eitaa logo
اندیشه انقلاب اسلامی
818 دنبال‌کننده
407 عکس
24 ویدیو
128 فایل
انتشار همه یادداشتهای مرتبط با #اندیشه_انقلاب_اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺طباطبائی، فیلسوف سیاسی ناکام 🔸شاید این بیانی که خواهم داشت، به مذاق برخی از اعزه خوش نیاید اما چه کنم که در باب شخصیتی چون طباطبائی و ایده او، ناچار از ابراز حالت روحی خود در مواجهه با کتب و متون او هستم. هرچقدر که از کتب طباطبایی خواندم او را فیلسوفی یافتم در پروژه علمی که برپا کرده است. توضیح مطلب اینکه؛ 1⃣ او می‌نویسد: «در کاربرد همه مفاهیمی که از نظام اندیشه اروپایی گرفته‌ام، با توجه به سرشت مواد تاریخ ایران، به گونه‌ای تصرف کرده‌ام تا هم خللی در استقلال مواد تاریخ ایران وارد نکرده باشم و هم مقلد همه کسانی که مفهومی را از آنان گرفته‌ام نباشم» آیا او در تحقق این ادعا بوده است؟ به نظر می رسد که خیر. زیرا برای اینکه، به غایت پروژه علمی دست یابی، کافی نیست که، مفاهیم مورد استفاده خود را در موضوع تحقیقات را مورد تصرف قرار دهی و مقلد نباشی، بلکه ضرورت اساسی است که، موضوع پیش‌روی خود یا همان را کامل و همه جانبه ببینی. علاوه اینکه، چارچوب دنیای جدید چنان بر ذهن او مستولی شده که، را با معیار دوران جدید می‌خواند. و این یعنی در همان نظام اندیشه. 2⃣ آیا طباطبائی در درک و دریافت عمیق ایران موفق بوده است؟ به نظر می‌رسد خیر. زیرا به تصریح خودش مقصود او از ایران زمین «ایران بزرگ فرهنگی» است. آیا او تمام را کاویده و موضوع تأمل خویش قرار داده است؟ به نظر می‌رسد خیر. زیرا او خود تصریح می‌کند که: «سرچشمه اصلی تحلیل‌های من، به رغم ظاهر اروپایی آن، دریافتی بسیار شخصی از نظام‌های اندیشیدن ایرانی، در معنای عام اندیشیدن است که همه وجوه تاریخ و فرهنگ ایران، به ویژه شعر و همه ادب فارسی را شامل می‌شود.» و عمل او هم در کتاب نشان از دلبستگی او به متون تاریخی و ادبی دارد، آیا کسی که محیط تأملات خود را محدود به متون تاریخی و ادبی کند، و از دریچه شعر و ادب فارسی به ایران بنگرد را دیده است؟ در مطالعات او، بخش اعظمی از جامعه ایران، و مهمترین بخش جامعه که در درون مطالعات او جای ندارند، جامعه یا فرهنگ عمومی است. 3⃣ شاید گفته شود که، زبان و ادب پارسی انعکاس فرهنگ جامعه است، از این نکته استفاده کرده و اشکال دیگری را طرح می‌کنم. روشن است که، انعکاس و بازنمود است. زبان و ادب فارسی در بسیاری از آثار حامل چه فرهنگی است؟ آیا غیر از این است که، ادبای پارسی در بستر فرهنگ اسلامی سخن گفته‌اند و آن فرهنگ نهادینه شده در درون و جانشان را در قالب نظم و نثر عیان ساخته‌اند؟ اگر این سخن درست باشد، در کدام بخش از تحقیقات و مطالعات ایران بزرگ فرهنگی او جای دارد؟ نمی‌توان گفت که، طباطبائی خبری از اسلام در ایران ندارد اما می‌توان گفت که او اسلام را در ببیند. ↩طباطبائی پرمدعاست که، می‌خواهد بار سنگینی در تحقیقات ایران‌شناختی بردارد، اما به دلیل نقص اساسی که در ملاحظه ایران که بود و است، دارد، پروژه او شکست خورده است و فلسفیدنش ناکام. ایران‌شناسی او برای طبقات بالای مرفه جامعه که سودای را دارند خوشگوار است نه برای عموم مردمی که در طول قرنها اسلام را در باطن خویش تسلم کردند و ترکیب زیبای را آفریدند. او فیلسوف ایران نیست، فیلسوف کاخ‌ها و پاسارگادها و اعیان و اشراف است و همین نکته سبب می‌شود که، دولتی اشرافی او را همسخن با خود ببیند و برای او جایزه فارابی را تخصیص دهد و وزیر اشرافی‌اش را پادوی تبلیغات ایرانشهری او گرداند. @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥فهم این آقای بازیگر از اسلامی که در رگ‌های ایران جاریست، بسیار عمیق‌تر از فهم فیلسوفِ‌ناکامِ‌ایران‌شهری است‌. . @monir_ol_din
🔸بجد و قاطعانه می‌توان گفت؛ تنها کسی که در ، پاسبان حریم است، فقیه حاکم کشور ایران حضرت آیةالله خامنه‌ای(مدظله العالی) است. 🔸مفهوم «استقلال» یکی از ارکان اندیشه سیاسی مقام معظم رهبری است. ایشان جمله بسیار حکیمانه‌ای دارند که نیاز به تأملات و تعمقات فراوانی دارد: «استقلال یعنی، آزادی در مقیاس یک ملت» 🔸پیرامون این جمله حکیمانه، مباحثی خواهم داشت، اگر عزیزان و دوستان فرهیخته نکاتی داشته باشند، مشتاقانه انعکاس می‌دهم.🌹 @monir_ol_din
🔅 بیانات در مراسم بیست‌ و ششمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله) ۱۳۹۴/۰۳/۱۴ 🔸امام خامنه‌ای(مدظله العالی): . @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🔆الله‌اکبر ملتِ‌ایران، لحن و نوایِ خاصی دارد.... 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @monir_ol_din
بسم الله الرحمن الرحیم 🔅فرارسیدن یوم الله 22 بهمن، سالروز پیروزی جبهه حق علیه طاغوت و استکبار را خدمت شما عزیزان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. 🔺مدتها بود که به به کانال فکر می‌کردم. تا اینکه، در پرونده عواملی سبب گشت تا جازم بر تغییر نام باشم. 🔺نام و عنوانی را برای کانال برگزینم که، حکایت‌گر دغدغه فلسفی بنده باشد و بتواند در درون خود را حفظ نماید. 🔺 فلسفه‌چگونگی‌اسلامی، مکانیزمی است برای در مقیاس اجتماع، یعنی ، یعنی بسط یافتن حکمت برای شرح مسائل جامعه. 🔺دریافت این فلسفه عمیق را مرهون قم هستم، اما این مطلب روشن است که، پرورش آن در موضوعات متعدد اجتماعی مربوط به خود بنده است و این کانال هیچ به سازمان فرهنگستان ندارد. 🔺فلذا این روز عزیز را بهترین روز و ساعات برای چنین تغییری یافتم و با اجازه از همه عزیزان و دوستان همراه، نام کانال را به تغییر می‌دهم و براساس همین مبنای فکری است که، تدریس، تدوین، تبیین مسائل و موضوعات فلسفی را ادامه می‌دهم. @monir_ol_din
🔅 حضرت آیت‌الله‌العظمی‌خامنه‌ای (مدظله العالی): 🔸 استقلال ملّی به معنی آزادی ملّت و حکومت از تحمیل و زورگویی قدرتهای سلطه‌گر جهان است. و آزادی اجتماعی به‌معنای حقّ تصمیم‌گیری و عمل کردن و اندیشیدن برای همه‌ی افراد جامعه است؛ و این هر دو از جمله‌ی ارزشهای اسلامی‌اند و این هر دو عطیّه‌ی الهی به انسانها‌یند و هیچ کدام تفضّل حکومتها به مردم نیستند. حکومتها موظّف به تأمین این دو اند. 🔸 منزلت و را کسانی بیشتر میدانند که برای آن جنگیده‌اند. ملّت ایران با جهاد چهل‌ساله‌ی خود از جمله‌ی آنها است. استقلال و آزادی کنونی ایران اسلامی، دستاورد، بلکه خون‌آوردِ صدها هزار انسان والا و شجاع و فداکار است؛ غالباً جوان، ولی همه در رتبه‌های رفیع انسانیّت. این ثمر شجره‌ی طیّبه‌ی انقلاب را با تأویل و توجیه‌های ساده‌لوحانه و بعضاً مغرضانه، نمیتوان در خطر قرار داد. همه -مخصوصاً دولت جمهوری اسلامی‌- موظّف به حراست از آن با همه‌ی وجودند. بدیهی است که «استقلال» نباید به معنی زندانی کردن سیاست و اقتصاد کشور در میان مرزهای خود، و «آزادی» نباید در تقابل با اخلاق و قانون و ارزشهای الهی و حقوق عمومی تعریف شود. 🔺بیانیه گام دوم. . @monir_ol_din
🔺آزادی چیست؟ 🔸یکی از حقایقی که در تمام جوامع بشری، ظهور و بروز داشته است، حقیقت است. هر سیاستمدار و هر حزبی که قصد پیشبرد اهداف خود را داشته، از این حقیقت استفاده کرده، هر متفکری داعیه شرح و بسط آن را دارد، هر مصلح و اصلاح‌گری خواهان توجه به آن از سوی ارباب قدرت است. به راستی آزادی چیست؟ 🔸این واژه هاله‌ای از تقدس به دور خود دارد به گونه‌ای که، هر کسی که با آزادی مخالفت بورزد در اولین وهله، در اذهان عمومی جامعه محکوم است. اما به راستی این تقدس از کجا آمده است که نمی‌توان با آن مخالفت ورزید؟ 🔸آزادی یعنی رهاگشتن، رهاگشتن چه کسی از چه چیزی؟ یا چه کسی از چه کسی؟ مقصود از چیست؟ اینکه کسی بگوید، آزاد نیستم، به معنای دربندبودن است؟ دربند بودن یا اسارت یعنی چه؟ 🔸آزاد کیست؟ فرد آزاد چه خصوصیاتی دارد؟ اسیر و دربند کیست؟ چه ویژگی‌هایی دارد؟ اگر بگوییم ، مقصود چیست؟ مردم آن جامعه از چه چیزی رها می‌شوند و آزاد می‌گردند؟ دربند چه بودند که دیگر نیستند و آزادند؟ 🔸آیا آزادی از میان مردم و در بستر روابط اجتماعی به دست می‌آید یا از جایی دیگر به انسان‌ها اعطاء می‌شود؟ اگر کسی در جستجوی آزادی باشد، آن را چگونه باید به دست آورد؟ ....... @monir_ol_din
✔"عزت‌‏الله‌‌فولادوند"، بیش از ۴۰ کتاب را به فارسی برگردانده است که در یک دوره‏‌بندی می‏‌توان از سه دوره سه‏‌گانه ترجمه‏‌های او به عنوان اثرگذارترین ترجمه‏‌ها نام برد. سه‏‌گانه نخست در دسته فلسفه سیاسی قرار می‌گیرد و کتاب ‌های «گریز از آزادی» از اریک فروم، «جامعه باز و دشمنان آن» از کارل پوپر و«آزادی و قدرت و قانون» از فرانتس نویمان و "در سنگر آزادی" از فون هایک در آن دسته قرار می‌‏گیرند. 🔸یک سؤال؛ عزت الله فولادوند جویای کدام آزادی بود و چه دریافتی از آزادی داشت، که آن را در یافته بود و خود را وقف ساخته بود؟ @monir_ol_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا