#در_محضر_معصومین
🔰امام صادق علیه السلام:
✍ طُوبی لِشِیعَةِ قائِمِنا الْمُنْتَظِرِینَ لِظُهُورِهِ فِی غَیْبَتِهِ وَالْمُطِیعِینَ لَهُ فِی ظُهُورِهِ اُولئِکَ اوْلِیاءُ اللّهِ الَّذِینَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلا هُمْ یَحْزَنُونَ؛
🔴خوشا به حال شیعیان قائم ما؛ کسانی که در غیبتش منتظر ظهور او هستند و در حال ظهورش نیز فرمانبردار اویند. آنان اولیای خدا هستند که نه خوفی بر آنهاست و نه اندوهگین می شوند.
📚کمال الدین، ص۵۴، ح۳۵۷
#حدیث_روز
4_6017102298109446212.MP3
6.99M
🔈 #جهاد_با_نفس
📚 #وسائل_الشیعه
📣 جلسه پنجاه و یکم
* باب سیزدهم؛ خوف و رجاء
* عجیبترین توصیه جناب لقمان به پسرش
* نور خوف و رجاء در قلب مومن
* توهمات نسبت به رحمت خدا
* راهکار تشخیص خوف و رجاء واقعی از غیر واقعی
* بروز خوف و رجاء در اعمال ما
* چرا خدا را به حساب نمیآوریم؟
حجت الاسلام «مسعود عالی» طی سخنانی درباره شرایط ظهور حضرت حجت(عج)، اظهار کرد: با این مساله که آیا ظهور نزدیک است یا نیست سه گونه میتوان برخورد کرد. نخست از طریق پیامها و نکاتی که از سوی عرفا و برخی بزرگان به ما رسیده، برای مثال آنان در مکاشفات امام زمان(عج) را دیده اند و حضرت(عج) فرمودهاند، ظهور نزدیک است.
این استاد اخلاق ادامه داد: در مورد روش مذکور و اینکه موثر و موثق است دو اشکال را میتوان مطرح کرد، نخست آنکه کلام آن بزرگ و عارف ممکن است به واسطهها بخورد و یک کلاغ و چهل کلاغ و کم و زیاد میشود. آیتالله مجتهدی تهرانی تعریف میکرد: زمانی در مسجد امین الدوله مرحوم آیتالله «حجت کوه کمره ای» مسالهای پیش آمد و ما اعلام کردیم که به فتوای آیتالله حجت میتوانید نماز را اینگونه بخوانید. این کلام پخش شد و بعد از چند روز شنیدیم که میگویند: در مسجد امین الدوله در فلان شب نماز را پشت سر حضرت حجت خوانده اند!!
وی افزود: وقتی که یک کلاغ چهل کلاغ شود چنین اتفاقاتی میافتد، لذا برخی پیام ها که از سوی اولیا و عرفا به ما میرسد به دلیل آنکه نقل قولها چندان دقیق نیست قابل اعتماد نیستند، اشکال دوم آن است که آن بزرگ خدمت امام زمان(عج) رسیده است اما او که کلامش برای ما حجت نیست چون معصوم نیست که برای ما حجت باشد بلکه برای خودش حجت است اما برای ما یقین نمی آورد، پس این راه دو اشکال را دارد، نخست آنکه نقل قولها درست نقل نمیشود و بعد آنکه حجیت ندارد. انسان نمی تواند در مورد مسایل دینی به هر چیزی تکیه کند.
حجتالاسلام عالی تاکید کرد: دومین راهی که انسان میتواند زمان ظهور امام زمان(عج) و نزدیک و دوری آن را تشخیص دهد برخی علامتهای ظهور است، مثل کشتارهای وسیعی در منطقه شامات در آخرالزمان یعنی همین منطقه فلسطین و اردن و سوریه و لبنان، یا مثلا آن روایتی که بسیار در این پیامکها پخش و بعد از مرگ ملک عبدالله پادشاه عربستان بیان شد، چراکه در روایتی از امام صادق(ع) است: «هر کسی مرگ عبدالله را به من ضمانت کند من به او ضمانت ظهور را میدهم». پس از آن حضرت(ع) فرمود: اختلافات فراوانی رخ میدهد و دیگر حکومتها سالیان طولانی برقرار نخواهد بود و حکومتها زود به زود ساقط می شوند. حال سوال آن است که به این راه چه قدر میتوان اعتماد کرد.
وی تاکید کرد: این راه سه اشکال دارد. اول آنکه برخی از این روایات از نظر سند قوی نیست، انسان به هر روایتی نمیتواند تکیه کند، مثلا همین روایت در مورد مرگ عبدالله که در موردش چندین روایت وجود دارد اما فقط یکی از آنها سند خوبی دارد و باقی از سند ضعیفی برخوردارند، ثانیا دلالت آنها واضح نیست، درست است که گفته مرگ عبدالله اما آیا همان عبدالله است؟ آیا مقصود عبدالله در عربستان است؟ در حال حاضر در اردن هم عبدالله است.
حجت الاسلام عالی ابراز کرد: نکته دیگر تجاوزاتی است که در منطقه شامات رخ میدهد، سوال آن است آیا آن کشتارهایی که نزدیک ظهور رخ میدهد همین کشتارهایی است که اکنون رخ داده است؟ واقعا چنین نیست، برادر مرحوم علامه حلی مطرح کرد که این عبدالله که در روایت آمده و امام صادق(ع) به او اشاره کردند در واقع عبدالله، آخرین خلیفه عباسی است. پس اشکال دوم دلالت برخی روایات است که شفاف نیست. این اتفاق خطرناکی است که برخی علایم را به طور قطعی تطبیق می کنند.
این پژوهشگر سیره اهل بیت(ع) در ادامه بیان کرد: تطبیق قطعی به این و آن بسیار کار خطرناکی است. ای بسا بسیاری از آنها با اعتقادات مردم بازی کند. لذا اگر هم می خواهیم این علایم را تطبیق دهیم فقط در حد یک احتمال است اما قطعی نیست، این هم اشکال دوم است که دلالتاش واضح نیست و بیش از یک احتمال همراهش نیست.
وی ابراز کرد: اشکال دیگر اینکه اگر بخواهیم از راه علایم ظهور را تشخیص بدهیم تکلیفی برای انسان نمی آورد، در منطقه شامات تجاوز رخ میدهد و ملک عبدالله میمیرد. در اینجا تکلیف ما چیست؟ این تکلیف برای من ایجاد نمیکند، فرد منتظر باید بداند چه کار کند، این روایات تکلیف ایجاد نمی کند.
حجت الاسلام عالی در ادامه گفت: راه سومی هم در مورد زمان ظهور وجود دارد و آن راه بررسی شرایط ظهور است. آن شرایط را باید بررسی کرد. این بسیار اهمیت دارد. در دعای سلامتی امام زمان(عج): «اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن...» که میان ما به دعای فرج معروف شده در حالی که دعای «الهی عظم البلا...» دعای فرج است، می خوانیم « حَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ» یعنی تا زمانی که او را در زمین ساکن کنی در حالی که مردم با رغبت او را پذیرفتهاند، یعنی شرط آمدن حضرت(ع) آن است که پذیرش با رغبت وجود داشته باشد. حال باید دید که چهقدر این شرایط فراهم است.
حجتالاسلام عالی در پایان خاطرنشان کرد: در اصول کافی از امام باقر(ع) روایت است که: قرار بود دولت ما اهل بیت و فرجمان در سال 70 هجری رخ دهد، اما وقتی که اباعبدالله(ع) در سال ۶۰ به شهادت رسید و آن فاجعه رخ داد و مسلمین آن قدر در انجام وظیفه کوتاهی کردند، دولت ما اهل بیت(ع) عقب افتاد و مقدرات تغییر یافت و به سال ۱۴۰ هجری افتاد. در سال ۱۴۰ نیز وقتی شیعیان کوتاهی کردند و سِرّ ما را فاش کردند فرج ما تا وقتی نامعلوم به تاخیر افتاد. این نشان میدهد که باید به شرایط توجه داشته باشیم.
وظایف ما برای نزدیک شدن ظهور از زبان اهل بیت:
امام محمد بن علی الجواد علیه السلام می فرمایند:
اگر برای ظهور امام زمان (عج) وقتی تعیین شود دل ها را قساوت می گیرد و توده مردم از اسلام بر می گردند. بگویید: چه زود است! چقدر نزدیک است! تا دل مردم آرام گیرد و فرج نزدیک شود.
امام صادق علیه السلام می فرمایند:
هنگامی عذاب و سختی بر بنی اسرائیل طولانی شد، در پیشگاه الهی دست به دعا برداشتند و چهل روز ضجه و گریه داشتند تا اینکه خدای تعالی به موسی و هارون وحی فرمود تا آن ها را از دست فرعون نجات دهند و با این کارشان خدا از ۱۷۰ سال باقیمانده غیبت صرف نظر فرمود. بعد امام صادق می فرمایند:” : همچنین اگر شما (شیعیان) چنین کنید خدای تعالی حتماً فرج ما را قبل از رسیدن به انتهایش خواهد رساند.
بنابراین یکی دیگر از وظایف ما شیعیان برای ظهور، داشتن اتحاد و همدلی است و دعا (با دلهای بریده از همه جا) برای تعجیل در فرج است که همانا فرج ما در آن است.
برای ظهور باید خودسازی کنیم:
ظهور وقت و زمان مشخصی ندارد و ممکن است ناگهان صدای دلربای امام زمان (عج) طنین انداز شود، پس شیعه منتظر باید در تمام ابعاد زندگی خودسازی کند، هم در بعد عقیده و هم در بعد نفسانیات و اخلاق و هم در بعد عمل، چرا که نه شخص فاسد العقیده در حریم امام راه دارد و نه شخص فاسد الاخلاق و نه انسان آلوده به گناه.
برای ظهور باید آمادگی فکری و فرهنگی وجود داشته باشد:
یعنی سطح افکار مردم جهان آن چنان بالا رود که بدانند تفاوت رنگها, زبانها و سرزمینها نمی تواند نوع بشر را از هم جدا سازد، تعصبهای قبیله ای و گروهی باید برای همیشه از میان برود و فکر مسخره آمیز نژاد برتر را باید به دور انداخت.
باید یک آمادگی اجتماعی وجود داشته باشد:
مردم جهان باید از ظلم و ستم و نظامهای موجود خسته شوند و تلخی این زندگی مادی و تک بعدی را احساس کنند، حتی از اینکه ادامه این راه تک بعدی ممکن است در آینده مشکلات کنونی را حل کند ، مأیوس شوند و با دلهای بریده از همه جا برای تعجیل در فرج دعا کنند که همانا فرج ما در آن است.
کارهایی که میتوانیم برای نزدیکتر شدن ظهور انجام دهیم :
هر روز صدقه بدید برای سلامتی امام زمان عج زیرا این کار خیلی قشنگ به شمار میرود برای خدا . تو با این کار نشان میدهی که امامت برات خیلی مهم و برای سلامتیش صدقه میدی . پس خدا میبینه که تو چقدر نیاز به یک ولی معصوم داری و ظهور را به واسطه کارت نزدیکتر میکند .
هر روز صدقه بدید برای سلامتی امام زمان عج زیرا این کار خیلی قشنگ به شمار میرود برای خدا . تو با این کار نشان میدهی که امامت برات خیلی مهم و برای سلامتیش صدقه میدی . پس خدا میبینه که تو چقدر نیاز به یک ولی معصوم داری و ظهور را به واسطه کارت نزدیکتر میکند .
ختم صلوات راه بیاندازید برای تعجیل در ظهور امام زمان عج حتی در فضای مجازی
ختم روزانه تعداد معینی دعای فرج (اللهم عجل لولیک الفرج به حق زینب کبری )
بعد از هر نماز بگوییم ” اللهم عجل لولیک الفرج به حق زینب کبری “
در تمام قنوت های نمازهایتان اول صلوات بفرستین با ” و عجل فرجهم ” بعد بگید ” اللهم عجل لولیک الفرج به حق زینب کبری ” بعد دوباره صلوات با ” و عجل فرجهم ” . زیرا دعایی که بین دو صلوات باشد مستجات است
صبح که از خواب پا شدین سلام کنید بر امام زمان عج . زیرا خدا میداند شما با این کار دارید نشان میدهید که به مهدی عج نیاز دارید .
در روزهای ولادت و شهادت پیامبر اسلام و امامانمان و یاران انها ( مثل عباس بن علی ع یا زینب کبری یا سلمان فارسی یا علی اکبر یا علی اصغر یا … ) دعا برای فرج زیاد کنید و خدارا قسم دهید به ان شخص بزرگواری که ولادت یا شهادتش است .
در ایام عید هم چون فطر . قربان . غدیر . مبعث . نوروز . … هم زیاد دعا کنید برای فرج که بسیار مفید است .
خواندن بسیار زیاد دعای ” الهی عظم البلا ” برای ظهور و ” اللهم کن لولیک ” برای سلامتی اماممان مهدی صاحب الزمان بخوانید . تا دیدید یک زمان خالی 5 دقیقه ای برایتان پیش امد این دعاها را بخوانید . کوچکترین وقت ها را حتی . خودتون میدونید چقدر زمان ما فوت میشود در روز پس انها را با این 2 دعا پر کنید .
مخصوص روز جمعه )
خواندن دعای ندبه . به این فکر کن که اگر عباس بن علی(ع) اگر جای تو بود میخواند این دعا را یا نه . خوب معلومه که میخوند . پس خودت رو عباس بکن . اگر یادت رفت بخونی و از صبح گذشت اشکال ندارد ظهر بخوانش یا جمعه شب . هرچی باشه بهتر از اینه که جمعه بگذرد و تو نخونیش . ولی صبح بهترین حالته .
خواندن دعاهای ” الهی عظم البلا . اللهم کن لولیک الفرج . دعای مخصوص روز جمعه . زیارت امام زمان در روز جمعه ” را بخوانید . اگر هم خسته شدید یک استراحت 1 ساعته بدید بعد دوباره بخوانید . البته کلا نیم ساعت طول میکشد یا شایدم کمتر.
خواندن ” دعا در غیبت امام زمان ” حتما حتما . طولانیه کمی. اما در این دعا همه ی حرف ها گفته شده . سید بن طووس میگه اگر هیچ کدام از اعمال روز جمعه را انجام ندادی این دعا را حتما بخوان و فراموشش نکن خواندنش را در روز جمعه.
doa_zaman_gheybat_www.iranidata.com.mp3
279.9K
دعا در زمان غیبت امام زمان عج