مهدوی ارفع.mp3
11.28M
🎙 درسهایی از #نهجالبلاغه
شرح حکمت دوم : افشای مشکلات شخصی
🔺️گفتاری از حجتالاسلام و المسلمین #مهدوی_ارفع در مسجد مقدس جمکران
سه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰
💠💠💠
✅ کانال رسمی مهدوی ارفع
@mahdavi_arfae
🔺️دعاهایی که حاج آقای عاملی در برنامه امروز خواندند:
🔸️اللهمانی اسئلک ان تصلی علی محمد و آل محمد و ان تجعل عیشی عیشه نقیه و میتتی میته سویه و منقلبی منقلبا کریمه
خدایا از تو میخواهم که بر حضرت محمد و خاندان گرامیش درود فرستی و زندگی من را زندگی پاکیزه و مرگ من را مرگی زیبا و بازگشت من به آخرت را بازگشتی کریمانه قرار دهی!
🔸️اللهم امتعنا باسماعنا و ابصارنا و قوتنا ما احییتنا و اجعله الوارث منا
خدايا ما را از گوش هايمان و ديدگانمان و نيروهايمان تا گاهى كه ما را زنده می دارى بهره مند گردان و آنها را وارث ما قرار بده
@samtekhoda3
اطلاع رسانی
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 منشور حکومت علوی
(شرح نهج البلاغه)آیت الله خامنه ای
📚 انتشارات انقلاب اسلامی
1⃣2⃣ (قسمت بیست و یکم) پیش بینی آیندهٔ جامعهٔ اسلامی (خطبه ۱۴۷)
💠 ۲. دروغ بستن بر خدا و رسولش
🔻 وَ لَا أَكْثَرَ مِنَ الْكَذِبِ عَلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ؛
در متن اجتماع ، هیچ چیزی بیشتر از دروغ بر خدا و پیامبر دیده نمی شود . هر کس را می بینی و هر جا که می بینی ، از قول خدا حرف می زند ، از قول پیامبر سخن نقل می کند، اما بسیارش دروغ ، بسیارش خلاف واقع ، بسیارش بر ضدّ مسلّمات و محکمات قرآن [ است ] .
💠 ۳. بی رونق بودن قرآن حقیقی
🔻وَلَيْسَ عِنْدَ أَهْلِ ذَلِكَ الزَّمَانِ سِلْعَةٌ أَبْوَرَ مِنَ الْكِتَابِ إِذَا تُلِيَ حَقَّ تِلَاوَتِهِ ؛
هیچ متاعی بی رواج تر از قرآنی که درست خوانده بشود نیست . مردم را که نگاه می کنی ، دنبال قرآن خواندن های بدند . قرآن خواندن هم دو جور است ؛ سخن از دین گفتن هم دو نوع است ؛ یک نوعش بد است ، یک نوعش خوب .
🔹آن نوعی بد است که در آن روح دین نباشد.
🔹 آن نوعی خوب است که در آن روح دین باشد.
🔻روح دین چیست ؟
حقیقت ، آگاهی ، روشنی و روشنگری . در هر سخن دینی ای که روشنی هست ، روشنگری هست ، آگهی هست و آگاهی گری هست ، آن سخن خوب دین است ؛ سخن واقعی دین هموست . هر سخنی که به نام دین گفته شود [ اما ] در آن خمودی باشد ، در آن سستی باشد ، در آن بی حرکتی باشد ، در آن چیزهایی باشد که با زنده بودن و شکوفا بودن مخالف است ، در آن رکود باشد ، در آن خواب کردن و لالایی گفتن باشد ، در آن مغرور کردن انسانها به اعمال ناقصشان باشد ، سخن از دین نیست ، اگر چه به نام دین باشد . قرآنی که درست خوانده می شود ، آن قرآنی است که انسانها را آگاه می کند. قرآنی که بد خوانده می شود ، آن قرآنی است که اگر چه متن قرآن است اما جوری معنا می شود و جوری بیان می شود که انسانها را از آگاهی خارج می کند ، عقل انسانها را زیر سرپوش ها پنهان می کند . آنچه انسانها را آگاه می کند ، در اجتماع ، متاع کاسد و بی رواجی است ؛ اکثریت دنبال آن نوعی هستند که از دین نیست.
↩️ ادامه دارد...
السلام علیک یا اباصالح المهدی عج
((آری خداوندا، زمین هیچ گاه از حجت الهی که برای خدا با برهان روشن قیام کند، خالی نیست، یا آشکار و شناخته شده است، یا بیمناک و پنهان، تا حجت خدا باطل نشود و نشانه هایش از میان نروند،))
📚#نهج_البلاغه حکمت۱۴۷
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
🆔@nahjolbalagheiha
📌 دریچهٔ ظهور
🔰 در نگاهی کلی به مباحثی که از ابتدا مطرح شده، میتوانیم بگوییم تا اینجا مباحثی را پیرامون ضرورت وجود ولی فقیه، میزان اختیارات، بررسی برخی شبهات و هچنین ویژگیهای نظام ولایت فقیه را مطرح کردیم.
🔅 نکتهای که لازم است در اینجا به آن بپردازیم، این است که اگر نگاهی به اهداف تشکیل حکومتهای مختلف در جهان داشته باشیم، و ببینیم آیا به دنبال برپایی حکومت الله در جهان بودهاند و یا اهداف شخصی دیگری را مدنظر داشتند، میتوان گفت، تقریبا تمامی حکومتها یا از ابتدا هدفی الهی نداشتند و یا اگر هم در شعار اینگونه هدفشان را مطرح کردند ولی در عمل به دنبال اهداف دیگری رفتند. ما هم این مسئله را تایید میکنیم که هرگونه حکومتی که بر پایهٔ مبانی الهی بنا نشده باشد قطعاً مردود خواهد بود. به عبارتی خداوند با فرصت دادن به انسانها، بر تمامی بشر اتمام حجت کرده و این موضوع را ثابت کرده که خود بشر به تنهایی و بدون توجه به خداوند قطعاً نمیتواند به سعادت ابدی برسد.
🔹 باید دانست، نظام ولایت فقیه که به دنبال استقرار توحید و قوانین الهی بر روی زمین است، نه تنها در مسیر مخالف حکومت امام زمان نبوده، بلکه به عنوان حرکتی در جهت آماده سازی زمینههای ظهور حضرت حجت برای برپایی حکومت جهانی به حساب آمده و میشود نظام ولایت فقیه را به دریچه ای رو به ظهور تشبیه کنیم.
#مهدویت_و_ولایت_فقیه ۳۹
✅ واحد مهدویت مصاف (مهدیاران)
http://eitaa.com/joinchat/2885222402Ce75349b11c
غروب جمعه رسیده است و باز تنهایی
غروب ِ این همه غربت، چرا نمیآیی؟
زمین به دور سرم چرخ میزند پس کی
تمام میشود این روزهای یلدایی؟
کجاست جاذبهات آفتاب من؟ خسته است
شهاب کوچکت از این مدار پیمایی
کبوترانه دلم را کجا روانه کنم؟
کجاست گنبد آن چشمهای مینایی؟
تمام هفته دلم را به جمعه خوش کردم
غروب جمعه رسیده است و باز تنهایی
اطلاع رسانی
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 منشور حکومت علوی
(شرح نهج البلاغه)آیت الله خامنه ای
📚 انتشارات انقلاب اسلامی
2⃣2⃣ (قسمت بیست و دوم) پیش بینی آیندهٔ جامعهٔ اسلامی (خطبه ۱۴۷)
💠 ۴. رونق داشتن قرآن با تفسیر دنیاطلبانه
🔻وَ لَا أَنْفَقَ مِنْهُ إِذَا حُرِّفَ عَنْ مَوَاضِعِهِ ؛
اگر قرآن را از آنچه بر آن نازل شده است ، عوض کردند ، تغییر دادند ، بر طبق میلها و خواهشها و خواسته ها و هوسها درآوردند ، دلهای مردم را با قرآن به دست آوردند ، همه را خوشحال کردند به وسیلهٔ قرآن ، همه را راضی کردند به وسیلهٔ قرآن ، هر قداره بندی هم خوشحال بود که اهل قرآن است ، هر فاسق جاهل نادانی هم خوشوقت بود که مستوجب شفاعت قرآن است ، وقتی قرآن را این جوری بیان کردند ، این از همهٔ متاعها در اجتماع رایج تر خواهد بود ؛ عیناً همان وضعی که در طول تاریخ دیده اید و دیده ایم ، خوانده اید و خوانده ایم .
🔻مثلاً خطيب سلیمان بن عبدالملک می رفت بالای منبر و درباره ی قرآن ، دربارهٔ دین ، دربارهٔ توحید ، دربارهٔ نبوّت ، آنچه می خواست می گفت ؛ هر چه دلش می خواست. آن چنان می گفت که از مجموع این حرفها هيكل جناب سلیمان بن عبدالملک در می آمد ؛ هر چه می گفت ، جوری می گفت که چهرهٔ سلیمان بن عبدالملک مثلاً منوّر و موجه و پسندیده بشود ؛ این جوری بیان می کرد . در همان زمان امام سجاد ( صلوات الله علیه ) هم قرآن می خواند ، اما این قرآن را چند نفر می شنیدند ؟ یک وقتی حدیثش را خواندم ؛ بر طبق یک حدیث سه نفر ، بر طبق یک حدیث پنج نفر ، بر طبق یک حدیث هفت نفر ؛ می گوییم اواسط دورانشان بود ، شدند هفتاد نفر ؛ نه ، اصلاً شدند هفتصد یا هفت هزار نفر . در عالم پنج میلیونی اسلام ، هفت هزار نفر قرآن واقعی را می شنیدند ، اما میلیون ها انسان، قرآن بدلی را . نه اینکه الفاظش عوض شده ؛ نه ، الفاظ یکی بود [ اما ] معنا دو جور بود. الفاظ و آیات اختلافی پیدا نکرده بود ؛ بیانها ، تفسیرها ، توجیه ها ، مسأله هایی که از قرآن درمی آمد ، دو جور بود .
🔹متاع قرآن صحیح ، متاع بی رونقی بود اما متاع قرآن باطل ، متاع رایج و پر رونقی بود .
↩️ ادامه دارد...
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸کنایه نزن🔸
«وَ قُل لِّعِبَادِی یقُولُواْ ٱلَّتِی هِی أَحسَنُ إِنَّ ٱلشَّیطَنَ ینزَغُ بَینَهُم» به مؤمنین بگو که در انتخاب سخن دقت کنند و مطلبشان را به بهترین روش بیان کنند.
«یقُولُوا الَّتِی هِی أَحْسَنُ» یعنی چیزی را که احسن است بگویند. مثلاً شما میخواهی به یک کسی اعتراض کنی، اینجا باید «یقُولُوا الَّتِی هِی أَحْسَنُ» باشد؛ به سبکی که بهترین شیوه است مطلب را مطرح کن.
بعد میفرماید: علت اینکه من این توصیه را به شما میکنم چیست؟ علتش اینست که: «إِنَّ الشَّیطانَ ینْزَغُ بَینَهُمْ»: شیطان بین شما کینه و کدورت ایجاد میکند. یعنی کنایه نزن. چون کنایه زدن، «یقُولُوا الَّتِی هِی أَحْسَنُ» نیست. اگر میخواهی مطلبی را بگویی، مواظب اطراف کلام و جوانب کلام باش. بی مهابا سخن را پرتاب نکن. چرا؟ چون شیطان در کار است. یعنی شیطان از این کلام تو بهرهگیری میکند برای جدایی انداختن، برای جدا کردن قلوب مؤمنین از هم، بریدن اینها از هم. چون او سوء استفاده میکند، مواظب باش.
کلامی که میگویی ببین آیا شیطان میتواند از این کلام سوء استفادهای بکند یا نمیتواند؟ اگر شیطان نمیتواند سوء استفاده بکند، بگو. مواظب باش که یک سخن چینِ عجیب و غریبی نشسته است و میخواهد از آب سخن تو رنگ بردارد. نگو ما مؤمنین با هم این حرفها را نداریم و هرچه به هم گفتیم خبری نیست! یک وقت میبینی گفتی و بعد دیگر نمیشود آن را درست کرد! وقتی میخواهی سخن بگویی از این «نزغ شیطان» بر حذر باش، مراقبت بکن.
@haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شنبه های
#به_توان_خدایی
تعریف #بخل
در نگاه #امیرالمومنین
حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#ما_نهج_البلاغه_میخوانیم
#کتاب_تدوین_شده_انقلاب_اسلامی
#مارادنبال_کنید
@mahdavi_arfae
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اکولایزر
#غیرت_دینی
قسمت دوم
عوامل زدودن غیرت دینی
#تساهل
#تسامح
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#ما_نهج_البلاغه_میخوانیم
#کتاب_تدوین_شده_انقلاب_اسلامی
@mahdavi_arfae
اطلاع رسانی
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 منشور حکومت علوی
(شرح نهج البلاغه)آیت الله خامنه ای
📚 انتشارات انقلاب اسلامی
3⃣2⃣ (قسمت بیست و سوم) پیش بینی آیندهٔ جامعهٔ اسلامی (خطبه ۱۴۷)
💠 ۷. رانده شدن قرآن و اهل قرآن از جامعه
🔻 فَالْکِتَابُ يَوْمَئِذ وَأَهْلُهُ طَرِيدَانِ ؛
ای جان من به قربان این سخن حق ! قرآن و اهل قرآن دو موجودی هستند که هر دو به یک سرنوشت دچار شده اند ؛ هر دو دور شده اند ، هر دو نفی بلد شده اند ، هر دو از آغوش گرم اجتماع رانده شده اند ؛ هم خود قرآن ، هم حاملان واقعی قرآن .قرآن و اهل قرآن در آن روز هر دو نفی بلد شده اند ؛ هر دو رانده شده اند ،
🔻وَ صَاحِبَانِ مُصْطَحِبَانِ فِی طَرِیقٍ وَاحِدٍ ؛
هر دو رفیقند در یک راه ؛
🔻لَا یُؤْوِیهِمَا مُؤْوٍ ؛
هیچ پناه دهنده ای آنها را پناه نمی دهد ؛ نه قرآن را و نه اهل قرآن را ،
🔻فَالْکتَابُ وَ أَهْلُهُ فِی ذَلِک الزَّمَانِ فِی النَّاسِ وَ لَیْسَا فِیهِمْ ؛
قرآن و اهل قرآن در آن زمان در میان مردم هستند اما در میان مردم نیستند ؛ مثل نبودن است . متن قرآن ، آهنگ قرآن ، سخن از قرآن ـ اهل واقعی قرآن بین مردم هستند اما مجال استفادهٔ از آنها نیست ، راه مردم به سوی آنها بسته است .
🔻لِأَنَّ الضَّلَالَةَ لَا تُوَافِقُ الْهُدَى ؛
علتش را می خواهی ؟ علتش خیلی طبیعی است ، چون گمراهی با هدایت جمع نمی شود ،
🔻 وَ إِنِ اجْتَمَعَا ؛
حتی با همدیگر و در کنار یکدگر هم باشند ، آبشان به یک جوی نمی رود .
🔹 اگر چنانچه بخواهید سخن مولا را بفهمید ، همین اندازه هم بس است ، بلکه همین اندازه زیاد هم هست ؛ این همه دستور ، این همه سخن حق ، این همه مطالب توأم با فکر ، این همه حرفهایی که با نیازهای انسان برابراست . این خطبهٔ صد و چهل و هفتم است.
↩️ ادامه دارد...