شایان یادآوری است که بی گمان، امام مهدی(علیه السّلام) در این نامۀ ارزشمند به رویدادهای بزرگِ پیاپی ای اشاره می کند که در سال ظهورش در جهان، به ویژه سرزمینهای اسلامی، روی می دهند، و مراد از «گروههایی اَمَوی»، همان بنی مروان و بنی سفیان و دنباله های آنان مانند گروه داعش اند، مقصود از «گروهی هدایت شده»، همان شیعیان امام علی(علیه السّلام) می باشند، و نمی دانیم چه رویدادی در ماه جمادی اوّل روی می دهد که مایۀ پندگرفتن می شود، و سخن وی: «و برای آنچه در پی اش خواهد بود، از خواب فراموشیِ خود بیدار شوید» به بارش بارانهای سیل آسای پیاپی در جمادی آخر و ده روز از رجب اشاره دارد، و آنها همان بارانهای شگفتی اند که آفریدگان مانندشان را ندیده اند،
و نیز به سه صدایی که در ماه رجب شنیده می شوند و به قیام سفیانی و یمانی و خراسانی در این ماه اشاره می کند، و نشانۀ روشنِ آسمانی همان صدایِ بلند جبرائیل(علیه السّلام) است که هنگام دمیدن سپیدۀ سحر در مکّه، شب جمعه 23 ماه رمضان، نام قائم(علیه السّلام) را از آسمان فریاد می زند، و نشانۀ زمینیِ همانند نشانۀ آسمانی همان صدای ابلیس(لعنه الله) می باشد که پس از ناپدیدشدن خورشید در مکّه، در پایان روز جمعه 23 ماه رمضان، نام عثمان را از زمین بانگ می زند و مردم را سوی ناراستی فرا می خواند
و سخن امام: «در سرزمین مشرق چیزی ناشادمانگر و آشفته کننده روی می دهد» از مرگ دومین پادشاه بنی عبّاس عبدالله بسیاردارا در ماه رجب و افتادن ناسازگاری و چنددستگی میان آنان در ماه شعبان خبر می دهد، و در پیِ این رویداد بزرگی که دولت بنی عبّاس را سست می کند، چیره شدن اَصْهَب مروانی و پیروانش، از بازماندگان حزب بعث و گروه داعش، بر سرزمینهای جزیره و عراق، خواهد بود، و گمانی نیست در اینکه این گروههایِ ستمکارِ بیرون رونده از اسلام، پس از آنکه بر کشور عراق چیره می شوند، راهِ رسیدن ایرانیان از آنجا به سوریه را می بندند، و دایرۀ تنگنای دولتهای غربی بر سوریها را تنگتر می کنند، و در پیِ این کارهای دشمنانه، بی گمان، ایرانیان بر عراق یورش می برند و شهر راهبردی بصره را می گیرند و عراقیها را در تنگنا می افکنند و از فرستادن کالاهای خوراکی و دیگر چیزها از ایران و از بندر بصره به عراق پیشگیری می کنند، و بدین گونه، مسلمانان در عراق و سوریه دچار تنگناهای اقتصادی دشواری می شوند، و بنا بر آنچه هویداست، مقصود از «سرکشی از بدان»، همان عثمان سفیانی فرمانروای بیشتر سرزمینهای شام است که سپاهش بر مصر، عراق، ایران و عربستان سعودی یورش می برد، و با نابودی اش، دلهای مؤمنان در سراسر جهان شاد می شوند.
چیره شدن آب بر روی زمین
روایت شده است از علی پسر محمّد عسکری، از پدرش، از نیایش امیر المؤمنین(علیه السّلام) که فرمود: رسول خدا(صلّى الله علیه و آله) فرمود: هنگامی که به آسمان چهارم برده شدم، نگاه کردم به گنبدی از لؤلؤ که برای آن چهار گوشه و چهار در بود همه اش از پارچۀ ابریشمی زربافت سبز، گفتم: ای جبرائیل، این گنبدی که نیکوتر از آن را در آسمان چهارم ندیدم چیست؟! گفت: دوست من محمّد، این شکل شهری است که به آن قم گفته می شود و در آنجا بندگان مؤمن خداوند گرد می آیند که چشم به راه محمّد و شفاعت وی برای رستاخیز و حساب کردن می باشند، و بر آنان اندوه، دلنگرانی و ناشادمانیها و ناخوشایندها می رود. [راوی](11) گفت: از علی پسر محمّد عسکری(علیه السّلام) پرسیدم: کی چشم به راه گشایش خواهند شد؟ فرمود:
هنگامی که آب روی زمین را فرا گیرد.(12)
سستی زمین و رانش آن
عبدالله پسر عبّاس گفت که با رسول خدا(صلّى الله علیه و آله و سلّم) حج گزاردیم، حجّ وداع(13). پس، حلقۀ در کعبه را گرفت و به ما رو کرد و فرمود: آیا شما را از پیش درآمدهای «ساعت» آگاه نکنم؟ و در آن روز، سلمان از همۀ مردم به او نزدیکتر بود، گفت: بله ای فرستادۀ خدا. فرمود:
. هنگام آن پیش درآمدها «رُوَیْبَضَه» سخن خواهد گفت. سلمان گفت: ای فرستادۀ خدا، پدر
و مادرم فدای تو باشد، «رویبضه»(14) چیست؟ فرمود او(صلّی الله علیه و آله و سلّم): کسی
در بارۀ کار تودۀ مردم سخن خواهد گفت که پیش از این چنین نمی کرد. ایشان آن اندازه که
خدا بخواهد، می مانند و در مدّت ماندگاریشان زمین را می کاوند. پس زمین پاره های دل خود،
تلا و نقره، را سوی ایشان می افکند(3). آن گاه، با دست خود به ستونها اشاره کرد و فرمود:
مانند اینها. آنان جز زمانی اندک درنگ نمی کنند تا آنکه زمین سست شود سست شدنی؛ پس
هر گروهی گمان می کند که سرزمین آنان سست شده است. سپس فرمود: پس در آن روز،
تلا و نقره سودی نمی دهند؛ و این، معنای سخن خداوند: «بی گمان، پیش درآمدهای
آن (ساعت) فرا رسیده اند»(15)، می باشد(16).
سیلاب در کوفه و نجف
«کُوفَه» در روزگاران کهن سرزمینی شنزار و سرخ بر کنارۀ غربی رود فُرات بود که شهر کوفه در مشرق، و بخشهای بلند جای گرفته در پشت آنجا در مغرب، مانند ثَوِیَّه، غَرِی و نَجَف، را در بر می گرفت، و «نجف» بلندی ای در پایانۀ پشت کوفه بر کنارۀ دریای نجف در مغرب می باشد که نزدیک 1 کیلومتر از آرامگاه امیر مؤمنان علی(علیه السّلام) دور است، و این نام با گذر زمانها شناسه ای شد برای شهری که در کنار همان بلندی پدید آمد(17).
از سَعْد نقل شده است که ابو عبدالله -صادق-(علیه السّلام) فرمود:
سال گشایش فرات پرآب می شود، به گونه ای که درون کوچه های کوفه می رود(18).
امام صادق از پدرانش(علیهم السّلام) نقل کرده است که علی(علیه السّلام) فرمود:
هر گاه در حجازِ شما آتش افتد و در نَجَفِ شما آب روان شود،
چشم به راه آشکارشدن قیامگرتان باشید(19).
روایت شده است که بی گمان، سرور ما زین العابدین علی پسر حسین(علیهما السّلام)، روز آمدنش به مسجد جامع کوفه و پس از آنکه در آنجا نماز گذارد، بر نجفِ کوفه ایستاد و فرمود:
همان است، همان است، ای نجف. سپس گریست و گفت: چه ناخوشیِ فراگیری! در بارۀ آن پرسیده
شد، فرمود: هر گاه نجفِ شما را سیل و باران پُر کنند، در حجاز، میان سنگها و کلوخها، آتش پدیدار شود
و تاتارها بغداد را بگیرند، چشم به راه آشکارشدن قیامگر باشید که چشم به راهش می باشند(20).
فرورفتن بصره در آب
بَصْرَه شهری بندری در جنوب شرقی عراق بر کنارۀ خلیج فارس و بر کرانۀ شطّ العرب است که در شمال کویت و نزدیک مرزهای ایران جای دارد(21).
از حُذَیْفَه پسر یَمان روایت شده است که پیامبر(صلّی الله علیه و سلّم) فرمود:
ویرانی در گوشه و کناره های زمین پدیدار می شود(22) تا آنکه مصر ویران گردد،
و مصر از ویرانی آسوده است تا آنکه بصره ویران شود، و ویرانی بصره
از فرورفتن در آب(3) است، و ویرانی مصر از خشکیدن نیل می باشد...(24).
حسن بَصْری به همشهریانش گفته است:
بادی زرد از سوی قبله(25) نزد شما می آید، و سه روز و دو شب پایدار می شود، به گونه ای
که شب از زردیِ بسیار مانند روزِ روشن شود، و پس از آن، در آب فرورفتن بصره خواهد بود،
سپس چشم به راه نشانه های پیاپی ای از آسمان باشید که چون به رشته کشیدن دانه ها
پشت سر هم اند. پس نخستین نشانه ها آذرخشها، سپس باد زرد، آنگاه بادی پایدار و صدایی از
آسمان است که در آن آفریدگانی می میرند، و در واسط نابودی بسیاری، و در کوفه شگفتیهایی،
و در اهواز زمین لرزه هایی می باشند که خانه هایشان گورهایشان خواهند شد،
سپس راهها بسته می شوند. پس، کسی از شهری به شهری نمی رود(26
چنین می نماید که این حدیث از سخنان پیامبر(صلّى الله علیه و آله) یا امام علی(علیه السّلام) باشد، اگرچه حسن بصری تابعی آن را به یکی از آن دو نسبت نداده است.
«واسِط» که اکنون کُوت نامیده می شود، شهری در شرق عراق است که نزدیک مرزهای ایران جای دارد، و به این نام نامیده شده است؛ زیرا دوری آن تا بصره و کوفه نزدیک میانه می باشد.
اَهْواز شهری در جنوب غربی ایران است که رود کارون از آن می گذرد و نزدیک مرزهای عراق جای دارد.(27)
پسر عبّاس در آنچه از وی نقل شده گفته است:
بی گمان، علی هنگامی که از جنگ بصره آسوده شد، برای مردم سخنرانی کرد و رویدادهایی
را که در بصره خواهند بود، یاد کرد و سپس فرمود: و سختیها و کارهای بزرگی می باشند،
سپس در آب فرو می رود، فروبرده شدنی ویرانگر از چشمۀ زُغَر. گفت: سپس فرود آمد و مردم
دنبالش رفتند، در حالی که شاخۀ بریده شده ای در دستش بود تا آنکه به آبگیری سرتنگ رسید،
و با شاخۀ بریده شده به دهانۀ آن اشاره کرد و فرمود: این زغر است، این زغر است. پسر عبّاس
گفت: پس چشمه روان شد و امیر مؤمنان به آن فرمود: آرام باش زغر، بایست زغر،
زمان تو نزدیک نشده و هنگام تو فرا نرسیده است. گفت: پس در زمین فرو رفت(28).
منتظران گناه نمیکنند
#مکیال_المکارم 📍قسمت پنجاه و چهارم ✅نتایج دعا برای فرج مولف کتاب گرانقدر مکیال المکارم تذکراتی در
#مکیال_المکارم
📍قسمت پنجاه و پنجم
✅ نتایج دعا برای فرج
💠 بیان فرموده امام در توقیع ...
در توقیع شریفی که از آن حضرت روایت شده ،چنین آمده:
و بسیار دعا کنید برای فرج که آن فرج شماست.
منظور از فرج ظهور حضرت است .
و منظور از جمله «آن فرج شما است»را در چند احتمال می آوریم:
🔸احتمال یکم:
شاید منظور فرج خود آن حضرت باشد یعنی»»»فرج شماها بستگی به ظهور من دارد .
🔸احتمال دوم:
یعنی بسیار دعا کردن مایه ی فرج است.
🔸احتمال سوم:
این که مقصود از آن ،همین دعا برای تعجیل فرج باشد،یعنی با دعا کردن برای تعجیل فرج و ظهور من ،فرج شما حاصل میشود.
🔸احتمال چهارم:
اینکه منظور بیان اثر بسیار دعا کردن است.
ودر ادامه نویسنده به اثرات دعا برای خود دعا کننده میپردازد: اینکه به حوایج دنیایی خود میرسد و هم و غم از او بر طرف میشود و صبر و استقامت بیشتری به دست می آورد.
📚منبع: مکیال المکارم
▫️باچه رویے بنویسم که بیاآقاجان
شرم دارم،خِجِلَم من زِ شماآقاجان
▫️چه کریمانه به یادهمهے ماهستے
آه ازغفلت روزوشب ماآقاجان
منتظران گناه نمیکنند
#بشقابهای_سفره_پشت_باممان #قسمت45 📡 پیامدهای ماهواره در خانواده ⁉️چه شد که پای ماهواره به خانهها
#بشقابهای_سفره_پشت_باممان
#قسمت46
📡 پیامدهای ماهواره در خانواده
⁉️چه شد که پای ماهواره به خانههایمان باز شد؟
فصل6️⃣ : صدای پای شکست (شکست در رابطه با همسر بویژه در رابطۀ خاص)
💞کسی که در رابطه با همسر خویش مشکل داشته و به گونهای از زندگی مشترک خود دلزده شده، اگر در ایمان او خللی هم وجود داشته باشد، به دنبال جایگزینهای خطرناکی میرود. او در این شکست، به دنبال عواملی میگردد که او را از فکر کردن به زندگی تیرۀ خویش، غافل کند. یکی از راههایی که میتواند انجام دهد، مشغول شدن به فیلمها و سریالهای متعدّدی است که تمام ظرفیت فکر انسان را به خود اختصاص میدهد.
◀️در بسیاری از موارد هم راضی نبودن از رابطههای خاصّ زناشویی، موجب میشود یک فرد، مشتریِ پَر و پا قرص شبکههای ماهوارهای شود. چنین فردی برای پاسخگویی به نیازی که باید در رابطۀ او با همسرش ارضا میشده، به سراغ برنامههای مستهجن📛 میرود.
✅توصیۀ ما به کسانی که در زندگی با همسر خود اختلاف دارند، آن است که در حلّ اختلافات خود، زمان را از دست ندهند.
🔅در موارد بسیاری شما به تنهایی توان حلّ مشکل را ندارید؛ امّا با مراجعه به یک مشاور متعهّد، میتوانید اختلاف خود را با همسرتان به راحتی حل کنید.
📚پاسخگویی به این مشکل، نیازمند یک کتاب مستقل است. ما در مجموعۀ چهار جلدی تا ساحل آرامش، مباحث مفصّلی در بارۀ «مهارتهای زندگی مشترک» داشتهایم. به کارگیری آن مهارتها، بسیاری از اختلافات زناشویی را حل میکند. شما را به مطالعۀ آن کتاب، توصیه میکنیم.
📚بشقابهای سفره پشت باممان، ص 197-200
منتظران گناه نمیکنند
📚 سلسله مباحث آسیب های اجتماعی؛
❥✦✺⃟🌹࿐ུ ﷽ ═✺⃟🌹࿐ུ═┅┄
📚 سلسله مباحث آسیب
های اجتماعی؛
📒 با عنوان :
🗞 سخنی پیرامون آرایش
و زیبایی
📖 جلسه؛ 2⃣1⃣
↩️ ادامه مباحث شرم و حیا ریزی طبیعی زنان در مراحل زندگی
🔺اما به مرور با بزرگتر شدن سینه ها چاره ای جز به نمایش گذاشتن آن حتی از زیر لباس ندارند،
▫️هر چند در محیط بیرون با پوششی مثل چادر تا حدودی قابل پنهان کردن است،
▪️اما در محیط خانواده و در مقابل محارم خود، چاره ای جز به نمایش گذاشتن آن ندارد و نمی شود هم آن را پنهان کرد.
🔺و همچنین سایر اندام ها. حتی با جوانب رعایت برخی از حدود اخلاقی و شرعی.
🔹پس این به نمایش گذاشتن که در ابتدا با شرم و حیای زیادی مواجه می بود و دختر (زن) سعی در مخفی کردن آن حتی در مقابل ..... نظیر مادرش را داشت،
▫️به مرور با بزرگتر شدن آن دیگر آن شرم و حیا و خجالت اولیه نیست و بدین ترتیب موجبات کاهش برخی از میزان شرم و حیا کاسته شد.
▪️هر چند در این رعایت برخی حدود شرعی و اخلاقی و عرفی لازم است منتهی اصل ماجرا یک امر طبیعی است.
▫️و نمی شود شخص و یا اشخاص را به سبب آن ملامت و سرزنش کرد چون یک امری طبیعی خارج از اختیار است.
🔺پس بدین ترتیب یکی دیگر از مراحل ریزش طبیعی شرم و حیا در زنان، بزرگ شدن اندام جسمی نظیر ...... و به نمایش گذاشتن اجباری آنست.
🔺 کلامی از علما
⭕️ آیتالله بهجت
❓ شیعیان برای چه چیزی باید شکر گزار باشند ؟
#کلام_علما
#در_محضر_معصومین
🔰امام حسین علیهالسلام:
⚫️شیعه ما کسی است که از ما پیروی کند؛ و پا جای پای ما بگذارد؛ و به کردار ما اقتدا کند.
📚بحارالانوار، ج۶۸،ص۱۵۴
#حدیث_روز
🌸🍃
💌#شھیدانہ
به دلیل تصادفی که در اردیبهشت ماه داشتند دچار کمر درد شدید شدند و دیسک ایشان تحت فشار بود ولی هر وقت #مادر_بزرگوارشان تماس میگرفتند ایشان مینشستند یا #می_ایستادند. همسرشان به ایشان میگفت استراحت کن ایشان که شما را نمیبینند ولی شهید میگفتند #مادر نمیبینه ولی #خدا که میبینه!
✨#ادب_شهید
🌹#شهید_سیاهکلی
شادی روح شهدا فاتحه وصلوات 🌹🍃🌹🍃🌹
#از_شهدا_بیاموزیم ❣❣❣❣❣