eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
726 دنبال‌کننده
200 عکس
777 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 🔰خدا می گوید: آیا واقعاً دین مرا می خواهی؟ 📍 ضدّ استقامت و پایداری تلوّن است؛ یعنی رنگ عوض کردن ❗️ 📌من روایت دیگری را از پیغمبر اکرم(ص) می خوانم که سفیان بن عبدالله ثقفی نقل می کند: «قُلتُ: یَا رَسُولَ اللَّهِ! أخبِرنِی بِأَمرٍ أَعتَصِمُ بِهِ»؛ 📌 می گوید: به پیامبراکرم(ص) عرض کردم: به من چیزی بگویید که من به آن پناه ببرم. «فَقَالَ(ص): قُلْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقِم!» 1️⃣؛ حضرت فرمودند: بگو معبودی جز الله تعالی نیست. سپس بر این مطلب استقامت کن! پیغمبر اکرم(ص) در این روایت، اوّل و آخر همه چیز را به او گفتند. 📌 فرمودند: حق را تشخیص بده و پای آن بایست!اینکه حق را تشخیص دهی و راه رسیدن به آن را هم بشناسی، کافی نیست؛ بلکه خدا تا پایان کار را هم برایت مشخص کرده است. او کتاب الهی را نازل کرده و راه وصول به حق را نیز به تو یاد داده است. 📌 خدا می گوید: آیا واقعاً دین مرا می خواهی؟ دین من در کتاب من است؛ همۀ راه و روش های مورد قبول من، در این کتاب بیان شده است؛ پس در اجرای فرامین آن پایداری کن! در مقابل پایداری، «تلوّن» است؛ تلوّن به معنای گوناگون شدن و رنگ عوض کردن است. 📌 انسانی که در یک مقطع زمانی حق را تشخیص داده، راه آن را نیز فهمیده، حرکت هم کرده ولی استقامت به خرج نداده، گرفتار «تلوّن» شده است. چنین کسی قطعاً به مقصد نمی رسد و هلاکت و نابودی را در پیش رو دارد. 1️⃣شرح نهج البلاغه لابن ابی الحدید، ج 10، ص 27 〰〰〰〰〰 📚 منزل پنجم 📕 🏷 جلسه سوم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 ضدّ استقامت و پایداری تلوّن است؛ یعنی رنگ عوض کردن ❗️ 〰〰〰〰〰 📕 📌حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 قرآن از نظر لغت بر دریچۀ دیدنظرهای مختلف، علما و عموم طبقات مردم قابل انطباق است❗️ 📌«وَ مِن شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ»؛ معانی که بیان شد، معنای لغوی آیه بود. من در بحث هایم مکرّر این مسأله را گفته ام که دو باره آن را تذکّر می دهم. 📌همان گونه که در متون اسلامی داریم و بسیار در احادیث وارد شده است، این گونه نیست که یک دید به آیات قرآنی افکنده شود. این آیات اگر به دست حکیمی داده شود، از آن در رشته خودش بهره می گیرد. اگر به دست عارفی داده شود، وی نیز در زمینه خودش بهره می گیرد. اگر به دست یک دانشمند اخلاقی داده شود، باز از آن بهره می گیرد. 📌 اگر به دست یک مؤمن معتقد داده شود، از آن بهره می گیرد و اگر به دست یک موحّد بدهند نیز از آن بهره می گیرد. به دست هر طبقه بدهند، از آیات بهره می گیرد. لذا ما در روایات داریم که قرآن «بطون سبعه» یا «سبعین بطناً» دارد. 📌 یا هفت بطن است یا هفتاد بطن. این معنایی را که من از نظر لغت بیان کردم بر نظرهای مختلفی که از دریچه دید هر انسانی به این آیات افکنده بشود قابل انطباق است و برای عموم طبقات مردم بسیار عالی است و به تعبیر ما همه کس فهم است. 〰〰〰〰〰 📚 📕 🏷 سوره فلق 📌حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🔰 اموال خود را فدای جان های خود نمایید!! 📌رُوِيَ‏ عَنْ‏ عَلِيٍّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ‏عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: «إِذَا حَضَرَتْ بَلِيَّةٌ فَاجْعَلُوا أَمْوَالَكُمْ دُونَ أَنْفُسِكُمْ وَ إِذَا نَزَلَتْ نَازِلَةٌ فَاجْعَلُوا أَنْفُسَكُمْ دُونَ دِينِكُمْ وَ اعْلَمُوا أَنَّ الْهَالِكَ مَنْ‏ هَلَكَ‏ دِينُهُ‏ وَ الْحَرِيبَ مَنْ حُرِبَ دِينُهُ أَلَا وَ إِنَّهُ لَا فَقْرَ بَعْدَ الْجَنَّةِ أَلَا وَ إِنَّهُ لَا غِنَى بَعْدَ النَّارِ» 📌ترجمه: آن گاه که سختی و بلا بر شما وارد شد، اموال خود را فدای جان های خود نمایید، و آن گاه که سختی های شدید نصیب شما شد جان های خود را فدای دین خود کنید و بدانید کسی هلاک و نابود است که دین خود را از بین برده باشد و آن کسی غارت زده است که دینش به غارت برود. آگاه باشید کسی که بهشت را در دست خود دارد هیچ گونه فقر و تهیدستی ندارد و اگر کسی که به آتش و جهنّم برود فقیر و بدبخت است هر چند الان همه دنیا را هم داشته باشد. ➖➖➖➖ اموال خود را فدای جان های خود نمایید!! https://aparat.com/v/brb85yg 〰〰〰〰〰 شرح حدیث 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 نقش اعتراف به ربوبیّت خداوند در استقامت و پایداری❗️ 📌اگر بخواهیم «ربّ» را به فارسی ترجمه ‏کنیم، «پرورش‏دهنده» می‏شود. در اصطلاح به آن کسی که شیئ را پرورش می‏دهد، «ربُّ‏الشّیئ» می‏گویند. 📌حال «پرورش» یعنی چه؟ ما خلاصه‏اش می‏کنیم و می‏گوییم: پرورش دادن یعنی جلب منفعت و دفع ضرر از شیئ. لذا کار مربّی این است که هر چه را که به سود متربّی و تربیت‏شوندۀ او است، برای او جلب کرده و هر چیزی را که مضرّ است، از او دور کند و نگذارد آسیبی به او برسد. 📌 در آیۀ شریفه، این مسئله مطرح شد که(ان الذین قالوا ربنا الله) آنان که به این معنا اعتراف کرده و گفتند: (ربنا الله) ؛ یعنی قبول کردند که پرورش‏دهندۀ‏شان خدا است، می‏توانند استقامت و پایداری کنند. اگر این را گفتند، می‏توانند پایداری کنند،(ثم استقاموا) 1️⃣ 📌نکته این است که پایداری، زمانی برای انسان ممکن می‏شود که او قبول کند و بفهمد که مربّی او؛ یعنی کسی که او را پرورش می‏دهد، همان کسی که برایش جلب منفعت کرده و ضررها را از او دور می‏کند، خدا است. 📌 اگر به این رسید، می‏تواند پایداری کند. باید انسان بفهمد، خدا است که پرورش‏دهنده است. او نافع است. او ضارّ است و او است که دفع ضرر می‏کند. مسئله این است که هرکس به ربوبیّت خدا اعتراف می‏کند، استقامت در رسیدن به حق و اقامۀ حق خواهد داشت. 📌چنین کسی دیگر برای از دست دادن امور مادّی، خوف و حزن پیدا نمی‏کند. من آیات و روایات را می‏آورم، خوب دقّت کنید! مطلب خیلی روشن است. چرا می‏ترسیم و اندوهگین می‏شویم؟ چون «اعتراف به ربوبیّت حق» نداریم. 1️⃣ سورۀ مبارکۀ فصلت، آیۀ 30 〰〰〰〰〰 📚 منزل پنجم 📕 🏷 جلسه ششم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 🔰 تا دل قبول نکرده، ایمان به وجود نیامده !! 📍 اثر ایمان به‌ربوبیّت خداوند بر سر دو راهی مادّیّت و معنویّت❗️ 📌روایت از پیغمبر اکرم(ص) است. «قَالَ رَسولُ اللهِ(ص): ذاقَ طَعمَ الإیمانِ مَن رَضِیَ بِالله رَبّاً»1️⃣؛ کسی طعم ایمان را چشیده است که از «پروردگار بودنِ خدا» خشنود و راضی باشد. می دانید «رضایت» مربوط به قلب است. مثلاً وقتی کسی می گوید: راضی شدی؟ مخاطب به دل خود مراجعه کرده و بعد پاسخ می دهد که آری یا نه. رضایت، از امور مربوط به قلب است. 📌کسی طعم ایمان را چشید که از اینکه خدا پروردگارش باشد، خشنود و راضی شد؛ یعنی هرگاه ربوبیّت حق در دل کسی وارد شد او طعم ایمان را خواهد چشید. اعتراف نسبت به ربوبیّت حق، اعترافی زبانی و حتّی برهانی هم نیست؛ این اعتراف، ایمانی شده است. 📌حتّی در دعاها هم به ما یاد می دهند که بگو: «رَضِیتُ بِاللهِ رَبّاً»؛ راضی هستم که «الله»ربوبیّت دارد و ربِّ من است. «رَضِیتُ بِاللهِ رَبّاً»؛ یعنی دلم قبول کرده است که او پروردگارم باشد. 📌 تا دل قبول نکرده، ایمان به وجود نیامده، آن ترس و آن حزن و اندوه هنوز هست. تعلّقات مادّی در برابر راه حق قرار بگیرند، سر دوراهی که برسی، خدا را رها می کنی و به دنیا می چسبی. ولی اگر در دلت فرو رفت، همان می شود که گفتم؛ دل می کَنی و به خدا می پیوندی. چون هر دو تعلّق وجود دارد. یکی این طرف است و یکی آن طرف. اینجا است که معادله شروع می شود و بعدش هم مبادله می کنی. 📌 یعنی معنویّت را بر مادّیّت ترجیح می دهی. اگر ربوبیّت حق، در دل انسان وارد شود، انسان در راه حق پایداری خواهد کرد و این مسیر را با سلامت به پایان خواهد رساند. 1️⃣کنزالعمّال، ج 1، ص 25 - اصول کافی، ج 2، ص 525 〰〰〰〰〰 📚 منزل پنجم 📕 🏷 جلسه هفتم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 اثر ایمان به‌ربوبیّت خداوند بر سر دو راهی مادّیّت و معنویّت❗️ 〰〰〰〰〰 📚 منزل پنجم 📕 🏷 جلسه هفتم 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 🔰«شعارِ دین» می دهد برای اینکه به یک مقام برسد ! 📍 استفاده از دین برای ریاست و پولدار شدن ❗️ 📌تعبیرات گوناگونی داریم. مثلاً از امام علی(ع) نقل شده که فرمودند: «لَا یَصْدُقُ إِیمَانُ عَبْدٍ حَتَّى یَکُونَ بِمَا فِی یَدِ اللهِ أَوْثَقَ مِنْهُ بِمَا فِی یَدِهِ»؛ ایمان بنده، صاف و صادق نخواهد شد، مگر اینکه اعتماد او به آنچه در دست قدرت خدا است، بیشتر از اعتماد به خود و آنچه در دست خویش دارد، باشد. باید اطمینان قلبی و درونی داشته باشد تا آرامش بیابد. 📌 باید وثوق و اعتماد به آنچه در دست قدرت خدا است بیشتر باشد تا به آن چیزی که در دست خودش است. به پول هایت اعتماد نداشته باش! به خدایت اعتماد داشته باش! پول کارساز نیست و باید خودت به اینجا برسی. 📌وقتی که شخص به اینجا رسید، آن وقت دیگر «مؤمن» است. ایمان یک امر قلبی است و باید وارد قلب شود. اگر این مطلب جزء واردات قلبی تو شد، هرگاه بر سر هر دوراهی برسی، دوراهی خدا و دنیا، آخرت و مادّیّت، دیگر خدا را رها نخواهی کرد و دنیا را ترک می کنی. دیگر نمی ترسی و غصّه هم نمی خوری. 📌«المُؤمِنُ مَنْ وَقِیَ دِینَهُ بِدُنیَاهُ»؛ مؤمن کسی است که دینش را به قیمت دنیایش حفظ می کند. «وَ الفاجِرُ مَن وَقِیَ دُنیَاهُ بِدِینِهِ»1️⃣؛ ولی فاجر برای دنیایش، از دینش مایه می گذارد. دین جنبۀ ابزاری پیدا می کند تا به ریاست برسد. 📌«شعارِ دین» می دهد برای اینکه به یک مقام برسد. شعار دین می دهد که به پول برسد. ما از این ها زیاد دیده ایم. 1️⃣نهج‌البلاغه، حکمت 310 – غررالحکم و دررالکلم، ص 90 https://jabeh.com/v/1nUUiZ 〰〰〰〰〰 📚 منزل پنجم 📕 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 جواب زیبای عبدالمطّلب به ابرهۀ ❗️ 📌 من به عنوان شاهد مثال قضیّه ای را برایتان می گویم. در تاریخ آمده است که در جریان حملۀ ابرهه و سپاهیانش برای فتح مکّه و تخریب کعبه، عبدالمطّلب با آن ها برخورد کرد و با هم ملاقاتی داشتند. 📌ابرهه از او سؤال کرد که چه می خواهی؟ عبدالمطّلب گفت: دستور بده چهارپایانی را که از ما گرفته اند، به ما برگردانند. ابرهه نگاهی به او کرد و گفت: من اوّل که تو را دیدم، سیما و عظمت تو مرا گرفت؛ ولی این حرف را که زدی از چشمم افتادی. 📌من فکر کردم تو الآن از من می خواهی که کعبه را خراب نکنم. عظمت و شخصیّت شما هم به این خانه بستگی دارد. عبدالمطلّب خیلی زیبا به او جواب داد. به او گفت: «لِلْبَیْتِ رَبٌّ هُوَ أَمْنَعُ مِنَ الْخَلْقِ کُلِّهِمْ وَ أَوْلَى بِهِ مِنْهُمْ»1️⃣؛ 📌 این خانه، ربّ و پروردگاری دارد که از همگان بیشتر می تواند آن را حفظ کند و از همه نیز به این کار سزاوارتر است؛ یعنی مانعیت او از همه بیشتر است و خدا بیشتر از همۀ مخلوقات، ضررها را از خانۀ خود دفع می کند. خانه، خانۀ خودش است، پس خانه اش را خودش حفظ می کند. این کلام، یک مطلب داشت. «وَ لِلْبَیْتِ رَبٌّ هُوَ أَمْنَعُ مِنَ الْخَلْقِ کُلِّهِمْ وَ أَوْلَى بِهِ مِنْهُمْ». 📌 در آیۀ قرآن هم که به پیغمبراکرم(ص) خطاب شد، همین نکته وجود دارد؛ قرآن فرمود: (الم تر کیف فعل ربک باصحاب الفیل) 2️⃣ ؛ آیا ندیدی که «پروردگار» تو با اصحاب فیل چه کرد؟ نفرمود: «اَلݧَمْ تَرَ کَیْفَ فَعَلَ إلهک بِأَصحَْابِ الْفِیل»! 1️⃣مستدرک الوسائل، ج 9، ص 339 2️⃣سورۀ مبارکۀ فیل، آیۀ 1 〰〰〰〰〰 📚 منزل پنجم 📕 🏷 جلسه ششم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه https://eitaa.com/mojtabatehrani
﷽ 📍 آباد کردن دنیا و خراب کردن آخرت ❗️ 📌روایت را می خوانم که دربارۀ کسی است که با امام حسن(ع) خیلی مصاحبت داشت. یک روز او به خدمت امام حسن(ع) می آید. امام حسن(ع) از او می پرسند: احوال تو چگونه است؟ می گوید: «یَا ابْنَ رَسُولِ اللهِ! أَصْبَحْتُ بِخِلَافِ مَا أُحِبُّ وَ یُحِبُّ اللهُ وَ یُحِبُّ الشَّیْطَانُ»؛ حالم خوب نیست! نه آن طوری است که خودم می خواهم، نه آن طوری است که خدا می خواهد و نه آن طوری است که شیطان می خواهد! چه شد؟ برخلاف هر سه که نمی شود. 📌در روایت دارد: «فَضَحِکَ الحَسَنُ(ع)» امام حسن (ع) شروع کردند به خندیدن که او چه می خواهد بگوید؛ دوباره پرسیدند: چگونه؟ او عرض کرد: «لِأَنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ یُحِبُّ أَنْ أُطِیعَهُ» خداوند می خواهد که اطاعت او را کنم و معصیت او را نکنم؛ امّا من این گونه نیستم. 📌نعوذ بالله! شیطان هم می خواهد من معصیت خدا را بکنم؛ این طور هم نیستم. گاهی اطاعت می کنم و گاهی معصیت. «و أَنَا أُحِبُّ أَنْ لَا أَمُوتَ وَ لَسْتُ کَذَلِکَ»؛ خودم هم می خواهم نمیرم؛ ولی می میرم. این را چه کنم؟ بعد همان جا شخص دیگری به امام حسن (ع) عرض می کند: «یَابْنَ رَسُولِ اللهِ مَا بَالُنَا نَکْرَهُ الْمَوْتَ وَ لَا نُحِبُّهُ؟» چرا ما از مرگ بدمان می آید و آن را دوست نداریم؟ «فَقَالَ الْحَسَنُ (ع) إِنَّکُمْ أَخْرَبْتُمْ آخِرَتَکُمْ وَ عَمَّرْتُمْ دُنْیَاکُمْ فَأَنْتُمْ تَکْرَهُونَ النُّقْلَةَ مِنَ الْعُمْرَانِ إِلَى الْخَرَاب»1️⃣؛ حضرت فرمودند: چون شما آخرت خود را ویران کرده و دنیایتان را آباد ساخته اید. 1️⃣بحارالأنوار، ج 6، ص 129 〰〰〰〰〰 📚 منزل پنجم 📕 🏷 جلسه هشتم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
🔰به خداوند متعال خوش گمان باش! 📌رُوِيَ عَنِ الصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: «ثَلَاثَةٌ مَنْ‏ تَمَسَّكَ‏ بِهِنَّ‏ نَالَ‏ مِنَ‏ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ بُغْيَتَهُ مَنِ اعْتَصَمَ بِاللَّهِ تَعَالَی وَ رَضِيَ بِقَضَاءِ اللَّهِ تَعَالَی وَ أَحْسَنَ الظَّنَّ بِاللَّه تَعَالَی» ترجمه: سه چیز است که اگر هرکس به آن تمسّک پیدا کند به آن چه در دنیا و آخرت می خواهد می رسد. یکی اینکه اعتماد و تکیه گاه او خدا باشد. دیگر اینکه به قضا و برنامه ریزی پرودگار متعال خشنود و راضی باشد. سوّم اینکه به خداوند متعال خوش گمان باشد. شرح: روایت از امام صادق صلوات الله علیه است که حضرت فرمودند: «ثَلَاثَةٌ مَنْ‏ تَمَسَّكَ‏ بِهِنَّ‏ نَالَ‏ مِنَ‏ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ بُغْيَتَهُ»؛ سه چیز است که اگر هرکس، آن سه چیز را به اش تمسّک پیدا بکند؛ تمسّک پیدا کردن به این معنا که همیشه این سه چیز در او باشد و مفارقت از او نکند. این موجب می شود که آن شخص به آنچه را که از دنیای مشروع می خواهد، به اش برسد و آنچه که از امور اُخروی است، به اصطلاح ما که مورد نظر او هست و می خواهد آن ها را به آن هم برسد،هم به دنیای مشروع، به تعبیر من و هم به آخرتی را که مورد نظرش هست. این سه تا چیز چیه؟ این سه تا چیز اصلاً و ابداً از اعمال خارجیه نیست. مثلاً فرض کنید که چون، مثل نماز و روزه و دعا و ذکر و ... هیچ از این حرف ها نیست. هرسه به تعبیر من، از امور قلبیّۀ انسان است، مربوط به دل آدم است. اوّل:«مَنِ اعْتَصَمَ بِاللَّهِ (تَعَالَی)»؛ از نظر درون، اعتصام لغتاً چنگ زدن. چنگ زدن به این معنا که تمام تکیه گاهش و آن چیزی را که او به اصطلاح، به آن شیء اتّکا و اعتماد می کند، فقط خدا باشد. «مَنِ اعْتَصَمَ»؛ اعتصام بالله تعالی که از مقامات معنویّه است که همیشه دل، تمام اعتمادش به خدا باشد و بس. اعتماد تمام. 📌دو: «وَ رَضِيَ بِقَضَاءِ اللَّهِ تَعَالَی»؛ رضایت هم، امر درونی است و قلبی است. رضایت این طوری است ،راضیم یعنی چی؟ یعنی دلم دیگر، این ها همه اش دل است، همه اش تو دلی است. سه تا چیز تو دلی حضرت فرموده است. و او این است به این که از نظر قلب و درون و دلش این جور باشد.اعتصام به خداست، اعتماد به او کرده، در این جا او هم می آید برایش برنامه ریزی می کند، آقا! بنده، تکیه گاهم جناب عالیه، تکیه گاهم به شماست، یاعلی مدد، کار ما را ردیف کن، خودت می دانی دیگر. حالا برنامه ریزی کردید، آخرسر دیگر چون و چرا ندارد، معلوم می شود تو به او اعتصام نداشتی اعتماد به اش نداشتی، قبولش نکرده بودی، درست است؟ اگر قبولش کرده بودی دیگر بعدش هم راضی هستی دیگر «وَ رَضِيَ بِقَضَاءِ اللَّهِ (تَعَالَی)»؛ برنامه ریزی هم که او می کند برایش، می پسندد. اصلاً رضایت به معنای پسند است. 📌پسند دلی را می گویند: رضایت. حالا ما می گوییم خشنودی، ترجمه می کنند؛ ولی در واقع اش، پسند است. بپسندد آن چرا که او می پسندد برای او. اگر بخواهیم حسابی معنایش بکنیم باید این را بگوییم. سوّم: «وَ أَحْسَنَ الظَّنَّ بِاللَّه (تَعَالَی)»؛ از نظر درون به خدا خوش گمان باشد. یعنی چی؟ 📌نعوذبالله، هیچ، اصلاً به خاطرش خطورنکند به این که نعوذبالله، مثلاً فرض کنید: خدا بد من را خواسته؛ نه خیر همیشه بهترین چیز را او برای من می خواهد؛ این جوری فکر کندکه خودم هم چه بسا عقلم قد به او نمی دهد. واقعاً هم همین است. درست است یا نه؟ 📌 «وَ أَحْسَنَ الظَّنَّ بِاللَّه (تَعَالَی»؛ اگر این سه تا در دل انسان باشد در ربط با خداوند، «نَالَ‏ مِنَ‏ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ بُغْيَتَهُ»؛ که اوّل داشت. آنچه مطلوب ... بغیه؛ یعنی مطلوب. مطلوبش، خواسته اش. درست یا نه؟ بغیه، معنایش این است. این دست پیدا می کند به مطلوب دنیا و آخرتش. این است که توی این روایت دارد. خدا ان شاءالله، یک همچین چیزهایی به ما بدهد. بحارالأنوار، جلد 75 صفحه229 ...ثَلَاثَةٌ مَنْ‏ تَمَسَّكَ‏ بِهِنَ‏ نَالَ‏ مِنَ‏ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ بُغْيَتَهُ مَنِ اعْتَصَمَ بِاللَّهِ وَ رَضِيَ بِقَضَاءِ اللَّهِ وَ أَحْسَنَ الظَّنَّ بِاللَّه‏... 〰〰〰〰〰 شرح حدیث رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🔰به خداوند متعال خوش گمان باش ! 📌رُوِيَ عَنِ الصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ: «ثَلَاثَةٌ مَنْ‏ تَمَسَّكَ‏ بِهِنَّ‏ نَالَ‏ مِنَ‏ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ بُغْيَتَهُ مَنِ اعْتَصَمَ بِاللَّهِ تَعَالَی وَ رَضِيَ بِقَضَاءِ اللَّهِ تَعَالَی وَ أَحْسَنَ الظَّنَّ بِاللَّه تَعَالَی» ترجمه: سه چیز است که اگر هرکس به آن تمسّک پیدا کند به آن چه در دنیا و آخرت می خواهد می رسد. یکی اینکه اعتماد و تکیه گاه او خدا باشد. دیگر اینکه به قضا و برنامه ریزی پرودگار متعال خشنود و راضی باشد. سوّم اینکه به خداوند متعال خوش گمان باشد. 〰〰〰〰〰 شرح حدیث 🎞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 🔰 راز پایداری در دینداری 📍 چرا امام صادق (علیه السلام) قیام نکرد؟ 📌سهل بن حسن خراسانی خدمت امام صادق(ع) آمد، نشست و مقداری اظهار ارادت کرد. 📌بعد هم با یک لحن اعتراض آمیز به حضرت عرض کرد: آقا! شما این همه علاقه مند و ارادتمند دارید؛ امامت و خلافت هم حقّ مسلم شما است؛ اگر قیام کنید، در خراسان، صد هزار نفر هستند که حاضرند با شمشیرها بیایند. چرا قیام نمی کنید؟ خلاصۀ حرفش این بود. حضرت برای اینکه مطلب را برای او خوب جا بیندازد، به خدمتکارش دستور داد که تنور را آتش کند. شعله ها بالا آمد. 📌حضرت به او رو کردند و فرمودند: برو در تنور! آن شخص تا این حرف را شنید، یک مرتبه دست پاچه شد و گفت: آقا! قربانت بروم؛ می خواهی مرا بسوزانی؟ شروع کرد به عذرخواهی کردن که یابن رسول الله! چرا می خواهی مرا به آتش بسوزانی؟ مرا ببخشید. حضرت فرمودند: بخشیدم. 📌در همین زمان، هارون مکی با پای برهنه در حالی که نعلین هایش هم در دستش بود، وارد شد. حضرت به او فرمودند: نعلین هایت را بر زمین بگذار و به داخل تنور برو! هارون هم نعلین هایش را کنار تنور گذاشت و سریع به درون تنور رفت. 📌بعد حضرت شروع کرد خیلی عادی با سهل بن حسن صحبت کردن که وضع خراسان چگونه است؟ او هم جواب می داد. حضرت بعد از دقایقی به سهل گفت: برو ببین وضع هارون داخل تنور چگونه است؟ بلند شد و نگاه کرد. آتش بالا می زند ولی او نشسته و اتّفاقی هم برایش نیفتاده است. حضرت به هارون فرمودند: بیا بیرون! هارون بیرون آمد. 📌بعد امام به سهل فرمودند: بگو ببینم در خراسانی چند نفرشان مثل هارون هستند؟ سهل گفت: آقا! به خدا قسم! یک نفر هم این طوری نیست! حضرت سؤالشان را تکرار کردند که یک نفر هم نیست؟ جواب داد:حتّی یک نفر هم نیست. 📌 این معروف است که حضرت به او فرمودند: اگر پنج نفر، تنها پنج نفر مثل این مرد داشتم، قیام می کردم.این قضیه را همه در تاریخ نوشته اند و معروف است. این روحیۀ تعبّد و تنسّک است. متعبّد «بی چون و چرا» می پذیرد. بحث ها کاملاً عملی است. 📌 من که اعتقاد دارم او امام است، هر چه بگوید، می گویم: چشم! اگر او بگوید: داخل تنور شو! بی معطّلی درون تنور می روم. بحث ما اینجا است. پایداری در دین، پایه اش تعبّد و تنسّک است. 📌 به هر مقدار متعبّد باشی به همان مقدار در دین پایداری خواهی کرد و به همان مقدار «دین داری» می کنی. وقتی می گویم: «تعبّد» منظورم نماز و روزه نیست. این یک چیز دیگر است. غرضم از تعبّد، خم و راست شدن نیست. 📌من به خم و راست شدن و روزه گرفتن کاری ندارم. روحیه ای که بنده را به اطاعت محض و بی چون و چرای از مولایش وا می دارد، مدّ نظر است. این روحیه منشأ پایداری در دین است. 〰〰〰〰〰 📚 منزل پنجم 📕 🏷 جلسه دهم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 چرا امام صادق (علیه السلام) قیام نکرد؟ ❗️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚—- جواب زیبای عبدالمطّلب به ابرهۀ https://jabeh.com/v/1nUUXP —- 🏷 جلسه دهم 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍نقش حکومت در تقویت روح تنسّک و تعبّد که پشتوانۀ پایداری در دین است❗️ 📌 امّا برای تقویت روح تنسّک و تعبّد نسبت به احکام اسلامی که پشتوانۀ پایداری در دین است، دو عامل مؤثّر است: یک، عامل فردی است به این معنا که درونی است، و انسان باید خودش را بسازد. آدم باید سراغ خودسازی برود که بحث جدایی هم دارد. انسان نباید هیچ‏گاه از خودش و هواهای نفسانیّه‏اش غفلت کند. عامل فردی، نفسی و درونی. دو، عامل بیرونی است. من الآن فقط به‏صورت گذرا و مختصر به این بحث اشاره می‏کنم. 📌در باب عامل بیرونی مؤثّر بر روحیه تمسّک و تعبّد نسبت به احکام شرعیه، که برای انسان نقش سازندگی دارد، چهار محیط اثرگذار وجود دارد. این چهار محیط عبارت‏اند از: محیط خانوادگی، آموزشی، شغلی و رفاقتی. اين بحث مطرح مي شود که کساني را که به يک نوعي اين‌ها سرپرستي دارند نسبت به کلّ جامعه از نظر اجرايي که ما مي‌گوييم يک فضا و جو حاکم بر هر چهار محيط است که اوست که خيلي مؤثّر است. 📌یک‏وقت می‏گویی: سرپرست‏ این محیط‏ها «کارش» روی انسان‏ها مؤثّر است؛ یک وقت می‏گویی: سرپرست کلّ محیط‏ها، تصمیم، عمل و همۀ کارهایش روی دیگران تأثیر دارد؛ یعنی نوعِ رفتار و شیوۀ حکومتی‏ای که او در جامعه اجرا می‏کند. این تأثیرگذاری نیز مربوط به جنبه‏های عملی و اجرایی‏ حاکم است نه کارهای ابلاغی‏اش. 〰〰〰〰〰 📚 منزل پنجم 📕 🏷 جلسه دهم رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍نقش حکومت در تقویت روح تنسّک و تعبّد که پشتوانۀ پایداری در دین است❗️ 〰〰〰〰〰 📚 منزل پنجم 🏷 جلسه دهم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 🏴شهادت امام سجاد علیه السلام تسلیت باد🏴 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 خطاب خداوند به پیامبراکرم در رابطۀ استقامت در احکام عملی❗️ 📌يک آيه داريم که در سورۀ شوری خطاب به پیغمبراکرم(ص) می فرماید: (فَلِذَٰلِكَ فَادْعُ ۖ وَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ ۖ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ ۖ وَقُلْ آمَنْتُ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنْ كِتَابٍ) 1️⃣؛خداوند به پیغمبراکرم(ص) امر می کند که مردم را به حق دعوت کن و پیام ما را ابلاغ نما! در این مأموریت نیز استقامت و پایداری کن. 📌 از هواهای نفسانی آن ها نیز پیروی مکن و بگو: من به آنچه خداوند از کتاب فرو فرستاده، یعنی احکام الهی، ایمان آورده ام. آیۀ دیگر در سورۀ هود است )فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَكَ وَلَا تَطْغَوْا ۚ إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ) 2️⃣؛ 📌همان گونه که به تو امر شده است، پایداری کن! هم خودت و هم کسانی که با تو ایمان آورده اند. در اطاعت هم کوتاهی نکنید! چرا که خدا به هر کاری که انجام می دهید، بینا است. خداوند به همۀ جنبه های عملی شما بینا است. 📌 اوّلاً از این آیات معلوم می شود در ربط با عمل به احکام الهی یعنی کتاب الله است. مطلب روشن است، چون در آیۀ دوم داشت: (إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ )؛ خدا به کارهایی که انجام می دهید، یعنی اعمال شما، بینا است. در آیۀ اوّل هم به صراحت سخن از کتاب بود که با ادامۀ آیه می فهمیم منظور دستورات عملی و اجرایی کتاب است. (ولا تتبع اهواءهم) این نهی «از هویٰ و هوس آن ها پیروی نکن!» نیز مربوط به عمل است. 1️⃣سورۀ مبارکۀ شوری، آیۀ 15 2️⃣سورۀ مبارکۀ هود، آیۀ 112 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 منزل پنجم 📕 🏷 جلسه یازدهم رحمت الله علیه @mojtabatehrani