🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔹
🔸اصل در رهبری و مدیریت، تشویق است، نه خرده گیری🔸
اصل مهم در رهبری و مدیریت این است که وقتی مردم کاری میکنند، رهبر یا مدیر، آنها را زیاد تشویق کند تا آنها در کارشان رغبت پیدا کنند، نه اینکه اگر خلافی کردند چنان خلاف را بزرگ کند که شخصیتشان کوبیده شود.
خصوصیت رهبر یا مدیر قدرتمند این است که صد تا عیب میبیند، یکی را به رو نمیآورد؛ اما یک خوبی میبیند به آن اهمیت میدهد.
«یَا مَنْ أَظْهَرَ اَلْجَمِیلَ وَ سَتَرَ اَلْقَبِیحَ»؛ خداوند در رهبریاش، با خلق اینطور رفتارمیکند؛ جمیل را اظهار میکند و قبیح را استتار و پنهان میکند. نه برای اینکه نمیداند، بلکه برای اینکه میخواهد این شخص کوبیده و خرد نشود و شخصیت او له نشود.
مدیران و رهبرانی که زیاد انتقاد میکنند و خرده میگیرند، ملتهایشان را عقب میبرند.
@haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آرزوی شهید عباس دانشگر...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈امام صادق علیه السلام میفرماید:
اگر یکی از شما زینتی بکند و خوش آیند باشد چون از منزل خود بیرون رود سوره فلق و ناس بخواند تا از چشم به او ضرر نرسد
👈امام رضا علیه السلام می فرماید :
هرگاه تو را چشم زنند، کف دستت را مقابل صورتت قرار ده و سوره حمد و قل هو الله احد و معوذتین را قرائت کن و هر دو کف را به صورتت بکش .خداوند تو را از گزند آن حفظ می کند.
.
👈امام صادق علیه السلام میفرماید:
«تاثیر چشم زدن حق است و امین نیستی که چشم تو در خودت یا در دیگری تاثیر کند. پس اگر از تاثیر چشم می ترسی سه مرتبه بگو:
ماشاء الله لا قوة الا بالله العلی العظیم.
اگر یکی از شما زینتی بکند و خوش آیند باشد چون از منزل خود بیرون رود سوره فلق و ناس بخواند تا از چشم به او ضرر نرسد»
👈خواندن آیت الکرسی و آن یکاد هم شمارو از چشم زخم در امان نگه میداره
همه ی سنگهای رودخانه ی دنیا را نمیشود بیرون کشید تا در مسیر کاملا همواری راه رفت
برای رودخانه ی دنیا باید کفش های محکم پوشید تا بتوانیم از آن رد شویم
♦️@TanhaMasirMarkazi
🔳▫️🔳▫️
▫️🔳
🔳
▫️
#نماز_جماعت_صبح
#بیداری_بین_الطلوعین
☑️ قرآن الفجر و یافته های علمی (4)
در قسمت گذشته برکات بیداری بین الطلوعین و مضرات خوابیدن این زمان از منظر جسم انسان مورد بررسی قرار گرفت، حال در این قسمت این آثار را ناظر بر روح و روان انسان مورد مطالعه اجمالی قرار خواهیم داد.
▪️ آثار روحی و روانی
▫️ انرژی زا و افسردگی زدا
✔️ محققان دریافته اند، سحرگاهان بیش ترین میزان گاز ازن در هوا وجود دارد؛ آنگاه به تدریج از مقدار آن کاسته میشود تا این که هنگام طلوع به کم ترین حد خود می رسد.
اخیرا ثابت شده است که گاز ازن – یکی از مواد تشکیل دهنده اکسیژن موجود در لایه های بالایی زمین که از برخی از اشعه های زیان بار جلوگیری می کند – صبح گاهان به طبقات مماس با سطح زمین می رسد سپس با برآمدن آفتاب بالا می رود. پزشکان از آثار درمانی شگفت انگیز این ماده در حیرتند به طوری که ثابت شده است این گاز بسیاری از بیماری های روحی و جسمی را درمان می کند و هیچ گونه آثار جانبی هم ندارد.
این گاز تأثیر مفیدی بر دستگاه عصبی و فعالیت های فکری و جسمی انسان بر جای می گذارد و باعث می شود صبح زود اوج زمان فعالیت فکری و جسمی انسان باشد. هم چنین ثابت شده است که تزریق ازن جسم را کاملا فعال می کند و احساس بسیار خوبی به انسان دست می دهد. به همین خاطر هنگامی که انسان نسیم سحر یا باد صبا را استشمام می کند وجد و هیجانی به وی دست می دهد که با هیچ یک از ساعات شب و روز قابل مقایسه نیست. نور آفتاب هنگام طلوع به سرخی تمایل دارد و چنان که مشهور است این رنگ باعث تحریک اعصاب می شود و هوشیاری و قدرت تحرک انسان را بالا می برد.
✔️ افزایش هورمون هائی همچون کورتیزول، ملاتونین و دوپامین در بیداری سحر و نمازصبح موجب ایجاد نشاط و انگیزه بیشتر، و شکوفایی نیروی فکر و اندیشه، و در مقابل باعث از بین رفتن افسردگی می شود.
✔️ طی یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۲، افراد سحرخیز حالت روانی مثبت تری از خود نشان دادند. محققان این علت را به عامل ساعت بیولوژیک بدن مرتبط دانسته اند.
✔️ طی نظرسنجی صورت گرفته توسط زیست شناسی به نام کریستف رندلر (Christoph Randler) افراد سحرخیز اهداف بلندمدت تری نسبت به سایرین داشتند و عملکرد آن ها فعالانه تر بود.
✔️ طی مطالعه ای که در سال ۱۹۹۷ در دانشگاه دپال صورت گرفت، این نتیجه به دست آمد که افراد شب کار تمایل بیشتری در به تعویق انداختن کارها دارند و لذا میزان موفقیت و عملکرد ضعیفتری نسبت به سحرخیزان دارند و بیش از بقیه افسردگی را تجربه می کنند.
✔️ بنا به مطالعه ای که در سال ۲۰۱۱ در سایت Fast Go Design صورت گرفته بود، افراد سحرخیز مصمم تر، سازگارتر، باوجدان تر، فعال تر و در کارهای تیمی هماهنگ تر بودند.
✔️ بنا به گزارش منتشر شده در مجله Fitness، افرادی که صبح زود از خواب بیدار می شوند، استرس کم تری را نسبت به سایرین تجربه می کنند.
▫️
🔳
▫️🔳
🔳▫️🔳▫️
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
t.me/mobahesegroup
https://eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup
⁉️ پرسش 👇👇👇
❔آخوندهای ایران معتقدند : حضرت علی علیه السلام علم غیب داشت اما در مورد خوابیدن حضرت علی علیه السلام در رختخواب پیامبر خدا در شب هجرت پیامبر با آشفتگی نظری کاملا متضاد با عقیده خود ارایه می دهند و مدعی هستند در آن شب علم غیب حضرت علی علیه السلام متوقف گردید.❗️
⁉️پاسخ👇👇👇
❗️این شبهه ناظر به این است که شیعه در مورد علم غیب حضرت علی و خوابیدن در بستر پیامبر دچار آشفتگی شده است .اگر علی علم غیب دارد و می داند که آسیب نمی بیند دیگر خوابیدن در بستر پیامبر برایش فضیلتی نیست و اگر بگوییم علم غیب ندارد با عقیده شیعه متضاد است.برای پاسخ توجه به نکات زیر لازم است؛
1⃣خداوند می فرماید:
« بعضی از مردم ( علی علیه السلام) جان خود را به خاطر خشنودی خدا می فروشند و خدا نسبت به بندگان مهربان است»
🌀بقره 207
➿منابع فراوانی از کتب شیعه وسنی تصریح کرده اند که آیه در شان حضرت علی ودر جریان لیله المبیت نازل شده است که حضرت علی در شب هجرت با خوابیدن در بستر پیامبر گرامی جان خود را به خطر انداخت تا جان پیامبر حفظ شود.این شان نزول را بسیاری از علمای اهل سنت نقل کرده اند؛
📚کفایه الطالب،ص 114
📚 الفصول المهمه،ص33
📚تذکره الخواص،ص21
📚نور الابصار،ص82
📚شواهد التنزیل،ج1 ص196
📚مستدرک علی الصحیحین،ج3 ص4
📚مسند احمد، ج1 ص348
📚جامع البیان،ج9 ص140
📚 تفسیر کبیر،ج5 ص223
📚 اسد الغابه،ج4 ص25
📚 الجامع لاحکام القرآن،ج3 ص1936
👌جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب احقاق الحق،ج3 ص23-45- ج6 ص479- 481- ج8 ص335 -348- ج14 ص116-130 والغدیر،ج2 ص49 به بعد
👌علمای شیعه نیز مفصلا این شان نزول را نقل کرده اند که جهت اگاهی رجوع کنید به کتاب شریف بحار الانوار که جامع روایات شیعه است جلد 36 ص41 باب 32
2⃣علم غیب امامان شانی است یعنی آنها به همه امور اگاهی دارند اما «بالقوه» نه «بالفعل» یعنى هر گاه بخواهند و اراده کنند چیزى از اسرار غیب را بدانند خداوند به آنها الهام مى کند، و یا قواعد و اصولى نزد آنها است که با مراجعه به آن قواعد و اصول فتح باب مى شود و مى توانند هر چیزى از اسرار غیب را بدانند، و یا کتبى نزد آنها است که به آن مى نگرند و از اسرار غیب با خبر مى شوند.
❗️امام صادق فرمود:
«امام زمانی که بخواهد به چیزی آگاهی پیدا کند خداوند آگاهش می کند»
📚الکافی ج1 ص641
📚الاختصاص ص285
📚بحار الانوار ج26 ص57
❗️با ذکر یک مثال مى توان این مسأله را روشن ساخت:
🔶 اگر کسى نامه اى به دست دیگرى بدهد که در این نامه اسامى افراد زیادى یا مقامات آنها ذکر شده باشد، و یا حقایق مکتوم دیگرى در آن آمده باشد.
او اگر بخواهد از این حقائق با خبر بشود در نامه را باز مى کند و آگاه مى شود ولى تا در نامه باز نشده از آنها با خبر نیست، ضمناً شخص بزرگى که نامه را به دست او داده گشودن در نامه را موکول به اذن و اجازه خود کرده است.»
👌مطابق این بیان:
🗯علوم ائمه نسبت به غیب و آینده علوم ارادی بوده است یعنی هر چه را اراده می کردند می دانستند و آنچه را اراده نمی کردند نمی دانستند.
❗️ممکن است در حادثه لیله المبیت حضرت علی اراده ای برای دانستن عاقبت کار نداشته است بدین جهت احتمال خطر در ذهن حضرت بوده و در عین حال حاضر به این فداکاری و ایثار بزرگ شده است .بنا براین حادثه فوق افتخاری بس بزرگ برای آن حضرت بوده و منافاتی با علم غیب ائمه ندارد.
📚آیات ولایت،مکارم ایت الله شیرازی،ص283
3⃣خداوند در آیه فوق از کار علی به عنوان یک کار با عظمت و معامله با خداوند تعبیر می کند در صورتی که اگر علی آگاهی به عدم آسیب رسیدن داشت کارش عظمتی نداشت و یک امر عادی تلقی می شد .بنابراین هرگونه سخن و روایتی که بگوید علی آگاهی به عدم آسیب دیدن داشت و در بستر پیامبر خوابید چون مخالف قرآن است قابل پذیرش نیست.
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا، بله و سروش
t.me/mobahesegroup
eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup
sapp.ir/mobahesegroup
www.instagram.com/mobahesegroup2
🔵 جایگاه حاکم اسلامی
💠 حاكم اسلامی، پاسبانِ خدا در زمين اوست.
📒 #نهج_البلاغه ، حکمت ۳۳۲
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
اطلاع رسانی
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند.(۶۴) 📚 انتشارات عهدمانا آنها پرس
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند.(۶۵)
📚 انتشارات عهدمانا
مردی به نام کعب الاحبار که یهودی زاده بود گفت : « بله ، هیچ اشکالی ندارد. »
ابوذر با عصبانیت گفت : « ای یهودی زاده ! آیا تو دین را به ما یاد می دهی ؟ »
عثمان او را فراخواند و گفت : « اعتراض های تو به من و یاران من بیش از اندازه شده و از این به بعد حق ماندن در مدینه را نداری و باید به شام بروی . »
به این صورت ابوذر به شام که تحت فرمانروایی معاویه بود تبعید شد. او در شام نیز از روش انتقادی خود دست برنداشت و افشاگری و ایستادن در برابر ستم را روش و سیره و سفارش پیامبر اسلام می دانست و از آن به امربه معروف و نهی از منکر یاد می کرد که در قرآن بدان سفارش شده است . تا اینکه معاویه از عثمان خواست او را به مدینه بازگرداند . در مدینه باز ابوذر به کار خود ادامه داد تا اینکه یک روز در جمع عثمان و یارانش ، خطاب به او گفت : « تو باید بیت المال را در راه درست هزینه می کردی و به دست بندگان خدا می رساندی ، امّا من از رسول خدا شنیدم که فرمود هرگاه دودمان عاص ، به سی نفر برسد ، مال خدا را از آن خود می دانند و بندگان خدا را غلام خود می شمارند. »
عثمان از حاضران ، درستی گفتهٔ ابوذر را پرسید ، آنها گفتند ما چنین مطلبی را نشنیده ایم ، اما ابوذر گفت : « من دروغ نمی گویم ؛ می خواهی باور کن و می خواهی نکن . »
عثمان کسی را به سراغ علی فرستاد . وقتی علی وارد شد ، عثمان موضوع را با او در میان گذاشت و گفت : « آیا تو چنین مطلبی را از قول پیامبر شنیده ای ؟ »
علی گفت : « قرابت من با پیامبر ، دلیل نمی شود که هر چه او گفته من شنیده باشم ، اما این را می دانم که ابوذر راست می گوید ؛ چرا که پیامبر دربارهٔ او به من فرمود : ابوذر یکی از راست گوترین مردم دنیاست. »
عثمان که نمی توانست ابوذر و انتقادهایش را تحمّل کند ، او را فتنه گری نامید که قصد سرنگونی حکومتش را دارد ؛ بنابراین ابوذر را به صحرای ربذه تبعید کرد . عثمان دستور داد که هیچ کس حق ندارد با ابوذر سخن بگوید یا برای بدرقهٔ او برود و مروان بن حکم را مراقب اجرای این حکم کرد.
↩️ ادامه دارد...