eitaa logo
🌹 منتظران ظهور🌹
2.8هزار دنبال‌کننده
15.3هزار عکس
8.9هزار ویدیو
295 فایل
🌷بسم ربِّ بقیة الله الاعظم (عج)🌷 سلام بر تو ای امید ما برای زنده کردن حکومت الهی مرا هزار امید است و هر هزار تویی وَ یُحیِ الاَرض مِن بَعدِ مَوتِها مدیر: @Montazer_zohorr تا امر فرج شود میسّر بفرست بهر فرج و ظهور مهدی صلوات🌱🙏
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷 *دعای هفتم صحیفه سجادیه* 🌷 🍀 وَ کانَ مِنْ دُعائِهِ عَلَیهِ السَّلامُ إذا عَرَضَتْ لَهُ مُهِمَّةٌ أوْ نَزَلَتْ بِهِ مُلِمَّةٌ وَ عِنْدَ الْکَرْبِ: 🍀از دعای حضرت زین العابدین (علیه‌السّلام) است آنگاه که امر مهمی بر ایشان پیش می‌آمد یا کار دشواری حادث می‌شد و هنگام سختی: 🌺١- *یا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَکارِهِ، وَ یا مَنْ یُفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدائِدِ، وَ یا مَنْ یُلْتَمَسُ مِنْهُ الْمَخْرَجُ إلَى رَوْحِ الْفَرَجِ.* 🍀ای آنکه گرهِ کارهای فرو بسته به سر انگشت تو گشوده می‌شود، و ای آن که سختی دشواری‌ها با تو آسان می‌گردد، و ای آن که راه گریز به سوی رهایی و آسودگی را از تو باید خواست. 🌺٢- *ذَلَّتْ لِقُدْرَتِکَ الصِّعابُ، وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِکَ الْأسْبابُ، وَ جَرَى بِقُدرَتِکَ الْقَضاءُ، وَ مَضَتْ عَلَى إرادَتِکَ الْأشْیاءُ.* 🍀سختی‌ها به قدرت تو به نرمی گرایند و به لطف تو اسباب کارها فراهم آیند. فرمانِ الاهی به نیروی تو به انجام رسد، و چیزها، به اراده‌ی تو موجود شوند، 🌺٣- *فَهِیَ بِمَشِیَّتِکَ دُونَ قَوْلِکَ مُؤْتَمِرَةٌ، وَ بِإرادَتِکَ دُونَ نَهْیِکَ مُنْزَجِرَةٌ.* 🍀و خواستِ تو را، بی آن که بگویی، فرمان برند، و از آنچه خواستِ تو نیست، بی آن که بگویی، رو بگردانند. 🌺٤- *أنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمّاتِ، وَ أنْتَ الْمَفْزَعُ فِی الْمُلِمّاتِ، لا یَنْدَفِعُ مِنْها إلّا ما دَفَعْتَ، وَ لا یَنْکَشِفُ مِنْها إلّا ما کَشَفْتَ.* 🍀تویی آن که در کارهای مهم بخوانندش، و در ناگواری‌ها بدو پناه برند. هیچ بلایی از ما برنگردد مگر تو آن بلا را بگردانی، و هیچ اندوهی بر طرف نشود مگر تو آن را از دل برانی. 🌺٥- *وَ قَدْ نَزَلَ بِی یا رَبِّ ما قَدْ تَکَأَّدَنِی ثِقْلُهُ، وَ ألَمَّ بِی ما قَدْ بَهَظَنِی حَمْلُهُ.* 🍀ای پروردگار من، اینک بلایی بر سرم فرود آمده که سنگینی‌اش مرا به زانو درآورده است، و به دردی گرفتار آمده‌ام که با آن مدارا نتوانم کرد. 🌺٦- *وَ بِقُدْرَتِکَ أوْرَدْتَهُ عَلَیَّ وَ بِسُلْطانِکَ وَجَّهْتَهُ إلَیَّ.* 🍀این همه را تو به نیروی خویش بر من وارد آورده‌ای و به سوی من روان کرده‌ای. 🌺٧- *فَلا مُصْدِرَ لِما أوْرَدْتَ، وَ لا صارِفَ لِما وَجَّهْتَ، وَ لا فاتِحَ لِما أغْلَقْتَ، وَ لا مُغْلِقَ لِما فَتَحْتَ، وَ لا مُیَسِّرَ لِما عَسَّرْتَ، وَ لا ناصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ.* 🍀آنچه تو بر من وارد آورده‌ای، هیچ کس باز نَبَرد، و آنچه تو به سوی من روان کرده‌ای، هیچ کس برنگرداند. دری را که تو بسته باشی. کَس نگشاید، و دری را که تو گشوده باشی، کَس نتواند بست. آن کار را که تو دشوار کنی، هیچ کس آسان نکند، و آن کس را که تو خوار گردانی، کسی مدد نرساند. 🌺٨- *فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ افْتَحْ لِی یا رَبِّ بابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِکَ، وَ اکْسِرْ عَنِّی سُلْطانَ الْهَمِّ بِحَوْلِکَ، وَ أنِلْنِی حُسْنَ النَّظَرِ فِیما شَکَوْتُ، وَ أذِقْنِی حَلاوَةَ الصُّنْعِ فِیما سَألْتُ، وَ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِیئاً، وَ اجْعَلْ لِی مِنْ عِنْدِکَ مَخْرَجاً وَ حِیّاً.* 🍀پس بر محمد و خاندانش درود فرست. ای پروردگار من، به احسانِ خویش دَرِ آسایش به روی من بگشا، و به نیروی خود، سختی اندوهم را درهم شکن، و در آنچه زبان شکایت بدان گشوده‌ام، به نیکی بنگر، و مرا در آنچه از تو خواسته‌ام، شیرینی استجابت بچشان، و از پیشِ خود، رحمت و گشایشی دلخواه به من ده، و راه بیرون شدن از این گرفتاری را پیش پایم نِه. 🌺٩- *وَ لا تَشْغَلْنِی بِالْاِهتِمامِ عَنْ تَعاهُدِ فُرُوضِکَ، وَ اسْتِعْمالِ سُنَّتِکَ.* 🍀و مرا به سبب گرفتاری، از انجام دادنِ واجبات و پیروی آیین خود بازمدار. 🌺١٠- *فَقَدْ ضِقْتُ لِما نَزَلَ بِی یا رَبِّ ذَرْعاً، وَ امْتَلَأْتُ بِحَمْلِ ما حَدَثَ عَلَیَّ هَمّاً، وَ أنْتَ الْقادِرُ عَلَى کَشْفِ ما مُنِیتُ بِهِ، وَ دَفْعِ ما وَقَعْتُ فِیهِ، فَافْعَلْ بِی ذَلِکَ وَ إنْ لَمْ أسْتَوْجِبْهُ مِنْکَ، یا ذَا الْعَرْشِ الْعَظیمِ.* 🍀ای پروردگارِ من، از آنچه بر سرم آمده، دلتنگ و بی‌طاقتم، و جانم از آن اندوه که نصیب من گردیده، آکنده است؛ و این در حالی است که تنها تو می‌توانی آن اندوه را از میان برداری و آنچه را بدان گرفتار آمده‌ام دور کنی. پس با من چنین کن، اگر چه شایسته‌ی آن نباشم، ای صاحب عرش بزرگ.
🔈 📚 📣 جلسه چهل و نهم * رابطه توکل و قناعت * مراتب و درجات توکل * معنای توکل * از سه چیز محروم نمی‌شود کسی که.... ⏰ مدت زمان: ۰۴:۵۶ 🎙️ حجت الاسلام مصطفی امینی خواه ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ 📲 *جهت عضویت* 👇 https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
49 Jahad ba Nafs 1395 Ghom.MP3
2.63M
🔈 📚 📣 جلسه چهل و نهم * رابطه توکل و قناعت * مراتب و درجات توکل * معنای توکل * از سه چیز محروم نمی‌شود کسی که.... ⏰ مدت زمان: ۰۴:۵۶ https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هرآدمی که باشی خوب باشی بدباشی متوسل به امام زمان که بشی دستتومیگیره،رهات نمیکنه هرجاهستید،متوسل بشید به آقا مطمئن باشید ضررنمیکنید. https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
❤️ـقی ✍ بعضی وقتها که درد تا عمق استخوانت، رسوخ می‌کنه، و تویِ چنگالِ بیماری، اونقدر ناتوان می‌شوی که دیگه هیچ نعمتی برات لذّت بخش نیست؛ دنبالِ جنسی از کلمات می‌گردی، که نه ناشکری باشه و تو را از خیراتِ پاکیزه‌ای که با هر بلا، به نَفْس و جانت می‌رسه؛ محروم کنه، و نه مانعت باشه، از امیدواری به دفع بلا، و استمداد از خدا علی بن الحسین علیه‌السلام، برای این دقائق فرزندانش هم، کلمات رو کنار هم چیده و حرف زدن، یادمون داده! ➖ فَما أَدْري، يَا إِلهي، أيُّ الحالَيْن أَحقُّ بِالشُّكْرِ لك، و أيّ الْوَقْتينِ أَوْلى بالْحمْدلَك خدایا من نمی‌دونم در کدوم یکی از این حالتها، باید بیشتر شکر کنم؟ ➖ أَ وَقْتُ الصِّحَّةِ الّتی... در وقت سلامتی که نعمتهات برام لذت‌بخش‌اَند، و بدنم توانِ عبادت داره، و بواسطه‌ی عبادت به نشاط می‌رسه؟ ➖ أَمْ وَقْتُ الْعِلَّة الَّتِي... یا وقتهایی که بیماری‌ها میان،تا تطهیرم کنند،و بار سیاهی که روی نَفس‌اَم سنگینی میکنه رو بردارن و درنهایت حال دلمو خوب کنند؟ این سبکِ حرف زدن، کار یه متخصصه✨ پای درس استاد شجاعی https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
AUD-20220114-WA0077.mp3
9.04M
۴۴ ✨ 💥 نه تنها عبادت‌ها، که موفقیت‌های دنیایی‌مان نیز محکوم به شکست خواهد بود اگر به ☆ منشأ تمـــــامِ خیـــــــر☆ در جهان یعنی وجود مقدس امام زمان"عج"، وصل نشویم!!! - با این تفاسیر... تنها دوست داشتنِ امام و به یادِ او بودن، و * کار کردن برای او کافیست؟ یا موضوع فراتر از این حرف هاست؟! 🎤 پای درس استاد محمد شجاعی👇 https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
*⭕سه توصیه استاد شهید مطهری به مبلّغان ومربّیان دین* *✅مربّيان دين بايد اوّل بكوشند خودشان عالم و محقّق و دين‏شناس بشوند* *و به نام دين مفاهيم و معانى نامعقولى در اذهان مردم وارد نكنند كه همان معانى نامعقول منشأ حركتهاى ضدّ دينى مى‏ شود،* *✅ ثانياً در اصلاح محيط بكوشند و از آلودگيهاى محيط تا حدود امكان بكاهند،* *✅ثالثاً از همه مهم‏تر و بالاتر اينكه به نام دين و به اسم دين با فطريّات مردم معارضه و مبارزه نكنند؛* *آن وقت است كه خواهند ديد مردم‏ «يَدْخُلُونَ فِي دين الله افواجا»* ‏ *▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (خورشيد دين هرگز غروب نمى‏ كند)، ج‏3، ص: 405- با ویرایش جزیئ-* https://chat.whatsapp.com/J8DreLmznKs6xwCr9oSiT0
💠 آن سوی مرگ تجربیات سه نفر از افرادی که برای لحظاتی مرگ را تجربه کرده اند در این کتاب بیان شده است. حجت الاسلام امینی خواه طی 39 جلسه در دانشگاه فردوسی، این کتاب را بر اساس آیات،روایات و نکات عقلی و فلسفی شرح داده اند. 🔸جذابیت مطالب آنقدر بالا هست که بعد از جلسه اول و دوم خودتان پیگیر می شوید https://chat.whatsapp.com/EwYE06FwBEjHGusHUMe6Xv *برای شما که هنوز نشنیدید،وفرصت مطالعه نداشتید،* *بارگذاری در گروهای عالم پس از مرگ.*
🌺سینی مخصوص غذای اهل بیت،نزد حضرت مهدی عج ✳️روزي پيامبر صلی الله علیه و آله وسلم به فاطمه (سلام الله علیها) فرمود: برخيز و آن سيني را به اينجا بياور. 🌹حضرت فاطمه برخاست و آن سيني را كه در جایي پنهان بود بيرون آورد، كه در ميان آن نان تريد شده و گوشت پخته شده بود، و ظاهرا از غذاي بهشتي بود. 🌸پيامبر و علي علیه السلام و حسن و حسين و فاطمه سلام الله علیها، سيزده روز از آن غذا خوردند. ♻️ سپس ام ايمن روزي چيزي از آن نان و گوشت را در دست حسين علیه السلام ديد، به او گفت: اين غذا را از كجا آوردي؟ 🌟حسين علیه السلام فرمود: چند روز است كه ما از اين غذا مي خوريم. 🔰ام ايمن كه از بانوان مخلص و ارادتمند اهلبيت نبوت بود به حضور فاطمه سلام الله آمد و عرض كرد: 🍃هر چه ام ايمن دارد، به فاطمه و فرزندانش تعلق دارد، اما آيا فاطمه هر چه دارد، قدري از آن به ام يمن نمي رسد؟ 💠حضرت فاطمه مقداري از آن غذا را براي ام ايمن آورد، ام ايمن از آن خورد، از آن پس غذاي آن سيني دیگر تمام شد... 🌹پيامبر صلی الله علیه و آله فرمود: اگر از آن غذا به ام ايمن نمي خوراندي، تا روز قيامت تو و ذريه تو از آن غذا مي خوردند. ✅امام باقر علیه السلام پس از نقل ماجراي عجيب فوق فرمود: آن سيني در نزد ما است و قائم ما در زمان ظهور خود، آن را بيرون مي آورد... ‌‌‎ https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک یا مولای یا صاحب العصر والزمان (عج)... خوشا بحال آنان که در کلاس انتظار... حتی یک جمعه هم غیبت ندارند... اللهم عجل لولیک الفرج
💠💠💠💠💠💠 یکی از تکان دهنده ترین جمله هایی که در فرهنگ بشری گفته شده، جمله زیر از امیرالمومنین علی علیه السلام در یکی از دعاهاي نهج البلاغه است. " اللهم اجعل نفسی اول كريمة تنتزعها من كرائمی" "خدایا کاری کن که از چیزهای ارزشمند زندگی،جانم اولین چیزی باشد که از من می گیری" یعنی نکند قبل از اینکه جانم را بگیری، شرفم، انسانيتم، عدالتم، و.... گرفته شده باشد و تبدیل به یک تفاله ای شده باشم که تو جانم را می گیری. و این همان جمله معروف است که می گوید: ما آمده ایم تا زندگی کنیم و قیمت و ارزش پیدا کنیم؛ نه اینکه به هر قیمتی زندگی کنیم. ٢١٥ https://chat.whatsapp.com/CI2GxRkqqXOFKwY9HP34fn
یا علی: *💐پيامبر اکرم صلي‌الله عليه و آله:* *مهمان هنگامي که وارد خانة مؤمن مي‌شود هزار برکت و هزار رحمت به همراه خود دارد و خداوند به تعداد هر لقمه که مهمان تناول مي‌کند يک حج و يک عمره براي صاحب خانه مي‌نويسد!* 📗لئالي‌الاخبار، ج ۳، ص ۶۶ *مهمان با روزي خود (بر ميزبان) وارد مي‌شود و با گناهان (آمرزيدة) اهل خانه خارج مي‌گردد.*  📗مستدرک، ج ۱۶، ص ۲۵۸ ‌‌‌‌‌ https://eitaa.com/joinchat/1965162593Cbe8736d84c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇 💠 نهج البلاغه و شرح آن # خطبه ۱۸ # جلسه ۵۲ # بخش ۱ 🔘 مقدمه بحث : در توضیح این خطبه باید گفته شود که شاید سید رضی این خطبه را به عنوان یک خطبه دیگر آورده باشد ، ولی برخی از شارحان نهج البلاغه به لحاظ قرابت معنایی و وحدت سیاقی که این خطبه با خطبه پیشین دارد، گفته اند ممکن است این خطبه دنباله همان کلام پیشین امام باشد و جای تعجب است که چرا مرحوم سید رضی آن را جدا آورده است . در خطبه پیشین ، سخن از عالمانی بود که متصدی امر قضاوت می شوند ، ولی واقعاً شایستگی و صلاحیت برای قضاوت ندارند . اینجا هم همین عنوان مطرح شده است . امام فرموده اند : "في ذم اختلاف العلماء في الفُتيا" این کلام امیرالمؤمنین علیه‌السلام ، در مذمت اختلاف علماء در فتوا دادن است . در ابتدا باید عرض شود ، یکی از شارحان نهج البلاغه ، بر مرحوم شریف رضی خرده گرفتند که چرا این خطبه را اینگونه نامگذاری کرده اید ؟! ( اختلاف علماء)🤔 علماء که اختلافی ندارند . هیچ وقت بین دو عالِم حقیقی که اختلافی وجود ندارد ! و آن کسانی که مورد نظر امیرالمؤمنين علیه‌السلام بوده اند ، واقعاً از علماء نبودند که اختلاف داشتند . شما چرا اینگونه نامگذاری کرده اید ؟! در این خطبه امیرالمؤمنین علیه السلام ، گزارشی می دهند از وضعیت قضایی آن ۲۵ سالی که پیش از خلافت خودشان بر مردم گذشته بود و یا آینده . در جای جای نهج البلاغه با این مسأله مواجه می شویم که گویی امیرالمؤمنین علیه‌السلام ، در عصر ما و در دوران ما زندگی کردند و با مسأله ای مواجه شده اند ( سخنان ایشان به روز است) مثلاً در مسائل مربوط به تعلیم و تربیت ، در نهج البلاغه با مطالبی مواجه می شویم که گویی با مسائل تربیتی این زمان حضرت آشنایی داشته اند . در طول تاریخ بنی امیه و بنی عباس ، غوغایی بوده بین علمای عامه ( علمای اهل سنت) آن زمان در اختلاف نظر و فتوا که توضیح داده خواهد شد. شروع خطبه ۱۸ : ✨تَرِدُ عَلَى أَحَدِهِمُ الْقَضِيَّةُ فِي حُكْمٍ مِنَ الْأَحْكَامِ فَيَحْكُمُ فِيهَا بِرَأْيِهِ ✨ 🔸ترجمه: وارد می شود بر یکی از قضات ، مسأله ای درباره حکمی از احکام الهی ؛ پس براساس نظر خود حکمی صادر می کند . ✨ثُمَّ تَرِدُ تِلْكَ الْقَضِيَّةُ بِعَيْنِهَا عَلَى غَيْرِهِ فَيَحْكُمُ فِيهَا بِخِلاَفِ قَوْلِهِ ✨ 🔸ترجمه: آنگاه عین همان مسأله شرعی یا عین همان دعوا و منازعه ، بر قاضی یا عالم دیگری مطرح می شود ؛ پس حکم می کند در آن بر خلاف قول اوّلی . ✨ثُمَّ يَجْتَمِعُ الْقُضَاةُ بِذَلِكَ عِنْدَ الْإِمَامِ الَّذِي اسْتَقْضَاهُمْ فَيُصَوِّبُ آرَاءَهُمْ جَمِيعاً ✨ 🔸ترجمه : این قضات جلسه ای ترتیب می دهند با قاضی القضاتی که آنها را نصب کرده ( امامشان ) و نظرات خود را می گویند . آن قاضی القضات همه آراء ایشان را تأیید و تصویب می کند. ⭕️ توضیحات تکمیلی : ابتداءً در خود کلام حضرت ، نکته ای وجود دارد که نشان می دهد ، چرا آنها با هم اختلاف داشتند و چرا اختلافشان مذموم بوده ؟! آن نکته در کلمه " بِرَأیِهِ" است . اینکه می فرمایند : " فَيَحْكُمُ فِيهَا بِرَأْيِهِ" 《 آن قاضی به رأي خود حکم می کند》 اشکال کار در همین است . به چه حقّی قاضی به رأی خود حکم می کند ؟! حتی اگر درست هم حکم کند ، چون از جانب خود حکمی داده جایش در دوزخ است 🔥 باید به حکم الله و به حکم الرسول حرف بزند . مطابق با نصّ حکم کند . ( قاضی در جایگاهی قرار دارد که مجاز نیست رأی و نظر شخصی خود را بر زبان بیاورد) احکام یا فتوایی که برای مردم گفته می شود ، باید قاضی بگوید به اذن خدا و یا به فرمان خدا این حکم صادر می شود ، مشکل حل می شود. آن کسی که بگوید به نظر من ، گویی برای خودش حق حکومت قائل شده است . 👌قاضی باید حکم خداوند را اجرا کند نه نظر شخصی خود را ! ❓سوالی که ممکن است پیش بیاید : وقتی حضرت اختلاف در حکم و فتوا را اینگونه محکوم می کنند ، پس اختلاف فتوای مراجع کنونی هم شامل همین مسأله می شود⁉️ پاسخ : همانطور که عرض شد کلمه " بِرَأیِهِ " پاسخگوی این مسأله است . اولاً نشان می دهد که چرا اختلاف کرده اند و ثانیاً نشان می دهد که چرا اختلاف آنها زشت است . در اینجا چند نکته قابل ذکر است 👇👇👇 🔻اولاً ، اختلاف بین مراجع تقلید ما ( حفظهم الله تعالی) موجب چند دستگی شیعه از جهت فقهی نشده است . شیعه امامیه مثل اهل سنت گرفتار چنددستگی فقهی نشدند و یک روش فقهی دارند ( ما درشیعه مکاتب فقهی حنبلی و شافعی و مالکی و حنفی نداریم ) 🔻ثانیاً ، اختلاف مراجع ما در جزئیات امور است نه در امور مهم. 🔻ثالثاً ، اگر مراجع ما اختلاف نظر داشته باشند ، هیچ کدام نمی گویند : " بِرأيی" ( نظر من این است) بلکه بر اساس آیات و روایاتی که تحقیق و تدبر کرده اند ، هر کدام به نتایجی رسیده اند . ( ما در بین فیزیکدان ها مگر اختلاف نظر نداریم!) 🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇 🔶 نهج البلاغه و شرح آ
ن شرح خطبه ۱۸ # جلسه ۵۲ # بخش ۲ 📚سیر تاریخی اختلاف علمای اهل تسنن 👈 بعد از رحلت نبی اکرم صلی‌الله‌ علیه وآله وسلم ، بلافاصله در زمان خلیفه اول و بعد خلیفه دوم با شدت بیشتری، کتابت حدیث و نقل آن ممنوع شد⛔️ مردم روایات و احادیث زیادی از پیامبر می دانستند که درباره مشکلات مردم بسیار کارساز بود اما کسی اینها را مکتوب نمی کرد و حتی اجازه نقل آن را هم نداشتند . برای همین اینها مسکوت ماند ؛ لذا بعد از صد سال که در زمان عمربن عبدالعزیز ، کتابت حدیث آزاد شد ، تازه محدثین اهل سنت شروع به جمع آوری احادیث پیامبر از این طرف و آن طرف کردند . ( بعد از گذشت یک یا دو نسل) برای همین خیلی از احادیث را از دست دادند . تازه همان قدر که بود را هم از قول صحابه جمع آوری کردند نه از قول پیامبر ! این کمبود جدی را باید به شکلی جبران می کردند بدون مراجعه به اهل البیت!!! لذا میزان ها و ملاک هایی را وارد کردند به نام قیاس و استحسان و رأی . همین قدر که حکمی را با حکمی دیگر قیاس و استحسان می کردند و فتوا می دادند . (پیروان ابوحنیفه ، همینگونه قیاس و استحسان می کردند .) این اختلافات شدید ، نتیجه عمل کردن به قیاس و استحسان و دورماندن دست آنها از دامان اهل البیت و احادیث نبوی بود . به طوری شد که بعد از چند قرن مکاتب فقهی بسیار زیاد شدند . در ابتدای قرن هفتم در(سال ۶۳۱ ) در بغداد و در (سال ۶۵۵) در مصر ، دولتهای محلی به این نتیجه رسیدند که باید این بساط را جمع کرده و این اختلاف شدید فتوایی در بین فقهای اهل سنت را مهار کنند . آنها از بین دهها مکتب فقهی ، چهار فقیه را به رسمیت شناختند 👇 •مالک بن انس •ابوحنیفه نعمان بن ثابت •احمدبن حنبل •محمدبن ادریس شافعی تازه بعد از این انتخاب مصیبت بزرگتری به وجود آمد و آن این بود که گفتند کسی حق ندارد خارج از حوزه فقاهت این چهار نفر اجتهاد کند . از آن زمان تا امروز هر فقیهی از اهل سنت باید در همین چارچوب بیاندیشد . این چهار نفر شدند ملاک ومیزان . اینکه حضرت در عبارت بالا می فرمایند : آن قاضیان به نزد قاضی القضاتشان می روند و او آراء همگی را قبول می کند و قول به تصویب می دهد ، اینگونه است . قول به تصویب یعنی چه ❓ بین شیعه و سنی در یک دیدگاهی اختلاف نظرقابل توجهی هست که علمای شیعه می گویند ما "مُخطّئه" هستیم و علمای سنی می گویند ما "مُصوَّبه" هستیم . 🔻مُصَوَّبِه : یعنی اگر کسی اجتهاد کرد، هر حکمی صادر کند در نزد خدا درست است ( آنها معتقدند خداوند مطابق حکم هر کسی یک حکم صادر می کند) برای همین دیدگاه است که با وجود مخالفت و جنگیدن عایشه با امیرالمؤمنین باز به او احترام می گذارند و یا در مورد معاویه می گویند او هم اجتهاد می کند و علی هم اجتهاد می کند ، بااینکه با هم می جنگند اما هردو درست می گویند . اینگونه است که حضرت گزارش می کنند که قاضی القضاتشان حکم همگی آنان را درست اعلام می کند .( برخلاف دیدگاه شیعه) 🔻مَخَطّئه : شیعه می گوید اگر در اختلاف بین دو مجتهد فتوایی پدید آمد ، یکی از آنها درست می گوید و دیگری خطا می کند . اگر ما متوجه فتوای درست شدیم باید همان را عمل کنیم . اگر از بین آن دو نفر خودشان متوجه شدند کدام درست می گویند و کدام اشتباه می کنند ، آنکه اشتباه می کند ، باید بیاید به سراغ آنکه درست می گوید . ما اهل تخطئه هستیم ( از بین چند نظر به جز یکی بقیه را خطا می دانیم ) چون یک شخص فقیه ، عادل است و باید عادل و خدا ترس و کوشا در بدست آوردن حکم خدا باشد . در این حالت اینها چون نیت شان خیر بوده و تلاش طاقت فرسایی کرده اند ولو اینکه یکی از آنها خطا کرده اند اما خداوند به هر دو اجر می دهد . «للمُصيب اَجران و للمُخطئ اَجر واحد آن كس كه به واقع برسد دو پاداش دارد و آن كس كه خطا كند و مقصّر نباشد يك پاداش» ✨ إِلَهُهُمْ وَاحِدٌ وَ نَبِيُّهُمْ وَاحِدٌ وَ كِتَابُهُمْ وَاحِدٌ - أَ فَأَمَرَهُمُ اللَّهُ سُبْحَانَهُ بِالاِخْتِلاَفِ فَأَطَاعُوهُ✨ 🔸ترجمه : خدای آنها یکی ، پیغمبرشان یکی ، قرآنشان یکی، آنوقت حکمشان دوتاست ! آیا خداوند فرموده اینگونه اختلاف داشته باشند؟! سبحان الله که خداوند امر به اختلاف کند! ✨أَمْ نَهَاهُمْ عَنْهُ فَعَصَوْهُ!. ✨ 🔸ترجمه : خداوند فرموده ( اعتصموا بحبل الله ولا تفرّقوا) خدا نهی از تفرّق کرده بود و اینها نافرمانی کردند . ✨أَمْ أَنْزَلَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ دِيناً نَاقِصاً فَاسْتَعَانَ بِهِمْ عَلَى إِتْمَامِهِ ✨ یا اینکه خداوند دین ناقص نازل کرده و از آنها کمک خواسته( اینها می خواهند) آن را کامل کنند !!! ( با اینکه فرموده : الیوم اکملت لکم دینکم ویا فرموده : وانزلنا علیک الکتاب و تبیاناً لکل شیء) ✨أَمْ كَانُوا شُرَكَاءَ لَهُ فَلَهُمْ أَنْ يَقُولُوا وَ عَلَيْهِ أَنْ يَرْضَى ✨ 🔸ترجمه : یا اینکه اینها هم شریک خدا هستند ( در جعل حکم ) که هر حرفی بزنند خداوند راضی می
شود!!! ✨أَمْ أَنْزَلَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ دِيناً تَامّاً فَقَصَّرَ الرَّسُولُ صلى‌الله‌عليه‌وسلم عَنْ تَبْلِيغِهِ وَ أَدَائِهِ ✨ 🔸ترجمه : ویا اینکه بگوییم خدای سبحان یک دین تام فرستاده است و رسول اکرم کوتاهی کردند در تبلیغ و ادای دین ؟! (معاذ الله) ✨وَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ يَقُولُ مٰا فَرَّطْنٰا فِي اَلْكِتٰابِ مِنْ شَيْءٍ وَ فِيهِ تِبْيَانٌ لِكُلِّ شَيْءٍ وَ ذَكَرَ أَنَّ اَلْكِتَابَ يُصَدِّقُ بَعْضُهُ بَعْضاً ✨ 🔸ترجمه : خداوند خود فرموده : ما در این قرآن هیچ چیزی را کم نگذاشتیم و در قرآن همه چیز بیان شده است . خداوند خود فرموده که این قرآن برخی ( آیات ) ، برخی دیگر را تصدیق می کند . 《قسمت پایانی خطبه جلسه بعد ان شاء الله》 🍃 والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته🍃 🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا