فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📔 نهجالبلاغه و شرح آن🔸 خطبه81🔆 قسمت 2: معنای لغوی زهد و تعریف امام (علیه السلام )از آن 🎤 استاد دکتر محمد علی انصاری🕰6:51
شرح-حکمت-1نهج-البلاغه-حجت-الاسلام-مهدوی-ارفع.mp3
792.1K
👌استاد مهدوی ارفع در مدت ۳ دقیقه و ۱۷ ثانیه حکمت اول را از نهج البلاغه شرح می کنند.
https://eitaa.com/montazeraan_zohorr
📜 #نهج البلاغه، #خطبه ۱ بند ۲
2⃣ دين و شناخت خدا
♦️ سرآغاز دين، خداشناسی است؛ و کمال شناخت خدا، باور داشتن او؛ و کمال باور داشتن خدا، شهادت به يگانگی اوست؛ و کمال توحيد «شهادت بر يگانگی خدا» اخلاص؛ و کمال اخلاص، خدا را از صفات مخلوقات جدا کردن است؛ زيرا هر صفتی نشان می دهد که غير از موصوف، و هر موصوفی گواهی می دهد که غير از صفت است؛ پس کسی که خدا را با صفت مخلوقات تعريف کند او را به چيزی نزديک کرده، و با نزديک کردن خدا به چيزی، دو خدا مطرح شده؛ و با طرح شدن دو خدا، اجزايی برای او تصوّر نموده؛ و با تصوّر اجزا برای خدا، او را نشناخته است. و کسی که خدا را نشناسد به سوی او اشاره می کند و هر کس به سوی خدا اشاره کند، او را محدود کرده، به شمارش، آوَرَد. و آن کس که بگويد «خدا در چيست؟» او را در چيز ديگری پنداشته است، و کسی که بپرسد «خدا بر روی چه چيزی قرار دارد؟» به تحقيق جايی را خالی از او در نظر گرفته است، در صورتی که خدا همواره بوده و از چيزی به وجود نيامده است. با همه چيز هست، نه اينکه همنشين آنان باشد؛ و با همه چيز فرق دارد نه اينکه از آنان جدا و بيگانه باشد. انجام دهنده همه کارهاست، بدون حرکت و ابزار و وسيله. بيناست حتّی در آن هنگام که پديده ای وجود نداشت، يگانه و تنهاست، زيرا کسی نبوده تا با او اُنس گيرد و يا از فقدانش وحشت کند.
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
📚 ادامه شـــــرح خـطبــه 1 نـهـجالبـــــلاغـه
(آیت الله مکارم)
💎 *شناخت خدا* 💎
🌼🍀 *توحید ذات و صفات خداوند* 🍀🌼
🏵️ این فراز در حقیقت یک دوره کامل خداشناسى است.
🏵️ 🍃امیرمؤمنان(علیه السلام) به گونه اى خداوند را معرّفى فرموده که از آن بالاتر تصوّر نمى شود.
🏵️🍃و اگر تمام درس هاى توحید و خداشناسى را جمع کنیم چیزى فراتر از آن نخواهد بود.
⬅️ در این فراز پنج مرحله براى معرفت و شناخت خداوند ذکر فرموده که مى توان آنها را این گونه خلاصه کرد:✅
🌼1ـ شناخت اجمالى و ناقص
🌼 2ـ شناخت تفصیلى
🌼3ـ مقام توحید ذات و صفات
🌼4ـ مقام اخلاص
🌼5ـ مقام نفى تشبیه.
💎ددر آغاز مى فرماید:
🌸 *«سرآغاز دین، معرفت و شناخت خداست»🌸*
🔰 دین در این جا به معناى مجموعه عقاید و وظایف الهى و اعمال و اخلاق است.
⬅️ بنابراین
🍀 شناخت خدا هم گام اوّل است.
🍀و هم پایه اصلى براى تمام اصول و فروع دین.
⬅️ که بدون آن، این درخت پربار هرگز به ثمر نمى نشیند.
🔰 *معرفت اجمالى در درون فطرت و نهاد آدمى نهفته است.*
🌸🍀 آنچه پیامبران الهى به آن مبعوث شده اند، این است که این معرفت و شناخت اجمالى تبدیل به شناخت تفصیلى و کامل گردد و شاخ و برگ آن رشد و نمو کند. 🌸🍀
🌸🍀و علف هرزه هاى مزاحم که به صورت افکار شرک آلود در اطراف این درخت برومند نمایان مى گردد زدوده شود.🌸🍀
* * *
⬅️ در مرحله بعد مى فرماید:🔻
🏵️🍃 « *کمال معرفت و شناخت خداوند تصدیق به ذات پاک اوست»*
🍀منظور از معرفت، در این جا شناخت فطرى
🍀 و مراد از تصدیق، شناخت علمى و استدلالى است.
⬅️ *علم همان آگاهى قطعى نسبت به چیزى است.*
امّا هنگامى که در اعماق روح نفوذ کرد و به مرحله *یقین و باور رسید* و انسان بناى قلبى بر این گذاشت که آن را به رسمیت بشناسد *نام ایمان به خود مى گیرد.* ➡️
ــــــــــــــــــــــــــــ 🔰
https://eitaa.com/montazeraan_zohorr
📚ادامه شـــــــرح خـطبــه 1 نـهـجالبـــــلاغـه
(آیت الله مکارم)
💎 *شناخت خدا* 💎
🌼🍀 *توحید ذات و صفات خداوند* 🍀🌼
⬅️ در مرحله سوّم مى فرماید: 🔻
🌸🍃« *کمال تصدیق به ذات پاک او همان توحید اوست»*
🔰 بدون شک هنگامى که انسان خدا را با معرفت تفصیلى یا به تعبیرى دیگر با استدلال و برهان شناخت، هنوز به مرحله توحید کامل نرسیده است.
🌸🍃 *توحید کامل آن است که ذات او را از هر گونه شبیه و نظیر و مانند، پاک و منزّه بداند.* 🌸🍃
⬅️ سپس به مرحله چهارم گام مى نهد که مرحله اخلاص است و مى فرماید: 🔻
🌸🍃 *«و کمال توحیدش اخلاص براى اوست»* 🌸🍃
🍀اخلاص از ماده خلوص به معناى خالص کردن و تصفیه نمودن و از غیر، پاک کردن است.🍀
🔰در این که منظور از اخلاص در این جا اخلاص عملى یا قلبى یا اعتقادى است در میان مفسّران نهج البلاغه گفتگوست.
🍃 *منظور از اخلاص عملى این است* که هر کس نهایت توحید پروردگار را داشته باشد تنها او را پرستش مى کند و انگیزه او در هر چیز و هر کار، خداست.🍃
⬅️ این همان چیزى است که در بحث اخلاصِ در عبادت، فقها روى آن تکیه دارند.➡️
🍀 *امّا اخلاص قلبى،*👉 یا به تعبیر «شارح بحرانى ابن میثم» زهد حقیقى، آن گونه اى که *تمام قلب او متوجّه خدا باشد*👉 و به غیر او نیندیشد و ماسوى الله، او را به خود مشغول ندارد،🍀
🌸🍀🌸🍀🌸🍀🌸
https://eitaa.com/montazeraan_zohorr
📚ادامه شـــــــرح خـطبــه 1 نـهـجالبـــــلاغـه
(آیت الله مکارم)
💎 *شناخت خدا* 💎
🌼🍀 *توحید ذات و صفات خداوند* 🍀🌼
⬅️ در جمله پنجم، مى فرماید: 🔻
🍀 *«کمال اخلاص براى او، نفى صفات ممکنات از اوست»* 🍀
🔰 به تعبیر دیگر، در مرحله قبل، سخن از اخلاص به طور اجمال بود و در این جا که اخلاص به مرحله کمال مى رسد،
🔰 جنبه تفصیلى پیدا مى کند و دقیقاً روشن مى شود که براى اخلاص در توحید باید هر گونه صفاتى را که مخلوق دارد از او نفى کرد،
🔰 خواه این صفت، داشتن اجزاى ترکیبى باشد یا غیر آن.
🔰 چه این که مى دانیم تمام ممکنات حتّى عقول و نفوس مجرّده نیز در واقع مرکّبند.
🔰 (حداقل ترکیبى از وجود و ماهیت) حتّى مجرّدات، یعنى موجودات مافوق مادّه نیز از این ترکیب برکنار نیستند.
🔰 و امّا موجودات مادّى، همه داراى اجزاى خارجى مى باشند،
🌸 *ولى ذات پاک خداوند نه اجزاى خارجى دارد و نه اجزاى عقلى،* 🌸
⬅️ نه در خارج قابل تجزیه است و نه در فهم و درک ما،➡️
⬅️ و *کسى که به این حقیقت توجّه نکند توحید خالص را نیافته است.*
و مى فرماید:🔻
✅ کمال توحیدش نفى صفات از اوست، نه به معناى نفى صفات کمالیه است، ✅
⬅️ چرا که تمام صفات کمال اعمّ از علم و قدرت و حیات و غیر آن همه از آن اوست،
⬅️⬅️ بلکه منظور صفاتى است که ما همیشه به آنها خو گرفته ایم و آنها را شناخته ایم یعنى صفات مخلوقات که همه جا آمیخته به نقص است.
🔰 مخلوقات داراى علم و قدرتند امّا علم و قدرتى ناقص و محدود و آمیخته با جهل و ضعف و ناتوانى، در حالى که ذات پاک خداوند از چنین علم و قدرتى منزّه است.
🔰 اضافه بر این، صفات مخلوقات همیشه از ذات آنها جداست، یا به تعبیر دیگر صفاتى است زاید بر ذات.
🔰 انسان چیزى است و علم و قدرت او چیز دیگر و به این ترتیب وجود او مرکّب از این دوست،
🔰 در حالى که صفات خدا عین ذات اوست و هیچ گونه ترکیبى در آن جا راه ندارد.
⬅️⬅️ *در حقیقت بزرگ ترین خطر در مسیر توحید و خداشناسى، افتادن در وادى «قیاس» است.* ➡️➡️
🔰 یعنى مقایسه صفات خدا با صفات مخلوقات که آمیخته به انواع نقص ها و کاستى هاست و یا اعتقاد به وجود صفات زاید بر ذات است، آن گونه که اشاعره (گروهى از مسلمانان) به آن گرفتار شده اند.
🔰🌸🔰🌸🔰🌸🔰
https://eitaa.com/montazeraan_zohorr