eitaa logo
🏴 منتظران ظهور 🏴
2.8هزار دنبال‌کننده
15.8هزار عکس
9.3هزار ویدیو
296 فایل
🌷بسم ربِّ بقیة الله الاعظم (عج)🌷 سلام بر تو ای امید ما برای زنده کردن حکومت الهی مرا هزار امید است و هر هزار تویی وَ یُحیِ الاَرض مِن بَعدِ مَوتِها مدیر: @Montazer_zohorr تا امر فرج شود میسّر بفرست بهر فرج و ظهور مهدی صلوات🌱🙏
مشاهده در ایتا
دانلود
☘ ادْعُواْ رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَخُفْيَةً إِنَّهُ لاَ يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ (55، اعراف) ☘ پروردگارتان را با تضرّع و پنهانى بخوانيد، قطعاً او تجاوزگران را دوست ندارد. 🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🌴 پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله در سفرى بعضى اصحاب را ديدند كه با فرياد دعا مى كنند، 🔸حضرت فرمودند: آرام دعا كنيد. 🔸حضرت زكريّا نيز خداوند را در پنهانى و با اخلاص ندا مى كرد. «نادى ربّه نداءً خفيّاً» (مریم، ۳) زيرا نشانه ى ادب است. 🔸 چنانكه خداوند به مؤمنان مى فرمايد: بلندتر از صداى پيامبربا او سخن نگوييد. «لاترفعوا اصواتكم فوق صوت النبىّ كجهر بعضكم لبعض» (حجرات، ۲) وممكن است صداى بلند در عبادت ونيايش، زمينه ساز تظاهر وريا باشد. 🔸تضرّع و ناله در دعا، نشانه ى توجّه انسان به كمبودها و نيازهاى خود و عامل شكستن غرور و خودخواهى است. زيرا آنكه خود را قوى و غنى بداند، در برابر هيچ كس ناله و درخواستى ندارد. 🌴 امام صادق عليه السلام فرمود: 🌺 تضرّع در دعا، دستان را به طرف آسمان بلند كردن و دعا نمودن است، پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله نيز چنين دعا مى كرد و سلمان فارسى از آن حضرت نقل كرده كه 🔸 فرمود: خداوند حيا مى كند دستى را كه به دعا بلند شود محروم برگرداند. 🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🌹 پس از خداشناسى، خداپرستى لازم است. «اُدعوا ربّكم» در آيه ى قبل، خداشناسى مطرح شد، در اين آيه خداپرستى. 🌹 بهتر است دعا با استمداد از كلمه ى «ربّ» و همراه تضرّع و زارى و پنهانى باشد. «اُدعوا ربّكم تضرّعاً و خفية» دعاى پنهانى از ريا دور و به اخلاص نزديك تر است. 🌹 دعا وقتى مؤثّر است كه خالصانه و همراه با تضرّع باشد. «تضرّعاً و خفية» 🌹 با تمام وجود و با كمال خضوع، خدا را بخوانيم وزبانمان نماينده همه ى وجود ما باشد. «اُدعوا... تضرّعاً» 🌹 گردنكشان و تجاوزكاران، از لطف و محبّت الهى محروم مى باشند. «انّه لا يحبّ المعتدين» 🌹 دعا نكردن، دعاى بى تضرّع و دعاى ريائى، از نمونه هاى سركشى و تجاوز است. «المعتدين» 🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🏴 منتظران ظهور 🏴
این دعاهای زیبا تقدیم به شما هم گروهی های ...💕 🌸اللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن 📖 اللّهُمَّ
این دعاهای زیبا تقدیم به شما هم گروهی های ...💕 🌸اللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن 📖 اللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن 🌸اللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن 📖اللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن 🌸اللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن 📖اللّهُمَّ ارْحَمْنا بِالْقُرآن 🌸اللّهُمَّ اخْذُلِ الْکُفّارَ وَالْمُنافِقینَ بِالْقُرآن 📖اللّهُمَّ اشْفِ مَرضانا بِالْقُرآن 🌸اللّهُمَّ ارْحَم مَوْتانا بِالْقُرآن 📖اللّهُمَّ ارْزُقْنا تَوفیقَ الطّاعَةَ بِالْقُرآن 🌸اللّهُمَّ ارْزُقنا حَجَّ بَیتِکَ الْحَرامَ بِالْقُرآن 📖اللّهُمَّ تَقَبَّل صَلاتَنا بِالْقُرآن 🌸اللّهُمَّ تَقَبَّل تِلاوَتَنا بِالْقُرآن 📖اللّهُمَّ اسْتَجِب دُعاءَنا بِالْقُرآن 🌸اللّهُمَّ اجْعَلْنا مِنَ الْمُصَلّینِ بِالْقُرآن 📖اللّهُمَّ اجْعَلْنا مِنَ الْمُتَّقینِ بِالْقُرآن ‎‌‌‌‌‌‌ *کانال منتظران ظهور* https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📔 نهج‌البلاغه و شرح آن 🔸 خطبه 70🔆بخش:2نکاتی که پیرامون این خطبه میتوان بیان کرد 🎤 استاد دکتر محمد علی انصاری 🕰4:39
روز دهم، روز عید قربان است که بسیار برجسته است و اعمال آن چند چیز است: اوّل: غسل که در این روز مستحب مؤکد است و بعضی از علما آن را واجب دانسته‌اند. دوّم: نماز عید، به همان صورت که در «عید فطر» ذکر شد، اما در این روز مستحب است پس از نماز از گوشت قربانی خورده شود. سوم: خواندن دعاهایی که پیش از نماز عید و بعدازآن وارد شده است و آن دعاها در کتاب «اقبال» آمده و شاید بهترین دعاهای این روز، دعای «چهل‌وهشتم» صحیفه کامله سجادیه باشد که اوّل آن: «اللّٰهُمَّ هٰذَا یَوْمٌ مُبارَکٌ» است و دعای «چهل‌وششم»: «یَا مَنْ یَرْحَمُ مَنْ لَایَرْحَمُهُ الْعِبادُ» را نیز بخواند. چهارم: خواندن «دعای ندبه» است که بعدازاین ان‌شاء‌الله خواهد آمد. پنجم: قربانی کردن است که مستحب مؤکد می‌باشد. ششم: خواندن تکبیرات است برای کسی که در مِنی باشد، در پی پانزده نماز که نخستین آن‌ها نماز ظهر روز عید است و آخر آن‌ها نماز صبح روز سیزدهم و کسانی که در سایر شهرها هستند، پس از ده نماز، از نماز ظهر عید تا صبح دوازدهم بخوانند و تکبیرات بر وفق روایت صحیحی از کتاب «کافی» این است: پخش صوت اللّٰهُ أَكْبَرُ، اللّٰهُ أَكْبَرُ، لَاإِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ، وَاللّٰهُ أَكْبَرُ، اللّٰهُ أَكْبَرُ، وَ لِلّٰهِ الْحَمْدُ، اللّٰهُ أَكْبَرُ عَلَىٰ مَا هَدَانا، اللّٰهُ أَكْبَرُ عَلَىٰ مَا رَزَقَنا مِنْ بَهِيمَةِ الْأَنْعامِ، وَالْحَمْدُ لِلّٰهِ عَلَىٰ مَا أَبْلانا. خدا بزرگ‌تر است، خدا بزرگ‌تر است از این‌که وصف شود، معبودی جز خدا نیست، خدا بزرگ‌تر است، خدا بزرگ‌تر است از این‌که وصف شود، فقط ستایش ویژۀ اوست، خدا بزرگ‌تر است، بر آنچه ما را هدایت فرمود، خدا بزرگ‌تر است بر آنچه به ما روزی داد از چهارپایان بی‌زبان و ستایش ویژۀ خداست بر آنچه ما را آزمود. و مستحب است تکرار این تکبیرات به دنبال نمازها به قدر امکان و خواندن آن پس از نمازهای مستحب.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💕🌷🌹💖❤️ 🎉🌸بـر پیکر عالـم وجـود، جـان آمد 🌸🎉صد شکر که امتحان به پایان آمد 🎉🌸از لطف خداوند خلیل الـرحمن 🌸🎉یک عید بزرگ به نام قربان آمد 🎉🌸عـید سعید قربان بر شما مبارک 💕🌷🌹💖❤️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
8⃣ روز مانده تا عید سعید غدیر تا عیدالله الاکبر، هر روز چشم مان را به نور یکی از فضائل مولی الموحدین امیرالمومنین علیه السلام روشنایی بخشیم...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚قربانۍ 🐏 ✅قربانۍدرعیدقربان‌ بردو گروه واجب‌است ¹_حجاج درمڪّہ. ²_ ڪسی ‌ڪہ‌نذر ڪرده. (برديگران‌واجب‌نيست؛ ولۍاگر قربانۍ ڪنند ثواب‌فراوانۍدارد.) 🕔 زمان‌قربانۍ 🕔↓ 🔹مستحب‌است‌بعداز طلوع‌آفتاب‌نماز‌‌را بخوانند وبعدآن قربانۍڪنند. 📌 انجام‌قربانۍبانیت‌دیگر 📌↓ 🔹انجام‌هرقربانۍدرعیدقربان وپخش قسمتۍ ازآن بین‌مومنین ثواب قربانۍرا دارد. وفرقۍندارد این‌قربانۍبراۍعقیقہ،نذر، خریدماشین، ساختن‌خانه، صدقہ، رفع‌بلا، سلامتۍ،شفاء‌بیمار و ... باشد. 🔖 آداب‌قربانۍڪردن 🔖↓ 🔹مستحب‌است‌در وقت قربانۍاین‌دعا رابخواند:«وَجَّهْتُ وَجْهِىَ لِلَّذى‏ فَطَرَ السَّمواتِ وَ الْأَرْضَ، حَنيفاً مُسْلِماً وَ ما أنَا مِنَ الْمُشْرِكينَ، إنَّ صَلاتى‏ وَ نُسُكى‏ وَ مَحْياىَ وَ مَماتى‏ لِلَّهِ رَبِّ‏ الْعالَمينَ، لا شَريكَ لَهُ، وَ بِذلِكَ أُمِرْتُ وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمينَ. اللَّهُمَّ مِنْكَ‏ وَ لَكَ، بِسْمِ اللَّهِ وَاللَّهُ اكْبَرُ. اللَّهُمَّ تَقَبَّلْ مِنّى»
🍃🔸 امام صادق‌ علیه‌السلام فرمود: حجّ اکبر، روز نحر(عید قربان) و حجّ اصغر، عمره(مفرده) است. 🍃 و در روایت دیگری از آن حضرت از «حج اکبر» تعبیر به روز «اضحی» شده است. ✍🏼 دربارۀ روز حج اکبر میان مفسران دیدگاه‌هایی وجود دارد؛ اما آنچه از روایات استفاده می‌شود این است که منظور از آن روز دهم ذی‌الحجه، روز عید قربان، و به تعبیر دیگر «یوم النحر» است. ◀️ اما این که چرا آن را «اکبر» گفته‌اند؛ به جهت آن است که در آن سال همۀ گروه‌ها اعم از مسلمانان و بت‌پرستان طبق سنتی که از قدیم داشتند، در مراسم حج شرکت کرده بودند؛ ولی این کار در سال‌های بعد به کلی متوقف شد. ◀️ علاوه بر این تفسیر، تفسیر دیگری نیز وجود دارد: منظور از آن، مراسم حج است، در مقابل مراسم عمره که «حج اصغر» نامیده می‌شود. و هیچ مانعی ندارد که هر دو علت با هم سبب این نام گذاری شده باشد. 🍃🔸 امام باقر علیه‌السلام می‌فرماید: *هیچ عملی در روز نحر از ریختن خون قربانی، یا رفتن برای نیکی به پدر و مادر، یا پیوند با قوم و خویشی که قطع رابطه کرده با شروع سلام و کمک به او، یا این که کسی مقداری از گوشت قربانی را خود بخورد و بقیه آن را به همسایگان یتیم و نیازمند خویش بدهد، یا از اسیران دلجویی به عمل آورد، بالاتر نیست*.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به شبهه☝️ ⛔️متن شبهه 👇 چرا در روز عید خون حیوانات را می‌ریزیم و حیوان آزاری می‌کنیم؟ --------------------- https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
*✅ * بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم *موضوع امروز: «آغاز دهه‌ی امامت و ولایت»*         *روز یکشنبه، ١۴٠١/٠۴/١٩* *✍️ مناسبت روز:* امروز، روز عید سعید قربان، و از بزرگترین اعیاد مسلمانان جهان است، که در روز گذشته پیرامون این «عید بندگی» سخن گفتیم؛ اما از امروز، *«دهه‌ی ولایت و امامت»* نیز آغاز می‌گردد، لذا ضمن گرامیداشت این دهه‌ی مبارک، سخن امروز را به این موضوع، اختصاص می‌دهيم؛ در سالیان گذشته، به پیشنهاد بنیاد بین‌المللی غدیر، از «عيد قربان» تا «عید غدير» به نام *«دهه امامت و ولايت»* نامگذاری شد تا مردم مسلمان جهان، به اهميت و استمرار ولايت و امامت بيش از پيش توجه کرده و در جهت شناخت هرچه بیشتر این جایگاه بلند الهی، همت گمارند؛ امسال نیز، این بنیاد ارزشمند، اسامی روزهای دهه‌ی ولایت را اعلام و امروز را به عنوان روز «توحید، بندگی و اطاعت» نامگذاری نموده است. ❓اما سؤال اینجاست که چه ارتباطی بین عید قربان با عید غدیر و همچنین با رکن رکین امامت و ولایت وجود دارد و فلسفه این نامگذاری چیست؟ *✅ در پاسخ به این سؤال باید گفت، قربان و غدیر، نقطه تلاقی شأن امامت و ولایت است، آن هم ولایت مطلقه كلیه، یعنی ولایتی كه بر همه مخلوقات از جمله انسان و فرشتگان عرضه شده است؛* عید قربان بالاترین و عالی ترین مصداق جهاد با نفس و کُشتن و از بین بردن رذائل نفسانی و اخلاقی است؛ و عید غدیر، عید ولایت مطلقه الهیه است، لذا کسی که بخواهد با معرفت به این عید بزرگ غدیر وارد شود می‌بایست ابتدا در روز عید قربان، رذائل و هواهای نفسانی را در درون خود ذبح و قربانی کند تا با طهارت و پاكی روح، بتواند حقیقت عید ولایت و امامت را درک نماید؛ عید سعید غدیر، عید اکمال دین و اتمام نعمت الهی، و عصاره و نتیجه تلاش تمامی انبیاء الهی از حضرت آدم (ع) تا حضرت خاتم (ص) است؛ لذا خداوند متعال در قرآن كریم می‌فرماید: «امروز «روز غدیر» دینتان را برایتان كامل و نعمتم را بر شما تمام و دین اسلام را برای شما انتخاب نمودم»: «...اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً...» ﴿مائده/۳﴾ ⬅️ نكته مهم دیگر در پیوند عید غدیر و عید قربان آن است كه زمانی كه خداوند حضرت ابراهیم (ع) را به امتحانات بزرگ آزمود و ایشان همه آنها را با موفقیت و سربلندی به اتمام رساندند، خداوند بالاترین درجه هستی را به حضرت ابراهیم (ع) اهداء نموده و فرمود: *«تو را امام برای مردم قرار دادم»: «...إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا...» ﴿بقره/١٢۴﴾* بنابراین حضرت ابراهیم (ع) که سال‌ها، پیامبر اولوالعزم الهی بودند، پس از آزمایش‌های بسیار سخت كه از جمله قربانی کردن فرزند، به مقام امامت نائل گردیدند؛ لذا می‌توان گفت، نقطه مشترك روز قربان و غدیر، امر ولایت و امامت است که در عید غدیر نیز این مقام بلند به حضرت علی (ع) اعطاء گردید؛ ⬅️ وجه اشتراك دیگر غدیر و قربان را می‌توان در نام غدیر جستجو کرد، غدیر نام بركه‌ای است كه واقعه اعلام ولایت امیرالمومنین (ع) در کنار آن واقع شده و از سوی دیگر، حاجیان هم در عید قربان در شهر مكّه و در كنار چاه زمزم قرار دارند كه آب پر بركتش به دعای حضرت ابراهیم (ع) نیاز همه زائران و ساكنان مكّه را تأمین می‌كند؛ بنابراین از آنجا که «بركه و چاه» هر دو محل تجمع آب به عنوان مایه‌ی حیات هستند، می‌توان تفسیر عرفانی آب را همان *ولایت و امامت* دانست، چرا که همان طور كه آب، مهمترین عامل حیات انسان است، *ولایت* نیز مهمترین اصل و بنیان حیات اسلام است؛ لذا امام باقر (ع) فرمودند: *«اگر مسلمانى تمام شب‌ها، شب ‌زنده ‌دارى کند؛ و تمام روزها روزه‌دارى نماید؛ و تنها به پرداخت وجوه شرعیّه واجب اکتفا نکند، بلکه تمام اموال و سرمایه‌اش را در راه خدا صدقه بدهد؛ و در تمام طول عمرش هر ساله به حج برود، ولى اهل ولایت نباشد و «ولى‌اللّه» را نشناسد تا ولایتش را به گردن نهد، و اعمالش را طبق دستور او انجام دهد، چنین مسلمانى هرگز انتظار ثواب و پاداش الهى را نداشته باشد» (بحارالأنوار، ج١٧، ص٢٩۴)* آنچه گذشت تنها بخشی از دلایل نامگذاری دهه‌ی امامت و ولایت بود که انشاالله در این ایام مبارک بتوانیم معرفت و شناخت بالاتری نسبت به جایگاه بی‌بدیل ولایت و امامت پیدا کنیم؛ ✍️ در پایان یادآور می‌شویم که طبق اعلام بنیاد بین‌المللی غدیر، شعار امسال در دهه ولایت و امامت، *«هر خانه یک غذا و هر خانه یک پرچم»* است که امیدواریم با این حرکت زیبا در گرامیداشت این ايام مبارک، سهمی هر چند کوچک، داشته باشیم. ━━━━⊱♦️⊰━━━━ https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
AUD-20220710-WA0072.mp3
5.34M
- می‌دانیم که باطنِ عید قربان، سر بریدن نفس هست! امــــا "سر بریدن نفس" یعنی چه؟ - چه کسانی این مفاهیم را درک می‌کنند؟ به چه کسانی "اهلِ قربانی" می‌گویند؟ - آیا من نیز به باطن عید قربان راه پیدا خواهم کرد؟ 🎊ویژه https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
🕊•⸤ ⸣ دقت ڪن . . .🌿! قرآن می‌گوید: اگر بخواهی از اکثریت مردم، فقط به این خاطر که اکثریت هستند پیروی کنی، بدون شک از راه خدا دور می‌شوی. همیشه با چشمان باز تصمیم بگیر. برای ابراهیم هیچگاه حضور در میان اکثریت ملاک نبود. بارها دیده بود که دوستانش به دنبال عمل نادرستی می‌روند، با اینکه بیشتر جوان‌ها، همراهی با دوستان و همسالان را دوست دارند، اما ابراهیم به خاطر خدا از جمع آن‌ها جدا میشد و تلاش می‌کرد تا آنها را هدایت کند. لَاتَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُوْلَئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولاً و از آنچه به آن علم ندارى پیروى مکن، چون گوش و چشم و دل، همه‏ اینها مورد بازخواست قرار خواهد گرفت.. https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
*🔵ذبح عظیم چیست؟* *✍️خداوند در سوره صافات ماجرای ذبح اسماعیل را با لطیف ترین اشارات بیان فرموده است. در آیه ۱۰۷ سوره صافات میفرماید:* *«وَ فَدَیناهُ بِذِبحٍ عَظیمٍ» یعنی: ما آنرا فداکردیم به «ذبح عظیم»* *✍️«ذبح عظیم» یک حقیقت بزرگ در تمام طول تاریخ خلقت است* که خداوند متعال از روز اول خلقت طرح آن را پی ریزی کرده بود و خبر آن را قبل از خلقت آدم به همه اهل آسمان داده بود و ملایک خدا نیز خبر این واقعه عظیم را به همه انبیاء و اولیاء در همه دورانها داده اند. *👈«ذبح عظیم»* ماجرای ذبح فرزند اشرف مخلوقات خدا بدست شرور ترین خلق خداست. *👈«ذبح عظیم»* ذبح حسین ابن علی (ع) است که بر اساس تقدیر ازلی خدا، در حساس ترین شرایط زمانی، راضی به قضای الهی میشود و با ایثار خون خود دین خدا را احیا میکند. *👈«ذبح عظیم»* در میان ملایک و انبیاء و اولیای خدا از مشهور ترین وقایع تاریخ خلقت است که همه میدانند تا چه حد در نزد خدا عظمت و حرمت دارد و هرکس به آن متوسل شود در پیشگاه خدا به چه درجاتی دست میابد. *🔺اینکه خدا در سوره صافات ماجرای ذبح اسماعیل (ع) را بیان فرموده و در نهایت میفرماید:* به ابراهیم (ع) گفتیم «توصداقت خود را ثابت کردی و ما آنرا فداکردیم به «ذبح عظیم»!» یعنی اینکه خدا آنچه را ابراهیم (ع) در سر داشت و نیت کرده بود فدای ماجرای ذبح *اباعبدالله الحسین (ع) فرمود!.* *🔴حضرت ابراهیم چه نیتی در سر داشت❓* *✍️ مطابق آیه ۱۰۰ سوره صافات او از خدا خواسته بود: «رب هب لی من الصالحین» - یعنی: پروردگارا مقامی از مقامات «صالحین» را نصیب من بفرما!* «صالحین» در نزد خدا و ملایک و انبیاء و اولیای خدا بطور خاص به خاندان محمد و آل محمد (ص) اطلاق میشود که اصلاح کار خلق خدا در دنیا و آخرت بدست آنان انجام می‌شود. *🔺جبرئیل امین در ابتدای دوران رسالت حضرت ابراهیم (ع)،* به اذن خدا عرش الهی را نشان آن حضرت داد و ابراهیم نبی اسامی محمد و آل محمد (ص) را بر ساق عرش الهی دید که بسیار نورانی بودند و در باره ماهیت یک‌یک آن اسامی (از جمله حسین (ع) از جبرئیل امین پرسید و آگاهی یافت. *🔺گویا در آن حالت، نور حسین (ع) جذابیت خاصی برای ابراهیم نبی (ع) داشت* و دانست که قدرت هدایت این نور در میان خلق خدا معجزه میکند. زیرا که دانسته بود حسین (ع) کسی است که روزگاری در حساس ترین شرایط زمانی و در برابر شدیدترین فتنه‌‌‌‌های دشمنان خدا بنابرمشیت الهی راضی میشود از جان بگذرد و در راه خدا ذبح شود تا بدین سبب مرز بین حق و باطل کاملا برای مردم مشخص گردد. ▫️تا خونش موجب احیای دین خدا شود و ماجرای ذبح او چنان بر سر زبان مردم بیفتد که هرکس ماجرای شهادت جانسوزش را شنید (به واسطه بر حق بودنش) جگرش بسوزد و دلش نرم شود و با توسل به او به دین خدا گرایش یابد. *👈لذا در زمانی که از خدا میخواست مقامی از مقامات صالحین را به وی عنایت فرماید،* در سرش آرزوی مقام پدری اینچنین فرزندی را داشت. یعنی آرزو میکرد کاش خدا نور حسین (ع) را در ذریه او قرار دهد (چرا که حسین (ع) نیز می‌بایست همچون سایر مردم از نسل یک خاندانی به دنیا بیاید و ابراهیم (ع) آرزو داشت این شرافت نصیب او شود). ▫️این موضوع در تفاسیر قدیمی بصورتی کلی به این شکل بیان شده که ابراهیم (ع) به درگاه خدا نـذر کرد اگر خدا فرزندی به او داد او را در راه خدا قربانی کند. *🔺در آیات بعدی می‌بینیم که خدا مژده فرزند پسری را به او می‌دهد (که نامش را اسماعیل گذاشتند)* و هنگامی که پسر به سن بلوغ رسید بطور غیر مستقیم (در خواب) از او می‌خواهد تا پدر و پسر برای همگان به نمایش بگذارند که آیا ظرفیت و اهلیت چنین شرافتی را دارند؟ آیا اگر روزی مشیت خدا بر ذبح عزیزترین فرزندشان بود در برابر خواست خدا تسلیم و رضا خواهند بود؟ ▫️و آنگاه که پدر و پسر به کمک هم (به بهترین شکلی که خدا آن را پسندید) مراتب عالی رضا و تسلیم در برابر خواست الهی را به نمایش گذاشتند، ناگهان از جانب خدا ندا رسید که ای ابراهیم چقدر خوب صداقت خود را در باره آنچه در رؤیاهایت می‌پروراندی (و آرزوی قلبی تو بود که یک عمر از درگاه خدا طلب می‌کردی) به اثبات رساندی! «قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيَا» (صافات - 105). ▫️اکنون ما آنچه را در سر داشتی و آرزو میکردی فدای اصل ماجرای ذبح عظیم کردیم! («وَ فَدَیناهُ بِذِبحٍ عَظیمٍ» «و فداکردیم آن را به ذبح عظیم») (صافات - 107). ▫️یعنی اکنون مشیت خدا بر این شد که میان آرزو‌‌‌‌های تو و اصل ماجرای ذبح عظیم نسبتی مقدر شود! ▫️یعنی اکنون خدا تقدیر کرد که حسین (ع) از ذریه و نسل فرزندان تو باشد! ▫️یعنی ذبح حسین (ع) ذبح فرزند تو نیز محسوب میشود! ▫️یعنی آرزوی تو که میخواستی پدر اینچنین فرزندی باشی که در راه خدا ذبح می‌شود مستجاب شد! ▫️یعنی چون حسین فرزند محمد و علی و فاطمه (علیهم السلام) است پس خدا منت بزرگ تری بر سر شما گزارده و محمد و آل محمد (ص) را از ذری
ه تو و از نسل فرزندت اسماعیل خواهد آفرید! ▫️یعنی تو آرزو داشتی به مقامی از مقامات این برترین مخلوقات خدا (صالحین) برسی، اما چون تو و فرزندت (اسماعیل) و مادرش (هاجر) آزمون‌‌‌‌های الهی را بخوبی پشت سر گذاشتید و رضایت خدا را در حد اعلای تصور کسب کردید و ثابت کردید ظرفیت و اهلیت آن را دارید، اکنون خدا میان شما و مقامات همه آن صالحین نسبـتی مقرر فرمود! *👈این پاداش خدا برای ابراهیم و اسماعیل (علیهما السلام) بسیار بزرگ و خارج از حد تصور و بسیار بیشتر از آن چیزی بود که از خدا خواسته بودند و آرزو میکردند!.* ▫️لذا آن بزرگواران در مقام شکر و سپاس پروردگار عالمیان به حمد و تکبیر پرداختند: *(الله اکبر. الله اکبر. لا اله الا الله و الله اکبر، و لله الحمد، الله اکبر علی ما هدانا، والحمد لله علی ما ابلانا) ...* *📚شرحی بر آیه 107 سوره صافات «وَ فَدَیناهُ بِذِبحٍ عَظیمٍ»* https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*📒داستانی درباره عقوبت نپرداختن حق الناس* ✍مرحوم محدث نوری (ره) در دارالاسلام نقل می کند که: در نجف اشرف کنار صحن مطهر، عطاری بود و به عنوان آدم زاهد و عابدی میان مردم شناخته شده بود. همه روزه در ساعت معینی مردم مقابل مغازه اش جمع می شدند و او آنها را موعظه می کرد. شاهزاده ای از اهالی هندوستان در نجف مجاور شده بود. جعبه ای داشت که جواهر بسیار گرانبهای خود را در آن ذخیره کرده بود. سفری برایش پیش آمد و خواست جعبه ی جواهر را که تنها ثروت و سرمایه اش بود در نزد کسی به امانت بسپارد. پیش خود گفت: امین ترین کس همین مؤمن زاهد و عابدی است که مورد اعتماد مردم است. با کمال اطمینان خاطر جعبه ی جواهر را به او سپرد و رفت. وقتی برگشت و از او جعبه را خواست او با خونسردی تمام منکر شد و گفت: اصلا من تو را نمی شناسم!! شاهزاده ی هندی بیچاره شد و یک سر رو به حرم مطهر رفت و شکایت نزد امام امیرالمؤمنین (ع) برد و گفت: آقا من از شهر و دیار خود دل کندم مجاور حرم شما شدم که سعادت دنیا و آخرتم تأمین گردد و تمام ثروت و سرمایه ام همین جعبه بود که به این مرد عابد و زاهد سپردم و او اکنون منکر شده و یک دینار آن را هم به من نمی دهد و من هیچ سند و شاهدی در دست ندارم جز خدا و شما! حال از شما پولم را می خواهم! پس از گریه و زاری فراوان خوابش برد و در خواب به او فرمودند: فردا اول صبح از دروازه ی شهر بیرون برو، ببین اول کسی که از شهر خارج می شود کیست، جعبه ات را از او بخواه! او رفت و دید اول کسی که از شهر بیرون آمد پیرمردی هیزم شکن است که برای آوردن هیزم به صحرا می رود! پیش خود گفت: این که درست نیست من بروم از او جعبه ی خود را بخواهم! مجددا به حرم مطهر رفت و متوسل شد و گریه و زاری کرد. باز شب در خواب همان دستور را دادند. او فردا رفت و دید باز همان پیرمرد، اول کسی است که از شهر خارج می شود! فکر کرد: آخر من از این پیرمرد هیزم شکن بیچاره جعبه ی جواهر بخواهم؟ تا سه شب این جریان تکرار شد و آخرش گفت: لابد راهکار همین است! ناچار نزد پیرمرد رفت و ماوقع را از اول برای او تعریف کرد. او قدری فکر کرد و گفت: بسیار خوب! فردا بیا مقابل مغازه ی همان شخص، در همان ساعتی که مردم برای موعظه اجتماع می کنند؛ من جعبه را به تو می رسانم. فردا همان ساعت در کنار مغازه ی عطار حاضر شد. پیرمرد هم آمد و به آن عطار گفت: تقاضا می کنم امروز کار موعظه را به من واگذار، اجازه بده امروز من مردم را موعظه کنم. او هم پذیرفت. پیرمرد در مقابل مردم ایستاد و گفت: مردم! من فلان آدم هستم و کارم هیزم شکنی است. من از حق الناس شدیدا می ترسم به همین جهت از زندگی در میان مردم کنار رفته ام. قصه ای دارم که برای شما می گویم. من چندی پیش از یک مرد یهودی صد دینار قرض کردم و قرار شد ظرف 20 روز و هر روز پنج دینار قرضم را ادا کنم. پنجاه دینار آن را در ظرف ده روز و روزی پنچ دینار ادا کردم. روز یازدهم رفتم دیدم نیست و مغازه اش بسته است. چند روز رفتم نبود. گفتند به بغداد رفته است. مدتی گذشت و دسترسی به او پیدا نکردم. یک شب در خواب دیدم قیامت برپا شده و موقع حساب است و مردم برای حسابرسی احضار می شوند! من هم رفتم، حساب مرا رسیدند و حسابم خوب بود و گفتند بهشتی ام. بنا شد که از صراط عبور کنم و به بهشت بروم. سر صراط که رسیدم دیدم خیلی ترسناک است! شعله هایی از زیر صراط بالا می زند! ترسان و لرزان حرکت کردم چند قدم که رفته بودم ناگهان دیدم از میان جهنم یک شعله ی آتش بیرون پرید و سر راه من ایستاد! دیدم عجب! همان مرد یهودی طلبکار است! گفت: پنجاه دینار از تو طلب دارم، بده تا بگذارم بروی. گفتم: من آمدم، تو نبودی. التماس کردم. گفت: ممکن نیست تا ندهی حق عبور نداری. من گریه ام گرفت و گفتم: اینجا که من چیزی ندارم به تو بدهم. پس بگذار من سر انگشتم را به یک عضو تو بچسبانم و راه بدهم. ناچار راضی شدم. سینه ام را باز کردم. تا سر انگشت خود را روی سینه ی من گذاشت، سوختم و از سوزش آن از خواب پریدم! دیدم سینه ام زخم شده است! مدت ها است که مداوا می کنم و هنوز زخم سینه ام ملتئم نشده است، آنگاه سینه ی خود را باز کرد و به مردم نشان داد. آه و ناله و فغان از مردم بلند شد. آن مرد عطار هم ترسید و شاهزاده ی هندی را در خلوت خواست و جعبه ی جواهر او را تحویل داد و عذرخواهی کرد. *📚سیدمحمد ضیاءآبادی- عطر گل محمدی 3- صفحه 34-37* https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
بند۱۵ خطبه غدیر قالَ الله تَعالی: (أَلَمْ نُهْلِکِ الْأَوَّلینَ، ثُمَّ نُتْبِعُهُمُ الْآخِرینَ، کذالِکَ نَفْعَلُ بِالُْمجْرِمینَ، وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبینَ). مَعاشِرَالنّاسِ، إِنَّ الله قَدْ أَمَرَنی وَنَهانی، وَقَدْ أَمَرْتُ عَلِیّاً وَنَهَیْتُهُ (بِأَمْرِهِ). فَعِلْمُ الْأَمْرِ وَالنَّهُی لَدَیْهِ، فَاسْمَعُوا لاَِمْرِهِ تَسْلَمُوا وَأَطیعُوهُ تَهْتَدُوا وَانْتَهُوا لِنَهْیِهِ تَرشُدُوا، (وَصیرُوا إِلی مُرادِهِ) وَلا تَتَفَرَّقْ بِکُمُ السُّبُلُ عَنْ سَبیلِهِ. او خود در کتابش آورده: «آیا پیشینیان را تباه نکردیم و به دنبال آنان آیندگان را گرفتار نساختیم؟ با مجرمان این چنین کنیم. وی بر ناباوران!» هان مردمان! همانا خداوند امر و نهی خود را به من فرموده و من نیز به دستور او دانش آن را نزد علی نهادم. پس فرمان او را بشنوید و گردن نهید و پیرویش نمایید و از آنچه بازتان دارد خودداری کنید تا راه یابید. به سوی هدف او حرکت کنید. راه هی گونه گون شما را از راه او بازندارد! مَعاشِرَالنّاسِ، أَنَا صِراطُ الله الْمُسْتَقیمُ الَّذی أَمَرَکُمْ بِاتِّباعِهِ، ثُمَّ عَلِی مِنْ بَعْدی. ثُمَّ وُلْدی مِنْ صُلْبِهِ أَئِمَّةُ (الْهُدی)، یَهْدونَ إِلَی الْحَقِّ وَ بِهِ یَعْدِلونَ. ثُمَّ قَرَأَ: «بِسْمِ الله الرَّحْمانِ الرَّحیمِ الْحَمْدُلِلَّهِ رَبِ الْعالَمینَ...» إِلی آخِرِها، هان مردمان! صراط مستقیم خداوند منم که شما را به پیروی آن امر فرموده. و پس از من علی است و آن گاه فرزندانم از نسل او، پیشوایان راه راستند که به درستی و راستی راهنمایند و به آن حکم و دعوت کنند.