eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
730 دنبال‌کننده
200 عکس
772 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ ◾️روضه شهادت حضرت علی علیه السلام 〰〰〰〰〰 🎞 علیه السلام تسلیت باد حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 🔰 تغییر غیرممکن نیست!! 📍 تقدیر ثبت و ضبط شده و بلا با دعا امشب خداوند عوض می‌کند❗️ 📌امّا راجع به شب بیست و سوّم؛ این را قبلاً هم گفته ام و چه بسا تکراری باشد، ولی تذکّرش خوب است. ممکن است به ذهن بیاید که شب بیست و یکم را رد کردیم و هرچه بنا بود، برای ما نوشتند و سرنوشت ما نوشته شد؛ چون امور را در بیست و سوّم امضا می كنند؛ یعنی آقا توشیح می كند. 🔸 پس تغییر غیرممکن است. جواب: خیر. این طور نیست که نتوان در نوشتۀ بیست و یکم تصرف نكرد؛ بلکه با اینکه قبول داریم كه شب بیست و سوّم شب امضاست، امّا می شود در آن تغییراتی ایجاد كرد: «یَمْحُوا اللَّهُ ما یشاءُ وَ یثْبِتُ»1️⃣؛ در اینجا هیچ اشکالی ندارد و تقدیر را عوض می کنند. 🔸در شب بیست و سوّم اگر دیدی كه سال آینده شرایط خوبی نداشت، درِ خانه خدا برو، پافشاری کن و به خدا بگو كه شرایط به بهترین وجه باشد، این را عوض خواهند كرد. امام‌هفتم (ع) فرمودند: «عَلَیكُمْ بِالدُّعَاءِ فَإِنَّ الدُّعَاءَ لِلَّهِ وَ الطَّلَبَ إِلَى اللَّهِ یَرُدُّ الْبَلَاءَ»، بر شما باد به اینکه دعا کنید. 🔸 از خدا درخواست کنید كه این طلب، بلا، بدی ها و هر نوع گرفتاری را رد می كند، «یرُدُّ الْبَلَاءَ وَ قَدْ قُدِّرَ وَ قُضِیَ وَ لَمْ یَبْقَ إِلَّا إِمْضَاؤُهُ»2️⃣؛ دعا بلا را رد می کند. این، همان بلایی است كه تقدیر شده و به عنوان قضا و قدر نوشته شده، ولی هنوز امضا نشده است. 🔸 بدانید كه امشب، شب سرنوشت است؛ چون اگر شب بیست و یکم، آنچنان که دلمان می خواست، از لحاظ تمام ابعاد دنیوی و اُخروی، آن طور كه باید نوشته نشده بود؛ امشب می توانی درِ خانه خدا بروی و دعا کنی كه: خدایا! تقدیرم را بر گردان و برای من همه را خوب کن. او قبول می کند؛ لذا بزرگان ما روی شب بیست و سوّم بیشتر تکیه می کردند. توجه کنید! می گفتند: شب بیست و سوّم است که شب سرنوشت ساز است. 1️⃣خداآنچه را بخواهد محو يا اثبات مى كند. سورۀ مباركۀ رعد، آیۀ39 2️⃣ الكافی، ج 2، ص470- وسائل الشیعه، ج 7، ص36 〰〰〰〰〰 📝 ◾️حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 خداوندا! چه چیزی ما را به درخواست از تو وا می‌دارد❗️ 📌این جملات از امام‌زین العابدین(ع) است: «اللَّهُمَ إِنَّهُ یَحْجُبُنِی عَنْ مَسْأَلَتِكَ خِلَالٌ ثَلَاثٌ، وَ تَحْدُونِی عَلَیهَا خَلَّةٌ وَاحِدَةٌ»؛ 📌 خدایا! سه چیز مرا باز می دارد تا از تو درخواست كنم. دقّت كنید! این همان، نظر اوّل است؛ یعنی وقتی به خودم، سوابقم، اعمالم و رفتارم با تو نظر می كنم، موجب می شود كه من از تو درخواست نكنم؛ هیچ تعارف هم ندارم. از آن طرف، تنها یك چیز مرا وامی دارد كه از تو درخواست كنم و آن نظر كردن به توست، نه خودم؛ امّا وقتی به خودم نظر كردم، 📌«یَحْجُبُنِی أَمْرٌ أَمَرْتَ بِهِ فَأَبْطَأْتُ عَنْهُ»؛ مرا باز می دارد كه از تو درخواست كنم. فرمانی را تو به من دادی و امر كردی كه این كار را بكنم، ولی من در انجام آن كندی و كوتاهی كردم. در این اوّلی به خودم نگاه كردم. 📌 دوّم، «وَ نَهْیٌ نَهَیْتَنِی عَنْهُ فَأَسْرَعْتُ إِلَیْه »؛ نهی ای كه تو نسبت به من كردی؛ که آن كار را نكن، امّا من به سرعت رفتم و همان خطا و گناه را كردم. 📌 این را كه نگاه می كنم، می بینم كه مربوط به خودم است و من را از اینكه از تو درخواست كنم باز می دارد، «وَ نِعْمَةٌ أَنْعَمْتَ بِهَا عَلَیَّ فَقَصَّرْتُ فِی شُكْرِهَا»؛ و نعمتی كه به من عنایت كردی، من در سپاسگزاری آن كوتاهی كردم. سپاسگزاری و شكر نعمت چیست؟ شكر نعمت، یكی قلبی داریم و یكی زبانی و دیگری عملی است. 📌 اینجا اشاره به شکر نعمت عملی است. شكر كنم؛ یعنی باید در راه رضای تو مصرف كنم، امّا نكردم، «وَ یحْدُونِی عَلَى مَسْأَلَتِكَ تَفَضُّلُكَ عَلَى مَنْ أَقْبَلَ بِوَجْهِهِ إِلَیكَ، وَ وَفَدَ بِحُسْنِ ظَنِّهِ إِلَیكَ1️⃣»؛ 📌و آنچه مرا به درخواست كردن وا می دارد، نگاه به توست. به خودم نگاه نمی كنم.آنچه مرا به درخواست كردن از تو می كشاند، تفضّل تو بر كسی است كه به درگاهت رو آورده و با خوش گمانی به سوی تو می آید. 1️⃣ الصحیفۀ السجّادیّه، دعا 12 〰〰〰〰〰 📕 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 تعبیری از امام سجّاد(ع)خدایا! شتر دیدی ندیدی! گناه از من دیدی، ندیدی ❗️ 📌یك تعبیر ساده ای در گذشته كردم و گفتم: خدایا! شتر دیدی ندیدی! گناه از من دیدی، ندیدی! تصوّر نكنید كه این جمله همین طور از دهانم در آمده. اصلاً و ابداً این طور نیست. طاووس یمانی می گوید: در مسجدالحرام بودم. شنیدم كه امام‌زین العابدین(ع) در مسجدالحرام این جملات را می گوید: «سُبْحَانَكَ تُعْصَى كَأَنَّكَ لَا تَرَى »؛ ای خدا! تو منزّهی. ای خدایی كه معصیت و نافرمانی تو می شود! امّا گویی نمی بینی. این، همان جمله است. در اینجا می گوید: نه اینكه نمی بینی؛ بلكه گناه را ندیده می گیری. ببینید چه تعبیر زیبایی است! «وَ تَحْلُمُ كَأَنَّكَ لَمْ تُعْصَ»؛ بردباری به خرج می دهی و انگار اصلاً معصیت و نافرمانی تو را نكرده ایم، «تَتَوَدَّدُ إِلَى خَلْقِكَ»؛ به مخلوقت محبّت و لطف می كنی، چرا؟ چون كارهایت كارهای خوب است، «بِحُسْنِ الصَّنِیعِ»؛ به مخلوقت محبّت می كنی، یعنی با آن ها خوب رفتار می كنی. 📌«بِحُسْنِ الصَّنِیعِ كَأَنَّ بِكَ الْحَاجَةَ إِلَیهِمْ»؛ مثل كسی كه به مخلوقش احتیاج دارد، چون ما این طور هستیم. مثلاً اگر بفهمیم به كسی احتیاج داریم، او را خیلی تحویل می گیریم؛ برای اینكه فطرت ما همین است. می گوید: با مخلوقت خوب رفتار می كنی، كأنّه به او احتیاج داری. مثل تعبیرات عوامانۀ خودمان است؛ وقتی در این شرایط به خودمان می گوییم: باید هوای فلانی را داشته باشیم، کارمان در دست اوست. 📌در اینجا هم می گوید: با خوب رفتار كردن با آن ها، به خلق خود محبّت می كنی، «كَأَنَّ بِكَ الْحَاجَةَ إِلَیهِمْ»؛ مثل كسی كه به او احتیاج دارد، 📌 «وَ أَنْتَ یا سَیّدِی الْغَنِی عَنْهُم »؛ و حال آنكه ای آقای من! تو از این بی نیاز هستی. بعد دارد: «ثُمَّ خَرَّ إِلَى الْأَرْضِ سَاجِداً»1️⃣؛ طاووس‌یمانی می گوید: یك وقت دیدم امام‌زین العابدین(ع) روی زمین افتاد و شروع كرد به سجده كردن. 🔸فرصت نداشتم تا تعبیراتی را كه می كنم توضیح بدهم. فقط گفتم اشاره ای بكنم تا دوستان به این مقداری كه در جلساتمان هستند، بی بهره نمانند. من و تو خدا را نشناخته ایم. ببینید كه چطور اولیای الهی با او صحبت می كنند؟ این اولیا، كسانی هستند كه شناخت دارند. 1️⃣ بحارالأنوار، ج 84، ص200 〰〰〰〰〰 📕 📝 جلسه بیست و سوم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله @agamojtabatehrani
📍 از مختصر باقیماندۀ ماه مبارک رمضان بهترین بهره را بگیریم❗️ 📌امام زین‎العابدین سلام الله علیه در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان این دعا را از اوّل شب تا آخر شب مکرّر می‎خواندند: «اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي التَّجَافِيَ عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الْإِنَابَةَ إِلَى دَارِ الْخُلُودِ وَ الِاسْتِعْدَادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ»1️⃣؛ 📌بار خدایا! دوری‏گزیدن از خانهٔ فریب دنیا و بازگشت به سوی خانهٔ جاودانه آخرت را روزی من کن! این طرف، نشئهٔ دنیا و آن طرف نشئه آخرت است؛ خدایا! آمادگی برای کوچ کردن از این نشئه قبل از فرا رسیدن مرگ را روزی من کن! استعداد برای کوچ هم در جایی مطرح می‏شود که توشهٔ راه را به همراه داشته باشی. 📌در روایت نقل شده است که خداوند هنگام افطار شب‎های ماه مبارک رمضان، در هر شب هزار هزار نفر را از آتش جهنّم نجات داده و آن‏ها را مشمول رحمت و غفران خود می‏کند. خوشا به حال کسانی که توانستند در این ماه مبارک رمضان، بهترین بهره را از آن بگیرند! سرآمد بهره‎ها همین غفران الهی بود. 📌خوشا به حال کسانی که توانستند خودشان را از معاصی و تبعات معاصی تطهیر کنند! همین پاکیزگی و برطرف کردن حجاب‏های ظلمانی، موجب می‎شود که دعاهای آنها زودتر به اجابت برسد. 📌خوشا به حال کسانی که از این ماه رمضان توشه‏ای برای سفر آخرت خودشان تهیّه کردند و بار خودشان را بستند و برای رفتن در آن خانهٔ مستقر جاودانه، مهیّا شدند! 📌خوشا به حال آن‏هایی که خانهٔ جاودانه خود در آخرت را آباد کردند! بکوشید تا از این مختصر وقتی که از ماه مبارک رمضان باقی مانده است، بهترین بهره را بگیریم و از کثافات و تبعات خطاها و معاصی، خودمان را نجات دهیم. 1️⃣ بحارالأنوار،ج95، ص63- اقبال‌الاعمال، ج1، ص228 – زادالمعاد ،ص129_ مفاتیح الجنان 〰〰〰〰〰 📚 📝 جلسه بیست و دوم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 خداوند در شب آخر ماه رمضان دوبرابر می‌بخشد❗️ 📌امام‌صادق(ع) می فرمایند:«إِنَّ لِلَّهِ تَعَالَى فِي كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ عِنْدَ الْإِفْطَارِ سَبْعِينَ أَلْفَ أَلْفِ عَتِيقٍ مِنَ النَّارِ»؛ خداوند در هر شب از ماه مبارک رمضان، هنگام افطار هفتاد هزار هزار شخص را که همه مستوجب آتش هستند، از آتش نجات می دهد. 📌«فَإِذَا كَانَ آخِرُ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ»؛ شب آخر ماه رمضان که می شود، «أَعْتَقَ فِيهَا مِثْلَ مَا أَعْتَقَ فِي جَمِيعِهِ»؛1️⃣خداوند به مقدار تمام آنچه را در ماه رمضان از آتش نجات داده است، نجات می دهد. 📌امام‌صادق(ع) فرمودند: «إِذَا كَانَ أَوَّلُ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ غَفَرَ اللَّهُ لِمَنْ شَاءَ مِنَ الْخَلْقِ»؛ وقتی که شب اوّل ماه رمضان می شود، خداوند هر کس از مخلوقاتش را که مورد مشیّت‎اش قرار بگیرد تا او را بیامرزد مورد غفران قرار می دهد. «فَإِذَا كَانَتِ اللَّيْلَةُ الَّتِي تَلِيهَا ضَاعَفَهُم »؛ شب اول به هر مقدار بود، شب دوم، دو برابر، 📌 «فَإِذَا كَانَتِ اللَّيْلَةُ الَّتِي تَلِيهَا ضَاعَفَ»؛ و هر شب بعد از شب دیگر، دو برابرِ شب قبل بخشیده می‎شوند، «كُلَّ مَا أَعْتَقَ حَتَّى آخِرَ لَيْلَةٍ فِي شَهْرِ رَمَضَان »؛ تا شب آخر می شود، «تُضَاعَفُ مِثْلَ مَا أَعْتَقَ فِي كُلِّ لَيْلَة»؛2️⃣ 🔸 که دو برابر آنچه را در هر شب بخشیده و از آتش نجات داده بود، نجات می دهد. برای ما بزرگترین، بالاترین و ارزش مندترین اثر الهی درماه مبارک رمضان همین است؛ یعنی آمرزش و تطهیر. 1️⃣ وسائل الشيعه، ج 10، ص 317 - بحارالأنوار، ج 95، ص187 2️⃣ إقبال الأعمال، ج 1، ص3 〰〰〰〰〰 📚 📝 جلسه بیست و هشتم 🔸حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥خداحافظ ای ماه دوست داشتنی... 🌙وداع جانسوز آیت الله آقا مجتبی تهرانی با ماه مبارک رمضان ┄┄┅═✧❁🎙❁✧═┅┄ 📚 🔸حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📌ما بدتر از مشرکینی نبودیم که!!! 📍 آیا از برکات این ماه بهره‌ای برده‌ایم؟ لحظات باقیمانده را قدر بدانیم❗️ 📌صحبت یک یا دو روایت نیست، می‎خواستم فقط این را بگویم که ما ماه رمضان را درک کردیم، امّا چه چیز گیرمان آمده است می توانید بگویید؟ در این ماه مبارکی که همۀ برکات، درون آن بوده است؛ تا جایی که خواب در آن، عبادت و نفس ها تسبیح است و این همه لطف از ناحیه خداوند آمده است؛ 📌آیا بهره ای برده‎ایم یا نبردیم؟ گفتم که این روایات را بخوانم و بگویم: بیایید امشب را غنیمت بشماریم. امشب برویم در خانه خدا و بگوییم: خدایا! غلط کردیم؛ خدایا! ما را ببخش. 📌تو این همه را بخشیدی، ما را هم ببخش. ما بدتر از مشرکینی نبودیم که توبه کردند و توبه شان را قبول کردی؛ ما به ظاهر مؤمن هستیم، مسلمان هستیم و قبولت داریم. امشب ما را دست خالی رد نکن؛ تو اکرم الاکرمین هستی. از خدا بخواهیم حاجات ما و دیگران را بدهد. 📌این را تذکّر بدهم: امشب، چون درها باز است و تا سحر بسته نشده و فرصت دارید تا هم از خدا برای خودتان درخواست کنید و هم برای دیگران. البته دعای برای دیگران بهتر است؛ 📌چون در روایات داریم که چند هزار برابر اجر می‎دهند و دعایی که دیگران در حقّ ما می کنند، مستجاب می شود، امّا معلوم نیست که دعای خودمان مستجاب بشود یا نشود. 📌در روایت دارد که به حضرت‌موسی(ع) خطاب شد: تو مرا به زبانی بخوان که هرگز با آن زبان معصیت نکرده‎ای. گفت: خدایا! من چگونه می توانم این کار را بکنم؟ بالاخره از این زبان خطا صادر شده است. 📌خطاب شد: بگو تا دیگران برای تو دعا کنند؛ چون به زبان دیگران، معصیت نکرده ای. چنین سفارشی برای این است که در مورد دیگران خیلی دعا کنید؛ خدا چند هزار برابر آن به شما می‎دهد. 📌این فقط مروری بود و می‎خواستم تذکّری بدهم. ضمناً من هم از کسانی باشم که دعایم می‎کنید. 🔸از همۀتان تقاضا می کنم من را هم دعا کنید. تعارف نمی کنم و جدّی می‎گویم؛ من محتاج دعای شما هستم. آمدم این را به شما بگویم: امشب، شب آخر ماه رمضان است؛ برای من دعا کنید تا من هم از این فرصت در حقّ خودم استفاده کرده باشم. 〰〰〰〰〰 📝 🔸حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 خدایا! ماهم یکی از آن بخشیده شده‌های این ماه باشیم❗️ 📌در خطبه ای، پیغمبراکرم(ص) خطاب به مردم فرمودند: این، مهم است، «فَإِنَّ الشَّقِيَّ مَنْ حُرِمَ غُفْرَانَ اللَّهِ فِي هَذَا الشَّهْرِ الْعَظِيمِ»1️⃣ یعنی شقی تر از این نداریم که ماه مبارک رمضان بیاید و تمام بشود و آن شخص مورد مغفرت واقع نشود. 📌خدا شاهد است من این روایات را که نگاه می کردم گفتم: امشب که شب آخر است و بنای تو بر این است که بیایی و به اندازه تمام ماه ببخشی، خدایا! پس ما هم یکی از آن‎ها باشیم. امام‌صادق(ع) فرمودند: «قَالَ: مَنْ لَمْ يُغْفَرْ لَهُ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ لَمْ يُغْفَرْ لَهُ إِلَى قَابِلٍ إِلَّا أَنْ يَشْهَدَ عَرَفَةَ»؛ 📌کسی که در ماه مبارک رمضان مورد مغفرت خداوند قرار نگیرد، دیگر در آینده امید مغفرتی برای او نیست مگر اینکه، روز عرفه در عرفات دعا کند تا خدا از او بگذرد. دقّت کنید! می خواستم بگویم: اثر برجسته ای که در تمام روایات وجود دارد، چیست، که آن، مسئلۀ «مغفرت» است. 1️⃣عيون أخبار الرضا(ع) ، ج 1، ص 295 - وسائل الشيعه، ج 10، ص313 - بحارالأنوار، ج 93، ص356 2️⃣ الكافی، ج 4، ص66 - وسائل الشيعه، ج 10، ص 305- بحارالأنوار،ج 93، ص342 〰〰〰〰〰 📚 ◾️حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 مهربانی بی دریغ الهی❗️ 📌چند جمله از امام زین العابدین(ع) می روم که در دعای روز عید فطر فرمودند. در صحیفۀ سجادیه دعای چهل و ششم است: « یا مَنْ یرْحَمُ مَنْ لَا یرْحَمُهُ الْعِبَادُ»؛ که خطاب به خداوند است. اوّل دعا هم از همین جا شروع می شود. ای موجودی که رحم می کنی به کسی یا کسانی که بندگان به او رحم نمی کنند. 📌. چه بسا اشارۀ به این باشد که تو موجودی هستی که اگر با تو بد کردند، تو به آنها خوبی می کنی. « یَا مَنْ یرْحَمُ مَنْ لَا یَرْحَمُهُ الْعِبَادُ»؛ آدمی که زشت کار است و بندگان خدا حاضر نیستند به او مهربانی کنند، مطرود است. امّا هیچ گاه بنده ای از درگاه تو با همۀ زشت کاری ها مطرود نمی شود. 📌 « وَ یَا مَنْ یَقْبَلُ مَنْ لَا تَقْبَلُهُ الْبِلَادُ»؛ جنبۀ کنایی دارد: ای کسی که می پذیرد شخصی را که شهرها او را نمی پذیرند! بلاد، دنبالۀ همان است. اگر شخصی در شهری به زشت کاری مشهور شده باشد، می گوییم: این شهر او را نمی پذیرد. اوّلی جنبۀ شخصی داشت. دوّمی جنبۀ عمومی پیدا می کندو توسعه می دهد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📝 جلسه بیست و نهم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 دعا، انابه و توبه موجب رفع بلا از جامعه می‌باشد❗️ 📌روایتی از امام‌علی(ع) است كه در آنجا دافعه و رافعه را توضیح می دهد. و جلسۀ گذشته هم به مسئلۀ معصیت اشاره كردم. حضرت‌فرمود: «مَا زَالَتْ نِعْمَةٌ وَ لَا نَضَارَةُ عَيْشٍ إِلَّا بِذُنُوبٍ اجْتَرَحُوا»؛ هیچ نعمت و خرّمی و زندگی ای به زوال نمی آید، مگر به سبب گناهانی كه صاحبان آن مرتكب شده اند. اینجا بحث جامعه است كه وقتی گناه فراگیر شد، بیچاره می شویم؛ به چه كنم، چه كنم می افتیم و نان شب هم برای خوردن، نداریم. «أَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ»؛ خدا هرگز به بندگانش ستم نمی كند؛ بلكه كاركرد دست من و تو، اثر وضعی آن است. «وَ لَوْ أَنَّهُمُ اسْتَقْبَلُوا ذَلِكَ بِالدُّعَاءِ وَ الْإِنَابَةِ لَمْ تَنْزِلْ»؛ اگر آن ها با دعا و توبه به استقبال نعمت ها می رفتند، این نعمت ها و خوشی ها رو به زوال نمی رفت. اینجا مسئلۀ دافعیّت است؛ یعنی دعا، انابه و توبه جلوی زوال نعمت را می گیرد. این، همان است كه به صورت كلّی مطرح شده بود؛ امّا در اینجا امام‌علی(ع) آن را باز كرد. «وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذَا نَزَلَتْ بِهِمُ النِّقَمُ وَ زَالَتْ عَنْهُمُ النِّعَمُ فَزِعُوا إِلَى اللَّهِ بِصِدْقٍ مِنْ نِيَّاتِهِمْ وَ لَمْ يَهِنُوا وَ لَمْ يُسْرِفُوا». اگر زمانی كه بلا نازل شد و گرفتاری فراگیر آمد، «وَ زَالَتْ عَنْهُمُ النِّعَمُ»؛ و نعمت هایشان گرفته شد، در اینجا با خلوص نیّت به خداوند پناه می بردند و سستی و زیاده روی و اسراف كاری را كنار می گذاشتند، «لَأَصْلَحَ اللَّهُ لَهُمْ كُلَّ فَاسِدٍ»؛ خدا همه تباهی آن ها را سامان می داد؛ «وَ لَرَدَّ عَلَیهِمْ كُلَّ صَالِحٍ»1️⃣؛ و چیزهایی را كه گرفته بود، به آن ها برمی گرداند. لذا این مطالبی كه مطرح كردم، برای این بود كه كمال استفاده را بكنید تا از جامعۀ ما رفع بلا بشود. نمی گویم برای خودتان دعا نكنید، بلكه دعای همگانی یادتان نرود. آن وقت در اینجاست كه ان شاالله خدالطف خود را بیشتر خواهد كرد و رفع بلا خواهد كرد. 1️⃣بحارالأنوار، ج 90، ص289 - مستدرک الوسائل، ج5، ص183 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه هفدهم @agamojtabatehrani
﷽ 🔰انتهای مداومت کجاست؟ 📌روایت را بیان می‌کنم که انسان مدّتی به آن عمل ادامه بدهد. روایات بسیار داریم که امر شده لازم نیست عمل زیاد باشد. عمل کم امّا دوام داشته باشد. روایتی است که سند خوبی هم دارد. 📌زراره از امام‌باقر علیه السلام نقل می‌کند که حضرت فرمودند: «أَحَبُّ الْأَعْمَالِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَا دَاوَمَ عَلَيْهِ الْعَبْدُ وَ إِنْ قَلَّ»1؛ 📌 محبوب‌ترین عمل در پیش خداوند عزّ و جلّ عملی است که بنده نسبت‌به آن مداومت نشان بدهد، اگر چه کم باشد. یعنی حجمش کم است، امّا بنده آن را ادامه می‌دهد و ترکش نمی‌کند. 👆 📌امام‌باقر علیه السلام می‌فرمایند: «مَا مِنْ شَيْ‌ءٍ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ عَمَلٍ يُدَاوَمُ عَلَيْهِ وَ إِنْ قَلَّ»2. هيچ چيز نزد خداوند عزّو جص۷ محبوبتر از عملى نيست كه بر آن مداومت شود، هر چند ( باشد. 📌امام‌زین‌العابدین علیه السلام فرمودند: «إِنِّي لَأُحِبُّ أَنْ أُدَاوِمَ عَلَى الْعَمَلِ وَ إِنْ قَلَّ»3؛ من خیلی دوست دارم که مداومت نسبت‌به عمل نشان بدهم. 📌در باب مداومت نسبت به اعمال و اثر حاصل از آن یک سؤال مطرح می‌شود: آیا معنایش این است که وقتی ما یک عمل مستحبّی را شروع کردیم، تا آخر عمر مداومت داشته باشیم؟ انتهای مداومت کجاست؟ 📌 جواب: در روایت داریم حدّاقل یک سال است. یک عمل مستحب و عبادتی را شروع کردی، لااقل یک سال مداومت بکن. بعد از یک سال یکی دیگر را شروع کن. روایاتی از صحّاح است. 📌امام‌صادق علیه السلام فرمودند. «إِذَا كَانَ الرَّجُلُ عَلَى عَمَلٍ فَلْيَدُمْ عَلَيْهِ سَنَةً»؛ اگر کسی عمل نیکی را انجام داد و انتخاب کرد، آن را تا یک سال ادامه بدهد. «ثُمَّ يَتَحَوَّلُ عَنْهُ إِنْ شَاءَ إِلَى غَيْرِهِ»4؛ 📌بعد از یک سال اگر دلش خواست، رها کند و یک عمل خیر دیگر را انجام بدهد. امام‌صادق عليه السلام فرمود: «إِيَّاكَ أَنْ تَفْرِضَ عَلَى نَفْسِكَ فَرِيضَةً»؛ 📌بپرهیز از اینکه اگر عملی را با خودت عهد کردی که انجام بدهی، «فَتُفَارِقَهَا اثْنَيْ عَشَرَ هِلَالًا»5؛ هنوز دوازده ماه نگذشته، رهایش کنی. از این کار بپرهیز. در یک سال به تعبیر ما سرّ و رمزی از باب اثرگذاری در کار است. 🔸در روایات داریم که سرّی را مطرح فرمودند. ذیل روایت قبل امام‌صادق؟س؟ فرمود: «وَ ذَلِكَ أَنَّ لَيْلَةَ الْقَدْرِ يَكُونُ فِيهَا فِي عَامِهِ ذَلِكَ مَا شَاءَ اللَّهُ أَنْ يَكُونَ»6. 📌 مسئله مصادفه این عمل یک ساله با شب قدر و لیله قدر است. با توجّه‌به خصوصیّاتی که در لیله قدر و روز قدر داریم. 📌در مقابل اعمالی که انسان انجام می‌دهد، شب قدر روی تقدیرات انسان اثرگذاری دارد؛ یعنی برای انسان موجب برکات می‌شود. اشاره‌ای است که اگر این عمل نیک مصادف با آن زمان بشود، چندین برابر اثرگذاری دارد و در سرنوشت آن سال انسان مؤثّر است. 📌چون لیله قدر شب سرنوشت است و بر رقم زدن سرنوشت سالانه انسان اثرگذاری دارد. همین عمل که در لیله قدر و روز قدر انجام بشود، به حسب ظاهر روایت اثرگذاری دارد. 1-الکافی، ج 2، ص82- وسائل‌الشیعه، ج 4، ص121- بحارالأنوار، ج 8، ص219 2-الکافی، ج 2، ص82- وسائل‌الشیعه، ج 1، ص94- بحارالأنوار، ج 68، ص220 3-الکافی، ج 2، ص82- وسائل‌الشیعه، ج 1، ص94- ◾️ @agamojtabatehrani
﷽ 📍 استعجال در دعا نا امیدی و یأس در پی دارد❗️ ◾️معارف ما چقدر زیبا است! 📌ابوبصیر از امام‌صادق(ع) نقل می كند. که حضرت‌فرمودند: «لَا یزَالُ الْمُؤْمِنُ بِخَیرٍ وَ رَجَاءٍ رَحْمَةً مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»؛ 📌مؤمن، همیشه در مسیر خیر است و امیدهایی هم كه دارد تا به آن برسد، بر اثر رحمت الهی نسبت به اوست؛ امّا: «مَا لَمْ یَسْتَعْجِلْ فَیَقْنَطَ وَ یَتْرُكَ الدُّعَاءَ»1️⃣؛ 📌 تا موقعی كه حالت استعجال برای او پیش نیاید. حضرت‌توضیح می دهند: می دانی اگر حالت استعجال؛ یعنی انتظار از اینكه خدا زود برساند و شتابزدگی كند پیش بیاید، چه در پی دارد؟ در حالت شتاب این اتّفاق می افتد كه وقتی عبد ببیند حاجت برآورده نشد، اینجاست كه به حالت قنوط و یأس مبدّل می شود. از خدا ناامید می شود و بعد هم دعا را ترك می كند؛ یعنی رویش را از خدا برمی گرداند. این ها را چون مناسب دیدم كه بعد از لیالی قدر مطرح كنم، تذكّر می دهم. به اصطلاح عامیانه این طور می گویند كه «گاوِ نُه من شیر» نشوی. وقتی می بینی به زودی به دستت نرسید، به حالت استعجال رو نیاوری كه این، قنوط را در پی می آورد. یعنی چه؟ به این معنا كه از خدا ناامید می شوی و باز این ناامیدی چه در پی دارد؟ 📌ترك دعا؛ یعنی رویم را از خدا بر می گردانم. در حرفهای من دقّت كنید و ببینید معارف ما چقدر زیبا است! 1️⃣الكافی، ج 2، ص490- وسائل الشیعه، ج 7، ص55 - بحارالأنوار، ج 90، ص374 〰〰〰〰〰 📚 📌حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 استعجال در دعا دید طلبکاری از خداوند می‌آورد❗️ 📌وقتی جناب ابوبصیر این را از امام صادق(ع) می شنود، نقل می كند: «قُلْتُ لَهُ كَیْفَ یَسْتَعْجِلُ؟»؛ به آقا عرض كردم: ممكن است به ما بفرمایید: چگونه است كه بنده دعا می كند و بعد هم در دعا استعجال می كند؟ استعجال را برای ما معنا كنید؟ ما گفتیم «شتابزدگی در اجابت»؛ امّا این یك مفهوم ذهنی است. او می خواهد مسئله را برای ما روشن كند. «قَالَ یَقُولُ:» حضرت‌فرمود: خواهم گفت كه استعجال یعنی چه؟ یعنی: عبد دعا می كند، بعد هنوز حاجتش به او داده نشده، شروع می كند و این حرف را می زند: «یقُولُ قَدْ دَعَوْتُ مُنْذُ كَذَا وَ كَذَا وَ مَا أَرَى الْإِجَابَةَ»؛می گوید: مدّت هاست دعا كرده ام؛امّا از اجابت خبری نیست، «دَعَوْتُ مُنْذُ كَذَا وَ كَذَا وَ مَا أَرَى الْإِجَابَةَ»1️⃣ 📌؛ مدّتی است كه از خدا خواستم؛ امّا جوابی نمی شنوم و چیزی از اجابت نمی بینم. البتّه ابوبصیر انسان فاضلی است. 📌مسئله این است كه مواظب باشید یك وقت كارتان به این جا نكشد.بیان كردم كه از دو حالت خارج نیست: یكی، اینكه سپاسگزاری خدا را بكنید و دیگری اینكه، از خدا طلبكار نشوید. 1️⃣ الكافی، ج 2، ص490- وسائل الشیعه، ج 7، ص55 - بحارالأنوار، ج 90، ص374 〰〰〰〰〰 @agamojtabatehrani
﷽ 📍 خداوند دعایی که به ضرر انسان باشد به اجابت نمی رساند❗️ 🔸این چاقو را به من بده !!! 📌 کارهای خداوند حساب شده است و این طور نیست که هر چه بنده بخواهد، به او بدهد، ولو اینکه به ضررش هم باشد. 📌مثل اینکه بچّه ای بگوید: این چاقو را به من بدهید. بعد به او بدهیم و او با چاقو دست خود را ببرد. آیا خدا مصلحت داعی را رعایت نمی کند؟ چون گفته «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَكُم »1️⃣. 📌خیر، این طور نیست که همین طور بخواهد بدهد؛ او خلاف حکمت عمل نمی کند. این را لطف، رحمت و محبّت نسبت به بنده نمی گویند. این ها را قبلاً مطرح کرده ام و فقط اشاره می کنم. 📌گاهی اصل حاجتی که عبد تقاضا می کند، یک حاجت دنیوی است که اگر به او بدهد، به ضررش بوده و وضع او را زیر و رو کرده و بیچاره اش می کند. 📌 اگر خدا آن حاجت را به او بدهد، عبدش بیچاره می شود. آنجاست که عبد به خدا می گوید: تو که می دانستی به ضرر من است، اما من نمی دانستم؛ پس چرا دادی؟! گاهی ضرر آن حاجت اصل نیست؛ بلکه خصوصیّات آن مطرح است. 📌این حرف، یعنی چه؟ به این معنا که اصل آن مضرّ نیست، امّا مقطعی که به آن شخص می خواهد بدهد، باید مقطع خاصّی باشد. در یک مقطع به ضرر اوست و در مقطع دیگر به نفع او. 📌 الآن که آن بنده تقاضا کرده، مقطعی است که به ضررش است؛ پس می گذارد هر وقت به مقطعی رسید که به نفع او شد، به او می دهد. این همان است که بحث کردم، یعنی«تأخیر در اجابت». 1️⃣ مرا بخوانید تاشما را اجابت کنم. سورۀ مبارکۀ غافر، آیۀ 60 〰〰〰〰〰 📚 حقیقت_بندگی 📝 جلسه بیست و ششم 🔸حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 در دعا توجّه به اثر سوء اجابت آن هم داشته باشیم❗️ ◾️ما در دعاهایمان فقط می گوییم: بده! 📌ما این طوریم که همه در بستر مادّیت و دنبال امور مادّی هستیم؛ دنبال این هستیم که در دعا مسائل مادّی را در نظر بگیریم و اصلاً در کنار این، مسئلۀ معنویّت را در نظر نمی گیریم؛ یعنی چه؟ 📌 به این معنا که ممکن است، چیزی در ظاهر، از نظر معنویّت به نفع من باشد، در حالی که به ضرر است و ظرفیّت آن را نداشته باشم. 📌 مثالی می زنم: شخصی بود که وضع مالی متوسّطی داشت امّا از نظر دینی، انسان متدیّنی بود و در امور مساجد، مجالس و...شرکت می کرد. مدّتی گذشت که وضع مادی خوبی پیدا کرد. به شخصی گفتم: ایشان مدّت ها بود پیدایش نبود؛ امّا الآن به مجالس می آید. 📌ایشان گفت: این شخص از نظر مالی مقداری وضعش خوب شد و مسائل معنوی را ترک کرد. تعبیر ایشان این‎طور بود: یک زمانی هوای نفس، او را گرفت؛ امّا حالا دوباره معنویّت را به یاد آورده است. 📌 این ها مسائلی است که خودم لمس کرده ام. ما در دعاهایمان این طور فکر نمی کنیم؛ بلکه فقط می گوییم: بده! مسئله این است که آن شخص نمی فهمد و فقط دنبال مسائل مادّی است. 📌امّا توجه نمی کند این چه بازدهِ سوئی روی بُعد معنوی اش دارد؟ این طور می شود و کارش به جایی می رسد که اصلاً خدا یادش می رود. امّا خدا بندۀ خودش را دوست دارد؛ چون حکمت او این را اقتضا می کند. 〰〰〰〰〰 📝 جلسه بیست و ششم ◾️حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ ◾️دری به‎سوی آتش !!! 📍 خداوند جلوی استجابت دعایی که به انسان ضرر می‌رساند می‌گیرد❗️ 📌پیغمبراکرم(ص) فرمودند: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): إِنَّ الْعَبْدَ لَیُشْرِفُ عَلَى حَاجَةٍ مِنْ حَوائِجِ الدُّنْیا»؛ بنده در آستانۀ رسیدن به حاجتی از حوائج دنیایی خود است؛ یعنی از خدا می خواهد و بعد نتیجۀ حاجت معلوم می شود، 📌«فَیَذْکُرُهُ اللهُ مِنْ فَوقِ سَبعِ سَماواتٍ»؛ اشاره به این است که خدا دقیقاً همه را بررسی می کند، «فَیَذْكُرُهُ اللَّهُ مِنْ فَوْقِ سَبْعِ سَمَاوَاتٍ»؛ خدا از فراز هفت آسمان آن را یاد می کند. 📌بعد می گوید: «فَیَقُولُ مَلَائِكَتِی»؛ فرشتگان من «إِنَّ عَبْدِی هَذَا قَدْ أَشْرَفَ عَلَى حَاجَةٍ مِنْ حَوائِجِ الدُّنْیا»؛ این عبد، حاجتی از حوائج دنیایی خود را خواسته و در آستانۀ رسیدن آن است و مقدّمات آن کم کم فراهم می شود که به آن برسد، «فَإِنْ فَتَحْتُهَا لَهُ»؛ اگر راه را باز کنم که به آن برسد، «فَتَحْتُ بَابًا الَی النَّارِ»؛ دری را به‎سوی آتش باز کرده ام؛ 📌«وَلَكِنْ اِزْوُوهَا»؛ پس راه رسیدن به حاجتش را ببندید. «فَیُصْبِِحُ الْعَبْدُ عَاضًّا عَلَى أَنَامِلِهِ»؛ در اینجا می شود که عبد انگشت حسرت به دهانش می گیرد، «یَقُولُ: مَنْ سَبَقَنی؟مَنْ دَهَانی؟»؛ می گوید: این، بنا بود به من برسد، امّا یک مرتبه به فلانی رسید! چرا با من این طور رفتار کردند؟! 📌«وَمَا هِی إِلَّا رَحْمَةً رَحِمَهُ اللَّهُ بِهَا»1️⃣؛ امّا نمی فهمد که این، یک رحمت و عطوفتی از ناحیۀ خدا بود که به او شد. اگر به آن حاجت می رسید، کارش خیلی خراب می شد. ما نظیر این روایات را زیاد داریم. 1️⃣نهج الدّعا، ج1، ص484 〰〰〰〰〰 📝 جلسه بیست و ششم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 استجابت دعا با ضرر عظیم❗️ (قسمت اول) 📌این را می خواستم بگویم که اجابت دعا، تضمین شده است؛ امّا از آن طرف هم بنا نیست، نظام حکمت الهی هم از بین برود که اگر از بین برود، خود تو هم پشیمان می شوی. احمدبن عمر و حسین بن یزید، هر دو تعریف کرده اند، امّا در روایت احمدبن عمر توصیه شده است. این ها از اصحاب امام‌هفتم(,ع) و امام‌هشتم(ع) هستند. 📌می گویند: «دَخَلْنَا عَلَى الرِّضَا(ع)»؛ ما بر امام‌هشتم(ع) وارد شدیم، «فَقُلْنَا:» به حضرت‌عرض کردیم: «إِنَّا كُنَّا فِی سَعَةٍ مِنَ الرِّزْقِ وَ غَضَارَةٍ مِنَ الْعَیْشِ فَتَغَیَّرَتِ الْحَالُ بَعْضَ التَّغَیُّرِ»؛ ما از نظر زندگی و راحتی وضع بسیار حسابی و خوبی داشتیم؛ امّا وضع عوض شد و مقداری تغییر کرد. 📌 «فَادْعُ اللَّهَ أَنْ یَرُدَّ ذَلِكَ إِلَیْنَا»؛ دو نفری خدمت امام‌هشتم(ع) آمدند که: آقا! دعا کنید دوباره وضعمان به خانۀ اوّل برگردد. «فَقَالَ(ع) أَیَّ شَیْ ءٍ تُرِیدُونَ؟»؛ 📌 حضرت‌فرمودند: شما چه می خواهید؟ «تَكُونُونَ مُلُوكاً؟»؛ مرتّب بالا رفتید، بالا رفتید، دیگر دلتان می خواهد از پادشاهان بشوید؟ به تعبیر من خیلی رویتان زیاد است. 📌 «أَ یَسُرُّكُمْ أَنْ تَكُونُوا مِثْلَ طَاهِرٍ وَ هَرْثَمَةَ وَ إِنَّكُمْ عَلَى خِلَافِ مَا أَنْتُمْ عَلَیهِْ»؛ شما که می دانید طاهر و هَرثمه از بستگان دربار مأمون هستند. حضرت‌فرمودند: می خواهید بروید و مثل آن دو بشوید؟ و بعد حالتان از نظر معنوی تغییر کند؟ «خِلَافِ مَا أَنْتُمْ عَلَیْهِ»1️⃣؛ 📌 الآن شما اعتقاد به امامتِ من دارید و پیش من آمدید و از من التماس دعا دارید. امّا اگر این دنیا بالا برود، از امام‌سخنی نمی گویید و دیگر از امام‌رضا(ع) خبری نیست و شما هم مثل همان افراد می شوید. 1️⃣بحارالأنوار، ج 75، ص342 〰〰〰 📝 جلسه بیست و ششم ◾️حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📒می گوید کمه، کمه، کمه! ولی در اعمال خیر، نمی‌گویی کمه، کمه، کمه؟ +*دارد شخصی به امیرالمؤمنین، عرض کرد که سفارشی به من بفرمایید. حضرت در جواب، بهش فرمودند: به تو سفارش می کنم که نسبت به عمل خیر، این‌طور باشد، خیرهایی که از تو صادر می شود. آدم کارهای خوب انجام می‌دهد، نعوذبالله از آن طرف هم، ممکن است خطاهایی بکند،کارهای زشتی انجام بدهد. نسبت به عمل های خیری که انجام می‌دهی، طاعاتت، عباداتت و امثال این‌ها، دیدت، نسبت به این اعمال خیرت این طور باشد همیشه، که این کم بود. البته در روایت دیگر، ما داریم و آن این است به این که انسان، نسبت به عمل خیری که انجام می‌دهد، باید این‌جور باشد؛ بگوید کم گذاشتم، مقصّرم. همیشه خودش را مقصّر بداند. یک تعبیر هست در روایتی، که هیچ گاه خودت را از تقصیر، خارج نبین. معناش این است: کم گذاشتم، کاری نکردم، ما که واسه خدا تاحالا کاری نکردیم، می‌فهمی چه می‌گویم؟ 📌 این تعبیرات خودمانی را من می‌کنم. دیدت نسبت به عمل خیری که ازت صادر می‌شود، این باشد. درست در مقابل، نعوذبالله، اگر خطایی از تو صادر شد، دیدت این باشد که خیلی کار بدی و زشتی کردم. و همیشه کار زشت، پیش تو زیاد جلوه کند. خیر، کم جلوه کند، زشت، نعوذبالله، خطا زیاد جلوه کند. که تعبیر قلّت دارد علی علیه السلام و کثّرت دارد، زیاد و کم. این طرف، کم گذاشتم، این طرف، خیلی بد کردم، خیلی! یک همچین دیدی. 📌دو تاچیز، حضرت بهش فرمودند، سفارش که کردند. این ها اگر انسان، یک همچین دیدی داشته باشد، این سازنده است برای انسان؛ در ربط با اعمالش؛ یعنی این موجب می‌شود که همیشه مقیّد بشود، عمل خیر زیاد انجام بدهد. شد؟ 📌 برای خاطر این که در نظرش کم است، هی می‌گوید کم بود، کم بود، کم بود. چطور شد، سر پول که می‌رسه، همه‌اش می‌گویی کمه ،کمه، کمه!؟ لا اله الا الله! مثل جهنّم می‌ماند. شد؟ 📌سر مادّیّات که می‌شود، می گوید کمه، کمه، کمه! چطور شد راجع به اعمال خیر، نمی‌گویی کمه، کمه، کمه؟ خب این را بگو کمه، کمه، کمه. رسیدید شما به عرض بنده یا نه؟ نسبت به انفاقات بگو کمه، کمه، کمه. فهمیدی؟ نه آن‌ها را که می‌خواهی نعوذبالله، بیایی اندوخته کنی؛ آن‌ها را هی بگویی کمه، کمه، حرص. فهمیدی؟! حرص بزن راجع به عمل خیر؛ فهمیدی چه می‌خواهم بگویم؟! 📌 نه حرص بزن به جمع کردن مال دنیا،«أُوصِيكَ أَنْ لَا يَكُونَنَّ»؛ نسبت به عمل خیر، بگو، «عِنْدَكَ‌ غَايَةٌ فِي الْكَثْرَةِ » ؛فهمیدی؟! اوّل این است.«وَلا»چی؟ «لَا لِعَمَلِ الْإِثْمِ» گناه، فهمیدی؟ «عِنْدَكَ غَايَةٌ فِي الْقِلَّةِ»؛ یک معصیت که از تو صادر شد، یادت نرود، بگو خیلی ما بد کردیم. 📌 فهمیدی؟ این خیلی زیاد بود، شد!؟ از این طرف، اگر این دو تا دید را داشته باشی، سفارش به‌ات می کنم، همین تو را می سازدت و عاقبت به خیر می‌شوی. ان شاء الله. 📌روی اَنَّهُ قَالَ رَجُلٌ لِاَمیرِالمُؤُمِنینَ صَلَواتُ اللهُ عَلَیهِ أَوْصِنِي: «فَقَالَ عَلَیهِ السَّلامُ: أُوصِيكَ أَنْ لَا يَكُونَنَّ‌ لِعَمَلِ‌ الْخَيْرِ عِنْدَكَ‌ غَايَةٌ فِي الْكَثْرَةِ وَ لَا لِعَمَلِ الْإِثْمِ عِنْدَكَ غَايَةٌ فِي الْقِلَّةِ. ترجمه: مرا سفارش و پندی بفرمایید: حضرت فرمود: تو را سفارش می کنم به این که عمل خوب و خیر در نزد تو از لحاظ زیادی، سقف و حد و اندازه ای نداشته باشد. و تو را سفارش می کنم که عمل گناه در نزد تو از لحاظ کوچکی سقف و اندازه نداشته باشد. بحار الانوار، ج75، ص49 〰️〰️〰️〰️〰️ 🔸حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ ◾️بدبختی دیگری پیدا شد!!! 📍 اثری که درخواست کم مادّیّت به همراه دارد (قسمت دوم) 📌«لَا وَ اللَّهِ»؛ یکی از آن ها گفت: به خدا قسم! نه. «مَا سَرَّنِی أَنَّ لِی الدُّنْیا بِمَا فِیْهَا ذَهَباً وَ فِضَّةً»؛ برای من، دنیا و آنچه در آن وجود دارد اگر طلا و نقره بشوند، من را خوشحال نمی کند، «وَ إِنِّی عَلَى خِلَافِ مَا أَنَا عَلَیْهِ»؛ اگر من از نظر معنوی، برخلاف این مسیری که دارم می روم باشم؛ یعنی، 📌«فَقَالَ(ع) إِنَّ اللَّهَ یَقُولُ اعْمَلُوا آلَ داوُدَ شُكْراً وَ قَلِیلٌ مِنْ عِبادِی الشَّكُورُ أَحْسِنِ الظَّنَّ بِاللَّهِ فَإِنَّ مَنْ حَسُنَ ظَنُّهُ بِاللَّهِ كَانَ اللَّهُ عِنْدَ ظَنِّهِ وَ مَنْ رَضِیَ بِالْقَلِیلِ مِنَ الرِّزْقِ قُبِلَ مِنْهُ الْیَسِیرُ مِنَ الْعَمَلِ »؛ 📌کسی که به وضع متوسطی که از نظر روزی دارد، راضی باشد، خدا هم از او عمل صالحِ کم می خواهد و می گوید: همان واجباتت را انجام بده، 📌«وَ مَنْ رَضِیَ بِالْیَسِیرِ مِنَ الْحَلَالِ»؛ و کسی که راضی به کم از حلال بشود، «خَفَّتْ مَئُونَتُهُ»؛ در دنیا مخارجش کم می شود و در راه زندگی اش دچار مشکل نمی‎شود. در دنیا اشخاص بیچاره ‎ای هستند که وقتی می‎خواهند یک طرفی را درست کنند، طرف دیگر خراب می‎شود؛ دوباره وقتی به آن می رسند می بینند،بدبختی دیگری پیدا شد. 📌«وَ نُعِّمَ أَهْلُهُ وَ بَصَّرَهُ اللَّهُ دَاءَ الدُّنْیَا وَ دَوَاءَهَا»1️⃣؛ و خدا دردهای دنیایی و داروهای آن دردها را به او نشان می دهد، «وَ أَخْرَجَهُ مِنْهَا سَالِماً إِلَى دَارِ السَّلَامِ»؛ و از دنیا سالم بیرون می رود. 1️⃣بحارالأنوار، ج 75، ص342 〰〰〰〰〰 ◾️حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 خداوند کریم و حکیم است؛ اعطای او بر طبق حکمت اوست❗️ 📌امام‌علی(ع) فرمودند: «إِنَّ‏ كَرَمَ‏ اللَّهِ‏ سُبْحَانَهُ‏ لَا یَنْقُضُ حِكْمَتَهُ‏»؛ خدا كریم است و مقتضای كرم او اعطا است، پس كرم او اقتضا می‏كند كه آنچه از او درخواست شود، بدهد. امّا آیا صفت كرم به صفت حكمت ضربه می‏زند؟ «إِنَ‏ كَرَمَ‏ اللَّهِ‏ سُبْحَانَهُ‏ لَا یَنْقُضُ حِكْمَتَهُ»؛ خیر؛ به حكمتش نقص وارد نمی‏كند که بعد بخواهد بر خلاف آن عمل كند و معلوم شود که این كرم نبوده است؛ چون در نهایت به ضرر من تمام می‏شود. «فَلِذَلِكَ»؛ روی این جهت است که می‏بینید، «لَا یَقَعُ الْإِجَابَةُ فِی كُلِّ دَعْوَةٍ»1️⃣؛ در هر دعا اجابت نیست. چرا؟ چون اجابت هر دعایی با حكمت موافق نیست. امام‌علی(ع) دو صفت خدا را با هم می‏آورد و مقایسه می‏کند و می‏گوید: او هم كریم و هم حكیم است. كرم، اقتضای اعطا می‏کند و محلّ اعطاست. امّا در حكمت، حكیم می‏گوید: وقتی به ضررش باشد و به مصلحتش نیست به او نده. حكیم به مصلحت عمل می‏كند، نه به مفسده. خیلی زیبا اشاره می‏کند به اینکه خدایی كه داری، مجموعۀ صفات جمال و كمال است. او كریم و حكیم است؛ امّا وقتی به هم برخورد می‏كنند، جریان چه می‏شود؟ اینجا صفت حكمت است که بروز می‏کند، چون ضرر وجود دارد. 1️⃣غرر الحكم و درر الكلم، ص226 📝 جلسه بیست و ششم @agamojtabatehrani
﷽ ◾️هیچ موجودی غیرتمندتر از خدا نیست 📍 فرق آزادی حیوانی با آزادی دینی و انسانی❗️ 📌پیغمبر‌اکرم(ص) می‌فرماید: «أَلَا وَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ حَرَّمَ‏ الْحَرَامَ‏ وَ حَدَّ الْحُدُودَ»؛ خداوند یک سنخ کارها را تحریم و مرزبندی کرده است. خوب دقّت کنید: فرق بین انسان با حیوانات در همین است. 📌 حیوانات، هر چه بخواهند و هر چه بتوانند انجام می‌دهند؛ یعنی همان چیزی که بعضی نام آن را آزادی می‌گذارند. این آزادی، آزادی حیوانی‌ است.اینکه هر چه بخواهم و هر چه بتوانم دنبالش بروم، معنایش این است که مثل گربه و سگ و پلنگ و شیر و امثال آن هستی که هیچ حدّ و مرزی نمی‌شناسد. 📌 حیوان این‌چنین است که هر جا برود؛ می‌خورد و هر چقدر قدرت دارد عمل می‌کند، آزادی در خواستن و توانستن. امّا انسان فرقش با حیوان این است که در مورد «هر چه بخواهد» و «هر چه بتواند» اتّفاقاً عکس عمل می‌کند. 📌 قدرت او این است که جلوی هر چه را خواسته و توانسته است، بگیرد و بتواند این مرزبندی‌های الهی را رعایت کند. شایستگی و کمال انسان در«إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى حَرَّمَ الْحَرَامَ وَ حَدَّ الْحُدُودَ». به همین مرزبندی است که خدا کرده است. «فَمَا أَحَدٌ أَغْیَرَ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»؛ هیچ موجودی غیرتمندتر از خدا نیست. «وَ مِنْ غَیْرَتِهِ حَرَّمَ الْفَوَاحِشَ»1️⃣؛ اینکه می‌بینی اعمال زشت را تحریم و نهی کرده است بر محور غیرت اوست. 1️⃣ من لا يحضره الفقيه، ج‏4، ص 12 〰〰〰〰〰 📚 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 در خواستن از خداوند انسان نفع و ضرر خود را نمی‌داند❗️ 📌روایت در زبور داوود(ع) دارد: «یقُولُ اللَّهُ تَعَالَى یا ابْنَ آدَمَ تَسْأَلُنِی وَ أَمْنَعُكَ»؛ درخواست می كنی و من هم به تو نمی دهم. چرا؟ «لِعِلْمِی بِمَا ینْفَعُكَ»؛ خیلی روشن است؛ چون می دانم چه چیزی به نفعت و چه چیزی به ضررت است، 📌«ثُمَّ تُلِحُّ عَلَیَّ بِالْمَسْأَلَةِ»؛ مرتّب می آیی برای من تعیین تكلیف می كنی و دست هم بر نمی داری، «فَأُعْطِیكَ مَا سَأَلْتَ»؛ من در اینجا باید حكمت ندادن را به تو بفهمانم؛ یعنی حكمتم اقتضا می كند كه به تو بفهمانم، «فَأُعْطِیكَ مَا سَأَلْتَ فَتَسْتَعِینُ بِهِ عَلَى مَعْصِیَتِی»؛ پول به تو دادم، امّا غرور پیدا کردی. حالا پول ها را كجا خرج می كنی؟ در راه معصیت من. 📌 می دانستم وقتی به تو بدهم، شخصی هستی که نفس چموشی داری و مسئلۀ معنویّت را از یاد می بری و از نعمتی كه به تو دادم، كمك می گیری تا معصیت مرا بکنی، «فَأَهُمُّ بِهَتْكِ سِتْرِكَ»؛ من هم تصمیم می گیرم پرده دری كنم و آبرویت را ببرم. 📌 به تعبیر ما، منِ خدا آهنگ آبروریزی تو را می كنم، «فَتَدْعُونِی فَأَسْتُرُ عَلَیْكَ»؛ امّا تو می فهمی که آبرویت دارد می رود. می آیی و می گویی: خدایا! آبرویم را نریز، «فَتَدْعُونِی فَأَسْتُرُ عَلَیْكَ»؛ و من در اینجا پرده پوشی می كنم و نمی گذارم آبرویت برود، «فَكَمْ مِنْ جَمِیلٍ أَصْنَعُ مَعَكَ وَ كَمْ مِنْ قَبِیحٍ تَصْنَعُ مَعِی»؛ 📌چه بسیار كارهای زیبا و رفتار زیبایی است كه من با تو كردم و یكی از آن ها همین است، «وَ كَمْ مِنْ قَبِیحٍ تَصْنَعُ مَعِی»؛ و چه بسیار كارهای زشتی كه تو با من كردی، «یُوشِكُ أَنْ أَغْضَبَ عَلَیْكَ غَضْبَةً لَا أَرْضَ بَعْدَهَا أَبَداً»1️⃣؛ نزدیك است چنان از تو خشمگین شوم كه از این پس هرگز خشنود نشوم. 📌 1️⃣بحارالأنوار، ج 70، ص365- مستدرک الوسائل، ج 11، ص337 〰〰〰〰〰 📝 جلسه بیست و هفتم @mojtabatehrani
﷽ 📍 خداوند می‌فرماید: تو از خواستن از من خسته نشو، من از اجابت خسته نمی‌شوم❗️ 📌اگر بخواهیم تعیین تكلیف و اصرار بکنیم، خدا حكمتش را به ما نشان می‏دهد، چون حكمت او اقتضا می‏كند تا آن را به ما بفهماند، و الّا بعداً در مقابل خداوند می‏ایستیم. 📌مسئله این است. لذا خدا می‏گوید: از نظر درخواست، از من خسته نشو و مرتّب از من بخواه که خوشم می‏آید. امّا تعیین تكلیف نکن. 📌 مسئله این است، و الّا تمام مطالبی در روایتی دارد: «لَا تَمَلَّ‏ مِنَ‏ الدُّعَاءِ فَإِنِّی لَا أَمَلُّ مِنَ الْإِجَابَةِ»1️⃣؛ تو از دعا خسته نشو، من هیچ‏وقت از اجابت خسته نمی‏شوم. هیچ‏وقت فكر نكنی که من خسته می‏شوم، چه در تعجیل در اجابت، چه تأخیر در اجابت و چه در اصل عدم اجابت. اینکه امروز خواندیم، در اصل عدم اجابت بود. 📌 البتّه این را بگویم که ممكن است شخص در اصلِ مسیر زندگی خود راه بهتری را برود تا مقداری سر به راه‏تر بشود، تا مثلاً اگر پول بیشتری به او بدهند در راه رضای خدا مصرف یا انفاق كند. اگر عوض بشوی، اوضاع عوض می‏شود، .2️⃣ 1️⃣بحارالأنوار، ج‏90، ص373 2️⃣خدا آنچه را بخواهد محو يا اثبات مى‏كند، و اصل كتاب نزد اوست. سورۀ مبارکۀ رعد، آیۀ39 〰〰〰〰〰 @mojtabatehrani
﷽ 📍 خدا به كسی كه دعا نمی كند، خشمگین می شود❗️ 📌پیغمبراكرم(ص) فرمودند: «مَنْ لَمْ یَدْعُ اللهَ غَضِبَ اللهُ عَلَیهِ»؛ خدا به كسی كه دعا نمی كند، خشمگین می شود. 📌پیغمبراكرم(ص) می فرمایند: «قال رسول الله(ص): قَالَ اللهُ تَعالی: مَنْ لَا یَدْعُونِی أَغْضَبُ عَلَیهِ»1️⃣؛ خدا فرموده است: كسی كه از من درخواست، دعا و تقاضا نكند، به او خشمگین می شوم. خیلی صریح بیان می كند. 📌پیغمبراكرم(ص) فرمودند: «یَخْرُجُ مِنَ النَّارِ رَجُلُ فَیَقُولُ لَهُ رَبُّهُ تَعَالى: ما تُعطینی إِنْ أَخْرَجْتُكَ؟»؛ شخصی است كه در روز قیامت سر از آتش جهنّم بیرون می آورد. خدا به او می گوید: چه به من می دهی، اگر تو را از این جهنّم نجات دهم؟ 📌 «فَیَقُولُ: یَا رَبِّ! أُعطیكَ مَا تَسأَلُنی»؛ آن شخص می گوید: هر چه بخواهی به تو می دهم، فقط من را از این آتش ها بیرون بیاور. «فَیَقُولُ لَهُ: كَذَبتَ»؛ خدا به او می گوید: دروغ می گویی! چرا؟ 📌«وَ عِزَّتی قَد سَأَلتُكَ ما هُوَ أَهْوَنُ مِنَ ذَلِكَ»؛ قسم به عزّتم من از تو یك چیزی را درخواست كردم كه از این درخواستم خیلی پایین تر و كمتر بود، امّا ندادی، «فَلَم تُعْطِنی»؛ خیلی پایین بود و از تو خواستم امّا به من ندادی. حالا خدا چه چیزی خواسته؟ 📌«سَأَلتُكَ أَنْ تَسْأَلَنی فَأُعطِیَكَ»؛ من از تو خواستم كه در دنیا هر چه از من بخواهی به تو بدهم، «وَ تَدْعُونی»2️⃣؛ از من درخواست و دعا كن، 📌 «فَأَسْتَجیبَ لَكَ وَ تَسْتَغْفِرُنی فَأَغْفِرَ لَكَ»3️⃣؛ از من پوزش بطلب از گناهانی كه كردی، كه من می خواهم تو را بیامرزم. این ها را در دنیا گفتم، امّا نكردی، «اُدْعُونِی أَسْتَجِبْ لَكُمْ »4️⃣. مگر من این ها را نگفتم؟ ولی اصلاً اعتنا نكردی، امّا حالا اینجا كه آمدی و سر از آتش بیرون آوردی، می گویم:چه به من می دهی و تو می گویی: هر چه بخواهی؟! آنجا كه از تو خواستم و همه اش به نفعت بود، حاضر نشدی. 📌به این تعبیرات دقّت بكنید! نمی خواهم فتوای فقهی بگویم چون بحث، روال مباحث اخلاقی است و فقهی نیست. 1️⃣كنزالعمال، ج2، ص63 - نهج الدّعا، ج1، ص96 2️⃣ كنزالعمال، ج2، ص63 - نهج الدّعا، ج1، ص96 3️⃣ كنزالعمال، ج14، ص542 - نهج الدّعا، ج1، ص96 4️⃣ مرا بخوانید تاشما را اجابت کنم. سورۀ مبارکۀ غافر، آیۀ 60 〰〰〰〰〰 📝 جلسه بیست و پنجم رحمت الله علیه @mojtabatehrani