eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
763 دنبال‌کننده
204 عکس
837 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 معرض لطف خدا❗️ 📌 در آن حدیث قدسی که خداوند فرمود: «لا یَسَعَنی أَرضی وَ لا سَمائی وَ لکِن یَسَعَنی قَلبَ عَبدِی المُؤمنَ».1️⃣ قید «اللیِّن» هم به قلب اضافه شده است؛ یعنی فرمود: آن دل بندۀ مؤمن من که نرم است. گناه دل را سخت می کند. ملکات سیّئه یا به تعبیر ما اخلاق مذمومه، دل را سخت می کند. باید با دلی لیّن و نرم خود را در معرض لطف خدا قرار دهیم. تا دل سخت است، دل مورد عنایت قرار نمی گیرد و با او رابطه برقرار نمی شود. 1️⃣ عوالی اللئالی، ج 4، ص 7 〰️〰️〰️〰️〰️ 📔 🏷 جلسه هشتم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 جلا دهندۀ قلب❗️ 📌چگونه زنگار کارهای خلافی که دل های ما را سخت کرده و به آن غلظت داده و مانع ایجاد نموده است، برطرف کنیم تا نرم و لَیِّن شود؟ حلّ این مسئله دو طرفی است؛ از یک طرف عبد باید کاری انجام دهد و از طرف دیگر ربّ. امّا آن کاری را که باید بنده انجام دهد؛ پیغمبراکرم(ص) در روایتی فرمود: «إِنَّ لِلْقُلُوبِ صَدَأٌ کَصَدَإِ النُّحَاسِ»1️⃣؛ برای دل ها زنگاری است، مثل زنگاری را که روی فلز ایجاد می شود. ما تعبیر می کنیم زنگ می زند. «فَاجْلُوهَا بِالِاسْتِغْفَار»؛ دل را با استغفار جلا دهید. کاری که باید عبد در ارتباط با دل و قلبش انجام دهد تا مصبّ و محلّ لطف پروردگارش قرار گیرد، این است که استغفار نماید. طلب پوزش و غفران از خداوند. 1️⃣ بحارالأنوار، ج 74، ص 174 〰️〰️〰️〰️〰️ 📔 🏷 جلسه هشتم @mojtabatehrani_ir
-297066750_-210408.mp3
1.25M
﷽ 📍 جلا دهندۀ قلب❗️ 📌چگونه زنگار کارهای خلافی که دل های ما را سخت کرده و به آن غلظت داده و مانع ایجاد نموده است، برطرف کنیم تا نرم و لَیِّن شود؟ حلّ این مسئله دو طرفی است؛ از یک طرف عبد باید کاری انجام دهد و از طرف دیگر ربّ. امّا آن کاری را که باید بنده انجام دهد؛ پیغمبراکرم(ص) در روایتی فرمود: «إِنَّ لِلْقُلُوبِ صَدَأٌ کَصَدَإِ النُّحَاسِ»1️⃣؛ برای دل ها زنگاری است، مثل زنگاری را که روی فلز ایجاد می شود. ما تعبیر می کنیم زنگ می زند. «فَاجْلُوهَا بِالِاسْتِغْفَار»؛ دل را با استغفار جلا دهید. کاری که باید عبد در ارتباط با دل و قلبش انجام دهد تا مصبّ و محلّ لطف پروردگارش قرار گیرد، این است که استغفار نماید. طلب پوزش و غفران از خداوند. 1️⃣ بحارالأنوار، ج 74، ص 174 〰️〰️〰️〰️〰️ 📔 🏷 جلسه هشتم @agamojtabatehrani
13.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 جلا دهندۀ قلب❗️ 📌چگونه زنگار کارهای خلافی که دل های ما را سخت کرده و به آن غلظت داده و مانع ایجاد نموده است، برطرف کنیم تا نرم و لَیِّن شود؟ حلّ این مسئله دو طرفی است؛ از یک طرف عبد باید کاری انجام دهد و از طرف دیگر ربّ. امّا آن کاری را که باید بنده انجام دهد؛ پیغمبراکرم(ص) در روایتی فرمود: «إِنَّ لِلْقُلُوبِ صَدَأٌ کَصَدَإِ النُّحَاسِ»1️⃣؛ برای دل ها زنگاری است، مثل زنگاری را که روی فلز ایجاد می شود. ما تعبیر می کنیم زنگ می زند. «فَاجْلُوهَا بِالِاسْتِغْفَار»؛ دل را با استغفار جلا دهید. کاری که باید عبد در ارتباط با دل و قلبش انجام دهد تا مصبّ و محلّ لطف پروردگارش قرار گیرد، این است که استغفار نماید. طلب پوزش و غفران از خداوند. 1️⃣ بحارالأنوار، ج 74، ص 174 〰️〰️〰️〰️〰️ 📔 🏷 جلسه هشتم @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 تفضّل الهی❗️ 📌 امام زین العابدین(ع) در یکی از مناجات های خود می فرماید: «وَ سُقْمِی لَا یَشْفِیهِ إِلَّا طِبُّکَ»؛ کسی نمی تواند بیماری من را درمان کند مگر مداوای تو. «وَ غَمِّی لَا یُزِیلُهُ إِلَّا قُرْبُکَ»؛ غم من را هیچ چیز نمی تواند زائل کند مگر نزدیک شدن به تو. «وَ جُرْحِی لَا یُبْرِئُهُ إِلَّا صَفْحُکَ»؛ و زخم دلم را چیزی شفا نمی دهد مگر گذشت تو. «وَ رَیْنُ قَلْبِی لَا یَجْلُوهُ إِلَّا عَفْوُکَ». غرض بیان این جمله بود؛ حضرت می فرماید: و زنگاری را که روی قلب من نشسته است چیزی نمی تواند جلا دهد مگر عفو تو. دل، چرکین و زنگار گرفته است. 📌خدایا! برای اینکه بیایی در خانۀ خودت بنشینی مانع وجود دارد؛ این مانع و زنگار را هیچ کس و هیچ چیز نمی تواند جلا دهد مگر عفو تو. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📔 🏷 جلسه هشتم @agamojtabatehrani
﷽ 📍 بیا و دلم را عوض کن❗️ 📌 روایت از امام زین العابدین(ع) از پدر بزرگوارشان امام حسین(ع) از جدّ بزرگوارشان امام علی(ع) و از پیغمبراکرم(ص) نقل شده است: 🔹️ در یکی از غزوات بر پیغمبر(ص) بسیار سخت گذشت. در روایت دارد: «قَدِاشتَدَّت»1️⃣؛ حضرت زرهی بر تن داشتند که این موجب شده بود ایشان دچار فشار و سختی بسیاری شوند. جبرئیل نازل شد و عرض کرد: «قَالَ یَا مُحَمَّدُ(ص): رَبُّکَ یَقْرَأُ عَلَیْکَ السَّلَامَ»؛ خدا به تو سلام می رساند. «وَ یَقُولُ لَکَ»؛ و به تو می فرماید: «اخْلَعْ هَذَا الْجَوْشَنَ»؛ این زره را از تنت بیرون آور و این دعا را بخوان: 🔹️«وَ اقْرَأْ هَذَا الدُّعَاءَ فَهُوَ أَمَانٌ لَکَ وَ لِأُمَّتِک»؛ این دعا موجب امان برای تو و برای امّتت می باشد. این دعا، دعای مفصّلی است 🔻. می فرماید: «یا غَفّارَ الذُّنوبِ!» و «یا سَتّارَ العُیوبِ!» این ها همه مورد ابتلای ما است. تو می دانی که در درون من چیست؟ تو گرفتاری های درونی من را بهتر از من می دانی. 🔻 «یا غَفّارَ الذُّنوبِ!» ای کسی که پوزش را نسبت به گناهان می پذیری! «یا سَتّارَ العُیوبِ» ای کسی که عیب ها را می پوشانی! «یا کاشِفَ الکُروبِ»، گرفتاری ها و تمام گره ها به دست قدرت تو باز می شود. «یا مُقَلِّبَ القُلوبِ! یا طَبیبَ القُلوبِ! یا مُنَوِّرَ القُلوبِ! یا أَُنیسَ القُلوبِ!» همه راجع به دل است. 🔹️ بیا و دلم را عوض کن! آن را الهی کن! دل بیمار مرا شفا بده! دل تاریک مرا نورانی کن! تو مونس قلب من باش! «یا مُرِّجَ الهُموم! یا مُنَفِّسَ الغُموم!» قالب دعا و اینکه چگونه با او حرف بزنیم همین ها است. 1️⃣ بحارالأنوار، ج 91، ص 382 〰️〰️〰️〰️〰️ 📔 🏷 جلسه هشتم ▪️▫️▪️▫️▪️▪️▪️ @agamojtabatehrani
🍃🍃🍃 بیهوده گویى قسمت دوم ۳ – سخن نابجا 📌سخن کافى و به اندازه درباره موضوع سودمند و مفید، اگر بیرون از جایگاه مناسبش گفته شود، از اقسام کلام بى فایده شمرده مى شود. نابجایى سخن ، گاه از عدم تناسب سخن با مخاطب پدید مى آید؛ ماننده اقامه برهان هاى غامض و دشوار براى عوام ، و گاه از نبود تناسب زمانى ، مکانى و…مخاطب حاصل مى شود؛ مانند سخن گفتن با افرادى که از فرط خستگى ، توان گوش ‍ سپردن به سخنان گوینده را ندارند. 📌پرسش بى فایده را هم مى توان از اقسام کلام بیهوده به شمار آورد که در این قسم نیز گاه از امرى بى فایده ، پرسیده مى شود؛ 📌 مانند آن شخص که پس از کلام امیر مؤ منان على (علیه السلام ): سلونى قبل ان تفقدونى ؛ از من بپرسید پیش از آن که مرا در میان خود نیابید، از تعداد موهاى سر و صورت خویش پرسید و گاه از کسى مى پرسد که به پاسخ گفتن قدرت یا رغبت ندارد. 📌همه این ها افزون بر این که وقت پرسش ‍ کننده را از بین مى برد، وقت پاسخ دهنده را نیز هدر مى دهد و او را به زحمت مى اندازد.این در صورتى است که آفتى متوجه آن دو نشود و طرح پرسش براى اظهار فضل ، فخر فروشى و تحقیر طرف مقابل نباشد؛ وگرنه افزون بر نابودى عمر، انسان را به وادى گناه نیز مى کشاند و بى مقدار مى کند. براى پاسخ دهنده نیز ممکن است پیامد زشتى را به همراه داشته باشد؛ 📌براى نمونه ؛ آن گاه که روزه دارى را نا آگاهانه به خوردن و آشامیدن فرا مى خوانند و او مى پرهیزد، از او مى پرسند: ((روزه هستى ؟)) با این پرسش ، چند مشکل براى پاسخ دهنده پدید مى آید. اگر بگوید روزه نیستم ، دروغ گفته است . اگر بگوید روزه هستم ، از پاداش عبادت پنهانى او کاسته شده است . 📌اگر پاسخ مثبت دهد و از این پاسخ ، انگیزه لذت و غرور داشته باشد، به ورطه((ریا)) افتاده و اگر پاسخ ندهد، به پرسش کننده توهین کرده است . 📌 همچنین اگر از شخصى چیزى بپرسد که او نمى خواهد در آن مورد پاسخى دهد و دوست دارد مساءله از دید پرسش کننده یا دیگران پنهان بماند، در این جا پرسش کننده نه تنها وقت پربار خود را هدر داده ، بلکه وقت طرف مقابل خود را نیز گرفته و تباه کرده است بدون این که نتیجه خاصى از گفتار خود گرفته باشد. به این ترتیب ، پرسش بى فایده ، از بدترین نوع کلام بى فایده است . اخلاق الهی جلد چهارم آفات زبان//استاد ایت الله مجتبی تهرانی ✅✅ ادامه دارد... درس اخلاق@dars_akhlaq ➖🔻➖🔻➖🔻 @agamojtabatehrani