eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
773 دنبال‌کننده
207 عکس
851 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📍 نقش حیا روی شهوت❗️ 📌 وقتی که شهوت شراره می کشد و عمل زشت سر می زند، حیا یک حالت بازدارندگی دارد؛ نمی گذارد عمل کند. در درون انسان غوغا به پا می شود؛ امّا حیا جلوی آن را می گیرد. بر سر نفس می زند.حیوان نفس می خواهد به این طرف و آن طرف بزند امّا حیا، افساری است که جلوی آن را می گیرد و نمی گذارد پا بگیرد؛ نفس را به حالت اعتدالی می آورد و نگاه می دارد؛ روی آن فشار می آورد. نقش حیا روی شهوت، این است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📗 📝 جلسه هشتم @agamojtabatehrani
﷽ 📍 آزادی حیوانی مساوی اسارت انسانی 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 📌 اگر کسی حیا نداشته باشد، آزادی ندارد. جامعه هم این طور است. مسئلۀ آزادی انسانی است و ما حتّی نمی خواهیم بحث مذهبی هم بکنیم؛ بحث انسانی را مطرح کردم و بحث دین را مطرح نکردم. جامعه ای که حیا ندارد، «آزادی انسانی» ندارد. اگر حیا داشته باشد، آزادی انسانی دارد؛ عقلشان سرِ جا است. اگر بحث «آزادی حیوانی» را می گویید، «آزادی حیوانی» مساوی با اسارت انسانی و عقل است. تا زمانی که حیا باشد، آزادی حیوانی نیست. این مطالب را خوب دقّت کنید! 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📗 📝 جلسه هشتم @agamojtabatehrani
﷽ 📍 صفات آزادگی❗️ 📌 روایت از امام علی(ع) است که می فرماید: «إِنَّ الْحَيَاءَ وَ الْعِفَّةَ مِنْ خَلَائِقِ الْإِيمَانِ»1️⃣؛ حیا و عفّت از خوهای ایمانی است؛ این نکته اوّل که بحث مکتبی مطرح است. خوب دقّت کنید! در این روایت اوّلِ بحث، بحث مکتبی است که حیا و عفّت خوی ایمانی است؛ امّا بعد «وَ إِنَّهُمَا لَسَجِيَّةُ الْأَحْرَارِ وَ شِيمَةُ الْأَبْرَارِ»؛ و این دو صفت، صفت آزادگان است؛ صفت احرار است. 📌احرار چه کسانی هستند؟ انسان های آزاده. بحث انسانیّت است. البتّه نه آن هایی که از انسانیّت آزاد شده اند؛ این دو مطلب است؛ یک وقت می گویی: می خواهیم از انسانیّت او را آزاد کنیم و یک وقت می گویی: می خواهیم از اسارت حیوانیّت او را آزاد کنیم. 📌 صحبت از آن هایی است که از نظر انسانی آزاده هستند نه اینکه از انسانیّت آزاد شده اند؛ آن ها کسانی هستند که از نظر حیا بر همگان تقدّم دارند. هرچه حیا بیشتر، آزادگی انسانی بیشتر؛ چون عقل انسان سرجاتر است. از این طرف هرچه نعوذبالله بی حیاتر از نظر اعمال حیوانی آزادتر؛ لذا دست انسان به هر جنایتی آلوده می شود. 1️⃣ غررالحکم، ص 239 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📗 📝 جلسه هشتم @agamojtabatehrani
﷽ 📍 هدایتِ خود سر❗️ 📌 روایتی است از پیامبراکرم(ص) که می فرماید: «قَالَ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ: عِبَادِي كُلُّكُمْ ضَالٌّ إِلَّا مَنْ هَدَيْتُه»1️⃣؛ خدا فرموده است: ای بندگان! این را بدانید که همۀ شما اگر مِنهای من باشید، گمراهید. 🔻خودسَر نمی توانید به خدا برسید، مگر آنکه من شما را راهنمایی کنم. «هدایت»؛ یعنی ساختن به دستِ من؛ یعنی من شما را بسازم. 1️⃣ بحارالأنوار، ج 5، ص 198 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه ششم @agamojtabatehrani
💠انسان منهای خدا گمراه است 🔹️🔹️➖🔸️🔸️ روایتی است از پیامبراکرم(صل الله علیه وآله و سلم) که می‌فرماید: «قَالَ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ: عِبَادِي كُلُّكُمْ ضَالٌّ إِلَّا مَنْ هَدَيْتُه»[*]؛ 📌خدا فرموده است: ای بندگان! این را بدانید که همۀ شما اگر مِنهای من باشید، گمراهید.خودسَر نمی‌توانید به خدا برسید، مگر آنکه من شما را راهنمایی کنم. «هدایت»؛ یعنی ساختن به‌دستِ من؛ یعنی من شما را بسازم. لذا در جلسات قبل به «خداساخته» تعبیر کردم که البتّه این هدایت، اعمّ از «تشریعی» و «تکوینی» است: «وَهَدَیناٰهُ النَّجْدَیْن»[1]؛ و امثال این آیات که من قصد ندارم وارد این بحث بشوم. 📌در ادامۀ روایت می‌فرماید: «وَ كُلُّكُمْ فَقِيرٌ إِلَّا مَنْ أَغْنَيْتُهُ وَ كُلُّكُمْ مُذْنِبٌ إِلَّا مَنْ عَصَمْتُهُ».[2] فقط جملۀ اوّل مورد استشهادم بود که مربوط‌به خود خدا است. حالا بیاییم یک‌مرتبه پایین‌تر؛ یعنی کسانی که خداساخته هستند و مأموریت دارند دیگران را بسازند که منظور، انبیای عظام(علیهم السلام) هستند. ➖🔻➖🔻➖🔻➖ @agamojtabatehrani
﷽ 📍 روش دعا❗️ 📌 در روایتی است که امام باقر(ع) تشریف داشتند و شخصی نزد حضرت بود. یک دفعه آن شخص شروع کرد با خدا مناجات کردن. به اصلاح حالی به او دست داده بود! گفت: «اللَّهُمَّ أَغْنِنَا عَنْ جَمِيعِ خَلْقِك»1️⃣؛ خدایا! ما را از تمام مردم بی نیاز کن. حالا جریان چه بوده، نمی دانم. «فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ(ع): لَا تَقُلْ هَكَذَا!»؛ حضرت فرمودند: این طور نگو که درست نیست. «وَ لَكِنْ قُل!»؛ بلکه این طور بگو: «اللَّهُمَّ أَغْنِنَا عَنْ شِرَارِ خَلْقِك»؛ خدایا! ما را از انسان هایی که شرّ هستند، بی نیاز کن؛ نه از همۀ مردم. 🔻 به قول ما حضرت علّت آن را هم با این جمله به او فرمودند: «فَإِنَّ الْمُؤْمِنَ لَا يَسْتَغْنِي عَنْ أَخِيهِ»؛ مؤمن از برادر مؤمنش هیچ وقت بی نیاز نیست. زندگی ما اجتماعی است و همه با هم رابطه داریم. نمی شود رابطه نباشد، 🔹️ امّا باید این رابطه با آدم های خوب باشد نه شرّ؛ باید مؤمن در جامعه از این اشرار بی نیاز باشد؛ لذا حضرت می فرمایند: این طور بگو و این طور دعا کن. 1️⃣ بحارالأنوار، ج 75، ص 172 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📖 🏷 جلسه ششم @agamojtabatehrani
﷽ 📍 صفات آزادگی❗️ 📌 روایت از امام علی(ع) است که می فرماید: «إِنَّ الْحَيَاءَ وَ الْعِفَّةَ مِنْ خَلَائِقِ الْإِيمَانِ»1️⃣؛ حیا و عفّت از خوهای ایمانی است؛ این نکته اوّل که بحث مکتبی مطرح است. 🔰خوب دقّت کنید! در این روایت اوّلِ بحث، بحث مکتبی است که حیا و عفّت خوی ایمانی است؛ امّا بعد «وَ إِنَّهُمَا لَسَجِيَّةُ الْأَحْرَارِ وَ شِيمَةُ الْأَبْرَارِ»؛ و این دو صفت، صفت آزادگان است؛ صفت احرار است. احرار چه کسانی هستند؟ انسان های آزاده. بحث انسانیّت است. البتّه نه آن هایی که از انسانیّت آزاد شده اند؛ این دو مطلب است؛ یک وقت می گویی: می خواهیم از انسانیّت او را آزاد کنیم و یک وقت می گویی: می خواهیم از اسارت حیوانیّت او را آزاد کنیم. صحبت از آن هایی است که از نظر انسانی آزاده هستند نه اینکه از انسانیّت آزاد شده اند؛ آن ها کسانی هستند که از نظر حیا بر همگان تقدّم دارند. هرچه حیا بیشتر، آزادگی انسانی بیشتر؛ چون عقل انسان سرجاتر است. از این طرف هرچه نعوذبالله بی حیاتر از نظر اعمال حیوانی آزادتر؛ لذا دست انسان به هر جنایتی آلوده می شود. 1️⃣ غررالحکم، ص 239 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📗 📝 جلسه هشتم @agamojtabatehrani