فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چشم انتظاری همسر ...!
⭕️ #استاد_عالی
🆔 https://eitaa.com/montazeraan_zohorr
- Mohsen Qaraati.mp3
2.55M
#یک_آیه_تفسیر
🔹از شرایط اجابت دعا.
https://eitaa.com/montazeraan_zohorr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹فتنههایاخرالزمان
پیچیدست حواسجمعباشید
#تلنگر_و_تفکر
#بحق_الزهرا_عجل_لولیک_الفرج
#پیشنهاد_دانلود
https://eitaa.com/montazeraan_zohorr
#دجال در #لغت:
دَجَل به معناي روكش نمودن يك شئ است كه باطن آن كمارزش باشد ولي روي آن را زرق و برق داده يا طلاكاري كنند بنابراين وقتي دجال را براي كسي بكار ميبرند يعني آن شخص منافق، دروغگو و فريبنده است1 البته معاني متعددي كه گاه به ده معنا ميرسد براي اين واژه ذكر شده است، كه به عنوان نمونه به يكي از آنها اشاره شد.
او چشم راست ندارد ، و چشم ديگرش در پيشاني اوست ، و مانند ستاره صبح مي درخشد، چيزي در چشم اوست که گويي آميخته به خون است. وي در يک قحطي سختي مي آيد .
پيشينة دجال:
تاريخچه دجال به قبل از اسلام برميگردد در كتاب انجيل نام دجال نيز به ميان آمده است از آيات انجيل استفاده ميشود كه دجال به معناي دروغگو و گمراه كننده است و چنين استفاده ميشود كه داستان خروج دجال و زنده بودنش در آن زمان هم در بين نصاري شايع بوده و در انتظار خروجش بودهاند2 در اسلام نيز سخن از دجال به ميان آمده است و رواياتي در اين موضوع از فريقين (سني وشيعه) وارد شده است، كه روايات اهل سنت در اين باب به مراتب بيشتر از رواياتي است كه در منابع شيعه موجود ميباشد و اكثر روايات شيعه نيز در اين موضوع برگرفته شده از منابع حديثي اهل سنت ميباشد.
بحارالانوار،ج2ص194و308
ابن منظور،لسان العرب،ج11ص236
https://eitaa.com/montazeraan_zohorr
#دجال در #لغت به معنی فردی که بسیار دروغگو ،فریب دهنده است و دجال شخصی که می گویند پیش از حضور مهدی موعود پیدا می شود و بسیاری از مردم فریبش را می خورند.
دجال کیست؟
واژه المسیح الدجال ( در عربی به معنی مسیح دروغین ) 400 سال پیش از اسلام برای ترجمه ( Mšīḥā Daggālā ) از سریانی به عربی استفاده شده است؛
که معادل یونانی دجال(antichristos) و معادل فارسی دجال ضدمسیح است.
https://eitaa.com/montazeraan_zohorr
🏴 منتظران ظهور 🏴
⚡️وظایــــــــــف منتظـــــــــــــران⚡️ 💢تکلیـــف شانزدهم🔻 تکلیف دیگر مؤمن❣دعا کردن در تحصیل مهمّ
⚡️وظایــــــــــف منتظـــــــــــــران⚡️
💢تکلیـــف هفدهم🔻
❣تحصیل مکارم اخلاق و صفات پسندیده، سعی و کوشش در این زمینه و صرف عمر و توانایی در این راه❣ تکلیف دیگر مؤمن است.
✨اخلاقها و صفات پسندیده و خوبی که شیعه ی امام زمان علیه السّلام باید دارا باشد، بسیار است؛ مانند خاموشی و سکوت زبان، علم، حلم و مدارا با مردم، میانه روی در امور، حسن خلق و...
💭راوی از امام باقر علیه السّلام می پرسد: ای فرزند رسول خدا! بهترین عمل مؤمن در زمان غیبت کدام است؟
🔅آن حضرت فرمودند:💠حفظ زبان و خانه نشینی 💠1
🔰مقصود از حفظ زبان همان سکوت و همچنین لزوم تقیّه است، و هدف از خانه نشینی، دوری از مفاسد و اجتناب از معاصی و پرهیز از دنیا و هوا و هوس آن است.☝
🗯راوی می گوید امام صادق علیه السّلام به من فرمودند:
💠سلام مرا به هرکس از شیعیان، که می بینی مرا اطاعت نموده و به سخنم عمل می نماید برسان.
و شما را به تقوای خداوند عزّوجّل و پرهیزگاری در دینتان و سعی و تلاش در راه خدا و راستگویی و ادای امانت و طول سجود و همسایه داری خوب سفارش می کنم که محمّد ﷺ این ها را آورده است و دین او این است.
امانت را به کسی که شما را بر آن امین نموده است، چه نیکوکار باشد و چه فاسق، ادا نمایید، که همانا رسول خدا ﷺ امر می فرمودند که حتّی نخ و سوزن هم ادا شود.💠2
🔅امام صادق علیه السّلام می فرمایند:
💠همانا ما دوست داریم کسی را که عاقل، فهمیده، فقیه، بردبار، مهربان، صبور، راستگو و باوفا باشد.
به درستی که خداوند عزّوجّل، پیامبران را به مکارم اخلاق (صفات و اخلاق های پسندیده) مخصوص داشته است؛
پس هرکس که در او این صفات و اخلاق های عالی باشد، خدا را بر آن حمد گوید و هر کس که در او این صفات نباشد، به درگاه خداوند عزّوجلّ زاری نماید و مکارم اخلاق را از خدا بخواهد.
💭راوی می گوید: گفتم: فدایت شوم، مکارم اخلاق کدامند؟
🔅آن حضرت فرمودند:
پرهیزگاری و قناعت و صبر و شکرگزاری و حلم (بردباری و خردمندی) و حیا و سخاوت و شجاعت و غیرت و نیکوکاری و راستگویی و ادای امانت.💠3
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📚1- کمال الدین ج2 ص330.
📚2- کافی ج2 ص636 ح5؛ وسائل الشیعه ج12 ص6 باب1 ح15496
📚3- کافی ج2 ص56 باب المکارم ح3.
#وظایف_منتظران را نشر دهید و قدمی برای کسب معرفت امام زمان علیه السلام بردارید...
🕹 اللهم عجـــل لولیـــک الفـــرج...
🌺سلامتی و تعجیل در فرجش صلوات.
#پـرســش و پـاســـخ مهدوی
سوال🔻
⁉️آیا اهل سنت به حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه شریف، اعتقاد دارند؟!
💢اهل سنت همانند شیعیان معتقدند که مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه شریف، از نسل پیامبر ﷺ و از فرزندان فاطمه زهرا علیهاالسلام است و زمین بعد از آنکه پر از ظلم و جور شده باشد به وسیله آن حضرت پر از عدل و داد خواهد شد.👌
⚡️عده ی زیادی از علمای اهل سنت ایمان به خروج مهدی علیه السلام را واجب و منکر آنرا کافر به حساب آورده اند.☝
🔹یوسف بن یحیی المقدس شافعی، دانشمند معروف اهل تسنّن می گوید:"من کذّب بالمهدی فقد کفر."1
💭و سهیلی در شرح سیر از جابر عبدالله انصاری از پیامبر ﷺ نقل می کند که:
"هر کس خروج مهدی علیه السلام را انکار کند کافر است."2
🔸احمد بن محمد بن صدیق می گوید:
"ایمان به خروج مهدی واجب و اعتقاد به ظهور او به جهت تصدیق پیامبر ﷺ حتمی و ثابت است."3
💥و همین تعبیر از دانشمندانی همچون سفارینی حنبلی، ناصرالدین البانی، عبدالمحسن بن حمد العبّاد نیز رسیده است.4
📌و در مهم ترین منابع اهل سنّت مانند "صحیح ترمذی، سنن ابن ماجه و سنن ابو داود" که از صحاح ستّه می باشند، مباحث مهدویت به میان آمده است.
✨و بخاری در کتاب تاریخ خود در چند مورد نام حضرت مهدی را ذکر کرده است همانند "المهدیّ منّا أهل البیت"5 و حدیث "المهدیّ حقّ من ولد فاطمه."6
🖇و گروه زیادی از علمای اهل سنّت که در علم حدیث تخصّص دارند، تصریح به تواتر احادیث مهدویت نموده اند.7
✍و صدها حدیث پیرامون مهدویت نقل نموده اند و در این زمینه کتب مستقل فراوانی ویژه مباحث مهدویت به رشته تحریر درآورده اند.
.
.
.
📚1. کتاب عقد الدّرر. ص 157.
📚2. آیةالله گلپایگانی، امامت و مهدویت، ج 3،
ص 85،86.
📚3. ابرازالوهم المکنون. ص 433.
📚4. علی اصغر رضوانی. موعود شناسی. ص 149.
📚5. تاریخ بخاری. ج 1. ص 317.
📚6. همان. ج 3. ص 346.
📚7. علی اصغر رضوانی. موعود شناسی. ص 143.
🏵اللهم عجـــل لولیـــک الفـــرج🏵
*🌤️ويژگيهاي زمينه سازان ظهور(۱)*
*1️⃣شناخت پروردگار:*
*✍خداوند متعال فلسفه اساسي آفرينش انسانها را عبادت و بندگي معرفي فرموده است. آنجا که ميفرمايد:* «وَمَا خَلَقْتُ الجِّنَ والاِنسَ اِلاّ لِيَعبُدُونَ» .. ؛ «جن و انس را جز براي اينکه عبادت کنند خلق نکردم».
اين مهم زماني حاصل ميگردد که شناخت نسبت به آن ذات مقدس فراهم آيد، پس از شناخت خداوند است که راه رشد، هموار و موانع بر طرف ميشود.
زمينه سازان ظهور و ياران امام مهدي عليه السلام، از جمله کسانياند که خداوند را آن گونه که شايسته است ميشناسند. حضرت علي عليه السلام اين شناخت والاي خداوند را در ايشان اين گونه وصف فرموده است: «رِجالٌ مُؤمِنُونَ عَرِفُوا اللَّهَ حَقَّ مَعرِفَتِهِ وَهُمْ اَنْصارُالمَهْدِيِّ فِي آخِرِ الزَّمانِ»..«مرداني مؤمن که خدا را چنان که شايسته است شناخته اند و آنان، ياران مهدي عليه السلام در آخرالزمانند».
امام صادق عليه السلام قلبهاي آنان را بسان پولاد دانسته، ميفرمايد: «رِجالٌ کَاَنَّ قُلُوبَهُم زُبُرُ الحَدِيدِ لايَشُوبُها شَکٌ فِي ذاتِ اللَّهِ اَشَدُّ مِنَ الحَجَرِ...»؛..«آنان مردانياند که دلهايشان گويا پاره هاي آهن است. هيچ ترديدي نسبت به خداوند قلبهايشان را نيالايد و قلبهايشان از سنگ استوارتر است».
*2️⃣شناخت امام زمان:*
*✍يکي ديگر از برجسته ترين ويژگيهاي زمينه سازان ظهور، شناخت حضرت مهدي عليه السلام است.* البته شناخت امام در هر زمان بر پيروان لازم و ضروري است؛ ولي آنچه شناخت رهبر آخرين را از اهميتي دو چندان برخوردار ميسازد، شرايط ويژه او است. ولادت پنهان، زيست پنهان، امتحانات سخت و دشوار، و... برخي از اين ويژگيها است.
زمينه سازان - که همان ياران حضرت مهدي عليه السلام هنگام ظهور هستند - امام خويش را به بهترين وجه ميشناسند و اين شناخت آگاهانه در تمامي وجودشان رسوخ کرده است. بنابراين زمينه سازي براي ظهور آن حضرت، بدون شناخت آن بزرگوار امکانپذير نخواهد بود.
در روايات فراواني بيان شده است «... مَنْ مَاتَ وَلَمْ يَعرِفْ اِمامَ زَمانِهِ ماتَ مِيتَةً جَاهِليَّةً»؛.. «هر که بميرد و امام زمان خويش را نشناسد به مرگ جاهلي خواهد مرد».
امام صادق عليه السلام فرمود:
«...اِعرِفْاِمامَکَ فَاِذا عَرَفْتَهُ لَمْ يَضُرُّکَ؛ تَقَدَّمَ هَذا الامرُ اَمْ تَأَخَّرَ... فَمَنْ عَرَفَ اِمامَهُ کانَ کَمَنْ هُوَ فِي فُسْطاطِ القائِمِ»؛.. «امام زمان خويش را بشناس، پس وقتي او را شناختي پيش افتادن و يا تأخير اين امر [ظهور] آسيبي به تو نخواهد رساند... پس هر آن کس که امام خويش را شناخت، مانند کسي است که در خيمه قائم عليه السلام باشد».
حضرت مهدي عليه السلام هر چند در پس پرده غيبت است؛ ولي هرگز جمال وجودش براي انسانهاي مهدي باور و مهدي ياور پنهان نبوده است. اگر معرفت به آن حضرت نباشد، ديدن ظاهري ايشان نيز سودي در بر نخواهد داشت، چنان که کساني بودند که همواره جمال دلنشين پيامبر اکرم صلي الله عليه وآله و ائمه اطهارعليهم السلام را زيارت ميکردند؛ ولي بهره معرفتي چنداني از آن اسوه هاي آفرينش نبردند.
امام صادق عليه السلام فرمود: «وَمَنْ عَرَفَ اِمامَهُ ثُمَّ ماتَ قَبْلَ اَنْ يَقُوْمَ صاحِبُ هَذا الاَمرِ کانَ بِمَنزِلَةِ مَنْ کانَ قاعِداً فِي عَسْکَرِهِ لا بَل بِمَنزِلَةِ مَنْ قَعَدَ تَحْتَ لِوائِهِ».. ؛ «هر آن کس که امامش را شناخت و قبل از قيام صاحب اين امر از دنيا رفت، بسان کسي است که در سپاه آن حضرت خدمتگزاري خواهد کرد؛ نه، بلکه مانند کسي است که زير پرچم آن حضرت است».
امام صادق عليه السلام با تأکيد، شيعيان را به شناخت خداوند، پيامبر و حجّتهاي الهي فرا خوانده، از جمله دعاهاي دوران غيبت را اين گونه توصيه فرموده است:
«اَللّهُمَّ عَرِّفْني نَفْسَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَم تُعَرِّفْني نَفْسَکَ لَمْ اَعْرِفْ نَبِيَّکَ، اَللَّهُمَّ عَرِّفْني رَسُولَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْني رَسُولَکَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَکَ، اَللَّهُمَّ عَرِّفْني حُجَّتَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْني حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ ديني».
اين دعا علاوه بر امام صادق عليه السلام از نواب اربعه نيز نقل شده که احتمال دارد ايشان از خود حضرت مهدي عليه السلام نقل کرده باشند. .
*📚منـــــابـع:*
*[1] ذاريات (51)، آيه 56.*
*[2] بحارالانوار، ج 57، ص 229.*
*[3] بحارالانوار، ج 52، ص 307.*
*[4] کمال الدين و تمام النعمة، ج 2، ص 409.*
*[5] الغيبة، ص 331.*
*[6] الکافي، ج 1، ص 371.*
*[7] الکافي، ج 1، ص 337؛ کمالالدين و تمام النعمة، ج 2، ص 342؛ الغيبة، ص 166.*
*[8] ر.ک: کمالالدين، ج 2، ص 512.*
https://eitaa.com/montazeraan_zohorr
*💢 مراتب و درجات ایمان کدامند؟*
✍امام صادق(ع) در بارهی درجات ایمان میفرماید: «خداى عزّ و جلّ ایمان را هفت قسمت کرد: 1. نیکوکارى، 2. راستگویى، 3. یقین، 4. رضا، 5. وفاء 6. علم، 7. بردبارى. سپس آن را میان مردم تقسیم فرمود، به هرکس هفت سهم داد، او کامل است و دربردارندهی ایمان. به برخى از مردم فقط یک سهم داد، و به بعضى دو سهم و به دسته اى سه سهم، تا به هفت سهم قسمت کرد، امام فرمود به کسى که یک سهم ایمان دارد به اندازهی دو سهم تحمیل نکنید، و به کسى که دو سهم دارد به مقدار سه سهم که سنگین بارشان خواهید کرد، آنگاه فرمود: همچنین تا به هفت سهم برسند (یعنى بر سه سهمى به اندازه چهار سهم تحمیل نکنید، و بر چهار سهمى به اندازه پنج سهم و بر او به اندازه شش سهم و بر او به اندازه هفت سهم).
👈منظور امام(ع) در این سخن این است که استعداد و قابلیت اشخاص در پذیرش ایمان مختلف است و خدا هرکس را به اندازهی استعدادش تکلیف کرده و باز خواست مینماید، شما هم در علوم و اعمال و اخلاق دینى، از هرکس به قدر وسع و طاقت و استعداد و قابلیتش انتظار داشته باشید که تحمیل بیش از استعداد و طاقت او را سنگین بار و خسته و وامانده میکند.
🔺البته این یک نوع از تقسیمبندی است و ممکن است به اعتبار دیگر، ایمان مراتب و درجات دیگر داشته باشد. این معنا را از قرآن کریم نیز میتوان برداشت نمود، آنجا که میفرماید: «هُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ اللَّهِ». هر یک از آنان، درجه و مقامى در پیشگاه خدا دارند و خداوند به آنچه انجام مىدهند، بینا است.
🔺این آیه اشاره به این داردکه نه تنها منافقان تنپرور و مجاهدان با هم فرق دارند، بلکه هر یک از کسانى که در این دو صف قرار دارند، به تفاوت درجه فداکارى و جانبازى، و یا نفاق و دشمنى با حق در پیشگاه خدا درجه خاصى خواهند داشت که از صفر شروع مىشود و تا ما فوق آنچه تصور شود ادامه مىیابد. مؤمنان با یکدیگر برابر نیستند. بعضى از ایشان در پاره اى جاها به منافقان شباهت دارند، و بعضى دیگر در بلندترین قلّه هاى ایمان قرار دارند و نیز منافقان را درجات متفاوت است، و نباید به یک چوب رانده شوند، بلکه هر فرد یا گروهى از ایشان باید بنا بر حساب خاص آن در معرض محاسبه قرار گیرد؛ این بدان روى است که ایمان یا نفاق بیش از آن صورت گفتارى داشته باشد تمرین عملى است، و تمرین بر حسب اعمال ایمانى یا نفاقى متفاوت مىشود، و خدا درجات مؤمنان و منافقان را مىداند و بر حسب اعمال به حساب ایشان خواهد رسید: «هُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ اللَّهِ وَ اللَّهُ بَصِیرٌ بِما یَعْمَلُونَ؛ براى آنان درجاتى در نزد خدا است، و خدا به آنچه مىکنند بینا است».
👈در تقسیم دیگر؛ رسول خدا(ص) فرمود: «برترین مقام ایمان یک درجه اى است که هر کس بدان برسد پیروز و رستگار مىگردد و آن این است که آنچنان کارهاى مخفیانه انسان، صالح و شایسته بوده که نه باکى از آشکار گردیدن آن داشته باشد و نه از عقوبت آن- در صورت پوشیده ماندن- بترسد».
📚پی نوشت:
[1] کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفارى، على اکبر، آخوندى، محمد، ج 2، ص 42، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق.
[2]. همان، ص 71.
[3]. ر. ک: مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 3، ص 155، دار الکتب الاسلامیة، تهران، 1374ش.
[4]. مترجمان، تفسیر هدایت، ج 1، ص 643، بنیاد پژوهشهاى اسلامى آستان قدس رضوى، مشهد، چاپ اول، 1377 ش.
[5]. مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، ج 68، ص 369، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، 1403ق.
https://eitaa.com/montazeraan_zohorr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری
✖️ همه میخوان برن کبابی، شما دلت ساندویچ میخواد /
✖️ همه میخوان برن پارک، شما دلت سینما میخواد /
✖️ اهل خونه به هر چی مایلند، میل شما یه چی دیگه است /
💥 چرا دل شما اینجوریه؟
#ممنونم_خدا 🙏
▫️وقتی بدنم نیاز به انرژی داره؛
- به روده باریکم فکر میکنم، که برخلاف اسمش، حدودا ۶ تا ۷ متر آفریدیش!
توی این درازترین عضو بدنم، تمام غذاهایی که خوردم به جلو میبری و همزمان تجزیهشون میکنی..
انقدر که مواد مغذیشون بتونن جذب خونم بشن و برن به اندامهای مختلف بدنم.
- تو حتی برای جذب بیشتر این مواد، توی روده کوچکم یه عالمه پرز قرار دادی تا سطح تماس غذاها رو بیشتر کنی.
- اینجوریه که ویتامین ها و آهن، قندها و حتی آب و چربی مورد نیازم تامین میشه و من انرژی میگیرم تا بهت بگم...
ممنونم ازت خدا...🙏
۷https://eitaa.com/montazeraan_zohorr