eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
730 دنبال‌کننده
200 عکس
813 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
💚💚💚💚💚💚💚 حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) : سیّد کریم پینه دوز می گفت: «از عج پرسیدم چه کار کردم که شما می آیید و من را می برید مکّه و کربلا و طیّ الارض می کنیم» 📌حضرت گفتند: «به خاطر اینکه با نفست مبارزه کردی هرچه هوای نفس است زدی کنار و آن گونه که خدا خواسته عمل کردی» رحمت الله علیه 🌸 @agamojtabatehrani
0698.mp3
11.89M
صوت جلسات شکر - آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی- جلسه هفتم
✅ بندگان خوب خدا از دیدگاه امام رضا(علیه‌السلام) چگونه‌اند؟ رُوِیَ اَنَّهُ سُئِلَ عَنِ عَلِیٍّ ابنِ مُو سَی الرِّضا عَلَیهماِ السَّلامُ عَن خِیارِ العِبادِ، «اَلَّذینَ اِذا اَحسَنُوا أَستَبشَروُا وَ اِذا اَسائُوا اِستَغفَروُا وَ اِذا اُعطوُا شَکَروُا وَ اِذَا ابتَلَوا صَبَرُوا وَ اِذا غَضِبُوا عَفَوا» ⬅️ در روایتی از امام هشتم(علیه‌السلام) در مورد بندگان خوب خدا سؤال کردند که دارای چه خصوصیاتی هستند؟ ایشان پنج خصوصیت را فرمودند، «فَقالَ عَلَیهِ‌السَّلامُ»؛ حضرت در جواب فرمودند: 🔸اوّل؛ «اَلَّذینَ اِذا اَحسَنُوا أَستَبشَروُا»؛ آنها کسانی هستند که وقتی کار نیک و طاعاتی از طاعات الهیّه را انجام می‌دهند، از این که موفّق به انجام آن شده‌اند، مسرور می‌شوند. 🔸دوم؛ «وَ اِذا اَسائُوا اِستَغفَروُا» اگر نعوذبالله، این‌ها غفلت کردند و دستشان آلوده شد به خطاکاری، این‌ها از خداوند پوزش می‌طلبند، استغفار می‌کنند و بی‌تفاوت نمی‌گذرند. 🔸سوم؛ «وَ اِذا اُعطوُا شَکَروُا»؛ اگر خداوند به آنها عطایی کرد و نعمتی به آنها عنایت کرد، سپاسگزاری می‌کنند و این‌طور نیست که بی‌تفاوت باشند، بلکه نسبت به معطی خودشان، تشکّر و سپاسگزاری می‌کنند. 🔸چهارم؛ «وَ اِذَا ابتَلَوا صَبَرُوا»؛ اگر گرهی به کارشان بیافتد و ابتلایی پیدا کنند، از خدا گِله نمی‌کنند، بلکه صبر می‌کنند و اهل شکایت نیستند. 🔸پنجم؛ «وَ اِذا غَضِبُوا عَفَوا»، اگر خشمگین شوند، عفو می‌کنند؛ انتقام نمی‌گیرند و حتّی اهل انتقام‌گیری هم نیستند. ⬅️ لذا حضرت این پنج خصوصیت را در جواب اینکه بنده‌های خوب خدا چه کسانی هستند، فرمودند؛ که اوّلی در ربط با طاعات بود، دومی در ربط با «نعوذبالله»! سیّئات، سومی در ربط با نعمت‌ها، چهارمی در ربط با ابتلائات بود و پنجمی هم در جایی بود که «نعوذبالله»!، خشمگین شوند؛ ⬅️ که همان‌طور که حضرت فرمودند، آنجا هم اهل عفو و بخششند. خوشا به حال کسی که این پنج خصوصیت در آنها باشد که برطبق این روایتی که از امام رضا(علیه‌السلام) است، این فرد از بندگان خوب خدا محسوب می‌شود. 🔸حاج آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه تحف العقول، ص (469) رحمه الله علیه @agamojtabatehrani
📍دست به گردن مرگ یا مرگ دست به گردن او❗️ 📌 «قِيلَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ (ع)»؛ به امام علی (ع) عرض شد: 📌«مَا الِاسْتِعْدَادُ لِلْمَوْتِ قَالَ أَدَاءُ الْفَرَائِضِ وَ اجْتِنَابُ الْمَحَارِمِ وَ الِاشْتِمَالُ عَلَى الْمَكَارِمِ »؛ آمادگی برای مرگ چیست؟ حضرت فرمودند: انجام واجبات، ترک محرمات وکسب ملکات پسندیده. چگونه آماده شویم برای مرگ تا از آن نترسیم و نگران نباشیم؟ 📌امام در سه جمله فرمود: «أَدَاءُ الْفَرَائِضِ» ؛ واجبات را انجام بده، 📌 «وَ اجْتِنَابُ الْمَحَارِمِ»؛ حرام های الهی را ترک کن، «وَ الِاشْتِمَالُ عَلَى الْمَكَارِمِ»؛ و خصال و ملکات پسندیده را کسب کن. 📌«ثُمَّ لَا يُبَالِي أَ وَقَعَ عَلَى الْمَوْتِ أَمْ وَقَعَ الْمَوْتُ عَلَيْهِ»؛ پس دیگر باکی ندارد که مرگ بر او واقع شود یا او بر مرگ. 📌اگراین سه چیز را مهیّا کرده باشی، دیگر باک نداری که مرگ بر تو واقع شود یا تو بر مرگ، او دست به گردن تو بیندازد یا تو دست بر گردن او. «وَ اللَّهِ مَا يُبَالِي ابْنُ أَبِي طَالِبٍ أَ وَقَعَ عَلَى الْمَوْتِ أَمْ وَقَعَ الْمَوْتُ عَلَيْهِ»1️⃣ ؛ به خدا قسم! پسر ابوطالب باشد باک ندارد که دست گردن مرگ بیندازد یا مرگ دست به گردن او بیندازد! 1️⃣ امالی صدوق، ص110 - بحار الانوار، ج68، ص263 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول @agamojtabatehrani
0699.mp3
11.61M
صوت جلسات شکر - آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی- جلسه هشتم
📍 برداشت اشتباه ازمرگ❗️ 📌 وقتی انسان تمایل به جاودانگی و خلود دارد، همین خواست خلود، دلیل بر این است که جاودانگی و بقائی وجود دارد. 📌 در این صورت معلوم می‏شود این برداشت از مرگ که به معنی نیستی مطلق است، غلط است و نیستی مطلق نسبت به انسان وجود ندارد. 📌در حقیقت تصوّر اوّل؛ یعنی میل به جاودانه‏ بودن صحیح است، ‏امّا تصوّر دوّم او که مرگ را نیستی مطلق می‏داند اشتباه است؛ چون همان تصوّر اوّل، تصوّر دوّم را باطل می‏کند. میل دارد جاودانه باشد؛ پس جاودانه خواهد بود. همین که در او میل بقا هست، بداند که باقی خواهد بود، این دو، ملازم هم هستند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول @agamojtabatehrani
0699.mp3
11.61M
💠صوت 🔰آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی -📌جلسه هشتم رحمه الله علیه 📌📌📌📌 @agamojtabatehrani
📍 از فرصت‏ها (شب پانزدهم ماه ذی القعده) استفاده کنید❗️ 📌در آیات و روایات داریم که انسان باید از فرصت ‏هایی که به‏ دستش می‏ آید کمال استفاده را بکند و فرصت را از دست ندهد. 📌از امام ‏علی (علیه السلام) روایات متعدّد و تعبیرات مختلفی نقل شده است. در یکی از آن‏ها حضرت فرمود:«إِنَّ الْفُرَصَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ فَانْتَهِزُوهَا»؛ فرصت‏ ها سریع می‏گذرد؛ مثل ابر. 📌 فرصت ‏ها را غنیمت بشمارید. «إِذَا أَمْکَنَتْ فِی أَبْوَابِ الْخَیْر»؛ آنجایی که این فرصت‏ ها برای شما درب‏ های خیر را باز می کند؛ میدان را باز می‏ کند تا شما به خیر دست پیدا کنید، 📌«وَ إِلَّا عَادَتْ نَدَما»1️⃣؛ اگر از این فرصت‏ها استفاده نکردید، بازگشت می ‏کنند و از دست می‏ روند. در حالی که شما جز پشیمانی چیز دیگری عایدتان نخواهد شد؛ یعنی تأسّف می‏ خورید برای این فرصتی که پیش آمد و می ‏توانستید از آن بهره‏ گیری کنید، ولی بهره نگرفتید. یکی از انواع این فرصت‏ها که در آثار اسلامی داریم، مسئلۀ فرصت زمانی است. 1️⃣ غرر الحکم و درر الکلم، ص 238 @agamojtabatehrani
﷽ 📍 نظر رحمت خداوند به بندگان (شب پانزدهم ماه ذی القعده) ❗️ 📌از مهمات این ماه، عمل شب نیمه آن ماه است که سید – قدس الله سره العزیز – در «اقبال» از احمد بن جعفر بن شاذان روایت کرده است که گوید: از رسول خدا مروی است که در ذی القعده شب مبارکی است و آن شب شب پانزدهم آن ماه است که خداوند به بندگان مؤمن خود به رحمت نظر می‌نماید و به کسی که در آن شب عمل به طاعت خدا کرده باشد اجری معادل اجر یک صد نفر سائحی که چشم به هم زدنی نافرمانی خدا نکرده باشد عطا می فرماید، پس چون نیمه‌شب شود در نمی‌ماند احدی که از خدا حاجتی بخواهد مگر اینکه خدا به او عطا می‌فرماید. عمل در این شب از جهت آنکه مشهور نیست و عمل کننده به آن کم است آن را خصوصیتی است که در غیر آن از اعمال شب‌های مشهور نیست و این امر نزد مراقبان امور با اهمیت است، زیرا ذکر در موقع غفلت عموم از مهمات مراقبات است و اجابت آن سریع‌تر و نزدیکتر به قبول است و اجر آن افزون تر و عظیم تر در نزد خداست، بنابراین، به پاسخ دادن به منادی کرامت خدای – جل جلاله – با کمال جد و شوق مبادرت کن و فرصت را غنیمت شمار و از خواب خود بیدار شو. 📗 کتاب المراقبات میرزا جواد آقا ملکی تبریزی رحمت الله علیه 📌شب پانزدهم شب مبارکی است، خداوند نظر رحمت می فرماید بر بندگان مؤمنین خود و کسی که در این شب به طاعت حق تعالی مشغول باشد از برای او باشد اجر صد نفر سائح یعنی روزه دار ملازم مسجد که معصیت نکرده باشد خدا را طرفه العینی چنانکه در روایت نبوی (صل الله علیه و آله و سلم) است پس این شب را مغتنم شمار و مشغول کن خود را به طاعت و عبادت و نماز و طلب حاجات از خدا همانا روایت شده که هر که سؤال کند در این شب حاجتی از خداوند تعالی به او عطا خواهد شد. 📗 کتاب کلیات مفاتیح الجنان ترجمه حجت الاسلام و المسلمین حاج سید هاشم رسولی محلاتی @agamojtabatehrani https://mojtabatehrani.com/از-فرصت‏ها-استفاده-کنید-شب-15ذی-القعده/
📍 مرگ،درب آخرت است❗️ 📌 «قَالَ رَسُولُ اللَّهَ(ص): مَا خُلِقْتُمْ لِلْفَنَاءِ بَلْ خُلِقْتُمْ لِلْبَقَاءِ»؛ شما آفریده نشدید برای فنا و نابودی؛ بلکه خلق شدید برای جاودانگی. قبلاً بیان کردم که هر شیء، اگر از کَتْمِ عَدَمْ به عرصۀ وجود بیاید، نیستی نسبت به او محال است. 📌«وَ إِنَّمَا تُنْقَلُونَ مِنْ دَارٍ إِلَى دَارٍ»1️⃣؛ شما از خانه ای به خانۀ دیگر عبور داده می شوید. (از نشئه ای به نشئۀ دیگر، از مرزی به مرز دیگر و از عالمی به عالم دیگر عبور می کنید). امام علی(ع) فرمودند: «الْمَوْتُ بَابُ الْآخِرَهِ»2️⃣؛ مرگ، درب آخرت است. 1️⃣ اعتقادات صدوق، ص40 - بحارالانور، ج58، ص78 2️⃣ غرر الحکم و درر الکلم، ص29 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول @agamojtabatehrani
0701.mp3
10.65M
💠صوت 📌آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی 🔰- جلسه دهم رحمه الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 قیامت صغری و کبری❗️ 📌انسان در سه عالم قرار می‏گیرد: اوّلی همین عالم جسمانیّات و مادّیات که به آن، عالم دنیا می گویند. 📌بعد از مرگ، عالم دیگری به نام برزخ، مثال یا عالم خیال است؛ البته نه به معنای وهم و توهّم. 📌سپس عالم نفس که به آن عالم قیامت می گویند؛ البته منظور، قیامت کبری است؛ چون دو قیامت وجود دارد: قیامت صغری و قیامت کبری. امام علی(ع) فرمودند: «مَن مَاتَ فَقَدْ قَامَت قِیَامَتُهُ»؛1️⃣ کسی که مُرد، قیامتش برپا می شود. 📌کسی که از عالم دنیا عبور کرد و وارد عالم برزخ شد وارد قیامت صغری شده است. قیامت کبرای او زمانی است که از عالم برزخ وارد قیامت شود. عبور اوّل، قیامت صغری و عبور دوّم، قیامت کبری است. 1️⃣ بحارالأنوار، ج58، ص 7 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول @agamojtabatehrani
0702.mp3
10.45M
💠صوت 📌آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی رحمه الله علیه 🔰جلسه یازدهم @agamojtabatehrani
﷽ 📍 فرق عالم دنیا و برزخ❗️ 📌رنگ، بو، طعم و امثال آن در برزخ هست و چه بسا خیلی شدیدتر و قوی‏تر از آنچه که ما در این عالم احساس می‏کنیم. عالمی وسیع‏تر از این عالم است که این دنیا پیش آن عالم، هیچ است؛ همان‏طور که عالم برزخ از نظر وسعت نسبت‌به قیامت هیچ است. در عالم برزخ سیر تکاملی وجود ندارد؛ چون آنجا مادّه نیست. 📌 سرمایۀ انسان در عالم دنیا چیزی است که آنجا در سیر اعتقادی، اخلاقی و عملی انجام داده است. 📌در حقیقت اگر انسان در این ابعاد مختلف نقایصی دارد، دیگر نمی‏تواند آن را جبران کند. عالم برزخ حکم یک قرنطینه را‏ برای رفتن به عالم بعدی دارد. عالم برزخ، عالم پاک‌سازی و تطهیر برای انسان است؛ عالم افزودن به ابعاد اعتقادی، اخلاقی و عملی نیست. 📌البته این هم از الطاف خداست؛ زیرا در عالم برزخ بر اثر فشارهایی که بر‌‏ انسان وارد می‏شود، یک سنخ ملکات رذیله و امور زشت سطحی انسان از او جدا می‏شوند. بنابراین، اگر رابطۀ این ملکات رذیله با انسان ضعیف باشد، بر اثر این فشارها در عالم برزخ، قطع می‏شود؛ لذا فرق بین عالم دنیا با برزخ این است که در اینجا سیر تکاملی هست ولی در آنجا از سیر تکاملی خبری نیست؛ 📌 اینجا عالم مادّه است که صورت به خود می‏گیرد. آنجا عالم صُوَر است. این صورت‏ها در آنجا ظاهر می‏شود. در برزخ فعلیات ظهور پیدا می‏کند و از مادّه و هیولا خبری نیست. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 📝 جلسه اول @agamojtabatehrani