eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
730 دنبال‌کننده
200 عکس
813 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ رُوِیَ عَن عَلِیٍ اَمیرِالمؤمنین عَلَیهِ السَّلامُ یه قالَ: «مَنْ أَصْلَحَ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ وَ مَنْ‌ أَصْلَحَ‌ أَمْرَ آخِرَتِهِ‌ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ دُنْيَاهُ» ترجمه: هر کسی که رابطه میان خود و خدا را اصلاح کند، خداوند هم رابطه او با مردم را اصلاح می کند؛ و هر کس که امور آخرت خود را اصلاح و نیکو کند، خداوند هم تمام دنیای او را اصلاح و نیکو می کند. شرح: در گذشته من فکر می‌کنم نظیر این روایت را من خواندم، ولی حالا جهتی دارد؛ عرض می‌کنم. بسیاری از این روایاتی را که ما داریم از ائمه عَلَیهم السّلام؛ این نسبت به متوسّطین از مؤمنین است. من این را اوّل عرض کنم. برای افرادی مثل ماها که ان شاءالله، اگر مؤمن باشیم؛ ما از متوسّطین مؤمنین محسوب می‌شویم. یک وقتی من گفتم، یک وقت اشتباه نکنید، ما از اولیاءالله نیستیم. این سنخ روایات هم مربوط به ماهاست. لذا، آن که مورد ابتلا ما بوده، همان را می‌فرمودند. برای این که ماها را اصلاح بکنند. توجه می‌کنید چه عرض کردم؟! خب، یک وقتی هم، من عرض کردم که زیاد آدم می‌نشیند، فکر می‌کند نسبت به یک سنخ پیچیدگی‌هایش. بله؛ من، قبلاً هم این مسائل را عرض کردم، ولی حالا این را، بطور کلّی می‌خواهم عرض کنم که پیش می‌آید برایش،در امور دنیای‌اش،در روابط اجتماعی‌اش، در امور مادیّ‌اش به اصطلاح ما، با این که مثلاً فرض کنید، مؤمن هم هست؛ بر حسب ظاهر مدّعی هم هست. گاهی هم می‌آیند پیش من،نه گاهی بلکه زیاد. و خدمتتان عرض شود که شاید غالب روزها هم دارم. بعید می‌دانم من که روزی باشد که من مبتلا نباشم، به این سنخ مسائل، بعید می‌دانم. باید بگویم هر روز دارم.که مثلاً فرض کن: هر کار می‌کنم، یک وقتی من گفتم، گره به کارم است. نمی‌دانم چی؟!، باز نمی‌شود. در روابط اجتماعی، حالا بهتان می‌گویم، چون این حرف من خیلی گسترده است. خیال نکنید، مسئله پول نیست، یک چیزهایی هست که، گره‌هایی هست که پول هان ..... تمام دنیا را هم بدهی، می‌فهمی؟ آن گره باز نمی‌شود، خوب دقت کن. گره کوری که با دندان هم باز نمی‌شود را دارم می‌گویم، گوش کنید همه و همه، هم یک مسئله کلّی، به ذهنم آمد این را من بگویم، گرچه یک مقداری چیز است. من سه تا مطلب را می خواهم بگویم یعنی سه رابطه را، انسان این جوری است که حالا ما می‌بینیم که در این دنیا، در این روایات که حالا من بعد معنی می‌کنم، از امیرالمؤمنین و روایات متعدّدی هم داریم. زیادی هم داریم. من فقط انتخاب کردم نهج البلاغه را. والاّ این مضمون روایت ها را نه یکی، نه دو تا، نه سه تا من دیدم، شد. من فقط از نهج البلاغه انتخاب کردم، والّا زیاد داریم از ائمه دیگر هم داریم، این تعبیر را. یک رابطه، انسان دارد بین خودش و خدا. درست است یا نه؟ ما می‌گوییم مؤمنیم دیگه و در حد متوسّط هستیم، یک رابطه بین خودم و خدا، یک رابطه هم دارم من با شماها، یعنی مخلوق با مخلوق. اوّلی، مخلوق با خالق؛ دوّمی؛ مخلوق با مخلوق؛ درست است یا نه؟ این را بهتان بگویم؛ این‌ها، این جور نیست به اینکه جدا از یکدیگر باشد. یک رابطه سوّم هست. خوب حرف من را گوش کنید. یک رابطه چی؟ سوّم؛ حالا باشد یک خورده‌ای بفهمید شماها، چرا من چیز بکنم من. گاهی فکر می‌کنم به اینکه خب این‌ها که ما مثلا می‌دانیم؛ می‌گوییم، شاید نفهمند. خوب نفهمند. آن که می فهمد، بفهمد. رابطه سوّم داریم، بین این دو رابطه. فهمیدی؟ رابطه دارم من با خدا، رابطه دارم با شما. درست است یا نه؟ این دو تا رابطه، با هم رابطه دارند. این روایات او را دارد می‌گوید. توجّه کنید! این روایات، این جملات علی صلوات الله علیه در نهج البلاغه و آن روایاتی که مثل این نقل شده؛ و آن این که اگر رابطه خودت را با خدا، می‌فهمی؟ یک رابطه دوستی قرار دادی، می فهمی؟! دوستی، گوش می‌کنی؟ رابطت دوستی بود، درسته!؟. این موجب می‌شود که خداوند، رابطه تو را با دیگران هم، بر طبق رابطه تو با خدا تنظیم بکند. فهمیدی؟ حرف‌های مرا گوش کن! رابطه تو اگر با خداوند، رابطه دوستی بود، خدا رابطه تو را با دیگران اصلاح می‌کند.
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
﷽ رُوِیَ عَن عَلِیٍ اَمیرِالمؤمنین عَلَیهِ السَّلامُ یه قالَ: «مَنْ أَصْلَحَ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ
این«أَصْلَحَ» اوّل به معنی دوستی است. «و أَصْلَحَ» دوّم، یک معنای دیگر است در این روایت. چکار کنیم گرفتار می‌شویم آقا، گفتم هر روز دارم من. «مَنْ أَصْلَحَ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ»؛ این رابطه اوّل، بین خالق و مخلوق. اگر یک کسی رابطه‌اش را با خدا، یک رابطه چی!؟ آشتی، اینجا به معنای حالا من چی بگوییم، رابطه آشتی برقرار بکند، فهمیدی!؟ نه قهر، نه دشمنی، می‌فهمی!؟ «أَصْلَحَ اللَّهُ {مَا} بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ»؛ فهمیدی؟ او می‌آید، این رابطه مخلوق با مخلوقش را هم چه کار می‌کند این جا؟ آن هم همین جور، طبق رابطه‌ای که تو با او برقرار کردی؛ این را می‌آید او درست می کند برای تو. چرا؟ چون مقلب القلوب است، او. فهمیدی؟ او؛ من دیدم که می‌آیند، گره های کور می‌گویند. می‌فهمی چه می‌خواهم بگویم؟ بچه‌ام این جور، زنم آن جور؛ چکار کنم، من نمی توانم خُردش بکنم. می‌فهمی چه می‌خواهم بگویم؟ این ها را شروع می‌کنند به گفتن. یک سنخ این جوری هستند. درست است یا نه؟! حرف گوش نمی‌کند؛ آن جا چه می شود. خیلی حرف داریم. گفتم خرده‌هایش را من نمی‌گویم. درست نیست. من کلّی دارم بحث می‌‌کنم. تو بگویم ببینم، رابطه‌ات با خدا، رابطه دوستی است یا دشمنی؟ کدام است؟ قهری؟! یا آشتی با خدا؟ هان!؟ این همه دارد به تو محبّت می‌کند. این همه دارد به تو نعمت می‌دهد. خجالت نمی کشی تو! بعد می‌آیی از خدا گله می‌کنی پیش من؟ که هر چه بهش می‌گویم؛ گوش نمی‌کند. والله قسم، آمده به من این را می‌گوید. دیروز، من که ناراحت هستم مال دیروز من است. بگوببینم. تو رابطه‌ات دوستی بود با خدا؟ آره؟ تو می‌گویی؛ هر چه می‌گویم، بیا درستش کن. اینجا را درست نمی‌کند. این رابطه را. خوب نبودی که؛ تو آمدی پنجه می‌اندازی در صورتش، بعد می‌گویی بیا اینجا را درست کن. خب، قباحت هم خوب چیزی است. «مَنْ أَصْلَحَ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ أَصْلَحَ اللَّهُ {مَا} بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ»؛ درسته!؟ یک رابطه تنگاتنگ است بین دو رابطه. دوّم:«وَ مَنْ‌ أَصْلَحَ‌ أَمْرَ آخِرَتِهِ»، فهمیدی!؟؛ اگر این« أَصْلَحَ»؛ به معنای نیکویی است، نه آن قهر و آشتی بود. این نه، «أَصْلَحَ» دوم غیر«أَصْلَحَ» اوّل است. گفتم دیگر، چاره‌ای ندارم من، باید بروم در این بحث‌ها. و او این است که: اگر امر آخرتت را نیکو کردی، فهمیدی چه می‌خواهم بگویم؟؛ دنبال او بودی؟«أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ دُنْيَاهُ»؛ خدا کار دنیایت را، دنیا اصلاً امرش را هم انداخته، علی صلوات الله علیه. حالا نمی‌خواهم بگویم چه زیبایی در کلام است. اوّلی امر دارد. دوّمی اصلا امر نیاورده است.«أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ دُنْيَاهُ»؛ تمام دنیات را نیکو می‌کند. باز هم می‌نشینی، گله می‌کنی. 1️⃣قسمتی از حکمت 89 نهج‌البلاغه - وسایل الشیعه جلد 15، صفحه 299 - بحار الأنوار،جلد‌68، صفحه 367 مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَيْنِ الرَّضِيُّ فِي نَهْجِ الْبَلَاغَةِ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ؟س؟ أَنَّهُ قَالَ: مَنْ أَصْلَحَ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ وَ مَنْ‌ أَصْلَحَ‌ أَمْرَ آخِرَتِهِ‌ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ دُنْيَاهُ. 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 دنیا دارِ مبارزه و میدان جنگ با شیطان است. ❗️ 📌 و هم خنّاس درش مبالغه دارد. یعنی آهنگ پی‌در‌پی است؛پنهان و آشکار می‌شود. این‌طور نیست که اگر یک مرتبه سرپیچی کردی، نشنیده گرفتی، این موج را نگرفت روح تو و رد کرد تمام بشود، نخیر این‌طور نیست. آقا دنیا دارِ مبارزه است، میدان جنگ است، انسان که در این صحنه قدم گذاشته است باید همه‌اش دست به گریبان باشد. راحتی، آرامش به معنای مطلق معنا ندارد. ما وقتی بزرگان دین را یعنی اولیا خدا (غیر معصومین) نگاه می‌کنیم می‌بینیم این‌ها وضعشان در آن بالاترین قله‌های صعودیِ معنویّت طوری است مثل کسی است که در پرتگاهی قرار گرفته است، می‌خواهد سقوط کند. این‌طور خودش را مواظب است. تمام شد ندارد. خب حالا ما که الحمدلله رب العالمین وضع روحی‌مان منظّم شد، مرتّب شد از نظر عملی هم که در صراط هستیم، نه! باید مراقب باشم. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 1 🏷 سوره ناس @agamojtabatehrani
📍 وضع روح در غافل شدن از خدا ❗️ 📌در یک روایتی است از پیغمبر اکرم(صلّی الله علیه وآله وسلّم) می‌فرماید: بنده و عبد شیطان او را وسوسه می‌کند. دقّت کنید وسوسه می‌کند. در این روایت هم هست. شیطان او را وسوسه می‌کند نه اینکه وسوسه شیطان است. خود ما هم این را می‌گوییم. شیطان او را وسوسه می‌کند. 📌 هرگاه او رو به خدا آوَرد، شیطان دور می‌شود از او و هرگاه غافل از خدا شد شیطان وارد وسوسۀ او می‌شود، اغوا می‌کند او را. آشکار شدن و پنهان شدن شیطان را در این روایت می‌گوید؛ یعنی این آهنگ قطع و وصل شدنش را دارد می‌گوید. در چه موقعیتی است که این آهنگ می‌نوازد و دل من بشر را به سمت خودش جلب و جذب می‌کند؟ کِی هست؟ 📌 آن موقعی که غافل از خدا بشوم. در کمین‌گاه نشسته است و هر گاه متوجّه خدا باشم این آهنگ قطع می‌شود. من در بحث‌هایم گفته‌ام این روح یک حرکتی دارد: اگر انسان متوجّه خدا بشود، صفحۀ دل به سمت خدا است. کأنَّ این صفحه به سمت آن فرستنده نیست و امواج او را نمی‌گیرد و هرگاه غافل از خدا بشوم صفحه برگشت می‌کند به قطب مخالف و امواج مخالف می‌آید و روی صفحۀ دل می‌نشیند. وضع روح این است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 1 🏷 سوره ناس رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 برای روح مؤمن در سینه‌اش دو گیرنده است. ❗️ 📌روایتی در تفسیر عیّاشی که به سندهای خودش از ابان بن تغلب نقل می‌کند از امام صادق (صلوات الله علیه) قال: 🔻« قَالَ رَسُولُ اللَّهِ‏ (صلی الله علیه و آله و سلم)» حضرت فرمود پیغمبر اکرم چنین فرمود: «مَا مِنْ‏ مُؤْمِنٍ‏ إِلَّا وَ لِقَلْبِهِ‏ فِي‏ صَدْرِهِ أُذُنَانِ‏»؛ هیچ مؤمنی نیست مگر اینکه برای روح او در سینۀ او دو گوش است، دو گیرنده. گوش چه کار می‌کند؟ گیرندۀ جسم من گوش من است. دو تا گیرنده دارد هر مؤمنی، 🔻«أُذُنٌ يَنْفُثُ فِيهَ الْمَلَكُ» یک گیرنده دارد که موج رحمانی را می‌گیرد، که در او مَلَک می‌دمد، الهام می‌بخشد به او. « وَ أُذُنٌ يَنْفُثُ فِيهَ الْوَسْوَاسُ الْخَنَّاسُ‏»؛ یک گیرندۀ دیگر دارد که آهنگ‌های شیطانی که پنهان و آشکار می‌شود می‌گیرد. «فَيُؤَيِّدُ اللَّهُ الْمُؤْمِنَ بِالْمَلَكُ‏» ؛خداوند تأیید می‌کند، کمک می‌کند مؤمن را به سبب آن فرستندۀ رحمانی. 🔻«وَ هُوَ قَوْلُهُ سُبْحَانَهُ‏ وَ أَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ»؛ در متون اسلامی هم ما همین را داریم که انسان دو گوش باطن دارد یعنی دو گیرنده دارد، هم اوست هم اوست. من در بحث این را گفته‌ام که خطورات قلبی که انسان دارد؛ که تعبیر به موج پنجم ما کردیم در آنجا. این امواج که می‌آید هم موج رحمانی داریم ما هم موج شیطانی داریم ما که اینجا تعبیر می‌کند به او به وسواس خنّاس. 1️⃣بحار الأنوار ، ج‏60، ص 194 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 1 🏷 سوره ناس رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 توصیۀ آخر ماه رجب️❗️ 📌 آنچه در روایات داریم، ماه رجب شهر‏الله اکبر است؛ ماه بزرگ خداوند است. پیغمبراکرم(ص) می‏فرماید رجب، شهرالله است و شعبان ماه من است و رمضان ماه امّت من است. 📌بعد در روایتی ماه رجب را «اَصَبّ» می‏نامند؛ چراکه در این ماه رحمت خداوند بر امّت بسیار می‏بارد. مغفرت الهی در این ماه است. خصوصیّت ماه رجب در این است. یک زمانی این را گفتم که حتّی در بین ماه‏ها، ماه رجب، ماه برآورده شدن حاجات است. این معنا تنها در دین اسلام نیست؛ بلکه در جاهلیّت هم معتقد بودند که ماه رجب، ماه برآورده شدن حاجات است. ماه رجب ماهی است که در تمام اعصار و قرون این‏قدر ارزشمند و باعظمت بوده است. در این ماه اولیای خدا پیوندشان را با خدا قوی کردند. امّا ما چه کردیم؟ باید بگوییم: خدایا! ما را ذیل عنایت اولیایت -یعنی آن‏کسانی که به تو رسیدند- مشمول لطف خاصّ خودت کن. ما را از رحمت‏ها و مغفرت‏هایی که در این ماه نصیب اولیایت کردی، محروم نکن! لذا باید تمام لحظات این ماه را قدر دانست. از خدا مغفرت، هدایت و همۀ حاجات‏مان را بخواهیم. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه دهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 غایت بعثت انبیا(ع) بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاقِ ❗️ 📌بطور كلّي بعثت انبيا و بطور خاص بعثت پيغمبر اكرم. يك بحث راجع به مأموريت آنها است، يك بحث راجع به غايت و نتيجه بعثت است. در باب مأموريت نسبت به خودِ پيغمبر اكرم بلكه جميع انبياء ما آيات متعدّد در قرآن داريم «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنينَ إِذْ بَعَثَ فيهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفي‏ ضَلالٍ مُبِينٍ‏» راجع به پيغمبر اكرم، منّت الهی كه مبعوث كرد پيغمبر اكرم را و بعد هم مأموريت‌اش هم اين است. تلاوت آيات و تزكيه نفوس و تعليمِ علم و حكمت در آيه شريفه دارد. در بين اين مأموريت‌ها اهمِّ مأموريت‌شان آن مسألۀ تزكيه است، كه نقش اساسي هم نسبت به او است. چه نسبت به قبل‌اش، چه نسبت به بعداش، اين خودش يك مأموريتی است. در باب تزكيه يعنی تطهير، تطهيرِ نفوس اين تزكيه كه گفته می‌شود بطور كلّی در سه رابطه است. تزكيه نسبت به بُعد عقلانی انسان، عقل، نفس، بعد هم كه اين را مطرح مي‌كنند. يعنی تطهير بُعد اعتقادی انسان كه كار عقل است و نتيجه‌اش در قلب است. تطهير در بُعد اعتقادی مي‌گويند اين را، مثل شرك، شرك يك كثافت اعتقادی است. اين كثافت را پاك كردن از درون، تزكيه است اين. تزكيه اعتقادی ما مي‌گوييم اين را، تطهير اعتقادی. از اعتقاداتِ باطله. سورۀ مبارکۀ آل عمران ، آیۀ 164 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه دهم @agamojtabatehrani
﷽ 🔰تفسیر قرآن در بیان موسای امت پیامبر 📌 امام هفتم صلوات الله علیه در ذیل آیه شریفه «وَ اعتَصِمُوا بِحَبلِ اللهِ جَمِیعاً» می فرماید: «عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام حَبْلُ اللَّهِ الْمَتِينُ». «وَ اعتَصِمُوا بِحَبلِ اللهِ أی وَ اعتَصِمُوا بِعَلِیٍّ علیه‌السلام» مراد از حبل الله علی (علیه السلام) است. امام باقر «صلوات الله علیه» می فرمایند: «قال آلُ مُحَمَّدٍ صلوات الله علیهم‌‌ هُمْ حَبْلُ اللَّهِ الْمَتِينُ الَّذِي أُمِرَ بِالِاعْتِصَامِ بِهِ فَقَالَ وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا» خداوند برای تمسک به ریسمان الهی امر کردند، مراد از ریسمان الهی فرزندان پیغمبر است. زمانی امتثال محقق می شود که همراه با ولایت علی (علیه السلام) باشد. اگر ولایت نباشد، از اعتصام خبری نیست، سیر و سلوک معنوی هم نخواهد بود. کسی که فاقد ولایت است، امتثال به حبل الله ندارد. 〰〰〰〰〰 علیه السلام 🌸 رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 مراتب، مراحل و منازل بهشت و جهنّم❗️ 📌تزكيه نفوس: يعنی اين بُعد اخلاقی است، يعنی رذائل اخلاقی، كثافات نفسانی است. كِبر، حسد، امثال اين‌ها كه تطهير از اين رذائل اخلاقی است. تزكيه در بُعد عملی كه ما می‌گوييم جسمانی است و او اين است كه انسان از نظر عملی اعمال زشت را مرتكب نشود، تطهير از آن‌ها. تزكيه در بُعد اعتقادی، اخلاقی، عملی. ما تزكيه كه داريم در هر سه بُعد است. كه انسان بايد خودش را مزكّی كند در جميع ابعاد وجودی‌اش، تطهير كند چه اعتقادی‌اش، چه اخلاقی‌اش، چه عملی‌اش. خب، در اينجا آنچه را كه مهم است و روی آن تأكيد شده كه در ربط با غايت بعثت انبيا است و نتيجه دعوت انبيا است، آن مسأله تزكيه اخلاقی است. در باب مسائل «جنّت» و «نار» ، بهشت و دوزخ، ما بطور كلّی اگر بخواهيم نسبت به مراتب و مراحل و منازل بهشت و جهنّم، «جنّت» و «نار» بخواهيم ما بگوييم، سه مرتبه كلّی دارد. يك مرتبه‌اش كه می‌فرمايند بهشتِ اعمال است. اعمال نيك، حسنه، صالحه، اين ها بهشت ساز هستند. و اعمال زشت و سيئات، قبائح، اينها جهنّم ساز است امّا اين دوزخ عمل است، آتشِ عمل است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه دهم @mojtabatehrani_ir
🔷ابتلائات دنیویه (علیه‌السلام) می فرمایند: « لَنْ تَكُونُوا مُؤْمِنِينَ حَتَّى تَعُدُّوا الْبَلَاءَ نِعْمَةً وَ الرَّخَاءَ مُصِيبَة» 🔻 شما مؤمن نیستید مگر اینکه شدت را نعمت به حساب بیاورید و راحتی را از دید ظاهری‏ خود مصیبت «وَ ذَلِكَ أَنَّ الصَّبْرَ عَلَى الْبَلَاءِ أَفْضَلُ مِنَ الْغَفْلَةِ عِنْدَ الرَّخَاء» 📌1--- جهتش این است که اگر انسان در شدت قرار بگیرد و پای آن بایستد و خداوند را یادش نرود و متوجه خداوند بشود، و این شدت باعث اقبال الی الله تعالی و اعراض عن الدنیا بشود و چهرۀ دنیا در نزد او کریه شود این خیلی ارزشمند است تا اینکه گشایشی بشود و خداوند یادت برود. 🔻پیغمبر اکرم می فرمایند: «قال رسول الله (صلی‎الله‎علیه‎و‎آله‎و‎سلم) لَا تَكُونُ مُؤْمِناً» مؤمن نیستی «حَتَّى تَعُدَّ الْبَلَاءَ نِعْمَةً وَ الرَّخَاءَ مِحْنَة»2--- تا اینکه آن شدت را نعمت بدانی و گشایش را بدبختی بدانی. 1-‌ بحار الانوار، ج79، ص145 2- بحار الانوار، ج64، ص237 📕 علیه السلام رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
🔰روایت امام موسی کاظم علیه السلام از ثروت ابوذر 🔻رُوِیَ عَن مُوسَی ابنِ جَعفَرٍ عَلَیهِمَا السَّلامُ قالَ: «سُئِلَ أَبُوذَرٍّ رَحِمَهُ الله مَا مَالُكَ قَالَ عَمَلِي قِيلَ لَهُ نَسْأَلُكَ عَنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ فَقَالَ مَا أُصْبِحُ‏ فَلَا أُمْسِي‏ وَ مَا أُمْسِي فَلَا أُصْبِحُ لَنَا كُنْدُوجٌ نَرْفَعُ فِيهِ خَيْرَ مَتَاعِنَا سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص يَقُولُ كُنْدُوجُ الْمُؤْمِنِ قَبْرُهُ» ترجمه: از ابوذر سؤال کردند: چقدر: مال و ثروت داری؟ ابوذر گفت: مال من، عمل من است. به او گفته شد: از تو می پرسیم که چه قدر زر و سیم داری؟ پس گفت: ما صبح را شب و شب را صبح نمی کنیم، مگر این که برای هر یک از ما خمره و مخزنی است که بهترین متاع و کالای (اموال) خود را در آن می گذاریم. خود من شنیدم که رسول خدا صلَّی الله علیه و آله و سلّم می‌فرمایند: خمره و مخزن مؤمن، قبر اوست. شرح: روایت از موسی ابن جعفر صلوات الله علیهما، منقول است، 🔰حضرت فرمودند: از ابوذر پرسیدند: مالت چقدر است؟ اموالت، چقدر پول داری؟ هان؟! ثروتت چقدر است؟ در جواب گفت: «عَمَلِي». چقدر ثروت داری، جوابش این نیست که؛ عمل من. «قیلَ لَهُ نَسئَلُکَ عَنِ الذَّهَبِ وَ الفِضَّةِ» به او گفتند: ما از تو سؤال می کنیم از طلا و نقره‌ات. چون آن موقع دینار پول بود، که طلا بود. درهم، نقره بود. درسته؟یعنی از دینار و درهم دارد می‌پرسد.«نَسئَلُکَ عَنِ الذَّهَبِ وَ الفِضَّةِ» از طلا و نقره‌ات می‌پرسیم چقدر؟ تو می‌گویی «عَمَل». این چه ارتباطی دارد؟ در جواب گفت:«قال، ما اُصبِحُ فَلا اُمسي وَ ما اُمسي فَلا اُصبِحُ» دوباره تکرار کرد. من شب را به روز نمی آورم، روز را به شب نمی آورم. شد؟! باز دو مرتبه. شب را به روز نمی‌آورم، روز را به شب نمی‌آورم. روز را به شب نمی‌آورم، شب را به روز نمی‌آورم. یعنی تمام ۲۴ ساعت. این طور است که برای من؛ که این‌جا دارد « لَنا»؛ برای همه ما. برای من تنها نیست، همه ما. 🔻«كُنْدُوجٌ»کندوج؛ آن وقت‌ها؟ درخانه‌ها؛ سابق بر این، دکّان نانوایی نبود که بروند نان بخرند. نان‌هایشان را در خانه‌ها درست می کردند. درست است یا نه؟! آن وقت، این‌ها به اصطلاح یک ظرف‌های سفالی می گفتند: خم؛ توی آن‌ها گندم می‌ریختند. به اصطلاح ما، این گندم را توش می‌ریختند که می‌گفتند این چیه؟ این ذخیره، کالای ماست، درست است یا نه؟برای چی؟ ازش می‌خواهیم مصرف بکنیم. 📌هان! زندگی من بستگی به چه دارد؟ به این گندم‌هایی دارد که در خانه جمع کردم، که بعدش خمیرش می‌کنم و نانش می‌کنم.کندوج، آن ظرفی است که انسان درش، کالای حیاتش را در او ذخیره می‌کند. کالای زندگیش را. حالا من مثال زدم. 🔻از نظر لغت عربیش هم گفتم چه است.گفت در جواب: «لَنا كُنْدُوجٌ » ما یک همچین ظرف ذخیره زندگی داریم،«نَرْفَعُ فِيهِ خَيْرَ مَتَاعِنَا» می‌آییم در آن می ریزیم بهترین کالایمان را که حیات و زندگیمان بستگی به آن دارد. این تا این‌جا، چه قدر قشنگ توجیه می‌کند. بعد می‌گوید. می‌گوید: من از پیغمبر شنیدم که فرمود: «سَمِعْتُ»از پیغمبر که فرمود: «كُنْدُوجُ الْمُؤْمِنِ قَبْرُهُ»آن صندوق بگو، هر چه که می‌خواهی بگویی. خدمتتان عرض شود که آن به اصطلاح، ظرفی را که ظرف بهترین کالای زندگی انسان است که حیاتش بستگی به آن دارد. قبر است. درست است یا نه؟ 📌پس آن چه را که مال من است و می‌خواهم از آن استفاده بکنم، در محفظه‌ای قرار می‌دهم، می فهمی؟ بهترین متاع زندگیم است. عمل من است. طلا و نقره‌هایم در قبر نمی رود. آن‌ها گفتند: «مَا مَالُكَ ؟» گفت: عمل من. آنی که همراه من می‌آید عمل من است که در آن چی است؟ که در آن ظرف، ذخیره زندگیم قرارش می‌دهم که بعدش می‌خواهم با آن زندگی بکنم. شد! این که گفتم «عَمَلِي» برای این بود. بعد باید بگوییم: «نَسْأَلُكَ عَنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ» طلا و نقره را که من نمی‌توانم این را ببرم، هان؟!. نمی‌توانم ذخیره‌اش کنم همراه خودم ببرم، آن همراه من بیا، چیه؟! نیست. آن که می‌آید، عمل من است. شد؟! ظرف ذخیره من هم قبر من است، که همراه من در قبر است. 1️⃣ بحار جلد 75 صفحه 452 الأمالي للشيخ الطوسي بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُوسَى بْنِ بَكْرٍ عَنِ الْعَبْدِ الصَّالِحِ ع قَالَ: سُئِلَ أَبُوذَرٍّ مَا مَالُكَ قَالَ عَمَلِي قِيلَ لَهُ إِنَّمَا نَسْأَلُكَ عَنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ فَقَالَ مَا أُصْبِحُ‏ فَلَا أُمْسِي‏ وَ مَا أُمْسِي فَلَا أُصْبِحُ لَنَا كُنْدُوجٌ نَرْفَعُ فِيهِ خَيْرَ مَتَاعِنَا سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص يَقُولُ كُنْدُوجُ الْمُؤْمِنِ قَبْرُهُ. 〰️〰️〰️〰️〰️ علیه السلام علیه السلام رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 جنّت و دوزخ اخلاق❗️ 📌در ارتباط با نفس هم همين است. ملكات نفسانيه انسان بهشت ساز و جهنّم ساز هستند. نفسِ خودِ ملكه، صورت ملكوتی او، اثر مترتّبه بر او. آن هم بهشت ساز است آنجايي را كه ملكه، ملكۀ فضيلت باشد، حسنه باشد و اگر ملكه، ملكۀ سيئه باشد اين دوزخ ساز است می‌رسيم به مسأله اعتقادات نسبت به عقائد، عقائد انسان هم اين طور است در بُعد عقلانی‌اش، آنجا هم او بهشت ساز است و به يك معنايی، دوزخ ساز است در بين اين جنّات سه گانه‌ای كه ما گفتيم، دوزخ‌های سه گانه و نار سه گانه، آنچه را كه همگانی است و اثرش هم روی مرتبه بعدی‌اش مترتّب است، و خيلی مورد نظر انبيا و اوليا است مسأله جنّت اخلاق است و دوزخِ اخلاق است. 🔻در باب مسأله بعثت انبيا اين را مي‌خواستم تكيه كنم، اصلاً بطور كلّی انبيا مبعوث شدند و مأموريت پيدا كردند برای تزكيۀ انسان‌ها، در سه رابطه و اَهمّ اين تزكيه‌ها تزكيه اخلاقی است. يعنی تطهير نفس از ملكات رذيله و آراسته شدن او به فضائل، و غايت از بعثت و دعوت از انبيا يعني همين مكارمِ اخلاقی است كه در روايات متعدّده وارد شده است. كه پيغمبر اكرم از او نقل شده است، «بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاقِ» كه در روايت دارد كه غايت بعثت را، اِكمال مكارم اخلاقيّه حضرت می‌فرمايد است. اين را غايت می‌گيرد از بعثت. يعنی نتيجه دعوت من بايد اين باشد. كه اگر اين نبود اين بعثتِ من فايده‌ای ندارد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه دهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
چرا مبعث ؟! /آقا مجتبی تهرانی https://www.aparat.com/v/SKa8d —- 🌺🌺 🌹عیـــــــــــــدتــــــــــــــــــان مبارک رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 راه رسیدن به وادی انسانیّت❗️ 📌غايتِ بعثتِ من اين است كه تو برسی به مكارم اخلاق. كرامت‌های به اصطلاح اخلاقی. چون سرنوشت آن‌ها در آينده‌شان بستگي به همين مكارمِ اخلاقی دارد. من يك وقتی گفتم عمل ملكه ساز است، اگر نيك باشد كرامت آفرين است، و اگر زشت باشد رذيله آفرين است برای انسان. بهشت و جهنّم و «جنّت» و «نار» انسان هم همان است. انبيا آمدند براي اين، گفتند سطحی نگری نداشته باشيد نسبت به اعمالتان. آن وقت همين ملكات نفسانيّه است كه اثر مستقيم دارد روی اعتقادات. مكارم اخلاق از عمل بايد او پيدا شود كه او رابطه با عمل دارد. راجع به اعمال می‌گويند چه بكن چه نكن. اين پيدا شود آن وقت آن مرحله بعدی او رُسوخ پيدا می‌كند، اعتقادات اگر انسان بخواهد به بلوغ انسانيّت‌اش برسد راهی جز اين ندارد كه مؤدّب بشود به آداب الهی، و ادب الهيّه هم همين اعمال حسنه است كه از آن مكارم اخلاق پيدا بايد بشود برايش، و الّا انسان نيست. 📕بعثت پيغمبر ؛ سه تا بلوغ بوده است. هم بلوغ رسالت بود، هم بلوغ ولايت بود، هم بلوغ انسانيّت بود. پيغمبر بالغِ انبيا است، علی عليه السلام بالغِ اوليا است. و انسان از عصر پيغمبر به اين طرف است كه به‌بلوغ انسانيّت رسيده است؛ كه قابل است برای ادراكاتِ آن معانی كه انسان‌های قبلی‌اش آن معرفت‌ها را نمی‌توانستد پيدا بكند. . بنابراين زير بنای انسانيّت انسان و غايت بعثت انبيا و دعوت‌های آن‌ها نتيجه‌اش مكارم اخلاق است و بس. ما واجبات و محرّمات را يك چيزی مثل دمپای گرفته‌ايم، مي‌گوييم خب يك ذكری بگوييم «يا قدّوسی» بِكِشَم تا آدم بشوم. 📕 آدم می‌خواهی بشوی؟ بايد بفهمی اعمالت در آن حكمت‌هايی است؛ و اين حكمت‌ها را تمام فلاسفه عالم نتوانستند جمع بشوند بفهمند چيست. و رابطه است بين عمل تو و عالم غيب. كه انبيا آمدند وجز وحی هم گفتيم راه را با چيز ديگر نمی‌تواند به تو نشان دهد. برای اينكه اين را به تو بفهمانم. چه می‌كنی؟ برو كارهايت را درست بكن. درست كردی به مكارم اخلاق رسيدی آنجا است كه به وادی انسانيّت پا می‌گذاری، آدم می‌شوی. راه منحصر به همين است. و غايت بعثت هم همين بوده است. 〰️〰️〰️〰️〰️ @agamojtabatehrani
﷽ 📍 خوشا به حال کسانی که از ماه رجب بهره بردند❗️ 📌كَانَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) إِذَا جَاءَ شَهْرُ رَجَبٍ‏ جَمَعَ‏ الْمُسْلِمِينَ پيغمبر وقتي ماه رجب وارد می‌شد مسلمين را جمع كرد 📌 ، «وَ قَامَ فِيهِمْ خَطِيباً»؛ می ايستاد براي آنها خطبه می‌خواند يكی از جملات خطبه‌اش اين است «أَيُّهَا الْمُسْلِمُونَ قَدْ أَظَلَّكُمْ شَهْرٌ عَظِيمٌ مُبَارَكٌ»؛ مسلمان‌ها سايه افكند اين ماه بزرگ مبارك بر شما؛ «وَ هُوَ شَهْرُ الْأَصَبِّ يَصُبُّ فِيهِ الرَّحْمَةَ عَلَى مَنْ عَبَدَهُ»1️⃣؛ 📌 در اين ماه می ريزد رحمت بر آن بنده‌ای كه عبادت كند خدا را. روايات زيادی داريم كه در آن روايت از پيغمبراكرم(ص) است به اينكه در اين ماه زياد استغفار كنيد. خوشا به حال آن كسانی كه موفق شدند اين استغفارهای كه وارد بود، دعاهايی كه وارد بود خواندند، محروم نشدند از اين رحمتهايی كه در اين ماه بر اين امّت ريخت 📌. ما در بين ماه‌ها می‌بينيم؛ آقا خيلی عظمت داره، بعثت پيغمبر اكرم در اين ماه است. ماه، ماه ولايت است علی‌عليه السلام تولّدش در اين ماه است. ماه ماه بزرگی بود ما نمی بينيم در بين ماه‌ها آنطوری كه نسبت به اين ماه وارد شده است. عظمتش داشته باشيم. 📌لذا من قصدم اين بود به دوستان تذكّر بدهم اين ساعاتی كه از اين ماه باقی مانده ازش بهره بگيريد. زياد همين جمله ای را كه از پيغمبر اكرم(ص) است بگوييد استغفر الله و اسئله التوبه كه ان شاءالله آماده بشيم برای ضيافت الله كه ماه مبارك رمضان است. اللهم صل علي محمد و آل محمد 1️⃣بحار الأنوار،ج‏94، ص 47 〰️〰️〰️〰️〰️ رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 💎آی گناه‌کارها بیایید، 📍 درب خیر در ماه رجب بسته شد ولی در ماه شعبان درب دیگری باز گردید❗️ 📌ماه رجب یک ماهی بود که درب‌های خیر باز بود برای ما. فهمیدیدم به اینکه بسته شد دیگر دیشب بسته شد. اصلاً فهمیدی؟ بستند. مثل اینکه یک شب ما اینجا نشستیم و شروع کردیم با دوستان صحبت کردن. بابا قدر بدانید. در روایت دارد که ماه رجب که وارد می‎شود درب خیر باز شده است. هر شب از اول شب تا به صبح فرشتۀ الهی به نام داعی فریاد می‎کند بیایید، بیایید. 💎 آی گناه‌کارها بیایید، مغفرت هست در این ماه. مغفرت هست، رحمت هست عفو است. نمی‎خواهم حالا. دیگر از دیشب هیچ از این صدا و ندا خبری نیست. تمام شد. در بسته شد مؤمن که از این‌ها غفلت نمی‎کند که. امّا من یک مطلبی را عرض کنم. درست است که آن درب بسته شد، آن باب خیر بسته شد. ولی در روایت داریم که پیغمبر اکرم می‌فرماید که از امروز روز اوّل ماه شعبان باز یک درب دیگر باز شده است؛ غفلت نکنید. 💎در روایت دارد که پیغمبر اکرم فرمود روز اول ماه شعبان که می‎شود درب بهشت باز می‎شود خدا امر می‎کند به شجرۀ طوبی نزدیک به دنیا بیاید. می‎آید. شاخه‎هایش را می‎گوید که در دنیا آویزان کند وقتی که آویزان کرد. هر کس یکی از این شاخه‎های درخت طوبی را به آن متمسک بشود او را به سوی بهشت می‎کشاند. و شجرۀ زقوم هم آنرا هم شاخه‎هایش را می‎افکند و هر کس متمسک به آن بشود آنرا به سوی جهّنم می‎کشاند. ما روایت داریم از پیغمبر اکرم. خب این درب باز شده است خب انسان باید از این درب استفاده بکند. 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 سفارش برای ماه شعبان❗️ 📌لذا دوستان سفارش می‎کنم؛ که ماه شعبان است وارد شدیم. در این ماه هم استغفار وارد شده است. خیلی استغفار بکنید. بگذارید که یک مقدار یواش یواش تمیز بشویم،شاید قابلیّت داشته باشیم که سر سفرۀ ماه رمضان برویم دیگر. این ضیافت الله. آخر کثیف‌ها را آنجا راه نمی‎دهند که. «دعیتم الی ضیافه الله». این استغفارهایی که در ماه رجب آمده است؛ در ماه شعبان آمده است، این‌ها برای خاطر این است که شست‌وشو بکنیم خودمان را آخر تا کی. تا کی اولیا خدا را به زحمت بیندازیم. +من چه تعبیری بکنیم. که پیغمبر اکرم بخواهد که شفاعت ما را بکند نعوذبالله. ما از خدا خجالت بکنیم. این روایتی که از پیغمبر اکرم است دارد «شَعْبَانَ شَهْرِی». ماه شعبان ماه من پیغمبر است. «رَحِمَ اللَّهُ مَنْ أَعَانَنِی عَلَی شَهرِی»1️⃣. + خدا رحمت کند آن کسی را که مرا کمک کند در این شهر. می‎فهمی که یعنی چه؟ من را کمک کند؟ یک بردش کند که اگر در این ماه شماها بیایید بدی‌ها را کنار بگذارید. و بی حیایی ها را کنار بگذارید، حریم خدا را حفظ بکنید من را کمک کردید به اینکه اگر بخواهم که شفاعتتان را بکنم دیگر زیاد به دشواری نیفتم. یک بُعدش این است. +من را کمکم کنید. کمکم کنید برای خودتان به خصوص من این‌را تأکید می‌کنم راجع به استغفارها. که این‌ها یک نوع خانه تکانی درونی است برای ما. 1️⃣بحارالأنوار، ج 94، ص 79 〰️〰️〰️〰️〰️ @agamojtabatehrani —- —-
📍 سرِّ مَکیدن زبان پیامبر‌اکرم(ص)❗️ 📌در باب تولّد امام ‏حسین(ع) این روایت را دیدم که بسیاری نقل کرده‌اند. حدود هفت نفر از بزرگان تاریخ نویس ما می‎گویند: تولّد امام حسین(ع) پنجشنبه بوده است. ان‏شاءالله که خداوند عنایتی داشته باشد و توفیقی نصیب ما بکند و بتوانیم در همین مسیر هدایتی قرار بگیریم و اگر بتوانیم دیگران را هم همراهی کنیم. 🔻در بعضی از روایات دارد: وقتی امام حسین(ع)‎ به دنیا آمد قبل از آنکه شیر بخورد، چهل روز پیغمبراکرم(ص) زبان مبارکش را در دهان امام حسین(ع) می‎گذاشت و او می‎مکید. این مطالب نکات دقیقی دارد. یعنی چه؟ یعنی آنچه امام حسین(ع) می‎گوید و ارائۀ طریق می‎کند، از زبان وحی است. 📌ظاهر مطلب این است، و الّا خیلی مطلب دارد. آنچه ارائۀ طریق می‎کند، از زبان وحی است. و در اینکه ایصال به مطلوب می‌کند شبهه‌ای درش نیست در ابعاد گوناگون دارد. 〰️〰️〰️〰️〰️ رحمت الله علیه @agamojtabatehrani علیه السلام مبارک باد 🔻🔻🔻