eitaa logo
اندیشه انقلاب اسلامی
818 دنبال‌کننده
408 عکس
24 ویدیو
128 فایل
انتشار همه یادداشتهای مرتبط با #اندیشه_انقلاب_اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
ایرانشهری.docx
30.4K
🔸ارائه در با موضوع . http://news.mrud.ir/news/44066 🔸هرچند این متن که روایتی از سخنرانی طباطبائی است، دربردارنده تمام اندیشه ایرانشهری او نیست، لیکن به مقداری می‌تواند حامل دیدگاه او باشد. 🔸با استماع صوت و مطالعه متن، نقدهای وارد بر ایرانشهری وضوح بیشتری می‌یابد. @monir_ol_din
اندیشه انقلاب اسلامی
#متن 🔸ارائه #دکترطباطبائی در #خانه‌گفتمان‌شهرومعماری با موضوع #ایرانشهری. http://news.mrud.ir/news/
🔺نقد دوم؛ تشعشع بی‌دقتی در تحلیل هویتِ‌ایرانی 🔸طباطبائی در این سخنرانی که چکیده‌ای از اندیشه ایرانشهری اوست، مدعی می‌شود که، خط ایرانشهری از دوران باستان با شدت و ضعف در ایران‌زمین جاری بود و این خط به دلیل اصراری که بر داشت، هیچگاه وارد نشد. هرچند در جغرافیای امت اسلام بود اما همیشه بیرون از آن بود. 🔸جملاتی که از سر بر زبان جاری می‌شود، در حالیکه سودای پژوهش دارد و خاصیت پژوهش و خصوصیت پژوهشگر آن است که باشد و در حالیکه این انصاف در تحقیقات مدعی ایرانشهری رؤیت نمی‌شود، هر اهل تحقیقی را به شگفتی وامی‌دارد چرا که؛ 1⃣ اولاً؛ بیرون‌بودن ایران از امت اسلام، آیا مستظهر به منابع تاریخی و شواهد تاریخی است؟ آیا حوادث و وقایع تاریخی اینگونه شهادت می‌دهند که ایران از امت اسلام بیرون بوده است؟ اگر چنین باشد، پس چندین قرن زندگی اسلامی در این کشور و مملکت بر روی دوش چه کسانی بوده است؟ یعنی ایرانیان مسلمان بوده‌اند اما داخل در امت اسلام نبودند آن هم به مدت تقریباً ده قرن؟ ایرانیان داخل در امت‌اسلامی نبوده‌اند و در عین حال به گونه‌ای عمل کرده‌اند که، مراکز عمده اسلامی و شیعی در این کشور شکل گرفته و این کشور و آحاد آن منادیان اصلی پیگیری اصول دینی و ارکان اسلام و تشیع بوده‌اند؟ آیا طباطبائی چشمان خود را بر نمادهای اسلامی برجای‌مانده در این دیار می‌بندد؟ نمادهای اجتماعی و فرهنگی و دینی که در گستره ایران زمین منتشر است، حکایت از بیرون‌ماندن ایران از امت اسلام را دارد؟ خب اگر ایران وارد در امت اسلام بود چه تصویری پیدا می‌نمود؟ تصویری غیر از آنچه که در ساحات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی‌اش در طول تاریخ در مقیاس‌های خرد و کلان، تبرز پیدا کرده بود؟ فتوای میرزای‌شیرازی در تحریم تنباکو و قیام ملت ایران به دنبال این فتوا و نظایر آن، چه تصویری است؟ آیا بیرون ماندن ملت ایران از امت اسلام را معنا می‌کند؟ 2⃣ اگر سیدجواد طباطبائی، این ادعای خود را مستظهر به فلسفه می‌داند، با چه قاعده‌ای فلسفی و فلسفه تاریخی می‌تواند اثبات نماید که، حیات ایرانیان در عین حال که مواجهه با اسلام داشته و آحاد ملت به دین اسلام گرویده بودند، اما ثبات در شخصیت ایرانیت داشته و مُنتَحِل به نحله اسلام نگردیده است؟ آیا واقعاً می‌توان اثبات نمود که، آحاد ایرانیان با اسلام مواجهه پیدا کرده و مسلمان گشتند اما اسلام در هویت آنها حضور نیافت و آنها همچنان ایرانی ماندند؟ اگر بگویند که، هویت آحاد ایرانی، ارتباط با «ایران» ندارد، از ماهیت ایرانی که در ذهن اوست، سؤال می‌کنیم، کدام ایران مدنظر شما است که، انسان‌ها و آحاد آن را نمی‌بینید؟ آیا طباطبائی از حیات ایرانیان فقط شاهان ایرانی و اندیشه سیاسی ایرانی را می‌بیند؟ ساحات دیگر زندگی ایرانیان که در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی و دینی تبلور یافته است چه تحلیلی پیدا می‌کند؟ اگر طباطبائی به همان فلسفه هگل با تکیه بر مقوله و صیرورت متعهد می‌ماند، این سؤال در ذهن او ایجاد می‌گشت که، آیا ایران زمین هیچ صیرورتی بعد از ورود اسلام پیدا نمی‌کند؟ اگر صیرورتی پیدا می‌کند، در چه ناحیه ای است؟ آیا هویت در ترکیب با هویت صیرورت نمی‌یابد؟ @monir_ol_din
✔کتاب که مجموعه مصاحبه‌هایی است از ، دانشمند فرانسوی. 🔸 میشل فوکو: آنچه در (انقلاب) ایران دیدم، یک بود که تنها برای تغییر رژیم سیاسی صورت نمی‌گرفت بلکه اراده‌ای برای تغییر در بود. و اینجاست که وارد صحنه می‌شود. @monir_ol_din
اندیشه انقلاب اسلامی
✔کتاب #ایران‌روح‌جهان‌بی‌روح که مجموعه مصاحبه‌هایی است از #میشل‌فوکو، دانشمند فرانسوی. 🔸 میشل فوکو
🔺اشاره 🔸 میشل‌فوکو در ایام انقلاب ایران، سه بار وارد ایران می‌شود و در شهرهای قم، تهران و آبادان با مردم مصاحبه می‌کند. او باز می‌گردد و مقالات و مصاحبه‌هایی درباره انقلاب ایران و شخصیت حضرت امام خمینی(قدس الله نفسه الزکیة) می‌نگارد. 🔸به دیده انصاف بنگریم، نگرش و دیدگاه او که با متن انقلاب ایران مواجهه پیدا کرده و خود را از بند زاویه دید فرهنگ غربی رهانیده است، بسیار دقیقتر از تفسیر امثال طباطبائی از حقیقت و هویت ایرانی است که نمی‌تواند جریان خون اسلام را در رگ‌های ایرانیت مشاهده نماید.
✔️یکی از مباحثی که در زمینه ، مورد تأکید قرار می‌گیرد، موضوع نژادها است که از بستر مطالعات و برمی‌خیزد. 🔺اخیراً با سایت آشنا شدم که مجموعه مقالاتی را که چکیده‌ای از کتاب آریا، سامی و ترک» نوشته‌ی پروفسور «شاپور رواسانی» است، انتشار می‌دهند. درباره صحت و سقم این مقالات نمی‌توانم ابراز نظر کنم و فقط جهت آشنایی دوستانی که علاقمندند، آدرس مقالات را در اختیار عزیزان می‌گذارم. @monir_ol_din
🔅مجموعه مقالات از کتاب 1- فرضیه‌های نژادی در خدمت استعمار http://jscenter.ir/jewish-and-corruption/racism/7076/ 2- تکوین فرضیه‌های نژادی http://jscenter.ir/jewish-and-corruption/racism/7089/ 3- غیرعلمی بودن فرضیه‌های نژادی http://jscenter.ir/jewish-and-corruption/racism/7309/ 4- احیای فرضیه‌های نژادی در قرون اخیر http://jscenter.ir/jewish-and-corruption/racism/7311/ 5- نگاهی به نظریه‌پردازان فرضیه‌های نژادی http://jscenter.ir/jewish-and-corruption/racism/7313/ 6- زمینه فرهنگی فرضیه‌های نژادی http://jscenter.ir/jewish-and-corruption/racism/7703/ 7- دروغ بزرگ برتری نژاد آریایی http://jscenter.ir/jewish-and-corruption/racism/7832/ 8- ردیه‌ای بر فرضیه‌ی نژاد سامی http://jscenter.ir/jewish-and-corruption/racism/7943/ 9-ریشه های پان ترکیسم https://rasekhoon.net/article/show/860219 👇👇👇 @monir_ol_din
🔸دانشنامهٔ ایرانیکا (به لاتین: Encyclopædia Iranica) یک پروژهٔ گروهیِ بین‌المللی و بزرگ‌ترین و جامع‌ترینِ پروژهٔ است که در دانشگاه کلمبیا در نیویورک، ایالات متحدهٔ آمریکا، در حال انتشار است. از ابتدای فعالیت این دانشنامه سردبیر این دانشنامه بود ولی از ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی، به سردبیری این دانشنامه منصوب شده‌است. 🔸حامیان مالی این دانشنامه و هستند. این دو بنیاد پس از ده سال تأمین این پروژه، ادامهٔ کمک مالی را منوط به کمک مالی از داخل ایران کردند. @monir_ol_din
🔸می گویند، احسان یارشاطر فردی بود. و اساس دایرة المعارف ایرانیکا را در دوران پهلوی بنا نهاد و با وقوع انقلاب اسلامی ایران به آمریکا رفت و در آنجا با حمایت دانشگاه کلمبیا ادامه فعالیت داد. https://www.mashreghnews.ir/news/890478 🔸فارغ از زاویه دید سیاسی به این موضوع، با اشاره به این دانشنامه می‌خواهم نکته‌ای را عرض کنم و آن اینکه؛ 🔅 اگر ما برای ایران نکنیم و درباره ایران نورزیم، هستند کسانی که با ایران و به پشتوانه منابع مالی مدرنیته غربی، بخواهند ایران را آنگونه بنویسند که می‌خواهند. @monir_ol_din
اندیشه انقلاب اسلامی
🔸می گویند، احسان یارشاطر فردی #بهایی بود. و اساس دایرة المعارف ایرانیکا را در دوران پهلوی بنا نهاد و
💥دوست و برادر گرامی‌ام آقای لطف کردند و تذکر حضرت آقا را پیرامون برای حقیر ارسال کردند که در اختیار دوستان می‌گذارم؛ 👇👇👇 سلام علیکم ✨در ارتباط با این پست درست و به جایی که گذاشتید، این بیانات رهبری به نظرم مفید می‌رسید: ✨اگر چنانچه شما امروز به جمع‌آوری و افزودن بر سرمایه‌ی خاطرات جنگ رو نیاورید، دشمن میدان را از شما خواهد گرفت؛ این یک خطر است؛ من دارم به شما می‌گویم. جنگ را شما روایت کنید که خودتان در جنگ بوده‌اید؛ اگر شما جنگ را روایت نکردید، دشمن شما جنگ را روایت خواهد کرد آن‌طور که دلش می‌خواهد. http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=40587 هگل در تاریخ فلسفه‌اش، به تاثیر از ولتر، می‌گوید که تمدن‌ها در شرق بودند، اما به واسطۀ شکستی که پرشیا از یونان خورد، تمدن از شرق به غرب منتقل شد و شرقی‌ها از آن زمان، عقب افتاده شدند. این تمدن یونانی دوباره در دورۀ مدرن سربرآورد و اوجش ژرمن-مسیحی‌ها است. . @monir_ol_din
🔺استاد بزرگوار جناب که بنده را رهین منت خویش می‌سازند، به دیدگاه ایرانشهری نگاشته‌اند که جهت استفاده در اختیار عزیزان می‌گذارم؛ 👇👇👇 📝 امیردریادار دکتر سجاد کوچکی 🔺 نقد نگرش دکتر طباطبائی به تاریخ، زمان حاضر و آینده ایران درقالب هویت ایرانی وایرانشهری. 1⃣ تحلیل راهبردی تاریخ ایران و اسلام به ویژه تحلیل چهاردهه گذشته انقلاب‌اسلامی باوجود همه تهدیدات و تحریم‌های شکننده‌ی دستگاه استکبار علیه اسلام‌ِناب( نه اسلام خشن داعش یااسلام منفعل ترکیه و...)که بی‌وفقه اعمال می‌کند و همچنان ادامه دارد، قطعاً به یا برای تبیین هویت ایرانی نیازمند است. اگر مدل و شاخصه‌های دقیق و کافی برای ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخصه‌های ایران و اسلام و تاثیر‌گذاری این دو دسته عوامل را درتاریخ نداشته باشیم، طبیعتا ً با تحلیل‌های متشتت، گاه متناقض و نادرست گرفتار می‌شویم. ما در تحلیل تاریخ و تبیین زمان حاضر که "" دواستراتژی کلان غرب به رهبری آمریکا و جهان اسلام به رهبری ایران دربرابر هم قرار گرفته‌اند "" به یک مدل یا الگوی شامل نیازمندیم و همچنین برای پیش‌بینی آینده، و توجه جدی به تولید قدرت، هدایت بحران‌های مترتب و پیچیده قدرت حریف نیاز شدیدی به مدل داریم . 2⃣ الگوی راهبردی موردنظر چه نوع الگوئی است؟؟ الگوئی که قادر باشد ابعاد، مولفه‌ها و شاخص‌های اسلام و ایران را معماری کند، یعنی روند کلان( مگاترند) ابعاد، مولفه‌ها و سهم تاثیر هر کدام را دربستر تاریخ در اختیارمان قرار دهد. ‌در واقع باید از طریق الگو و شاخصه‌ها، میزان تاثیر‌گذاری اسلام بر هویت ایرانی و تاثیرپذیری اسلام از مولفه‌های برجسته ایران مشخص گردیده، تا بتوان قضاوت معقول و مقبولی کرد. چراکه الگو و شاخصه‌ها می‌توانند به مثابه معیار و سنجه‌ای برای سنجش صحت تحلیل متقابل ایران و اسلام تعیین کننده باشند. حال‌، به چه میزانی اسلام، ایران و ایرانیان را متحول و واقع‌بین کرده و چقدر اسلام از مولفه‌های ارزشی و پسندیده ایران متاًثر شده است، باز به کمک《 الگو 》به تحلیل و تبیین میدانی نیاز داریم. فقدان الگو و شاخصه‌های مناسب و متقن باعث می‌شود، همه ابعاد، مولفه‌ها را منتزع از هم و غیرمرتبط بدانیم یا همه مولفه‌ها را یکسان بپنداریم. به عنوان یک نمونه زنده و به عنوان یک فرمانده جنگ در هشت سال دفاع مقدس، سبک جنگیدن ایرانیان همه دنیا را متحیر کرده است و این سبک، استراتژی و به اعتراف اکثر فلاسفه، صاحب‌نظران و تحلیلگران غربی همانند ""آنتونی کردزمن " ،کنت والتز موسسه های راهبردی همچون :بروگینگز، رند ،کارنگی ،هریتیچ وغیره《دفاع ایرانیان در جنگ تحمیلی ۸ساله دنیا علیه جمهوری اسلامی ایران》یک بوده است و تاثیرگذاری آموزه‌های دینی در جنگ تحمیلی واقعاً اغماض‌ناپذیر است و البته این تاثیر و تاثر را با الگو و شاخصه‌ها می‌توان دید. موکداً عرض می‌کنم بدون الگو و شاخصه، امکان ارزیابی و داوری وجود ندارد و بی‌مدلی و الگو موجب تضعیف تحلیل گذشته و تبیین زمان حاضر می‌شود. 3⃣ درنتیجه بدون الگوی راهبردی : ۱- نمی‌توان تحلیل درستی از ترکیب هویت اسلامی- ایرانی درسنوات گذشته و چهاردهه انقلابِ‌اسلامی ارائه داد. ۲- باز بدون الگو و شاخصه نمی‌توانیم تبیین درستی از وضعیت موجود که دو استراتژی قدرت ایران( محورمقاومت) و آمریکا بطور جد در منطقه غرب آسیا در برابر هم به صف کشیده‌اند، معرفی نمود. ۳- به پیروی از آنچه در بالا یاد آورشدم، بدون مدل یا الگو، پیش بینی، هدایت و کنترل استراتژیک محیط راهبردی انقلاب اسلامی ایران، قطعاً ابتر و ناقص است. @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا