eitaa logo
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
729 دنبال‌کننده
200 عکس
812 ویدیو
5 فایل
🌼آقا مجتبی تهرانی رحمه‌الله علیه:من هر چه دارم از استادم امام خمینی ره دارم. 🔻مجموعه مباحث آقا مجتبی تهرانی (ره) در اخلاق و معارف اسلامی . 📔 گزیده بیانات 🔹️عکس نوشته کلیپ تصویری 📽 کلیپ صوتی 🔊 🏷 https://mojtabatehrani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ رُوِیَ عَن علی ٍ عَلَیهِ السَّلامُ قالَ: «لِلْمُتَّقِي ثَلَاثُ عَلَامَاتٍ إِخْلَاصُ الْعَمَلِ وَ قَصْرُ الْأَمَلِ وَ اغْتِنَامُ الْمَهَلِ» ترجمه: متقی و انسان با تقوا سه علامت و نشانه دارد: تمام اعمال او خالصانه و مخلصانه فقط برای خداوند است. آرزوهایش کوتاه بوده و فرصت ها را غنیمت می شمارد. شرح: روایتی را در گذشته عرض کردم در باب مسئله این که انسان، عمل نیک انجام می دهد. سرّا هم انجام می دهد ها!، مخفی. چندتا من همین جور روایت دیگر را آمدیم. بعد این را برایش به عنوان سرّ می نویسند، که معادل هفتاد عمل نیک می نویسند که آشکار انجام بدهد. یک مرتبه بازگو می کند، می گوید، این می شود جهراً، پاکش می کنند آن را، روایت گذشته مون این بود، پاکش می کنند. به عنوان حسنه ای را که به اصطلاح علناً انجام داده می نویسند، به آن مقدار. گفتم: شصت و نه تایش از بین می رود. بار دوّم می گوید. وقتی گفت، پاکش می کنند، این را ریائاً می نویسند. خب، این جا آخر کار، ریا در مقابلش چیه؟ اخلاص. درست است یا نه؟! ریشه کار چی بوده، به این جا کشیده؟ آدم، آخه آدمِ عاقل،هان؟! آدم متدیّن عاقل،که نمی آید کاری را که کرده، این را که هفتاد پاداش می دهند، این را ورش دارد، چه کارش بکند؟ بیاید همین جور دانه دانه بساباند بعد تهش بشود ریا، هیچی به هیچی! بلکه عکسش هم بشود. این مال کمبود تقوای است، من خواستم این را بگویم.این روایت تکراری است، امروز خواندم من. حالا من برای این خواندم، و آن این است به اینکه من یک نکته ای را می خواهم عرض کنم و او این است که، انسان اگر، مراقبت از نظر تقوایی داشته باشد، همان مرتبه اوّل تقوا؛ یعنی پرهیز از معاصی،گوش می کنید چه می خواهم بگویم؟ اگر داشته باشد، آن مسائل پیش نمی آید واسه اش. توجّه کنید! یعنی شیطان این را نمی آید فریب بدهد که عمل نیکش را بازگو بکند، بعد بار دوّم هم باز، بازگو بکند، ته بساط دست خالی چیه؟بماند. شیطان از دو راه انسان را فریب می دهد، به طور کلّی اش را دارم می گویم. یک: و او این که اگر توانست، می کشدش به این که معصیت بکند. این راه اوّلش است، می فهمی؟!: معصیت، گناه. درست است یا نه؟ اگر دستش نرسید به اینکه، دید هر کارش می کند ها! که نمی تواند، درست است؟! دروغ بگوید، غیبت بکند، مال مردم را بخورد، همین جور بیا بیا گناهانی که ما داریم، معاصی. درست است یا نه؟ نمی تواند بیاید، این جور عاجز می شود. راه دوّم را انتخاب می کند. گوش کنید. راه دوّم این است که می آید حسناتش را خراب می کند. دو راه. راه اوّل آن، اگر بسته شد، دید نمی تواند بکشدش به گناه، می آید چه کار می کند؟ این راه دوّم. حالا، این راه دوّم که بعد به این جا کشیده می شود. توجّه می کنید چه عرض کردم؟! این مال این است که آن زیربنای تقوایی اش سست است این. علی (ع)می فرماید: «لِلْمُتَّقِي ثَلَاثُ عَلَامَاتٍ»؛ متّقی را علی (ع)، گوش می کنید چه می خواهم بگویم؟ آن قدر برایش علامت گفته شاید قریب صدتا گفته است، تا کم و زیادش، اگر توی روایات آدم جمع بکند. می فهمی چه می گویم؟! در یک خطبه اش، شاید حدود پنجاه، شصت تا گفته؛ اما این جا روی سه تا دانه دست می گذارد. سه تا دانه.
﷽ 📍 جوان ها زودتر به خیر رو می آورند❗️ 📌امام‎ صادق(ع) به شخصی از اهل بصره رو كرد و گفت: «أَتَیتَ الْبَصْرَةَ»؛ بصره رفته ای؟ «قَالَ: نَعَمْ قَالَ كَیْفَ رَأَیتَ مُسَارَعَةَ النَّاسِ فِی هَذَا الْأَمْرِ»؛ بصری ها را راجع به گرایششان به ما چطور دیدی؟ 📌 «هَذَا الْأَمْرِ»، به این معنی اشاره دارد، یعنی نسبت به امامت ما، «وَ دُخُولَهُمْ فِیهِ»؛ و گرایش آن‎ها در ورود به تشیّع چگونه است؟ «فَقَالَ: وَ اللَّهِ إِنَّهُمْ لَقَلِیلٌ»، گفت: خیلی كم است. حضرت به او فرمود: «فَقَالَ عَلَیْكَ بِالْأَحْدَاثِ فَإِنَّهُمْ أَسْرَعُ إِلَى كُلِّ خَیرٍ»1️⃣؛ 📌 بر شما باد به جوان ها! این‎ها زودتر رو به خیر می آورند. پیغمبراكرم(ص) چه گفت؟ گفت: برای جوانانتان هیچ ‎وقت تمنّای شرّ نكنید. چرا؟ چون از چند حالت خارج نیست. و در روایت گذشته به تک‎تک آن‎ها اشاره کردند. غرض اینكه، در اسلام اصل بر جذب است نه دفع. 📌 اگر من نمی توانم، نا توانی من است كه نمی توانم. بگذار یك نفر دیگر این راه كج را راست كند. اگر بنا بود انبیا(ع) خسته شوند، قبل از همه باید پیغمبر(ص) خسته می شد؛ امّا محکم ایستاد و الآن نگاه كنید که هدفش عالم گیر شده است. 📌او آن روز را نگاه نمی كرد، بلکه چیز دیگری را می دید. در مورد ائمّه(ع) همین‎طور است. حتّی این اصطلاح را خیلی شنیده اید و در روایات مان هم داریم كه از آن‎ها به سفینه؛ یعنی كشتی تعبیر می كنند. 📌كشتی ها معمولاً این‎ گونه اند؛ به‎خصوص در بین آن‎ها كشتی خاصّی هم داریم كه اسم خاصّی روی آن گذاشته اند: کشتی نجات، «سَفِینَةُ النِّجَاة». ائمّه(ع) جذب می كردند و همیشه دنبال این بودند که به تعبیر ما دست گیری کنند. طرد كردن در بین آن ها وجود نداشته است. 📌 نه لفظاً و نه عملاً طرد نمی كردند، چه برسد به اینکه دعای به ضرر كنند. چنین چیزی اصلاً و ابداً در بین آن ها وجود نداشته است. 📌 جلسۀ گذشته گفتم که خودِ پیغمبر(ص) را بسیار اذیّت كردند، امّا می‎گفت: خداهدایتتان كند! و تحمّل می كرد. اما در بین آن‎ها یك نفر را داریم كه اسم خاصّ خودش را دارد و او امام حسین(ع) است. 1️⃣بحارالأنوار، ج 23، ص236 〰〰〰〰〰 📚 📕 📝 جلسه سوم حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
حضرت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
﷽ رُوِیَ عَن علی ٍ عَلَیهِ السَّلامُ قالَ: «لِلْمُتَّقِي ثَلَاثُ عَلَامَاتٍ إِخْلَاصُ الْعَمَلِ
🔰ریشه ی تقوا چیست؟! 📌اوّل: «إِخْلَاصُ الْعَمَلِ»؛ یعنی چی؟ یعنی این اوّلی که عمل را دارد انجام می دهد، خالصاً مخلصاً لوجه الله، هیچ چیز دیگری جز خدا نباشد. 📌 این ریشه از تقوا می گیرد. رسیدید...؟ اگر این جوری باشد، آن جا هم شیطان را عاجزش می کند. رسیدید شما به عرض من؟! من غرضم این، همین تکه اوّلش بود. دیگر توی حسنات این ها نمی تواند دست ببرد. 📌 از آن راه هم نمی تواند این را فریبش بدهد. عمده این است که انسان، کاری را که می کند برای خدا، به عنوان حسناتش، صالحاتش انجام می دهد؛ مقیّد باشد به این که حتّی رضایت خودش هم تویش نباشد. نه رضای دیگران، آن که می شود ریا، درسته؟ رضای خودم هم نباشد، رضای خدا فقط باشد. 📌شد؟ این جا دیگر هیچ کار نمی تواند شیطان بکند.لذا علی علیه السلام میفرماید: «لِلْمُتَّقِي ثَلَاثُ عَلَامَاتٍ»؛ یک: «إِخْلَاصُ الْعَمَلِ»؛ بعد دوّمیش را می فرماید؛ و آن چی چی است؟ 📌«قَصْرُ الْأَمَلِ»؛ و آن این است به این که یا آرزوهایش کوتاه باشد، من این را چون قبلاً گفتم، دیگر باز نمی کنم، اشاره می کنم و رد می شوم، یا این که نه، بودنش در دنیا، طول امل؛ یعنی این که آدم حالا حالاها هستم. نه. 📌هیچ وقت فکر نمی کند که حالا حالاها هستم توی دنیا، همیشه به فکر این است که نکند الان بمیرم، «قَصْرُ الْأَمَلِ»؛ معنایش این است. همیشه توی این فکر است که نکند یهویی بیوفتیم، حالا تالاپی بیفتیم، مثل بقیّه که افتادند و مُردند؛ ما استثنایی نیستیم که، شد؟ 📌سوّمی اش هم بعد می گوید: «وَ اغْتِنَامُ الْمَهَلِ »؛ یعنی چی؟ یعنی این زمانی را که زمان حیاتش در این دنیا هست، غنیمت می می شمرد. 📌توجّه کنید! مَهَل؛ یعنی زمان و همین فرصتی که از نظر زمانی در دستش هست. و ازش بهره می گیرد برای چی؟هان! آخرتش. حالت تسویف به قول ما که حالا بعد، بعد انجام می دهم، ندارد این، توجّه کنید. غرر الحکم و درر الکلم، صفحه 548 〰〰〰〰 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 🔰شعور را در جان هایتان جاسازی کنید!!! 📍 شعور دینی برای انسان ایمنی بخش است❗️ 📌روایت از پیغمبراکرم(ص) است.«قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) أَوَّلُ العِبَادَهِ المَعرِفَةُ بالِلَّهِ». اصلاً می گوید عبادت پرستش نیست. چیست؟ شعور و معرفت به خدا است و بیش از این نیست. از امام صادق (ع)است. 📌«أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ الْعِلْمُ بِاللَّهِ». در روایت قبل تعبیر به معرفت بود در این روایت علم است. روایت از امام علی (ع)است: «قال عَلَیهِ السَّلَامُ سَكِّنُوا فِي أَنْفُسِكُمْ مَعْرِفَةَ مَا تَعْبُدُون »؛ 📌 در جان هایتان جاسازی کنیدشعور را. آن موجودی که می‎خواهی بپرستی؛ شعور آن‎ را جاسازی کن، 📌 «حَتَّى يَنْفَعَكُمْ مَا تُحَرِّكُونَ مِنَ الْجَوَارِحِ بِعِبَادَةِ مَنْ تَعْرِفُون»1️⃣؛ تا سود ببخشد به شما آن حرکت های جوارحی بیرونی درسته یا نه؟ که دارید با آنها به اصطلاح عبادت می‎کنید. 📌 آن موجودی را که چیه؟ بهش شعور پیدا کردی. یعنی اگر نباشد این شعور، این ها هان؟ بی فایده است. بروید دنبال شعور دینی. توجّه کنید چه می گویم. این زیربناست. ایمنی‎بخش شما شعور دینی شماست. 1️⃣بحارالأنوار، ج 1، ص 215 بحارالأنوار، ج 75، ص 63 〰〰〰〰〰 🔸حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 یکی از بزرگ ترین نعمت ها❗️ 📌یکی از بزرگ ترین نعمت های الهی نعمت زمان های خاصی است که خداوند عنایت کرده است به ما از نظر بهره گیری های معنویه، «و ذکرهم بایام الله» یکی از آن ایام الهی این دهة اول ذی الحجه است دوستان، می خواستم دیگر سفارش کنم. بسیار بسیار ماه بزرگواری است ذی الحجه، حالا چه مانعی دارد که این مختصر دعاهایی که وارد شده است بخوانیم درش توحید است، لا اله الا الله همان شروع می کند، این ها بُعد معنوی انسان را تقویت می کند، و ما داریم در روایات که صلحا وقتی وارد این ماه می شدند خوب بهره گیری می کردند تا این که اواخر این دهه به که عرفه ختم می شود چقدر زیباست، از بهترین ایام است لذا اوسیکم به این که ان شاء الله از این ایام که از ایام الهی است، از نعمت های بزرگ حق است ما بهره گیری کنیم. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📕 بحث شکر @mojtabatehrani
﷽ ◾️به یاد بیاور پروردگارت را در درونت !! 🔸رُوِیَ عَنْ أَحَدِهِمَا (ع) قَالَ: «لَا يَكْتُبُ الْمَلَكُ إِلَّا مَا سَمِعَ وَ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ اذْكُرْ رَبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعاً وَ خِيفَةً فَلَا يَعْلَمُ ثَوَابَ ذَلِكَ الذِّكْرِ فِي نَفْسِ الرَّجُلِ غَيْرُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لِعَظَمَتِهِ» ترجمه: فرشته ای از ناحیه خداوند متعال مأمور نوشتن و ضبط اعمال انسان است، نمی نویسد مگر آن چه را می شنود. خداوند تبارک و تعالی می فرماید: «در درون خودت و در کمال تضرّع و خضوع و به طور آهسته و پنهانی به یاد پروردگار خود باش» این ذکر که در درون و نفس شخص انجام می پذیرد ، آن قدر بزرگ و شریف است که ثواب آن را هیچ کس به غیر از خداوند تبارک و تعالی نمی داند. 📌شرح: روایت را که نقل می کند، روای مردد است، می گوید نمی دانم این را از امام باقر(ع)، شنیده ام یا از امام صادق صلوات الله علیه، ما زیاد داریم روایاتی را که از اصحاب این دو بزرگوار، مشترک بودند؛ نقل می کردند بعد نمی دانستند از امام پنجم شنیدند یا از امام ششم. 📌 لذا تعبیر می کند: «عَنْ أَحَدِهِمَا» یک کدام از این دوتاست، خصوصا زُراره، محمّدبن مسلم این ها اصحاب بزرگ هستند، این ها که نقل می کنند، زیاد دارند، در روایات این را، ولی خب من از امام شنیدم این روایت را. چون هر دو بزرگوار را درک کرده بودند و به درس هر دوتا می رفتند. 📌حالا می گوید به این که حضرت فرمودند: «لَا يَكْتُبُ الْمَلَكُ إِلَّا مَا سَمِعَ»؛ این فرشته هایی را که مأمور هستند نسبت به اعمال ما، این که می نگارند آن ها را، رقیب و عتید که دارد در آیه شریفه هم هست؛ آن مقداری که آن ها در حد شنوایی شان هست می نویسند. 📌 این را مقدمتاً حضرت فرمودند، بعد این آیه شریفه را تلاوت کردند.«قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ اذْكُرْ رَبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعاً وَ خِيفَةً»؛ که خداوند می فرماید: به یاد بیاور پروردگارت را در درونت، در حال زاری و پنهانی، «فَلَا يَعْلَمُ ثَوَابَ ذَلِكَ الذِّكْرِ فِي نَفْسِ الرَّجُلِ»؛ پس نمی داند هیچ کس، ثواب این ذکر را در درون شخص ذاکر، «غَيْرُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»؛ غیر خدا. 📌بعد حضرت علّتش را فرمودند:« لِعَظَمَتِهِ»؛ برای بزرگی این ذکر، بله ما یک نوع ذکری داریم که غیر خدا آن را به اش آگاهی ندارد. آن چه ذکری است که این در روایت هم هست؟ حضرت اوّل می گوید: این فرشته ها به آن مقداری که حدّشان است و می شنوند، می نگارند. معلوم می شود ما یک چیزهایی داریم که غیر خدا بر او اطّلاع ندارد؛ این فرشته ها هم نمی فهمند تا بنویسند آن ها را. 📌 خیلی مسئله مهمّی است. حالا کدام است؟ حالا من اشاره می کنم و رد می شوم. و آن ذکر قلبی است؛ یعنی انسان در دل، وقتی یاد آور خدا بشود، فقط خدا می داند و بس. این است، او می داند فقط. و ثواب این را هم هیچ موجودی نمی داند، جز خودش؛ چون آن قدر این ذکر و این یاد، عظمت دارد که آدم دلش متوجّه خدا بشود. توجّه کنید. . 📌و حالا من یک اشاره می کنم و آن این که، اکثر لغزش های انسان، اکثرش این جور است، بلکه همه اش را می شود گفت، من تعبیر به اکثر کردم. این مال غفلت از خداست و آن هم غفلت دل است. 📌 آن جایی که دل، غافل از خدا بشود، آن جاست که پایش توی چاله می رود. فهمیدی؟ و آن جایی را که دل، متوجّه خداست، آن جاست که این، راه صواب را طی می کند. توجّه کردید؟ و آن جاست که این شخص به رستگاری و فلاح دست پیدا می کند؛ ولو این که زبانش هم نگردد. 📌 حالا من یک اشاره ای بکنم. این هایی را که فرض کن، به قول ما، می گوییم زبان ندارند چیزی بگویند؛ این ها ذکر ندارند؟! سؤال، این ها نمی توانند ذکر خدا بگویند؟ گوش کنید، من این را گفتم برای که خوب بفهمید. حقیقت ذکر آن است و عظمت ذکر هم آن است و ثواب او، ثوابی است که جز خود او نداند. اصول کافی جلد 2- ص 502 - وسائل الشيعه، ج 7، ص 163 - بحار الأنوار ، ج 90، ص 343 〰〰〰〰〰 🔸حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 دعاها قرآن صاعد است❗️ 📌در آیۀ شریفه داریم «وَ اذْكُرُوا اللَّهَ في أَيَّامٍ مَعْدُوداتٍ ». آیۀ شریفه در ذیل آیات حج هم هست. «وَ اذْكُرُوا اللَّهَ في أَيَّامٍ مَعْدُوداتٍ »1️⃣. که میگن ایّام معدودات این دهۀ اوّل ماه ذیحجه است که این ذکر الله یاد الهی توجّه کنید خیلی مؤثر است؛ یعنی از نظر نقش سازندگی اش به خصوص در بُعد توحیدی اش مراجعه کنید إِن شَاءَ اللَّهُ دوستان موفّق بشن این دعاهایی که وارد شده است، اذکاری که وارد شده نگاه کنید شما خوب دقّت کنید ما این دهه به خصوص توحید همه اش. « لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ عَدَدَ اللَّيَالِي وَ الدُّهُورِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ عَدَدَ أَمْوَاجِ الْبُحُور»2️⃣، نگاه کنید همه اش توحیده دونه دونه برید دیگه مراجعه کنید. آقا بخوانید این ها راو بخوانید این ها می‎سازد ما را. توجّه کنید چه عرض کردم این ها می‎سازد. به تعبیر استاد ما رِضوَانُ ‎اللَّهِ‎ تَعَالَی‎ عَلَیهِ فرمود به اینکه این دعاها قرآن صاعد است. اونم از استادش نقل می‎کرد توجّه کنید چی میگم. وقتی بره بالا درست است کلام توست ولی می شود کلام الله. 1️⃣سورۀ مبارکۀ بقره، آیۀ 203 2️⃣مفاتیح الجنان 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 دهۀ اوّل ذی الحجّه از بهترین روزها ❗️ 📌از نظر مقاطع زمانی ما یک مقطعه هایی داریم که اثر همین عمل بیشتر از همه چیز است همین ذکر. از نظر مقاطع زمانی توجّه کنید چه عرض کردم. نقش سازندگی بیشتر می شود. خب یکی ماه مبارک رمضان است و یکی هم دهۀ اوّل ذی الحجّه است. که از امروز شروع شده؛ که از نظر اثرگذاری نسبت به اعمال. 📌من حالا یک روایتی رو تذکّر بدهم در یه روایتی است از پیغمبراکرم(ص) دارد حضرت فرمودند: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) «مَا مِنْ‏ أَيَّامٍ «الْعَمَلُ‏ الصَّالِحُ‏ فِيهَا أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ تَعَالَی»1. در یک روایت دیگر هست؛ یعنی مانند همین روایت هست، «مَا مِنْ أَيَّامٍ أَزْكَى عِنْدَ اللَّهِ تَعَالَى وَ لَا أَعْظَمَ أَجْراً مِنْ خَيْرٍ مِنْ عَشْرِ الْأَضْحَى»1️⃣. در او دارد. 📌«مِنْ أَيَّامِ الْعَشْرِ يَعْنِي عَشْرَ ذِي الْحِجَّةِ». دوتا روایت که حضرت فرمود: در روزها که بر انسان می‎گذرد بهتر از این دهۀ اوّل ذی الحجّه نداریم که عمل صالح در او اثرگذاری بیشتر و محبوب تر است عندالله، «قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ لَا الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ قَالَ»؛ چی؟ « وَ لَا الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ إِلَّا رَجُلٌ خَرَجَ بِنَفْسِهِ وَ مَالِهِ فَلَمْ يَرْجِعْ»؛ 📌و او این است به اینکه گفته آدم و لو اینکه جهاد بکند در ماه های دیگر برود و کشته بشود، توجّه کنید این جوری است. گفت نه اگر برود و هم به اصطلاح جانش را در راه خدا بدهد، هم مالش را در راه او بدهد؛ هیچی تش نمونه، نه دیگر چیزی تهش نمونده این بهتره. خیلی زیبا است. هیچی تهش نمونده. 📌 که سؤال کردند: «وَ لَا الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ»؛ حضرت فرمود: «وَ لَا الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ قَالَ وَ إِلَّا رَجُلٌ خَرَجَ بِنَفْسِهِ وَ مَالِهِ فَلَمْ يَرْجِعْ»2️⃣. از خودش و مالش هر چه داره برود آنجا در راه خدا بدهد و برگردد. 1️⃣إقبال الأعمال (ط - القديمة)، ج‏1، ص 317 2️⃣ وسائل الشیعه، ج14، ص273 〰️〰️〰️〰️〰️ ◾️حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️توصیه حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی رحمةالله علیه بعد از جاری نمودن خطبه عقد به زوجین جوان‼️ 〰️〰️〰️〰️〰️ 🎞 @mojtabatehrani_ir
🌺سالروز آسمانی ترین پیوند هستی مبارک🌺 🏞 رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 فرق حضرت موسی(ع) با پیامبراکرم(ص)❗️ 📌حضرت موسی(ع) تو این دهه بود؛رفتش که ببینتش ،سر از پا نمی‎شناخت سی روز رفت و خدا گفت نخیر بازم باید بایستی، دست از همه چیز برداری، «وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ»1️⃣؛ 📌ده روز دیگر هم وایسا. تمامت باید تخلیه بشود. سراپات باید خدایی بشود. آن وقت بله تازه، «فَلَمَّا تَجَلَّی». ربّش «خَرَّ مُوسَی صَعِقَا»2️⃣؛ نتوانست. فرق بین موسی(ع) و پیغمبراکرم(ص) همین جاست .خوب دقّت کنید. یک جلوه کرد چشمش افتاد دیگر تمام شد. 📌اما پیغمبراکرم(ص) رفت، رفت رفت رفت رفت، جبرئیل گفت دیگر نمی‎توانم، «لَوْ دَنَوْتُ أَنْمُلَةً لَاحْتَرَقَتُ»3️⃣؛ اگر یک سر موی برتر پَرَم فروغ تجلّی بسوزد پَرَم4️⃣. برو ن می روم. هی سیر می‎کند. این ها فرق می‎کنند. با اینکه موسی مخلص است. اما تخلیص حد دارد. 1️⃣سورۀ مبارکۀاعراف، آیۀ 142 2️⃣ سورۀ مبارکۀاعراف، آیۀ 143 و چون موسى به ميعاد ما آمد و پروردگارش با او سخن گفت عرض كرد: پروردگارا خود را به من بنماى تا بر تو بنگرم. فرمود: هرگز مرا نخواهى ديد، ليكن به كوه بنگر پس اگر بر جاى خود قرار گرفت به زودى مرا خواهى ديد. 📌پس چون پروردگارش به كوه جلوه نمود آن را ريز ريز ساخت و موسى بيهوش بر زمين افتاد، و چون به خود آمد گفت تو منزهى به درگاهت توبه كردم و من نخستين مؤمنانم. 3️⃣ بحارالأنوار، ج 18، ص 382 4️⃣ بوستان سعدی 〰️〰️〰️〰️〰️ حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 🔰وقت عاشقانه 📍 در چه جایی انسان با خداوند عاشق و معشوق می شود❗️ 📌«رُوِيَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ (ص)یَقُولُ الله عزَّوجلَّ إِذَا كَانَ الْغَالِبُ عَلَى عَبْدِيَ الْاِشْتِغَالَ بِي »؛ 📌 پیامبراکرم(ص)فرمود: خداوند می­فرماید: هرگاه آنچه سراسربنده راگرفت این بود که به من متوجّه شد، « جَعَلتُ بُغيَتَهُ ولَذَّتَهُ في ذِكري »من تمام آرزوی او را و تمام لذتّش را در ذکر خودم قرار می­دهم، «الْاِشْتِغَالَ بِي بالطاعةو قطع علامة»؛ 📌 از غیر به من دیگر نمی­توانم بیش ازاین بازکنم؛ یعنی«من الاعمال ظاهریه والباطنیه»؛ هر دو تا؛ یعنی از نظرظاهر مطیع من بود، از نظر باطن دلش هم پیوند با من پیدا کرد؛ ازغیرمن گسست وبه من پیوست، 📌«إِذَا كَانَ الْغَالِبُ عَلَى عَبْدِيَ الْاِشْتِغَالَ بِي»؛ آنوقت من اینجا این کار را می­کنم، «جَعَلْتُ بُغْيَتَهُ وَلَذَّتَهُ فِي ذِكْرِي»؛ من این کار را می­کنم تنها،تنها لذّتش را در ذکر من قرار می دهم، «فَإِذَا جَعَلْتُ بُغْيَتَهُ وَلَذَّتَهُ فِي ذِكْرِي»، وقتی این کار را کردم اینجا، «عَشِقَني و عَشِقتُهُ»؛ اوعاشق من می­شود و من عاشق او می­شوم،خدا توجیه می کند، عشقی هم هست، «فَإِذَا عَشِقَنِي وَعَشِقْتُهُ رَفَعتُ الْحِجَابَ فِيمَا بَيْنِي وَبَيْنَهُ»؛ 📌 کار که به اینجا کشیدعاشق و معشوق شدیم. من عاشق، او معشوق؛ او عاشق، من معشوق. اینجاست که تمام حجاب­ها را برمی­دارم بین خودم و او، «وَ صَيَّرَتُ ذَلَكَ تَغَالُبَا عَلَيْهِ لَا يَسهو إِذَا سَهَا النَّاسُ»1️⃣؛ دیگرهیچ­گاه غفلت نمی­کند از من در موقعی که مردم غافلند. 1️⃣ خطبۀ همام 2419كنز العمّال، ج 1 ص 433، حدیث شمارۀ 1872 〰️〰️〰️〰️〰️ @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ ◾️دهه ذی الحجّه، دهه توحیدی ◾️چهار روز از دهه ذی الحجه گذشت... 〰️〰️〰️〰️〰️ 🔊 💯حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 به امیدی که از این دهه دست خالی نرویم❗️ 📌‎از امام باقر صَلَوَاتُ‎ اللَّهِ عَلَیهِ که خداوند هدیه کرد به حضرت عیسی(ع) پنج دعا را که وارد شده در همین ایّام ذیحجّه که جبرائیل برای حضرت آورد. در همین دهۀ اوّل ذیحجّه «فَقَالَ يَا عِيسَى ادْعُ بِهَذِهِ الْخَمْسِ الدَّعَوَات »؛ به این پنج تا دعا در این ایّام تو این دعاها را انجام بده. «فَإِنَّهُ». من این جمله مورد نظرم است«فَإِنَّهُ لَيْسَ». چی؟ «عِبَادَةٌ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ مِنْ عِبَادَتِهِ فِي أَيَّامِ الْعَشْرِ يَعْنِي عَشْرَ ذِي الْحِجَّةِ»1️⃣. عبادتی محبوب تر پیش خداوند نیست از عبادت کردن خدا در این دهۀ اوّل ذیحجه. لذا می‎خواستم من به دوستان این سفارش را بکنم و او این است به اینکه عمل صالح در این ایّام نزدیک به مقبولیّت است با رعایت. اگر دلتان به حال خودتان می‎سوزد، صاف دارم می گویم بی برو برگرد. اگر واقعاً دلتان می‎خواهد عمل صالحی داشته باشید که مورد قبولی خدا قرار بگیرد. رعایت کنید تمام این آدابی را که وارد شده در شریعت اسلام. چه آداب زمانی اش چه مکانی اش همه‎اش. با رعایت این آداب است که انسان امید دارد که دست خالی نماند. 1️⃣اقبال الاعمال، ج1، ص323 〰️〰️〰️〰️〰️ 🔸حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 🔰بیدی نیست که با این بادها بلرزد رُوِیَ عَنْ زُرَارَةَ بْنِ اَعْیُنْ قَالَ: قَالَ اَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ: «الْمُؤْمِنُ أَصْلَبُ مِنَ الْجَبَلِ یَسْتَقِلُّ مِنْهُ وَ الْمُؤْمِنُ لَا يَسْتَقِلُّ مِنْ دِينِهِ شَيْ ءٌ» 📌ترجمه: مؤمن سخت و محکم تر از کوه است؛ چرا که از کوه می توان چیزی جدا و کم کرد ولی هیچ چیزی نمی تواند از دین مؤمن جدا و کم کند و هیچ چیزی نمی تواند از ایمان او بکاهد. 📌شرح: روایت را زراره نقل می کند از اصحاب امام باقر (ع)، است از حضرت، که حضرت این جملات را فرمودند: حالا من ترجمه می کنم روایت را، در باب مؤمن، ما در روایات دو جور به اصطلاح، نسبت سنجی اش می کنند با کوه ؟. در بعضی از روایات هست به این که خدمتتان عرض شود که، مؤمن، مثل کوه است. البتّه غیر از این روایت است، آن روایت دیگری است. «کَالجَبَلِ الرّاسِخ لا یُحَرِّکُهُ العَواصِفُ»2 مثل کوه می ماند. این گردبادها، بادها و طوفان ها می آیند، این را تکانش نمی دهد. اینجا نسبت سنجی با کوه کرده و تشبیهش کرده، که مسائلی که پیش می آید، به قول ما کشاکش روزگار، این، مثل کوه می ماند. 📌«کَالجَبَلِ الرّاسِخ» مثل یک کوه پابرجا، توجّه کنید که با باد و این حرف ها...، گفتش که بیدی نیست که با این بادها بلرزد. یک تشبیهی هم آن جا داریم، اما این روایت نه. 📌این روایت دارد به این که، سخت تر از کوه است. توجّه می کنید؟!«اَلْمُؤْمِنُ أَصْلَبُ مِنَ الْجَبَلِ »؛ تعبیر این است: سخت تر از کوه است. حالا این در این ارتباط نیست، در یک ارتباط دیگر است. 📌«یَسْتَقِلُّ مِنْهُ»؛ از کوه می شود کم بِکُنَد آدم. خیلی سفت باشد، دینامیت را می گذارد تویش، می کَنَد. صاف بهتان بگویم، سطحش را بیاورم پایین. با چکش اگر نشد، با کلنگ اگر نشد، بلاخره دینامیت را می گذارد بعد هم منفجر می کند. «یَسْتَقِلُّ مِنْهُ»؛ از کوه می شود چیز (کم) کرد؛ ولی مؤمن سخت تر از کوه است. «وَ الْمُؤْمِنُ لَا يَسْتَقِلُّ مِنْ دِينِهِ شَيْ ءٌ»؛ آن مؤمنی که ایمان راسخ دارد، هیچ چیز نمی تواند از ایمان او بکاهد. هیچی نمی تواند بکاهد. توجّه کنید. حالا من چون، دو تا، بُعد دارد: یک بُعد، معنوی دارد. یک بُعد مادّی دارد. 📌 من می روم توی {بُعد} مادّی اش، چون سر و کار شما با مادّی ات است. و او این است به این که این را بدانید! ما تا توی این دنیا هستیم سرو کارمان با مسائل مادّی است. این را بهتان بگویم، یک نواخت نیست زندگی، نشیب و فراز دارد. این را بدانید، دو تا چیز است، در مقابل هم، هم هست. و هر دو تایش، اثر گذار است روی دین آدم. 📌یک، مسئله غناست، توجّه می کنید؟! و مسئله فقر است. هر دو تا اثر گذار می گذارد روی دین؛ آن هایی که ایمانشان راسخ نیست. صاف بهتان بگویم. «إِنَّ الْإِنْسَانَ لَيَطْغَى* أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَى»؛ از این طرف، یک خرده که، وضعش خوب بشود، یابوی نفس، برش می دارد، سرکش می شود. صاف بگویم. از آن طرف هم باز، کمبود هم هست. هر دو تا هست. هم بالابود، از نظرمادّیّت هم کمبود. 📌می فهمی چه می خواهم بگویم؟! آنی که ایمان اش سست است، روی او اثر می گذارد. فهمیدی؟! « كَادَ الْفَقْرُ أَنْ يَكُونَ كُفْراً»؛ از این طرف، هر دو تایش را داریم. 📌در این روایت می فرماید به این که: سخت تر از کوه است. شد؟! این مسائل مادّی نمی تواند چه کار کند؟ از دین او بکاهد، چه آن جایی که دستش پُر شود، چه آن جایی که دستش خالی شود. من گفتم، فقط می آورم اش توی این بُعد مادّیّش روایت را می آورم. مؤمن یک همچنین آدمی است. 📌توجّه کنید چه عرض کردم. اگر بالا بود پیدا کرد، همان است، از نظر دینی اش، مراعات می کند مسائل دینی را. کمبود هم که پیدا کرد، باز همان طور است. می فهمی چه می خواهم بگویم؟ از دین اش نمی کاهد، نه فقر و نه غنا. عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (ع) قَالَ: الْمُؤْمِنُ أَصْلَبُ مِنَ الْجَبَلِ تَسْتَقِلُّ مِنْهُ وَ الْمُؤْمِنُ لَا يُسْتَقَلُّ مِنْ دِينِهِ شَيْ ءٌ. بحار جلد 64، صفحه 362 🔸کَالجَبَلِ الرّاسِخ لا یُحَرِّکُهُ تُحَرِّکُهُ العَواصِفُ. منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة (خوئى)، ج 15، ص 65 🔸كَلَّا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَيَطْغَى* أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَى. سورۀ مبارکۀ علق، آیات 6 و 7 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) كَادَ الْفَقْرُ أَنْ يَكُونَ كُفْراً وَ كَادَ الْحَسَدُ أَنْ يَغْلِبَ الْقَدَرَ. وسائل الشیعه، ج15، ص366 - بحار جلد 70، صفحه 246 〰〰〰〰〰 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ رُوِیَ عَنْ زُرَارَةَ بْنِ اَعْیُنْ قَالَ: قَالَ اَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ: «الْمُؤْمِنُ أَصْلَبُ مِنَ الْجَبَلِ یَسْتَقِلُّ مِنْهُ وَ الْمُؤْمِنُ لَا يَسْتَقِلُّ مِنْ دِينِهِ شَيْ ءٌ» ترجمه: مؤمن سخت و محکم تر از کوه است؛ چرا که از کوه می توان چیزی جدا و کم کرد ولی هیچ چیزی نمی تواند از دین مؤمن جدا و کم کند و هیچ چیزی نمی تواند از ایمان او بکاهد. 〰〰〰〰〰 شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 🔰یک روایت ناب از امام باقر علیه السلام 🔸روی عَنِ الباقِرِ عَلَیهِ السَّلامُ عَن آبائِهِ رَسُولِ اللهِ صَلَی اللهُ عَلَیهِ وَ الِهِ وَ سَلَّم قالَ: 📌«يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا هُوَ اللَّهُ وَ الشَّيْطَانُ‌ وَ الْحَقُ‌ وَ الْبَاطِلُ وَ ... 📌ترجمه: ای مردم! نمی‌شود که در یک امر و یک کار هم خدا باشد هم شیطان؛ هم حق باشد هم باطل؛ هم هدایت باشد هم گمراهی و ضلالت؛ هم نور باشد هم ظلمت؛ هم دنیا باشد و هم آخرت؛ هم خوبی‌ها هم عمل نیک باشد و هم بدی‌ها و گناه. پس هر چه که از حسنات و خوبی‌ها از ناحیه خداوند است و هرچه از بدی‌ها و زشتی‌ها باشد از ناحیه شیطان است. 📌 روایت از امام باقر صلوات الله علیه، و ایشان از آباء گرامی‌شان از پیغمبراکرم(ص) نقل می‌کنند. از نظر سندی می‌خواستم بگویم. که پیغمبراکرم(ص) خطاب کردند به مردم؛ چون عدّه‌ای بودند که «يَا أَيُّهَا النَّاسُ»؛ آی مردم! چندتا چیز را ردیف کردند. اوّل:«إِنَّمَا هُوَ اللَّهُ وَ الشَّيْطَان»؛ این مقابله‌ها را نگاه کن. خدا، مقابل‌اش چیه؟ شیطان. 📌«وَ الْحَقُ‌ وَ الْبَاطِلُ»؛ حق، در مقابل‌اش باطل. «وَ الْهُدَى وَ الضَّلَالُ»؛ هدایت، ضلالت و گمراهی در مقابل‌اش. «وَ الرُّشْدُ وَ الْغَيُّ»؛ رشد به این معنا: روشن، آشکار. غی آن‌جایی را که چی؟ تاریک است. توجّه می‌کنید چه عرض کردم. خب، همین‌جور مقابله‌ها را درست کردند. «وَ الْعَاجِلَةُ وَ الْعَاقِبَةُ»؛شد؟! لذّت دنیا، لذّت آخرت. این‌ها مقابل هم‌اند. این مقابله‌ها را همین‌جور درست کردند. 📌«وَ الْحَسَنَاتُ وَ السَّيِّئَاتُ»؛ عمل، عمل نیک. زشت در مقابل‌اش گناه. خب این به قول ما، تقریباً شش تا چیز را ردیف کرده، حضرت این‌جا. آخرکار: «فَمَا كَانَ مِنْ حَسَنَاتٍ فَمِنَ اللَّهِ»؛ آن‌جایی را که عمل نیک انجام می‌شود، این از ناحیه خداست،«وَ مَا كَانَ مِنْ سَيِّئَاتٍ فَلِلشَّيْطَانِ»؛ حالا، اشاره به این است: این را بدان که من تعبیر ساده می‌کنم، خیلی سطح‌اش را می‌آورم پایین. 📌 و او این که یک کار نمی‌شود هم توش خدا باشد هم شیطان؛ هم حق توش باشد هم باطل؛ هم هدایت هم ضلالت؛ همین‌جور بیا جلو، هم نور هم ظلمت، همین‌جور برو... توجّه می‌کنی چه می‌خواهم بگویم؟ هم لذّت دنیا هم لذّت آخرت. می‌فهمی چی می‌گویم؟ بیا جلو همین‌جور، بیا پایین، شد! یک کار نمی‌شود. با یک دست نمی‌توانی دوتا هندوانه بلند کنی. خیلی راحت‌اش کردم، آوردم‌اش پایین. 📌 آنی که، عملی که خالص باشد لله، برای خداست ؛ فهمیدی؟! اگر نباشد، بدان مال شیطان است دیگر. فهمیدی؟! بحث این حرف ها نیست. توجّه کنید. نمی ‌توانی جمع کنی تو، بین این دو تا را ،جمع شدنی نیست، این را می‌خواهد بگوید. حواست را جمع بکن. 📌 کاری که داری انجام می‌دهی را خالصاً، مخلصاً چی؟ لِوجّه الله، توجّه کنید؟ آن وقت این است که می‌توانی بگویی برای خداست و حقّ است و هدایت است و همین‌جور بیا پایین، خیلی نورانیّت است و همین‌جور بیا؛ شد؟ بعد هم چی؟ کیف لذّت قیامت است و می‌رسیم به همین، شد؟ همین‌ ردیف می‌آید پایین توجّه کنید. 📌والّا اگر این نبود، توجّه کردید. شد؟! یک ذرّه، نمی‌شود جمع کرد، یک مختصر به قول ما یک نوک سوزن، غیر او بیاید دیگر آن‌وری است، فهمیدی؟؛ دیگر این طرفی نیست. 📌پس نمی‌توانی جمع بکنی بین این، توجّه کنید! یکی‌اش را باید انتخاب بکنی. دنیا، نسبت به اعمال که انسان انجام می‌دهد، خب، هر عملی، یک راه‌اش را می‌توانی انتخاب کنی. فهمیدی؟ دوتایش را با هم نمی‌توانی جمع بکنی. شد؟! هم لذّت دنیا ببرم هم چی؟ قیامت هم بروم تو بهشت.هان؟ نمی‌شود. هم هوای نفس باشد هم چی؟ حبّ به خدا، شوخی نکن. 🔸المحاسن أَبِي عَمَّنْ رَفَعَهُ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ (ع) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص(ص) يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا هُوَ اللَّهُ وَ الشَّيْطَانُ‌ وَ الْحَقُ‌ وَ الْبَاطِلُ وَ الْهُدَى وَ الضَّلَالُ وَ الرُّشْدُ وَ الْغَيُّ وَ الْعَاجِلَةُ وَ الْعَاقِبَةُ وَ الْحَسَنَاتُ وَ السَّيِّئَاتُ فَمَا كَانَ مِنْ حَسَنَاتٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ مَا كَانَ مِنْ سَيِّئَاتٍ فَلِلشَّيْطَانِ. بحار جلد 67 صفحه 243 〰〰〰〰〰 🎞 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه علیه السلام @mojtabatehrani
﷽ 📍 سفارش به شب و روز عرفه ❗️ 📌که در روایت دارد عبادت در شب عرفه معادل صد و هفتاد سال عبادت است. چه موقعیت خوبی. اون روایتی را که از امام صادق صَلَوَاتُ‎اللَّهِ‎عَلَیهِ است که «مَنْ‏ لَمْ‏ يُغْفَرْ لَهُ‏ فِي‏ شَهْرِ رَمَضَانَ لَمْ يُغْفَرْ إِلَى قَابِلٍ إِلَّا أَنْ يَشْهَدَ عَرَفَةَ». 📌 می‎دونی یعنی چی؟ یعنی اون کسانی را که عقب مانده بودند از ماه رمضان توی ماه رمضون نتونستند کاری بکنند از اون مغفرت ماه مبارک رمضان نتونستند بهره بگیرند این واماندگان عقب ماندگان بهترین فرصتشون عرفه است. خوب دقت کنید چی دارم میگم. بهترین فرصت اونها عرفه است. فرصتی بسیار خوب. شب عرفه روز عرفه از نظر فضیلت. 📌لذا به دوستان می‎خوام سفارش کنم. تنها نه دعا برای خودتون من نمی‎رسم که روایاتی را که در باب وارد شده نسبت به دعا در ایام عرفه چه شبش چه روز عرفه به خصوص دوستان رو من سفارش می‎کنم فردا ظهر به بعد به خودت برسین. خیلی از ما عمرها گذشته است بعد هم روزها میاد. 📌از ظهر به بعد برید سراغ خودتون. چون دارد در عصر عرفه به خصوص البته امشب هم هست فردا به خصوص من اینرو عرض کردم. در باب دعا دارد به اینکه برای غیر خوب دعا کنید. روایت متعدد من دیدم. که اگر دعا کنید برای غیر صد هزار برابر خدا به شما عنایت می‎کند. هر دعایی که برای دیگری می‎کنید. 📌ما داریم در اصحاب ائمه عَلَیهِمُ‌السَّلَامُ یکیش عبدالله بن جندب بود دید در عرفه هر چی دعا کرد دعا کرد برای غیر رفیقش گفت آقا تموم شد آفتاد غروب کرد برای خودت یک چیزی بخواه. . 📌گفت از مولام موسی بن جعفر شنیدم به اینکه برای غیر دعا کردن صد هزار برابر بهتره. صد هزار برابر مقبول رو که رها نمی‎کنم یکی برای خودم که معلوم نیست چی بشه. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📕 بحث اشفاق حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️ سه خصوصیت مهم شب عرفه 🎙مرحوم آیت الله آقا مجتبی تهرانی 🔸🔸🔸 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani
﷽ 📍 زیارت از راه دور امام حسین(ع)❗ 📌درروایتی است البته این روایت را...صدوق نقل می کندازامام صادق علیه السلام«ان الله تبارک وتعالی یتجلّی لِزوّارقبرالحسین»، قبل اهل عرفه است«یقضی حوائجهم ویغفرذنوبهم...ثم یأتی اهل العرفات فیفعل بهم ذلک»بعدمی رود آنجا،اول حسین! 📌اینکه داردخصوص عرفه زیارت حسین علیه السلام درروایات متعدده دیدم دریک روایت داردمعادل هزارحج، هزار عمره،هزار جهاد فی سبیل الله بلکه بالاتر دریک روایت دیگردیدم ازامام صادق علیه-السلام«من زارالحسین علیه السلام یوم عرفه» خوب دقت کن یوم عرفه،من این هاراحساب شده است دارم می خوانم آنجازوارقبرداشت اینجا دارد یوم عرفه ماها محروم نیستیم 📌«کتب الله عزوجل له الف الف حجه»هزارهزارحج هزارهزار عمره،هزارهزارعتق رقبه غرضم این است یوم عرفه،روزعرفه تنهامسئله ی...نیست،زیارت حسین است زیارت حسین هم ازنزدیک است هم ازدورداریم . 📌ما یک روایت داردبه آقاعرض می کند، آقامن که نیستم آنجاچه کنم؟می گویم چکارکنم دوتاجمله روکن به سمت قبرحسین بگو«السلام علیک یااباعبدالله السلام علیک و رحمة الله وبرکاته»زیارت کردی حسین را،زیارت ازراه دوررایادش می دهد. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📕 بحث اشفاق ◾️حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani_ir
📌مصیبت حضرت مسلم / آقا مجتبی تهرانی https://www.aparat.com/v/XkMIF ◾️حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠ثواب عجیب زیارت امام حسین (ع) در روز عرفه در بیان آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) ◾️چطور در روز عرفه زائر امام حسین (علیه السلام )باشیم ؟! @khakestary_amar