#گزین_گویه_فلسفی_2
⭕️ #وحی_عقل_تجربه
🔸 متن واقعیت دارای سه بعد غیر قابل انکار است: #وحی_عقل_تجربه.
🔸عدم ملاحظه هرکدام از این سه بعد به معنای #اعراض_از_واقعیت است. اعراض از واقعیت به معنای #ابتلاء_به_تناقض_درونی در نظام فکری است.
🔸حال چنانچه این سه بعد #متقوم به همدیگر ملاحظه شوند نیاز به #فلسفه_چگونگی_اسلامی داریم. فلسفه چیستی و چرایی درباره؛ چیستی دین، چیستی عقل، چیستی تجربه بحث میکند. اما #فلسفه_چگونگی_اسلامی از فلسفه چگونگی تقوم میان سه بعد غیرقابل انکار بحث میکند، و روش چگونگی تقوم ابعاد سه گانه را در اختیار میگذارد.
#فلسفه_چگونگی_اسلامی
#امتداد_عملی_فلسفه_اسلامی
#فرهنگستان_علوم_اسلامی_قم.
https://eitaa.com/monir_ol_din/334
⚫️ قال موسي بن جعفر الکاظم (سلام الله علیه):
"تفقهوا فی دین الله فان الفقه مفتاح البصیرة و تمام العبادة و السبب الي المنازل الرفيعة و الرتب الجليلة في الدين و الدنيا"
⚫️ در دین خدا به فقه و فهم عمیق بپردازید، زیرا فقه کلید کسب بصیرت است و به سبب آن عبادت کمال می یابد و طریقی برای رسیدن به جایگاه های بلند مرتبه در دنیا و آخرت است.
⚫️ عرض تسلیت به محضر حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(سلام الله علیهما) و شفیعه محشر کبری فاطمه معصومه (سلام الله علیها)
@monir_ol_din
🌹🌹
بنیانگذار #نظام_مقدس_اسلامی حضرت امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه):
«جمهوری اسلامی» را رسماً اعلام میکنم.
🌹🌹
@monir_ol_din
💐💐💐💐✨✨✨✨
🌸🌸🌸✨✨✨✨
🌺🌺✨✨✨✨
✨✨ اسعدالله ایامکم ✨✨
السلام علیك یا محمد، السلام علیك یا احمد، السلام علیك ايها السراج المنير، السلام عليك ايها السفير بين الله و بين خلقه.
✨✨
عرض تبریک به محضر قطب عالم امکان حضرت بقیةالله الاعظم ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء ✨✨
@monir_ol_din
⭕#مرحله_هفدهم
#صوت جلسه هفدهم دوره «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی» به ضمیمه متون مرتبط با محتوای جلسه از استاد سیدمنیرالدین حسینی(ره) و برخی شاگردان ایشان.
🔽🔽🔽
17جلسه هفدهم؛97،12،15.mp3
21.56M
#صوت
✅جلسه هفدهم «کلیات فلسفه چگونگی اسلامی»
موضوع: مرحله اصالت تعلق ۲- تقوم زمان و مکان
https://eitaa.com/monir_ol_din/378
⭕چکیده مطالب جلسه هفدهم؛
- تولد مفهوم «زمان» در بستر «تغییر»
-تغییر بستر «تقوم زمان و مکان»
-حقیقت تغییر؛ صیرورت متوالی تراکیب
- اصالت تغییر نسبت به ترکیب، و زمان نسبت به مکان
-تعلق و کشش؛ عامل شدن و تغییر
@monir_ol_din
✨✨✨ اسعدالله ایامکم✨✨✨
🌸🌸 عن ابی جعفر(سلام الله علیه) قال، قال رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم):
مَن أرادَ أن يَتَمَسَّكَ بِعُروَةِ اللّه ِ الوُثقَی الَّتي قالَ اللّه ُ تَعالی في كِتابِهِ، فَليُوالِ عَلِيَّ بنَ أبي طالِبٍ وَالحَسَنَ وَالحُسَينَ عليهماالسلام، فَإِنَّ اللّه َ يُحِبُّهُما مِن فَوقِ عَرشِهِ.
هر كه می خواهد به دستگیره محكم خداوند كه خدای متعال در كتاب خود فرموده است، چنگ در زند، پس از ولایت علی بن ابی طالب و حسن وحسین، تبعیت کند؛ زیرا كه خداوند متعال حسنین را از فراز عرش دوست می دارد.
🌸🌸 کامل الزیارات، الباب الرابع عشر.
@monir_ol_din
✨✨✨اسعدالله ایامکم✨✨✨
🌸🌸قال السجاد (سلام الله علیه):
رَحِمَ اللَّهُ الْعَبَّاسَ فَلَقَدْ آثَرَ وَ أَبْلَى وَ فَدَى أَخَاهُ بِنَفْسِهِ حَتَّى قُطِعَتْ يَدَاهُ فَأَبْدَلَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ بِهِمَا جَنَاحَيْنِ يَطِيرُ بِهِمَا مَعَ الْمَلَائِكَةِ فِي الْجَنَّةِ كَمَا جَعَلَ لِجَعْفَرِ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَ إِنَّ لِلْعَبَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مَنْزِلَةً يَغْبِطُهُ بِهَا جَمِيعُ الشُّهَدَاءِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ.
خداوندعزوجل عباس را رحمت كند! حقا كه برادرش را بر خويشتن مقدم داشت و جان خود را فداى آن حضرت نمود تا اينكه دستهاى مباركش قطع شد. و خداى مهربان در عوض دستهاى عباس، دو بال به وى عطا كرد تا بوسيله آنها در بهشت با ملائكه پرواز نمايد. كما اينكه اين نعمت را نيز به جعفر بن ابى طالب عطا كرد. عباس در بهشت مقام ومنزلتی دارد که جمیع شهدا به او غبطه میخورند.
🌸🌸 منبع؛ خصال شیخ صدوق
@monir_ol_din
هدایت شده از اندیشه انقلاب اسلامی
#گزین_گویه_فلسفی_3
⭕️ چرا فرهنگستان تشکیل شد؟
استاد#سید_منیر_الدین_حسینی(ره):
🔸در سال 1342 حضرت امام (رحمة الله علیه)#فلسفه_شدن به معنای #اسلام_در_عمل را طرح نمودند. تا آن زمان فلسفه اسلامی تنها در مقابل سؤالات مربوط به بحث «چرایی و چیستی» عالم پاسخگو بود.
🔸 اگردر بحث چگونگی و شیوه عملکرد صحیح اجتماعی و حکومتی هم در آن زمان فلسفه ای پاسخگو داشتیم، انحرافات فکری گروه هایی همچون مجاهدین خلق، به لحاظ ریشه ای به وجود نمی آمد و یا لااقل تا این حد عمق نمی یافت. نفوذ تفکرات چپ گرای کمونیست و سوسیالیست در آن زمان را هم می توان به عنوان نمونه دیگری از آثار خلأ مذکور مد نظر قرار داد.
🔸در تمام سالهای آغازین انقلاب اسلامی از دهه چهل به بعد تا پیروزی انقلاب شکوهمندمان شبهات، عموماً شبهات مربوط به #اداره_جامعه و #شبهات_عینی بود. در اردیبهشت ماه سال 1359 که حضرت امام (رحمة الله علیه) مسئله #انقلاب_فرهنگی را مطرح فرمودند، جان تازه ای گرفتیم و تقریباً پس از اتمام کار مجلس خبرگان قانون اساسی بود که کار اصلی خود را با تأسیس #فرهنگستان_علوم_اسلامی آغاز نمودیم.
#فلسفه_چگونگی_اسلامی
#امتداد_عملی_فلسفه_اسلامی
#فرهنگستان_علوم_اسلامی_قم
https://eitaa.com/monir_ol_din/385