eitaa logo
اطلاع رسانی
57 دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
91 فایل
ادمین: @ainabaghiyatallah
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹آیت الله حائری شیرازی رحمت الله علیه🔹 🔸مهار اسب وحشی🔸 رمضان، ماه زمامداری فطرت بر طبیعت است. طبیعت انسان تشنه می‌شود و می‌خواهد آب بخورد؛ امّا خدا گفته است صبر کن، که این صبر حکم فطرت است. طبیعت می‌گوید، بخواب اما فطرت می‌گوید برای رضای خدا شبی را احیا بدار و با خدای خودت راز و نیاز کن. طبیعت می‌گوید غیبت کن و فطرت می‌گوید، از این کار خوشت می‌آید ولی آیا خدا هم خوشش می‌آید؟ وقتی انسان به نفع فطرت فشار آورد و بر طبیعت حکومت کرد، مهار اسب وحشی را برای فطرت هموار کرده است. طبیعت انسان هرچه بیشتر کنترل شود، رام‌تر می‌شود و هر چه رهایش کنی، وحشی‌تر. @haerishirazi
هدایت شده از دلنوشته های یک طلبه
کسی که باادب و باوقار می بخشد فقط به خاطر پرودگار می بخشد کریم فکر حساب و کتاب بخشش نیست به رسم اهل کرم بی شمار می بخشد به اسم و رسم توجه نمی کند هرگز به آشنا و غریب دیار می بخشد برای اینکه شود حفظ آبروی گدا بدون منّت و بی ننگ و عار می بخشد تمام زندگی من فدای مردی که تمام زندگی اش را سه بار می بخشد مقابل بدی و طعنه پاسخش خنده است سکوت کرده و آیینه وار می بخشد به این دلیل غلام حسن خودش آقاست که گل همیشه به خار اعتبار می بخشد ازآن که عادتش احسان، سجیه اش کرم است عجیب نیست که بی اختیار می بخشد چرا که او پسر ارشد همان مردی ست که بین معرکه ی کارزار می بخشد که بین معرکه ی کارزار از سر لطف به دشمن سر خود ذوالفقار می بخشد بجز علی که به هنگام جنگ بخشیده است کدام شیر به وقت شکار می بخشد؟ همیشه موقع بخشش که می شود این مرد به رسم فاطمه اول به "جار" می بخشد برادرش هم از او ارث برده بخشش را اگر به راه خدا شیرخوار می بخشد نمی دهم به دو عالم غلامی او را گرفتم اینکه به من اختیار می بخشد
🔸 ای زمزمه صبح و نسیم ادرکنی آئینه رحمان و رحیم ادرکنی 🔸 ای در کرم و سخاوت و آقایی بی خاتمه ، ایها الکریم ادرکنی 🌹 ولادت با‌سعادت کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام مبارک باد 💠 @samtekhoda3
✨ یا امام حسن (علیه السلام) 🔸 شعرِ من واژه ی من لُبِّ کلامم حسن است 🔸 شب سلامم حسن و صبح سلامم حسن است 🔹 با حسن زنده و با عشق حسن خواهم مُرد 🔹 حسنِ مطلع حسن و حُسنِ ختامم حسن است 🔸 هرکسی زنده به عشق است نمیرد هرگز 🔸 زنده ی عشق منم ، رمزِ دوامم حسن است 🔹 مثلِ رودم که حسن ذکرِ قعود است مرا 🔹 مثل کوهم که شب و روز قیامم حسن است 🔸 پدرم هرچه مرا نام نهاده است گذشت 🔸 من از این لحظه از این ثانیه نامم حسن است 🔹 سرِ من سبز ، زبان سرخ ، سرم هم برود 🔹 أیُهاالناس بدانید ; امامم حسن است 📝 شعر از محسن ناصحی 💠 @samtekhoda3
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰چرا ژن ارثيه؟ يکي پدر و مادرش آدم های خوبی نیستند خودش چه گناهي کرده که ژن بهش سرايت ميکنه و جهنمي ميشه؟ ✍️پاسخ: ✅ما برای این که به تکامل یابیم و رشد کنیم به نا چار باید در عالم مادی دنیا زندگی کنیم و در آن با عمل های اختیاری و عبادت پروردگار به کمال برسیم. و از این گریزی نیست. عالم دنیا دارای خصوصیاتی است از قبیل این که پدیده ها بر هم اثر می گذارند و از هم تاثیر می گیرند و عالم دنیا عالم تزاحمات است. محصول ازدواج فرد الف و ب فردی به نام ج خواهد بود و این ج دارای خصوصیات مخصوص به خود خواهد بود. و به عبارت دیگر در ازدواج دو فرد با هم برای تشکیل نطفه و رویش جنین و تولد کودک به ناچار باید نطفه مرد و تخمک زن با هم ممزوج شده و از این آمیختگی و ترکیب ژن های فرد جدید متولد شود. و از پدر و مادر خود برخی از صفات را دریافت خواهد کرد صفات ظاهری و برخی از صفات روحی . و از این گذشته با رشد و نمو در بستر این خانه و خانواده برخی از صفات رفتاری آنها را نیز خواهد پذیرفت. و از این کریزی نیست. خداوند این اختلاف را در قرآن موجب امتحان و آزمایش انسان ها می داند و انسان ها با این اختلاف است که می توانند پیشرفت نموده و تعالی یابند. و با این اختلاف در صفات است که صفات کمالیه انسان رشد کرده و انسان به کمال می رسد اما نکته مهم این است که این وراثت موجب شود که فردی که پدر و مادرش آدم بدی هستند خودش هم حتما بد باشد و یا کسی که پدر و مادرش خوب هستند او نیز آدم خوبی باشند. عوامل محیطی و وراثت گر چه تاثیر در انتخاب های انسان و آینده و رفتار انسان دارد اما تمام علت نیست و انسان می تواند با اختیار و ارده خود بر آن غلبه کند و بهترین سرنوشت را برای خود رقم بزند قرآن مثالی در این زمینه می زند که همسر فرعون با این که در بد ترین شرایط بود امام بهترین عملکرد را داشت: وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لی عِنْدَكَ بَیْتاً فِی الْجَنَّةِ وَ نَجِّنی مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ وَ نَجِّنی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمینَ؛ (تحریم/۱۱) و نیز خداى تعالى براى كسانى كه ایمان آوردند مثلى مى‌زند و آن داستان همسر فرعون است كه گفت: پروردگارا نزد خودت برایم خانه‌اى در بهشت بنا كن و مرا از فرعون و عمل او نجات بده و از مردم ستمكار برهان. از این گذشته کسانی که شرایط بدتری از جهت وراثت و محیط دارند اگر تلاش کنند هر چند به نتیجه مطلوب هم نرسند خدا این تلاش آنها را پرورش داده و پاداش به نسبت بیشتری به آنها می دهد. بنا بر این این گونه نیست که کسی با وراثت جهنمی بشود بلکه این انسان است که با قوت اراده و انتخاب گری اش می تواند بهرتین انتخاب ها را داشته باشد. و بهشتی شود. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
هدایت شده از مهدیاران | mahdiaran
شرح دعای افتتاح، جلسه 15.mp3
7.34M
🔊 🔖 👤استاد ؛ جلسه ١۵ 📝 به توصیف دولت کریمانه امام عصر می پردازد. این دولت برخلاف دولت های کریمانه گذشته، به دلیل آگاه شدن مردم، مظلوم نخواهد بود. 🔖 ویژه ماه کانال مهدویت مهدیاران👇 http://eitaa.com/joinchat/2885222402Ce75349b11c
🌄 با پوشش کوهنوردی و سلامت اما با هدف ترویج فساد و اختلاط گروه‌های کوهنوردی با نشر تصاویر کشف حجاب باعث تحریک جنسی جوانان‌و‌ترغیب آنان به این کوهپیمایی های مختلط میشود که آسیب های اجتماعی زیادی درپی داردطبق ماده۶۳۸ وبند ب ماده۶۳۹ قانون مجازات می توان جلوی این بی بندباری را که رهبری تذکر داده‌اند گرفت لازم به یادآوری است شگرد اروپاییها در شکست دادن مسلمانان اندلس یا همان اسپانیای کنونی ،راه اندازی تورهای مختلط پسران و دختران مسلمان اندلسی در باغستانهای اطراف شهرها بود.... @menhaj1357
(ره) ☘ برای جلوگیری از شر نفس و شیطان، دوام بر وضو را سفارش می فرمودند و می گفتند: وضو به منزله لباس جُندی است. 📕 چهل حدیث ص 208 -------------------------- @resane_ahkam
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آیا تفال زدن به قرآن کار درستی هست؟ ✍️ پاسخ: ✅قبل از هر چیز باید کلیاتی درباره تفال بدانیم. در تفسیر نمونه درباره تفال این گونه توضیح می دهد: « شاید همیشه در میان انسانها و اقوام مختلف، فال نیك و بد رواج داشته است، امورى را به" فال نیك" مى گرفتند و دلیل بر پیروزى و پیشرفت كار مى دانستند، و امورى را به" فال بد" مى گرفتند و دلیل بر شكست و ناكامى و عدم پیروزى مى پنداشتند، در حالى كه هیچگونه رابطه منطقى در میان پیروزى و شكست با اینگونه امور وجود نداشت، و مخصوصا در قسمت فال بد، غالبا جنبه خرافى و نامعقول داشته و دارد. این دو گرچه اثر طبیعى ندارند، ولى بدون تردید اثر روانى مى توانند داشته باشند، فال نیك غالبا مایه امیدوارى و حركت است ولى فال بد موجب یاس و نومیدى و سستى و ناتوانى است. شاید به خاطر همین موضوع است كه در روایات اسلامى از فال نیك نهى نشده، اما فال بد به شدت محكوم گردیده است، در حدیث معروفى از پیامبر ص نقل شده: تفالوا بالخیر تجدوه:" كارها را به فال نیك بگیرید (و امیدوار باشید) تا به آن برسید" »[۱] « پیامبر ص فال نیك را دوست مى داشت، به خاطر آن بود كه انسان هر گاه امیدوار به فضل پروردگار باشد در راه خیر گام برمى دارد و هنگامى كه امید خود را از پروردگار قطع كند، در راه شر خواهد افتاد و فال بد زدن مایه سوء ظن و موجب انتظار بلا و بدبختى كشیدن است».[۲] اما در مورد فال بد كه عرب آن را" تطیر" و" طیره" مى نامد، در روایات اسلامى- همانطور كه گفتیم- شدیدا مذمت شده، همانطور كه در قرآن مجید نیز كرارا به آن اشاره گردیده و محكوم شده است « مانند سوره یس آیه ۱۹ سوره نمل آیه ۴۷ » از جمله در حدیثى مى خوانیم كه پیغمبر ص فرمود: "الطیرة شرك؛ فال بد زدن (و آن را مؤثر در سرنوشت آدمى دانستن) یك نوع شرك به خدا است" و نیز مى خوانیم: كه اگر فال بد اثرى داشته باشد، همان اثر روانى است، امام صادق ع فرمود: "الطیرة على ما تجعلها ان هونتها تهونت و ان شددتها تشددت و ان لم تجعلها شیئا لم تكن شیئا؛ فال بد اثرش به همان اندازه است كه آن را مى پذیرى، اگر آن را سبك بگیرى كم اثر خواهد بود و اگر آن را محكم بگیرى پر اثر، و اگر به آن اعتنا نكنى، هیچ اثرى نخواهد داشت"»[۳] بنابر مطالب نقل شده می توانیم بفهیم که راه صحیح چگونه است. اگر استخاره با قرآن سبب امید انسان برای اقدام و حرکت است، می توان آن را نیک دانست اما جایی که تفال زدن، بتواند به یاس و سستی در کار منجر شود، قطعا درست نیست. شاید به همین دلیل در روایات، از تفال به قرآن نهی شده باشد: «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ لا تَتَفَأَّلْ بِالْقُرْآن؛[۴] حضرت صادق علیه السلام فرمود: بقرآن تفأل نزن.» البته یک احتمال دیگر در وجه منفی تفال به قرآن این است که کسی تصور کند، با این کار از آینده مطلع می شود. و با توجه به اینکه چنین تفالی، حقیقتا علمی به آینده حاصل نمی کند، شخص نسبت به قرآن بدبین می شود. و تصور می کند که قرآن فلان گونه بیان کرده در حالی که رخ نداده است. به هر حال باید در حوادث و فتنه ها به قرآن پناه برد. «قال رسول الله(ص): إِذَا الْتَبَسَتْ عَلَیْكُمُ الْفِتَنُ كَقِطَعِ اللَّیْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَیْكُمْ بِالْقُرْآن»[۵] اما معنای پناه بردن به قرآن، تلاوت صحیح ایات است؛ که بدانیم قرآن برای چنین موقعیتی چه راهکاری بیان کرده است. و الا اگر آیه متناسب با موقعیت را نیز نفهمیم، مرتکب تحریف قرآن شده ایم: «یُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ؛[نساء/۴۶] سخنان را از جاى خود، تحریف مى كنند.» مثلا اگر با میزان ها و معیارها، قرآن در جایی دستور جنگ می دهد و ما به شعار صلح از آیه دیگری روی بیاوریم، عمل کننده به قرآن نیستیم، بلکه تحریف کننده آن هستیم. و لازمه تشخیص درست مواضع نیز، شناخت کافی از قرآن است. بنابراین برای پناه بردن به قرآن، باید به شناخت آن چنگ زد! نه اینکه صفحات قرآن را ملاک فال زدن قرار دهیم. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️ سوال: 🔰 خواستم ببينم اينکه ميگويند اموات مانند کبوتري به منزل نزديکان مي آيند حقيقي است؟ و سؤال ديگر اينکه وقتي ما خواب اموات را ميبينيم آيا واقعا روح ايشان به خواب ما مي آيد؟ يا ممکن است خوابِ ما نتيجه ي فکر کردنِ زياد به آن ميت باشد؟ ✍️پاسخ: ✅انسان پس از مرگ دارای حیات برزخی است و روح او در برزخ زندگی مخصوص به خود و متناسب با شرایط برزخ را دارد. در آن عالم انسان مطلقا ارتباط فیزیکی با این دنیا ندارد اما طبق شرایط و احوالی میتواند از وضعیت برخی وابستگان در این دنیا مطلع و آگاه شود. این مسئله صرفا با توجه به این دنیا رخ میدهد نه حضور فیزیکی در قالب موجودی در این عالم. روایاتی داریم که در آنها امام معصوم میفرماید: انسانهای برزخی، در شکل پرنده ای لطیف به دیوار خانه هایشان فرود می آیند... معنای این روایات با توجه به مبانی شیعی و روایت دیگر در این زمینه همان توجه به احوالات این دنیا از برزخ است و قالب و شکل پرنده که به آن تصریح شده استعاری است. اما در مورد خواب اساسا معیار عمومی و واضحی برای تشخیص خواب و رویای صادقه از آشفته و پریشان در دست نداریم. این مسئله به معبر و علمی که در اختیار اوست بازمیگردد که خواب صادق از پریشان رو تشخیص بده. اما خواب‌هایی که انسان در مورد اموات میبینید حتی اگر صادق هم باشد الزاما به معنای این نیست که مواجهه با روح او در برزخ داشته‌اند یا روح او به خواب انسان آمده است. دو توصیه عمومی در مورد همه خوابها در روایات داریم. یکی اینکه برای هرکسی تعریف نکنیم. دوم اینکه تعبیر به خیر کنیم و به اصطلاح بگوییم ان‌شاءالله خیره. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🎥 💥موشن گرافیک آموزش احکام ✍️قضا و کفاره 👈قسمت دوم 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
✨ توصیه استاد میرباقری در شب‌های ماه مبارک رمضان 💠 @samtekhoda3
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰چرا دینداران که معتقدند همه امور دست خداست بوقت بیماری سراغ بهترین پزشکان می روند؟؟ ✍️پاسخ: ✅عوام اگر پای منبر علما، دین شان را آموخته باشند، حتما بارها این جمله را شنیده اند که : از تو حرکت، از خدا برکت. در نگاه صحیح دینی که عالمان دینی به مردم آموزش می دهند، این نکته مورد تاکید قرار می گیرد که، خدای متعال عالم را از طریق اسباب اداره می کند. و هیچ مطلبی دال بر تشویق به بی توجهی به اسباب و علل مادی وجود ندارد. حتی خود ائمه نیز برای درمان به طبیب مراجعه می کردند، اگر چه طبیب مسلمان نیز نبود. قرآن شریف نیز آنجا که سخن از توکل می گوید، می فرماید: فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ (۱۶۰ آل عمران) و آنگاه که تصمیم گرفتی بر خدا توکل کن، زیرا که خداوند توکل کنندگان را دوست می دارد. یعنی توکل پس از عزم و اراده برای انجام کار است. آنچه افراد ناآشنا با معارف دینی، در آن دچار خطا می شوند، این است که تصور می کنند، اعتقاد به عالم غیب و اسباب معنوی، با توجه به اسباب مادی متعارض است. حال آنکه در منظر مومنان باید دو چشم برای عالم غیب و شهود داشت. و توجه صرف به یک عالم، نوعی لوچی و احولی است. از همین رو مومن در فعالیت عادی و روزمره از جهت ظاهری با کفار، فرقی ندارد. مومنان نیز به کسب و کار می پردازند. بیمار می شوند و به طبیب مراجعه می کنند و ... فرق مومن و کافر در اینجاست که مومن علاوه بر بهره گیری از اسباب مادی، به اسباب معنوی نیز توجه دارد. از همین رو جایی که بنابر محاسبه اسباب عادی، امیدی باقی نمی ماند، مومن همچنان امیدوار است. چون او عوامل دیگری را هم می شناسد که ممکن است تاثیر عوامل مادی را به هم بریزد. کما اینکه اگر بنابر محاسبه اسباب مادی، همه چیز رو به راه باشد، او باز محاسبه عوامل دیگری را می کند. از همین رو توکل می نماید. چرا که تعارض اسباب بسیار است. و چه بسا پنبه ای که با اندک شعله ای باید مشتعل شود، به دلیل خیسی آتش نگیرد. تفاوت نگاه مومن و کافر در اینجا معلوم می شود که کافر دائم به شانس و تصادف و ... پناه می برد و جهل خود برای شناخت عوامل هستی را درمان نمی کند. اما مومن با دو چشم بینا، می فهمد آنچه شانس و تصادف نامیده اند، همه معلول نظامی دقیق و متقن است و امر بی حساب و کتاب نداریم. در کنار شناخت فرق مومن و کافر، به بطلان تصور مطرح شده نیز می رسیم که بین عالمان دینی و مردم مقلد نیز تفاوتی وجود ندارد. هر دو هم به اسباب عادی و طبابت معتقدند و هم به شفاء دهنده واقعی توجه دارد. ولی افراد بهانه جو و شبهه پراکن، به خاطر شراکت با شیطان، هر کدام از عالم و مقلد را با یک چشم می بینند. عالم را به گونه ای می بینند که توسل و دعایش را انکار کنند. و مقلد را به گونه ای می بینند که رجوع به طبیب او را انکار کنند. گویی لوچی و احولی سرنوشت محتوم و همه جایی کفاری است که شیطان را بر خود سوار کرده اند. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
هدایت شده از دلنوشته های یک طلبه
سواستفاده از سخنان حضرت آقا ممنوع!
هدایت شده از دلنوشته های یک طلبه
http://shabestan.ir/mobile/detail/news/792273 با شبستان پیرامون پختن نذری برای سگ ها
هدایت شده از دلنوشته های یک طلبه
▪️السلام علیک یا امیرالمومنین▪️ 🔸چهارمین سال برگزاری مراسم🔸 🔸🔸 🔸🔸 🔹 زمان: لیالی پر فیض قدر از ساعت ۲۴ لغایت ۳ بامداد ✔️ برنامه ها: قرائت قرآن، تسبیح و توبه دسته جمعی، سخنرانی کوتاه، روضه خوانی، فرازهایی از ادعیه وارد شده، مراسم تکریم و توسل به مقام منیع قرآن 👈 توجه: اولویت با شرکت در محافل و مساجد محله است و این مراسم مجازی برای کسانی است که توفیق و یا توانایی شرکت در جایی ندارند. مخصوصا بیماران و زندانیان و دورافتادگان از مساجد و محافل و شاغلین و شیف شب ها و افرادی که اجازه خروج از خانه ندارند و ... 🌺 منتظر قدوم شما و پذیرای دل های شکسته و چشمان پر اشک و اذهان تشنه و لبهای دعاگوی شما عزیزانم هستم. 🌺 ▪️▪️▪️🌷🌷▪️▪️▪️ @mohamadrezahadadpour
🔴🔴🔴 جزئیات برنامه های امامزاده عبداله و آمنه خاتون اراک در شب های قدر 🔵http://t.me/joinchat/A5CuQzwF6oERtKKiZMzFyw
🏞 📝 خلاصه ی جلسه هفدهم موضوع استاد 📌 در به این موضوع پرداخته میشود که دین برای آباد کردن دنیا و بهره مندی انسان است. 🔖 ویژه ماه ✅ واحد مهدویت مصاف👇 @Mahdiaran
🔸 اعمال مشترکه شب‌ھای قدر ➡️ @samtekhoda3
🔸 حضرت امام علی (علیه السلام) فرمودند : 🔹 فاطمه (سلام الله علیها) نمی‌گذاشت کسی از اهل خانه در شبهای قدر به خواب رود به آنان غذای کم می‌داد و از روز قبل برای احیای شب قدر آماده می‌شد و می‌فرمود : محروم کسی است که از برکات این شب محروم باشد. 📚 دعائم الاسلام ، ج۱ ، ص۲۸۲ ➡️ @samtekhoda3
🌺آیت الله جوادی آملی : 🔹اگر قرآن به سر می گذاریم، هدف تنها این نباشد که خدا گناهان ما را بیامرزد، ما را به جهنم نبرد، ما را به بهشت ببرد. اینها ریخت و پاش سفره شب قدر است. 🔹وقتی یک دوستی سفره ای پهن می کند، مائده الهی و مَأدبة الهی می چیند، مهمان های خود را به بهترین وجه پذیرایی می کند. وقتی مهمان ها برخاستند، سفره برچیده می شود، آن ریزه های سفره را می ریزند؛ مرغ ها آن ریزه های سفره را می چینند. 🔹ریزه سفره شب قدر این است که کسی نسوزد، به جهنم نرود. اینها شب قدر نیست. شب قدر آن است که انسان طیّار گونه دست هزارها نفر را بگیرد و به بهشت ببرد. 🔹 در دنیا رفتار او، گفتار او، سیرت او، سریرت او، سنّت او آموزنده باشد. هزارها نفر را زنده کند و در آخرت هم هزارها نفر را به همراه خود به بهشت ببرد. 🔹 اگر ما بتوانیم در کنار سفره الهی و دولت قرآن بنشینیم، چرا در ته صفوف و صَفُّ النِعال قرار بگیریم به دنبال آن ریزه های سفره تکان ها باشیم که از سفره تکانده شده چیزی به ما برسد؟! 🌺🍃