eitaa logo
اطلاع رسانی
57 دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
91 فایل
ادمین: @ainabaghiyatallah
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ تا آخرین نفس 🔹 سخنرانی هایش همیشه صریح بود و بی حاشیه. میگفت: «لایُکَلِّفُ اللهَ نَفساً الّا وُسعَها» را درست ترجمه نمیکنند متاسفانه. این که به قدر توانتان کار کنید، معنایش این نیست که یک پاسدار از صبح تا شب کار کند، عملیات کند، خسته که شد به این آیه پناه ببرد. 🔸 معنی توان این است که پاسدار باید آنقدر کار کند تا جایی که از حال برود و نقش زمین شود و اگر دوباره به هوش آمد، باز به کار ادامه دهد. 🔺 مگر با این وضع میشود به درجه ی سربازیِ امام زمان رسید؟ مگر میشود اینطور منتظر واقعی بود و دعای فرج خواند؟! 📢 شهید مهدی باکری به روایت طیب شاهینی 📚 کتاب ۱۴ سردار ◾️ واحد مهدویت موسسه مصاف @mahdiaran
⭕️ ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده... 🔹 امام جواد میفرمایند: "در آینده نزدیک، اقوامی را دسته دسته از دین خدا خارج خواهند ساخت و زمین با خونهایی از آل محمد رنگین خواهد شد، آنان که بی موقع و نابهنگام قیام میکنند و چیزی را که میطلبند، به آن نخواهند رسید... مَثَل آنان مانند جوجه ای است که پرواز کند و از آشیانه خود فرو افتد و کودکان با آن به بازی بپردازند." 📚 غیبت نعمانی، باب ١١ 🔆 حافظ از دست مده دولت این کشتی نوح / ور نه طوفان حوادث بِبَرد بنیادت ٤٠ ✅ کانال "مهدیاران" t.me/joinchat/AAAAAD_J7HRHfuBU3Aym_Q
🍃 خداوندا، عمر مرا تا آن زمان که صرف اطاعت تو شود، طولانی گردان 🍂 و اگر عمرم چراگاه شیطان گردید، جان مرا بگیر.. 👈 صحیفه سجادیه، دعای 20 🔷 @pasokhgoo1 👈
✅آیت‌الله بهجت (ره) : کسی که وحدت مسلمانان را نخواهد مسلمان نیست. ائمه ما در نماز جماعت آنان (اهل سنت) شرکت می کردند ، به جهت اتحاد مسلمانان . 🌺هفته وحدت مبارک باد. 📖زمزم عرفان ، ص ۳۸۱ @pasokhgoo1
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰معنای صحیح وحدت اسلامی چیست؟ 🔰حفظ وحدت بین شیعه و اهل سنت را توضیح دهید. آیا این بدان معنا است که ما با آنها هیچ اختلافی در امور دینی و عقاید نداریم؟ ✍️پاسخ: ✅ وحدت اسلامی به معنای یکی شدن مذاهب نیست. این وحدت نه شدنی است و نه منظور داعیان این وحدت است. وحدت به معنای نادیده گرفتن اختلافات و شیعه شدن سنی، یا سنی شدن شیعه نیست. مقصود از وحدت اسلامی همبستگی مسلمانان و اتحاد پیروان مذاهب گوناگون با وجود اختلافات مذهبی، در برابر دشمنان اسلام و بیگانگان است. معنای صحیح وحدت شیعه و اهل سنت این است که با توجه به این که بین دو مذهب مشترکات بسیاری است، دو گروه باید بر محور این مشترکات به هم نزدیک شوند؛ برای حفظ و تعالی اسلام با همدیگر همکاری و همیاری داشته باشند؛ چرا که هر دو دشمن واحدی دارند. دشمنان اسلام، دشمنان هر دو مذهب هستند. در برابر این دشمنان و برای جلوگیری از سوء استفاده آنان از اختلافات باید در مقابل آنها بر وجوه اشتراک خود تکیه کنند، تا بتوانند بر دشمنان اسلام که دشمن مشترک شیعه و سنی هستند، از خود دفاع کنند. شیعه و سنی، قرن‌های طولانی است که در مسائل گوناگون اختلاف نظر دارند و این امر، گاه از سوی فتنه انگیزان مایه گسست‌ها، بلکه نزاع‌های فراوان در تاریخ شده است، و بی‌گمان، یکی از عللِ ضعف مسلمانان در حال حاضر در برابر هجمه استعمار غرب، همین امر بوده است. شیعه و سنی هر دو مسلمان و در اعتقادات، احکام، اخلاق و ... دارای مشترکات زیادی هستند، البته اختلاف هایی هم دارند که انکارشدنی نیست، اما این اختلاف ها نباید منجر به خصومت و دشمنی شود و به اساس اتحاد و برادری اسلامی ضربه وارد سازد . علامه شرف الدین می گوید: "سیاست سبب جدایی شیعه و سنی شد، همو نیز باید سبب اتحاد شیعه و سنی شود". [۱] منظور این است که سیاست استعماری و دسیسه های بی گانگان فرق اسلامی و از جمله شیعه و سنی را از هم جدا کرده است، باید سیاست اسلامی به منظور مقابله با دشمن مشترک نیز آنها را به هم پیوند دهد. وحدت و مناظرات علمی وحدت به معنای ترک و تعطیل کردن مباحثات و مناظرات علمی بین این دو مذهب نیست. با حفظ وحدت و یک پارچگی نیز می توان در محیط های علمی مناظرات علمی برقرار کرد؛ به گونه ای که دشمنان نیز نتوانند سوء استفاده نمایند. روشن است که برای رسیدن به اتحاد، نخست باید عوامل تفرقه و موانع اتحاد را از سر راه برداشت، و به طرفین شناختی صحیح از عقاید و افکارِ یکدیگر بخشید، و این، جز با بحث و مذاکره علمی بین دانشمندان ممکن نیست. "اتحاد" به معنای نفی آزادی اندیشه و تحقیق، حقیقتجویی و عدالت خواهی نیست. اتحادی مطلوب است که در کنار این ارزش ها مطرح گردد. اگر این مباحثات و مناظرات علمی با روش های علمی و رعایت آداب مناظره صورت گیرد، نه تنها سبب تفرقه و جدایی بین دو مذهب نخواهد شد، بلکه منجر به شناخت صحیح یکدیگر و تقریب و در نتیجه وحدت نیز می شود. از این رو مناظرات علمی نه تنها تفرقه انگیز نیست که وحدت آفرین است. وحدت در گذر زمان با مطالعه در تاریخ اسلام می توان شواهد فراوانی از وحدت و هم گرایی و ثمرات آن در بین مذاهب اسلامی یافت و آنها را به عنوان اسوه و نمونه به جوامع اسلامی معرفی نمود. سیره حضرت علی (ع) بهترین الگو و اسوه برای برقراری اخوت و وحدت اسلامی است. ایشان برای حفظ وحدت مسلمانان نه تنها از حقوق خویش می گذشت، بلکه از همکاری با مخالفان خود نیز دریغ نمی کرد. بزرگانی از هر دو مذهب شیعه و سنی در جهت پا گرفتن این وحدت کوشیده اند. افرادی؛ چون آیت الله بروجردی، حضرت امام خمینی، علامه شرف الدین، سید جمال الدین اسدآبادی، امام موسی صدر از میان شیعه و شیخ شلتوت و دیگران از بین اهل سنت را باید نام برد که در عرصه شکل گیری وحدت بین مسلمانان گام های مؤثری برداشته اند. با مراجعه به تاریخ نیز می توانیم شواهد فراوانی از همکاری و وحدت شیعه و سنی بیابیم. برای نمونه صاحب بن عباد شیعه، که در دوران عباسیان وزیر بود، قاضی عبد الجبار را که از بزرگان اهل سنت بود، به سمت قاضی القضاتی منصوب کرد. در بین مسلمانان زمینه های وحدت بسیاری وجود دارد که با محور قرار دادن آنها می توان وحدت بین مسلمانان و قدرت یافتن آنها را شاهد بود؛ خدا، قرآن، رسول اکرم (ص)، حضرت علی (ع)، مسئله مهدویت، محبّت اهل بیت (ع)، دفاع از مردم فلسطین، مقابله با دشمنی های اسرائیل و آمریکا، از زمینه های وحدت امت اسلامی هستند. پی نوشت: [۱] . شرف الدین، عبد الحسین، اجتهاد در مقابل نص، ترجمه، دوانی، علی، ص ۸، چاپ دوم، کتابخانه بزرگ اسلامی، ۱۳۹۶ق. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
🔅حمایت سراسری از کودکان مظلوم یمن در روز جهانی کودکان در توییتر با هشتگ 📅 زمان : ٢٩ آبان، ساعت 20 به وقت ایران 👤شما هم با قرار دادن توییت، صدای مظلومیت کودکان یمن باشید ♻️ ✅ تنها کانال رسمی استاد رائفی پور و جنبش مصاف @Masaf
🔻 رد مظالم چیست؟ 🔹 ممکن است ما در گذشته خسارتی به کسی زده ایم و یا مالی را از کسی برداشته ایم، مثلاً با ماشینی ناشناس تصادف کرده ایم و یا در کودکی بر اثر بی توجهی وسیله ای را از همکلاسیمان یا مغازه ای برداشته ایم که الان نمیتوانیم آن شخص را پیدا کنیم. در چنین مواردی که ما صاحبان حق را نمی توانیم پیدا کنیم باید با اجازه مجتهدین معادل آن مبلغ را " رد مظالم" به فقرا بدهیم. 🔸 برنامه سمت خدا این اجازه را از مراجع معظم تقلید گرفته که در ماه ربیع الاول امسال، افراد تا سقف پانصدهزار تومان از " رد مظالمی " را که برعهده دارند شخصاً به فقرایی که میشناسند پرداخت نمایند و نیازی به اجازه شخصی از مراجع نیست. ❌ تذکر : اگر صاحب حق و یا ورثه او را میشناسیم حتماً باید خسارت را به خودش بدهیم و شامل رد مظالم نمیشود. 💠 @samtekhoda3
🔸پیامبر اکرم (صلى الله عليه و آله و سلم) فرمودند : مومنان برادرند، برخی از آنها حاجت‌های برخی دیگر را برآورده می‌سازند پس خداوند به خاطر این کار حاجت‌های ایشان را در روز قیامت برآورده می‌سازد. 💠 @samtekhoda3
هدایت شده از دلنوشته های یک طلبه
✅ درج خبر چاپ کتاب در خبرگزاری تسنیم: http://tn.ai/1880917
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰چرا خدای متعال مانند گذشته عذاب خود را بر گناهکاران نازل نمی کند؟ ✍️پاسخ: ✅حضرت یونس (ع) در سی سالگی به رسالت مبعوث گردید، سی و سه سال پس از آن به تبلیغ پرداخت و از میان قومش جز دو نفر کسی به او ایمان نیاورد. ایشان در شکایت به خدای متعال می فرمایند: قوم با من دشمنی می کنند و بر جان خود بیمناکم! عذاب خود را بر آنان نازل کن که ایمان نخواهند آورد. و خدای متعال می فرماید: ای یونس در بین آنها جنین، نوزاد، پیرمرد، زن ضعیف و ... وجود دارد. و رحمت من بر غضبم غلبه دارد. و آنان مخلوقات من هستند و دوست دارم با آنها مدارا کنم و منتظر توبه شان باشم.[۱] هنگامیکه دعوت سیصد ساله نوح در مورد قومش نتیجه ای مطلوب به همراه نیاورد تصمیم گرفت در سپیده دم یکی از روزها آنها را مورد نفرین قراردهد ، گروهی از فرشتگان بالغ بر ۱۲ هزار نفر از او خواستن تا در تصمیم خود تجدیدنظر نماید. نوح درجواب آنها گفت : سیصد سال دیگر آنها را خواهم آزمود . لاکن در پایان ضرب الاجل در وضعیت قوم او تغییری حاصل نشد ملائکه الهی مجدداً از او تقاضای فرصت دیگر کردند و نوح ۳۰۰ سال دیگر عذاب را به تأخیر انداخت در پایان ۹۰۰ سال خداوند به نوح دستور داد تا به غرس نهالی از نخل بپردازد ؛ قوم نوح بخاطر اینکار او را مورد تمسخر قرار دادند . اما پنجاه سال از رویش آن نهال گذشت تا به درخت نخلی مقاوم تبدیل گشت و به امر خداوند نوح مأموریت یافت تا با راهنمایی جبرئیل از چوب آن درخت به ساخت کشتی خویش مشغول گردد. [۲] بنابراین باید شناخت خود از گذشته را اصلاح کنیم. ما تاریخ تمام فرزندان آدم را یکجا می بینیم و بعد توقع داریم، همه حوادثی که در کل مسیر تاریخ بوده را در زندگی خود تجربه کنیم! حال آنکه خدای متعال خود به شیطان مهلت داده و مسیر را برای انتخاب بشر هموار نموده و طبیعتا قرار نیست هر کسی که به گناهی مشغول می شود فورا از آسمان صاعقه ای نازل شود و او را نابود کند. بلکه بناست بشر همیشه بر سر دو راهی قرار داشته باشد. و هر کس که مسیر گمراهی را انتخاب نمود، بتواند آن را بپیماید. عذاب امت ها برای زمانی است که وضعیت آن قدر سخت و بغرنج شده باشد که اندک امیدی برای ایمان کسی باقی نمانده و بعید است مومنی پیدا شود: إِنَّكَ إِنْ تَذَرْهُمْ يُضِلُّوا عِبادَكَ وَ لا يَلِدُوا إِلاَّ فاجِراً كَفَّاراً (۲۷ نوح) چرا كه اگر آنها را باقى بگذارى، بندگانت را گمراه مى كنند و جز نسلى فاجر و كافر به وجود نمى آورند! و به وضوح می بینیم که وضعیت این گونه نیست و خیل مومنان وجود دارند. ندای حق شنیده می شود و هر کس طالب حق باشد، به سهولت آن را می یابد. بنابراین عذابی که بخواهد به زندگی این نسل خاتمه بدهد، بر خلاف سنت الهی است. [۱] . بحارالانوار، ج ۱۴، ص ۳۹۳ [۲] . تفسير القمي، ج۱، ص: ۳۲۶ 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
4_6030786905728090986.mp3
3.07M
🔈صوت فضای مجازی واسارت خانواده ها❗️ ✅حجت الاسلام عالی 👈حتما گوش دهید 🌸 یک مربی یک همراه خوب در خانواده👇 http://eitaa.com/joinchat/3796762624C4e2e9e1bb2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎥 تاثیرات فضای مجازی بر بچه ها؟ حتما این فیلم را ببینید‼️ ✅جلوی فرزندانمان کمتر از گوشی و تبلت استفاده کنیم و بیشتر برای تربیتشان وقت بگذاریم 🌸یک مربی مرجعی برای مربیان ومبلغان👇 http://eitaa.com/joinchat/3796762624C4e2e9e1bb2
جشن بزرگ میلاد پیامبر اکرم و امام صادق سخنران حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی مجری سید جواد هاشمی @rasad_arak
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آيا این شیطان است که باعث گناه می شود یا خود انسان نیز تمایل به گناه دارد؟ واگر اصلا شیطان نبود آیا انسان گناه نمی کرد؟ ✍️پاسخ: ✅شیطان عامل بیرونی دعوت به گناه است و در درون انسان نیز هوای نفس و تمایلات شهوانی قرار دارد. اگر عامل درونی نباشد، عامل بیرونی هیچ کاری نمی تواند بکند. این گناه خودمان است که راه را برای شیطان باز می کند و شیطان صرفا یک دعوت کننده است که با اصرار در گناه او را بر خود مسلط می کنیم. وَ قالَ الشَّيْطانُ لَمَّا قُضِيَ الْأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَ وَعَدْتُكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ وَ ما كانَ لِيَ عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلاَّ أَنْ دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لي فَلا تَلُومُوني وَ لُومُوا أَنْفُسَكُمْ ما أَنَا بِمُصْرِخِكُمْ وَ ما أَنْتُمْ بِمُصْرِخِيَّ إِنِّي كَفَرْتُ بِما أَشْرَكْتُمُونِ مِنْ قَبْلُ إِنَّ الظَّالِمينَ لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ (۲۲ ابراهیم) و شيطان، هنگامى كه كار تمام مى شود، مى گويد: «خداوند به شما وعده حق داد و من به شما وعده (باطل) دادم، و تخلّف كردم! من بر شما تسلّطى نداشتم، جز اينكه دعوتتان كردم و شما دعوت مرا پذيرفتيد! بنا بر اين، مرا سرزنش نكنيد خود را سرزنش كنيد! نه من فريادرس شما هستم، و نه شما فريادرس من! من نسبت به شرك شما درباره خود، كه از قبل داشتيد، (و اطاعت مرا همرديف اطاعت خدا قرار داديد) بيزار و كافرم!» مسلّماً ستمكاران عذاب دردناكى دارند. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
هدایت شده از مهدیاران | mahdiaran
⭕️ زيارت ناحيه مقدّسه 🔹 زيارت ناحيه مقدّسه، مرثيه ی بلند حضرت مهدی بر مصائب و رنجهاى جدّش، اباعبدالله الحسين‌ در روز عاشورا است. اين زيارت، توصيف لحظه هاى شهادت اباعبدالله و غربت و مظلوميّت اهل بيت‌ و معتبرترين و مستندترين روضه اى است كه از زبان خونخواه سيّد شهيدان به ما رسيده است. 🔸 اين زيارتنامه شامل هشت بخش است: ✔️ سلام بر انبيا و اوليا. ✔️ سلام بر امام شهيد و صحابه فداكارش. ✔️ آرزوى زيارت امام حسين. ✔️ طرح اوصاف، ويژگی ها و سيرت امام حسين و تأثير شهادت آن حضرت. ✔️ طرح نهضت و انقلاب مقدس اباعبدالله. ✔️ توصيف صحنه كربلا، شهادت، رنجها و مصائب بازماندگان و قافله اسيران. ✔️ تحليل بازتاب حادثه كربلا و غربت اسلام پس از شهادت و سوگوارى كائنات و موجودات در شهادت ابا‌عبدالله. ✔️ نيايش، دعا و طرح درخواست هاى امام زمان با پروردگار. 🔆 اين زيارت در كتاب اقبال سيّد بن طاووس، ص ٥٧٣ و نيز در بحار الانوار، ج ٩٨، ص ٢٦٩ نقل شده است. 📚 فرهنگ عاشورا، جواد محدثی، ص ٢٢٧ ۴۰ ✅ کانال "مهدیاران" http://eitaa.com/joinchat/2885222402Ce75349b11c
هدایت شده از  مشکات
💢💞 ⭐️ خیلی گناه میکنم، اما بلا نازل نشد ! 🔅حضرت شعیب میگفت : ⚡️گناه نکنید که خدا بر شما بلا نازل میکنه.. ♨️یکی اومد و گفت من خیلی هم گناه کردم ولی خدا اصلا بلایی بر من نازل نکرده! 💥خداوند به حضرت شعیب وحی میکنه که به او بگو اتفاقا تو سر تا پا در زنجیر هستی.. ♨️اون فرد از حضرت شعیب درخواست نشانه میکنه. 💥خداوند میفرماید به او بگو که عباداتش رو فقط به عنوان تکلیف انجام میده و هیچ لذتی از آنها نمیبره... 🌸 امام صادق (علیه السلام) ⚡️خداوند كمترين كاري كه درباره گناهکار انجام میده اين هست كه اون رو از لذّت مناجات محروم مي‌کنه.⚡️ 📚 معراج السعادة، صفحه ۶۷۳ 🌹👇 https://eitaa.com/Namazekhoobe
هدایت شده از  مشکات
🍃موتور سواری در عوض یادگیری نماز! بچه بودم. یادمه که همیشه ازش میخواستم که موتور سواری یادم بده 🏍 می گفت: 👈موتورسواری یادت میدم به شرطی که نماز یاد بگیری 💫💫💫 ❤️بعدِ یادگیری نماز، اطراف محله مون که خلوت بود، می رفتیم و موتور سواری می کردیم که برام خیلی شیرین بود. 🌹پاسدار شهید هادی نیکرو ✅راوی: برادر شهید ✨نماز خوب✨ 👇👇🌺 https://eitaa.com/Namazekhoobe
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰خداوند در کدام آيه از قرآن مي فرمايند به خدا قسم نخوريد؟ ✍️پاسخ: ✅و لا تَجْعَلُوا اللَّهَ عُرْضَةً لِأَيْمانِكُمْ أَنْ تَبَرُّوا وَ تَتَّقُوا وَ تُصْلِحُوا بَيْنَ النَّاسِ وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ (۲۲۴) بقره و خدا را دستاويز سوگندهاى خود قرار مدهيد، تا [بدين بهانه] از نيكوكارى و پرهيزگارى و سازش دادن ميان مردم [باز ايستيد]، و خدا شنواى داناست. بايد توجه داشت که سوگند ياد كردن جز در مواردى كه هدف مهمى در كار باشد عمل نامطلوب است اين موضوع در احاديث زيادى نيز به چشم مى خورد، از جمله اينكه در حديثى امام صادق ع مى فرمايد: و لا تحلفوا باللَّه صادقين و لا كاذبين فان اللَّه سبحانه يقول وَ لا تَجْعَلُوا اللَّهَ عُرْضَةً لِأَيْمانِكُمْ: " هيچ گاه سوگند به خدا ياد نكنيد چه راستگو باشيد، چه دروغگو، زيرا خداوند سبحان مىفرمايد: خدا را در معرض سوگندهاى خود قرار ندهيد" در امور خيلي مهم مانند شهادت در دادگاه و دفاع از مظلوم و ... سوگند اشکالي ندارد و نبايد براي امور جزئي و روزمره زندگي سوگند خورد. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰شانس و اقبال چقدر بر خوشبختی یا بدبختی ما تاثیر دارند؟ ✍️پاسخ: ✅بخت و شانس بدین معنا که پیش آمدی بدون علت به وجود بیاید، صحیح نیست.(۱) زیرا هر چه از عدم پا به عرصه ‌وجود گذارد، نیازمند علت است،‌ و قانون علیت و نیازمندی هر پدیده به علتِ پدید آورنده، از بدیهیات است. از این رو در جهان هر حادثه ای اتفاق افتد، بشر به طور غریزی دنبال علت می‌گردد. پس نمی‌توانیم به چیزی با عنوان بخت و شانس معتقد باشیم و آن را از علل و اسباب دور بدانیم. در مواردی که مردم پیش آمد خوب را به شانس و اتفاق بد را به بخت نسبت می‌دهند، حاکی از نا آگاهی آنان از علل و اسباب پنهانی است. شانس‌ و بخت‌ و طالع‌، با تفسیری‌ که‌ میان‌ باورمندان‌ آن‌ مطرح‌ است‌، ریشه‌ در ناآگاهی از علت‌ حوادث‌ و رویدادهای‌ طبیعی‌، اجتماعی‌ و روانی‌ دارد. هر کجا انسان‌های‌سطحی‌نگر، نتوانستند علت‌بروز رویدادهای تلخ یا شیرین را تحلیل کنند، آن‌ را به‌ شانس‌ و بخت‌ حواله‌ می‌کنند. گاهی‌تنبلی‌و تن‌آسایی‌و مسئولیت‌گریزی‌و سرپوش‌گذاشتن‌روی‌نقاط‌ضعف‌، و تبرئه‌کردن‌خود در برابر گناهان‌و تازیانة‌وجدان‌و احساس‌شرمندگی‌زمینة‌گرایش‌به‌این‌گونه‌مسکن‌های‌موقتی‌را فراهم‌می‌کند. گاهی ممکن است برای فردی پیش آمدهای خوب و نافع رخ بدهد که گفته می‌شود فلانی شانس خوب دارد. شانس نیست که علت و سبب رخ دادها شود، بلکه پیش آمدها منتسب به علت است و ما از آن آگاه نیستیم، مثلاً ممکن است رویکرد خوب بر اثر دعای خیر پدر و مادر و افراد پاکدل، یا برای آزمایش، یا صفای باطن فرد، یا خوش حال نمودن یک بنده خدا باشد. آنچه اسلام به پیروانش تعلیم نموده، این است که همة خوبی‌ها را از خدا بدانیم و تمام بدی‌ها را به خود نسبت دهیم: "آنچه از نیکی‌ها به تو می‌رسد، از خدا است، و آن چه از بدی به تو می‌رسد، از تو است".(۲) با این همه به چند نکته باید توجّه داشت: اوّل - هر حادثه ای از گذر مشیت و اراده الهی پدید می آید و خداوند پیش از پدید آمدنش کاملاً از آن آگاه است. این نیز که تمام رویدادهای جهان بر اساس علل و عوامل طبیعی تحقق مییابند، مشیت الهی است. عمومیت‌قانون‌علیت‌، به‌این‌که‌هر حادثه‌ای‌علتی‌دارد و هر موقعیتی‌برای‌انسان‌(فرد یا جامعه‌) و غیر انسان‌پیش‌آید، معلول‌علتی‌است‌و تقدیر و اندازه‌گیری‌هر پدیده‌ای‌نیز متناسب‌با وضع‌علت‌آن‌می‌باشد، امری‌قطعی‌است‌، چون‌آیات‌قرآن‌نظیر " قد جعل‌اللّه‌لکلِّ شی‌ءٍ قدراً "(۳) آن‌را بیان‌کرده‌و علمای‌اسلامی‌از آن‌تحت‌عنوان‌قضا وقدر تکوینی‌و تشریعی‌و سایر اندیشمندان‌جهان‌به‌عنوان‌"قانون‌علت‌و معلول‌یا اسباب‌و مسبّبات‌" بحث‌کرده‌اند. دوم - بیگمان از عواملی که در حوادث زندگی مؤثّرند، اراده خود انسان است. اراده، نقشی چشمگیر در این جادارد و چون انسان موجودی دارای اراده و اختیار است، چگونگی اراده و خواست و تصمیمگیریاش در چگونگی رویدادها مؤثّر است. ولی چنین نیست که هر چه بخواهد، روی دهد. سرنوشت‌انسان‌ها و عزت‌و ذلت‌آنان‌مرهون‌کارکردهای‌آنان‌است‌که‌قرآن‌می‌فرماید: " کلُّ نفس‌بما کسبت‌رهینة‌؛ هر کس‌در گرو اعمال‌خویش‌است‌".(۴) اسلام‌به‌قدری‌روی‌تأثیر تلاش‌ها و عملکردهای‌انسان‌در ساختن‌سرنوشت‌تأکید می‌کند که‌از یک‌سو می‌فرماید: " و ان‌لیس‌للأنسان‌الاّ ما سعی‌؛ و این‌که‌بهره‌ای‌برای‌انسان‌جز سعی‌و کوشش‌او نیست‌". و از سویی‌دیگر می‌فرماید: " انّ اللّه‌لا یغیر ما بقوم‌حتی‌یغیروا ما بأنفسهم‌؛ خداوند سرنوشت‌هیچ‌قوم‌و ملّتی‌را تغییر نمی‌دهد مگر آن‌که‌آنان‌آن‌چه‌را در خودشان‌است‌تغییر دهند ." سوم - بر اساس آنچه از قرآن مجید و احادیث بر میآید، ایمان و عمل صالح - به ویژه دعا - در سرنوشت انسان مؤثّر است. چه بسا دعا و برخی دیگر از کارهای نیک - مانند صله رحم و صدقه که سرنوشت را عوض کنند و موجب فراخی رزق شوند. اگر رابطه انسان با خداوند استوار باشد و در دعا و نیایش پای فشارد، سرنوشتی خوش در انتظار اوست. چهارم - اگر انسان در زندگی خویش کوتاهی نکند و وظایفش را انجام دهد، هر چه خداوند برایش مقدّر کند و در زندگی برایش پیش آید، خیر است گرچه همراه با تلخی و رنج باشد. انسان همواره باید از خداوند راضی باشد. رضا به قضای الهی و شکیبایی در رویدادهای ناگوار، از ارزشهای بزرگ و موجب نیل به کمال معنوی و ثواب بزرگ است. پی‌نوشت‌ها: ۱. علامة طباطبایی،‌نهایه الحکمه، ‌ص ۱۶۷. ۲. نساء (۴) آیه ‌. ۳. طلاق‌(۶۵) آیه‌۳. ۴. مدثر (۷۴) آیه‌۳۸. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
هدایت شده از دلنوشته های یک طلبه
✔️ دستگیری۱۲ نفر از اعضای عرفان حلقه در اصفهان 🔹سازمان اطلاعات سپاه حضرت صاحب‌الزمان(عج) اصفهان طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در ادامه برخورد قاطع اطلاعات سپاه با عرفان‌های دروغین و جریان‌های منحرف در سطح استان اصفهان، ۲ نفر از لیدرهای اصلی عرفان کاذب حلقه به همراه ۱۰ نفر از اعضای این گروه را در کلان‌شهر اصفهان دستگیر کرد. (به نقل از خبرگزاری فارس)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 اگر به ما هم اطلاع بدهند که تنها یک هفته از عمرمان باقیست، این یک هفته را چگونه زندگی خواهیم کرد؟ ⬅️ آیا تا کنون به این موضوع اندیشیده ایم؟ ⬅️ پاسخ شما به این پرسش چیست؟ 💠 @samtekhoda3