﷽
📍 اثر سورۀ مبارک توحید: پیشگیری از گناه و سبب آمرزش گناهان ❗️
📌اثر این سوۀ شریفه نسبت به گناهان. در روایاتی که دیدم دو نوع اثر بود. یک، جنبۀ پیشگیری از گناه. دو، جنبۀ آمرزشی؛ امّا نه نسبت به هر گناه.
📌 امّا مسئله پیشگیری، عبدالله بن حُجر است می گوید: شنیدم علی؟ع؟ می فرمود: «قَالَ سَمِعْتُ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ یَقُول: مَنْ قَرَأَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ إِحْدَى عَشْرَةَ مَرَّةً فِي دُبُرِ الْفَجْرِ لَمْ يَتْبَعْهُ فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ ذَنْبٌ وَ إِنْ رَغِمَ أَنْفُ الشَّيْطَانِ»1️⃣؛
📌هر کس بعد از نماز صبحش یازده مرتبه «قل هو الله» را بخواند در آن روز گناهی او را تعقیب نمی کند و او دماغ شیطان را به خاک مالیده است. بعد از نماز صبح. این جنبۀ پیشگیری را دقّت کنید.
📌یعنی از نظر کار هنوز وارد صحنه روز نشدی تا برخورد بکنی که چه می کنی. وارد میدان نشدی ببینی چه شناگری هستی، آن موقع بعد از نماز فجر یازده مرتبه. اگر مرتبه اوّل اثر نگذاشت، مرتبه دوّم، اگر اثر نگذاشت مرتبه بعد و ... اثر نگذارد، بالاخره اثر بر روح او خواهد گذاشت و روح او را بیدار خواهد کرد آن قدرت مافوق تمام قدرت هاست.
📌هر چه هست در ید قدرت اوست. چه از نظر صفاتش، افعالش، از هر جهتش. توجّه تام به همین امر سبب پیشگیری از گناه می شود. لذا هم جنبه پیش گیری دارد نسبت به گناه هم جنبه آمرزشی.
1️⃣بحارالأنوار، ج89، ص349
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ حُجْرٍ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ قَالَ: مَنْ قَرَأَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ إِحْدَى عَشْرَةَ مَرَّةً فِي دُبُرِ الْفَجْرِ لَمْ يَتْبَعْهُ فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ ذَنْبٌ وَ إِنْ رَغِمَ أَنْفُ الشَّيْطَان
〰️〰️〰️〰️〰️
📚
📕 # سوره توحید
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 اثر سورۀ مبارک توحید : پیشگیری از گناه و سبب آمرزش گناهان ❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
🔰دو رکعتی که تمام گناهان را از بین می برد !
📌 روایت از پیغمبراکرم(ص)، منقول است که حضرت فرمودند:
📌اگر کسی، کسی که مؤمن است، این دو رکعت نماز بخواند و این، در این دو رکعت نماز، از اوّل تا آخر، «مَنْ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ وَ لَمْ يُحَدِّثْ فِيهِمَا»؛ از اوّل این دو رکعت؛ یعنی آن تکبیرة الاحرام که می گوید تا السّلام علیکم، از نظر دورنی، هیچ از امر دنیا خطور نکند به ذهنش،«لَمْ يُحَدِّثْ فِيهِمَا نَفْسَهُ»؛
📌در اینجا«بِشَيْءٍ مِنْ أُمُورِ الدُّنْيَا»؛ «صَلَّى رَكْعَتَيْنِ وَ لَمْ يُحَدِّثْ فِيهِمَا نَفْسَهُ بِشَيْءٍ مِنْ أُمُورِ الدُّنْيَا»؛ از اوّل تا آخر؛ اثرش چیست؟
من حالا یک چیزی عرض کنم که بعد دارد «غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذُنُوبَهُ»؛در باب نماز، ما داریم که، به یک تقسیم بندی که ما می کنیم، می گویم: یک سنخ نمازها هست که این ها مُکفّر سیّئات و ذنوب است؛ یعنی این ها گناهان را، گناهان صغیره را به طور کلی شست و شو می کند. حتّی ما خیلی داریم روایت.
📌از امام باقر علیه السلام هست که حضرت می گوید: اگر کسی پنج مرتبه در شبانه روز خودش را توی نهری شست و شو بکند، دیگر چرکی به بدنش می ماند یا نه؟! تشبیه زیبایی هم کرده در یک روایت گفتند: این نمازهای پنجگانه هم این است. این را به اش می گویند: صلات مکفّر، از نظر اصطلاحی ماها، که گناهان را این ها می پوشاند و از بین می برد.
📌امّا این صلاة مکفّر کدام صلاة است؟ این یک نکته است، آیا هر نمازی است؟ این را می خواستم بگویم. نه اینجا گوش کن! آن روایت که می خوانند برایتان، باید این را هم بخوانند؛می فهمی چی می خواهم بگویم؟ بله نماز شست و شو می کند گناهان را، نماز صبح که خواندی بعد ظهر می خوانی، ظهر که خواندی، چی می شود؟
بین صبح و نماز ظهر، البتّه بهتان بگویم: گناهان صغیره است این؛ حالا اینجا هم جای بحثش نیست. آن وقت بعد، فرض کن نماز عصر بعدش نخواندی، فاصله دادی، درست؟ نماز عصر را خواندی، بین ظهر و عصر اگر گناهان صغیره ازت سر زده، این را نماز عصرت شست و شویش می دهد؛
📌بین عصر و مغرب، بین مغرب و عشاء، عشاء و صبح، نگاه کنید درست است، همۀ این ها سر جای خودش است؛ اما کدام نماز؟ این روایت، «مَنْ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ وَ لَمْ يُحَدِّثْ نَفْسَهُ فِيهِمَا » یا «وَ لَمْ يُحَدِّثْ فِيهِمَا نَفْسَهُ» یا «بِشَيْءٍ مِنْ أُمُورِ الدُّنْيَا»؛
📌از اوّل تا آخرش هیچ چیز از مسائل دنیا به ذهنش نیاید. شد؟! «غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذُنُوبَهُ» بله، اینجا خدا، گناهانش را می آمرزد. رسیدید شما به عرض من؟ این از آن روایاتی است که مسئلۀ حضور قلب را می خواهد بفرماید.
📌نمازی که درش حضور قلب باشد، مکفّر ذنوب است،می پوشاند گناهان را. آن که حضور قلب دارد؛ ولی اگر از اوّل تا آخر در دکّان و مغازه و کذا و کذا و کذا باشی، درست است؟ بله! در اینجا تکلیف ساقط است؛ اما اثر ندارد. یاعلی مدد.
بحارالأنوار، جلد 81، صفحه 249 – مستدرک الوسائل، جلد4، صفحه 99
در حدیث شماره 405مسلسل یا ردیف 203 در رابطه دو رکعت نماز مقبول، روایتی به همین مضمون می باشد. اما این روایت تکراری نیست.
وَ قَالَ (ص) مَنْ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ وَ لَمْ يُحَدِّثْ فِيهِمَا نَفْسَهُ بِشَيْءٍ مِنْ أُمُورِ الدُّنْيَا غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذُنُوبَهُ
〰️〰️〰️〰️〰️
شرح حدیث
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
21.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
❇️ دو رکعتی که تمام گناهان را از بین می برد !
📌رُوِيَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ قَالَ:
«مَنْ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ وَ لَمْ يُحَدِّثْ فِيهِمَا نَفْسَهُ بِشَيْءٍ مِنْ أُمُورِ الدُّنْيَا غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذُنُوبَهُ»
ترجمه#مجموعه_ادب_الهی
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
📍 قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ
🔰آمرزش گناهان بین خود و خالق با یک سوره !
📌اثر خواندن سورۀ مبارکۀ توحید بر روی انسان: آمرزش گناهانی که بین خود و خالق باشد❗️
📌روایتی است که عیسی بن عبدالله از پدرش، از جدّش از علی(ع) نقل می کند که پیغمبراکرم(ص) فرمود: «وَ مَنْ قَرَأَهَا مِائَةَ مَرَّةٍ »؛ هر کس «قل هو الله» را صد بار بخواند حین اینکه می خواهد شب استراحت کند،
📌 در بعضی از روایات هست به اینکه صد مرتبه بخواند ولی ندارد در مضجَعش برود، خداوند گناه پنجاه سال، در بعضی روایات دارد بیست وپنج سال، خداوند می آمرزد از او. امّا «مَا خَلَا الدِّمَاءَ وَ الْأَمْوَالَ»؛ گتره ای نیست، یک گناهانی که بین خود و خالق داشته است، غیر از خون و مال مردم.
📌یک ستمگری یک ملّتی را بکشد بعد هم شب بنشیند صد مرتبه «قل هو الله أحد» بخواند بعد هم پنجاه سال، مگر چند سال می خواهد عمر بکند، یک شب صدتا می خواند، تمام شد رفت. نه، خیلی عمر کرده باشد، دو شب می خواند احتیاط می کند. مطلب این نیست.
📌«مَا خَلَا الدِّمَاءَ وَ الْأَمْوَالَ»1️⃣؛ یک کسی مال مردم را یک عمر سر کشیده است، بالا کشیده خورده رفته است دنبال کارش. صدتا «قل هو الله» گناه او آمرزیده می شود. نه، این طور در اسلام نیست؛ یعنی در بحث حقّ النّاس آمرزش گناهان به این صورت نیست.
1️⃣الکافی، ج2، ص619
...وَ مَنْ قَرَأَهَا مِائَةَ مَرَّةٍ غُفِرَتْ لَهُ ذُنُوبُ خَمْسٍ وَ عِشْرِين سَنَةً مَا خَلَا الدِّمَاءَ وَ الْأَمْوَالَ...
〰️〰️〰️〰️〰️
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 قلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ
📌آمرزش گناهان بین خود و خالق با یک سوره !
📌اثر خواندن سورۀ مبارکۀ توحید بر روی انسان: آمرزش گناهانی که بین خود و خالق باشد❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
🔰 راز حضور ملائکه در تشییع جنازه!
📍 قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ
چه عملی باعث حضور هفتاد هزار ملائکه در تشییع سعد بن معاذ گردید ❗️
📌سَکونی است از امام صادق صلوات الله علیه نقل می کند، روایت در مجمع البین است، به اینکه پیغمبر اکرم(ص) سعد بن معاذ که مرده بود، پیغمبر ایستاد به صف نماز می خواند. وقتی که مشغول نماز بود بر او، نگاه کرد دید هفتادهزار ملائکه ایستاده اند به نماز در بین آن ها جبرائیل است. می گوید پیغمبر(ص) به جبرئیل گفتم:
📌 «فَقُلْتُ يَا جَبْرَئِيلُ بِمَ اسْتَحَقَ صَلَاتَكُمْ عَلَيْهِ»؛ مگر سعد چه کار کرده است که مستحق شده که شما بر او نماز بخوانید، هفتادهزار ملائکه بر جنازه؟ «قَالَ بِقِرَاءَةِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ»؛ استحقاقش بود. چون، «قُلْ هُوَ اللَّهُ» می خواند،
📌«قَاعِداً وَ قَائِماً»؛ چه نشسته بود چه ایستاده، «وَ رَاكِباً وَ مَاشِياً»؛ چه سواره بود چه پیاده بود، «وَ ذَاهِباً وَ جَائِياً»1️⃣؛ در رفت و برگتش این «قُلْ هُوَ اللَّهُ»؛ را می خواند. این سبب شد که مستحق است هفتادهزار مَلَک نماز بخوانند.
1️⃣مجمع البیان ، ج10، ص855
عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) أَنَّ النَّبِيَّ (ص) صَلَّى عَلَى سَعْدِ بْنِ مُعَاذٍ فَقَالَ لَقَدْ وَافَى مِنَ الْمَلَائِكَةِ لِلصَّلَاةِ عَلَيْهِ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَكٍ وَ فِيهِمْ جَبْرَئِيلُ يُصَلُّونَ عَلَيْهِ فَقُلْتُ يَا جَبْرَئِيلُ بِمَ اسْتَحَقَ صَلَاتَكُمْ عَلَيْهِ قَالَ بِقِرَاءَةِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ قَائِماً وَ قَاعِداً وَ رَاكِباً وَ مَاشِياً وَ ذَاهِباً وَ جَائِياً
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
📕 # سوره توحید
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍راز حضور ملائکه در تشییع جنازه!
📌 قلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ
چه عملی باعث حضور هفتاد هزار ملائکه در تشییع سعد بن معاذ گردید ❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
📕 # سوره توحید
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
🔰 بهبود وضعیت اقتصادی با یک سوره!
📍 قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ
اثر خواندن سورۀ مبارکۀ توحید در وضع مادّی انسان گردید ❗️
📌دسته ششم. از نظر تأثیر مادّی اش. در روایاتِ زیاد داریم ما. من اشاره به دو روایت می کنم. در یک روایتی است که سهل بن سعدساعدی است که این را از پیغمبر اکرم(ص)نقل می کند،
📌می گوید: من نشسته بودم دیدم شخصی آمد خدمت پیغمبراکرم(ص) شکایت کرد از وضع مادّی اش. حضرت به او دستور داد، به او فرمود: هرگاه داخل منزلت می شوی سلام بکن چه کسی باشد و چه نباشد و وقتی وارد شدی یک «قل هو الله» بخوان.
📌می گوید: خودم دیدم که آن شخص گفت مدّتی عمل کردم وضعم عوض شد به طوری که من به همسایگانم هم رسیدگی می کنم.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
🔰 ذکر حفظ از شر ظالم!
📍 اثر خواندن سورۀ مبارکۀ توحید در مصون بودن از شرّ جبار و ستمگر ❗️
📌موسی بن جعفر(صلوات الله علیه) ایشان می فرماید: هر کس بخواهد برود پیش جبّار و ستمگری، و بخواهد از شرّ او محفوظ بماند،
📌حضرت دستور می فرماید که چهار «قل هو الله» بخواند یکی به مقابل یکی به پشت سر یکی راست و چپ خودش و آن جبّار و ستمگر نمی تواند به او آزاری برساند. اینکه ما می بینیم که گذشتگان ما، کسانی که این ها از نظر عملی به دستورات اسلام عمل می کردند، هرگاه از خانه خارج می شدند صبح این ها مقیّد بودند شش تا می خواندندو من ندیدم روایت را.
📌که یکی سمت راست و چپ و مقابل و پشت و بالا و پایین و حرکت می کردند. این به خاطر این جهت بود که این روایتی که از موسی بن جعفر(صلوات الله علیه) است شاید همین بوده منشأ الهام این ها.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 قلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ
بررسی لغوی و معنایی لفظ «اَحَدٌ» ❗️
📌لفظ «أَحَد» از مادّه «وَحَدَ» است. «وَحَدَ» در لغت عرب یعنی تنها گذاشتن، تنها ماندن. به طور مثال «وَحَدَ زیدٌ» یعنی زید تنها ماند.
کلمه «أَحَد» در جایی استفاده می شود که دوّمی قابل تصوّر نباشد. اگر چیزی دوّمی داشته باشد نسبت به او «أَحَد» استعمال نمی شود. این موضوع از خصوصیّات این لفظ است. هر چیزی که دوّم ندارد به آن «أَحَد» می گویند. اگر دوّم، شبیه، همتا داشته باشد دیگر از «أَحَد» استفاده نمی کنند.
حکما می گویند وحدت به معنای واقعی این است که اگر یک موجود گفته شود واحد است، اگر دوّمی برایش تصوّر کنی همان اوّلی باشد. یعنی اگر خواستی دوّم برایش تصویر کنی این دوّمی غیر اوّلی نباشد. این را وحدت واقعی می گویند. قرآن اسم این وحدت را «اَحَد» گذاشته است یعنی واحدی است که دوّم ندارد.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
📕 # سوره توحید
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 حکما و تفاوت انسان با حیوان❗️
📌حکما در باب وحدت و کثرت بحثی دارند. آن ها وحدت را تقسیم کرده و می گویند: ما هفت قسم وحدت داریم،
وحدت جنسی که ما به آن وحدت ذاتی می گوییم، دو قسم است. وحدت ذاتی و عَرَضی. در نظر حکما وحدت جنسی معنایش این است که دو موجود از نظر حقیقت یک جامع مشترک داشته باشند.
📌 به طور مثال، انسان با سایر حیوانات از یک جهت مشترک است. انسان با گوسفند، انسان با کبوتر، انسان با مرغ، انسان با گرگ، یک جامع مشترک دارد و در یک چیز با هم مشترک هستند و آن عبارت از نفس است.
📌نفس حیوانی که البتّه ما تعبیر به نفس حیوانی می کنیم و حکما می گویند در حیوانیّت مشترک هستند. در جنس است که آن ها مشترک هستند. یعنی همان نیرویی که در گرگ، در کبوتر، در گوسفند است، همان نیرو در انسان نیز مشاهده می شود.
📌 لذا حکما می گویند: واحد هستند به وحدت جنسی ، در واقع یکی هستند. آنچه که این ها را یکی کرده، عبارت از آن نیرویی است که در آن، با هم شریک هستند. این نوع وحدت را وحدت جنسی می گویند.
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
📕 # سوره توحید
🎞 #كليپ_تصويرى
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
🔰 حق نعمت را اداء کن!
📌رُوِيَ عَنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلامُ قَالَ:
«يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ لِلَّهِ تَعَالَی فِي كُلِّ نِعْمَةٍ حَقّاً فَمَنْ أَدَّاهُ زَادَهُ وَ مَنْ قَصَّرَ عَنْهُ خَاطَرَ بِزَوَالِ النِّعْمَةِ وَ تَعَجُّلِ الْعُقُوبَةِ فَلْيَرَاكُمُ اللَّهُ تَعَالَی مِنَ النِّعْمَةِ وَجِلِينَ كَمَا يَرَاكُمْ مِنَ الذُّنُوبِ فَرِقِينَ»
📌ای مردم! برای خداوند متعال در هر نعمتی حقّی و شکری وجود دارد؛ پس هر کس که حق نعمت را اداء کند، خداوند آن نعمت را بیشتر می کند.
📌 کسی که در ادای حق آن نعمت کوتاهی کند، زیان کار می گردد و نعمت از دست او می رود و به زودی بلایی پیش می آید. پس این گونه باشید که خداوند شما را نگران از دست دادن نعمت ها ببیند؛ همان طور که شما را از گناهان، ترسان و نالان می بیند.
📌روایت از علی علیه السلام منقول است که حضرت فرمودند: ای مردم! «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ لِلَّهِ تَعَالَی فِي كُلِّ نِعْمَةٍ حَقّاً»؛
📌 این را بدانید! برای خداوند در هر نعمتی که به شما عنایت می کند حقّی است، «فَمَنْ أَدَّاهُ زَادَهُ»؛ هر کس که ادا کند حق الهی را در آن نعمتی که به اش داده است، خداوند می افزاید،
📌«وَ مَنْ قَصَّرَ عَنْهُ»؛ اگر کسی کوتاهی کند در ادای حق الهی نسبت به نعمتی که به او داده است، «خَاطَرَ بِزَوَالِ النِّعْمَةِ»؛ این خودش را در معرض این خطر قرار داده که نعمت را از او بگیرد، «وَ تَعَجُّلِ الْعُقُوبَةِ»؛ و کیفرش را این، موجب بشود که پیش بیندازد. من در یک سطح به اصطلاح، بسیار سادۀ پایینی عرض می کنم اینکه خدا در هر نعمتی که به انسان عنایت می کند حقّی دارد.
📌حقّش چیست؟ نعمت های متّصله داریم، منفصله داریم. متّصله، تمام اجزا و جوارح ما، قوای ما چشم نعمت است، گوش نعمت است، زبان نعمت است، دست نعمت است، پا نعمت است، همۀ این ها نعمت است درست است؟ نعمت های متّصله، ما می گوییم این ها را؛ قوای که به انسان داده، قوایی که هست درونی است، این ها اعضای بیرونی بود، درونی است، همۀ این ها نعمت است، چه برسد به منفصله بیرون؛ گوش کن چه می خواهم بگویم. نعمت های بیرونی ؛ چون تا به ما نعمت می گویند، از خودمان غفلت می کنیم ما، سرتا پایت نعمت است، راحت باش، سر تا پایت نعمت است. درست! نه غفلت نکن.
📌بیرونی هرچی دارد، آبرو بهت داده، مال بهت داده، چی داده، هرچی داده این ها همه نعمت است حالا حقّ خدا چیست یک چیزیش را فقط من می گویم حقّ مُنعِم در ربط با نعمت این است که نعمت را در راه رضای منعم مصرف کنی. فهمیدی یعنی چی؟
📌یک کسی به تو یک چیزی داد، اگر این را خرج کنی در راه چیزی که او دوست دارد، این، حقّ این نعمت را ادا کردی؛ ولی اگر در راه خشم مصرف کنی حقّ این نعمت را ادا نکردی، در ارتباط با منعم، آن که بهت داده است.«إِنَّ لِلَّهِ تَعَالَی فِي كُلِّ نِعْمَةٍ حَقّاً»؛ برای خدا نسبت به هر نعمتی که عنایت کرده حقّی است. اگر این حقّش را ادا کردی، شد!
📌«فَمَنْ أَدَّاهُ»؛ ادا کرد کسی حق خدا را به این معنا، «زَادَهُ»؛ چه کار می کند؟ خدا اضافه می کند، زیاد می کند. این همان آیۀ شریفه است، توجّه می کنید؟!.. که آن جا در باب شکر آمده، این جا توی آیه مال شکر است.
📌 امّا«وَ مَنْ قَصَّرَ عَنْهُ»؛ آمد چه کار کرد؟!چشم را در راه معصیت خرج کرد، گوش را در راه معصیت، زبان در راه معصیت؛ دروغ می گوید،غیبت می کند،تهمت می زند،همین جور برو جلو، دست، پا تا برسد به چی؟ نعمت های منفصله، در راه چی؟معصیت. که خشم الهی است. اینجا خدا دو تا کار می کند، خوب گوش کن، دوتا توی این روایت دارد.
📌یک: «خَاطَرَ بِزَوَالِ النِّعْمَةِ»؛ در معرض خطر قرار دادی نعمت را که ازت می گیرد، درست؟!
حالا فقط نعمت را می گیرد از تو؟ نه! «وَ تَعَجُّلِ الْعُقُوبَةِ»؛ کیفر بدکاریت را هم جلو انداختی. فهمیدی؟ یعنی چی؟ این را بدان! توی همین دنیا برایت چاله درست می کند.
📌شاید این جوری برایتان نگویند. فهمیدی؟ نه می گذارد توی قیامت، «تَعَجُّلِ الْعُقُوبَةِ»؛ معنایش این است: جلو می اندازد، کیفرش را، کیفر چی؟ این بدکاری، بد استفاده کردن از نعمت خدا را؛ بهره برداری چی؟ بد از نعمت خدا. بعد«فَلْيَرَاكُمُ اللَّهُ تَعَالَی مِنَ النِّعْمَةِ وَجِلِينَ»؛
📌نتیجه: خدا شما را این جور ببیند، در ربط با نعمت هایی که بهتان داده است، که دلهره دارید، « وَجِلِينَ » دلهره، نکند که در راه رضای او مصرف چیه؟ نکنم، که بعد چی می شود؟ آن دو تا چیز بود، گوش کن! بگیرد ازم، پس گردنی هم بزند بهم.
➖➖
https://eitaa.com/mojtabatehrani
➖➖
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 قلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ
تقسیم بندی وحدت از نظر حکما جهت مشترک کیفی، وصفی و شخصی❗️
📌وحدت کِیفی، در جایی است که دو چیز از نظر کیفیّت با هم یکی هستند. مثلاً این سیب با آن سیب از نظر بو و مزه یکی است. مقدار در اینجا ملاک نیست که یکی از آن ها بزرگ است و دیگری کوچک، بلکه بحث بو و مزه و کِیفیّت است.
وحدت وصفی، وحدت از لحاظ وصف است. مثلاً این رنگ با آن رنگ یکی است. از نظر رنگ یکی هستند. آخرین وحدت از دیدگاه حکما، وحدت شخصی است. در وحدت شخصی مثلاً شما یک پیکر انسان را که مشاهده می کنید، می گویید این یکی است. با اینکه مرکّب از اجزائی است و این جسم چند میلیارد جزء دارد.
ولی گفته می شود: این کثرات ضرری به وحدت شخصی اش نمی زند. به تعبیر ما طلبه ها مجموع مِن المجموع، یعنی روی هم رفته این را می گوییم که یکی است. این وحدت را، وحدت شخصی می گویند.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
📕 # سوره توحید
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ
وحدت ها حقیقی نیستند بلکه امری اعتباری است❗️
📌در تمام وحدت هایی که فلاسفه و حکما بیان نموده اند، گفته شده است که هیچ کدام آن ها حقیقی نیست بلکه یک امر اعتباری انتزاعی است.
📌در واقع اعتبار وحدت کرده ایم وگرنه واحد نیستند. اگر بیان شد که انسان با گوسفند از نظر جنس وحدت دارند، در واقع وحدتی وجود ندارد.
📌 بلکه آن دو کثرت عقلی داشته و عقلاً دوتا هستند. کجا از لحاظ عقلی یکی هستند؟ اعتبار شده است که چون یک نیروی مشترک دارند از نظر جنس یکی می باشند. و یا گفته شد حسن با حسین از نظر نوعی یکی هستند. هر دو انسان هستند.
📌 امّا در حقیقت حسن و حسین دوتا هستند، و وحدت بیان شده اعتباری است، وحدت عقلی است. لذا گفته شده است، تمام این وحدت های هفتگانه را که حکما قائل به آن هستند در همه اش کثرث است.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_تفسیر_نور_مبین
📕 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
📍 وجوب امر به معروف و نهی از منکر❗️
📌در مباحث فقهی چهار شرط اساسی برای وجوب امر به معروف و نهی از منکر بیان میشود. امّا من متناسب با بحث، فقط دو مورد از اين شرایط را عرض میکنم
📌 یکی از شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر این است که مكلّف علم یا ظنّ به تأثیرگذاری امر و نهی داشته باشد و یا احتمال عُقلایی به تأثیر بدهد؛ یعنی وجوبِ این واجب مشروط است به اینکه آمر به معروف و ناهی از منکر، علم به تأثیر داشته باشد؛ یعنی بداند، یا ظن داشته باشد،
📌یا احتمال عُقلایی بدهد كه امر و نهی او در غیر اثر میگذارد و باعث میشود كه او به حکم الهی عمل کند. این، یکی از شرایطی است که اگر نباشد، اصلاً دیگر امر و نهی واجب نیست. حتّی ما از نظر فقهی میگوییم که اگر بیّنه اقامه شد؛ یعنی دو نفر عادل مورد وثوق شهادت دادند که امر و نهی شما اثر ندارد، اینجا دیگر امر به معروف و نهی از منکر واجب نیست.
📌توضیح: چهار شرط امر به معروف و نهی از منکر؛ 1- داشتن علم به معرو و نهی از منکر 2-علم و ظنّ به تأثیر3- نداشتن مفسده یعنی ضرر جانی، عرضی و آبرویی و مالی 4- بداند که شخص معصیت کار بنا دارد معصیت را تکرار کند.
📕 # امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
🏷 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 وجوب امر به معروف و نهی از منکر❗️
📕 # امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
🏷 حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 احتمال تأثیر یا ایمنی از ضرر❗️
📌شرط دیگر، ایمنی از ضرر است؛ یعنی آمر به معروف و ناهی از منکر اگر بداند که با این امر و نهی ممكن است كه ضرری جانی، عِرضی یا مالی قابلتوجّهی به او برسد، ديگر واجب نيست. حتّی نه تنها خودش، بلکه اگر بداند ضرر قابل توجّهی به نزدیکان و بستگانش متوجّه میشود، اصلاً واجب نیست که امر یا نهی کند. حتّی اگر امر به معروف و نهی از منکر موجب حَرَج یا مشقّت و در مضیقه قرار گرفتن برای او میشود، باز هم واجب نیست.این مسئله را برای این نمیگویم که صرفاً یک مسئلۀ شرعی گفته باشم،بلکه در ادامۀ بحث به همین مطلب میرسیم.
خلاصه اینکه برای وجوب امر به معروف و نهی از منکر چهار شرط وجود دارد؛ از جملۀ این شروط، یکی «احتمال تأثیر» و دیگری «ایمنی از ضرر» است. این دو شرط در باب امر به معروف و نهی از منکر مطرح است. در نتیجه اگر احتمال تأثیر یا ایمنی از ضرر نبود بلکه علم به ضرر بود، در اينجا دیگر مسلماً وجوبی در کار نیست.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #مجموعه_سلوک_عاشورایی منزل دوم
📕
🏷 جلسه چهارم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
📍 خداوند می فرماید: من فاطمه و کسانی که پیرو او هستند، از آتش جهنّم ایمنی بخشیدم ❗️
📌روایت از پیامبر اکرم(ص) است که می فرمایند: «وَ أَمَّا ابْنَتِی فَاطِمَةُ فَإِنَّهَا سَيِّدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ»؛ دخترم فاطمه، سرور زنان دنیا و آخرت از اوّلین و آخرین است. سپس حضرت می فرماید:
📌«وَ هِیَ بَضعَهٌ مِنِّی»؛ او پارۀ تن من است،
📌 «وَ هِيَ نُورُ عَيْنِی»؛ او نور چشم من است،
📌 «وَ هِيَ ثَمَرَةُ فُؤَادِی»؛ فاطمه میوۀ دل من است،
📌 «وَ هِيَ رُوحِيَ الَّتِي بَيْنَ جَنْبَیَّ»؛ فاطمه روحی است که در پیکر من قرار دارد،
📌«وَ هِيَ الْحَوْرَاءُ الْإِنْسِيَّةُ»؛ او حوریّه ای به شکل انسان است.
📌سپس پیامبر(ص) بعد از این همه تعریف و تمجید می فرمایند: «مَتَى قَامَتْ فِي مِحْرَابِهَا بَيْنَ يَدِي رَبِّهَا جَلَّ جَلَالُهُ زَهَرَ نُورُهَا لِمَلَائِكَةِ السَّمَاءِ كَمَا يَزْهَرُ نُورُ الْكَوَاكِبِ لِأَهْلِ الْأَرْضِ»؛ آن گاه که فاطمه برای نماز و عبادت در محراب می ایستد، نور او برای فرشتگان آسمان تلألؤ می کند؛ همان گونه که نور ستارگان، برای اهل زمین می درخشد.
📌 «وَ يَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِمَلَائِكَتِهِ»؛ و خداوند به فرشتگانش می فرماید: « يَا مَلَائِكَتِي انْظُرُوا إِلَى أَمَتِي فَاطِمَةَ سَيِّدَةِ إِمَائِي قَائِمَةً بَيْنَ يَدِيَّ»؛ ای فرشتگان من! فاطمه پیشروی من ایستاده است، «تَرْتَعِدُ فَرَائِصُهَا مِنْ خِيفَتِي»؛ از خشیت نسبت به من، بند بندِ وجودش می لرزد.
📌 این حالت کسی است که قلبش مؤدّب به آداب الهی است. «وَ قَدْ أَقْبَلَتْ بِقَلْبِهَا عَلَى عِبَادَتِي»؛ او با قلبش، بر عبادت من رو آورده است و در عبادت، حضور قلب دارد. «أُشْهِدُكُمْ أَنِّي قَدْ آمَنْتُ شِيعَتَهَا مِنَ النَّار»1️⃣؛
📌 ای فرشته ها، شما را گواه می گیرم که من به او و کسانی که پیرو او هستند، از آتش جهنّم ایمنی بخشیدم.
1️⃣بحارالأنوار، ج28، ص37
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #میلاد_حضرت_زهرا سلام الله علیها
📕 #مادر 🌹
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
17.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 خداوند می فرماید: من فاطمه و کسانی که پیرو او هستند، از آتش جهنّم ایمنی بخشیدم ❗️
〰️〰️〰️
https://aparat.com/v/xei5h4r
〰️〰️
📚 #میلاد_حضرت_زهرا سلام الله علیها
📕 #مادر 🌹
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
📍 آمدن پنج تن آل عبا صلوات الله علیهم اجمعین و ملائکه هنگام قبض روح مؤمن ❗️
📌 بر اساس یک دسته از روایات، وقتی روح از قالب جسمانی مفارقت کرد در برزخ در قالب مثالیش قرار می گیرد. يُونُسَ بْنِ ظَبْيَانَ می گوید: «قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) فَقَالَ مَا يَقُولُ النَّاسُ فِي أَرْوَاحِ الْمُؤْمِن»؛
📌 خدمت امام صادق(ع) بودیم حضرت فرمودند: مردم راجع به روح مؤمنین چه می گویند؛ «فَقُلْتُ يَقُولُونَ تَكُونُ فِي حَوَاصِلِ طُيُورٍ خُضْرٍ فِي قَنَادِيلَ تَحْتالْعَرْشِ»؛ عرض کردم این ها می گویند در چلیکدان پرنده های سبز در قندیل هایی تحت عرش الهی است؛
📌 «فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ(ع) سُبْحَانَ اللَّهِ الْمُؤْمِنُ أَكْرَمُ عَلَى اللَّهِ مِنْ أَنْ يَجْعَلَ رُوحَهُ فِي حَوْصَلَةِ طَيْرٍ»؛ حضرت فرمودند: سبحان الله، مؤمن نزد خداوند بزرگ وارتر از این است که روحش را در چلیکدان یک پرنده بگذارد؛
📌 «يَا يُونُسُ إِذَا كَانَ ذَلِكَ أَتَاهُ مُحَمَّدٌ(ص) وَ عَلِيٌّ(ع) وَ فَاطِمَةُ(س) وَ الْحَسَنُ(ع) وَ الْحُسَيْنُ(ع) وَ الْمَلَائِكَةُ الْمُقَرَّبُونَ»؛ آنگاه که روح از بدنش مفارقت کرد، اولیای او و فرشتگان تشریف می آورند؛ «فَإِذَا قَبَضَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ صَيَّرَ تِلْكَ الرُّوحَ فِي قَالَبٍ كَقَالَبِهِ فِي الدُّنْيَا فَيَأْكُلُونَ وَ يَشْرَبُونَ»؛
📌و وقتی خداوند او را قبض روح کرد در قالبی مثل قالب دنیا قرار می دهد و در برزخ یک نوع تغذیه هم دارند؛ «فَإِذَا قَدِمَ عَلَيْهِمُ الْقَادِمُ عَرَفُوهُ بِتِلْكَ الصُّورَةِ الَّتِي كَانَتْ فِي الدُّنْيَا»1️⃣؛ و اگر کسی آنها را ببیند گویا به همان شکلی که در دنیا هستند آنها را می بیند.
1️⃣کافی، ج3، ص245 - بحارالانوار، ج6، ص270
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #نقش_اعمال_در_قیامت
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
14.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
📍 آمدن پنج تن آل عبا صلوات الله علیهم اجمعین و ملائکه هنگام قبض روح مؤمن ❗️
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #نقش_اعمال_در_قیامت
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
📍 مشاهدۀ حضرت عیسی (ع)از تأثیر کار خیر فرزند بعد از مرگ برای پدر و مادر ❗️
📌روایت از امام صادق(ع) از آبای گرامشان از پیامبر اکرم(ص) است:
«قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) مَرَّ عِيسَى بْنُ مَرْيَمَ بِقَبْرٍ يُعَذَّبُ صَاحِبُهُ»؛. پیغمبراکرم(ص) فرمود حضرت عیسی(ع) به یک قبری رسید که صاحبش را عذاب میکردند، «ثُمَّ مَرَّ بِهِ مِنْ قَابِلٍ فَإِذَا هُوَ لَيْسَ يُعَذَّبُ»؛ بعد از مدتی دید که عذاب از او برداشته شده است، «فَقَالَ يَا رَبِّ مَرَرْتُ بِهَذَا الْقَبْرِ عَامَ أَوَّلَ فَكَانَ صَاحِبُهُ يُعَذَّبُ»؛
📌 حضرت عیسی(ع) به خداوند عرض کرد، پروردگارا! من سال گذشته به این قبر مرور کردم و این صاحبش معذب بود، «ثُمَّ مَرَرْتُ بِهِ الْعَامَ فَإِذَا هُوَ لَيْسَ يُعَذَّبُ»؛ امسال آمدم میبینم عذاب برداشته شده است،
📌 «فَأَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهِ يَا رُوحَ اللَّهِ»؛ خداوند به او خطاب کرد ای روح الله، «إِنَّهُ أَدْرَكَ لَهُ وَلَدٌ صَالِحٌ فَأَصْلَحَ طَرِيقاً وَ آوَى يَتِيماً فَغَفَرْتُ لَهُ بِمَا عَمِلَ ابْنُهُ»1️⃣؛ او یک فرزند صالحی داشت، راه صالحی در پیش گرفت و یتیمی را پناه داد، به خاطر عمل فرزندش او را مورد آمرزش قرار دادم.
1️⃣بحارالانوار، ج101، ص101
〰️〰️
〰️〰️〰️
📚 #نقش_اعمال_در_قیامت
📌حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 مشاهدۀ حضرت عیسی (ع)از تأثیر کار خیر فرزند بعد از مرگ برای پدر و مادر ❗️
〰️〰️
〰️〰️〰️
📚 #نقش_اعمال_در_قیامت
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 آرزوی مادر حضرت عیسی(ع)،حضرت مریم(س) بعد از مرگ❗️
📌راجع به حضرت عیسی(ع) هم وارد شده است که وقتی حضرت مریم(س) مُرد، بر بدن مادرش حاضر می شود و می گوید: مادر، به من بگو آیا دلت می خواهد به دنیا برگردی؟
📌حضرت مریم (س) جواب می دهد که بله می خواهم برگردم امّا می دانی برای چه؟ برگردم در شب سرد نماز بخوانم، در روز گرم روزه بگیرم. چون این مرحله و این منزل و این نشئه خیلی هولناک است، و آنچه مفید است عمل صالح است.
1️⃣ مستدرک الوسائل، ج6، ص338
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #نقش_اعمال_در_قیامت
📕 #برزخ نمونه ای از بهشت و جهنم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 قالب مثالی در برزخ چیست؟❗️
📌بعد از خروج روح از بدن، به صورت قالب مثالی در می آید، مانند آنچه ما در خواب می بینیم. در خواب اشخاص یا اجسام را با تمام ابعادشان می بینیم، رفت و آمد، خورد و خوراک، و سایر حرکات فرد در خواب دیده می شود، شکی نیست که اینها با اندام مادّی در سر من نیامده،
سر من گنجایش این حجم را ندارد بلکه با قالب های مثالی ظاهر می شوند، یعنی صُوَرِ ذهنی هستند اما موجود هم هستند، زیدی که در خواب می بینم همان زید واقعی است و با تمام خصوصیاتش در ذهن من است.
📌 نمی خواهم وارد این مباحث شوم، اما آنهایی که اهل این گونه مباحث هستند، عالم برزخ را از نظر صُوَر، تشبیه به عالم خواب می کنند. لذا در عالم برزخ، ماده و جسم منتقل نمی شود، بلکه روح شکل گرفتة من و شما است که در قالب مثالی منتقل می شود.
〰️〰️〰️
〰️〰️
📚 #نقش_اعمال_در_قیامت
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
📍 خداوند نمی خواهد بندگانش را به جهنّم ببرد❗️
📌لذا در بُعد معصیتی بسیار به ما سفارش کرده اند تا قبل از رفتن توبه کنید و خودتان را تطهیر کرده و رابطۀ با این گناه را قطع کنید. معنای توبه هم همین است؛ قطع رابطۀ با عمل زشت و اینکه از خدا بخواهد گناه را قطع کند. عمل گناهی را که انجام داده اگر آنجا این عمل همراهش باشد، زجر می کشد،
📌ولی اگر خدا این رابطه را قطع کرد، دیگر تمام می شود. حبط اعمال و قطع رابطه را هم در باب سیّئات داریم و هم در باب حسنات وارد شده است. این را هم به شما بگویم که خدا همین را از ما می خواهد.
📌 خدا نمی خواهد بندگانش را به جهنّم ببرد. خدا نمی خواهد آن ها از اعمال خودشان رنج ببرند؛ این ها خودکردۀ ماست؛ وگرنه او مایل به همین است که مطرح کردم. به همین خاطر این همه به توبه سفارش شده است.
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #گروهبندی_انسانها_در_قیامت
حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
📍 ماه رجب ماه توبه و استغفار است❗️
📌این را بدانید که در میان ایّام سال، ماهی که می شود گفت ماه توبه است، ماه رجب است. آن طور که از امام صادق(ع) نقل شده، پیغمبر اکرم(ص) فرموده اند: ماه رجب، ماه استغفار امّت من است. در ماه رجب، از خداوند زیاد طلب غفران کنید که خداوند آمرزنده و مهربان است1️⃣. به رجب، «الْأَصَبَّ» می گویند؛ چون رحمت خداوند در این ماه بر امّت من بسیار ریزش می کند؛ لذا در این ماه زیاد بگویید: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ و أَسئَلُهُ التُّوبَةَ»؛ رابطۀ با گناه را قطع کنید.
1️⃣وسائل الشیعه، ج10، ص512 - بحارالانوار، ج94، ص38 و 78
〰️〰️〰️〰️〰️
📚 #گروهبندی_انسانها_در_قیامت
📕 #دربهای_بهشت_و_جهنم
🏷 جلسه سوم
🎞 #كليپ_تصويرى
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی رحمت الله علیه
@mojtabatehrani
﷽
🔰 پُز نعمت های خدا را نده !
رُوِيَ عَنِ الْبَاقِرِ عَلَيْهِ السَّلَامُ قَالَ:
«لَا وَ اللَّهِ مَا أَرَادَ اللَّهُ تَعَالی مِنَ النَّاسِ إِلَّا خَصْلَتَيْنِ أَنْ يُقِرُّوا لَهُ بِالنِّعَمِ فَيَزِيدَهُمْ وَ بِالذُّنُوبِ فَيَغْفِرَهَا لَهُمْ»
📍ترجمه: این است و جز این نیست که خداوند متعال از مردم به غیر از این دو خصلت و کار را نخواسته است. اقرار و اعتراف کنند که تمامی نعمت ها از خداست. و خداوند هم در مقابل، نعمت های آنان را بیشتر کرده و همواره بر آن ها می افزاید. به گناهان خود اعتراف و اقرار کنند تا اینکه خداوند متعال در مقابل اعتراف آنان گناهان ایشان را ببخشد.
📌: روایت از امام باقر صلوات الله علیه، منقول است که حضرت فرمودند: خداوند از مردم هیچ چیز نخواسته مگر دو چیز. حالا این تعبیری که اینجاست، «لَا وَ اللَّهِ مَا أَرَادَ اللَّهُ مِنَ النَّاسِ إِلَّا خَصْلَتَيْنِ»؛ چیزی نخواسته ازشان مگر دو خصلت.
📌چه بسا این تعبیر به خصلت که می فرماید حضرت؛ یعنی این حالت، رسوخ در نفس کرده باشد و به صورت ملکه در آمده باشد. حالا این را من... توضیح می دهم انسان از نظر روحی این جوری است: یک وقت یک حالتی پیش می آید و به تعبیر ما، زودگذر است، می رود. یک وقت هست، نه، این رسوخ در نفس می کند، که به آن می گویند: ملکه؛ یعنی همیشه هست همراه انسان. فرض کنید که می گویند، عدالت یک ملکه نفسانی است؛ یعنی چی؟
📌 آن حالت درونی که رسوخ در نفس کرده که گناه را ترک می کند و واجب را عمل می کند؛ این جور نیست که خدمتتان عرض شود که فقط به قول ما، عشقش گُل کند، یک دفعه یک کاری بکند بعد هم یادش برود، نه. همیشه متوجّه است، آقا! نکن این جور، این کار خلافی است. به شما نگفتم! درست نیست این کار، این خلاف شرع هم بود. خوب شد این را نهی از منکر کردیم.
📌خدمتتان عرض شود که در اینجا، در روایت، حضرت به خصلت تعبیر می کند. یعنی در روحش، این رسوخ کرده باشد. خدا دو تا ملکه را از تو خواسته که این در روحت رسوخ کرده باشد. هیچ وقت یادش نرود انسان به تعبیر من، غفلت بحث دیگر است.
اوّل: و او این است به اینکه«أَنْ يُقِرُّوا لَهُ بِالنِّعَمِ»؛ همیشه این در نفسش باشد که این را خدا به من داده است.
📌 اقرار به نعمت، اعتراف به نعمت. یادش نرود گوش کنید چه می خواهم بگویم. نه، نعمت ظاهری داریم، باطنی داریم، معنوی داریم، مادّی داریم، همه جور«بِالنِّعَمِ»؛ دارد. نعمت، هر نعمتی. این باشد توش که این ها همه را خدا به من داده است.
📌اگر مثلاً کار عبادی انجام بدهد، معنوی انجام بدهد، حالا هر جور باشد، انفاق داد فی سبیل لله، همه و همه، هرچی، برو در وادی معنویّت، برو مادیّت از این طرف، امور مادیّ که باشد، این را خدا به من داده، این ملکه بشود برایش، شد؟! اولّ این را خواسته است.
📌 نگاه کنید! چیزی که بیا فلان کار را بکن،نخواسته،ها! یک وقت اشتباه نکنی، فهمیدی؟ .اصلاً و ابداً. یک امر درونی است، اعتراف درونی است؛ چون خصلت گفتم دارد در روایت. درست است؟
📌 «خَصْلَتَيْنِ»؛ همین در دلت، تو دلی، گوش کنید. و آن این است که نعمت را خدا به تو داده است. نه این که مثلاً فرض کن، خودم دویدم، چه کار کردم و کذا... همه اِشان، نعوذبالله، پُز نعمت های خدا را می دهی؛ می فهمی؟ در ارتباط با خودت.
📌پُز نعمت های خدا را نده. در دلت اعتراف کن، همه را او داده به من؛ بیش از این نخواسته است. «مَا أَرَادَ اللَّهُ مِنَ النَّاسِ إِلَّا خَصْلَتَيْنِ»؛ دو تا چیز از تو خواسته، یک: «أَنْ يُقِرُّوا لَهُ بِالنِّعَمِ»؛ بسیار خب، حالا می گذارم بقیّه روایت را که مربوط به این قسمت اوّلش است را بعد می خوانم.
📌دوّم:«وَ بِالذُّنُوبِ»؛ یعنی و آن این که این توی ذهنت باشد که من بد کردم در ارتباط با خدا. این دوّمی اش. من خوب رفتار نکردم با خدا. او با من خوب رفتار کرده، امّا من چه کار کردم؟ بد کردم؛ یادت نرود، این ملکه ات بشود. خوب توجّه کنید.
📌این دو تا بشود خصلت تو. خوبی ها از اوست، بدی ها از من است. توجّه می کنید چه می خواهم بگویم. خلاصه اش کردم. حالا این همه اش درونی است، کاری نیستش که، توی دلی است.
📌 امّا باز ببین چه رحمت واسعه ای دارد، اوّلی اش را می گوید: چی؟ «أَنْ يُقِرُّوا لَهُ بِالنِّعَمِ، فَيَزِيدَهُم»؛ آن اعتراف اوّلی که کردی در دلت، می فهمی چه می شود؟ این موجب می شود که من، بیافزایم به آن نعمت هایی که به ات دادم.
📌همین اعتراف درونیت، هیچ کاری هم نکن، در دلت این را اعتراف بکن، این ها را خدا بهم داده. همین را که داشته باشی در دلت، خصلتت شد؛ خدا می افزاید به تو، بیشترش می کند. نگاه کن! تازه این هم باز در مقابلش عنایت می کند.
آقا مجتبی تهرانی رحمت الله علیه
https://eitaa.com/mojtabatehrani