⭕️ اینجا میدان جنگ است؛ مراقب باش!
🔹 همه پژوهشگران حوزه رسانه، معتقدند که رسانه ها، بخصوص رسانه های دیداری و شنیداری، بر فکر، زندگی و رفتار مخاطبانشان اثر میگذارند؛ اما در اینکه هر کدام به خودی خود چقدر تاثیرگذارند، اختلاف نظر وجود دارد.
🔸 نظریه گلوله جادویی، زمانی مطرح شد که هیتلر توانست در جنگ جهانی اول به وسیله رادیو، اثری جادویی بر مخاطبان بگذارد. این نظریه جزء اولین نظریه هایی ست که به موضوع اثرگذاری رسانه های جمعی بر نوع نگاه و رفتار مخاطب پرداخته و بر این اصل استوار است که رسانه، اثری مستقیم، قوی و یکسان بر مخاطبان دارد و مخاطب در مقابل پیام آن خلع سلاح است و خواسته و ناخواسته آن را میپذیرد.
🔺 اما این دیدگاه در سال ١٩۵٠ میلادی به این خاطر که حاصل مشاهده محبوبیت مطبوعات و رسانههایی مانند فیلم و رادیو و نه حاصل کاوش های علمی بود، پس از مدتی توسط پژوهشگران کنار گذاشته شد.
📚 نظریه های رسانه، علیرضا #پورمسعود
#مهدویت_و_رسانه ٢٨
✅ منجی مدیا
🆔 @monjimedia_ir
🔸 ما در «صابروا و رابطوا» گیر کردهایم
میفرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا»(آلعمران/200) اول میفرماید: تک تک شما اهل صبر باشد(اصْبِرُوا) و بعد میفرماید: «صابِرُوا» یعنی با هم صبر کنید. ما در اینجا گیر کردهایم؛ یعنی با همدیگر نمیتوانیم. و بعد میفرماید: «رابِطُوا» یعنی همافزایی کنید. در اینجا هم گیر کردهایم. هر کدام از ما «تکی» برای خودمان بچههای خوبی هستیم، اما دستهجمعی نه! در حالی که حضرت میفرماید: عَلَى اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ؛ شیعیان ما باید با هم جمع شوند. ولی الان آیا اینها بلد هستند جمع شوند؟! نه، در اینجا ضعف وجود دارد. تازه وقتی جمع میشوند، بدیها و ضعفهایشان رو میآید.
👤 استاد علیرضا #پناهیان
#⃣ #عامل_اصلی_تاخیر_ظهور
✅ منجی مدیا
🆔 @monjimedia_ir
⭕️ شیخیه نقطه آغازین انحراف
🔹 در دوران غیبت صغری، یکی از فرقه های مهم انحرافی که باعث ایجاد جریان انحرافی شد، فرقه شیخیه بود. شیخیه، مکتبی است که در اوایل قرن سیزدهم براساس تفکرات شیخ احمد احسائی پایه گذاری شد.
🔸 شیخ احمد احسائی و شاگردان او درباره معاد جسمانی و معراج پیامبر و مقامات ائمه و نیز حیات امام زمان و چگونگی ارتباط با آن حضرت، نظرات خاصی دارند که با عقاید اسلامی تفاوت دارد.
✔️ وجود عالمی به نام هورقلیا، از جمله اعتقادات آنهاست. آنها باور دارند که امام زمان در عالم دیگری به نام هورقلیا (حد وسط بین عالم دنیا و عالم ملکوت و از جنس عالم مثال) زندگی میکند.
✔️ یکی دیگر از اعتقادات آنها، اعتقاد به رکن رابع است. اصول دین شیعه پنج اصل است (توحید، معاد، نبوت، عدل، امامت) در حالی که اصول دین شیخیه ۴ اصل است (توحید، معاد، نبوت، ایمان) ایمان، یعنی شناخت شیعه کامل، که در زمان غیبت واسطه فیض میان امام غایب و مردم است. او احکام را بی واسطه از امام میگیرد و به دیگران میدهد. به اعتقاد آنها، پیشوایان شیخیه یعنی احسائی و جانشینان او مصداق شیعه کامل و رکن رابع هستند.
📚 نگین آفرینش، ج ٢، ص ۱۷۹
#انحرافات_مهدویت ٢٨
✅ منجی مدیا
🆔 @monjimedia_ir
⭕️ مشروطه عبرت بود؛ نه عاقبت
🔹 «آدم از یک سوراخ، دو بار گزیده نمی شود.» این ضرب المثل آنقدر خوبه که اگر بخوای تو هر زمینه ای پیشرفت کنی، باید انجامش بدی؛ حتی اگر بدترین موجود کره زمین باشی!!!
🔸 همانطور که در پیام قبلی خواندید، علما میخواستند رهبری جامعه را به دست بگیرند، ولی فراماسونرها با ایجاد فتنه، جلوی آنها را گرفتند. حالا در مرحله بعد برای تثبیت این کارشان، تصمیم به قتل یا خانه نشینی علمای تراز اول گرفتند. تا اینکه برای مدتها حتی فکر ایجاد تمدن اسلامی را از ما بگیرند؛ اما «زهی خیال خام، زهی خیال باطل»
🔺 انقلاب اسلامی در کمترین زمان ممکن تو دهنی بزرگی برای آنها بود. انقلابی که قرار است به انقلاب حضرت مهدی متصل شود.
#غرب_و_مهدویت ٢٨
✅ منجی مدیا
🆔 @monjimedia_ir
⭕️ اعتقاد به جبر
🔹 از خصوصیات مردم آخرالزمان، اعتقاد به جبر است؛ اهل جبر معتقدند: «ما هرچه میکنیم، خدا از پیش برای ما تقدیر نموده و ما جز آنچه هستیم و میکنیم، نمیتوانیم باشیم.»
🔸 این در حالی است که خداوند، تنها در مسائل تکوینی و خلقت، ما را مجبور نموده است و در مسائل تشریع و انجام واجبات و ترک محرمات، تنها امر و نهی نموده و کسی را الزام به انجام و یا ترک کاری نکرده است. او راه خیر و شر را به مردم یاد داده و از آنان خواسته که در حد توان خود به کارهای خوب روی بیاورند و از کارهای زشت و ناپسند دوری نمایند و اگر جز این باشد، فرقی بین عبادت و معصیت و زشت و زیبا و صالح و ناصالح نخواهد بود.
🔺 رسول خدا میفرمایند: «در آخرالزمان، گروهی معصیت خدا را انجام میدهند و میگویند: "خدا این چنین برای ما تقدیر نموده است." پاداش کسی که سخنان آنان را ابطال نماید، همانند پاداش کسی خواهد بود که شمشیر خود را برای جهاد در راه خدا آماده کرده باشد.»
📚 رسائل المرتضی، جلد ٢، ص ٢۴٢
#آخرالزمان ٢٨
✅ منجی مدیا
🆔 @monjimedia_ir
حوالی عصر.mp3
2.86M
📝 حوالی عصر
🔆 حوالی عصر به آرامی توی بازار قدم میزدم؛ ناخودآگاه به یاد شما افتادم...
#⃣ #دلنوشته_صوتی_مهدوی
#⃣ #صوت_مهدوی
✅ منجی مدیا
🆔 @monjimedia_ir
⭕️ دَجّال
🔹 دجال در لغت به معنای «روغن مالی کردن» یا «روشن کردن چیزی که باطن آن بی ارزش باشد» است و در اصطلاح به «فرد بسیار دروغگو، منافق و فریبکار» گفته میشود. به موضوع دجال در کتب شیعه بسیار مختصر و مجمل پرداخته شده و احادیث کمی آمده است؛ مفصل ترین حدیث را در "جلد دوم کتاب کمال الدین، صفحه ۵۲۵ و ۵۲۸ " میتوان دید.
🔸 اما در منابع اهل سنت، احادیث فراوانی از دجال، صفات، ویژگیها، خصوصیات ظاهری و قتل عام او مطرح شده است؛ مثلا در "صحاح سته" احادیث فراوانی درباره دجال یافت میشود، که بیشتر آنها از حیث سند، ضعیف و از حیث محتوی، قابل جمع نیست!
🔺 به عنوان مثال از عایشه نقل شده: «شنیدم رسول خدا در نمازهایش از فتنه دجال به خدا پناه میبرد.» از پیامبر نقل شده است: «همراه دجال، غذا و شراب است.»
📚 صحیح بخاری، ج ۸، ص۱۰۳؛ سنن ابن ماجه، ج ۲، ح ۴۰۷۳
#مهدویت_در_نگاه_اهل_سنت ٢٩
✅ منجی مدیا
🆔 @monjimedia_ir
⭕️ ماجرای بی خانمان هایی که به آزادیشان مینازند
🔹 انسان ذاتاً بنده و «عبد» آفریده شده است؛ به شکلی که نمیتوان انسانها را به دو دسته بنده و آزاد تقسیم کرد. انسان در هر صورت بنده است؛ یا بنده خدا یا بنده غیر خدا؛ کسی که بنده چهارچوب های خالق خود نباشد، قطعا به آرامش و آزادی که در زندگی به دنبال آن میگردد، نمیرسد.
🔸 پس اگر نفع و ضررت را بسنجی، متوجه میشوی که اگر در بیابان، خانه ای باشد، در آن احساس آزادی میکنی؛ ولی اگر سر پناه و چهارچوبی نداشته باشی و در بیابان رها باشی، اسیر عقرب و مار و خطرات آن میشوی. هر وقت متوجه این موضوع شدی، بدان که پشت در نمیمانی و میتوانی به جمع ما بپیوندی. و همانند ما اسیرانِ رهایی باشی.
🔺 خطاب به اهالی این خانه میگویم: اگر چهارچوب ها را رعایت کنیم، روزی میآید که دیگر بیرون از خانه هم ناامن نیست؛ اگر ثابت قدم باشیم.
#اخلاق_مهدوی ٢٩
✅ منجی مدیا
🆔 @monjimedia_ir
آخرالزمان و راهکارهای حفظ دین.pdf
637.2K
🔸 آخرالزمان و راهکارهای حفظ دین
📝 خلاصه مکتوب و پیاده سازی شده تدریسِ
👤 استاد #محمودی
#⃣ #کلاسهای_مهدویت
#⃣ #خلاصه_مکتوب
✅ منجی مدیا
🆔 @monjimedia_ir
⭕️ آیا اعتقاد به رجعت ریشه در یهودیت دارد؟
🔹 یکی از تحریفهای رجعت، تفسیر این عقیده امید بخش شیعی، به یهودیت است. احمد امین مینویسد: «اندیشه رجعت از یهودیت گرفته شده است و با اعتقاد به رجعت، یهودیت در تشیع پدیدار شد.»
🔸 در این زمینه باید گفت، ادیان آسمانی مجموعه ای از معارف الهی هستند که این معارف به دو بخش تقسیم میشوند:
➖ معارف مشترک: مانند توحید، معاد، واجب بودن عبادت خداوند و...
➖ معارف اختصاصی: که فقط در یکی از ادیان وجود دارد؛ مانند روزه ماه رمضان در اسلام، رفتن به کلیسا برای عبادت در مسیحیت و تعطیلی روز شنبه در یهودیت.
🔹 همانطور که در پیامهای قبلی گفته شد، اعتقاد به رجعت، از معارف مشترک تمام ادیان ابراهیمی است و اعتقاد یهودیان به رجعت به این معنا نیست که ریشه اعتقاد شیعیان، معارف یهودی است؛ همانگونه که اعتقاد شیعیان به زنده بودن حضرت عیسی، به معنای ورود عقاید مسیحیت به تشیع نیست.
🔺 علاوه بر این، نکته بسیار مهم این است که یهود به رجعت مورد نظر شیعه اعتقاد ندارد که بخواهد منشاء عقیده به رجعت در تشیع باشد.
📚 عصر شکوهمند رجعت، ص ٧٨
#رجعت ٢٩
✅ منجی مدیا
🆔 @monjimedia_ir
⭕️ ذهن مخاطب یا زمین زراعی رسانه؟!
🔹 نظریه کاشت، یکی دیگر از نظریه های رسانه های جمعی است. بانیان این نظریه معتقدند که تلویزیون [و دیگر رسانهها] در بین خانواده ها نفوذ کرده و شروع به کاشت باورها و ارزش ها در ذهن افراد میکند. همچنین آنها تاکید دارند که تاثیر تلویزیون در کاشت نظرات و دیدگاه ها در اقشار پائین جامعه، بیشتر از اقشار متوسط و بالاست. دلیلشان هم این است که تلویزیون نسبت به بقیه رسانه ها، حضور پر رنگ تری در زندگی روزمره مردم دارد.
🔸 اما امروزه این واقعیت ثابت شده است که تلویزیون یا هر رسانه دیگری به تنهایی قادر به ایجاد و تغییر دیدگاه ها، احساسات و باورهای مخاطبان نیست و عوامل دیگری در تعدیل یا تشدید آن تاثیرگذار است.
📚 نظریه های رسانه؛ علیرضا #پورمسعود
#مهدویت_و_رسانه ٢٩
✅ منجی مدیا
🆔 @monjimedia_ir
🔸گنهکارهای کوچه و بازار را مانع ظهور نبینید؛ مسألۀ اصلی ما هستیم!
خلاصه اینکه مسألۀ اصلی در معارف مهدوی، «توجه به حضرت» نیست که ما بخواهیم با معرفت نسبت به امام زمان(ع)، مشکل غیبت را حل کنیم. مسألۀ اصلی این است که امت به «آنچه باید باشد» معرفت پیدا کند و الا امام که «آنچه باید باشد» هست! مهم این است که «امت چگونه باشد؟» این امت هم بهطور مشخص، «مدعیان ولایتمداری» هستند. در روایت فرمودهاند که فتنههای آخرالزمان برای خارج کردن منافقین از شیعه است
(الْقَائِمُ فَإِنَّهُ تَمْتَدُّ أَیَّامُ غَیْبَتِهِ لِیُصَرِّحَ الْحَقُّ عَنْ مَحْضِهِ وَ یَصْفُوَ الْإِیمَانُ مِنَ الْکَدَرِ بِارْتِدَادِ کُلِّ مَنْ کَانَتْ طِینَتُهُ خَبِیثَةً مِنَ الشِّیعَةِ الَّذِینَ یُخْشَى عَلَیْهِمُ النِّفَاقُ إِذَا أَحَسُّوا بِالاسْتِخْلَافِ وَ التَّمْکِینِ وَ الْأَمْنِ الْمُنْتَشِرِ فِی عَهْدِ الْقَائِمِ ع؛ کمالالدین/2/356)
باید دید مشکل اصلی مدعیان ولایتمداری چیست؟ چون اینها باید درست شوند تا ظهور محقق شود؛ نه مردم جهان! خواهش میکنم گنهکارهای کوچه و بازار را مانع ظهور نبینید؛ مسأله اصلی آنها نیستند، مسأله اصلی ما هستیم. اصلاً شاید خودِ آنها هم بهخاطر ضعفهای ما، گنهکار شدهاند.
👤 استاد علیرضا #پناهیان
#⃣ #عامل_اصلی_تاخیر_ظهور
✅ منجی مدیا
🆔 @monjimedia_ir