eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
729 دنبال‌کننده
200 عکس
812 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
📍 وضع روح در غافل شدن از خدا ❗️ 📌در یک روایتی است از پیغمبر اکرم(صلّی الله علیه وآله وسلّم) می‌فرماید: بنده و عبد شیطان او را وسوسه می‌کند. دقّت کنید وسوسه می‌کند. در این روایت هم هست. شیطان او را وسوسه می‌کند نه اینکه وسوسه شیطان است. خود ما هم این را می‌گوییم. شیطان او را وسوسه می‌کند. 📌 هرگاه او رو به خدا آوَرد، شیطان دور می‌شود از او و هرگاه غافل از خدا شد شیطان وارد وسوسۀ او می‌شود، اغوا می‌کند او را. آشکار شدن و پنهان شدن شیطان را در این روایت می‌گوید؛ یعنی این آهنگ قطع و وصل شدنش را دارد می‌گوید. در چه موقعیتی است که این آهنگ می‌نوازد و دل من بشر را به سمت خودش جلب و جذب می‌کند؟ کِی هست؟ 📌 آن موقعی که غافل از خدا بشوم. در کمین‌گاه نشسته است و هر گاه متوجّه خدا باشم این آهنگ قطع می‌شود. من در بحث‌هایم گفته‌ام این روح یک حرکتی دارد: اگر انسان متوجّه خدا بشود، صفحۀ دل به سمت خدا است. کأنَّ این صفحه به سمت آن فرستنده نیست و امواج او را نمی‌گیرد و هرگاه غافل از خدا بشوم صفحه برگشت می‌کند به قطب مخالف و امواج مخالف می‌آید و روی صفحۀ دل می‌نشیند. وضع روح این است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 1 🏷 سوره ناس رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 برای روح مؤمن در سینه‌اش دو گیرنده است. ❗️ 📌روایتی در تفسیر عیّاشی که به سندهای خودش از ابان بن تغلب نقل می‌کند از امام صادق (صلوات الله علیه) قال: 🔻« قَالَ رَسُولُ اللَّهِ‏ (صلی الله علیه و آله و سلم)» حضرت فرمود پیغمبر اکرم چنین فرمود: «مَا مِنْ‏ مُؤْمِنٍ‏ إِلَّا وَ لِقَلْبِهِ‏ فِي‏ صَدْرِهِ أُذُنَانِ‏»؛ هیچ مؤمنی نیست مگر اینکه برای روح او در سینۀ او دو گوش است، دو گیرنده. گوش چه کار می‌کند؟ گیرندۀ جسم من گوش من است. دو تا گیرنده دارد هر مؤمنی، 🔻«أُذُنٌ يَنْفُثُ فِيهَ الْمَلَكُ» یک گیرنده دارد که موج رحمانی را می‌گیرد، که در او مَلَک می‌دمد، الهام می‌بخشد به او. « وَ أُذُنٌ يَنْفُثُ فِيهَ الْوَسْوَاسُ الْخَنَّاسُ‏»؛ یک گیرندۀ دیگر دارد که آهنگ‌های شیطانی که پنهان و آشکار می‌شود می‌گیرد. «فَيُؤَيِّدُ اللَّهُ الْمُؤْمِنَ بِالْمَلَكُ‏» ؛خداوند تأیید می‌کند، کمک می‌کند مؤمن را به سبب آن فرستندۀ رحمانی. 🔻«وَ هُوَ قَوْلُهُ سُبْحَانَهُ‏ وَ أَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ»؛ در متون اسلامی هم ما همین را داریم که انسان دو گوش باطن دارد یعنی دو گیرنده دارد، هم اوست هم اوست. من در بحث این را گفته‌ام که خطورات قلبی که انسان دارد؛ که تعبیر به موج پنجم ما کردیم در آنجا. این امواج که می‌آید هم موج رحمانی داریم ما هم موج شیطانی داریم ما که اینجا تعبیر می‌کند به او به وسواس خنّاس. 1️⃣بحار الأنوار ، ج‏60، ص 194 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 1 🏷 سوره ناس رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 توصیۀ آخر ماه رجب️❗️ 📌 آنچه در روایات داریم، ماه رجب شهر‏الله اکبر است؛ ماه بزرگ خداوند است. پیغمبراکرم(ص) می‏فرماید رجب، شهرالله است و شعبان ماه من است و رمضان ماه امّت من است. 📌بعد در روایتی ماه رجب را «اَصَبّ» می‏نامند؛ چراکه در این ماه رحمت خداوند بر امّت بسیار می‏بارد. مغفرت الهی در این ماه است. خصوصیّت ماه رجب در این است. یک زمانی این را گفتم که حتّی در بین ماه‏ها، ماه رجب، ماه برآورده شدن حاجات است. این معنا تنها در دین اسلام نیست؛ بلکه در جاهلیّت هم معتقد بودند که ماه رجب، ماه برآورده شدن حاجات است. ماه رجب ماهی است که در تمام اعصار و قرون این‏قدر ارزشمند و باعظمت بوده است. در این ماه اولیای خدا پیوندشان را با خدا قوی کردند. امّا ما چه کردیم؟ باید بگوییم: خدایا! ما را ذیل عنایت اولیایت -یعنی آن‏کسانی که به تو رسیدند- مشمول لطف خاصّ خودت کن. ما را از رحمت‏ها و مغفرت‏هایی که در این ماه نصیب اولیایت کردی، محروم نکن! لذا باید تمام لحظات این ماه را قدر دانست. از خدا مغفرت، هدایت و همۀ حاجات‏مان را بخواهیم. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه دهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 غایت بعثت انبیا(ع) بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاقِ ❗️ 📌بطور كلّي بعثت انبيا و بطور خاص بعثت پيغمبر اكرم. يك بحث راجع به مأموريت آنها است، يك بحث راجع به غايت و نتيجه بعثت است. در باب مأموريت نسبت به خودِ پيغمبر اكرم بلكه جميع انبياء ما آيات متعدّد در قرآن داريم «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنينَ إِذْ بَعَثَ فيهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفي‏ ضَلالٍ مُبِينٍ‏» راجع به پيغمبر اكرم، منّت الهی كه مبعوث كرد پيغمبر اكرم را و بعد هم مأموريت‌اش هم اين است. تلاوت آيات و تزكيه نفوس و تعليمِ علم و حكمت در آيه شريفه دارد. در بين اين مأموريت‌ها اهمِّ مأموريت‌شان آن مسألۀ تزكيه است، كه نقش اساسي هم نسبت به او است. چه نسبت به قبل‌اش، چه نسبت به بعداش، اين خودش يك مأموريتی است. در باب تزكيه يعنی تطهير، تطهيرِ نفوس اين تزكيه كه گفته می‌شود بطور كلّی در سه رابطه است. تزكيه نسبت به بُعد عقلانی انسان، عقل، نفس، بعد هم كه اين را مطرح مي‌كنند. يعنی تطهير بُعد اعتقادی انسان كه كار عقل است و نتيجه‌اش در قلب است. تطهير در بُعد اعتقادی مي‌گويند اين را، مثل شرك، شرك يك كثافت اعتقادی است. اين كثافت را پاك كردن از درون، تزكيه است اين. تزكيه اعتقادی ما مي‌گوييم اين را، تطهير اعتقادی. از اعتقاداتِ باطله. سورۀ مبارکۀ آل عمران ، آیۀ 164 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه دهم @agamojtabatehrani
﷽ 🔰تفسیر قرآن در بیان موسای امت پیامبر 📌 امام هفتم صلوات الله علیه در ذیل آیه شریفه «وَ اعتَصِمُوا بِحَبلِ اللهِ جَمِیعاً» می فرماید: «عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام حَبْلُ اللَّهِ الْمَتِينُ». «وَ اعتَصِمُوا بِحَبلِ اللهِ أی وَ اعتَصِمُوا بِعَلِیٍّ علیه‌السلام» مراد از حبل الله علی (علیه السلام) است. امام باقر «صلوات الله علیه» می فرمایند: «قال آلُ مُحَمَّدٍ صلوات الله علیهم‌‌ هُمْ حَبْلُ اللَّهِ الْمَتِينُ الَّذِي أُمِرَ بِالِاعْتِصَامِ بِهِ فَقَالَ وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا» خداوند برای تمسک به ریسمان الهی امر کردند، مراد از ریسمان الهی فرزندان پیغمبر است. زمانی امتثال محقق می شود که همراه با ولایت علی (علیه السلام) باشد. اگر ولایت نباشد، از اعتصام خبری نیست، سیر و سلوک معنوی هم نخواهد بود. کسی که فاقد ولایت است، امتثال به حبل الله ندارد. 〰〰〰〰〰 علیه السلام 🌸 رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 مراتب، مراحل و منازل بهشت و جهنّم❗️ 📌تزكيه نفوس: يعنی اين بُعد اخلاقی است، يعنی رذائل اخلاقی، كثافات نفسانی است. كِبر، حسد، امثال اين‌ها كه تطهير از اين رذائل اخلاقی است. تزكيه در بُعد عملی كه ما می‌گوييم جسمانی است و او اين است كه انسان از نظر عملی اعمال زشت را مرتكب نشود، تطهير از آن‌ها. تزكيه در بُعد اعتقادی، اخلاقی، عملی. ما تزكيه كه داريم در هر سه بُعد است. كه انسان بايد خودش را مزكّی كند در جميع ابعاد وجودی‌اش، تطهير كند چه اعتقادی‌اش، چه اخلاقی‌اش، چه عملی‌اش. خب، در اينجا آنچه را كه مهم است و روی آن تأكيد شده كه در ربط با غايت بعثت انبيا است و نتيجه دعوت انبيا است، آن مسأله تزكيه اخلاقی است. در باب مسائل «جنّت» و «نار» ، بهشت و دوزخ، ما بطور كلّی اگر بخواهيم نسبت به مراتب و مراحل و منازل بهشت و جهنّم، «جنّت» و «نار» بخواهيم ما بگوييم، سه مرتبه كلّی دارد. يك مرتبه‌اش كه می‌فرمايند بهشتِ اعمال است. اعمال نيك، حسنه، صالحه، اين ها بهشت ساز هستند. و اعمال زشت و سيئات، قبائح، اينها جهنّم ساز است امّا اين دوزخ عمل است، آتشِ عمل است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه دهم @mojtabatehrani_ir
🔷ابتلائات دنیویه (علیه‌السلام) می فرمایند: « لَنْ تَكُونُوا مُؤْمِنِينَ حَتَّى تَعُدُّوا الْبَلَاءَ نِعْمَةً وَ الرَّخَاءَ مُصِيبَة» 🔻 شما مؤمن نیستید مگر اینکه شدت را نعمت به حساب بیاورید و راحتی را از دید ظاهری‏ خود مصیبت «وَ ذَلِكَ أَنَّ الصَّبْرَ عَلَى الْبَلَاءِ أَفْضَلُ مِنَ الْغَفْلَةِ عِنْدَ الرَّخَاء» 📌1--- جهتش این است که اگر انسان در شدت قرار بگیرد و پای آن بایستد و خداوند را یادش نرود و متوجه خداوند بشود، و این شدت باعث اقبال الی الله تعالی و اعراض عن الدنیا بشود و چهرۀ دنیا در نزد او کریه شود این خیلی ارزشمند است تا اینکه گشایشی بشود و خداوند یادت برود. 🔻پیغمبر اکرم می فرمایند: «قال رسول الله (صلی‎الله‎علیه‎و‎آله‎و‎سلم) لَا تَكُونُ مُؤْمِناً» مؤمن نیستی «حَتَّى تَعُدَّ الْبَلَاءَ نِعْمَةً وَ الرَّخَاءَ مِحْنَة»2--- تا اینکه آن شدت را نعمت بدانی و گشایش را بدبختی بدانی. 1-‌ بحار الانوار، ج79، ص145 2- بحار الانوار، ج64، ص237 📕 علیه السلام رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
🔰روایت امام موسی کاظم علیه السلام از ثروت ابوذر 🔻رُوِیَ عَن مُوسَی ابنِ جَعفَرٍ عَلَیهِمَا السَّلامُ قالَ: «سُئِلَ أَبُوذَرٍّ رَحِمَهُ الله مَا مَالُكَ قَالَ عَمَلِي قِيلَ لَهُ نَسْأَلُكَ عَنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ فَقَالَ مَا أُصْبِحُ‏ فَلَا أُمْسِي‏ وَ مَا أُمْسِي فَلَا أُصْبِحُ لَنَا كُنْدُوجٌ نَرْفَعُ فِيهِ خَيْرَ مَتَاعِنَا سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص يَقُولُ كُنْدُوجُ الْمُؤْمِنِ قَبْرُهُ» ترجمه: از ابوذر سؤال کردند: چقدر: مال و ثروت داری؟ ابوذر گفت: مال من، عمل من است. به او گفته شد: از تو می پرسیم که چه قدر زر و سیم داری؟ پس گفت: ما صبح را شب و شب را صبح نمی کنیم، مگر این که برای هر یک از ما خمره و مخزنی است که بهترین متاع و کالای (اموال) خود را در آن می گذاریم. خود من شنیدم که رسول خدا صلَّی الله علیه و آله و سلّم می‌فرمایند: خمره و مخزن مؤمن، قبر اوست. شرح: روایت از موسی ابن جعفر صلوات الله علیهما، منقول است، 🔰حضرت فرمودند: از ابوذر پرسیدند: مالت چقدر است؟ اموالت، چقدر پول داری؟ هان؟! ثروتت چقدر است؟ در جواب گفت: «عَمَلِي». چقدر ثروت داری، جوابش این نیست که؛ عمل من. «قیلَ لَهُ نَسئَلُکَ عَنِ الذَّهَبِ وَ الفِضَّةِ» به او گفتند: ما از تو سؤال می کنیم از طلا و نقره‌ات. چون آن موقع دینار پول بود، که طلا بود. درهم، نقره بود. درسته؟یعنی از دینار و درهم دارد می‌پرسد.«نَسئَلُکَ عَنِ الذَّهَبِ وَ الفِضَّةِ» از طلا و نقره‌ات می‌پرسیم چقدر؟ تو می‌گویی «عَمَل». این چه ارتباطی دارد؟ در جواب گفت:«قال، ما اُصبِحُ فَلا اُمسي وَ ما اُمسي فَلا اُصبِحُ» دوباره تکرار کرد. من شب را به روز نمی آورم، روز را به شب نمی آورم. شد؟! باز دو مرتبه. شب را به روز نمی‌آورم، روز را به شب نمی‌آورم. روز را به شب نمی‌آورم، شب را به روز نمی‌آورم. یعنی تمام ۲۴ ساعت. این طور است که برای من؛ که این‌جا دارد « لَنا»؛ برای همه ما. برای من تنها نیست، همه ما. 🔻«كُنْدُوجٌ»کندوج؛ آن وقت‌ها؟ درخانه‌ها؛ سابق بر این، دکّان نانوایی نبود که بروند نان بخرند. نان‌هایشان را در خانه‌ها درست می کردند. درست است یا نه؟! آن وقت، این‌ها به اصطلاح یک ظرف‌های سفالی می گفتند: خم؛ توی آن‌ها گندم می‌ریختند. به اصطلاح ما، این گندم را توش می‌ریختند که می‌گفتند این چیه؟ این ذخیره، کالای ماست، درست است یا نه؟برای چی؟ ازش می‌خواهیم مصرف بکنیم. 📌هان! زندگی من بستگی به چه دارد؟ به این گندم‌هایی دارد که در خانه جمع کردم، که بعدش خمیرش می‌کنم و نانش می‌کنم.کندوج، آن ظرفی است که انسان درش، کالای حیاتش را در او ذخیره می‌کند. کالای زندگیش را. حالا من مثال زدم. 🔻از نظر لغت عربیش هم گفتم چه است.گفت در جواب: «لَنا كُنْدُوجٌ » ما یک همچین ظرف ذخیره زندگی داریم،«نَرْفَعُ فِيهِ خَيْرَ مَتَاعِنَا» می‌آییم در آن می ریزیم بهترین کالایمان را که حیات و زندگیمان بستگی به آن دارد. این تا این‌جا، چه قدر قشنگ توجیه می‌کند. بعد می‌گوید. می‌گوید: من از پیغمبر شنیدم که فرمود: «سَمِعْتُ»از پیغمبر که فرمود: «كُنْدُوجُ الْمُؤْمِنِ قَبْرُهُ»آن صندوق بگو، هر چه که می‌خواهی بگویی. خدمتتان عرض شود که آن به اصطلاح، ظرفی را که ظرف بهترین کالای زندگی انسان است که حیاتش بستگی به آن دارد. قبر است. درست است یا نه؟ 📌پس آن چه را که مال من است و می‌خواهم از آن استفاده بکنم، در محفظه‌ای قرار می‌دهم، می فهمی؟ بهترین متاع زندگیم است. عمل من است. طلا و نقره‌هایم در قبر نمی رود. آن‌ها گفتند: «مَا مَالُكَ ؟» گفت: عمل من. آنی که همراه من می‌آید عمل من است که در آن چی است؟ که در آن ظرف، ذخیره زندگیم قرارش می‌دهم که بعدش می‌خواهم با آن زندگی بکنم. شد! این که گفتم «عَمَلِي» برای این بود. بعد باید بگوییم: «نَسْأَلُكَ عَنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ» طلا و نقره را که من نمی‌توانم این را ببرم، هان؟!. نمی‌توانم ذخیره‌اش کنم همراه خودم ببرم، آن همراه من بیا، چیه؟! نیست. آن که می‌آید، عمل من است. شد؟! ظرف ذخیره من هم قبر من است، که همراه من در قبر است. 1️⃣ بحار جلد 75 صفحه 452 الأمالي للشيخ الطوسي بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُوسَى بْنِ بَكْرٍ عَنِ الْعَبْدِ الصَّالِحِ ع قَالَ: سُئِلَ أَبُوذَرٍّ مَا مَالُكَ قَالَ عَمَلِي قِيلَ لَهُ إِنَّمَا نَسْأَلُكَ عَنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ فَقَالَ مَا أُصْبِحُ‏ فَلَا أُمْسِي‏ وَ مَا أُمْسِي فَلَا أُصْبِحُ لَنَا كُنْدُوجٌ نَرْفَعُ فِيهِ خَيْرَ مَتَاعِنَا سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص يَقُولُ كُنْدُوجُ الْمُؤْمِنِ قَبْرُهُ. 〰️〰️〰️〰️〰️ علیه السلام علیه السلام رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 جنّت و دوزخ اخلاق❗️ 📌در ارتباط با نفس هم همين است. ملكات نفسانيه انسان بهشت ساز و جهنّم ساز هستند. نفسِ خودِ ملكه، صورت ملكوتی او، اثر مترتّبه بر او. آن هم بهشت ساز است آنجايي را كه ملكه، ملكۀ فضيلت باشد، حسنه باشد و اگر ملكه، ملكۀ سيئه باشد اين دوزخ ساز است می‌رسيم به مسأله اعتقادات نسبت به عقائد، عقائد انسان هم اين طور است در بُعد عقلانی‌اش، آنجا هم او بهشت ساز است و به يك معنايی، دوزخ ساز است در بين اين جنّات سه گانه‌ای كه ما گفتيم، دوزخ‌های سه گانه و نار سه گانه، آنچه را كه همگانی است و اثرش هم روی مرتبه بعدی‌اش مترتّب است، و خيلی مورد نظر انبيا و اوليا است مسأله جنّت اخلاق است و دوزخِ اخلاق است. 🔻در باب مسأله بعثت انبيا اين را مي‌خواستم تكيه كنم، اصلاً بطور كلّی انبيا مبعوث شدند و مأموريت پيدا كردند برای تزكيۀ انسان‌ها، در سه رابطه و اَهمّ اين تزكيه‌ها تزكيه اخلاقی است. يعنی تطهير نفس از ملكات رذيله و آراسته شدن او به فضائل، و غايت از بعثت و دعوت از انبيا يعني همين مكارمِ اخلاقی است كه در روايات متعدّده وارد شده است. كه پيغمبر اكرم از او نقل شده است، «بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاقِ» كه در روايت دارد كه غايت بعثت را، اِكمال مكارم اخلاقيّه حضرت می‌فرمايد است. اين را غايت می‌گيرد از بعثت. يعنی نتيجه دعوت من بايد اين باشد. كه اگر اين نبود اين بعثتِ من فايده‌ای ندارد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه دهم رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
چرا مبعث ؟! /آقا مجتبی تهرانی https://www.aparat.com/v/SKa8d —- 🌺🌺 🌹عیـــــــــــــدتــــــــــــــــــان مبارک رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 راه رسیدن به وادی انسانیّت❗️ 📌غايتِ بعثتِ من اين است كه تو برسی به مكارم اخلاق. كرامت‌های به اصطلاح اخلاقی. چون سرنوشت آن‌ها در آينده‌شان بستگي به همين مكارمِ اخلاقی دارد. من يك وقتی گفتم عمل ملكه ساز است، اگر نيك باشد كرامت آفرين است، و اگر زشت باشد رذيله آفرين است برای انسان. بهشت و جهنّم و «جنّت» و «نار» انسان هم همان است. انبيا آمدند براي اين، گفتند سطحی نگری نداشته باشيد نسبت به اعمالتان. آن وقت همين ملكات نفسانيّه است كه اثر مستقيم دارد روی اعتقادات. مكارم اخلاق از عمل بايد او پيدا شود كه او رابطه با عمل دارد. راجع به اعمال می‌گويند چه بكن چه نكن. اين پيدا شود آن وقت آن مرحله بعدی او رُسوخ پيدا می‌كند، اعتقادات اگر انسان بخواهد به بلوغ انسانيّت‌اش برسد راهی جز اين ندارد كه مؤدّب بشود به آداب الهی، و ادب الهيّه هم همين اعمال حسنه است كه از آن مكارم اخلاق پيدا بايد بشود برايش، و الّا انسان نيست. 📕بعثت پيغمبر ؛ سه تا بلوغ بوده است. هم بلوغ رسالت بود، هم بلوغ ولايت بود، هم بلوغ انسانيّت بود. پيغمبر بالغِ انبيا است، علی عليه السلام بالغِ اوليا است. و انسان از عصر پيغمبر به اين طرف است كه به‌بلوغ انسانيّت رسيده است؛ كه قابل است برای ادراكاتِ آن معانی كه انسان‌های قبلی‌اش آن معرفت‌ها را نمی‌توانستد پيدا بكند. . بنابراين زير بنای انسانيّت انسان و غايت بعثت انبيا و دعوت‌های آن‌ها نتيجه‌اش مكارم اخلاق است و بس. ما واجبات و محرّمات را يك چيزی مثل دمپای گرفته‌ايم، مي‌گوييم خب يك ذكری بگوييم «يا قدّوسی» بِكِشَم تا آدم بشوم. 📕 آدم می‌خواهی بشوی؟ بايد بفهمی اعمالت در آن حكمت‌هايی است؛ و اين حكمت‌ها را تمام فلاسفه عالم نتوانستند جمع بشوند بفهمند چيست. و رابطه است بين عمل تو و عالم غيب. كه انبيا آمدند وجز وحی هم گفتيم راه را با چيز ديگر نمی‌تواند به تو نشان دهد. برای اينكه اين را به تو بفهمانم. چه می‌كنی؟ برو كارهايت را درست بكن. درست كردی به مكارم اخلاق رسيدی آنجا است كه به وادی انسانيّت پا می‌گذاری، آدم می‌شوی. راه منحصر به همين است. و غايت بعثت هم همين بوده است. 〰️〰️〰️〰️〰️ @agamojtabatehrani
﷽ 📍 خوشا به حال کسانی که از ماه رجب بهره بردند❗️ 📌كَانَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) إِذَا جَاءَ شَهْرُ رَجَبٍ‏ جَمَعَ‏ الْمُسْلِمِينَ پيغمبر وقتي ماه رجب وارد می‌شد مسلمين را جمع كرد 📌 ، «وَ قَامَ فِيهِمْ خَطِيباً»؛ می ايستاد براي آنها خطبه می‌خواند يكی از جملات خطبه‌اش اين است «أَيُّهَا الْمُسْلِمُونَ قَدْ أَظَلَّكُمْ شَهْرٌ عَظِيمٌ مُبَارَكٌ»؛ مسلمان‌ها سايه افكند اين ماه بزرگ مبارك بر شما؛ «وَ هُوَ شَهْرُ الْأَصَبِّ يَصُبُّ فِيهِ الرَّحْمَةَ عَلَى مَنْ عَبَدَهُ»1️⃣؛ 📌 در اين ماه می ريزد رحمت بر آن بنده‌ای كه عبادت كند خدا را. روايات زيادی داريم كه در آن روايت از پيغمبراكرم(ص) است به اينكه در اين ماه زياد استغفار كنيد. خوشا به حال آن كسانی كه موفق شدند اين استغفارهای كه وارد بود، دعاهايی كه وارد بود خواندند، محروم نشدند از اين رحمتهايی كه در اين ماه بر اين امّت ريخت 📌. ما در بين ماه‌ها می‌بينيم؛ آقا خيلی عظمت داره، بعثت پيغمبر اكرم در اين ماه است. ماه، ماه ولايت است علی‌عليه السلام تولّدش در اين ماه است. ماه ماه بزرگی بود ما نمی بينيم در بين ماه‌ها آنطوری كه نسبت به اين ماه وارد شده است. عظمتش داشته باشيم. 📌لذا من قصدم اين بود به دوستان تذكّر بدهم اين ساعاتی كه از اين ماه باقی مانده ازش بهره بگيريد. زياد همين جمله ای را كه از پيغمبر اكرم(ص) است بگوييد استغفر الله و اسئله التوبه كه ان شاءالله آماده بشيم برای ضيافت الله كه ماه مبارك رمضان است. اللهم صل علي محمد و آل محمد 1️⃣بحار الأنوار،ج‏94، ص 47 〰️〰️〰️〰️〰️ رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 💎آی گناه‌کارها بیایید، 📍 درب خیر در ماه رجب بسته شد ولی در ماه شعبان درب دیگری باز گردید❗️ 📌ماه رجب یک ماهی بود که درب‌های خیر باز بود برای ما. فهمیدیدم به اینکه بسته شد دیگر دیشب بسته شد. اصلاً فهمیدی؟ بستند. مثل اینکه یک شب ما اینجا نشستیم و شروع کردیم با دوستان صحبت کردن. بابا قدر بدانید. در روایت دارد که ماه رجب که وارد می‎شود درب خیر باز شده است. هر شب از اول شب تا به صبح فرشتۀ الهی به نام داعی فریاد می‎کند بیایید، بیایید. 💎 آی گناه‌کارها بیایید، مغفرت هست در این ماه. مغفرت هست، رحمت هست عفو است. نمی‎خواهم حالا. دیگر از دیشب هیچ از این صدا و ندا خبری نیست. تمام شد. در بسته شد مؤمن که از این‌ها غفلت نمی‎کند که. امّا من یک مطلبی را عرض کنم. درست است که آن درب بسته شد، آن باب خیر بسته شد. ولی در روایت داریم که پیغمبر اکرم می‌فرماید که از امروز روز اوّل ماه شعبان باز یک درب دیگر باز شده است؛ غفلت نکنید. 💎در روایت دارد که پیغمبر اکرم فرمود روز اول ماه شعبان که می‎شود درب بهشت باز می‎شود خدا امر می‎کند به شجرۀ طوبی نزدیک به دنیا بیاید. می‎آید. شاخه‎هایش را می‎گوید که در دنیا آویزان کند وقتی که آویزان کرد. هر کس یکی از این شاخه‎های درخت طوبی را به آن متمسک بشود او را به سوی بهشت می‎کشاند. و شجرۀ زقوم هم آنرا هم شاخه‎هایش را می‎افکند و هر کس متمسک به آن بشود آنرا به سوی جهّنم می‎کشاند. ما روایت داریم از پیغمبر اکرم. خب این درب باز شده است خب انسان باید از این درب استفاده بکند. 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 سفارش برای ماه شعبان❗️ 📌لذا دوستان سفارش می‎کنم؛ که ماه شعبان است وارد شدیم. در این ماه هم استغفار وارد شده است. خیلی استغفار بکنید. بگذارید که یک مقدار یواش یواش تمیز بشویم،شاید قابلیّت داشته باشیم که سر سفرۀ ماه رمضان برویم دیگر. این ضیافت الله. آخر کثیف‌ها را آنجا راه نمی‎دهند که. «دعیتم الی ضیافه الله». این استغفارهایی که در ماه رجب آمده است؛ در ماه شعبان آمده است، این‌ها برای خاطر این است که شست‌وشو بکنیم خودمان را آخر تا کی. تا کی اولیا خدا را به زحمت بیندازیم. +من چه تعبیری بکنیم. که پیغمبر اکرم بخواهد که شفاعت ما را بکند نعوذبالله. ما از خدا خجالت بکنیم. این روایتی که از پیغمبر اکرم است دارد «شَعْبَانَ شَهْرِی». ماه شعبان ماه من پیغمبر است. «رَحِمَ اللَّهُ مَنْ أَعَانَنِی عَلَی شَهرِی»1️⃣. + خدا رحمت کند آن کسی را که مرا کمک کند در این شهر. می‎فهمی که یعنی چه؟ من را کمک کند؟ یک بردش کند که اگر در این ماه شماها بیایید بدی‌ها را کنار بگذارید. و بی حیایی ها را کنار بگذارید، حریم خدا را حفظ بکنید من را کمک کردید به اینکه اگر بخواهم که شفاعتتان را بکنم دیگر زیاد به دشواری نیفتم. یک بُعدش این است. +من را کمکم کنید. کمکم کنید برای خودتان به خصوص من این‌را تأکید می‌کنم راجع به استغفارها. که این‌ها یک نوع خانه تکانی درونی است برای ما. 1️⃣بحارالأنوار، ج 94، ص 79 〰️〰️〰️〰️〰️ @agamojtabatehrani —- —-
📍 سرِّ مَکیدن زبان پیامبر‌اکرم(ص)❗️ 📌در باب تولّد امام ‏حسین(ع) این روایت را دیدم که بسیاری نقل کرده‌اند. حدود هفت نفر از بزرگان تاریخ نویس ما می‎گویند: تولّد امام حسین(ع) پنجشنبه بوده است. ان‏شاءالله که خداوند عنایتی داشته باشد و توفیقی نصیب ما بکند و بتوانیم در همین مسیر هدایتی قرار بگیریم و اگر بتوانیم دیگران را هم همراهی کنیم. 🔻در بعضی از روایات دارد: وقتی امام حسین(ع)‎ به دنیا آمد قبل از آنکه شیر بخورد، چهل روز پیغمبراکرم(ص) زبان مبارکش را در دهان امام حسین(ع) می‎گذاشت و او می‎مکید. این مطالب نکات دقیقی دارد. یعنی چه؟ یعنی آنچه امام حسین(ع) می‎گوید و ارائۀ طریق می‎کند، از زبان وحی است. 📌ظاهر مطلب این است، و الّا خیلی مطلب دارد. آنچه ارائۀ طریق می‎کند، از زبان وحی است. و در اینکه ایصال به مطلوب می‌کند شبهه‌ای درش نیست در ابعاد گوناگون دارد. 〰️〰️〰️〰️〰️ رحمت الله علیه @agamojtabatehrani علیه السلام مبارک باد 🔻🔻🔻
﷽ 🔻وقتی نعمت سرازیر می شود ولی ... روی عَنِ الحُسَینِ اَبنِ عَلِیٍّ عَلَیهِمَا السَّلامُ قالَ: « الِاسْتِدْرَاجُ مِنَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ لِعَبْدِهِ أَنْ يُسْبِغَ عَلَيْهِ النِّعَمَ وَ يَسْلُبَهُ‌ الشُّكْرَ»1️⃣ ترجمه: استدراج از ناحیه خداوند نسبت به بنده اش این است که انواع نعمت ها را به سوی او سرازیر می کند واز طرفی حالت های شکر را از او ربوده و سلب می کند. ◾️شرح: روایت از امام حسین صلوات الله علیه، منقول است که حضرت فرمودند: استدراج از ناحیه خداوند نسبت به بنده اش، معناش این است که نعمت را نسبت به او؛ یعنی بنده سرازیر می کند و از طرفی هم شکر را از او می رباید. من در گذشته، روایات متعدّدی را در ارتباط با مسئله رابطه بین حوادث، گرفتاری ها و مسئله معصیت گفتم؛ ولی حالا این جا، جاش نیست. 🔻البته در روایات هم داریم که استدراج معنایش چی هست. در این جا، امام حسین صلوات الله علیه این را می فرماید: معنا می‌کند استدراج را. خدا به بنده‌اش نعمت می‌دهد؛ ولی از آن طرف هم، یک جوری است که او شکر آن را هم نمی‌کند. یعنی آن حالت شکرگزاری را از او سلب می‌کند. 📌 خب، این جا به قول ما طلبه‌ها، خب چرا؟! هان! چرا؟ نعمت را بهش دادی؟ هان! توفیق شکر هم بهش بده. این یعنی چی؟ حالا این جا، جای این بحث‌های طلبگی نیست، هان!. با این عبارت؟ «أَنْ يُسْبِغَ عَلَيْهِ النِّعَمَ وَ يَسْلُبَهُ‌ الشُّكْرَ» شکر را هم ازش می‌گیرد که نتواند شکر کند. 🔻چرا؟ چه جوری می‌شود که این جوری می‌شود؟ به قول ما؛ حالا می گویم که چه جوری می‌شود، قشنگ!. نمی توانم اینجا زیاد روایت بخوانم، در یک روایتی از امام صادق صلوات الله علیه هست که این طور است که به تو نعمت را می‌دهد. تو آن نعمت را در راه معصیتش خرج می‌کنی. 📌 فهمیدی؟! گناه می‌کنی، هان! این را بهتان بگویم‌ها؛ چشم، گوش، دست، پا، تمام قوا نعمت خدا است. فهمیدی؟ نعمت، پول نیست، اسکناس نیست‌ها، هان!.. چشم‌هات را باز کن. فهمیدی؟! نعمت متصّله، منفصله این‌جا، جای این حرف‌ها نیست، تمام سرتا پایت و آن چه متعلّق به توست، نعمت خداست. 🔻 فهمیدی؟! همه این‌ها را به تو داده، در راه حرام مصرف کردی، گناه کردی. مهلت به تو می‌دهد، مهلت به تو می‌دهد!! که ببیند تو استغفار می‌کنی، توبه می‌کنی، هان! از این چی؟ از این گناهت یا نه. فهمیدی چه می گویم؟ این را که من دارم می‌گویم، روایت است. مال امام صادق صلوات الله علیه. (نمی خواهم روایت را بخوانم چون فرصت این‌ها راندارم، شد؟!) «...اِنَّما نُملی لَهُم لِیَزدادُوا اِثماً»2 تو آیه هم هست. این‌جا، جای این حرف‌ها نیست . 🔻 گوش کنید. مهلت می‌دهد که ببیند، استغفار می‌کنی از این گناهت. هان یا نه؟ استغفار کردی مسئله‌ای نیستش، نکردی! فهمیدی؟! آن وقت، آن جا است که تجدید نعمت می‌کند. فهمیدی؟! تجدید نعمت که کرد، دیگر توفیق شکرگزاری را ازت می‌گیرد. اینجا است، بی‌حساب نیست. آن وقت، آن‌جا است که به وادی کفر کشیده می‌شوی. فهمیدی؟! کفّار دیدید که وضع مادّیشان خوب است. من یک وقت این را گفتم. چرا آن‌ها وضع شان خوب است در عین حال هم، خدا بهشان می‌دهد؟ 🔻آن برای خاطر این است. گوش می‌کنید، چه می‌خواهم بگویم؟ تو مثل آن ها هستی، فرق نمی‌کنی. تو هم با کافر یکی هستی از این جهت؛ نعمت را به تو داد، رفتی چکار کردی؟ در راه چی؟ غضب الهی مصرف کردی. درست! مهلت. استغفار کردی، هان، نه، نکردی! گرفتاری‌ها از هم اینجا پیدا می شود. این‌ها همه نعمت است، گرفتاری‌ها. برای این که پس گردنی است که چشم‌هایت را باز کنی که بگویی: خدایا غلط کردم، آن یکیش را، بدترش را هم خوردم. 🔻 فهمیدی چه می‌خواهم بگویم؟ صریح می گویم، درست است یا نه؟ نکردی این کار را، تجدید نعمت می‌کند. تو روایت از امام صادق صلوات الله علیه است. تجدید نعمت کرد، سلب می‌کند، شکر را از تو. شد؟! آن‌جا است که به وادی کفر کشیده می شوی. همچین صریح گفتم.... علیه السلام علیه السلام مبارک باد 🌺🌺🌺 @agamojtabatehrani
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
﷽ 🔻وقتی نعمت سرازیر می شود ولی ... روی عَنِ الحُسَینِ اَبنِ عَلِیٍّ عَلَیهِمَا السَّلامُ قالَ: « ا
🔻ماه تطهیر نبوی این ماه، ماه شعبان است. می خواستم این را بگویم. ماه، ماه استغفار است. ماه، ماه پیغمبراکرم است و ما در روایات داریم که حضرت فرمود:«شَعْبَانَ شَهْرِی رَحِمَ اللَّهُ مَنْ أَعَانَنِی عَلَی شَهرِی» از پیغمبراکرم؟صلی الله علیه و آله و سلم است: این ماه، ماه من است. 📌 خدا، چی؟ رحمت کند، آن کسی که من را کمکم کند، در این شهر. این یعنی چی؟ من قبلاً این را گفتم. معنایش این است که من رحمة للعالمینم. درست است! این ماه، ماهِ من هم است. 🔻 بیاید استغفار کنید، من را کمک کنید، تو را شست‌وشو بدهم. دیگر بهتر از این نمی‌توانستم بگویم. ماه، ماه شست‌وشو است. شست‌وشوی الهی، نگفتم! شست‌وشوی نبوی است، ماه شعبان. فهمیدی؟! ماهی است که پیغمبر، امّتش را از گناهان شست‌وشو می دهد و شفاعت می‌کند پیش خدا. بنابراین، می‌خواستم این را عرض کنم. هرچه کفران نعمت کردید. 🔻نعوذبالله، بعدش هم استغفار نکردید. حالا چشم هامان را باز کنیم، استغفار کنیم. لذا نگاه کنید. در چیزهایی را که وارد شده، آداب این ماه. گوش کنید چی می‌خواهم بگویم؟ اوّل روزه،درست؟ دوّم استغفار، سوّم استغفار، مفاتیح را نگاه کنید. فهمیدی؟ اوّل، روزه بعد دوّم، استغفار. سوّم باز چی هست؟ هان؟ استغفار، دو جور استغفار که: «اَستَغفُرِاللهَ وَ اَسئَلُهُ التَّوبَةَ» روزی هفتاد بار، هفتاد بار هم چی؟ گوش کنید. این مال خاطر این است که این ماه، ماه تطهیر نبوی است، امّتش را. 1️⃣ بحارجلد 75 صفحه 117 2️⃣ سوره مبارکه آل عمران آیه 178 3️⃣ بحارالأنوار، ج 94، ص 79 الِاسْتِدْرَاجُ مِنَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ لِعَبْدِهِ أَنْ يُسْبِغَ عَلَيْهِ النِّعَمَ وَ يَسْلُبَهُ‌ الشُّكْرَ 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث علیه السلام مبارک باد علیه السلام رحمت الله علیه @agamojtabatehrani
﷽ 📍 تو هم مهمان من هستی❗️ 📌حضرت می فرماید: « فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يُعْتِقُ فِي هَذَا الشَّهْرِ رِقَاباً مِنَ النَّارِ لِحُرْمَةِ شَهْرِ رَمَضَانَ‏.» 🔹 خداوند آزاد می کند در ماه شعبان، بسیار از افرادی را که گرفتار آتش جهنم هستند از نظر اعمالشان، به احترام ماه رمضان. این تعبیر از حضرت است در این روایت. 📌غرضم این بود که گفتم به مناسبت ایّام می خواستم تذکر به دوستان بدهم، همین یک هفته ای، هفت، هشت، ده روزی که فقط مانده اینها را (از این روزها) استفاده کنید، استفاده کنید. 🔻به این معنا که یک طوری باشد که تعبیری که حضرت فرمودند قابل باشیم که خدا به ما خطاب آن را بکند در ماه رمضان و قابلیّت این را داشته باشیم که بگوید: تو هم مهمان من هستی، بیا. که این دعوت الهی نسبت به ما باشد این، که ان شاء الله بتوانیم از ماه مبارک رمضان بهره گیری کنیم. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 رحمت الله علیه @agamojtabatehrani