﷽
📍 سرپرستان محیط ها چه کنند تا نقش سازندگی داشته باشند ❗️
📌من در این جلسه، میخواهم بگویم که سرپرستها باید چه ویژگیهایی داشته باشند و چه آدمهایی باشند تا بتوانند روح تعبّد را در انسانهای تحت سلطۀ خود بارور و شکوفا کنند.
📌کسانی که در این محیطها نقش سازندگی دارند، چه خانوادگی، چه آموزشی و غیره، باید دو هماهنگی داشته باشند. هر نفر و هر شخصی که میخواهد دیگری را بسازد، چون سرپرست است باید از دو لحاظ هماهنگی داشته باشد. مثلاً بزرگترِ خانه کیست؟ پدر و مادر هستند. در مدرسه، آنهایی که نقش سازندگی دارند معلّمین و مسئولین مدرسهاند. همۀ اینها باید دو هماهنگی داشته باشند؛ یک، هماهنگی حرف و عمل؛ دو، هماهنگی میان ظاهر و باطن؛ وگرنه کارشان اثر نخواهد داشت.
📌به عنوان مقدّمه عرض میکنم که انسان بهطور غالب، از دو راه سمع و بصر ساخته میشود. اگر بگویی راه کتبی هم مؤثّر است، میگوییم که مطالب مکتوب همان واردات سمعی است که بهصورت بصری درآمده است. لذا نکاتی در ارتباط با جنبههای ظاهری این دو مسئله، مطرح است که من باید آنها را مقداری توضیح دهم.
〰〰〰〰〰
📚 #سلوک_عاشورایی منزل پنجم
📕 #استقامت_و_پایداری
🏷 جلسه سیزدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله عليه
@mojtabatehrani
7.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 سرپرستان محیط ها چه کنند تا نقش سازندگی داشته باشند ❗️
〰〰〰〰〰
📚 #سلوک_عاشورایی منزل پنجم
📕 #استقامت_و_پایداری
🏷 جلسه سیزدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله عليه
@mojtabatehrani
﷽
📍 مربّی تربیتی باید خودش صالح باشد❗️
📌من چند روایت نقل می کنم و بعد بقیۀ بحث را عرض می کنم. ما روایات بسیاری در این رابطه داریم که مربّی تربیتی باید خودش صالح باشد. از امام علی(ع) نقل شده که فرمودند: «کَیْفَ یُصْلِحُ غَیْرَهُ مَنْ لایُصْلِحُ نَفْسَهُ؟»1️⃣؛ کسی که خودش را اصلاح نکرده، چطور می تواند دیگری را اصلاح کند؟ وقتی فردی خودش خراب است، چگونه می خواهد دیگری را درست کند؟ اگر می توانست کسی را اصلاح کند، خودش را اصلاح می کرد.
📌ممکن است کسی بگوید: این روایت، به اصلاح فردی اشاره داشته و مربوط به امور شخصی است. امّا روایت بعدی اجتماعی است. این روایت هم از امام علی؟س؟ است: «عَجِبْتُ لِمَنْ یَتَصَدَّى لِإِصْلَاحِ النَّاسِ»؛ من درشگفتم از کسی که می خواهد زمام امور اصلاحی مردم را در دست بگیرد،
«وَ نَفْسُهُ أشَدُّ شَیْئٍ فَسَاداً»2️⃣؛ در حالی که نفس و درون او از همه چیز خراب تر است.این مطالبی را که من در رابطه با هماهنگی بین درون و بیرون عرض کردم، همه از روایات گرفته شده است. هماهنگی باید هم از نظر جوانب مختلف ظاهر باشد و هم میان باطن و ظاهر، تا اصلاح صورت پذیرد.
1️⃣غررالحکم و دررالکلم، ص 23
2️⃣غررالحکم و دررالکلم ، ص 240
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #سلوک_عاشورایی منزل پنجم
📕 #استقامت_و_پایداری
🏷 جلسه سیزدهم
📌حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله عليه
@mojtabatehrani
6.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 مربّی تربیتی باید خودش صالح باشد❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #سلوک_عاشورایی منزل پنجم
📕 #استقامت_و_پایداری
🏷 جلسه سیزدهم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله عليه
@mojtabatehrani
20.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
درب دار العماره
〰️〰️〰️〰️〰️
🎞 #كليپ_تصويرى
#روضه
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله عليه
@mojtabatehrani
﷽
〰️〰️〰️〰️〰️
به مناسبت دوازدهمین سالگرد رحلت حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی(ره)
#اربعین
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله عليه
@mojtabatehrani
﷽
📍 انواع مسئولیّت ها انتخابی و غیر انتخابی ❗️
📌 در اینجا یک تقسیم بندی دیگری در کار اصلاحی مطرح است. یک وقت انسان ظاهراً با اختیار و انتخاب خود، مسئولیّت و وظیفۀ سرپرستی دیگران را پیدا می کند؛ یک وقت هم از نظر ظاهری هیچ انتخاب و اختیاری در کار نبوده و مسئولیّت او غیرانتخابی است. مثل اینکه آدم، بچّه دار شود. کسی که خربزه می خورد، باید پای لرزش هم بنشیند. در اینجا هم، «وظیفه ای» به عهدۀ تو آمده است که او را تربیت کنی. بخواهی یا نخواهی مسئول تربیت او هستی. این مسئولیّت دیگر انتخابی نیست که او را تربیت کنی و یا اصلاحش نکنی. باید تربیتش کنی! بحث تربیت فرزند، انتخابی نیست. امّا یک وقت هست که این مسئولیّت، انتخابی است. در باب مسئولیّت های انتخابی، همین طوری وظیفه به دوش انسان نمی آید، بلکه آدم باید خودش را در معرض قرار دهد تا مسئولیّت متوجّه او شود. این نوع از مسئولیّت ، گاهی جنبۀ شغلی پیدا می کند و گاهی جنبۀ رفاقتی دارد؛ مثل مسئلۀ انتخاب رفیق که روی انسان بسیار اثرگذار است. در این روابط، به هر مقدار که خودت را اصلاح کرده ای، به همان مقدار می توانی تأثیر گذار باشی. بحث مهم، اینجا است که اگر تو خودت را اصلاح نکرده و هنوز آمادۀ پذیرفتن مسئولیّت نیستی، می توانی در مسئولیّت های انتخابی، خود را کنار بکشی و وظیفۀ سرپرستی را نپذیری.
〰〰〰〰〰
📚 #سلوک_عاشورایی منزل پنجم
📕 #استقامت_و_پایداری
🏷 جلسه سیزدهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
﷽
رُوِيَ عَنْ عَلِيٍّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَعَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ:
«إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَأَكْثَرُ النَّاسِ لَهُ ذِكْراً وَ أَدْوَمُهُمْ لَهُ شُكْراً وَ أَعْظَمُهُمْ عَلَى بَلَائِهِ صَبْراً»
ترجمه: به راستی که اولیای الهی در میان مردم بیشتر از همه به یاد خداوند هستند؛ و از نظر شکر و حمد الهی پایدارترین مردم هستند؛ و از نظر شکیبایی نسبت به آزمایش های الهی بزرگ ترین صبر و شکیبایی را دارند.
شرح: روایت از امیر المؤمنین صلوات الله علیه، منقول است که حضرت، نسبت به اولیاء خدا سه خصوصیّت را ذکر فرمودند: که اولیا خدا کسانی را که خداوند، محبوب آن هاست و آن ها هم محبوب خدا هستند. اولیا که گفته می شود طرفینی است؛ آن هایی که خدا را دوست می دارند و خداوند آن ها را دوست می دارد. سه تا خصوصیّت، علی (ع)می فرماید:
اوّل: «إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَأَكْثَرُ النَّاسِ لَهُ ذِكْراً»؛که «أَكْثَرُ النَّاسِ»؛ بله « إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ أَكْثَرُ النَّاسِ لَهُ ذِكْراً»؛ آن ها کسانی هستند در بین مردم که بیشتر از همه به یاد خدا هستند، چه قلباً و چه زباناً ذکرالله، هم از نظر درونی و هم از نظر بیرونی است. خصوصیّت اوّلشان است.
دوّم: «وَ أَدْوَمُهُمْ لَهُ شُكْراً»؛ پایدارترین مردم هستند نسبت به خداوند از حیث سپاس و ثنا و حمد الهی؛ یعنی در هر حالی این ها شکر خدا را می کنند؛ چه در سرّائش باشد و چه در ضرّائش باشد. این را خوب دقّت کنید. «أَدْوَمُهُمْ»؛ دوام کانّه انقطاع ندارند. دوام معنایش این است،مداوم که ما می گوییم، هیچ انقطاع ندارد شکر این ها که در یک مقطع زمانی شاکر نباشند، نیست.سوّم: «وَ أَعْظَمُهُمْ عَلَى بَلَائِهِ صَبْراً»؛ این ها از نظر شکیبایی شان نسبت به آزمایش های الهی، بزرگ ترین شکیبایی را آن ها دارند. اعظم غیر اکثر است. اکثر زیادتی است، این بزرگی است. «وَ أَعْظَمُهُمْ عَلَى بَلَائِهِ صَبْراً»؛ که آن گاه که در بوتۀ آزمایش الهی قرار می گیرند، شکیبایی این ها بزرگ ترین شکیبایی است. این را علی (ع)، گفته.
بنابراین اولیاء خدا سه خصوصیّت درشان هست. یک: مسئلۀ کثرت ذکر. دو: دوام شکر. سه: عظمت صبر. نگاه کنید خلاصه اش کردم. سه تا چیز است.این ها کسانی هستند که خدا، محبوب آن ها است و آن ها هم، محبوب خدا هستند.
خب این را من گفتم. حالا من به عنوان نمونه می خواهم عرض کنم، در بین اولیا خدا آنی که سرآمد آن ها است، سرآمد اولیای خدا، توی مردها اگر حساب کنیم، حسین (ع)است. آن جملاتی را که از حضرت نقل می کنند نسبت به آخرین لحظاتش، دقّت کنید. این جور که نقل می کنند، توی مقاتل هست. آن آخرین لحظات که روی زمین افتاده بود، صورتش رو به خاک بود، آن تعبیری که می کند:« اِلهی!» آن تعبیری که می کند هان!«رِضاً بِقَضَائِکَ صَبْراَ عَلَی بَلَائِکَ»؛ گوش کن! پای تو ایستادم «وَ تَسْلِیماً لِاَمرِکَ»؛ آن جملات. این توی مردها. در بین زن ها سرآمدش، زینب (س) است. وقتی آن خبیث شروع می می کند به اش می گوید: «کَیفَ رَأَیْتِ صُنْعَ اللَّهُ»؛ بگو چطوری دیدی کار خدا را با تو؟ گفت: «مَا رَأَیْتُ اِلَّا جَمِیلاً»؛ همه اش قشنگ بود این ها، همش قشنگ بود. استوانۀ صبر است زینب واقعاً. توجّه کنید. کانّه این جملاتی که علی (ع) می گوید، سرآمدش دو تا بچۀ خودش است، یک پسر، یک دخترش است.
تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص 188
إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَأَكْثَرُ النَّاسِ لَهُ ذِكْراً وَ أَدْوَمُهُمْ لَهُ شُكْراً وَ أَعْظَمُهُمْ عَلَى بَلَائِهِ صَبْراً
〰〰〰〰〰
شرح حدیث
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani_ir
18.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
رُوِيَ عَنْ عَلِيٍّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَعَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ:
«إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَأَكْثَرُ النَّاسِ لَهُ ذِكْراً وَ أَدْوَمُهُمْ لَهُ شُكْراً وَ أَعْظَمُهُمْ عَلَى بَلَائِهِ صَبْراً»
ترجمه: به راستی که اولیای الهی در میان مردم بیشتر از همه به یاد خداوند هستند؛ و از نظر شکر و حمد الهی پایدارترین مردم هستند؛ و از نظر شکیبایی نسبت به آزمایش های الهی بزرگ ترین صبر و شکیبایی را دارند.
〰〰〰〰〰
شرح حدیث
🎞 #اربعین
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله عليه
@mojtabatehrani
19.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
ورود زینب(س) به کربلا
〰〰〰〰〰
🎞 #كليپ_تصويرى
#روضه
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله عليه
@mojtabatehrani