eitaa logo
اندیشه انقلاب اسلامی
819 دنبال‌کننده
407 عکس
24 ویدیو
128 فایل
انتشار همه یادداشتهای مرتبط با #اندیشه_انقلاب_اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳لیلةُ القدر و ولایت مُقَدَّر 🔹 عَنِ الْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع قَالَ: قَالَ لِي رَسُولُ اللَّهِ ص يَا عَلِيُّ أَ تَدْرِي مَا مَعْنَى لَيْلَةِ الْقَدْرِ فَقُلْتُ لَا يَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ ص إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى قَدَّرَ فِيهَا مَا هُوَ كَائِنٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ فَكَانَ فِيمَا قَدَّرَ عَزَّ وَ جَلَّ وَلَايَتُكَ وَ وَلَايَةُ الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِكَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ. 🔹امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) فرمودند؛ رسول الله(صلی الله علیه و آله) به من گفت؛ یاعلی، آیا معنای لیلة القدر را می دانی؟ گفتم؛ نه یارسول الله. پس فرمود؛ خداوند تبارک و تعالی در آن شب، هر آن چیزی را که تا روز قیامت موجود می شود، مقدر کرده است، و از جمله آن چیزهایی که خداوند عزوجل مقدر کرده است؛ ولایت تو و ولایت ائمه از فرزندان تو است تا روز قیامت. ▫معانی الاخبار، ص ٣١٥ @monir_ol_din
۲ ▫در بسته تحقیقاتی فرهنگستان علوم اسلامی، پژوهش‌هایی وجود دارد که، در سالهای قبل پیرامون مقوله انجام گرفته است و ظرفیت نسبتاً خوبی برای امروز و برای تحلیل فلسفی فضای مجازی فراهم نموده است. یکی از آن پژوهش‌ها کتاب اثر حجة‌الاسلام عبدالعلی رضایی از اعضای هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی، می‌باشد. ▫کتاب حاضر در پنج فصل تنظیم شده است که شرح مختصر فصول پنج گانه به شرح زیر است: فصل اول:«خاستگاه فلسفی تکنولوژی» شامل فلسفه خلقت، فلسفه تاریخ و فلسفه اجتماع. فصل دوم:«پایگاه اجتماعی تکنولوژی» شامل پایگاه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی. فصل سوم:«جایگاه اقتصادی تکنولوژی»شامل نیروی انسانی، ابزار و امکانات. فصل چهارم: جهت داری علوم و تبیین سه دیدگاه «کشف، جبر علمی و ایجادی بودن قوانین.» فصل پنجم: آسیب شناسی عدم تحقق تمدن اسلامی و ریشه های عقب افتادگی علمی و تکنولوژیکی در محورهای«تاریخی تئوریک، فرهنگ ها، مفاهیم، ساختار و محصولات.» @monir_ol_din
📝 استادسیدمنیرالدین حسینی هاشمی (ره): ✳تحلیل ابعاد مدرنیته در سه لایه تولید، توزیع و مصرف 1⃣ کل مفاهیم حسی موجود، دستگاه در نظام مدرنیته است؛ ساختارها و نظامات اجتماعی، دستگاه اختیار و وظیفه برای به کارگیری مفاهیم حسی است و محصولاتی که متکفل نیاز و ارضاء است، دستگاه مدرنیته است؛ یعنی محصولات مدرنیته، هم مصرف سازی می‌کند و هم ارضای مصرف را ایجاد می‌کند. 2⃣ سپس همه این امور، ادبیات را - که مجاری ذهن و حس را به دست دارد- به گونه‌ای درست می‌کند که تحقیر و تجلیل را به دست می‌گیرند و عواطف انسان، یعنی ، مثل منابع طبیعی برای توسعه مادی مصرف می‌شود؛ هنر و منطق و رسانه‌های جمعی ابزار مدرنیته است و عالم ماده، محور و معبد و معبود مدرنیته است. 3⃣ به عبارت دیگر، انسان، «تبدیل» می‌شود و در مدرنیته، مصرف می‌گردد. چنین نگرشی را به مدرنیته ما باطناً قبول داریم، ولی پذیرش آن برای مردم دنیا سخت است؛ چون کارآمدی علمیشان به این امور گره خورده است و هویات اجتماعی برخی از آنها به این است که، آرزو کنند مهندس و دکتر شوند. ر.ک. مدرنیته و تنزل انسان، ص 26 @monir_ol_din
📝استادسیدمنیرالدین حسینی هاشمی (ره): ✳ تکامل‌گرایی الهی در برابر تکامل‌گرایی مادی 1⃣ مدرنیته تکامل‌گراست که وحدت و کثرت جدید، موضوعات و روابط جدید و در پایان، حالات، ادبیات و آثار جدید را می‌طلبد، ولی نکته اساسی و مهم این است که، یا نسبیت‌گرایی مادی بر مدرنیته حاکم است یا نسبیت‌گرایی الهی. نسبیت‌گرایی مادی، ماده را حاکم مطلق بر هر حرکتی معرفی می‌کند؛ یعنی هرچند حرکت در تنوع و تکثرش نسبیت دارد و همیشه مدرن می‌شود، لیکن پایگاهش است؛ به اصطلاح، اصل بقای ماده و انرژی بر حرکت حکومت می‌کند. 2⃣ با این توصیف دستگاه نسبیت‌گرایی مادی، همان دستگاه است که با کافر بودن یک فرد بسیار متفاوت است. توقف در برابر تکامل، نه مطلوب است و نه ممکن. اما مطلوب نیست؛ چون به واسطه عُجب و دلخوش بودن به وضعیت موجود و وابسته شدن به یک حالت، رشد مؤمنان متوقف می‌شود. ممکن هم نیست؛ چون ادبیات اجتماعی، حساسیت جدید، گمانه جدید و رفتار جدید را در پی دارد. 3⃣ حال سرنوشت اخلاق در این میان چیست؟ در نسبیت‌گرایی مادی، تعریف از شرافت، تابع یا شهوت است. انسان مادی اساساً معنویتی زائد بر این نمی‌تواند قائل شود. آنها به اخلاق و معنویت اینگونه می‌نگرند که شما لازم دارید تا مطلق‌سازی‌هایی را برای آرامش انجام دهید. به عبارت دیگر، اخلاق و معنویت و شرافت برای نظام «ماده محور» ابزار می‌شود. ر.ک. مدرنیته و تنزل انسان، ص 20 @monir_ol_din
• | دستگاه اقامه کفر | • ➖استاد سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی: مدرنیته، دستگاه است، محور و معبد و معبود آن است. در مدرنیته، انسان می‌شود و مصرف می‌گردد. با این توصیف، دستگاه نسبیت‌گرای‌مادی، همان دستگاه است که با کافر بودن یک فرد بسیار متفاوت است. @monir_ol_din
🔸 در مواجهه با چه باید کرد؟ فضای مجازی یکی از محصولات دنیای غرب است، چه رویکردی در مواجهه با باید اتخاذ گردد؟ 🔸پاسخ به این پرسش را از محضر (زیدعزه) استفاده می‌کنیم. @monir_ol_din
📝استادسیدمحمدمهدی میرباقری(زیدعزه) ✳ رویکردهای مواجهه با مدرنیته با این جهان و این مدنیت مدرن که پیش روی ما است چه باید کرد؟ جواب‌های متفاوتی داده‌اند؛ 1⃣ رویکرد اول (برائت از تمدن غرب): یک جواب این است که ما باید به‌طورکلی ازاین تمدن بجوییم و سعی کنیم به هیچ وجه آلوده به آن نشویم و انزوای کامل پیدا کنیم. این یک مدل است که طبیعتاً نمی‌تواند نسخه اجتماعی باشد و نسخه مقابله با این دستگاه هم نیست یعنی آدم منزوی بشود و به‌صورت همان زندگی کاملاً سنتی قدیم زندگی کند، یک الگوی عمومی نیست و برخورد فعال با واقعه هم نیست. 2⃣ رویکرد دوم (پذیرش مطلق تمدن غرب): مدل دوم این است که تمدّن غرب کلاً پدیده خیلی خوبی است و ما باید آن را بپذیریم و خودمان را با آن دهیم، حَتّی فرهنگ دینی و سنن مذهبی خودمان را به نفع آن تغییر دهیم. این پاسخ روشنفکرهای سکولار است که تمامیت اندیشه غربی را قبول کرده‌اند و معتقد به تمدّن غرب با همه لایه‌های آن هستند. یعنی از لایه‌های ایدئولوژیک تا فلسفی و تا لایه‌های علمی و صنعتی و ساختارهای اجتماعی آن را به رسمیت می‌شناسند. 3⃣ رویکرد سوّم که معمولاً حقیر آن را یا اسلامی کردن مدرنیته تعبیر می‌کنم، می‌گویند لایه‌ای از مدرنیته باید تغییر کند که آن لایه مثلاً اخلاق است و یا لایه معنویت و اخلاق باید احیاء بشود و به مناسبات دنیای مدرن ضمیمه بشود تا جامعه اسلامی درست بشود. ↩ هر کدام از این رویکردها را که انتخاب کنید، جواب شما در این که ما با فضای مجازی و این بُعد جدیدی که در دوران اخیر در دنیای مدرن بیشتر مورد توجه قرار گرفته و توسعه پیدا کرده، چه مواجهه‌ای باید داشته باشیم متفاوت می‌شود. ادامه دارد... @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۶ 📝استادسیدمحمدمهدی میرباقری(زیدعزه)_2 ✳ مقابله تمدنی مقام معظم رهبری با تمدن غرب 1⃣ رویکرد حضرت آقا هیچ‌کدام از این رویکردها نیست، بلکه رویکرد است؛ یعنی می‌گویند ما باید به سمت تمدّن اسلامی حرکت کنیم. تمدّن اسلامی را اگر من بخواهم ترجمه کنم، بر اساس ادبیات سند الگوی پیشرفتی که نوشتند می‌گویند مثلاً اسلام یک مبانی و یک جامعه آرمانی دارد که جامعه آرمانی آن عصر ظهور است. آقا می‌فرمایند من افقی که تعریف می‌کنم که افق قابل دستیابی قبل از ظهور است افق تمدّن است. 2⃣ آیا تمدّن اسلامی، لیبرال دموکراسی اسلامی شده است؟ خیر، تمدّن اسلامی است در مقابل تمدّن لیبرال دموکراسی؛ که صریحاً هم آقا دارند آنرا شفاف می‌کنند و در این می‌دمند و سعی می‌کنند این دوگانه را به نفع تمدّن اسلامی در سطح جهان تغییر دهند. 3⃣ آقا هم این است که می‌فرمایند باید در جهان انقلابی بر علیه مدرنیته اتفاق بیفتد؛ یعنی از منظر آقا انقلاب اسلامی انقلابی به سمت تمدّن اسلامی است، در مقابل رنسانس که انقلابی به سمت آرمان‌شهر مدرن است. اول می‌گویند آغاز حرکت برای رسیدن به تمدّن اسلامی در این جهان اسلامی است، انزوا نیست یک حرکت بزرگ است. این حرکت بزرگ باید به یک نظام تبدیل بشود. 4⃣ این انقلابی که می‌کنید چون مبتنی بر یک ارزش‌ها و دنبال تحقق یک ارزش‌هایی است حتماً با جامعه جهانی خواهد شد. این درگیری هم درگیری همه‌جانبه است در متن این درگیری باید شما به سمت تمدّن اسلامی حرکت کنید، باید انقلاب کنید، نظام بسازید، که می‌گویند این دو تا را انجام دادیم؛ بعد دولت بسازید، بعد جامعه بسازید بعد تمدّن بسازید، این پنج مرحله‌ای است که باید طی کنیم. 5⃣به نظر من آقا تمدّن اسلامی با لیبرال دموکراسی و تمدّن مدرن را مسیر عبور به‌سمت تمدّن اسلامی می‌دانند. این غیر از انزوا یا انفعال است یا اسلامیزه کردن است؛ غیر از مدرنیزاسیون و تغییر سنّت‌های ما است، تمدّن اسلامی است و مسیرش هم این است. بر همین اساس من می‌گویم آقا می‌گویند این که پیدا شده ما باید وارد میدان درگیری با آن بشویم، تسخیرش کنیم، تغییرش دهیم و آن را به‌سمتی ببریم که ابزاری در خدمت تمدّن اسلام باشد. پس همین را بیاوریم به اقتضائاتش تن بدهیم؟ نه، منزوی بشویم برویم یک گوشه‌ای اصلاً استفاده نکنیم و خودمان را به‌اصطلاح منزوی بکنیم؟ این هم نیست. آن رابپذیریم و اسلامیزه کنیم و مثلاً در انتهای خروجی این مجموعه یک فقه موضوعات بگذاریم بگوییم اینجایش حلال است اینجایش حرام است؟ به نظر من این هم نظر آقا نیست. اینکه را درست می‌کنند و بالاترین و توانمندترین نیروهایی که در این عرصه کار کردند را به‌اصطلاح بالای کار قرار می‌دهند معلوم است که نظر دیگری دارند. @monir_ol_din
• | استحاله تمدنی | • ➖استاد سیدمحمدمهدی میرباقری(دام‌ظله): براساس دیدگاه ، باید وارد میدان درگیری در فضای‌مجازی بشویم، تسخیرش کنیم، تغییرش دهیم و آن را به سمتی ببریم که ابزاری در خدمت تمدن اسلام باشد. @monir_ol_din