✔کتاب #ایرانروحجهانبیروح که مجموعه مصاحبههایی است از #میشلفوکو، دانشمند فرانسوی.
🔸 میشل فوکو: آنچه در (انقلاب) ایران دیدم، یک #ارادهجمعی بود که تنها برای تغییر رژیم سیاسی صورت نمیگرفت بلکه ارادهای برای تغییر در #ریشهزندگی بود. و اینجاست که #اسلام وارد صحنه میشود.
@monir_ol_din
اندیشه انقلاب اسلامی
✔کتاب #ایرانروحجهانبیروح که مجموعه مصاحبههایی است از #میشلفوکو، دانشمند فرانسوی. 🔸 میشل فوکو
🔺اشاره
🔸 میشلفوکو در ایام انقلاب ایران، سه بار وارد ایران میشود و در شهرهای قم، تهران و آبادان با مردم مصاحبه میکند. او باز میگردد و مقالات و مصاحبههایی درباره انقلاب ایران و شخصیت حضرت امام خمینی(قدس الله نفسه الزکیة) مینگارد.
🔸به دیده انصاف بنگریم، نگرش و دیدگاه او که با متن انقلاب ایران مواجهه پیدا کرده و خود را از بند زاویه دید فرهنگ غربی رهانیده است، بسیار دقیقتر از تفسیر امثال طباطبائی از حقیقت و هویت ایرانی است که نمیتواند جریان خون اسلام را در رگهای ایرانیت مشاهده نماید.
✔️یکی از مباحثی که در زمینه #مطالعاتتاریخیتمدنی، مورد تأکید قرار میگیرد، موضوع نژادها است که از بستر مطالعات #انسانشناسی و #مردمشناسی برمیخیزد.
🔺اخیراً با سایت #اندیشکدهمطالعاتیهود آشنا شدم که مجموعه مقالاتی را که چکیدهای از کتاب #نادرستیفرضیههاینژادی آریا، سامی و ترک» نوشتهی پروفسور «شاپور رواسانی» است، انتشار میدهند. درباره صحت و سقم این مقالات نمیتوانم ابراز نظر کنم و فقط جهت آشنایی دوستانی که علاقمندند، آدرس مقالات را در اختیار عزیزان میگذارم.
#نادرستیفرضیههاینژادی
@monir_ol_din
🔅مجموعه مقالات از کتاب #نادرستیفرضیههاینژادی
1- فرضیههای نژادی در خدمت استعمار
http://jscenter.ir/jewish-and-corruption/racism/7076/
2- تکوین فرضیههای نژادی
http://jscenter.ir/jewish-and-corruption/racism/7089/
3- غیرعلمی بودن فرضیههای نژادی
http://jscenter.ir/jewish-and-corruption/racism/7309/
4- احیای فرضیههای نژادی در قرون اخیر
http://jscenter.ir/jewish-and-corruption/racism/7311/
5- نگاهی به نظریهپردازان فرضیههای نژادی
http://jscenter.ir/jewish-and-corruption/racism/7313/
6- زمینه فرهنگی فرضیههای نژادی
http://jscenter.ir/jewish-and-corruption/racism/7703/
7- دروغ بزرگ برتری نژاد آریایی
http://jscenter.ir/jewish-and-corruption/racism/7832/
8- ردیهای بر فرضیهی نژاد سامی
http://jscenter.ir/jewish-and-corruption/racism/7943/
9-ریشه های پان ترکیسم
https://rasekhoon.net/article/show/860219
👇👇👇
@monir_ol_din
🔸دانشنامهٔ ایرانیکا (به لاتین: Encyclopædia Iranica) یک پروژهٔ گروهیِ بینالمللی و بزرگترین و جامعترینِ پروژهٔ #ایرانشناختی است که در دانشگاه کلمبیا در نیویورک، ایالات متحدهٔ آمریکا، در حال انتشار است. از ابتدای فعالیت این دانشنامه #یارشاطر سردبیر این دانشنامه بود ولی از ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی، #التوندانیل به سردبیری این دانشنامه منصوب شدهاست.
🔸حامیان مالی این دانشنامه #دانشگاهکلمبیا و #موقوفهملیعلومانسانی هستند. این دو بنیاد پس از ده سال تأمین این پروژه، ادامهٔ کمک مالی را منوط به کمک مالی از داخل ایران کردند.
@monir_ol_din
🔸می گویند، احسان یارشاطر فردی #بهایی بود. و اساس دایرة المعارف ایرانیکا را در دوران پهلوی بنا نهاد و با وقوع انقلاب اسلامی ایران به آمریکا رفت و در آنجا با حمایت دانشگاه کلمبیا ادامه فعالیت داد.
https://www.mashreghnews.ir/news/890478
🔸فارغ از زاویه دید سیاسی به این موضوع، با اشاره به این دانشنامه میخواهم نکتهای را عرض کنم و آن اینکه؛
🔅 اگر ما برای ایران #تاریخنویسی نکنیم و درباره ایران #تأمل نورزیم، هستند کسانی که با ایران #بیگانهاند و به پشتوانه منابع مالی مدرنیته غربی، بخواهند ایران را آنگونه بنویسند که میخواهند.
@monir_ol_din
اندیشه انقلاب اسلامی
🔸می گویند، احسان یارشاطر فردی #بهایی بود. و اساس دایرة المعارف ایرانیکا را در دوران پهلوی بنا نهاد و
💥دوست و برادر گرامیام آقای #دکترقائمینیک لطف کردند و تذکر #حکیمانه حضرت آقا را پیرامون #ضرورتثبتوقایع برای حقیر ارسال کردند که در اختیار دوستان میگذارم؛
👇👇👇
سلام علیکم
✨در ارتباط با این پست درست و به جایی که گذاشتید، این بیانات رهبری به نظرم مفید میرسید:
✨اگر چنانچه شما امروز به جمعآوری و افزودن بر سرمایهی خاطرات جنگ رو نیاورید، دشمن میدان را از شما خواهد گرفت؛ این یک خطر است؛ من دارم به شما میگویم. جنگ را شما روایت کنید که خودتان در جنگ بودهاید؛ اگر شما جنگ را روایت نکردید، دشمن شما جنگ را روایت خواهد کرد آنطور که دلش میخواهد.
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=40587
هگل در تاریخ فلسفهاش، به تاثیر از ولتر، میگوید که تمدنها در شرق بودند، اما به واسطۀ شکستی که پرشیا از یونان خورد، تمدن از شرق به غرب منتقل شد و شرقیها از آن زمان، عقب افتاده شدند. این تمدن یونانی دوباره در دورۀ مدرن سربرآورد و اوجش ژرمن-مسیحیها است.
#تاریخمانرابنویسیم.
@monir_ol_din
#یادداشتوارده
🔺استاد بزرگوار جناب #دکترکوچکی که بنده را رهین منت خویش میسازند، #نقدیراهبردی به دیدگاه ایرانشهری نگاشتهاند که جهت استفاده در اختیار عزیزان میگذارم؛
👇👇👇
📝 امیردریادار دکتر سجاد کوچکی
🔺 نقد نگرش دکتر طباطبائی به تاریخ، زمان حاضر و آینده ایران درقالب هویت ایرانی وایرانشهری.
1⃣ تحلیل راهبردی تاریخ ایران و اسلام به ویژه تحلیل چهاردهه گذشته انقلاباسلامی باوجود همه تهدیدات و تحریمهای شکنندهی دستگاه استکبار علیه اسلامِناب( نه اسلام خشن داعش یااسلام منفعل ترکیه و...)که بیوفقه اعمال میکند و همچنان ادامه دارد، قطعاً به #الگو یا #مدلراهبردی برای تبیین هویت ایرانی نیازمند است. اگر مدل و شاخصههای دقیق و کافی برای ابعاد، مؤلفهها و شاخصههای ایران و اسلام و تاثیرگذاری این دو دسته عوامل را درتاریخ نداشته باشیم، طبیعتا ً با تحلیلهای متشتت، گاه متناقض و نادرست گرفتار میشویم. ما در تحلیل تاریخ و تبیین زمان حاضر که "" دواستراتژی کلان غرب به رهبری آمریکا و جهان اسلام به رهبری ایران دربرابر هم قرار گرفتهاند "" به یک مدل یا الگوی شامل نیازمندیم و همچنین برای پیشبینی آینده، و توجه جدی به تولید قدرت، هدایت بحرانهای مترتب و پیچیده قدرت حریف نیاز شدیدی به مدل داریم .
2⃣ الگوی راهبردی موردنظر چه نوع الگوئی است؟؟ الگوئی که قادر باشد ابعاد، مولفهها و شاخصهای اسلام و ایران را معماری کند، یعنی روند کلان( مگاترند) ابعاد، مولفهها و سهم تاثیر هر کدام را دربستر تاریخ در اختیارمان قرار دهد. در واقع باید از طریق الگو و شاخصهها، میزان تاثیرگذاری اسلام بر هویت ایرانی و تاثیرپذیری اسلام از مولفههای برجسته ایران مشخص گردیده، تا بتوان قضاوت معقول و مقبولی کرد. چراکه الگو و شاخصهها میتوانند به مثابه معیار و سنجهای برای سنجش صحت تحلیل متقابل ایران و اسلام تعیین کننده باشند. حال، به چه میزانی اسلام، ایران و ایرانیان را متحول و واقعبین کرده و چقدر اسلام از مولفههای ارزشی و پسندیده ایران متاًثر شده است، باز به کمک《 الگو 》به تحلیل و تبیین میدانی نیاز داریم. فقدان الگو و شاخصههای مناسب و متقن باعث میشود، همه ابعاد، مولفهها را منتزع از هم و غیرمرتبط بدانیم یا همه مولفهها را یکسان بپنداریم. به عنوان یک نمونه زنده و به عنوان یک فرمانده جنگ در هشت سال دفاع مقدس، سبک جنگیدن ایرانیان همه دنیا را متحیر کرده است و این سبک، استراتژی و #دکترینایرانیان به اعتراف اکثر فلاسفه، صاحبنظران و تحلیلگران غربی همانند ""آنتونی کردزمن " ،کنت والتز موسسه های راهبردی همچون :بروگینگز، رند ،کارنگی ،هریتیچ وغیره《دفاع ایرانیان در جنگ تحمیلی ۸ساله دنیا علیه جمهوری اسلامی ایران》یک #دفاعِدینی بوده است و تاثیرگذاری آموزههای دینی در جنگ تحمیلی واقعاً اغماضناپذیر است و البته این تاثیر و تاثر را با الگو و شاخصهها میتوان دید. موکداً عرض میکنم بدون الگو و شاخصه، امکان ارزیابی و داوری وجود ندارد و بیمدلی و الگو موجب تضعیف تحلیل گذشته و تبیین زمان حاضر میشود.
3⃣ درنتیجه بدون الگوی راهبردی :
۱- نمیتوان تحلیل درستی از ترکیب هویت اسلامی- ایرانی درسنوات گذشته و چهاردهه انقلابِاسلامی ارائه داد.
۲- باز بدون الگو و شاخصه نمیتوانیم تبیین درستی از وضعیت موجود که دو استراتژی قدرت ایران( محورمقاومت) و آمریکا بطور جد در منطقه غرب آسیا در برابر هم به صف کشیدهاند، معرفی نمود.
۳- به پیروی از آنچه در بالا یاد آورشدم، بدون مدل یا الگو، پیش بینی، هدایت و کنترل استراتژیک محیط راهبردی انقلاب اسلامی ایران، قطعاً ابتر و ناقص است.
@monir_ol_din
#پروندهعلمی_5
#ایرانِآینده_6
#نقدایرانشهری_3
🔺طباطبائی، فیلسوف سیاسی ناکام
🔸شاید این بیانی که خواهم داشت، به مذاق برخی از اعزه خوش نیاید اما چه کنم که در باب شخصیتی چون طباطبائی و ایده او، ناچار از ابراز حالت روحی خود در مواجهه با کتب و متون او هستم. هرچقدر که از کتب طباطبایی خواندم او را فیلسوفی یافتم #شکستخورده در پروژه علمی که برپا کرده است. توضیح مطلب اینکه؛
1⃣ او مینویسد: «در کاربرد همه مفاهیمی که از نظام اندیشه اروپایی گرفتهام، با توجه به سرشت مواد تاریخ ایران، به گونهای تصرف کردهام تا هم خللی در استقلال مواد تاریخ ایران وارد نکرده باشم و هم مقلد همه کسانی که مفهومی را از آنان گرفتهام نباشم» آیا او در تحقق این ادعا #موفق بوده است؟ به نظر می رسد که خیر. زیرا برای اینکه، به غایت پروژه علمی دست یابی، کافی نیست که، مفاهیم مورد استفاده خود را در موضوع تحقیقات را مورد تصرف قرار دهی و مقلد نباشی، بلکه ضرورت اساسی است که، موضوع پیشروی خود یا همان #مشکلِایران را کامل و همه جانبه ببینی. علاوه اینکه، چارچوب دنیای جدید چنان بر ذهن او مستولی شده که، #صفویه را با معیار دوران جدید #فاقددولت میخواند. و این یعنی #اسارت در همان نظام اندیشه.
2⃣ آیا طباطبائی در درک و دریافت عمیق ایران موفق بوده است؟ به نظر میرسد خیر. زیرا به تصریح خودش مقصود او از ایران زمین «ایران بزرگ فرهنگی» است. آیا او تمام #ایرانِبزرگفرهنگی را کاویده و موضوع تأمل خویش قرار داده است؟ به نظر میرسد خیر. زیرا او خود تصریح میکند که: «سرچشمه اصلی تحلیلهای من، به رغم ظاهر اروپایی آن، دریافتی بسیار شخصی از نظامهای اندیشیدن ایرانی، در معنای عام اندیشیدن است که همه وجوه تاریخ و فرهنگ ایران، به ویژه شعر و همه ادب فارسی را شامل میشود.» و عمل او هم در کتاب نشان از دلبستگی او به متون تاریخی و ادبی دارد، آیا کسی که محیط تأملات خود را محدود به متون تاریخی و ادبی کند، و از دریچه شعر و ادب فارسی به ایران بنگرد #همهایران را دیده است؟ در مطالعات او، بخش اعظمی از جامعه ایران، #غایبند و مهمترین بخش جامعه که در درون مطالعات او جای ندارند، #عموم جامعه یا فرهنگ عمومی است.
3⃣ شاید گفته شود که، زبان و ادب پارسی انعکاس فرهنگ جامعه است، از این نکته استفاده کرده و اشکال دیگری را طرح میکنم. روشن است که، #زبان انعکاس و بازنمود #روابطاجتماعی است. زبان و ادب فارسی در بسیاری از آثار حامل چه فرهنگی است؟ آیا غیر از این است که، ادبای پارسی در بستر فرهنگ اسلامی سخن گفتهاند و آن فرهنگ نهادینه شده در درون و جانشان را در قالب نظم و نثر عیان ساختهاند؟ اگر این سخن درست باشد، #فرهنگِاسلامی در کدام بخش از تحقیقات و مطالعات ایران بزرگ فرهنگی او جای دارد؟ نمیتوان گفت که، طباطبائی خبری از اسلام در ایران ندارد اما میتوان گفت که او #نمیخواهد اسلام را در #ایران ببیند.
↩طباطبائی پرمدعاست که، میخواهد بار سنگینی در تحقیقات ایرانشناختی بردارد، اما به دلیل نقص اساسی که در ملاحظه ایران #همانگونه که بود و است، دارد، پروژه او شکست خورده است و فلسفیدنش ناکام. ایرانشناسی او برای طبقات بالای مرفه جامعه که سودای #آریاییبودن را دارند خوشگوار است نه برای عموم مردمی که در طول قرنها اسلام را در باطن خویش تسلم کردند و ترکیب زیبای #ایرانِاسلامی را آفریدند. او فیلسوف ایران نیست، فیلسوف کاخها و پاسارگادها و اعیان و اشراف است و همین نکته سبب میشود که، دولتی اشرافی او را همسخن با خود ببیند و برای او جایزه فارابی را تخصیص دهد و وزیر اشرافیاش را پادوی تبلیغات ایرانشهری او گرداند.
#فیلسوفسیاسیاشرافیت
@monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥فهم این آقای بازیگر #سیدشهابحسینی از اسلامی که در رگهای ایران جاریست، بسیار عمیقتر از فهم فیلسوفِناکامِایرانشهری #سیدجوادطباطبائی است.
#حتماببینید.
@monir_ol_din
🔸بجد و قاطعانه میتوان گفت؛ تنها کسی که در #دورانمعاصر، پاسبان حریم #هویتِملیایرانی است، فقیه حاکم کشور ایران حضرت آیةالله خامنهای(مدظله العالی) است.
🔸مفهوم «استقلال» یکی از ارکان اندیشه سیاسی مقام معظم رهبری است. ایشان جمله بسیار حکیمانهای دارند که نیاز به تأملات و تعمقات فراوانی دارد:
«استقلال یعنی، آزادی در مقیاس یک ملت»
🔸پیرامون این جمله حکیمانه، مباحثی خواهم داشت، اگر عزیزان و دوستان فرهیخته نکاتی داشته باشند، مشتاقانه انعکاس میدهم.🌹
@monir_ol_din