eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
820 دنبال‌کننده
209 عکس
882 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
20.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ رُوِيَ عَنِ الصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: «إِذَا قَامَ الْعَبْدُ فِي الصَّلَاةِ قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لِمَلَائِكَتِهِ أَ مَا تَرَوْنَ إِلَى عَبْدِي كَأَنَّهُ يَرَى أَنَّ قَضَاءَ حَوَائِجِهِ بِيَدِ غَيْرِي أَ مَا يَعْلَمُ أَنَّ قَضَاءَ حَوَائِجِهِ بِيَدِي» ترجمه: هنگامی که بنده ای به نماز می ایستد و نماز خود را کوچک بشمارد، در این جا خداوند تبارک و تعالی به ملائکه خویش می فرماید: آیا بنده مرا نمی بینید که گویا گمان می کند که برآورده شدن نیازها و حاجت هایش به دست دیگری است؟! آیا او نمی داند که برطرف شدن و برآوردن تمامی نیازها و حاجت هایش به دست من است؟! 〰〰〰〰〰 شرح حدیث 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 نعمت بعد از گناه به بنده ❗️ 📌امام‌صادق(ع) می‌فرماید: «إِذَا أَرَادَ اللَّهُ تَعَالَى بِعَبْدٍ خَيْراً فَأَذْنَبَ ذَنْباً تَبِعَهُ بِنَقِمَةٍ»؛ خداوند آنگاه که خیر را برای بنده‌ای اراده کرده باشد، آن‌گاه که او گناه می‌کند، بعد از گناه به او ابتلا می‌دهد و برایش نقمت می‌آورد، «وَ يُذَكِّرُهُ الِاسْتِغْفَارَ»؛ و این موجب می‌شود که متذکّر استغفار و توبه شود، 📌«وَ إِذَا أَرَادَ اللَّهُ تَعَالَى بِعَبْدٍ شَرّاً فَأَذْنَبَ ذَنْباً تَبِعَهُ بِنِعْمَةٍ»؛ اگر نظر حق از بنده‌ای برگشته باشد و دلیلش این است که دیگر مورد مقتضی در او نیست و تمام شده، خودش کار خودش را تمام کرده، اگر گناهی بکند، بعدش نعمت است، «لِيُنْسِيَهُ الِاسْتِغْفَارَ وَ يَتَمَادَى بِهِ»؛ کاری می‌کند که او فراموش کند و یادش برود که استغفار بکند، و این هم ادامه پیدا می‌کند، 📌«وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ تَعَالَى»1️⃣؛ که دارد: وَالَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لَا يَعْلَمُونَ2️⃣؛ و كسانى كه آيات ما را تكذيب كردند به تدريج از جايى كه نمى ‌دانند گريبانشان را خواهيم گرفت. 📌غرور 1️⃣جلسۀ هفتم الكافی، ج 2، ص 452 - بحار الأنوار ج 5، ص 218 2️⃣ سورۀ مبارکۀ اعراف، آیۀ 182 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه ششم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
5.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 چه می شود که خداوند بعد از گناه به بنده نعمت می‌دهد❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه ششم 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 وضع ظاهری کّفار فریبت ندهد ❗️ 📌در آیۀ شریفه می فرماید: لَا يَغُرَّنَّكَ تَقَلُّبُ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي الْبِلَادِ؛ یک وقت فریب کسانی را که در شهرهای کافر هستند و وضع شان را می بینی، نخوری! مَتَاعٌ قَلِيلٌ؛ این ها چیزی نیست، پول هایش یک مشت جماد و پاره آهن است؛ مَتَاعٌ قَلِيلٌ ثُمَّ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمِهَادُ1️⃣. 📌مبادا رفت و آمد (و جنب و جوش) كافران در شهرها تو را دستخوش فريب كند. * (اين) كالاى ناچيز (و برخوردارى اندكى) است. سپس جايگاه شان دوزخ است و چه بد قرارگاهى است! 📌امام علی(ع) در این زمینه فریاد می کشد؛ چون اولیای خدا به دست یک عدّه از این شیاطین دو پا که مردم را در رابطه با این مسائل می خواستند تضعیف ایمانی بکنند، مبتلا بودند. 📌 حضرت می فرماید: «...وَ إِيَّاكَ أَنْ تَغْتَرَّ بِمَا تَرَى مِنْ إِخْلَادِ أَهْلِ الدُّنْيَا إِلَيْهَا»2️⃣؛ بپرهیز که یک وقت مغرور نشوی و گول نخوری به آن که می بینی اهل دنیا خلود نسبت به دنیا پیدا کردند، وقتی وضع آن ها را می بینی. 1️⃣سورۀ مبارکۀ آل عمران، آیات 196 و 197 2️⃣ نهج البلاغه، نامۀ 31 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه هفتم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
5.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 وضع ظاهری کّفار فریبت ندهد ❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه هفتم 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 فریب حرف اهل غرور که می گویند: خدا هم با دنیاداران است نخورید❗️ 📌در خطبۀ هشتاد و نه نهج البلاغه، امام علی(ع) فرمودند: «...فَلَا يَغُرَّنَّكُمْ مَا أَصْبَحَ فِيهِ أَهْلُ الْغُرُورِ»؛ یک وقت فریب روزگار اهل غرور را نخوری! اهل غرور؛ یعنی همین هایی که «غرور بالله» دارند و می گویند: هر کسی اینجا وضعش بهتر است، آنجا هم همین طور است. اگر بنا بود این گونه نباشد، خدا این جا عذابشان می کرد. «فَلَا يَغُرَّنَّكُمْ مَا أَصْبَحَ فِيهِ أَهْلُ الْغُرُورِ فَإِنَّمَا هُوَ ظِلٌّ مَمْدُودٌ إِلَى أَجَلٍ مَعْدُود»1️⃣؛ یک سایه ای کشیده است؛ آن هم تا یک مدّتی که تمام می شود. چقدر تعبیر حضرت زیباست! یعنی تمام دنیا را که می بینی، اصلاً نور نیست؛ بلکه سایۀ نور است.اشاره به این موضوع است که این عالم ناسوت، فیئی(سایه) است، در مقابل هستی واقعی حقیقی. مادّیّت نمودی از بود و مثل سایه است. تعبیر سایه این مطلب را می رساند که نوری مطرح است. این ها نمودِ بود است، تازه سایه اش هم سایه ای کوتاه است و تمام می شود. برای هر کسی این طوری است. یک وقت به آن ها مغرور نشوی و گول وضع آن ها را نخوری. از آن طرف هم، ناراحت نشوی که چرا خداوند آن ها را در همین جا کیفر نمی کند. گاهی انسان این طوری است؛ خصوصاً در رابطه با بعضی از صحنه ها که قرار می گیرد، خیلی ناراحت می شود. با اینکه ما خیلی ضعیف هستیم، در مقابل خدا بسیار کم جنبه و کم ظرفیّت هستیم. ممکن است نعوذبالله کفر بگوییم: خدا هم با آن هاست! کجا خدا با آن ها است؟! 1️⃣ نهج البلاغه، خطبۀ 89 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه هفتم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
8.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 فریب حرف اهل غرور که می گویند: خدا هم با دنیاداران است نخورید❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه هفتم 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 فریب شیطان از راه اینکه مؤمن و موحّد به جهنّم نمی رود❗️ 📌نسبت به مؤمنین و آن هایی که معتقد به قیامت هستند، این حالت را خوب دقّت کنید! او بلد است و در مورد هر کسی از راه خودش وارد می شود. برای کسی که به قیامت ایمان دارد، نمی آید شبهه کند که قیامتی در کار نیست؛ چون از این استدلال گذشته است، بلکه به تناسب حال او جلو می آید. می گوید: قیامت هست، این ها همه درست است. جهنّم و عذاب ها هم هست، تنعّمات بهشتی با آن بساط هم هست و هیچ کدام قابل انکار نیستند. خیلی هم محکم وارد می شود. چه کار می کند؟ مغرور کردن چنین فردی راه دارد. راه این است که به این زبان، کسانی که اهل توحید و ایمان هستند، ناجی و اهل نجات هستند وارد می شود: آن ها به جهنّم نمی روند، مؤمن و موحّد که به جهنّم نمی رود. ببینید چگونه فریب می دهد؛ بنابراین تو هم که مؤمن و موحّد هستی، تو هم که اعتقاد داری، خیالت راحت باشد. از نظر عملی میدان را برای معصیت کردن او باز می کند؛ چون او کسی نیست که بخواهد به او بگوید که قیامت دروغ است؛ چون قیامت را قبول کرده و پذیرفته است. در اینجا هم این قسمت درست است که مؤمن و موحّد ناجی است، بهشت برای مؤمنین و موحّدین است و جهنّم برای غیره است. حرف های اوّلی اش درست است، امّا دوّمی اش که می گوید: خودت را به زحمت نینداز، تو که مؤمن هستی. دستت را به دست من بده و به هر وادی که تو را کشیدم بیا، غلط است. چرا؟ چون یکی از نقش های معصیت این است که اگر تکرار بشود، آن هم اگر با جرئت و بدون تخلّلِ؟(فاصله) توبه باشد، به تدریج ایمان را از بین می برد و انسان را به این وادی می کشاند که یک وقت چشم باز می کند که ته بساطش هیچ چیزی از آن ایمان باقی نمانده است؛ یعنی همانی که واقعاً درست گفته بود و –نعوذبالله- هنگام مرگ از این دنیا بدون ایمان می رود. این، یکی از راه های شیطانی است که انسان را مغرور می کند به ایمانی که دارد، به توحیدی که خودش دارد؛ یعنی ایمان مرا وسیله قرار می دهد که مرا فریب دهد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه هشتم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
12.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 فریب شیطان از راه اینکه مؤمن و موحّد به جهنّم نمی رود❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه هشتم 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 فریب شیطان از راه کرم و رحمت خداوند ❗️ 📌راه دیگری که شیطان دارد این است که از راه کرم و رحمت حق وارد می شود. می گوید: اینکه تو قبول داری خداوند دارای رحمت واسعه است، کرم و رحمت او آن قدر است که گناهان بندگانِ او در کنار دریای بی کران رحمت او هیچ است؛ بنابراین از چه می ترسی؟ گر جملۀ کائنات کافر گردند بر دامن کبریاش ننشیند گرد 📌این راه از نظر بزرگی و عظمت حق است که رحمت واسعۀ حق و کرَم او را به رخ می کشد، بعد همین را برای فریب افراد مؤمن؛ یعنی کسانی که به قیامت معتقدند، وسیله قرار می دهد. 📌سپس آن ها را به وادی معصیت می کشاند که تو که سهلی، تمام عالم هر چه معصیت بکنند، در برابر کرم و رحمت خدا هیچ است. این هم یکی از راه هایی است که موجب غرور به کرم و رحمت حق می شود و قرآن می گوید: عاملش شیطان است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه هشتم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
8.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 فریب شیطان از راه کرم و رحمت خداوند ❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه هشتم 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📎تو یواش بیا، من تند می‌آیم !!! 📌رُوِيَ عَن رَسُولِ اللهِ صَلَّی اللهَ عَلَیهِ وَ الِهِ وَسَلَّمَ قالَ: ◾️«یَقُولُ اللهَ تَبارَکَ وَ تَعَالَی مَنِ اقتَرَبَ إلَيَّ شِبْرًا اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ ذِرَاعًا، وَمَنْ اقْتَرَبَ إِلَيَّ ذِرَاعًا اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ بَاعًا، وَمَنْ أَتَانِي يَمْشِي أَتَيْتُهُ هَرْوَلَة»1 ترجمه: خداوند تبارک و تعالی می‌فرماید: هر کس به من به مقدار یک وجب نزدیک شود، من به او به مقدار یک ذراع نزدیک می‌شوم و هر کس که به من به اندازۀ یک ذراع نزدیک شود، من به او به اندازۀ یک باع نزدیک می‌شوم و هرکس به آرامی به طرف من بیاید، من به سمت او می‌دوم. شرح: روایت از پیغمبراکرم(ص) منقول است که حضرت فرمودند: خداوند می‌فرماید: هر کس به من نزدیک شود به مقدار یک وجب، «مَنِ اقتَرَبَ إلَيَّ شِبْرًا»؛ هرکس به منِ خدا نزدیک شود یک وجب، «اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ ذِرَاعًا»؛ من به او نزدیک می‌شوم به مقدار یک ذراع. 📌ذراع؛ از سر انگشت تا آرنج است که دو وجب هم، یعنی بیشتر است. دو برابر هم بیشتر، من می‌آیم به سمتش، شد! «وَ مَنْ اقْتَرَبَ إِلَيَّ ذِرَاعًا»؛ اگر یک کسی به من نزدیک شود به مقدار یک ذراع؛ الان که گفتیم: دو وجب،ها! «اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ بَاعًا»؛ 📌من نزدیک می‌شوم به آن مقدار؛ باع می‌فهمی یعنی چی؟ دو تا دستت را باز کن، از سر انگشت وسطی تا سر انگشت وسط دست دیگر، دو تا را نگاه کن ببین چقدر می‌شود؛ این که خیلی ‌شد، چند برابر ذراع می‌شود، نگاه کنید! همین‌جوری ضریبش می‌رود بالا. 📌 بعد،«وَمَنْ أَتَانِي يَمْشِي»؛ اگر کسی به سمت من بیاید؛ امّا این‌جوری،ها! بیاید سراغ من در حالی که راه برود آرام؛ مشی؛ راه رفتن آرام را می گویند، «أَتَيْتُهُ هَرْوَلَةً»؛ من به سمت او ‌می‌آیم، مابین راه رفتن و دویدن. یک نوع دویدن است. 📌خوب دقّت کنید! البتّه من این را اشاره کنم. هم کماً تقرّب را مطرح کرده توی روایت، هم کیفاً. گوش کن. کمّی متراژ. گوش کن! وجب، زراع، باع، این متراژ است، این را می‌گویند کمّ ، درست است؟ مقدار، درست است؟ مقدار نزدیک شدن. 📌دوّم: «مَن اَتاني»؛ کیفیت را می‌گوید. می‌فهمی چه می‌خواهم بگویم؟ یک وقت می‌گوید: آقا دو متر رفت. می‌گوییم چی؟ چه‌جوری رفت؟ دوید یا چی؟ یا آرام رفت؟ این را می‌گویند: کیفیّت. هر دو تایش را آورده است؛ گوش کنید. یعنی اگر توی بنده، آهنگ من خدا را بکنی، شد؟! چه از نظر کمّیّتش، چه کیفیّتش، من چند برابر سراغ تو می‌آیم؛ تو بیا! تو بیا، من بیشتر می‌آیم. 📌تو یواش بیا، من تند می‌آیم. ببین چه‌جوری است تعبیراتش چه تعبیری است، امّا تو بیا. حالا این یک بحثی است. 📌مسئله این است: در باب اموری که موجب تقّرب به خدا می‌شود؛ ما روایات زیادی داریم، فقط به یکی اشاره می کنم. دارد: حضرت موسی(ع) رفت به مناجات، توی مناجاتش، آن‌جا، یکی از خطاب‌هایی که به‌اش شد، این جمله بود: «مَا تَقَرَّبَ‌ إِلَيَّ‌ الْمُتَقَرِّبُونَ‌ بِمِثْلِ‌ الْوَرَعِ‌ عَنْ‌ مَحَارِمِي»؛ این‌ها که می‌خواهند بیایند سراغ من، قرب به من را می‌خواهند، شد؟! 📌 بهترین چیزی که انجام بدهند، که بیایند سمت من، می‌فهمی چه می‌خواهم بگویم؟ از نظر من، مثل این که گناه را ترک بکنند، نیست. یک گناه که ترک کردی، شد؟! به خدا نزدیک می‌شوی؛ خدا ، اگر یک قدم بشود، دو قدم، بلکه بالاتر می‌آید؛ تو یواشکی رفتی، او می‌دود می آید؛ این قدر دوستت دارد. 📌فهمیدی؟ این یکی‌‌اش را البتّه گفتم که از به اصطلاح، ابزارهای تقرّب به خدا چیه؟ ورع است. و«وَرَع»؛ چی؟ «الْوَرَعِ‌ عَنْ‌ مَحَارِمِي»؛ از آن‌هایی که حرام کرده است. 1- کنزالعمال جلد 1با صفحه 225 روایت 1133 2- عَنْ يُونُسَ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع)قَالَ: فِيمَا نَاجَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ مُوسَى (ع) يَا مُوسَى مَا تَقَرَّبَ‌ إِلَيَ‌ الْمُتَقَرِّبُونَ‌ بِمِثْلِ‌ الْوَرَعِ‌ عَنْ‌ مَحَارِمِي‌ فَإِنِّي أُبِيحُهُمْ جَنَّاتِ عَدْنٍ لَا أُشْرِكُ مَعَهُمْ أَحَداً. الكافي جلد 2 ، صفحۀ 80 - بحارالأنوار ، جلد 68 ، صفحۀ 204 وَمَنْ‌ اقْتَرَبَ إِلَيَّ‌ شِبْرًا اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ ذِرَاعًا، وَمَنْ اقْتَرَبَ إِلَيَّ ذِرَاعًا اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ بَاعًا، وَمَنْ أَتَانِي يَمْشِي أَتَيْتُهُ هَرْوَلَةً. مسندالامام احمد بن حنبل ج35، ص289 مَنِ اقتَرَبَ إلَيَّ شِبْرًا اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ ذِرَاعًا، وَمَنْ اقْتَرَبَ إِلَيَّ ذِرَاعًا اقْتَرَبْتُ إِلَيْهِ بَاعًا، وَمَنْ أَتَانِي يَمْشِي أَتَيْتُهُ هَرْوَلَةً. 〰〰〰〰〰 شرح حدیث رحمت الله علیه @mojtabatehrani