مؤمنات
متن را مطالعه کنید. 👇👇👇👇👇👇
🔺این تصویر از چه میگوید؟
▫️از مادری که یک شیرمرد را زاد و در دامن خود پرورش داد.
شیرمردی که جهان را تکان داد و حالاحالا مانده تا اثر خون او معلوم شود.
🔺حالا میخواهم از جنبه دیگر به این حرف و رسانهای که دائما چنین تصویری را برای ما بازتولید میکند بگویم.
🌐رسانهای که مادری را «تنها» فضل «محض و منحصر» برای زن میداند.
🔸مادری خوب است، عالیست...
👈اما این زن است که با رفتار و عقیده خود به این نقشی که در عالم خلقت به او واگذار شده «شأن» و ارزش میدهد.
👈میشود مادر بود اما در شأن مادری نبود...
🔸القصه
▫️زنی را تصور کنید که مادر نمیشود به هر دلیل...
▫️دختری را تصور کنید که آرزویش همسری و مادریست اما این حق به هر دلیل از او سلب شده...
🔺با بمباران این پیامها چه حس و احوالی پیدا میکند؟!
🔺اگر شما حس این افراد را نمیدانید، برایتان میگویم؛
▫️این زنان و دختران وقتی دائم در معرض این پیامهای یکجانبه قرار میگیرند حس بیکفایتی و بیارزشی میکنند.
▫️احساس میکنند از نقش جنسیتی خود در عالم آفرینش جا ماندهاند.
▫️حس حسرت دارند و آهی از عمق جان.
🔺توجه انحصاری به نقش مادری به عنوان «تنها» فضل زن، چنین آثار و عوارضی در نگاه زنان و دختران جامعه ما دارد.
✅اما زن در نگاه خدا در جایگاه انسانی خود وقتی مؤمن باشد ارزشمند است،
وقتی متقی باشد کرامت دارد،
وقتی حیا داشت میتواند تا حد یک مَلَک رشد کند و بالا رود.
🔸جدای از این که همسر باشد یا نباشد،
مادر باشد یا نباشد...
💎من دختری را میشناسم همسر و مادر نشد، اما رزق علمی و معرفتی ناب تمام عالم از وجود با برکت اوست...
فاطمه معصومهای که پدرش گفت فداها ابوها
💎زنی را میشناسم که در دامن بدترین مرد عالم مادر نشد، اما برای یک پیامبر اولوالعزم مادری کرد و در ایمان به مرتبهای رسید که جزء چهار زن برتر عالم شد.
آسیه همسر فرعون، زنی که در پیشگاه خداوند دعا کرد «رب ابن لی عندک بیتاً فی الجنة» و چه قدر عُرَفا برای عمق همین دعای کوتاه و میزان معرفت آسیه، حرف دارند.
👈این نقشها نیستند که به ما ارزش میدهند، این ما، اختیار و نحوه عملکرد ماست که به نقشها ارزش میدهد...
🖋پ.ن: راستی رسانهای داریم که از فضل نقش پدری و همسری بگوید؟ یا القای حس بی کفایتی به مردان از این که همسر یا پدر نشدهاند؟!
والعاقبة للمتقین
@momenaat
💢در جنگ رسانهای این اصل را به خاطر بسپارید: «ببینید دشمن کجا را میزند، به چه کسانی حمله میکند، شما در ضد حمله برعکس عمل کنید!»
🔺اما خیلی وقتها بعضی از ما دقیقا به همانجایی حمله میکنیم که دشمن حمله کرده!
و خودزنی میکنیم!
▫️پ.ن: وضعیت جنگی است!
جنگ تمام عیار رسانهای!
▫️پ.ن۲: قصد دشمن زدن عناصر انقلابی است به هر روش و وسیلهای
در زمینی که دشمن تعریف کرده بازی نکنیم!!!
#حسن_عباسی
#زینب_ابوطالبی
#جهان_آرا
@momenaat
💎اللهم صل علی الصدیقة فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین
زنی از خاک، از خورشید، از دریا، قدیمیتر
زنی از هاجر و آسیه و حوا قدیمیتر
زنی از خویشتن حتی، از أعطینا، قدیمیتر
زنی از نیّت پیدایِش دنیا، قدیمیتر
که قبل از قصۀ «قالوا بلی» این زن بلی گفتهست
نخستین زن که با پروردگارش یا علی گفتهست
ملائک در طواف چادرش، پروانه پروانه
بهسوی جانمازش میرود سلانه سلانه
شبی در عرش از تسبیح او افتاد یک دانه
از آن دانه بهشت آغاز شد، ریحانه ریحانه
نشاند آن دانه را در آسمان با گریه آبش داد
زمین خاکستری بود، اشک او رنگ و لعابش داد
چه بنویسم از آن بیابتدا، بیانتها، زهرا
ازل زهرا، ابد زهرا، قدر زهرا، قضا زهرا
شگفتا فاطمه! یا للعجب! واحیرتا! زهرا
چه میفهمم من از زهرا و ماأدراک ما زهرا!
مرا در سایۀ خود بُرد و جوهر ریخت در شعرم
رفوی چادرش مضمون دیگر ریخت در شعرم
مدام او وصله میزد، وصلۀ دیگر بر آن چادر
که جبرائیل میبندد دخیل پر بر آن چادر
ستون آسمانها میگذارد سر بر آن چادر
تیمّم میکند هر روز پیغمبر بر آن چادر
همان چادر که مأوای علی در کوچهها بوده است
کمی از گرد و خاکش رستخیز کربلا بوده است
غمی در جان زهرا میشود تکرار در تکرار
صدای گریه میآید به گوشش از در و دیوار
تمام آسمانها میشود روی سرش آوار
که دارد در وجودش روضه میخواند کسی انگار
برایش روضه میخواند صدایی در دل باران
که یا أماه! أنا المظلوم، أنا المقتول، أنا العطشان
خدا را ناگهان در جلوهای دیگر نشان دادند
که خوبِ آفرینش را به زهرا ارمغان دادند
صدای کودکش آمد، تمام عرش جان دادند
ملائک یک به یک گهوارۀ او را تکان دادند
صدای گریه آمد، مادرم میسوخت در باران
برای کودک خود پیرُهن میدوخت در باران
وصیت کرد مادر، آسمان بیوقفه میبارید
حسینم هر کجا خُفته، قدم آرام بردارید!
تن او را به دست ابری از آغوش بسپارید
جهان تشنه است، بالای سر او آب بگذارید
زمان رفتنش فرمود: میبخشید مادر را
کفنهایم یکی کم بود، میبخشید مادر را
بمیرم بسته میشد آن نگاه آهسته آهسته
بهچشم ما جهان میشد سیاه آهسته آهسته
صدای روضه میافتد به راه آهسته آهسته
زنی آمد بهسوی قتلگاه آهسته آهسته
بُنَّیَ تشنهای مادر برایت آب آورده...
شاعر: #سید_حمیدرضا_برقعی
@momenaat
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 لحظاتی تکاندهنده از بیتابیهای دختر شهید مدافع حرم در آغوش سپهبد سلیمانی
@Farsna
🔸مرز میان امید و ناامیدی
حاصل دو تصویر ساختگی ذهن ما از آینده مبهم پیش روست...
آینده خوب و روشن
و آینده بد و تاریک
نتیجه تصویر اول امید است
و دومی ناامیدی
👈این اختیار ماست که کدام را انتخاب کنیم
✅و توکل فراتر از این مرز است و موجب میشود بالا رویم و از اسارت این مرزها و فراز و فرودهای جانکاه آن رها شویم...
@momenaat
🔺جامعه ما چه تفاوتی با جوامع دیگر دارد؟
🔺چرا در ایران قوتها ضعف و ضعفها قوت نشان داده میشوند؟
🔺چرا وضعیت رسانه ما اینگونه است؟
🔺چرا رسانههای جهان نسبت به ایران رویکرد دوگانه دارند؟
💠پاسخ همهی سؤالات در این جمله کوتاه است: «ما در راه حق قدم گذاشتیم.»
🔹راهی که در آن امداد الهی هست، اما سد سبیل شیطان و موانعی که اهل باطل بر سر این راه میگذارند هم هست.
🔹همیشه قبل از شروع کارهای بزرگ و حتی کوچک به خودم و دوستانم گفتهام که به نسبت «حق» بودن کارتان، منتظر موانع و سنگ اندازیهای شیطان از زمین و آسمان باشید.
🔹جوامع باطل، امداد خدا را ندارند، اما موانع شیطان را هم ندارند چون به مسیری میروند که تزاحمی با اهداف شیطان ندارد.
🔹کافیست حکومتی داعیه حق داشته باشد، شیطان تمام تلاش خود را میکند تا آن را منحرف کند.
از درون و بیرون.
🔹مسیر ائمه و موانعش را ببینید، چه قدر مانع وجود داشت؟
👈اما ویژگی حق این است که ریشه عمیق و محکمی دارد؛، ماندگار است؛ موانع موجب قدرت بیشترش میشوند نه موجب ضعف آن.
▪️اهالی باطل پول دارند، هیاهو دارند، قدرت ظاهری دارند، رسانه دارند، اما ریشه ندارند، کف روی آباند...
▫️پن۱: کید شیطان همیشه ضعیف است. ان کید الشیطان کان ضعیفا (نساء، ۷۶)
▫️پن۲: امداد الهی نسبت به مؤمنین شرط دارد. در مورد «سنت امداد» خواهم نوشت انشاءالله
@momenaat
مؤمنات
💎«ملموس شدن آیات الهی در انقلاب اسلامی» بخش اول
🔹بعضی از آیات کریمهی الهی، گویی در طول قرنهای متمادی، یا به معنای واقعی تفسیر نشده بود و یا بهوسیلهی ما و نسلهای معمولیِ بشر فهمیده نشده بود.
🔹این آیات، در دوران انقلاب ما و در طول این ده، یازده سالِ پُرحادثه و پُرماجرا معنا شد. حق هم همین است. حوادث و شرایط خاص است که میتواند حقایق الهی را که در قالب الفاظ است، درست معنا کند.
🔹مثلاً آیات نازل شده در جنگ اُحد را نمیشود در یک زندگی عافیتآلود و عافیتآمیز، درست فهمید.
🔹آیات نازل شده در غربت نبیّاکرم (صلّیاللَّهعلیهوالهوسلّم) و اصحاب آن بزرگوار در شعب ابیطالب یا در راه مکه را نمیشود در شرایط معمولی زندگی، در خانه و در بازار و در محیط مأنوس خانوادگی، درست درک کرد؛
🔹چیز دیگری لازم است. شرایط خاصی لازم است که بسیاری از آیات معنا بشود و اگر بخواهیم درست نظر بدهیم، باید بگوییم که مجموعهی آیات الهی، با تفاسیر ائمهی معصومین (علیهمالصّلاةوالسّلام) که در ظرف انقلاب و دوران بعثت و هجرت و جهاد و شهادت - دوران برانگیختگی و زحمت و تلاش - نازل شده بود، بهتر از همیشهی تاریخ فهمیده میشود، یا قابل فهمیدهشدن است.
✅ یکی از آیات الهی این است که اگر برای خدا کار کنید، خدا به شما کمک خواهد کرد: «ولینصرنّ اللَّه من ینصره».
✅یکی از آیات الهی این است که اگر صبر و استقامت کنید، خدا را با خود خواهید یافت: «اناللَّه معالصّابرین».
🔹نمیشود این آیات را همینطور خواند و رد شد. هر کلمهیی از کلمات این آیات، یک تجربهی زندگی و یک درس حکمت است. همینطوری نیست که بخوانیم و عبور کنیم و فکر کنیم که فهمیدهایم.
🖋منبع: درسگفتار قرآن کریم روز هفدهم | نصرت الهی، وعده ملموس خداوند در انقلاب اسلامی (بر اساس بیانات امام خامنهای حفظه الله)
📎 http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=20676
@momenaat
💎«ملموس شدن آیات الهی در انقلاب اسلامی» بخش دوم
🔹تا اینجا هرچه وعدهی الهی بود، درست بود و عمل شد. هرچه تحلیل براساس آیات محکمات قرآن بود، درست از آب درآمد و محقق شد.
🔹تا اینجا ما به وضوح و عیان دیدیم که یک ملت مؤمن و با خدا، وقتی همهی دنیا هم در مقابل او قرار بگیرند، اگر بایستد و صبر کند، شکست نخواهد خورد؛ این را تجربه کردیم.
🔹همیشه میگفتیم، قبل از انقلاب و اوایل انقلاب میگفتیم، در طول این ده سال بارها و بارها میگفتیم؛ اما حوادث، این گفته را برای ما عینی و ملموس کرد.
✅ما نمونهاش را در خودمان دیدیم. ما آزمودیم، تجربه کردیم که «انّ اللَّه لا یغیّر ما بقوم حتّی یغیّروا مابأنفسهم». این را ما ملت ایران آزمایش کردیم؛ این را در عمل آزمودیم. در خودمان تغییر ایجاد کردیم، خدای متعال هم اوضاع ما را تغییر داد. عجیب هم این است که اگریک قدم ما برداریم، خدا ده قدم برمیدارد. ما اندکی خودمان را تغییر دادیم، خدا مبالغی به ما کمک کرد، اوضاع ما را تغییر داد.
🖋منبع: درسگفتار قرآن کریم روز هفدهم | نصرت الهی، وعده ملموس خداوند در انقلاب اسلامی (بر اساس بیانات امام خامنهای حفظه الله
📎http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=20676
@momenaat
💎«ملموس شدن آیات الهی در انقلاب اسلامی» بخش سوم
✅هر کس برای خدا کار کند، خدا هم تمام امکانات و علم و قدرت خودش و سنتهای آفرینش را در خدمت او قرار خواهد داد.
🔸«ولینصرنّ اللَّه من ینصره»؛ این جملهی عجیبی است - «ل» قسم و «ن» تأکید - حتماً خدا کسانی را که او را نصرت کنند، بدون شک نصرت خواهد کرد.
🔹خدای متعال به شما وعده داده است که اگر دین او را و راه او را و هدفهای الهی را یاری کنید، شما را یاری خواهد کرد.
✅یاری خدا به معنی یاری تمام نیروهای موجود در این طبیعت است؛ همه به کمک شما خواهند آمد؛ نیروهای ماوراء طبیعی هم به کمک شما خواهند آمد.
🔹عمل به اسلام، این است که ما حرف و وعدهی قرآن را قبول داشته باشیم، معنایش این است که وقتی قرآن میگوید «و لینصرنّ اللَّه من ینصره انّ اللَّه لقوی عزیز»، این را باور کنیم. اگر نصرت خدا کردید، «لینصرنّ اللَّه»، خدا شما را نصرت میکند. «انّ اللَّه غالب علی امره»، این را باور کنیم. این معرفت قرآنی به ما یکچنین باوری را میدهد.
🖋منبع: درسگفتار قرآن کریم روز هفدهم | نصرت الهی، وعده ملموس خداوند در انقلاب اسلامی (بر اساس بیانات امام خامنهای حفظه الله
📎http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=20676
@momenaat
💎«ملموس شدن آیات الهی در انقلاب اسلامی» بخش آخر
🔹چه کارکنیم که خدا ما را یاری کند؟
این یک مسئله است.
چه کار کنیم که نصرت خدا شامل حال ما بشود؟
✅این را هم خود قرآن به ما گفته: «ان تنصروا اللَّه ینصرکم»، «ولینصرنّاللَّه من ینصره»؛ شما خدا را نصرت کنید، دین خدا را نصرت کنید، برای خدا قیام کنید، خدا شما را نصرت خواهد کرد.
✅هر جا ملتها برای دین خدا قیام کردند، نیروشان را آوردند وسط صحنه، خدای متعال آنها را نصرت کرد. و وقتی خدا آنها را نصرت کرد، دیگر هیچ کس نتوانست بر آنها غلبه پیدا کند.
🔺با نشستن، با تنبلی کردن، با توهمات دلخوش کردن، با مصالح امت اسلامی بازی کردن و هوای نفس را بر مصالح امت اسلامی ترجیح دادن، نصرت الهی خود را نشان نخواهد داد.
🔺حق تا وقتی از مردم پشتیبانی نداشته باشد، یک واقعیت ذهنی و یک حقیقت معنوی است؛ نمیشود توقع داشت در جایی تحقق و استقرار پیدا کند. اما وقتی به دنبال حق، نیروی ایمان انسانها بسیج شد و به راه افتاد، حق طبق طبیعت نظام هستی است؛ لذا تحقق پیدا میکند، و تحقق پیدا کرد.
🖋منبع: درسگفتار قرآن کریم روز هفدهم | نصرت الهی، وعده ملموس خداوند در انقلاب اسلامی (بر اساس بیانات امام خامنهای حفظه الله
📎http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=20676
@momenaat
🔹تصور میکنم بخشی از ظلم ما به قرآن و دلیل دوری بسیاری از مردم از آن، ترجمههای اشتباه است.
🔹حقیقت این است که قرآن ترجمه ناپذیر است، اما حداقل میتوان آن را جوری ترجمه کرد که به مفهوم آن ظلم نشود.
🔹تا به امروز، اکثر ترجمههایی که دیدم اشکالات متعدد داشتهاند. حتی ترجمهی آقای ملکی که اخیرا رواج پیدا کرده.
🔹ترجمه برای عموم مردم خوب است. اما اهل تحقیق حتما باید عربی بدانند تا قرآن را آنگونه که هست، بفهمند.
🖋منبع متن تصویر: ده گفتار، شهید مرتضی مطهری، بخش اول تقوا
@momenaat
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی (رضوان الله تعالی علیه)🔹
🔸اول خانمَت!🔸
شما اگر استخری باشد و بتوانید بروید، یک مقدار از هزینههایتان صرفه جویی کنید و بروید. اما توصیه میکنم اینطور نباشد که مرد برود استخر و خانم نرود! او واجبتر از شما است. بسیاری را من دیدهام که خودشان [تفریح و استخر و ...] میروند اما برای خانوادهشان فکر نمیکنند. اول مال آنها را درست کنید. چرا؟ مگر این روایت را نداریم که وقتی چیزی می آوردید در خانه اول به خانمها و خواهرها بدهید؟ نص روایت است، معتبر است. پسر داری، دختر داری، اول به دختر بده؛ چرا این هست؟ یعنی اگر خواستی استخر بروی، اول آن را بفرست بعد اگر خودت خواستی برو.
@haerishirazi
مؤمنات
🔹بانو امالبنین یکی از بانوان تراز جهان تشیع است که میتواند الگوی مناسبی برای تمام زنان باشد. فضل و شرافت ایشان در همسری امیرالمؤمنین علیهالسلام و یا مادری ابوالفضلالعباس خلاصه نمیشود. بلکه گوهر وجودی ایشان دارای ویژگیهای منحصربهفردی بود که جایگاه همسری ولیالله و مادری علمدار کربلا بر آن فضایل افزود.
🔸طهارت نسب و شجاعت موروثی خاندان بنیکلاب که حضرت امالبنین در آن رشد یافته بود ملاک ازدواج علی علیهالسلام با ایشان بود.
🔸در روایات تاریخی آمده است:
علیبنابیطالب (ع) پس از مدتی که از شهادت بانوی دوعالم صدیقه کبری(س) گذشت، قصد ازدواج کرد و به برادر خویش، عقیلبنابیطالب که در علم «اَنساب» معروف بود و ذهن و سینهاش گنجینهای از اسرار خاندان گوناگون عرب بود، فرمود: «زنی را برای من اختیار کن که از نسل دلیرمردان عرب باشد تا با او ازدواج کنم و او برایم پسری شجاع و سوارکار به دنیا آورد». و عقیل در پاسخ برادر گفت: «با امالبنین کلابیه ازدواج کن زیرا در عرب شجاعتر از پدران و خاندان وی نیست».
فاطمه کلابیه معروف به امالبنین در خاندان با اصالت و شجاع پرورش یافت، «حزام بن خالد بن ربیعة بن وحید بن کعب بن عامر بن کلاب» پدر امالبنین است مردی شجاع و دلیر و راستگو که از صفات ویژه او اکرام به میهمان و منطق قوی اوست. تاریخ ویژگیهای این مرد بزرگ را به مناسبتهای گوناگون چون جریان خواستگاری امالبنین و ازدواج حضرت امام علی (ع) ذکر میکند.
🔸مادر بزرگوار امالبنین، «ثمامه (یا لیلی) دختر سهیل بن عامر بن جعفر بن کلاب» است که در تربیت فرزندان کوشا بوده و تاریخ از وی چهره درخشانی را به تصویر کشیده است. بینش عمیق، دوستی با فرزندان در کنار وظیفه مهم مادری و چونان معلمی دلسوز آموختن باورهای اعتقادی و مسائل مربوط به همسرداری و آداب معاشرت با دیگران ازجمله ویژگیهای خاص این بانو است.
(http://fna.ir/b32)
👈امیرالمؤمنین علیهالسلام که فاتح خیبر بودند و در شجاعت و دلاوری زبانزد عرب، این ویژگیهای شخصی خودشان را برای تربیت نسلی دلیر و شجاع کافی نمیدانستند، زیرا نسل شجاع در دامن مادری شجاع پرورش مییابد و محصول آن میشود چهار شهید که یکی قمر بنیهاشم است و سه برادر دیگر ستارگان اطراف این ماه هستند.
🔹همانگونه که امابیها حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها بهطریقاولی واجد چنین صفاتی بودند و شجره طیبه امامت از وجود ایشان منشأ میگیرد.
👈شجاعت برخلاف تصورات فرهنگی اشتباه ما، از ویژگیهای زن تراز مسلمان است و محصول وجود چنین مادرانی است که دلیرمردان تمام اعصار تربیت میشوند.
🔺 این صفات و ویژگیها در کدامیک از معیارهای ازدواج جوانان ما ظهور و بروز دارد؟
📎 http://fna.ir/b33
@momenaat
هدایت شده از روزنامه وطن امروز
🌍چگونه میتوان جامعه ساخت؟ (بخش اول)
چگونه میتوان یک جامعه پایدار و با ثبات ساخت؟
🔹میتوان از جهات گوناگون به این دو سؤال مهم و کاربردی پاسخ داد.
🔸جامعه مجموعهای از انسانهاست که میتوانند به دلایل گوناگون گرد هم آیند، برای رفع نیازها، از سر ترس و امید و پناه همدیگر شدن و دلایل متعدد دیگر.
🔸اما اگر از افق بالاتر و از منظر یک جامعهساز نگاه کنیم، بنای یک جامعه را میتوان بر چند امر گذاشت:
◽️۱- هوس و امیال مردم: جامعهای که غرب ساخته بر هوس و نفس اماره انسانها سوار است. هوس مبنای گردهم هم آمدن و پیوستگی ظاهری جامعه است. قانون هم برآمده از همین امیال است و عرف و خواست جمعی، تبدیل به قرارداد اجتماعی میشود.
▫️به عنوان مثال روند انقلاب جنسی در جوامع غربی به جایی رسیده که همجنسبازی قانونی میشود. قانونی برآمده از هوس و نفس اماره جمعی.
◽️۲- رعب و ترس: مبنای جوامع دیکتاتوری و سلطنتی بر رعب و ترس سوار است. با ابزار ترس انسجام اجتماعی موقتی رقم میزنند. با قوانین سخت و غیر منعطف و با اقدامهای ظالمانه مردم را مجبور به همراهی و تبعیت میکنند، به گونهای که هیچ کسی معترض نشود و مخالفتی نکند.
▫️جوامع پادشاهی قدیم و دیکتاتوریها از این جنس بودند.
اقدامات ساواک قبل از انقلاب و خاموش کردن اعتراضات مردم، حاصل این سبک از جامعهسازی و حکومت بود.
آنچه مارگارت اتوود در داستان ندیمه نوشته نیز، نوع بسیار اغراق شده از حکومت مبتنی بر رعب و ترس است که تصویر شده است.
@momenaat