eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
729 دنبال‌کننده
200 عکس
812 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 یقینی که در آن هیچ شکّی راه ندارد❗️ 📌اگر یکی از شما بپرسد: به نظر شما « حسن» ممکن است نمیرد و مثلاً جاودانه باشد در این عالم؟ جواب می دهی که این حرف های مزخرف چیه، معلوم است که می میرد. « حسین» چطور؟ دانه دانه شمارش کن انسان ها را، در جواب، هیچ احتمال استثنا نمی دهی. یقین کامل داری که همۀ این ها می میرند، یقینی که در او هیچ شک راه ندارد. 📌 امّا اگر سؤال کند: خودت می میری یا نه؟ اینجا از آن شک هایی است که هیچ وقت یقین در او راه پیدا نمی کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول @agamojtabatehrani
0693.mp3
10.6M
صوت جلسات شکر - آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی- جلسه دوم
﷽ 📍 ماهم در همان مسیر هستیم❗️ 📌 امام علی (ع) می فرماید: «عَجِبْتُ لِمَنْ نَسِيَ الْمَوْتَ وَ هُوَ يَرَى مَنْ يَمُوت»1️⃣؛ در شگفتم از کسی مرگ را فراموش می کند و حال اینکه می بیند کسانی را که می میرند. 📌چرا این احتمال را برای خودت نمی دهی که تو هم می میری، تو هم مثل دیگرانی. امام علی(ع) می فرماید: «إِنَّ ذَهَابَ الذَّاهِبِينَ لَعِبْرَةٌ لِلْقَوْمِ الْمُتَخَلِّفِينَ »2️⃣؛ رفتن روندگان، بینایی می آورد برای کسانی که باقی ماندند. (از رفتن آن ها بفهم که ما هم در همان مسیر هستیم) 1️⃣ نهج البلاغه حکمت126- غررالحکم و درر الکلم، ص459 - بحارالانوار، ج69، ص199 2️⃣ غررالحکم و درر الکلم، ص222 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول @agamojtabatehrani
0694.mp3
10.91M
صوت جلسات شکر - آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی- جلسه سوم
☘️ حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) : 🌾 های بزرگ خودتان را از آقازاده‌های کوچک امام حسین (حضرت علی اصغر و حضرت رقیه) (علیهم السلام) بگیرید. 🕊👇👇👇👇👇🕊 eitaa.com/yarooghaye 🍁🍁🍁🍁 @agamojtabatehrani
📍 منشأ تردید نسبت به مرگ❗️ 📌اگر انسان توجه به این امر بدیهی داشته باشد که همان طور که مرگ سراغ دیگران می رود، سراغ خودش هم خواهد آمد، همین، سازنده است و روی اعمالش نقش خواهد داشت، به خصوص اگر در کنارش مسئلۀ ایمان مطرح باشد (بحثمان راجع به مؤمنین است)، توجه به مرگ خیلی سازنده خواهد بود. 📌ببینید امام علی (ع) ، برای اینکه از خواب غفلت بیدار کند انسان ها را، چه تعبیراتی دارد: «أَيْنَ الْعَمَالِقَةُ وَ أَبْنَاءُ الْعَمَالِقَةِ» «أَيْنَ كِسْرَى وَ قَيْصَرُ »؛ 📌«أَيْنَ الَّذِينَ كَانُوا أَحْسَنَ آثَاراً وَ أَعْدَلَ أَفْعَالًا وَ أَكْبَرَ مُلْكاً»؛ آنهایی که ریاستهای سطح بالایی داشتند، آثار زیاد، قشنگ و خوب داشتند، کجا هستند؟ «أَيْنَ الَّذِينَ هَزَمُوا الْجُيُوشَ وَ سَارُوا بِالْأُلُوفِ»؛ کجا هستند آنهایی که لشکرها شکست می دادند، وقتی راه می افتادند، هزاران نفر همراهشان بودند. «أَيْنَ مَنْ بَنَى وَ شَيَّدَ وَ فَرَشَ وَ مَهَّدَ وَ جَمَعَ وَ عَدَّدَ»1️⃣؛ 📌کجاست کسی که ساخت و خیلی هم محکم ساخت، « بَنَى وَ شَيَّدَ »؛ یعنی از بتن آرمه هم محکم تر درست کرد، پهن کرد، (آراسته کرد و زندگی مفصّل پهن کرد). «وَ جَمَعَ وَ عَدَّدَ»، مفصّل روی هم گذاشت. «أَيْنَ مَنْ كَانَ مِنْكُمْ أَطْوَلَ أَعْمَاراً أَوْ أَعْظَمَ آثَاراً»2️⃣؛ کجاست آن که از شماها بود، عمرش هم خیلی طولانی بود و آثار و اموالش زیاد. آن که صد سالگی را رد کرده بود هم رفت آن طرف، خیلی هم از نظر ظاهر آثار زیادی داشت، حالا کجاست؟ سرنوشتش چه شد؟ «أَيْنَ الْمُلُوكُ وَ الْأَكَاسِرَةُ»3️⃣؛ پادشاهان، کسراها و قیصرها چه شدند؟ 📌« أَيْنَ الْجَبَابِرَةُ وَ أَبْنَاءُ الْجَبَابِرَةِ»4️⃣؛ «أَيْنَ أَهْلُ مَدَائِنِ الرَّسِّ الَّذِينَ قَتَلُوا النَّبِيِّينَ وَ أَطْفَئُوا نُورَ الْمُرْسَلِينَ»5️⃣؛ سرنوشت آنهایی که پیغمبران (ع) را کشتند، نور انبیا(ع) را خواستند خاموش کنند، چه شد؟ 1️⃣غررالحکم و درر الکلم، ص181-182 2️⃣تصنیف غررالحکم و درر الکلم، ص344 3️⃣غررالحکم و درر الکلم، ص182 4️⃣غررالحکم و درر الکلم، ص181 5️⃣ غررالحکم و درر الکلم، ص181 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول @agamojtabatehrani
0695.mp3
11.24M
صوت جلسات شکر - آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی- جلسه چهارم
📍 آنقدر پول دارم که ....❗️ 📌 یکی از دوستان قدیمی جلسه، چندین سال پیش برای من این قضیه را نقل کرد. گفت: کسی از مربوطین خودش چار صنّار گیرش آمده بود و یابوی نفس برش داشته بود، گفته بود: آن‏قدر پول پیدا کرده‏ام که می‏توانم همۀ سلول‏هایم را عوض کنم. سلول‏های ما چند میلیارد است؟ این دوست ما نقل کرد که دو ماه یا سه ماه بعدش، آن فرد مورد نظر در حالی که سرحال بود و مریضی نداشت، یک وقت خبردار شدیم که مرد، تمام شد. آیا توانست سلول‏هایش را عوض کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول @agamojtabatehrani
0696.mp3
10.21M
صوت جلسات شکر - آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی- جلسه پنجم
❄️ ⭕️ صدقه ی هوشمندانه 🔹 اگر می‌خواهی صدقه بدهی، همین طوری صدقه نده؛ زرنگ باش، حواست جمع باشد 🔸 صدقه را از طرف علیه السلام ؛ برای سلامتی عجل الله تعالی فرجه الشریف بده؛ برای دو معصوم است؛ دو معصومی که خدا آنها را دوست دارد. 🔺 ممکن نیست خداوند این صدقه تو را رد کند؛ تو هم اینجا حق واسطه گری ات را میگیری؛ تو واسطه ای و همین حق واسطه گری‌ است که اجازه میدهد و به مراحل خاص برسی 👤 مرحوم آیت الله آقا مجتبی تهرانی رحمه الله علیه @agamojtabatehrani
✅تاثیر وضو در اجابت دعا 🌷امام صادق علیه السلام فرمودند: 📙«مَنْ تَوَضَّأَ فَأَحْسَنَ‏ الْوُضُوءَ ثُمَّ صَلَّى رَكْعَتَینِ فَأَتَمَّ رُكُوعَهَ» 📝اگر كسی وضو بگیرد، در وضویش هم مقید باشد که آن را نیكو انجام بدهد، و دو ركعت نماز بگذارد، «فَأَتَمَّ رُكُوعَهَا وَ سُجُودَهَا»؛ ركوع و سجودش را به طور كامل به جا بیاورد، «ثُمَّ جَلَسَ فَأَثْنَى عَلَى اللَّهِ»؛ بعد بنشیند و ثنای الهی را بگوید، «وَ صَلَّى عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله»؛ و درود بر پیغمبر صلی الله علیه و آله بفرستد؛ 📌که این‏ها از آداب دعاست كه در گذشته به آن ها اشاره كردم، «ثُمَّ سَأَلَ اللَّهَ حَاجَتَهُ»، بعد هم از خدا حاجتش را بخواهد، «فَقَدْ طَلَبَ الْخَیرَ فِی مَظَانِّهِ»؛ حاجتش را از خدا بخواهد كه خیر را در جایگاهش و بجا بخواهد. 📌فرض كنید هدف گیری كرد، «وَ مَنْ طَلَبَ الْخَیرَ فِی مَظَانِّهِ لَمْ یخِبْ» هر كسی خیر را در جایگاهش بخواهد، هیچ وقت ناكام نمی شود؛ یعنی بی برو برگرد قبول می شود. 👤 آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی 📚الكافی، 🆔 @heyatt @agamojtabatehrani
﷽ 📍علّت هراس از مرگ❗️ 📌 انسان مجموعه‏ای است از ابعاد حیوانی و انسانی و در بسیاری از غرائزِ بُعد حیوانی خود، با حیوانات دیگر مشترک است، از ‏جمله همین غریزۀ حفظ حیات و زندگی از خطرات احتمالی. به‏همین خاطر اگر خطری متوجه زندگی فعلی انسان شود با آن مبارزه می‏کند و این، البته لازمۀ حیات مطلق است. 📌 ‏امّا فطرت که مخصوص انسان است و در حیوانات دیگر وجود ندارد، عبارت است از آینده‏نگری انسان. انسان، میل به جاودانگی حیات؛ یعنی خلود دارد. 📌وقتی آینده را تصوّر می‏کند، میل دارد همیشه باشد. این از خصائص انسان است، حیوان نمی‏تواند چنین تصویری داشته باشد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول @agamojtabatehrani
📍دستگیری امام رضا علیه السلام❗️ 📌 دستگیری که اولیای خدا می‌خواهند نسبت به موالیانشان داشته باشند، والاترین دستگیری شان همین است که می‌خواهد آن ها را از اضطراب آن عالم برهانند و اضطرابشان را کم کنند. بالاترین کرامت، آقایی و مولایی همین است. فرض کنید به دیدار و زیارت آن ها می‌رویم. 📌 بعضی‌ها تقاضا می‌کنند. بهترین عطای آنها برای ما باید این باشد که روح ما را نسبت به اهوال قیامت آرام کنند. نمی‌گویم حاجت نخواهید. بخواهید! مهم این است بخواهید که آن طرف ما را بپایند. دنیا تمام می‌شود. دنیای مشروع بخواهید امّا یادتان نرود این تعلقات دنیایی شما را به این سو نکشد که از آن طرف غافل بشوید. 📌 گرچه در بین ائمۀ ما امام هشتم صلوات الله علیه خودش این کار را می‌کند بدون اینکه ما از او بخواهیم. 📌در این روایات ببینید. به این مناسبت روایتی از امام هشتم صلوات الله علیه می خوانم. این روایت را در خصائل صدوق دیده‌ام. امام هشتم صلوات الله علیه فرمود: 📌«مَنْ‏ زَارَنِي‏ عَلَى‏ بُعْدِ دَارِي‏»؛ اگرکسی من را از راه دوری که دارم، دیدار کند. برای دیدار من بیاید. «أَتَيْتُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِي ثَلَاثَةِ مَوَاطِن‏»؛ 📌من روز قیامت می آیم و دستش را در سه موطن می‌گیرم. «حَتَّى أُخَلِّصَهُ مِنْ أَهْوَالِهَا»؛ تا اینکه او را از اضطراب موطن‌ها خلاص کنم. 📌سه موطن عجیب است.«إِذَا تَطَايَرَتِ الْكُتُبُ يَمِيناً وَ شِمَالا»؛ آن موقع که نامۀ اعمال را به دست ما دهند. انسان آن موقع خیلی مضطرب می شود. 📌«عِنْدَ الصِّرَاط»؛ دوم، هنگامی که می‌خواهد از صراط عبور کند. 📌سوم، «عِنْدَ الْمِيزَان‏»؛ آنگاه که می خواهند او را بسنجند. بدون اینکه تقاضا کند امّا یک پیوند می‌خواهد. 📌 پیوند ظاهری با من داشته باش. من در این مواطن، به تو اطمینان درونی می‌دهم. 〰️〰️〰️〰️〰️ علیه السلام علیه السلام @agamojtabatehrani
❗️خدا از پرده‌داری، خوشش می‌آید‼️ 📌 روایت از امام هشتم صلوات الله علیه، منقول است که حضرت فرمودند: اگر کسی عمل نیک انجام بدهد، که می‌گویم حسنه؛ ولی مقید باشد که آشکار نشود، مخفی بماند این برابری می‌کند با که آشکار انجام بدهد. هفتاد «الْمُسْتَتِرُ بِالْحَسَنَةِ تَعْدِلُ‏ سَبْعِينَ‏ حَسَنَةً» می‌خواهد کسی کار نیک را نفهمد. 📌حالا من نکته ای را می‌خواهم این جا عرض کنم، یک اشاره کنم و رد شوم. این مال آن خلوصی است که انسان، چیه؟ درش دارد، مقید است که کسی نفهمد؛ ولی آن جایی که آشکار انجام می‌دهد در معرض این است که خلوصش چه بشود؟ سابیده بشود. چه برسد به این که خودش، هی مطرح کند، این که دیگر التماس دعا. 📌حالا من نمی‌خواهم بگویم، آن روایت خاص خودش را دارد. یک روایت دارد که آدم کار نیک بکند، آن موقع ریا نکند، بعدش هی شروع کند به گفتن، شد! دفعه اولش که گفت، ما یک روایت داریم. آن پاک می‌شود دفعه دوم و سوم که تکرار بکند مورد لعن خداست. من این‌ها را نمی‌خواهم بگویم؛ رفتم یک جای دیگر، نمی‌خواستم این را بگویم. 📌حالا آن یک روایت دارد برای خودش، نه. «الْمُسْتَتِرُ بِالْحَسَنَةِ تَعْدِلُ‏ سَبْعِينَ‏ حَسَنَةً» یک. دو:«وَ الْمُذِيعُ بِالسَّيِّئَةِ مَخْذُولٌ» آن کسی که آشکارا گناه می‌کند، مرز الهی را می‌شکند آشکار، خدا او را خوار خواهد کرد. این را بدانید! صحبت کافر نیست ها، این جا صحبت کسانی است که هان؟ حسنه، سیئه مال کی‌هاست؟ مؤمنین است. 📌فهمیدی چه می‌خواهم بگویم؟! آن که می‌گوید خدا را قبول دارم، قیامت را قبول دارم، مال آن‌هاست. «وَ الْمُذِيعُ بِالسَّيِّئَةِ مَخْذُولٌ» خدا خوارش می‌کند. حالا بعد می‌رسم بعد می‌گویم، باز یک اشاره به سرِّ کار می‌کنم. 📌«وَ الْمُسْتَتِرُ بِالسَّيِّئَةِ مَغْفُورٌ لَه»؛ اما آن کسی که نعوذبالله، خطایی از او سر زد، گناهی کرد مخفیانه؛ شد؟! مقید است که آشکار نشود، کسی نفهمد. رسیدید شما به عرض من؟ این کی‌هایند؟ آن‌هایی هستند من می‌گویم، این‌ها مورد مغفرت خدا قرار می‌گیرند. 📌 پس معلوم شد در مقابل آن که آشکار معصیت می‌کند، شد؟! بی باک است و آن که نه، بی باکی ندارد؛ این‌ها با هم فرق می‌کنند. شد؟! دومی، چیه؟ مورد مغفرت خدا قرار می‌گیرد. 📌 سِرّش را می‌گویم. حالا آن جا خلوص گفتم، این جا می‌گویم چیست. پرده‌دری نسبت به حریم الهی است، مسئله این جا. شد؟! خدا از پرده‌داری،78 خوشش می‌آید و لذا چشم پوششی می‌کند. از پرده‌دری عبد، خدا بدش می‌آید. 〰️〰️〰️〰️〰️ السلام علیه السلام رحمه الله علیه 📌🔰📌🔰📌 @agamojtabatehrani