⭕️پاسخ به یک سؤال بسیار مهم تاریخی(۱)
🔸پرسش :چه عواملی سبب شد مسلمانان وصيت پيغمبر اكرم(ص) را درباره على (ع) ناديده گرفتند؟
🔹پاسخ :
♦️در این زمینه تحلیلها وتفسیرهای متفاوتی وجود دارد :
🔹نظريه اول :
اينكه بگوييم مسلمين يكباره همگی ، نسبت به اسلام و پيغمبر متمرد و طاغى شدند،
روى تعصبات قومى و عربى؛ به اين مسئله كه رسيد همه آنها يكمرتبه از اسلام رو برگرداندند.
🔹باید گفت:
وقايع بعد از غدیر نشان نمى دهد كه مسلمين يكمرتبه از اسلام و از پيغمبر به طور كلى رو برگردانده باشند كه نتيجه اش اين است كه بايد به حالت اول جاهليت خودشان و بت پرستى برمى گشتند.
🔸نظريه دوم :
بگوييم مسلمين نخواستند نسبت به اسلام متمرد شوند
ولى نسبت به اين يك دستور پيغمبر جنبه تمرد به خودشان گرفتند؛
اين يك دستور به علل و جهات خاصى مثلًا كينه هايى كه از ناحيه پدركشتگى ها با على عليه السلام داشتند
يا به قول بعضى از اهل تسننِ امروز نمى خواستند كه نبوت و خلافت در يك خاندان جمع گردد ، تحملش برايشان مشكل بود.
یا آنکه آن حالت عدم تساهل و سختگيرى و صلابت و انعطاف ناپذيرى على عليه السلام ، عامل نادیده گرفتن توصیه پیامبر نسبت به امام علی گردید.
🔸 نقد و ردّ تحلیلهای فوق :
با اينگونه تحلیلها نمی توان حادثه به اين مهمى را توجيه كرد؛
چگونه میتوان گفت:
همه مسلمين يكمرتبه مرتد شدند و از اسلام برگشتند؟!
- اینکه بگوییم «مسلمين همه در اين يك مسئله تمرد پيشه كردند» خيلى بعيد نيست ولى آيا همه مسلمانها را مى شود گفت متمرد شدند.
🔹نظريه صحيح : مسلمين، اغفال شدند
🔹تبیین :
مسلمين در اين مسئله اغفال شدند؛
يعنى عده اى متمرد شدند،
آن عده زيرك متمرد، عامه مسلمين را در اين مسئله اغفال كردند.
🔹صحت این نظریه را مى توانيم از آيه «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَروا مِنْ دينِكُمْ»
استنتاج و نتيجه گيرى كنيم.
(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (پانزده گفتار))، ج25، ص: 197-185-با تلخیص و ویرایش -
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️چرا مظلومیت امام حسن مجتبی(ع) از جهتی از امامحسین(ع) هم بیشتر است؟
⚫️ سالروز شهادت نبی اکرم حضرت محمد مصطفی(ص) و شهادت مظلومانه امام حسن(ع) تسلیت باد!
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
⭕️ پاسخ به یک سؤال بسیار مهم تاریخی(۲)
🔸پرسش :چه عواملی سبب شد مسلمانان وصيت پيغمبر اكرم(ص) را درباره على (ع) ناديده گرفتند؟
🔹پاسخ :
♦️نظريه صحيح : مسلمين اغفال شدند
🔻صحت این نظریه را مى توانيم از آيه «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَروا مِنْ دينِكُمْ»(مائده/۳)استنتاج و نتيجه گيرى كنيم.
🔻جمله اول آيه: الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَروا مِنْ دينِكُمْ ، يك واقعيت تاريخى را بيان مى فرمايد:
امروز (با نصب امير المؤمنين به خلافت در غدیر خم )كافران از دين شما مأيوس گشتند؛
يعنى از امروز ديگر كافران نااميدند كه از راه كفر، از خارج حوزه اسلام به اسلام حمله كنند،
ديگر مأيوس شدند كه از اين راه نتيجه بگيرند، فهميدند كه ديگر اسلام را نمى شود از بيرون كوبيد.
🔻در جمله دوم تأمين مى دهد كه خيالتان از ناحيه آنها (کفار و دشمنان خارجی ) ناراحت نباشد :
فَلا تَخْشَوْهُمْ :
مسلمانها! ديگر از كافران بيم نداشته باشيد و نگران نباشيد.
🔻قرآن در آيات زياد هميشه مسلمين را از خطر كفار بيم مى داد.
اما در اينجا بعد از حادثه نصب على عليه السلام به خلافت، مى گويد ديگر بعد از اين بيمى نيست،
از ناحيه آنها نگرانى نيست.
🔻جمله سوم خيلى عجيب است:
وَ اخْشَوْنِ
: از ناحيه کفار بر دين خودتان نگران نباشيد
اما از من بترسيد.
🔻معنايش اين مى شود كه از ناحيه من نگران باشيد.
يعنى چه از ناحيه خدا نگران باشيم؟
از ناحيه دشمن نگران نباشيم
اما از ناحيه دوست و صاحب دين،
از ناحيه خدا نگران باشيم!
برعكس، از ناحيه خدا بايد اميدوار باشيم،
پس چرا قرآن مى گويد از ناحيه خدا نگران باشيد؟
نكته و جان كلام همين جاست.
🔻... معنى «وَ اخْشَوْنِ» (از من بترسید ) این است که:
از سنت و قانون من بترسيد؛
سنت من این است كه:
هرگز نعمتى را از مردمى سلب نمى كنم
مگر اينكه آن مردم خودشان عوض شده و تغيير كرده باشند
«انَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتّى يُغَيِّروا ما بِانْفُسِهِمْ »(رعد : ۱۱)
🔻پس اى مسلمين! بعد از اين هر چشمزخمى كه به شما بخورد از داخل خود شما خورده است
و هر آسيبى كه به جامعه اسلامى برسد از داخل جامعه اسلامى مىرسد نه از بيرون.
بيرون به كمك داخل استفاده مىكند.
(ادامه دارد)
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(پانزده گفتار)) ج۲۵ص 191-185-
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا عده ای علیرغم دعا و تلاش فراوان ، از فقر ، بیماری و گرفتاری نجات پیدا نمی کنند⁉️
چرا خداوند به عده ای نعمت ها و امکانات فراوانی فراهم داده ، اما عده ای دیگر علیرغم ، ایمان و عمل ، از بسیاری از امکانات محروم هستند⁉️
آیا این تفاوت نعمات و برخورداری ها بین بندگان خداوند ، عدالت او را زیر سوال نمی برد ⁉️
🎤 پاسخ حکیمانه حجت الاسلام والمسلمین محمد ابراهیم کفیل ، ( در جلسه درس اخلاق ) به پرسش های فوق ؛
#کپی_آزاد_است
#محمد_ابرهیم_کفیل
#گلشن_ابرار_شهرضا
#درس_اخلاق
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
شکرانه 02.mp3
36.78M
#شکرانه ۲
اینـ👇ـو هرگز فراموش نکن:
اگه نتونی محبتـ💝ـهای دیگرانو ببینی؛
دردرون خودت،محدود میشی
وراهِ وسعت نفس، رو به روی خودت میبندی❗️
اولین فایده شکر،به خودت برمیگرده
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
🔷 #پیـامبر_اکرم_ص میفرمایند :
✍جهت اجابت حاجت و رسیدن به آرزوها آیت الکرسی بخوانید که هرکس چنین کند حاجتش برآید.
📚 مستدرک الوسائل ، ج۵ ، ص۲۷۶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✘ مدیرمون بداخلاقه! تحملش برام سخت شده.
✘ شوخیهای یکی از همکارام خیلی رو مُخَمه ! دخالتهای بیجاش دیوانهام کرده.
نمیدونم چجوری بهش بگم اوضاع بدتر نشه.
🌸 خدایا
به دشمنانمان خوشیهای بزرگ عطا کن
تا دست بردارند از نابودی دلگرمیهای کوچکمان
🌸 خدایا
سلامت عقل را درکنار سلامتی جانهایمان محفوظ بدار...! تا از یادمان نرود انسانیت، درستی و گذشت را...!
🌸 خدایا
هرکه با ما بد کرد و بدی را نشانمان داد
تو خوبی را نشانشان بده و معجزه ی بزرگ محبت را...!
🌸 خدایا
صبری طولانی در دیده و دلهایمان قرار ده تا یک عمر از یاد نبریم برای گذشتن از هر طوفانی،باید صبور بود و طاقتهایی بسیار به دوش کشید...
🌸 آمین
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰تیپ شخصیتی(قسمت اول تا پنجم)
صحبت های #دکتر_عزیزی در رابطه با تیپ های شخصیتی افراد و تاثیر آن بر روابط با یکدیگر در سنین مختلف
#دکتر_سعید_عزیزی
#تیپ_شخصیتی
#تربیت_فرزند
#روانشناسی
#برونگرا
#درونگرا
#روابط
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
⭕️ « ايّامٍ نَحِساتٍ» (روزهای نحس) در قرآن كريم
🔻ما كلمه نحس و يوم نحس را در دو جاى قرآن داريم.
خيلى جالب است؛
هر دو جا هم درباره قوم عاد است
پس از نزول عذاب بر آنها :
انّا ارْسَلْنا عَلَيْهِمْ ريحاً صَرْصَراً فى يَوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِرّ (يا: فَارْسَلْنا عَلَيْهِمْ ريحاً صَرْصَراً فى ايّامٍ نَحِساتٍ )
🔻...مقصود اين است كه در يك روز شومى [چنين كرديم.]
خود قرآن در كمال صراحت اعلام مى كند اين مردم معذب شدند،
چرا معذب شدند؟
به خاطر اعمال و افكارشان،
به خاطر طغيان هايشان در مقابل امر الهى.
آن روزى كه مردم آن سرنوشت محتوم را از عمل خودشان پيدا مى كنند و دچار نكبت و بدبختى مى شوند،
قرآن آن روز را روز نحس مى داند.
🔻آن روز، ديگر نه چهارشنبه است نه پنجشنبه،
نه جمعه،
نه شنبه ... و نه اول نه دوم نه سيزده ...
هر روزى كه مردمى به كيفر اعمال خودشان گرفتار شدند
و در عقوبت اعمال خودشان دست و پا زدند،
بدانند در روز نحسى گرفتارند.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (دفاع از 13(پانزده گفتار))، ج25، ص: 406-405- با تلخیص و ویرایش-
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
❤️ توصیه امام زمان (عج) به خواندن "صحیفه سجادیه"
محدث عظیم و سالک وارسته مرحوم مجلسی اول میفرماید:
« در اوایل جوانی مایل بودم نماز شب بخوانم، اما نماز قضا بر عهدهام بود و به همین دلیل احتیاط میکردم و نمیخواندم.
خدمت شیخ بهائی رحمه الله عرض نمودم، فرمود: « نماز قضا بخوان.»
اما من با خود می گفتم نماز شب خصوصیات خاصِ خود را دارد، و با نمازهای واجب فرق میکند.
یک شب بالای پشت بام خانه ام در خواب و بیداری بودم، که امام زمان (علیه السلام) را در بازار خربزه فروشان اصفهان در کنار مسجد جامع دیدم.
با شوق و شعف نزد او رفتم و سوالاتی کردم از جمله خواندن نماز شب. فرمود:« بخوان!»
عرض کردم:
« یابن رسول الله، همیشه دستم به شما نمیرسد! کتابی به من بدهید که به آن عمل کنم.»
فرمود:
« برو از آقا محمد تاج کتاب بگیر!»
در خواب گویا او را میشناختم؛ رفتم کتاب را از او گرفتم و مشغول خواندن بودم و میگریستم که از خواب بیدار شدم.
از ذهنم گذشت که شاید محمد تاج همان شیخ بهائی است و منظور امام از تاج، این است که شیخ بهایی ریاست شریعت را در آن دوره به عهده دارد.
نماز صبح را خواندم و خدمت ایشان رفتم. دیدم شیخ با سید گلپایگانی مشغول مقابله ی صحیفه سجادیه است.
بعد ناگهان یاد جایی که امام را در آن ملاقات کرده بودم،افتادم و به کنار مسجد جامع رفتم.
در آنجا آقا حسن تاج را دیدم که از آشنایان قدیم بود.مرا که دید گفت:
« ملا محمد تقی! من از دست طلبه ها به تنگ آمدهام. کتاب را از من میگیرند و پس نمیدهند. بیا برویم خانه یک سری کتب به تو بدهم.»
مرا به خانهاش برد، در اتاقی را باز کرد و گفت:« هر کتابی را که میخواهی بردار!»
کتابی را برداشتم؛
ناگهان دیدم همان کتابی است که دیشب در خواب دیده بودم.
«صحیفه سجادیه بود.
به گریه افتادم. برخاستم و بیرون آمدم.
گفت:« باز هم بردار!»
گفتم:« همین بس است.»
مرحوم مجلسی دوم میفرماید:
«مجلسی اول چهل سال از عمر خود را، صرف ترویج صحیفه کرد و انتشار این کتاب توسط او باعث شد که
اکنون خانهای نیست که صحیفه در آن نباشد.
این حکایت بزرگ باعث شد بر صحیفه شرح فارسی بنویسم که عوام و خواص از آن بهرهمند شوند.»
📚منابع:
امام شناسی، ج 15، ص 49و 50
بحارالانوار، ج 110، ص 51 به بعد
https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c