eitaa logo
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
1.8هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
2.9هزار ویدیو
181 فایل
🌸اگر کسی فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام را نقل کند خداوند گناهان زبان او را می بخشد🌸 💠تعجیل در فرج قطب عالم امکان صلوات💠 خادم : @Alisafaei72 🌷درمحضراستادشجاعی @jalasate_ostad
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کلام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف إنَّ اللّهَ قَنَعَنا بِعَوائِدِ إحْسانِهِ وَ فَوائِدِ اِمْتِنانِهِ. ای شیعه ما همانا خداوند متعال، ما اهل بيت را به وسيله احسان و نعمت هايش ‍ قانع و خودکفا گردانده است. 📓بحار الانوار/ج52/ ص38 @mola_amiralmomenin_as
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام🇵🇸
#خصایص_زینبیه ♻️«شرح بعضى از القاب مبارك حضرت زينب عليها السلام» ✔️[حضرت زينب عليها السلام صدّيقه]
♻️«عصمت حضرت زينب عليها السلام» عصمت از درجات عاليه و مقامات ساميه است و لذا مخصوص خواصّ‌ عباد كه انبياى عظام و اوصياى فخام آنها شده و معنى آن نگاه‌دارى از لغزش‌ها و زلل‌ها است. سنّت و حكمت اعطاى اين موهبت به انبيا و اوصيا واضح است؛ بديهى است كسى را كه خلّاق عالم رياست تامّه و ولايت عامّه بر بندگان اعطا نموده، اگر چنانچه قوه عاصمه به آنها عنايت ننمايد كه به واسطه آن، خود را از زلل و خطا نگه‌دارى نمايند، سبب اختلال نظام شود؛ چرا كه اگر از آنها خطايى سر زند، نه تنها خود به هلاكت رسند؛ بلكه عامّه ناس را فاسد نمايند، به جهت اينكه اختيار كافّه ناس به آنها واگذار شده و آنها مربّى ارواح و معلّم بشر و نفوس كلّيه [هستند] كه واسطه ايصال فيض به اين عالم‌اند و از اين جهت است كه چون حضرت ابراهيم عليه السلام درخواست منصب امامت از براى ذرّيه خود نمود، خطاب گرديد كه: «لاٰ يَنٰالُ‌ عَهْدِي الظّٰالِمِينَ‌» (بقره: 124)؛ يعنى آنهايى كه از ذريّه تو ظلم نمايند، درخور اين منصب نيستند. را مراتبى است، مرتبه اعلاى آن مخصوص اهل بيت محمدى صلى الله عليه و آله است، چنانچه آيه شريفه: «إِنَّمٰا يُرِيدُ اللّٰهُ‌ لِيُذْهِبَ‌ عَنْكُمُ‌ الرِّجْسَ‌ أَهْلَ‌ الْبَيْتِ‌ وَ يُطَهِّرَكُمْ‌ تَطْهِيراً» (احزاب: 33)؛ [گواه است]. ✔️و چون عليا حضرت عقيله خدر رسالت از طينت محمديه و به مجاهده نفسانيه و ... مقامى تحصيل نموده بود، از او تعبير مى‌شود به عصمت صغرى، و لذا خود آن مخدّره در بعض احتجاجات خود، اشاره به عصمت خود هم مى‌فرمايد. : عصمت ملائكه غير از عصمت انبيا است؛ زيرا كه در ملائكه صفت شهويه و غضبيه خلقت نشده؛ ولى انبيا داراى هر دو قوه هستند و از همين جا معلوم مى‌شود جهت شرافت انبيا بر ملائكه؛ و اينكه عقيله خدر رسالت نيز از ملائكه افضل و اشرف بوده؛ فروحى وأرواح العالمين فداها. 📎علماى اماميه سلسله پيامبران و امامان و حضرت فاطمه - سلام اللّٰه عليهم اجمعين - را داراى مقام شامخ عصمت مى‌دانند؛ امّا در مورد بانوى شجاع كربلا حضرت زينب عليها السلام، برخى همچون محقق مامقانى در تنقيح المقال، مى‌گويند: «در صورتى كه عقيده به عصمت زينب داشته باشيم، گزاف نگفته‌ايم. آنان كه بر حالات زينب عليها السلام در عاشورا و پس از آن واقف باشند، چگونه مى‌توانند عصمت آن بانو را انكار كنند؛ چون اگر زينب عليها السلام عصمت نداشت در آن مدّتى كه امام سجاد عليه السلام بيمار بود، امام حسين عليه السلام مقدارى از سنگينى بار را به آن حضرت نمى‌سپرد». و نويسنده شهير علامه شيخ جعفر نقدى نيز همين عقيده را دارد؛( ر. ك: زينب كبرى،) 📎نويسنده كتاب «مرحوم جزايرى» عصمت كبرى ار ويژه انبيا و ائمّه دانسته و عصمت صغرى را براى حضرت زينب عليها السلام معتقد است. 📚کتاب خصایص زینبیه؛ نوشته نورالدین شریعتمدار جزایری @mola_amiralmomenin_as
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✔️تحلیل نقش حضرت زینب (س) در بیانات مقام معظم رهبری کار او، تصمیم او، نوع حرکت او، به او این طور عظمت بخشید. روزهای محرم گذشت و به غروب عاشورا رسید؛ زمانی که دیگر مردی در کاروان کربلائیان نبود مگر امام سجاد(ع) که ایشان هم بیمار بودند؛ یعنی همه کارهای بعد از عصر عاشورا بر عهده حضرت زینب بود. ارزش و عظمت زینب کبری، به خاطر موضوع و حرکت عظیم انسانی و اسلامی او بر اساس تکلیف الهی است. کار او، تصمیم او، نوع حرکت او، به او این طور عظمت بخشید. زینب کبری اولا: موقعیت را شناخت، هم موقعیت قبل از رفتن امام حسین به کربلا، هم موقعیت لحظات بحرانی روز عاشورا، هم موقعی تحوادث کشنده بعد از شهادت. ثانیا طبق هر موقعیت یک انتخاب کرد. این انتخاب‌ها زینب را ساخت. عامل پیروزی خون بر شمشیر زینب بود. بعد از شهادت حسین بن علی که دنیا ظلمانی شد و دل‌ها و جان ها و آفاق عالم تاریک گردید، این زن بزرگ یک نور شد و درخشید. عاشورا بدون زینب کبری آن حادثه تاریخی ماندنی نمی شد. شخصیت زینب در این حادثه آنچنان بارز است که انسان احساس می کند یک حسین دوم است در پوشش یک زن، در لباس دختر علی. اینکه در عاشورا، خون بر شمشیر پیروز شد، عامل این پیروزی زینب بود، والا خون در کربلا تمام می شد. چیزی که باعث شد این شکست نظامی ظاهری، تبدیل به یک پیروزی قطعی دائمی شود، عبارت بود از: منش زینب کبری(س). زینب کبری الگو است؛ الگو برای همه مردان و زنان بزرگ عالم. انقلاب نبوی و انقلاب علوی را آسیب شناسی می‌کند و می گوید: شما نتوانستید در فتنه، حق را تشخیص دهید؛ نتوانستید به وظیفه تان عمل کنید؛ نتیجه این شد که جگر گوشه پیغمر بر روی نیزه رفت، نیزه رفت، عظمت زینب را اینجا می‌توان فهمید. زینب کبرى‌ یک زن بزرگ است. نمى‌شود گفت به خاطر این است که دختر على‌بن‌ابى‌طالب (علیه‌السّلام)، یا خواهر حسین‌بن‌على و حسن‌بن‌على (علیهماالسّلام) است. نسبت‌ها هرگز نمى‌توانند چنین عظمتى را خلق کنند. همه ائمه ما، دختران و مادران و خواهرانى داشتند؛ اما کو یک نفر مثل زینب کبرى‌؟ ارزش و عظمت زینب کبرى‌، به خاطر موضع و حرکت عظیم انسانى و اسلامى او بر اساس تکلیف الهى است. کار او، تصمیم او، نوع حرکت او، به او این‌طور عظمت بخشید. هر کس چنین کارى بکند، ولو دختر امیرالمؤمنین(علیه‌السّلام) هم نباشد، عظمت پیدا مى‌کند. بخش عمده این عظمت از این‌جاست که اولاً را شناخت. هم موقعیت قبل از رفتن امام حسین (علیه‌السّلام) به کربلا، هم موقعیت لحظات بحرانى روز عاشورا، هم موقعیت حوادث کشنده بعد از شهادت امام حسین را؛ و ثانیاً طبق هر موقعیت، یک انتخاب کرد. این انتخاب‌ها زینب را ساخت. تصمیمی که حتی چهره‌های نامدار صدر اسلام در آن ماندند و نفهمیدند چه باید بکنند قبل از حرکت به کربلا، بزرگانى مثل ابن‌عباس و ابن‌جعفر و چهره‌هاى نامدار صدر اسلام، که ادعاى فقاهت و شهامت و ریاست و آقازادگى و امثال اینها را داشتند، گیج شدند و نفهمیدند چه‌کار باید بکنند؛ ولى زینب کبرى‌ گیج نشد و فهمید که باید این راه را برود و امام خود را تنها نگذارد؛ و رفت. نه این‌که نمى‌فهمید راه سختى است؛ او بهتر از دیگران حس مى‌کرد. او یک زن بود؛ زنى که براى مأموریت، از شوهر و خانواده‌اش جدا مى‌شود؛ و به همین دلیل هم بود که بچه‌هاى خردسال و نوباوگان خود را هم به همراه برد؛ حس مى‌کرد که حادثه چگونه است. در آن ساعت‌هاى بحرانى که قوی‌ترین انسانها نمى‌توانند بفهمند چه باید بکنند، او فهمید و امام خود را پشتیبانى کرد و او را براى شهید شدن تجهیز نمود. بعد از شهادت حسین‌بن‌على هم که دنیا ظلمانى شد و دل‌ها و جان‌ها و آفاق عالم تاریک گردید، این زن بزرگ یک نورى شد و درخشید. زینب به جایى رسید که فقط والاترین انسانهاى تاریخ بشریت - یعنى پیامبران - مى‌توانند به آن‌جا برسند. عاشورا بدون زینب کبری آن حادثه تاریخی ماندنی نمی‌شد. واقعا کربلا بدون زینب،‌ کربلا نبود. عاشورا بدون زینب کبری آن حادثه تاریخی ماندنی نمی‌شد. آن چنان شخصیت دختر علی (ع) در این حادثه از اول تا آخر، ‌بارز و آشکار است که انسان احساس می‌کند یک حسینِ دوم است در پوشش یک زن،‌ در لباس دختر علی. غیر از اینکه اگر زینب نیود بعد از عاشورا چه می‌شد، شاید امام سجاد هم کشته می‌شد،‌ شاید پیام امام حسین به هیچ کس نمی‌رسید. ... @mola_amiralmomenin_as