┄─┅══༅❥✺﷽ ✺❥༅══┅─┄
╭┅╾ 𑁍 ❤️ 𑁍 ◃╼┅╮
جلسه : چهل و هشتم
╰┅╾ 𑁍 ❤️ 𑁍 ◃╼┅╯
↩️ ادامه مباحث : صفات دوازده گانه افراد دارای معیت خاصه - صفت یازدهم : اندیشه الهی و عقل مطلق :
🔹اسلام اینجور انسانی را می خواهد؛ این انسان است که اگر چنانچه به مدیریّت جامعه رسید، جامعه را می تواند به سمت صلاح و فلاح هدایت بکند.
🔹از خصائص افرادی که در واقعه کربلا نقش آفرینی کرده و دارای معیت خاصه بودند داشتن اندیشه الهی و عقل مطلق است.
▫️چرا که در واقعه کربلا، وجود سه عنصر : منطق و عقل، حماسه و عزت، و عاطفه، در حرکت حضرت ابی عبدالله (علیه السلام) وجود دارد :
🔺و عنصر منطق و عقل در این حركت، در بیانات آن بزرگوار متجلی است؛ قبل از شروع این حركت،
(236)🕌@montazeranzohooremamasr
┈┅┅𑁍🏴سلام بر سیدالشهدا🏴𑁍┅┅┈
─┅══༅𖣔سلام بر محرم𖣔 ༅══┅─
▫️از هنگام حضور در مدینه تا روز شهادت، جمله، جملهی این بیانات نورانی، بیان كنندهی یك منطق مستحكم است.
▪️خلاصهی این منطق هم این است كه : وقتی شرایط وجود داشت و متناسب بود، وظیفهی مسلمان، «اقدام» است؛ این اقدام خطر داشته باشد در عالی ترین مراحل، یا نداشته باشد.
▫️خطرِ بالاترین، آنست كه انسان جان خود و عزیزان و نوامیس نزدیك خود؛ همسر، خواهر، فرزندان و دختران - را در طبق اخلاص بگذارد و به میدان ببرد و در معرض اسارت قرار دهد.
🔹اینها چیزهایی است كه از بس تكرار شده، برای ما عادی شده، در حالی كه هر یك از این كلمات، تكاندهنده است.
▫️بنابراین، حتی اگر خطر در این حد هم وجود داشته باشد، وقتی شرایط برای اقدام متناسبِ با این خطر وجود دارد، انسان باید اقدام كند،
(237)🕌@montazeranzohooremamasr
─┅══༅𖣔سلام بر حسین𖣔 ༅══┅─
─┅══༅𖣔سلام بر محرم𖣔 ༅══┅─
🔹و دنیا نباید جلوی انسان را بگیرد؛ ملاحظه كاری و محافظهكاری نباید مانع انسان شود؛ لذت و راحت و عافیتِ جسمانی نباید مانع راهِ انسان شود؛
▫️انسان باید حركت كند. اگر حركت نكرد، اركان ایمان و اسلام او بر جا نیست. «انّ رسولاللَّه (صلّیاللَّه علیه وآله) قال:
🔺من رأی سلطانا جائرا مستحلّا لحرم اللَّه و لم یغیّر علیه بفعل و لاقول كان حقّا علیاللَّه ان یدخله مدخله»؛ منطق، این است.
▫️وقتی اساس دین در خطر است، اگر شما در مقابل این حادثهی فزیع، با قول و فعل وارد نشوید، حقِ علیاللَّه است كه؛
▪️انسان بی مسؤولیت و بیتعهد را با همان وضعیتی كه آن طرف مقابل - آن مستكبر و آن ظالم - را با آن روبهرو میكند، مواجه كند.
(238)🕌@montazeranzohooremamasr
─┅══༅𖣔سلام بر حسین𖣔 ༅══┅─
─┅══༅𖣔سلام بر محرم𖣔 ༅══┅─
🔺حسینبنعلی (علیهالسّلام) در خلال بیانات گوناگون، در مكه و مدینه و در بخشهای مختلف راه، و در وصیت به محمدبنحنفیه این وظیفه را تبیین كرده و آن را بیان فرموده است.
▫️آن بزرگوار عاقبتِ این كار را می دانست؛ نباید تصور كرد كه حضرت برای رسیدن به قدرت (كه البته هدف آن قدرت، مقدس است) چشمش را بست و برای آن قدرت حركت كرد؛
▪️عاقبت این راه هم بر حسب محاسبات دقیق برای امام حسین (علیهالسّلام) با روشن بینی امامت قابل حدس و واضح بود؛
▫️اما «مسأله» آنقدر اهمیت دارد كه وقتی شخصی با نفاستِ جان حسینبنعلی (علیه السّلام) در مقابل این مسأله قرار میگیرد،
🔹باید جان خود را در طبق اخلاص بگذارد و به میدان ببرد؛ این برای مسلمانها تا روز قیامت درس است و این درس عمل هم شده است
(239)🕌@montazeranzohooremamasr
─┅══༅𖣔سلام بر حسین𖣔 ༅══┅─
─┅══༅𖣔سلام بر محرم𖣔 ༅══┅─
🔹و فقط اینطور نبوده كه درسی برای سر مشق دادن روی تختهی سیاه بنویسند، كه بعد هم پاك بشود؛ نه، این با رنگ الهی در پیشانی تاریخ اسلام ثبت شد و ندا داد و تا امروز پاسخ گرفت.
▫️در محرّم سال ۴۲، امامِ بزرگوار ما از این ممشاء استفاده كرد و آن حادثهی عظیم پانزده خرداد به وجود آمد.
🔺در محرّم سال ۱۳۵۷ هم امام خمینی (ره) عزیز ما باز از همین حادثه الهام گرفت و گفت : «خون بر شمشیر پیروز است» و آن حادثهی تاریخی بینظیر - یعنی انقلاب اسلامی - پدید آمد.
▫️این، مالِ زمان و جلوی چشم خود ماست؛ ولی در طول تاریخ هم این پرچم برای ملتها پرچمِ فتح و ظفر بوده است و در آینده هم و همینطور خواهد بود.
🖊ان شاء الله ما را در جلسات آینده همراهی فرمائید.
(240)🕌@montazeranzohooremamasr
─┅══༅𖣔سلام بر حسین𖣔 ༅══┅─
#انواع_عبادت
در سخنان امامان هدایت صلوات الله علیهم ، با بیان های گوناگون، انواع عبادت تشریح شده است :امیر اهل ایمان حضرت امام المتقین علی بن ابی طالب (صلوات الله و سلامه علیه) : گروهى به هواى پاداش خدا را عبادت کردند، و این عبادتِ سوداگران است؛ دسته اى از روى ترس خدا را عبادت کردند، و این عبادت بردگان است؛ و گروهى براى سپاسگزارى خدا را عبادت کردند، و این عبادت آزادگان است.
📚 نهج البلاغة، حکمت ۲۳۷
حضرت امام سجاد (صلوات الله علیه) :
خوش ندارم که خدا را عبادت کنم و از آن هدفى نداشته باشم جز [رسیدن به] پاداش او؛ زیرا در این صورت مانند برده طمع کارم که اگر به چیزى چشم داشته باشد کار مى کند و گرنه کار نمى کند. همچنین خوش ندارم خدا را فقط به سبب ترس از کیفر او عبادت کنم؛ چه در این حال همچون بنده نابکارى خواهم بود که اگر نترسد، کار نمى کند. عرض شد: پس، براى چه خدا را عبادت مى کنى؟ فرمود: زیرا او به سبب الطاف و نعمتهایش به من، سزاوار عبادت است.
📚 بحار الأنوار، ج ۷۰، ص ۲۱۰، ح ۳۳.
حضرت امام صادق (صلوات الله علیه) :
مردم در عبادت خداوند عزّ و جلّ بر سه گروهند:
یک گروه او را به هواى پاداشش عبادت مى کند، که این عبادت آزمندان است و آن طمع باشد. گروهى دیگر او را از ترس دوزخ عبادت مى کنند، که این عبادت بردگان است و آن ترس باشد. امّا من خداوند عزّ و جلّ را به خاطر عشق و محبّت به او عبادت مى کنم و این عبادت کریمان است و آن مایه امن و امان باشد؛ به دلیل این سخن خداوند عزّ و جلّ که: «و آنان از ترس و هراس آن روز در امانند» [*]و نیز به دلیل این سخن خداوند عزّ و جلّ که: «بگو اگر خدا را دوست دارید، از من پیروى کنید تا خدا دوستتان بدارد و گناهان شما را بر شما ببخشاید، و خداوند آمرزنده مهربان است»[**]
بنابر این ، هرکه خدا را دوست بدارد خداوند عزّ و جلّ نیز او را دوست دارد و هر که خداوند عزّ و جلّ دوستش بدارد از وحشت روز قیامت در امان است.
النمل، آیه ۸۹. **آل عمران، آیه ۳۱
📚 الخصال، ص ۱۸۸، ح ۲۵۹
🔴 کافران در شام و عذاب الهی
از امام باقر (علیه السلام) نقل شده است که فرمودند:
امیرمؤمنان درباره ی آخرالزمان و نزدیکی ظهور امام زمان فرموده است:« آن هنگام که بین دو قشون اشغالگر در شام، مختلف بودند حادثه ای رخ می دهد که آن یکی از نشانه های قدرت خداست.
از آن حضرت پرسیدند که بعد از آن چه می شود؟ فرمودند: پس از آن یک لرزش شدید در زمین یکی از مناطق اطراف شام رخ می دهد که باعث به هلاکت رسیدن بیش از صد هزار نفر از متجاوزین خواهد شد و مردم مسلمان از این حادثه بسیار خوشحال می شوند و خداوند این واقعه را مایه ی رحمت و خیر و شادی مؤمنان قرار می دهد و عذابی هولناک بر متجاوزین کافر خواهد بود.
آن هنگام بنگرید به اشغالگران متجاوز، همان هایی که دارای سواری های تجاوزگر بسیار تند رو که همچون شهاب آتشین می باشند با پرچم های غرب، گسیل می شوند و در شام مستقر می شوند و اگر این وضع پیش آمد منتظر باشید و ببینید که در یکی از مناطق اطراف شام زمین فرو میرود و هم چنین خواهید دید که از سوی دیگر دشمن جگر خوار و بی رحم در کویر مستقر می شود»
در تفسیر این حدیث نویسنده ذکر کرده است که براذین (که در متن به عنوان شهاب آتشین ترجمه شده است) معنای دیگری هم دارد که نوعی سنجاقک های تند و مزاحم تعبیر شده و چیزی مشابه هلیکوپتر های امروزی بهترین مصداق این معنا خواهدبود.
📚پی نوشت:
📙الغیبه الطوسی ،ص ۴۶١
حجت کبری.mp3
5.06M
در مسیر بندگی
#حجت_کبری
الا اهل حرم من از یم خون گوهر آوردم
فرزوان اختری از مهر تابان بهتر آوردم
به هفتاد و دو ملّت حجّت کبر است این کودک
امید و آرزوی یوسف زهراست این کودک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤مرحوم فاطمینیا:
«پاداش زیارت اربعین این است که فرد عاقبت بخیر خواهد شد»
🥺اگر مثل من توفیق زیارت ندارین،💔 حتما این کلیپ رو ببینید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بیا_تا_برویم
تو هم دوست داری اهلبیت علیهم السلام را یاری کنی؟
#شعائر_حسین
🔴 اوج بازگشت زائرین #اربعین در روزهای سوم تا پنجم شهریور
🔻 سیاوش محبی جانشین پلیس راه راهور فراجا : در خروجی مرزهای استانهای ایلام، کرمانشاه، خوزستان، کردستان و آذربایجان غربی شاهد ترافیک هستیم.
🔻 پیشبینی میشود که اوج بازگشت زائرین اربعین حسینی در روزهای سوم تا پنجم شهریور ماه داشته باشیم و در این بازه زمانی، بیشترین حجم تردد را تجربه کنیم.
🔻 شاهد وقوع برخی تصادفات هستیم که عمدتاً به دلیل خستگی و خوابآلودگی رانندگان، سرعت غیرمجاز و سبقتهای خطرناک رخ میدهد.
🔻محبی با اشاره به ضرورت استراحت کافی زائرین پس از ورود به کشور گفت: در تمامی مرزهای هفتگانه، موکبهایی برای استراحت زائرین پیش بینی شده است.
🔻با توجه به اینکه اکثر زائرین با خودروی شخصی به استانهای مرزی آمدهاند، اکیداً توصیه میکنیم که پس از عبور از مرز، چند ساعتی استراحت کنند و سپس به مسیر خود ادامه دهند.
🔻 همچنین، همراهان زائرین باید توجه ویژهای به راننده داشته باشند، زیرا خستگی و خوابآلودگی پس از پیادهروی طولانی در مراسم اربعین، میتواند منجر به افزایش خطرات رانندگی شود.
2024_08_22_17_51_44_1.mp3
49.37M
┄─┅══༅❥✺﷽ ✺❥༅══┅─┄
🎙سخنرانی سلسله مباحث رشد معنوی - به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم الحرام و صفر ۱۴۰۳
🗞 با عنوان : عاشورا بازگو کننده راه مثالی قرآن.
📕 بخش دوم : شناسائی راه مثالی قرآن : فصل چهارم : معیت خاصه و یا عرشیه : ویژگی های دوازده گانه کسانی که می خواهند به معیت خاصه برسند : خصیصه دوازدهم : طهارت ذاتی - مراتب طهارت ذاتی اول و دوم
📖 جلسه : سی و چهارم
۱۴۰۳/۶/۱ 🗓
👤استاد : شب نگار
⃟🥀🥀჻ᭂ࿐✰🥀🥀
#کانال_منتظران_واقعی_ظهور_امام_عصر_عج
🕌 @montazeranzohooremamasr
┈┅𑁍🏴سلام بر سیدالشهدا🏴𑁍┅┈
┄─┅══༅❥✺﷽ ✺❥༅══┅─┄
╭┅╾ 𑁍 ❤️ 𑁍 ◃╼┅╮
جلسه : چهل و نهم
╰┅╾ 𑁍 ❤️ 𑁍 ◃╼┅╯
↩️ ادامه مباحث : صفات دوازده گانه افراد دارای معیت خاصه - تکمله صفت یازدهم و دوازدهم :
▪️این بخشِ «منطق»، كه عقلانی است و استدلال در آن هست. بنابراین، صرفِ یك نگاه عاطفی، حركت امام حسین را تفسیر نمیكند و بر تحلیل جوانب این مسأله قادر نیست.
🔴 ۱۲ - "طهارت ذاتی"
🔹طهارت ذاتی در عرفان هشت مرحله دارد که به شرح ذیل می باشد :
🟤 اولین مرتبه طهارت/ پاکی از رفتارهای آلوده
اولین مرتبه از مراتب آلودگیها، آلودگی در حوزه رفتار است. همان چیزی که تعبیر به گناهان میکنیم.
(241)🕌@montazeranzohooremamasr
┈┅┅𑁍🏴سلام بر سیدالشهدا🏴𑁍┅┅┈
─┅══༅𖣔سلام بر محرم𖣔 ༅══┅─
🔹انسانی که رعایت شئون الهی را در رفتار ش نمیکند؛ در چشم، در گوش، در زبان، در اعضاء و اندام رعایت این نکات رو نمیکند.
▫️این آلودگیها حجابش میشود و چون گناه، نقش موثری در تخریب ارزش ها و آلوده کردن دل دارد
🔺هر چه گناه بیشتر بشود دل آلودهتر می شود و همینها باعث میشود نماز انسان، او را رشد ندهد.
▫️این حرف عامیانه و عوامانه را باید دور انداخت که میگویند: «دلت پاک باشد رفتارت هر چه هم میخواهد باشد»
▪️اینها برای کسانی است که ارتباط ساحت های شخصیت و هویت انسان را متوجه نیستند و فکر میکنند رفتار از صفات و از قلب و دل، جداست!
(242)🕌@montazeranzohooremamasr
─┅══༅𖣔سلام بر حسین𖣔 ༅══┅─
─┅══༅𖣔سلام بر محرم𖣔 ༅══┅─
🔺فکر میکند اگر رفتار خراب باشد مهم نیست، مهم، حوزه دل است، نمیداند اینها در حقیقت یکی هستند؛ در حقیقت یک هویت هستند اما سه مظهر و سه نماد دارد؛
▫️خراب بودن یکی، قطعا در دیگری هم موثر واقع میشود همچنانکه آبادی و پاکی یکی، قطعا در آبادی و آبادانی دیگری نقش موثری دارد.
▪️بنابراین در ابتدا، باید رفتارهای نادرست و گناه آلود تطهیر شود.
▫️راه تطهیر اینها هم توبه است. باید با توبه، دست از آلودگیهای رفتاری و گناهان برداشت تا بتوان از این مرحله عبور کرد.
🔹پایبندی به شریعت، رمز رسیدن به حقیقت : باید پایبند به شریعت باشیم؛ این منطقی که میگوید «ما میخواهیم به خدا برسیم ولی در بند شریعت نیستیم» به هیچ وجه نه عقلی است نه نقلی و نه کشفی.
(243)🕌@montazeranzohooremamasr
─┅══༅𖣔سلام بر حسین𖣔 ༅══┅─
─┅══༅𖣔سلام بر محرم𖣔 ༅══┅─
🔺هیچ عقل سالم، هیچ نقل معتبر و هیچ کشف صحیحی، این منطق را تایید نمیکند؛ قرآن کریم فرمود: «وَاعْبُدْ رَبَّکَ حَتَّى یَأْتِیَکَ الْیَقِینُ».
▫️مگر میشود یقین متکی به عبادت نباشد. معرفت، متکی به عبادت نباشد. معرفت شهودی متکی به عبادت است.
🔹اگر عبادت از بین رفت معرفتی در کار نخواهد بود. یقین هم از بین میرود، عبادت هم از بین میرود.
▫️بنابراین «حتی» در این آیه شریفه، برای غایت نیست که «وَاعْبُدْ رَبَّکَ حَتَّى یَأْتِیَکَ الْیَقِینُ».
▪️یعنی اینکه وقتی یقین کرد دیگر نیازی به عبادت ندارد بلکه «حتی» برای فایده است یعنی عبادت کن که فایده عبادت تو این است که یقین پیدا بکنی.
(244)🕌@montazeranzohooremamasr
─┅══༅𖣔سلام بر حسین𖣔 ༅══┅─
─┅══༅𖣔سلام بر محرم𖣔 ༅══┅─
🔹اگر دست از عبادت بردارید یقینتان هم از بین خواهد رفت. این شعاری که بعضی از جهله صوفیه (صوفینماها) دارند که میگویند ما وقتی به یقین و معرفتی رسیدیم دیگر نیازی به عبادت نداریم
▫️و یا اینکه میگویند شریعت پوستهایست که مغز و محتوای آن حقیقت و طریقت است ما از آن رد شدیم و دیگر نیازی به این پوسته نداریم،
🔺اینها شعارهایی است که حاکی از آن است که نه شریعت، نه طریقت و نه حقیقت را درست نفهمیدند.
▫️لذا از زبان عرفای کامل و بزرگان اهل معرفت، هیچ گاه این حرفها بیرون نمیآید....
🖊ان شاء الله ما را در جلسات آینده همراهی فرمائید.
(245)🕌@montazeranzohooremamasr
─┅══༅𖣔سلام بر حسین𖣔 ༅══┅─