eitaa logo
حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه
1.7هزار دنبال‌کننده
159 عکس
1.4هزار ویدیو
3 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) @masabiholhoda_77652134
مشاهده در ایتا
دانلود
5.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 ای خدا! در این ماه رجب بهترین چیزی را ، در قضا و قدر نصیبم کن ❗️ 📌دوستان! من این را سفارش می‏کنم که دعا بخوانید، خصوصاً الآن که ماه رجب وارد شده است، این دعاهای ماه رجب را بخوانید. من بخشی از آن را بیان می کنم: «وَ اقْسِمْ‏ لِي‏ فِي‏ شَهْرِنَا هَذَا خَيْرَ مَا قَسَمْتَ»؛ ای خدا! در این ماه رجب بهترین چیزی را که تو از سعادت و خیر نصیب کرده‏ای، در قضا و قدر نصیبم کن. «وَ احْتِمْ لِي فِي قَضَائِكَ خَيْرَ مَا حَتَمْتَ وَ اخْتِمْ لِي بِالسَّعَادَةِ فِيمَنْ خَتَمْتَ»؛ و خاتمۀ کار مرا که می‏خواهم از این دنیا بروم باسعادت قرار بده؛ مثل کسانی که اهل سعادت هستند. «و أَحْيِنِي مَا أَحْيَيْتَنِي مَوْفُوراً وَ أَمِتْنِي مَسْرُوراً وَ مَغْفُوراً»؛ مرا با وسعت و فراوانی زنده بدار و با سرور، نشاط و مغفرت بمیران. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 نمونه ای از بهشت و جهنم 🏷 جلسه سیزدهم 🎞 @mojtabatehrani_ir
6.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 ای خدا! در این ماه رجب تو خود متصدّی نجات من در برزخ باش❗️ 📌«وَ تَوَلَّ أَنْتَ نَجَاتِي مِنْ مُسَاءَلَةِ الْبَرْزَخِ»؛ تو خود متصدّی نجات من در برزخ باش. کجا شما در دعاها این را می بینید، می دانی یعنی چی؟ من از تو این را می خواهم که وقتی من در عالم برزخ رفتم و تو از من سؤال کنی؛ امام به ما یاد می‏دهد، چون در آن موقع که مواجه می شوم با اقیانوس رحمت چگونه بخواهیم. «وَ ادْرَأْ عَنِّي مُنْكَراً وَ نَكِيراً وَ أَرِ عَيْنِي‏ مُبَشِّراً وَ بَشِيراً»؛ و از من نکیر و منکر را دور کن و آن فرشته‏های رحمتت را در برزخ به من نشان بده. «وَ اجْعَلْ لِي إِلَى رِضْوَانِكَ وَ جِنَانِكَ مَصِيراً وَ عَيْشاً قَرِيراً وَ مُلْكاً كَبِيراً»؛ و طریقم را به‏سوى بهشت و رضوانت قرار ده و زندگانی‏ام را خوش و ملک کبیر نصیبم فرما. به ما یاد و یادآوری می‏کنند که برزخ مشکل است برای آن‏که ما را متنبّه کنند، آن روز را به یاد ما می‏آورند تا دست و پای خود را جمع کنیم. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 نمونه ای از بهشت و جهنم 🏷 جلسه سیزدهم 🎞 @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 به دوستان سفارش کنم از ماه رجب غفلت نکنید❗️ 📌اشاره به این است که از فرصت این ماه استفاده کنید و اگر نعوذ بالله روابطتان با خدا قطع شده، آن را برقرار کنید و اگر تضعیف شده، تقویتش کنید. اینکه سفارش زیاد شده که ما از موقعیّت‌های زمانی و مکانی استفاده بکنیم، برای این است که خدا نمی‌خواهد ما را به جهنّم ببرد و این خود ما هستیم که بد می‌کنیم؛ لذا می‌خواستم به دوستان سفارش کنم از ماه رجب غفلت نکنید و در این ماه زیاد استغفار کنید؛ با همین اذکاری که در روایات وارد شده است. این‌هاست که انسان را تطهیر می‌کند و او را از عذاب‌هایی که به تعبیر امام‌علی(ع) بدن‌های ما طاقتشان را ندارد، دور می‌کند. از آن طرف هم، ما را برای ضیافت الله که ماه رمضان باشد آماده می‌کند. 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه سوم 🎞 @mojtabatehrani_ir
﷽ 📍 کسی که در ماه رجب نمی تواند روزه بگیرد، چه کند❗️ 📌بعد دارد: «قِیلَ یا نَبِی اللَّهِ فَمَنْ عَجَزَ عَنْ صِیامِ رَجَبٍ لِضَعْفٍ أَوْ لِعِلَّةٍ كَانَتْ بِهِ»؛ اگر کسی از نظر مزاجی بیمار بود یا ضعف داشت و نتوانست ماه رجب را روزه بگیرد، «أَوِ امْرَأَةٌ غَیرُ طَاهِرٍ»؛ یا زنی در عادت ماهانه بود که نمی توانست روزه بگیرد، «یَصْنَعُ مَا ذَا لِینَالَ مَا وَصَفْتَهُ»؛ چه کند تا به این هایی که شما فرمودید برسد؟ «قَالَ یتَصَدَّقُ كُلَّ یوْمٍ بِرَغِیفٍ عَلَى الْمَسَاكِینِ»؛ حضرت فرمود: برای هر روز به فقیر یک قرص نان در راه خدا تصدّق کند، «وَ الَّذِی نَفْسِی بِیدِهِ إِنَّهُ إِذَا تَصَدَّقَ بِهَذِهِ الصَّدَقَةِ كُلَّ یوْمٍ نَالَ مَا وَصَفْتُ»؛ قسم به کسی که جان من در دست قدرت اوست اگر این کار را بکند، به این ها می رسد. باز هم روایت ذیلی دارد تا اینکه عرض می کند: «یا رَسُولَ اللَّهِ(ص) فَمَنْ لَمْ یقْدِرْ عَلَى هَذِهِ الصَّدَقَةِ»؛ اگر کسی از نظر مالی توان این را نداشت، «یصْنَعُ مَا ذَا لِینَالَ مَا وَصَفْتَ»؛ چه کار کند که به آنچه توصیف کردید برسد؟ «قَالَ یسَبِّحُ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ كُلَّ یوْمٍ مِنْ رَجَبٍ إِلَى تَمَامِ ثَلَاثِینَ یوْماً بِهَذَا التَّسْبِیحِ مِائَةَ مَرَّةٍ»؛ فرمود: در هر روز از ماه رجب این تسبیح را که محدث قمی هم آن را نقل کرده است صد مرتبه بگوید: «سُبْحَانَ الْإِلَهِ الْجَلِیلِ سُبْحَانَ مَنْ لَا ینْبَغِی التَّسْبِیحُ إِلَّا لَهُ سُبْحَانَ الْأَعَزِّ الْأَكْرَمِ سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ هُوَ لَهُ أَهْلٌ»1️⃣. بنابراین، ما نمی توانیم از نظر کیفی نه کمّی بگوییم که ظاهر عمل ما و باطنش چه نسبتی با هم دارند؛ به این معنا که وقتی باطن عمل ظهور کند، درجه روی آن بگذاریم و شدّت و ضعفش را بسنجیم و چه بکنیم؛ چون مربوط به دو عالم هستند و متناسب با همان عالم اند. این، هم در بُعد معصیت است و هم در بعد حسنه. 1️⃣بحارالانوار، ج94، ص 31 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه سوم 🎞 @mojtabatehrani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📍 تسبیحات ماه رجب❗️ 📌باز هم روایت ذیلی دارد تا اینکه عرض می کند: «یا رَسُولَ اللَّهِ(ص) فَمَنْ لَمْ یَقْدِرْ عَلَى هَذِهِ الصَّدَقَةِ»؛ اگر کسی از نظر مالی توان این را نداشت، «یَصْنَعُ مَا ذَا لِینَالَ مَا وَصَفْتَ»؛ چه کار کند که به آنچه توصیف کردید برسد؟ «قَالَ یُسَبِّحُ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ كُلَّ یَوْمٍ مِنْ رَجَبٍ إِلَى تَمَامِ ثَلَاثِینَ یَوْماً بِهَذَا التَّسْبِیحِ مِائَةَ مَرَّةٍ»؛ فرمود: در هر روز از ماه رجب این تسبیح را که محدث قمی هم آن را نقل کرده است صد مرتبه بگوید: «سُبْحَانَ الْإِلَهِ الْجَلِیلِ سُبْحَانَ مَنْ لَا یَنْبَغِی التَّسْبِیحُ إِلَّا لَهُ سُبْحَانَ الْأَعَزِّ الْأَكْرَمِ سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ هُوَ لَهُ أَهْل»1️⃣. 1️⃣بحارالانوار، ج94، ص 31 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه سوم 🎞 @mojtabatehrani_ir
🏞 🌺🌺میلاد امام جواد علیه السلام مبارک باد🌺🌺 @mojtabatehrani_ir
﷽ رُوِيَ‏ عَنْ‏ عَلِيٍّ‏ بْنِ‏ مُحَمَّدٍ الْهَادِي صَلَوَاتُ‏ اللَّهِ‏ عَلَيْهِمَا قَالَ: «الْمَقَادِيرُ تُرِيكَ مَا لَمْ يَخْطُرْ بِبَالِكَ»1 ترجمه: آن چه را که تقدیر الهی است و خداوند آن را را برای شما انسان ها مقدر می کند، به شما چیزی را نشان می دهد که به خاطرۀ شما خطور نکرده باشد. شرح: روایت از امام هادی صلوات الله علیه منقول است که حضرت فرمودند: مقدّرات الهیّه نشان می دهد به تو چیزی را که به خاطرت خطور نکرده باشد. خیلی جمله هم کوتاه است. اشاره به این معناست که: این را بدان! تو، خودت این طور نیست به این که بتوانی مستقلاً خودت را اداره کنی. همچنین ساده، باید آن که تو را خلق کرده است، او تو را چه کار کند؟برایت، تقدیر: اندازه گیری کردن. تقدیر: اندازه گیری کردن است، نسبت به تمام امورتان ، امور مادّی نیست، همۀ جهاتت را. او باید اندازه گیری کند. تو، لذا یک وقت می بینی یک چیزهایی برایت پیش می آید که اصلاً فکرش را نکرده بودی؛ می گویی، خود ماها هم می گوییم،ها! جز اصطلاحاتمان هستش: که تعجّب کردم! اصلاً فکرش را نمی کردم. تو فکرش را نمی کردی؛ اما گتره نبوده این؛ یکی دیگر، فکرش را کرده بوده است. به تعبیر من: فکرش را او کرده بوده. این اشاره می گویم به چیست. جمله کوتاه است: «الْمَقَادِيرُ تُرِيكَ مَا لَمْ يَخْطُرْ بِبَالِكَ»؛ تقدیر، تقدیرها، مقدّرات الهی یک چیزی به تو نشان می دهد، که اصلاً به فکرت خطور نمی کرد. حالا، بحث، بحث این نیست به اینکه خوبی ها؛ یعنی پیش آمدهای خوب یا پیش آمدهای ناگوار، هر دو تایش است.هر دو تایش؛ هم نفع و هم ضرر. گوش می کنی؟! این را یکی دیگر باید مقدّر کند، تو یک وظیفه ای داری که بهت گفتند، کارت را انجام بده؛ امّا اوست دارد می گرداندت، اوست. حالا، نتیجه چیه؟ این جور نیست که حضرت بخواهد...، تذکّر به این جهت است که تو باید از آن که تو را اداره ات می کند، بخواهی. تکیه نکن روی کارهای خودت، فکرهای خودت، برنامه ریزی های خودت؛ یک وقت دیدی وارونه در آمد. چیز هایی که فکرش را نمی کردی، در آمد، از این طرف. توجّه کردید چی می گویم؟ نه! او. و ما هم در روایات داریم، و آن است که در باب دعا داریم به خصوص که اگر انسان بخواهد، مقدّراتش را هم تغییر بدهد، با دعا می تواند. ما این را داریم، يَمْحُو اللَّهُ مَا يَشَاءُ وَيُثْبِتُ وَعِنْدَهُ»؛ این مسئله جای خودش، خودش، بخواه ازش، گوش کنید! خوب برایتان تنظیم می کند. بخواه ازش، بلا را ازت دفع می کند. بخواه. گوش کنید! بدان اوست اولاً، تو نیستی بعد هم چی؟ باید رو به سوی او کنی و از او بخواهی. توجّه کنید که برایت چه کار کند؟ تقدیر کند. این تا اینجاست. حالا با چه زبانی ازش بخواهم. این یک مسئلۀ مهم، اینجاست. بله، مقدّرات، دست خداوند است. درست است؟ در ید قدرت اوست، او برنامه ریزی می کند، بسیار خوب، تقدیر می کند. بعد هم از او باید بخواهم؛ من خودم مستقلاً کاره ای نیستم. حالا با هر زبانی بخواهم؟ تقدیر را عوض می کند؟ جواب نه.
در وصیت ها و سفارشات علی ؟ع؟، به کمیل ابن زیاد می فرماید: «يَا كُمَيْلُ اللِّسَانُ يَنْزَحُ الْقَلْبَ وَ الْقَلْبُ‏ يَقُومُ‏ بِالْغِذَاءِ فَانْظُرْ فِيمَا تُغَذِّي قَلْبَكَ وَ جِسْمَكَ فَإِنْ لَمْ يَكُنْ حَلَالًا لَمْ يَقْبَلِ اللَّهُ (تعالی) تَسْبِيحَكَ وَ لَا شُكْرَكَ‏»2؛حضرت فرمود به اش: ای کمیل! این زبان را که می بینی این، آن چه که توی دل است، می کشد می آورد بیرون. «نَزْحُ»؛ کشیدن بیرون، از چاه آب می کشد می آورد بیرون، «اللِّسَانُ يَنْزَحُ الْقَلْبَ»؛ آن که ته دل است می کشد بیرون، این را می آورد، «وَ الْقَلْبُ‏ يَقُومُ‏ بِالْغِذَاءِ»؛ آن دلت؛ یعنی روحت، پیکره ات، همه چیزت که سراپاست مال چیه؟ غذاهایی که می خوری، از این راه است دیگر، نخوری می میری. درست است یا نه؟ به تعبیر من، غذا، آن که تغذیه می کنی تو. بسیار خب، این هم تا اینجایش درست، حالا بعدیش: «فَانْظُرْ فِيمَا»؛ چی؟«تُغَذِّي قَلْبَكَ وَ جِسْمَكَ»؛ دقّت کن با چه چیزی این دل و پیکر را، این روح و جسمت را نگه اش می داری. زنده نگه اش داشتی؟ «فَانْظُرْ فِيمَا»؛ چی؟«تُغَذِّي قَلْبَكَ وَ جِسْمَكَ»؛ روحت را تغذیه می کند، جسمت را تغذیه می کند که سرپا بمونی، این را نگاه کن تویش. «فَإِنْ لَمْ يَكُنْ حَلَالًا »؛ این را بدان! اگر از راه حلال نباشد، حرام باشد، گوش کن! «لَمْ يَقْبَلِ اللَّهُ تَعَالَی» «تَسْبِيحَكَ وَ لَا شُكْرَكَ‏»؛ برو تا آخر، هی داد بزن خدا! اصلاً جوابت را نمی دهد. نمی پذیرد خدا، آن ذکر و دعا و تسبیح و هرچی که بگویی از این زبانت. ما با زبانمان با خدا حرف می زنیم دیگر، مگر نیست؟! دعا با چی می کنیم، به حسب ظاهر. حالا لازم نیست به زبان بیاید، از دلمان که بیاید بیرون، لال بازی هم در بیاوری، هر کاری بکنی، درست است یا نه؟ اما بگو ببینم با چی سرپا این روح نگه اش داشتی، این جسم را نگه اش داشتی؟ و الان می خواهی چه کار کنی؟ خواسته هایت را از او تقاضا کنی،اگر از راه حرام باشد،خدا قبول، نمی کند. من این را گفتم چون مکرر دیده ام، شاید هفته ای ده تا با این برخورد می کنیم که چی شده، فلان. آقا! چی شده چیه! نگاه کن ببین چه کار کردی؟! اثر اینکه می گفتم، وضعی دارد مال حرام، شبهناک، همین است دیگر اثر وضعیش دیگر. نه اینکه نمازت باطل است، من این را گفتم، بطلان غیر قبولی است؛ قبول نمی کند خدا. قبول نمی کند حالا جیغ بکش، این قدر جیغ بکش تا خسته بشوی. تو خیال کردی حالا داد بزنی مثلاً خدا کر است؟! خدا کر نیستش که،«اسمع سامعین» است، او «ابصر الناظرین» است. این حرف ها چیه که می زنی. برو تو کار خودت، ببین چیه؟ با چه زبانی است؟ می دانید زبان از کجا دارد چی می کند، آن ها از چی تغذیه کردند؟ برو دنبال این، فکر این را بکن. حالا غرضم این است: بله، مقدّرات الهیّه چنان نشان می دهد به انسان، آن چیزی را که فکرش را نکرده باشد. درست؟! و این ها هم تغییر پذیرند. با چی تغییر پذیرند؟ با دعا تغییر پذیرند؛ امّا کدام دعا؟ این دعایی که از این دهان و از این زبان و از این قلب بیرون بیاید. ____________________________________ ترجمه: ای کمیل! همانا زبان آدم آن چه را در دل می گذرد اظهار می کند و پایداری دل و روح انسان به تغذیه است؛ پس بسیار دقّت کن در آن چه با آن، قلب و جسم خود را تغذیه می کنی. چنان چه تغذیۀ تو از طریق حلال نباشد خداوند متعال هرگز تسبیح و شکر تو را نمی پذیرد. ** هر دو این روایات قبلا به طور مجزا در شماره مسلسل های ذکر شده، به طور مستقل بیان شده است که با توضیحات کامل و تا حدودی متفاوت. الْمَقَادِيرُ تُرِيكَ مَا لَمْ يَخْطُرْ بِبَالِكَ‏. بحارالأنوار، جلد 75 ، صفحه 369 قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ؟ع؟‏: يَا كُمَيْلُ اللِّسَانُ يَنْزَحُ الْقَلْبَ وَ الْقَلْبُ‏ يَقُومُ‏ بِالْغِذَاءِ فَانْظُرْ فِيمَا تُغَذِّي قَلْبَكَ وَ جِسْمَكَ فَإِنْ لَمْ يَكُنْ حَلَالًا لَمْ يَقْبَلِ اللَّهُ تَسْبِيحَكَ وَ لَا شُكْرَكَ‏. بحارالأنوار، جلد، صفحه 416 يَمْحُو اللَّهُ مَا يَشَاءُ وَيُثْبِتُ وَعِنْدَهُ أُمُّ الْكِتَابِ. خدا آنچه را بخواهد محو يا اثبات مى ‏كند و اصل كتاب نزد اوست. سورۀ مبارکۀ رعد، آیۀ 39 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث @mojtabatehrani_ir
35.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ رُوِيَ‏ عَنْ‏ عَلِيٍّ‏ بْنِ‏ مُحَمَّدٍ الْهَادِي صَلَوَاتُ‏ اللَّهِ‏ عَلَيْهِمَا قَالَ: «الْمَقَادِيرُ تُرِيكَ مَا لَمْ يَخْطُرْ بِبَالِكَ»1 ترجمه: آن چه را که تقدیر الهی است و خداوند آن را را برای شما انسان ها مقدر می کند، به شما چیزی را نشان می دهد که به خاطرۀ شما خطور نکرده باشد. 〰️〰️〰️〰️〰️ شرح حدیث 🎞 @mojtabatehrani_ir
8.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 📍 صدای حلقه درب بهشت❗️ 📌پیغمبر اکرم(ص) فرمودند: «إِنَّ حَلْقَةَ بَابِ الْجَنَّةِ مِنْ یَاقُوتَةٍ حَمْرَاءَ عَلَى صَفَائِحِ الذَّهَبِ»؛ حلقۀ درب بهشت از یاقوت سرخ و بر صفحۀ زرّین است. «فَإِذَا دُقَّتِ الْحَلْقَةُ عَلَى الصَّفْحَةِ طَنَّتْ»1️⃣؛ صدا بلند می شود، «وَ قَالَتْ یَا عَلِیٌّ» ؛ درب های بهشت به حسب ظاهر همین قوا مثل عقل، واهمه، متخیّله و این هاست. وقتی حسنات فرستاده می شود، بهشت ساز هستند. امّا قلب و دل که مخزن محبّت است بر هر یک از صفحات؛ یعنی نیروها قرار گرفته است. مطلب جدید این است. همین دل است که اگر سراسرش را محبّت امام علی(ع) گرفته باشد، وقتی بر این صفحات بخورد، طنینش یا علی(ع) باشد، آن موقع این قوا درب بهشت می شوند و آن وقت است که درب بهشت باز می شود. اینجاست که می فهمیم جایگاه ولایت کجاست. 1️⃣ بحارالانوار، ج 8، ص 122؛ ج 39، ص 235 〰️〰️〰️〰️〰️ 📚 📕 🏷 جلسه چهارم 🎞 @mojtabatehrani_ir
🌸میلاد امام علی علیه السلام مبارک باد.🌸 🏞 @mojtabatehrani_ir