روایت در خصال،از امیرالمؤمنین صلوات الله علیه، حضرت فرمودند:
خداوند خطاب کرد به حضرت موسی، گفت: «يَا مُوسَى!» حفظ کن، سفارش خودم را نسبت به تو، نسبت به چهار چیز، به تو سفارش می کنم. «يَا مُوسَى احْفَظْ وَصِيَّتِي لَكَ بِأَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ» چهارتا چیز، این را حفظش کن، یادت نرود. این هم که من گفتم، تکرار میکنم، برای این که ماها یادمان میرود. میخواهم یادتان نرود، به یادتان بیاورم.
«أَوَّلُهُنَّ» اوّل چیه؟ «مَا دُمْتَ لَا تَرَى ذُنُوبَكَ تُغْفَرُ فَلَا تَشْتَغِلْ بِعُيُوبِ غَيْرِكَ» تا ندیدی که گناهانت، مورد آمرزش خدا قرار گرفته، ندیدی که خدا آمرزیدهات یا نیامرزیده، این همه اشتباه، این همه چی؟ خطا، این همه، خطا روی خطا، تا هنوز این را بدست نیاوردی که خدا آمرزیده تو را یا نه؟ هیچ وقت نرو سراغ خطاهای دیگران، که او را جستجو کنی. فهمیدی؟«مَا دُمْتَ لَا تَرَى ذُنُوبَكَ تُغْفَرُ» هنوز نفهمیدی این را، ندیدی که خد آمرزیده یا نه، «فَلَا تَشْتَغِلْ»؛ نرو سراغ، مشغول نشو «بِعُيُوبِ غَيْرِكَ»؛ این اوّلیش..
دوّم «وَ الثَّانِيَةُ، مَا دُمْتَ لَا تَرَى كُنُوزِي قَدْ نَفِدَتْ»؛ تا ندیدی که آن گنجهای من و خزائن من، تمام چیه؟ نشده. نگاه کن! شد؟ ندیدی که تمام شده، شد؟! «فَلَا تَغْتَمَّ بِسَبَبِ رِزْقِكَ» غصّه نخور که حالا از کجا روزیم را به دست بیاورم. مگر خزانه من تمام شده که تو غصّه روزیت را میخواهی بخوری که از کجا بیاورم. فهمیدی؟ هر وقت تمام شد خزائن من؛ هان!؟ آن موقع برو غصّه روزیت را بخور که از کجا بیاورم؟ «بِسَبَبِ رِزْقِكَ» دارد. شد؟ این هم دوّمیش. اینها مبتلابه، هر روز ماست،ها! هر روز ماست.
«وَ الثَّالِثَةُ»؛ سوّمین سفارشم به تو: «مَا دُمْتَ لَا تَرَى زَوَالَ مُلْكِي» شد؟«فَلَا تَرْجُ أَحَداً غَيْرِي»؛ تا ندیدی، حکومت من پایان پیدا کرده یا نه؛ ندیدی هیچگاه امید به هیچ کس نداشته باش، جز خدا. هر وقت دیدی من دیگر عاجز شدم منِ خدا، همچین صاف بهتان بگویم. دیدی، حکومت من پایان یافته، تمام شده، دیگر بدرد نمیخورد این، فهمیدی؟ شد؟! آن وقت برو سراغ یکی دیگر. فهمیدی؟!
«مَا دُمْتَ لَا تَرَى زَوَالَ مُلْكِي فَلَا تَرْجُ أَحَداً غَيْرِي» شد؟! پس امیدت به من باشد، تا موقعی که من سر کارم. دیگر چه جوری تعبیر بکنم.
.
«وَ الرَّابِعَةُ» چهارم:«مَا دُمْتَ لَا تَرَى الشَّيْطَانَ مَيِّتاً» تا ندیدی شیطان مرده، میفهمی؟«فَلَا تَأْمَنْ مَكْرَهُ» تا میجنبد، بدان ها! تو ایمنی از فریب او نداری.
فهمیدی حالا من، چه تعبیر ساده کردم، می جنبد؛ گفتم. شد! تا ندیدی شیطان مُرده، یعنی چی؟ معناش این است که هر وقت شیطان مُرد، تو بگو، دیگر من گول شیطان را چیه؟ نمیخورم. فهمیدی؟ تا زنده است، بدان ها! مرتّب فریبت خواهد داد و مراقب باش.
خصال، ج1، ص 217 – بحار 13ج ص344
〰〰〰〰〰
شرح حدیث
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
📍 نماز مستحبّی ثواب بیشتری دارد یا دعا؟❗️
📌امامعلی(ع) فرمود: «أَحَبُّ الْأَعْمَالِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی الْأَرْضِ الدُّعَاءُ»؛1️⃣ محبوب ترین کار نزد خدا، دعا کردن است. مثل اینكه اینجا كار تمام شد.
📌در گذشته بحثی در باب مقایسۀ ارزشی بین دعا و نماز داشته ام که نمی خواهم آن را تكرار كنم. ما در عبادات بالاتر از نماز نداریم. شكّی در این نیست. در بین اعمال عبادی، بهتر از نماز نداریم. امّا وقتی که برخی افراد از امامان (ع) ما سئوال می كند که اگر من دعا كنم ثواب بیشتری دارد یا نماز مستحبّی بخوانم؟ حضرات می فرمایند: برو دعا كن.
📌حالا یك روایت بخوانم که قبلاً هم، آن را خوانده ام: «رُوِی أَنَّ رَسوُلَ الله(ص) قالَ الدُّعَاءُ مُخُّ الْعِبَادَةِ»؛2️⃣ هر عبادتی انجام بدهیم، نوعی دعاست؛ حتّی نماز هم از اوّل تا آخر، دعا و سخن گفتن با رب است. حتّی سوره های انتخاب شده در نماز نیز غالباً دعاست. در سورۀ حمد می گوییم: «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ»؛3️⃣
📌 آیا این دعا نیست؟! صلوات هایی كه می فرستیم، استغفارهایی که می کنیم، همه اش دعاست. بحث دعا این است كه انسان از مطلق گرفتاری هایش، به خدا پناه می برد. چه گرفتاری های مادّی و چه گرفتاری های معنوی؛ هر چه می خواهد باشد.
1️⃣ وسائل الشیعه، ج 7، 31- بحارالأنوار، ج 90، ص295
2️⃣وسائل الشیعه، ج 7، ص28- مستدرک الوسائل، ج 5، ص167
3️⃣سورۀ مبارکۀ حمد، آیۀ 6
〰〰〰〰〰
📚 #حقیقت_بندگی
📕 #دعا_6
📝 جلسه اول
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
🔸بدتر از مرگ
📍 نهی در خواست مرگ از خداوند از روی غفلت❗️
📌در این جلسه مطلبی را برای حلّ مشكلات انسان در زندگی دنیوی ، مطرح می كنم. ما در باب دعا داریم كه انسان باید برای «دفع ضرر» و «جلب منفعت»، چه مادّی و چه معنوی، دعا كند. خیلی هم به آن سفارش شده است. در مقابل، از اینكه انسان در زندگی دنیوی خود «نعوذبالله»! برای «جلب ضرر»، چه نسبت به خود و چه نسبت به دیگران دعا كند، نهی شده است.
انسان، در زندگی خود، یا بر اثر «غفلت» و یا بر اثر «سرخوردگی»، درخواست «جلب ضرر» می کند؛ این، دو مطلب است:
یک؛ «غفلت» از اینكه وقتی من با مشكلی برخورد كردم، مشكل گشایی، مافوق این ابزار مادّی وجود دارد كه اگر من دستم را به سوی او درازكنم، مشكل من را حلّ خواهد كرد؛ اسم این، دعا است. به تعبیر دیگر؛ وقتی غفلت از دعا و درخواست از خدا در انسان به وجود می آید، بر اثر آن می بیند به بن بست رسیده است؛ لذا برای خودش آرزوی ضرر و حتّی آرزوی مرگ می كند.
🔸در روایتی دارد كه از حضرتسؤال می كنند: آقا! بدتر از مرگ چیست؟ الآن به هر كس بگویید که بدترین چیز چیست؟ می گوید: مردن و مرگ. این سؤال را از حضرتمی پرسند كه بدتر از مرگ چیست؟
🔸حضرتمی گوید: بدتر از مرگ، آن چیزی است كه وقتی به سراغت آمد، آرزوی مرگ كنی. چقدر زیبا می فرماید! یعنی آن مسئله آن قدر تلخ است كه مرگ نزد آن، برای تو شیرین تر می شود. چقدر زیبا! گاهی انسان بر اثر غفلت، برای خودش درخواست ضرر می كند.
〰〰〰〰〰
📚 #حقیقت_بندگی
📕 #رمضان
📝 جلسه دوم
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
🔰ای خدا! مرگم بده!
📍 نهی در خواست مرگ از خداوند از روی سرخوردگی❗️
📌دو؛ «سرخوردگی». از دعا غفلت نكرده، اعتقاد هم دارد، ولی ایمانش ضعیف است؛ مثلاً فرض كنید مرتّب از خدادرخواست می كند. بعد می بیند گره اش باز نشد و می گوید: ای خدا! مرگم بده! من در این مورد، چهارده روایت دیده ام كه اگر فرصت كنم، به این چهارده روایت اشاره خواهم كرد.
🔸 بر اثر سرخوردگی از دعایی كه مستجاب نشده، می گوید: خدا! مرگم بده! (البته این غیر از تعارفاتی است كه در بین طایفه نسا وجود دارد؛چون به قول ما طلبه ها، آن ها كه در گفتن این عبارت ارادۀ جدّی ندارند، ارادۀ آن ها استعمالی است) این سرخوردگی، معمولاً و غالباً انسان را به وادی ای می كشد كه برای خودش درخواست ضرر می كند.
🔸ولی اینكه انسان، نسبت به خود و نسبت به دیگران تقاضا و درخواست ضرر كند، در معارف ما نهی شده است؛ یعنی دعا نباید علیه كسی باشد، حتّی خود انسان! اصطلاحاً به چنین دعایی «نفرین» می گویند.
در جلسۀ گذشته گفتم: «رُوِی عَنْ رَسوُلِ الله(ص) قال: لَا تَدْعُوا عَلی اَنفُسِكُم اِلّاَ بِخَیر»؛ وقتی برای خودت دعا می كنی، از خداخیر بخواه نه شرّ؛ نفع بخواه نه ضرر؛ رفع ضرر بخواه نه جلب ضرر؛
🔸 «لا تَدعُوا عَلی اَنفُسِكُم اِلّا بِخَیر»؛ این تعبیر، استثنا از نفی است؛ یعنی بی برو برگرد باید همین باشد، «فَإِنَّ المَلائِكَةَ يُؤَمِّنونَ عَلى ما تَقولونَ»1️⃣؛ تا دعا می كنید، فرشتگان بلافاصله می گویند: آمین! فهمیدی چه كار كردی؟ آن ها می گویند: آمین! بعد هم تو پشیمان می شوی!
1️⃣كنزالعمّال، ج2، ص93 – نهج الدّعا، ج 1، ص274
〰〰〰〰〰
📚 #ماه_رمضان
📕 #رمضان
📝 جلسه دوم
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani
﷽
🔰نصیحت زیبای امام حسن مجتبی علیه السلام
🔸حال هر روز امام حسن مجتبی علیه السلام
📌دارد عرض شد به امامحسن صلوات الله علیه، «كَيْفَ أَصْبَحْتَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ»؛ به قول ما «كَيْفَ أَصْبَحْتَ»، این احوالپرسی است، حال شما چطور است؛ «قَالَ أَصْبَحْتُ وَ لِيَ رَبٌ فَوْقِي»؛ میدانی حالم چطوری است؟
📌 دارند به ما یاد میدهند، که ما باید اینطوری باشیم، شب را به روز آوردم در حالی که یک پروردگاری دارم که احاطه به من دارد، «وَ لِيَ رَبٌ فَوْقِي وَ النَّارُ أَمَامِي»؛ نعوذ بالله آتش در پیشرو دارم، بحث قیامت است معصوم است نمیگوید میروم توی آتش. «وَ النَّارُ أَمَامِي» مسلّم است جهنّم، «وَ الْمَوْتُ يَطْلُبُنِي»؛ مرگ مرا طلب میکند توی دنیا ماندنی نیستم، رفتنی هستم.
📌«وَ الْحِسَابُ مُحْدِقٌ بِي»؛ یک پروردگاری دارم که به همه چیز من احاطه دارد. همه شراشر وجودی من، سیری میکنم که یک شاخه منتهیالیه او چیست؟ جهنّم است، یک احتمال است دیگر. مرگ هم حتمی است و او این است به اینکه اینطور نیست که بتوانم جلوگیر باشم از سیرم، این هم نیست، حتمی است، و از آن طرف.
📌«وَ الْحِسَابُ مُحْدِقٌ بِي»؛ حساب هم حدقه کرده به من، حلقهوار دور من است، بیبرو برگرد هست نمیتوانم از او خارج بشوم اصلاً، باید حساب پس بدهم. «وَ أَنَا مُرْتَهَنٌ بِعَمَلِي»؛ من گروگان اعمال خود هستم. «لَا أَجِدُ مَا أُحِبُّ وَ لَا أَدْفَعُ مَا أَكْرَهُ»؛ آن قدر هم عاجز هستم که آنچه که دوست دارم توی دنیا، نمیتوانم هر چه دوست دارم چه کار کنم به دست بیاورم،....
📌......جلب منفعت خودم منهای الله تعالی، هیچ نمیتوانم بکنم. «وَ لَا أَدْفَعُ مَا أَكْرَهُ»؛ نمیتوانم از خودم دفع ضرر هم بکنم، آن چیزهای که خوشم نمیآید از خودم دفع بکنم، چه بسا اشاره به این باشد که این انسان دلش میخواهد جاودانه در دنیا بماند و مرگ را از خودش دور کند که دوست ندارد،
📌میخواهد این را بفرماید، یک اشاره هم به این است، نمیتوانم بمانم در دنیا، نمیتوانم مرگ را هم از خودم دفع کنم که دوسش ندارم، «وَ الْأُمُورُ بِيَدِ غَيْرِي» تمام کارها بدست یکی دیگر است بدست من نیستش دیگر، «فَإِنْ شَاءَ عَذَّبَنِي وَ إِنْ شَاءَ عَفَا عَنِّي»؛ آخر کارم این است، مشیَّت اوست، مشیَّتش تعلّق بگیرد نعوذ بالله من را عذاب میکند و اگر مشیَّتش تعلّق بگیرد چشمپوشی میکند و عفو میکند از من. «فَأَيُّ فَقِيرٍ أَفْقَرُ مِنِّي»؛ فقیری فقیرتر از من نیست دیگر.
📌 خوب اینجا یک اشاره زیباست به آن چیزی که در صدر آن روایت اوّل بود که خواندیم و او این است که بابا خودت که هیچ نداری که، اینها را باورت بیاید. هیچ چیز خودمان نداریم هر چه هست در دست خداست؛ بنابراین امیدت را به غیر خدای میبندی بعد اعمالت را خراب میکنی توی دنیا چرا؟
📌بهتر این نیست که آدم چه کار کند، برود سراغ خدا که همه کاره هست تنها امیدش او و هر چه گفت چشم. و همه چیز هم است توی آن روایت هم داشت مستجاب الدعوه شما خوب دقت کنید اینها همه روابط دارد با همدیگر تو چیز ......
📌.....میخواهی؟ این خواستهها تو را میکشاند به این خلافکاریها دیگر، غیر از این است؟ خواستههای توست، اینها که بیکاره هستند، برو پیش همه کاره، امید تو او، هر چه گفت چشم و تو هم هر چه گفتی چشم من نمیخواهم وارد بشوم
📌دیگر در آن روایتی که دارد که خطاب میکند عبد تو اطاعت من را بکنم من هم مطیع تو میشوم نعوذ بالله واقعاً من اصلاً نمیدانم این را، من گاهی میدیدم، این تعبیرات، تعبیرات عجیبی است. ای بنده من، تو مطیع من بشو من هم میشوم مطیع تو، نعوذ بالله، این همین معناست، کجا میروی بیا پیش من، از کی میخواهی از من بخواه، همه چیز هم دست من است چرا خلافکاری.
🔸بحارالانوار، ج75، ص113
🔸عَنِ الصَّادِقِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ (ع) قِيلَ لِلْحَسَنِبْنُ عَلِيٍّ (ع) فَقِيلَ لَهُ كَيْفَ أَصْبَحْتَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ(ص) قَالَ أَصْبَحْتُ وَ لِي رَبٌ فَوْقِي وَ النَّارُ أَمَامِي وَ الْمَوْتُ يَطْلُبُنِي وَ الْحِسَابُ مُحْدِقٌ بِي وَ أَنَا مُرْتَهَنٌ بِعَمَلِي- لَا أَجِدُ مَا أُحِبُّ وَ لَا أَدْفَعُ مَا أَكْرَهُ وَ الْأُمُورُ بِيَدِ غَيْرِي فَإِنْ شَاءَ عَذَّبَنِي وَ إِنْ شَاءَ عَفَا عَنِّي فَأَيُّ فَقِيرٍ أَفْقَرُ مِنِّي.
〰〰〰〰〰
🔸 #میلاد_امام_حسن_مجتبی علیه السلام مبارک باد
#ماه_رمضان
🔸@agamojtabatehrani
﷽
📍 امتحان الهی با استدراج: دادن نعمت در مقابلِ نافرمانی کردن❗️
📌 آقایان بحثی در باب استدراج دارند که در آیات و روایات آمده است. دو آیه را مطرح کنم: در سورۀ قلم آمده است: «سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ. وَأُمْلِي لَهُمْ إِنَّ كَيْدِي مَتِينٌ».1️⃣
◾️ «نَسْتَدْرِجُهُمْ» ؛ درجه، به آنها نعمت میدهیم. «مِنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ»؛ نمیفهمند. مثلاً کودکی که بیادبی کرده است و به او جایزه میدهند. باز هم بیادبی میکند و باز هم جایزه میگیرد. نمیفهمد همینطور دارد او را جلو میبرد تا به جایی میرسد که کارش تمام میشود: «وَأُمْلِي لَهُمْ إِنَّ كَيْدِي مَتِينٌ»؛ مهلت به آنها دهیم و همانا اَخْذِ مَن شدید و محکم است.
◾️در سورۀ آل عمران دارد: «وَلَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ»؛ کسانی که کافر شدند، گمان نکنند اینکه ما به آنها مهلت دادیم، و به نفعشان است. «إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُوا إِثْمًا»؛ به آنها مهلتی دادیم تا گناهانشان زیاد و انباشته بشود. بعد هم: «وَلَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ».2️⃣ میگذاریم که در قیامت عذاب خالص را به او تحویل بدهیم. جلسۀ 12
1️⃣به تدريج آنان را به گونه اى كه در نيابند [گريبان]، خواهيم گرفت و مهلتشان مىدهم؛ زيرا تدبير من [سخت] استوار است. سورۀ مبارکۀ قلم، آیات 44 و 45
2️⃣ و [آنگاه] عذابى خفت آور خواهند داشت. سورۀ مبارکۀ آلعمران، آیۀ 178
〰〰〰〰〰
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@agamojtabatehrani