eitaa logo
♡منجی♡
112 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1 فایل
تبلیغ نداریم😎 تحقیق واخبار مربوط به ظهور منجی❤️ حوادث و علائم ظهور منجی طبق روایات ائمه🌹 اتفاقات مربوط به منطقه 🧐 ارتباط با ادمین @ejaz14
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 به مناسبت نیمه شعبان/ منجی گرایی در «شیعه و تمدن غرب»، تفاوت ها و شباهت ها ✍ مصطفی امیری ▪️سوال بسیار مهم این است: منجی گرایی در شیعه منطقی تر است یا در مسیحیت؟ 🔻اشاره ▪️منجی‌گرایی مفهومی جهانی است که در ادیان و فرهنگ‌های مختلف به شکل‌های گوناگون بروز کرده است ▪️سعی داریم به مقایسه‌ منجی‌گرایی در غرب با تأکید بر مسیحیت و فلسفه‌های مدرن با منجی‌گرایی در شیعه‌ دوازده‌امامی بپردازیم. ▪️این مقایسه به ما کمک می‌کند تا شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو دیدگاه را بهتر درک کنیم. 🔻منجی‌گرایی در غرب و ریشه‌های مذهبی ▪️در مسیحیت، عیسی مسیح به عنوان منجی بشریت شناخته می‌شود که قرار است در آینده بازگردد (Second Coming) و جهان را از شر نجات دهد. ▪️این باور یکی از پایه‌های اصلی الهیات مسیحی است و بر فرهنگ و تفکر تمدن غرب تأثیر عمیقی گذاشته است. ▪️در فلسفه‌های مدرن، ایده‌هایی مانند پیشرفت بشر و رسیدن به یک جامعه‌ آرمانی (Utopia) تا حدی از منجی‌گرایی الهام گرفته‌اند. فیلسوفانی مانند هگل و مارکس به ایده‌ی پایان تاریخ و ظهور یک جامعه‌ی عادلانه باور داشتند. 🔻منجی‌گرایی در شیعه‌ دوازده‌ امامی ▪️در شیعه‌ی دوازده‌ امامی، باور به امام زمان (مهدی موعود) به عنوان منجی آخرالزمان یکی از اصول اساسی اعتقادی است. ▪️امام زمان(عج) آخرین امام از امامان دوازده‌گانه است که در غیبت به سر می‌برد و در آینده ظهور خواهد کرد تا جهان را از ظلم و ستم پاک کند. ▪️امام زمان به عنوان یک رهبر الهی، عدالت‌گستر و مصلح جهانی شناخته می‌شود. ظهور او همراه با تحولات عظیم در جهان و استقرار عدالت کامل خواهد بود. ▪️شیعیان موظفند در دوران غیبت، در انتظار ظهور امام زمان باشند و با آمادگی روحی و عملی برای تحقق عدالت جهانی تلاش کنند. مفهوم "انتظار فرج" به معنای امیدواری و تلاش برای ایجاد شرایط مناسب برای ظهور است. 🔻مقایسه‌ تطبیقی منجی گرایی در شیعه و غرب ▪️امید به نجات: در هر دو دیدگاه، امید به ظهور یک منجی که جهان را از شر نجات می‌دهد، وجود دارد. ▪️عدالت‌گستری: هم در مسیحیت و هم در شیعه، منجی به عنوان عدالت‌گستر و برقرارکننده‌ی صلح جهانی شناخته می‌شود. ▪️بعد فراملی: منجی در هر دو دیدگاه محدود به یک منطقه یا قوم خاص نیست، بلکه برای تمام بشریت ظهور می‌کند. 🔻تفاوت‌ها ▪️هویت منجی: در مسیحیت، منجی عیسی مسیح است، در حالی که در شیعه، منجی امام زمان (مهدی موعود) است. ▪️زمان ظهور: در مسیحیت، زمان بازگشت مسیح نامشخص است، اما در شیعه، نشانه‌هایی برای ظهور امام زمان بیان شده است. ▪️نقش انسان‌ها: در شیعه، تأکید زیادی بر نقش انسان‌ها در آماده‌سازی شرایط ظهور وجود دارد، در حالی که در مسیحیت، این موضوع کمتر مورد توجه است. 🔻جمع‌بندی ▪️منجی‌گرایی در غرب و شیعه‌ دوازده‌ امامی هر دو بازتابی از آرزوی بشر برای نجات و عدالت هستند. با این حال، تفاوت‌های مهمی در هویت منجی، زمان ظهور و نقش انسان‌ها در این دو دیدگاه وجود دارد. ▪️درک این شباهت‌ها و تفاوت‌ها به ما کمک می‌کند تا بهتر با مفاهیم منجی‌گرایی آشنا شویم و بدانیم کدام دین و آیین انتظار پویا دارد و با فطرت بشری سازگارتر است. 🔻منطقی‌تر بودن منجی‌گرایی در شیعه‌ دوازده‌امامی ▪️مسئولیت‌پذیری انسان‌ها: در شیعه، تأکید بر "انتظار فعال" به این معنیه که انسان‌ها باید برای ایجاد شرایط ظهور تلاش کنند. این نگرش منطقی‌تره، چون به جای منتظر ماندن برای یک نجات‌دهنده‌ی خارجی، انسان‌ها رو به اقدام و مسئولیت‌پذیری تشویق می‌کند. ▪️شفافیت و جزئیات: در شیعه، هویت منجی و ویژگی‌های اون به طور دقیق توصیف شده‌اند، در حالی که در غرب (به‌ویژه در مسیحیت)، زمان و چگونگی ظهور منجی مبهمه. این شفافیت باعث می‌شه باور به منجی در شیعه منطقی‌تر به نظر برسد. ▪️سازگاری با فطرت بشر: تأکید شیعه بر عدالت‌گستری و رفع ظلم با آرزوی فطری بشر برای زندگی در یک جامعه‌ی عادلانه هم‌خوانی دارد. 🔻هانری کربن فرانسوی و تشیع امامی ▪️به همین خاطر هانری کربن فیلسوف و مستشرق فرانسوی، درباره‌ی منجی گرایی شیعی جمله مشهوری دارد: «تشیع دوازده امامی، تنها مکتبی است که امید به آینده‌ای روشن را در دل‌های پیروانش زنده نگه می‌دارد و آن‌ها را به سوی تلاش و حرکت برای تحقق عدالت جهانی فرا می‌خواند». ▪️هانری کربن همچنین می‌گوید: «شیعه تنها مکتبی است که توانسته است اتصال و پبوند خود را با عالم ملکوت و وحی الهی حفظ کند و این ارتباط را در طول تاریخ زنده نگه دارد». ▪️زیرا تنها مکتبی در جهان است که معتقد به منجی حی و حاضر است. مشخصه ای که هیچ آیین و مذهب دیگر در جهان، چنین ویژگی ندارد. @monji265
‍ ‍ 🔆 ، علائــم حتمی ظهور          🔰بخـش چهـارم 🔰 ✳️این ندا توسط  بلند می‌شود و همۀ انسان‌ها با گویش‌های مختلف آن را می‌فهمند و همه به صورت یکنواخت آن را می‌شنوند. ✳️دربارۀ گسترۀ آن در روایاتی از امام باقرنقل شده است:  «يُنَادِي مُنَادٍ مِنَ السَّمَاءِ بِاسْمِ الْقَائِمِ فَيَسْمَعُ مَنْ بِالْمَشْرِقِ وَ مَنْ بِالْمَغْرِب‏»[۳۹][۴۰]. ✳️با توجه به این روایات و نیز رسالت فراگیرحضرت مهدی برای همۀ مردم، به راحتی می‌توان مخاطبان این ندای آسمانی را دانست و چنانچه به دیگر جانداران نیز اشاره شده، بدان جهت است که آنها نیز از این ظهور به طور تکوینی آگاه شده و از ظهور حجت الهی و رفع ستم بر انسان‌ها، شادمان می‌شوند[۴۱]. ✳️از عمومی بودن ندای آسمانی، می‌توان فهمید که هر کس به زبان خود آن را شنیده و می‌فهمد. در بعضی از روایات تصریح شده که هر کس به زبان خود آن را می‌شنود. در این باره زراره از امام صادق روایت می‌کند که:  «يُنَادِي مُنَادٍ بِاسْمِ الْقَائِمِ قُلْتُ: خَاصٌّ أَوْ عَامٌّ قَالَ: عَامٌّ يَسْمَعُ كُلُّ قَوْمٍ بِلِسَانِهِمْ قُلْتُ: فَمَنْ يُخَالِفُ الْقَائِمَ  وَ قَدْ نُودِيَ بِاسْمِهِ قَالَ: لا يَدَعُهُمْ إِبْلِيسُ حَتَّى يُنَادِيَ فِي آخِرِ اللَّيْلِ وَ يُشَكِّكَ النَّاس‏»[۴۲][۴۳]. ✳️بیشتر روایات، آسمان را به عنوان محل ندای آسمانی معرفی کرده‌اند. محمد بن علی حلبیاز امام صادق نقل می‌کند:  «... وَ النِّدَاءُ مِنَ الْمَحْتُومِ وَ خُرُوجُ الْقَائِمِ مِنَ الْمَحْتُومِ قُلْتُ وَ كَيْفَ النِّدَاءُ قَالَ يُنَادِي مُنَادٍ مِنَ السَّمَاء ...»[۴۴]. ادامه دارد... 📚پی نوشت ها: ۳۹_ ندا دهنده‌ای از آسمان به نام قائم ندا می‌دهد که هر کس در شرق و غرب است، آن را می‌شنوند؛ الغیبة للنعمانی، ص۲۵۴. ۴۰_ درسنامه مهدویت: ج۳ ، ص ۱۲۰. ۴۱_ درسنامه مهدویت: ج۳ ، ص ۱۲۰. ۴۲_ ندا کننده‌ای قائم عج را به نام می‌خواند. گفتم: ندای خاص است یا ندای عامّ؟ فرمود: ندای عامّ است و هر ملّتی به زبان خود آن را می‌شنود. گفتم: پس چه کسی با او مخالفت می‌کند، در حالی که او را به نام می‌خوانند؟ فرمود: ابلیس آنان را رها نمی‌کند. و در آخر شب ندا می‌کند و مردم را به شک می‌اندازد!؛ کمال الدین و تمام النعمة، ج ۲، ص ۶۵۱. ۴۳_درسنامه مهدویت: ج۳ ، ص ۱۲۰. ۴۴_ ... ندای آسمانی نیز از علامات حتمی است و خروج حضرت قائم نیز حتمی است؛ عرض کردم؛ ندای آسمانی چگونه است؟ فرمود: یک منادی در اول روز از آسمان ندا کند...؛ الکافی، ج ۸، ص ۳۱۱. 🌹 @monji265
✨ امیرالمؤمنین امام علی (سلام الله علیه) فرمودند : برادر تو کسی است که هنگام سختی با جان و مال به تو یاری رساند . 📖 غرر الحکم و درر الکلم، حدیث420 @monji265
بسم الله الرحمن الرحیم 🌺اَللَّـهُ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْ‌ضِ 🌺مَن ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ 🌺وَسِعَ كُرْ‌سِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضَ وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ ﴿٢٥٥﴾ 🌺لَا إِكْرَ‌اهَ فِي الدِّينِ قَد تَّبَيَّنَ الرُّ‌شْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَن يَكْفُرْ‌ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِن بِاللَّـهِ 🌺فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْ‌وَةِ الْوُثْقَىٰ لَا انفِصَامَ لَهَا ۗ وَاللَّـهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ﴿٢٥٦﴾ 🌺 اللَّـهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِ‌جُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ‌ 🌺 وَالَّذِينَ كَفَرُ‌وا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِ‌جُونَهُم مِّنَ النُّورِ‌ إِلَى الظُّلُمَاتِ ۗ أُولَـٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ‌ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ﴿٢٥٧﴾   🌺الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم 🌺اللهم عجل لولیک الفرج 🤲🌺
بلندگوهای غربزده لبنانی با اتفاقات دیشب لبنان صدایشان بلند شده برای قطع ارتباط دولت لبنان با ایران چرا که ایران، مقاومت لبنان را مسلح کرده است! این‌ها خیلی خوب می‌دانند اگر مقاومت نبود الان ترامپ لبنان را می‌خرید و آن را بین ثروتمندان یهودی منهتن به عنوان "آپارتمان‌مبله" تقسیم می‌کرد! همان‌طور که پادشاه اردن در دیدار اخیرش با تیک عصبی به تمام دنیا فهماند که اختیار کشور و مردمش را ندارد! لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها 🔻 اگر حزب‌الله سرافراز و سید شهید عزیز نبود اینها الان توییت از کنیزی و زندگی با داعش می‌زدند و فرصت پرداختن به ایران را نداشتند. زود یادشون رفته.‌ @monji265
🔴 به مناسبت نیمه شعبان/ منجی گرایی در «شیعه و تمدن غرب»، تفاوت ها و شباهت ها ✍ مصطفی امیری ▪️سوال بسیار مهم این است: منجی گرایی در شیعه منطقی تر است یا در مسیحیت؟ 🔻اشاره ▪️منجی‌گرایی مفهومی جهانی است که در ادیان و فرهنگ‌های مختلف به شکل‌های گوناگون بروز کرده است ▪️سعی داریم به مقایسه‌ منجی‌گرایی در غرب با تأکید بر مسیحیت و فلسفه‌های مدرن با منجی‌گرایی در شیعه‌ دوازده‌امامی بپردازیم. ▪️این مقایسه به ما کمک می‌کند تا شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو دیدگاه را بهتر درک کنیم. 🔻منجی‌گرایی در غرب و ریشه‌های مذهبی ▪️در مسیحیت، عیسی مسیح به عنوان منجی بشریت شناخته می‌شود که قرار است در آینده بازگردد (Second Coming) و جهان را از شر نجات دهد. ▪️این باور یکی از پایه‌های اصلی الهیات مسیحی است و بر فرهنگ و تفکر تمدن غرب تأثیر عمیقی گذاشته است. ▪️در فلسفه‌های مدرن، ایده‌هایی مانند پیشرفت بشر و رسیدن به یک جامعه‌ آرمانی (Utopia) تا حدی از منجی‌گرایی الهام گرفته‌اند. فیلسوفانی مانند هگل و مارکس به ایده‌ی پایان تاریخ و ظهور یک جامعه‌ی عادلانه باور داشتند. 🔻منجی‌گرایی در شیعه‌ دوازده‌ امامی ▪️در شیعه‌ی دوازده‌ امامی، باور به امام زمان (مهدی موعود) به عنوان منجی آخرالزمان یکی از اصول اساسی اعتقادی است. ▪️امام زمان(عج) آخرین امام از امامان دوازده‌گانه است که در غیبت به سر می‌برد و در آینده ظهور خواهد کرد تا جهان را از ظلم و ستم پاک کند. ▪️امام زمان به عنوان یک رهبر الهی، عدالت‌گستر و مصلح جهانی شناخته می‌شود. ظهور او همراه با تحولات عظیم در جهان و استقرار عدالت کامل خواهد بود. ▪️شیعیان موظفند در دوران غیبت، در انتظار ظهور امام زمان باشند و با آمادگی روحی و عملی برای تحقق عدالت جهانی تلاش کنند. مفهوم "انتظار فرج" به معنای امیدواری و تلاش برای ایجاد شرایط مناسب برای ظهور است. 🔻مقایسه‌ تطبیقی منجی گرایی در شیعه و غرب ▪️امید به نجات: در هر دو دیدگاه، امید به ظهور یک منجی که جهان را از شر نجات می‌دهد، وجود دارد. ▪️عدالت‌گستری: هم در مسیحیت و هم در شیعه، منجی به عنوان عدالت‌گستر و برقرارکننده‌ی صلح جهانی شناخته می‌شود. ▪️بعد فراملی: منجی در هر دو دیدگاه محدود به یک منطقه یا قوم خاص نیست، بلکه برای تمام بشریت ظهور می‌کند. 🔻تفاوت‌ها ▪️هویت منجی: در مسیحیت، منجی عیسی مسیح است، در حالی که در شیعه، منجی امام زمان (مهدی موعود) است. ▪️زمان ظهور: در مسیحیت، زمان بازگشت مسیح نامشخص است، اما در شیعه، نشانه‌هایی برای ظهور امام زمان بیان شده است. ▪️نقش انسان‌ها: در شیعه، تأکید زیادی بر نقش انسان‌ها در آماده‌سازی شرایط ظهور وجود دارد، در حالی که در مسیحیت، این موضوع کمتر مورد توجه است. 🔻جمع‌بندی ▪️منجی‌گرایی در غرب و شیعه‌ دوازده‌ امامی هر دو بازتابی از آرزوی بشر برای نجات و عدالت هستند. با این حال، تفاوت‌های مهمی در هویت منجی، زمان ظهور و نقش انسان‌ها در این دو دیدگاه وجود دارد. ▪️درک این شباهت‌ها و تفاوت‌ها به ما کمک می‌کند تا بهتر با مفاهیم منجی‌گرایی آشنا شویم و بدانیم کدام دین و آیین انتظار پویا دارد و با فطرت بشری سازگارتر است. 🔻منطقی‌تر بودن منجی‌گرایی در شیعه‌ دوازده‌امامی ▪️مسئولیت‌پذیری انسان‌ها: در شیعه، تأکید بر "انتظار فعال" به این معنیه که انسان‌ها باید برای ایجاد شرایط ظهور تلاش کنند. این نگرش منطقی‌تره، چون به جای منتظر ماندن برای یک نجات‌دهنده‌ی خارجی، انسان‌ها رو به اقدام و مسئولیت‌پذیری تشویق می‌کند. ▪️شفافیت و جزئیات: در شیعه، هویت منجی و ویژگی‌های اون به طور دقیق توصیف شده‌اند، در حالی که در غرب (به‌ویژه در مسیحیت)، زمان و چگونگی ظهور منجی مبهمه. این شفافیت باعث می‌شه باور به منجی در شیعه منطقی‌تر به نظر برسد. ▪️سازگاری با فطرت بشر: تأکید شیعه بر عدالت‌گستری و رفع ظلم با آرزوی فطری بشر برای زندگی در یک جامعه‌ی عادلانه هم‌خوانی دارد. 🔻هانری کربن فرانسوی و تشیع امامی ▪️به همین خاطر هانری کربن فیلسوف و مستشرق فرانسوی، درباره‌ی منجی گرایی شیعی جمله مشهوری دارد: «تشیع دوازده امامی، تنها مکتبی است که امید به آینده‌ای روشن را در دل‌های پیروانش زنده نگه می‌دارد و آن‌ها را به سوی تلاش و حرکت برای تحقق عدالت جهانی فرا می‌خواند». ▪️هانری کربن همچنین می‌گوید: «شیعه تنها مکتبی است که توانسته است اتصال و پبوند خود را با عالم ملکوت و وحی الهی حفظ کند و این ارتباط را در طول تاریخ زنده نگه دارد». ▪️زیرا تنها مکتبی در جهان است که معتقد به منجی حی و حاضر است. مشخصه ای که هیچ آیین و مذهب دیگر در جهان، چنین ویژگی ندارد. @monji265
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆فردی که با ادعای داشتن اختلال روانی باعث ایجاد سد معبر و ترافیک شده بود، توسط یک فوق تخصص روانشناسی معالجه و رفع سد معبر و ترافیک شد.👌 اینجوری درمان میشن تو خارج @monji265
‍ ‍ 🔆 ، علائــم حتمی ظهور          🔰بخـش پنجـم 🔰 ✴️ یکی از بحث‌هایی که دربارۀ ندای آسمانی مطرح می‌شود، زمان آن است و از آنجا که روایات دربارۀ زمان ندای آسمانی به صورت گوناگون ذکر شده، بنابراین دیدگاه‌های متفاوتی پدید آمده است؛ این دیدگاه عبارت است از:[۴۵]. ▪️الف. از ظهور:  آنچه مشهور است اینکه صیحه آسمانی، در ماه مبارک اتفاق خواهد افتاد. نعمانی با ذکر سند از ابوبصیر و از امام باقر نقل کرده که فرمود:«...الصَّيْحَةُ لَا تَكُونُ إِلَّا فِي شَهْرِ رَمَضَانَ لِأَنَّ شَهْرَ رَمَضَانَ شَهْرُ اللَّهِ وَ الصَّيْحَةُ فِيهِ هِيَ صَيْحَةُ جَبْرَئِيلَ إِلَى هَذَا الْخَلْقِ ثُمَّ قَالَ: يُنَادِي مُنَادٍ مِنَ السَّمَاءِ بِاسْمِ الْقَائِمِ فَيَسْمَعُ مَنْ بِالْمَشْرِقِ وَ مَنْ بِالْمَغْرِب‏ ...»[۴۶][۴۷] همۀ کسانی که این روایت و مانند آن را نقل کرده‌اند، زمان آن را پیش از ظهور دانسته‌اند[۴۸]. ▪️ب. هنگام ظهور:  از بعضی از روایات استفاده می‌شود: ندای آسمانی هم زمان با ظهورحضرت مهدی رخ خواهد داد. ابو بصیر ازامام باقر نقل کرده که فرمود: «...فَلَا يَزَالُونَ بِتِلْكَ الْحَالِ حَتَّى يُنَادِيَ مُنَادٍ مِنَ السَّمَاءِ فَإِذَا نَادَى فَالنَّفِيرَ النَّفِيرَ فَوَ اللَّهِ لَكَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَيْهِ بَيْنَ الرُّكْنِ وَ الْمَقَامِ يُبَايِعُ النَّاسَ بِأَمْرٍ جَدِيدٍ وَ كِتَابٍ جَدِيدٍ وَ سُلْطَانٍ جَدِيدٍ مِنَ السَّمَاء...»[۴۹][۵۰]. صدوق از محمد بن مسلم از امام باقر نقل کرده است:  «...وَ جَاءَتْ صَيْحَةٌ مِنَ السَّمَاءِ بِأَنَّ الْحَقَّ فِيهِ وَ فِي شِيعَتِهِ فَعِنْدَ ذَلِكَ خُرُوجُ قَائِمِنَا ...»[۵۱][۵۲] ✴️در این روایات نوعی بین ندای آسمانی و خروج حضرت به چشم می‌آید. مفید نیز در روایتی این هم زمانی را در روایتی از پیامبر اکرم این گونه نقل کرده است:«إِذَا كَانَ عِنْدَ خُرُوجِ الْقَائِمِ يُنَادِي مُنَادٍ مِنَ السَّمَاءِ أَيُّهَا النَّاسُ قُطِعَ عَنْكُمْ مُدَّةُ الْجَبَّارِينَ وَ وُلِّيَ الْأَمْرَ خَيْرُ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ فَالْحَقُوا بِمَكَّة...»[۵۳][۵۴]. ▪️ج. پس از ظهور:  یکی از نویسندگان با متفاوت دانستن ظهور با قیام، زمان نداهای آسمانی را پس از ظهور و پیش از قیام دانسته، می‌نویسد: «نداهای آسمانی از بدو ظهور تا هنگام قیام، بسیار است، از جمله سه ندا است در ماه رجب و از بعضی روایات استفاده می‌شود که رجب پیش از قیام است»  [۵۵] مضمون بعضی از روایات نیز به نوعی مؤید این احتمال است؛ برای مثال ندا را پس از ظهور حضرت مهدی و برای هلاک ستمگران دانسته است. نعمانی در روایتی ازحسن بن محبوب نقل کرده که: امام رضا به من فرمود: «... يُنَادِي أَلَا إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ فُلَاناً عَلَى هَلَاكِ الظَّالِمِينَ فَعِنْدَ ذَلِكَ يَأْتِي الْمُؤْمِنِينَ الْفَرَجُ...»[۵۶][۵۷]. همچنین صدوق از امام رضا آورده است:«الرَّابِعُ مِنْ وُلْدِي ابْنُ سَيِّدَةِ الْإِمَاءِ ... وَ هُوَ الَّذِي يُنَادِي مُنَادٍ مِنَ السَّمَاءِ بِاسْمِهِ يَسْمَعُه‏ جَمِيعُ أَهْلِ الْأَرْضِ بِالدُّعَاءِ إِلَيْهِ يَقُولُ أَلَا إِنَّ حُجَّةَ اللَّهِ قَدْ ظَهَرَ عِنْدَ بَيْتِ اللَّهِ فَاتَّبِعُوه‏......»[۵۸][۵۹]. ✴️از آنجا که مضمون ندای آسمانی، نوعی بیان ظهور و حقانیت حضرت مهدی و نیز بیان تقابل بین جبهه کفر و ایمان است؛ بی تردید این رخداد پس از ظهور خواهد بود؛ چرا که هر آنچه گفته شده با پس از ظهور تناسب دارد تا پیش از ظهور[۶۰]. ادامه دارد... 📚پی نوشت ها ۴۵_ درسنامه مهدویت: ج۳ ، ص ۱۲۱. ۴۶_  الغیبه للنعمانی، ص ۲۵۴. ۴۷_ درسنامه مهدویت: ج۳ ، ص ۱۲۱. ۴۸_ درسنامه مهدویت: ج۳ ، ص ۱۲۱. ۴۹_ الغیبة للنعمانی، ص۲۶۳، ح ۲۲. ۵۰_ درسنامه مهدویت: ج۳ ، ص ۱۲۲. ۴۳تا۵۰ 51-کمال الدین و تمام النعمة، ج ۱، ص ۳۳۰، ح ۱۶. 52- درسنامه مهدویت: ج۳ ، ص ۱۲۲. 53-  الاختصاص، ص ۲۰۸. 54- درسنامه مهدویت: ج۳ ، ص ۱۲۲. 55- محمد جواد خراسانی، مهدی منتظر، ص ۲۹۷. 56-  الغیبة للنعمانی، ص ۱۸۰، ح ۲۸. 57- درسنامه مهدویت: ج۳ ، ص ۱۲۳. 58- کمال الدین و تمام النعمة، ج ۱، ص ۳۷۱، ح ۵. 59- درسنامه مهدویت: ج۳ ، ص ۱۲۳. 60- درسنامه مهدویت: ج۳ ، ص ۱۲۳. 🌹 @monji265