🌺 آیت الله #بهجت (ره) :
🔴 هر کس عادت به تاخیر نمازها کرده است؛
خود را برای تاخیر در همه ی
امور زندگی آماده کند؛
◐تاخیر در ازدواج
◐تاخیر در اشتغال
◐تاخیر در تولد اولاد
◐تاخیر در سلامتی و عافیت
#نماز_اول_وقت
#اللهمعجللولیکالفرج
هنگامی كه شیطان به خداوند گفت
مـن از چهار طرف جلـو، پشت،
راسـت و چـپ انـســان را
گرفتار و گمراه میكنم.(1)
فرشتگان پرسیدند...
شیطان از چهار سمت بر انسان
مـسلّط اسـت پس چـگونه انـسـان
نجات می یابد...؟
خداوند فرمود
راه بالا و پایین باز است...
راه بالا نیایش و راه پایین سجده
و بر خاک افتادن است
بنابراین ڪسی كه دستی به سـوی
خدا بلند كند یا سری بر آستان او
بساید می تواند شیطان را
طرد كند...
#1_سورهاعراف17
#بحار_ج60_ص155
🌸امام سجاد عليه السلام فرمودند:
از دوستى با پنج كس بپرهيز:
🔸〖دروغگو〗: زيرا او به منزله سراب است ،
دور را نزديك و نزديك را دور جلوه مى دهد.
🔹〖فاسق〗:زيرا او تو را به يك لقمه يا كمتر از آن مى فروشد.
🔸〖بخيل〗: زيرا او در هنگام حاجت به مال، تو را خوار و ذليل مى گرداند.
🔹〖احمق 〗: زيرا او به جاى نفع ،
به تو ضرر مى رساند.
🔸〖قاطع رحم〗: كسى كه با خويشان و دوستان
قطع رابطه كرده باشد. زيرا در سه آيه مورد لعن واقع شده است .
📚مجموعه ورام، ج ۲، ص ۱۵
@mojtahedie71
🔴 نماز واقعۍ چه نمازیست؟
آیت الله مجتهدی تهرانی (ره) :
شخصی از امام رضا علیهالسلام پرسید: نماز واقعۍ چه نمازیست؟
حضرت علیه السلام فرمودند: «حُضُورُالقَلْبِ وَ فِراغُ الْجَوارِح»؛ نه اینکه موقع نماز با ریش هم بازی کنم، تمام اعضا و جوارحم باید خاشع باشند. وقتی رو به قبله ایستادی، دستت را روی زانو بگذار، طوری که پشت دست رو به قبله باشد؛ مثل عبد ذلیل. قدیم وقتی بنده ها مقابل مولایشان می ایستادند اینطور بودند.
جوارح هم نباید مشغول بازی باشند. هم قلب انسان باید حضور داشته باشد خاشع باشد، هیچ کجا نباشد و هم اعضا و جوارحش باید مشغول بازی نباشند.
سر نماز مرتب با انگشتش بازی می کند، با ریششو بازی می کند، انگشت توی بینی اش می کند، گوشش را مےخاراند، مرتب با اعضا و جوارحش بازی می کند، بابا داری نماز می خوانی. این چه نمازی است؟!
نمازگزار وقتی که نماز مےخواند باید مجسم کند که بهشت این طرف و جهنم آن طرفش است. بهشت را در طرف راست خود و جهنم را در طرف چپ خودش در نظر بگیرد . این نماز، نماز است.
@mojtahedie71
🔴 پاداش بزرگ دست دادن مومنین با یکدیگر!!
ابوعبيده مي گويد: در سفري، هم كجاوه امام باقر (علیه السلام) بودم، در يك طرف مركب، من بودم و در طرف ديگر مركب، آن حضرت قرار داشت.
هنگام سوار شدن، نخست من سوار شدم، بعد آن حضرت سوار شد، وقتي هر دو ما در جاي خود قرار گرفتيم، آن حضرت به من سلام كرد و مانند مردي كه دوست خود را ديده، مصافحه مي كرد و احوال پرسي مي نمود .
هنگام پياده شدن، آن حضرت زودتر از من پياده مي شد،
وقتي كه در زمين قرار مي گرفتيم، آن حضرت به من سلام مي كرد و مانند كسي كه دوستش را تازه ديده، احوال پرسي مي نمود.
من به آن حضرت عرض كردم: اي پسر رسول خدا! شما به گونه اي مي كني، كه هيچ كس از مردم در نزد ما چنين نمي كند، كه اگر يك بار هم آن گونه رفتار كنند، زياد است؟
❤️ امام باقر (علیه السلام) فرمود:
آيا نمي داني كه پاداش دست دادن چقدر است؟
همانا مؤمنان با همديگر ملاقات مي كنند و يكي به ديگري دست مي دهد،
پس همواره گناهان آن دو مي ريزد، چنانكه برگ از درخت مي ريزد و خداوند به آنها (با نظر رحمت) مي نگرد، تا هنگامي كه از يكديگر جدا شوند.
در روايت ديگر آمده که فرمود:
هر مسلماني كه با برادر مسلمانش ملاقات نموده و با او مصافحه كند و انگشتان خود را داخل انگشتان او نمايد، گناهان آنها مانند برگ درختان هنگام سرماي شديد زمستان، مي ريزند...
@mojtahedie71
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌راه حل عالی برای قضا نشدن نماز صبح
___
🔥 بنده گناه نمی کند!
🌹جمله ای حساب شده از امام کاظم (ع) که گناه کاری را بیدار کرد.
🌴 ابونصر، بِشْر بن حارث بن عبد الرحمن، اهل مرو بود و در بغداد، سکونت داشت.
🤲🏻 وی، عارف و زاهد مشهور و یکی از مردان اهل معنا و طریقت بود.
🍷 می گویند: وی، فرزند صاحبان دیوان و امیران و اهل عیش و نوش بود. سپس، توبه کرد.
📚 سبب توبه اش را چنین گفته اند:
🎻 #امام_کاظم (ع) از درِ خانه وی در بغداد می گذشت که صدای لهو و لعب و موسیقی و نِی از آن خانه شنید.
🧕🏻 کنیزی از خانه بیرون آمد و خاکروبه در دست داشت. آن را بیرون خانه ریخت.
🌹 امام کاظم (ع) به وی فرمود:
❓«ای کنیز! صاحب این خانه، بنده است یا آزاد؟»
🧕🏻 گفت: آزاد است.
🌹فرمود: «درست می گویی. اگر بنده بود، از مولای خود می ترسید».
🍷وقتی کنیز، وارد خانه شد، مولایش که بر بساط شراب نشسته بود، پرسید: چرا دیر کردی؟
🧕🏻 گفت: مردی با من، چنین گفت!
👣 بِشر، با پای برهنه از خانه بیرون آمد تا امام کاظم(ع) را ملاقات نمود و به دست او توبه کرد و عذرخواهی نمود و از شرم رفتارش گریست. (۱)
📚 پی نوشت:
[۱]. الکنی و الألقاب ج ۲ ص ۱۶۷، حکمت نامه جوان ص ۱۵۰.
📗منبع: حکمت نامه جوان، ص ۱۵۰
✍آیت الله حق شناس رحمه الله:
رفقای عزیز ! شما را به خدا مواظب زبان و گوشتان باشید. هر حرفی نزنید، به هر حرفی گوش ندهید.خدا شاهد است گاهی اوقات به خاطر یک غیبت فقط یک غیبت حاجت شما را نمیدهند.در قیامت از اعمال خوب شما بر میدارند و روی اعمال خوب غیبت شونده میگذارند. حال هِی برو غیبت کن ببیبن کجا رو میگیری؟
من در یک جلسه ای بودم که پشت سر شخصی غایب حرف های ناروایی زده شد. با اینکه بنده حرف های آنها را رد کردم و از آن شخص دفاع کردم.امّا شب در عالم رویا به بنده گفتند: چرا از آن مجلس برنخواستی؟ گفتم: من هر آنچه که آنها گفتند رد کردم و از شخص غایب دفاع کردم. گفتند: آیا حرف های شما را قبول کردند؟ گفتم خیر! گفتند: پس چرا از آن مجلس بیرون نرفتی؟ همان رفتن تو جواب قاطعی برای آنها بود.آره داداش جون! مسئله، بسیار مهم و ظریف است
همیشه این حدیث را به یاد داشته باشید که: " سامع الغیبة احد المغتابین " یعنی گوش کننده به غیبت در حکم غیبت کننده است.
#وای_از_روزی_که_اسرار_ما
#زیرورو_شود❗️
✅حضرت آیت الله بهجت قدس سره:
وای بر ما اگر روزی بیاید که اسرار پنهان ما زیرورو شود و معلوم گردد که از اهل علم و اهل دین نیستیم، و تنها دنیای خود را آباد کرده ایم، و با این هیکل و لباس و مقام، اعمال و رفتار و اقوال ما به صورت غیرمستقیم سبب انحراف دیگران شده ایم.
📚 در محضر بهجت، ج۱، ص۱۲۲
🌸فقط و فقط یک صلوات🌸
یک #صلوات تبدیل به چنان نوری در عالم برزخ برای مردگان می شود، که آن ها را از گرفتاری های آن عالم نجات می دهد. تا می توانید برای اموات خود صلوات بفرستید که چشم انتظارند.
▫️علامه طباطبایی ره
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
✍ امام عـلى عليه السلام فرمود:
هركس بداند كه نسبت به #سخن گفتنش
هم مورد باز خواست قرار خواهد گرفت،
پس سخن را كوتاه كند.
آيا حرف زدن هم «عمل» است كه «حساب» و مؤاخذه و پاداش و كيفر داشته باشد؟ آرى. از آفتهاى زندگى روزمرّه ما «حرّافى» و گاهى هم «ورّاجى» است.
سخنان بيهوده و لغو را اگر كنار بگذاريم،
از آينده سخنانى هم كه آميخته به غيبت،
هتك مؤمن، تهمت، دروغ و استهزاء است
اگـر هراسان باشيم، كلام ما خيلى كمتـر و
كوتاهتر از اينها خـواهـد شـد. مـگـر حرف
حسابى چه قدر داريم؟
مهم آن است كه «حرف» را هم
«عمل» به شمار آوريم و اينكه
بايد روزى در محكمه حسابرسى
خدايى جوابى قانع كننده براى
هر چه گفته ايم، داشته باشيم.
آيا مجازيم كه هر چه شنيديم، بازگو كنيم؟
چه بهتر كه جز حق نگوييم، و براى هر گفته خويش، مستند و انگيزه محكمه پسند داشته باشيم.