خُدعه:به معنای پنهان کردن امری،واظهار کردن
امری دیگر به منظور ضربه زدن است.(۱)
فرق یُخادِعُون ویَخدَعُون:
یَخدَعُون بر اصل فریب دادن دلالت می کند
ولی یُخادِعُون بر فریب دادن بین دونفر ونیز
بر مبالغه واصرار دلالت می کند(۲)
1⃣-حضرت امام موسی بن جعفر علیه السلام فرمود: خبر دسیسه چینی و یاوه گویی و بداندیشی آنها نسبت به امیرالمؤمنین به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) رسید،
حضرت رسول آنها را فراخواند و سرزنش كرد،
در تلاش برای اثبات ایمان خود، یكی از آنها عرض كرد: ای رسول خدا صلی الله علیه و آله، به خدا سوگند تاكنون به هیچ بیعتی همچون این بیعت اطمینان نداشته ام. امید دارم كه خداوند به خاطر آن دری از قصرهای بهشت را به روی من بگشاید و مرا از برترین ساكنان و مقیمان آن قرار دهد. دیگری عرض كرد: پدر و مادرم به فدایت ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله)، تنها پس از این بیعت بود كه از راه یافتن خود به بهشت و نجات یافتن از دوزخ اطمینان یافتم و به خدا سوگند در ازای سرباز زدن و روی بر تافتن از این بیعت هیچ عطا و پاداشی مرا خوشحال نمیكند، حتی اگر برایم سرتاسر زمین و آسمان را آكنده از مرواریدهای تر و گوهرهای درخشان كنند. دیگری عرض كرد: ای رسول خدا صلی الله علیه و آله، به خدا سوگند پس از این بیعت، شادمانی در جانم، جای هراس را گرفت و امید به بهشت خداوند متعال در دلم پر گشود و اطمینان یافتم كه اگر بار گناه تمامی اهل زمین بر دوش من باشد، با این بیعت از همهی آن پاك شدهام. سپس بر راستی گفته خود سوگند خورد و به كسی كه خلاف آن را به عرض رسول خدا صلی الله علیه و آله رسانده بود لعنت فرستاد.
دیگر ستمگران و سركشان نیز پس از این سه تن
(ابوبکروعمروعثمان) پوزش خواستند و چنین سخنانی گفتند.
خداوند عز و جل به محمّد صلی الله علیه و آله فرمود: «یُخَادِعُونَ اللّهَ» یعنی با سوگند خوردن بر آن چه كه خلاف باورشان است، قصد دارند رسول خدا را فریب دهند «وَالَّذِینَ آمَنُوا» و نیز آنان را كه علی بن ابی طالب علیه السلام سرور و مهترشان است. سپس فرمود: «وَمَا یَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُم» یعنی نیرنگ آنها تنها به خودشان زیان میرساند؛ چرا كه خداوند تبارك و تعالی از آنها و یاریشان بینیاز است و اگر نبود فرصتی كه حق تعالی به آنها داده است، هرگز یارای گستاخی و گردن كشی نداشتند. «وَمَا یَشْعُرُونَ» ماجرا این گونه بود و خداوند پیامبرش را از دورویی و كفرورزی و دروغ گویی آنها آگاه ساخت و فرمان داد تا آنان را در جرگهی ستمكاران و عهد شكنان لعنت گوید؛ لعنتی كه در دنیا از آنها جدا نشود و بر زبان بندگان برگزیدهی خداوند جاری شود و در آخرت به سخت ترین عذاب خداوند گرفتار آیند.۳
2⃣- امام جعفر صادق علیه السلام از پدر بزرگوارشان روایت كرده است كه ایشان فرمود: از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) پرسیدند: فردای قیامت نجات در گرو چیست؟
رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: نجات در گرو این است كه با خداوند از در فریب وارد نشوید كه خداوند شما را فریب میدهد؛ چرا كه هر كس با خدا نیرنگ بازی كند، خداوند او را میفریبد و ایمانش را از او بر میگیرد. پس اگر او میفهمید، میدانست كه خود را فریب داده است. عرض كردند:
ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله) چگونه كسی خدا را میفریبد؟
فرمود: به فرمان خداوند عز و جل عمل میكند، اما در دل نیتی به جز او دارد.
پس تقوا پیشه كنید و از ریا بپرهیزید كه ریا شرك به خداوند عز و جل است و ریاكار در روز قیامت به چهار نام خوانده شود: ای كافر، ای بدكار، ای حیلهگر، ای زیان كار عملت بر باد شد و پاداشت از میان رفت و امروز هیچ بهرهای نخواهی داشت؛ پس پاداش خود را از كسی كه برایش عمل كردی بخواه.(۴)
3⃣-امام باقر علیه السلام فرمودند:
بی حوصله وخواب آلود وهمراه باخستگی به نماز برنخیز
زیرا که این ها از صفات منافقان است
وخدای متعال نهی کرده است از این که
به حالت مستی به نماز بایستند
ومنظور از مستی خواب است
وخطاب به منافقان خداوند می فرماید: واِذا
قَامُوا اِلی الصَّلوةَ قَامُوا کُسالی یُراءُونَ النّاسَ
وَلا یذکُرُونَ اللهَ اِلّا قلیلاً(۵)
(۱).تفسیر نور ذیل آیه ۹ سوره بقره
(۲).قاموس القرآن ص۲۳۱
(۳).تفسیر منسوب امام حسن عسکری ص۱۱۳
(۴).معانی الاخبارص۳۴۰
(۵).تفسیر برهان ذیل آیه۱۴۲ سوره نساء
به منتقم مدیا بپیوندید. ✅
https://eitaa.com/joinchat/2522284079Cef4e1a3233
شُعور از ریشه شَعر به معنای مو می باشد.
کسی که دارای فهم دقیق ومو شکافانه باشد،
اهل درک وشعور است.
بنابراین منافق گمان می کندکه دیگران را
فریب می دهد واین ناشی از کمبود فهم دقیق
ونداشتن درک است.(۱)
فرق لا یَشعُرُوبا لایَعلَمُ:
لایَعلَمُ به معنای ندانستن است؛
ولی لایَشعَرُ حاوی دو مطلب است:
۱-موضوع ظریف است ودرکش مهم است.
۲-این تعبیر بار منفی دارد ،یعنی نمی فهمد.(۲)
1⃣-ندانستن عیب نیست،ولی کسی که
سرخود را زیر برف کرده ونمی خواهد بفهمد
عیب است، برای همین خداوند درمورد شخصیت منافقین از کلمه ما یشعُرُ استفاده می کند.
2⃣-طبق آیه ۱۱و۱۲سوره بقره منافقین تَوَهُّم
اصلاح جامعه را دارند وخود را اصلاح طلب
می دانند،درصورتی که خودشان ازهمه فاسدتر
هستند.
3⃣-علامه طبرسی درمورد کلمه مایَشعُرون
می فرمایند:از این آیه می توان این
مطلب را استفاده کرد که گمراهان ممکن است
خود را هدایت یافته فرض کنند ورستگار بدانند
واین طور نیست که هر گمراهی به انحراف وگناه خود عالم باشد.(۳)
4⃣-استاد حسین شاه عبدالعظیمی می فرمایند:
تبصره: علماء اخلاق فرمودهاند: هر موجودی در عالم خلقتش، ویژگی دارد و ویژگی انسان
نفس ناطقه است
پس اگر آن ادراك را در محل خود صرف ننمود، از وصف انسانیت خارج و داخل در مرتبه بهیمیت (حیوانیت) شود.
چنانچه تدارك نكرد، یعنی نفس را بازنگرداند به معارف حقه و طاعت الهیه، كم كم تنزل نموده تا به مرتبه نبات و جماد و در زمره «ما یشعرون» محسوب خواهد شد.
علاج آن ممكن است به درك فضائل و ترك رذائل باشد كه در این باب كتابهای اخلاق تدوین گردیده است.(۴)
(۱).تفسیر نور ذیل آیه۹ سوره بقره
(۲).لغت نامه تفسیری استاد بهرام پور (ص۳)
(۳).تفسیر مجمع البیان ذیل آیه۹ سوره بقره
(۴).تفسیر اثنی عشر ذیل آیه۹ سوره بقره
به منتقم مدیا بپیوندید. ✅
https://eitaa.com/joinchat/2522284079Cef4e1a3233
هدایت شده از طلبه مجازی
دِین به گردن ماست؛ دین آنهایی که خونِشان کف خیابانهای ایران ریخته شد تا #ایران صدمهای نبیند؛ این بار با انگیزهای مضاعف به خیابانها میآییم.
#برای_ایران 🇮🇷
#سیزدهم_آبان ۱۴۰۱
May 11