eitaa logo
منذر
48 دنبال‌کننده
19 عکس
46 ویدیو
70 فایل
لطفا کمی با این کانال همراهی کن تا از رزق مناسبت بهره مند شوی و اگر حاصل نشد جدا شو یا علی
مشاهده در ایتا
دانلود
🌾 نکات سوره فیل🌾 🌿بسم الله الرحمن الرحیم 🌿 💮یا رسول الله صلی الله علیک و علي آلک الطاهرین 💮 🏵️تَرْمِيهِم بِحِجَارَةٍ مِّن سِجِّيلٍ🏵️ 🌷[ ﻛﻪ ] ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺳﻨﮓ ﻫﺎﻳﻲ ﺍﺯ ﻧﻮﻉ ﺳﻨﮓ ﮔِﻞ ﻣﻰ  ﺍﻓﻜﻨﺪﻧﺪ .(٤) 🌷 1️⃣. هر یک از این پرندگان کوچک سه سنگریزه به اندازه نخود یا کوچک تر با خود داشتند، که یکى را با منقار و دو تا را با پاهاى خویش حمل مى کردند، و این سنگ هاى کوچک بر هر کس فرود مى آمد او را از هم متلاشى مى ساخت! 2️⃣. این مجازات عجیب و اعجازآمیز، با مجازات اقوام گردنکش دیگر، یک فرق روشن دارد; زیرا مجازاتى همچون طوفان نوح، زلزله و سنگباران قوم لوط، تندباد قوم عاد، و صاعقه قوم ثمود، یک سلسله حوادث طبیعى بودند که فقط وقوع آنها در آن شرائط خاص معجزه بود. ولى، داستان نابودى لشکر  ابرهه  به وسیله سنگریزه هائى که از منقار و پاهاى آن پرندگان کوچک فرو مى افتاد، چیزى نیست که شبیه حوادث طبیعى باشد. 3️⃣. برخاستن آن پرندگان کوچک، و آمدن به سوى آن لشکر مخصوص، و همراه آوردن سنگریزه ها و نشانه گیرى خاص آنها و متلاشى شدن بدنهاى افراد یک لشکر عظیم با آن سنگ هاى کوچک، همه امورى هستند خارق عادت، ولى مى دانیم اینها در برابر قدرت خداوند بسیار ناچیز است. خداوندى که در درون همین سنگریزه ها، قدرت  اتمى  آفریده، که اگر آزاد شود، انفجار عظیمى تولید مى کند، براى او آسان است که در آنها خاصیتى بیافریند که اندام لشکر  ابرهه  را همانند عَصْف مَأْکُول:  کاهِ درهم کوبیده و خورده شده  قرار دهد. هیچ نیازى نیست که مانند بعضى از مفسران  مصرى  براى توجیه این حادثه بگوئیم: آن سنگ ها حامل میکرب هاى  وبا ، یا  حصبه  و  آبله  بوده اند. 🥀🥀🥀🥀🥀
🌺 نکات حکمت٢۶ 🌺 🌳بسم الله الرحمن الرحیم 🌳 💥یا رسول الله صلی الله علیک و علي آلک الطاهرین،💥 🌿مَا أَضْمَرَ أَحَدٌ شَیْئاً إِلاَّ ظَهَرَ فِی فَلَتَاتِ لِسَانِهِ، وَصَفَحَاتِ وَجْهِهِ.🌿 ☘️هیچ کس چیزى را در دل پنهان نمى کند مگر این که در سخنان بى اندیشه اى که از او صادر مى شود و در صفحه صورتش، آشکار مى گردد☘️ 1️⃣. این نکته مسلم است که اعمال انسان بازتاب نیات، خواسته ها و سجایاى اوست که به صورت طبیعى ظاهر مى گردد; بخشى از آن اختیارى است مثل این که به هنگام ترسیدن از چیزى تصمیم به فرار مى گیرد و بخش دیگرى غیر اختیارى است که مثلا در پریدن رنگ از صورت او احساس مى شود یا به هنگام غضب صورتش بى اختیار برافروخته مى گردد و گاه اندامش مى لرزد و نیز عکس العمل هایى در افعال و اعمال خود ظاهر مى سازد. 2️⃣. اما گاه مى شود انسان چیزى در درون دارد که نمى خواهد آن را آشکار کند در این صورت سعى مى کند دوگانگى در میان سخن و کردار خود با آنچه در درون دارد ایجاد کند این دوگانگى در آنجا که انسان هشیار و مراقب باشد ممکن است ظاهر نشود، اما به هنگام غفلت و عدم توجه، آنچه در درون است خود را در عمل یا سخن هاى نیندیشیده ظاهر مى کند. 3️⃣. به علاوه پنهان کردن بخش غیر اختیارى مانند آثارى که در چهره انسان نمایان مى شود کار آسانى نیست. این پدیده قانونى در روان شناسى است که به وسیله آن بسیارى از مجرمان را به اعتراف وامى دارند و مطالبى را که اصرار بر اخفایش دارند آشکار مى سازند.
ادامه دعای ٧ صحیفه سجادیه 🌷نکاتی از ادامه دعای ٧ 🌷 🌳بسم الله الرحمن الرحیم 🌳 🌾یا رسول الله صلی الله علیک و علي آلک الطاهرین،🌾 🌸وَ تَسَبّبَتْ بِلُطْفِكَ الْأَسْبَابُ،🌸 🌿وسايل زندگي و اسباب حيات، به لطفت فراهم آيد🌿 1️⃣. سبیبت و ابزار بودن را خداوند با لطف و عنایتش به آنها بخشید و خودش می تواند با اراده اش این سببیت را از باب لطفی دیگر از اسباب در زمانی سلب کند همانند برد یعنی سرد شدن و سلام یعنی  آشتی و سلم شدن آتش بر ابراهیم خلیل علی نبینا و آله و علیه السلام 2️⃣. نباید ذلیل اسباب بود، بلکه هميشه توجه و نگاه مان به سبب ساز و صاحب اسباب باشد 3️⃣. آری خداوند به بادها فرمان طوفان می دهد تا قوم عاد و ثمود را هلاک نماید باید مسبب الاسباب را در همه جا دید. 🥀🥀🥀🥀🥀
🌾 نکات سوره فیل🌾 🌿بسم الله الرحمن الرحیم 🌿 💮یا رسول الله صلی الله علیک و علي آلک الطاهرین 💮 🌹فَجَعَلَهُمْ كَعَصْفٍ مَّأْكُولٍ🌹 💐ﺳﺮﺍﻧﺠﺎم ﻫﻤﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﭼﻮﻥ ﻛﺎﻩ ﺟﻮﻳﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ .(٥)💐 1️⃣. عَصْف  (بر وزن حذف) به معنى برگ هائى است که بر ساقه زراعت است، سپس خشکیده و کوبیده شده است، و به تعبیرى دیگر، به معنى  کاه  است، و بعضى آن را به معنى پوسته گندم هنگامى که در خوشه است تفسیر کرده اند. و در اینجا مناسب همان معنى اول است. تعبیر به  مأکول  اشاره به آن است که: این کاه در زیر دندان هاى حیوان بار دیگر کوبیده شده، و کاملاً از هم متلاشى گشته، سپس معده حیوان نیز آن را براى سومین بار خرد کرده است، و این نشان مى دهد که سنگ ریزه ها بر هر کس فرو مى افتاد او را کاملاً از هم متلاشى مى کرد! 2️⃣. دشمنان خدا هر چند مجهز باشند ناتوانند. بِأَصْحٰابِ الْفِیلِ... کَعَصْفٍ مَأْکُولٍ سخت ترین کیفر برای اهانت به مقدسات است. (اقوام دیگر که هلاک شدند هیچ کدام مثل کاه جویده نشدند، بلکه یا روی خاک افتادند یا در آب غرق شدند.اصحاب فیل هم خورد شدند، هم تحقیر. «کَعَصْفٍ مَأْکُولٍ» تشبیه به کاهی که خوراک حیوان شده یعنی سرگین، بدترین تحقیر است. 3️⃣. سخت ترین مجازات با کمترین وسیله! قابل توجه این که: خداوند قدرت خود را در برابر مستکبران و گردنکشان، در این ماجرا به عالى ترین وجهى نشان داده است، شاید مجازاتى سخت تر از مجازات لشکر  ابرهه  در دنیا پیدا نشود، که جمعى چنان درهم کوبیده شوند که به صورت کاه خرد شده و خورده شده (عَصْف مَأْکُول) درآیند.این تعبیر، علاوه بر این که دلیل بر شدت متلاشى شدن آنها است، اشاره اى به بى ارزش بودن، ضعف و ناتوانى این گروه و جمعیت طغیانگر، مستکبر و ظاهراً نیرومند است. 🥀🥀🥀🥀🥀
🌺 نکات حکمت٢٧ 🌺 🌳بسم الله الرحمن الرحیم 🌳 💥یا رسول الله صلی الله علیک و علي آلک الطاهرین،💥 ♦️امْشِ بِدَائِکَ مَا مَشَى بِکَ.♦️ 🌿با بیمارى ات همراهى کن مادامى که با تو همراهى مى کند🌿 1️⃣. اشاره به این که تا زمانى که بیمارى فشار شدید نیاورده بگذار بدنت بدون نیاز طبیبان و دارو آن را دفع کند. 2️⃣. امروز روشن است که بدن خود داراى نیروى دفاعى است و هرگاه بیمارى با استفاده از قدرت دفاعى بدن از بین برود هم زیان هاى دارو و درمان را ندارد و هم بدن را تقویت کرده و براى آینده بیمه مى کند. 3️⃣. اضافه بر این بسیارى از بیمارى ها دورانى دارد که با پایان دورانش خود به خود دفع مى شود. از این گذشته انسان وقتى در مقابل بیمارى تسلیم مى شود و با مختصر ناراحتى در بستر مى خوابد به خودش تلقین بیمارى مى کند، تلقین خود اثر تخریبى دارد. به عکس اگر برخیزد و کار روزانه خود را ادامه دهد عملا تلقین سلامت کرده و در روح او بسیار مؤثر است. 🥀🥀🥀🥀🥀
🌷نکاتی از ادامه دعای ٧ 🌷 🌳بسم الله الرحمن الرحیم 🌳 🌾یا رسول الله صلی الله علیک و علي آلک الطاهرین،🌾 ☘️وَ جَرَي بِقُدرَتِكَ الْقَضَاءُ، ☘️ ، 🌿و فرمان و حكم به نيرويت جريان يابد. 🌿 1️⃣. با قدرت خداوند قضا و حکمش در این عالم ساری و جاری می گردد 2️⃣. همه حکم ها و سنت ها بدست اوست و کسی از غیر خدا قدرت بر تغییرش ندارد، فَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِيلًا وَ لَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِيلًا 43 فاطر ﭘﺲ ﻫﺮﮔﺰ ﺑﺮﺍﻱ ﺳﻨﺖ ﺧﺪﺍ ﺗﺒﺪﻳﻠﻲ ﻧﻤﻰ  ﻳﺎﺑﻲ ، ﻭ ﻫﺮﮔﺰ ﺑﺮﺍﻱ ﺳﻨﺖ ﺧﺪﺍ ﺩﮔﺮﮔﻮﻧﻲ ﻧﺨﻮﺍﻫﻲ ﻳﺎﻓﺖ 3️⃣. تنها فرمان و حکم خداوند در این عالم جریان دارد إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ يَقُصُّ الْحَقَّ وَهُوَ خَيْرُ الْفَاصِلِينَ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻭ ﺣﻜﻢ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺧﺪﺍﺳﺖ ، ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺣﻖ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻰ  ﻛﻨﺪ ﻭ ﺍﻭ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺩﺍﻭﺭﺍﻥ ﻭ ﺟﺪﺍﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ [ ﺣﻖ ﺍﺯ ﺑﺎﻃﻞ ] ﺍﺳﺖ .(٥٧) انعام
شبهات پرتکرار انقلاب اسلامی.pdf
5.28M
✍️نسخه pdf کتاب شبهات پر تکرار انقلاب اسلامی. 🔰یکی از بزرگترین وقایع قرن حاضر، پیروزی انقلاب اسلامی می باشد که با شعارها و آرمانهای حق مدارانه و استقلال طلبانه، جهان را تحت تاثیر قرار داد. تمدن پوشالی جهان مادی و برخاسته از اندیشه لیبرال دموکراسی غرب، در تقابل با این رویکرد و برای جلوگیری از فراگیر شدن این گفتمان دینی و جهان شمولی این اندیشه الهی، انقلاب بزرگ مردم ایران را مورد تهاجم و شبهات مختلفی قرار داده که این کتاب تا حد زیادی می تواند پاسخگوی این شبهات و سئوالات باشد. 🖌 این أثر ارزشمند، در سبکی بسیار ساده و روان، برای فهم عموم آحاد جامعه، در هر رده سنی و با هر سطحی از دانش و اطلاعات، به قلم جناب آقای رضا بهرامی فرزانه تهیه و تدوین شده است. ✅ این کتاب بالغ بر 60 شبهه اساسی را که عموماً در مواجهه با مردم و در مکان هایی همچون مترو، اتوبوس، تاکسی، صف نانوایی یا حتی در محافل و مجالس خانوادگی مطرح است را بررسی و پاسخ داده است. 🌺مطالعه این کتاب ارزشمند را به همه دوستان و عزیزان پیشنهاد می کنم🌸 👈 از محضر شما خوبان و نیکان؛ همراهان عزیز و گرانقدر، خاضعانه استدعا دارم، با پیشنهادات سازنده و نقدهای مؤثر خود بر غنای بیشتر مطالب و محتوای کانال بیفزائید🙏 👌راههای ارتباطی با 🆔 https://t.me/dorostkar576 ☘️ https://ble.ir/adorostkar576 🍀 https://splus.ir/alidorostkar96
نکاتی از سوره همزه، 🌺🌺🌺 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱🌱🌱 یا رسول الله صلی الله علیک و علی آلک الطیبین الطاهرین 🌾🌾🌾 وَيْلٌ لِّكُلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ 1️⃣«همزة» از «هَمز» به معناى عيب جويى از طريق چشم و ابرو و اشاره است. این کلمه صیغه مبالغه است از ماده همز به معنای شکستن است و همزه کسی است که همواره شخصیت و آبروی مردم را با مسخره کردن و اشاره چشم و ابرو و غیبت کردن و... درهم می شکند «لَمز» به معناى عيب جويى با زبان است. این کلمه صیغه مبالغه از ماده لمز به معنای طعنه زدن و تلاش برای کشف عیوب دیگران است و لمزه کسی است که همواره به مردم بسیار طعنه می زند و در پی عیبجویی دیگران است و این کار برایش عادت شده است حرف (ة) در پايان اين دو كلمه براى مبالغه است، نظير «ضحكة» به معناى كسى كه زياد مى خندد.💮💮💮 2️⃣ يكى از آفات و خطرات ثروت اندوزى، تحقير ديگران است. «همزة لمزة... 🌟🌟🌟 3️⃣عيب جويى و طعنه به هر نحو و شكل ممنوع و حرام است. غيابى يا حضورى، با زبان يا اشاره، شوخى يا جدى، كوچك يا بزرگ مربوط به كار و صنعت يا آفرينش طبيعت و مسائل اخلاقى جزء دين است و انسان مؤمن، بايد زبان و نگاه خود را كنترل كند.🥀🥀🥀
⭐نکات حکمت ٢٨⭐ 🌼أَفْضَلُ اَلزُّهْدِ إِخْفَاءُ اَلزُّهْدِ🌼 🌟امام عليه السّلام (در بارۀ زهد) فرموده است: نيكوترين پارسائى پنهان داشتن آنست☀️ 1️⃣زيرا زهد آشكار از رياء و خودنمايى جدا نيست، ابن ميثم «عليه الرّحمة» در اينجا از پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله نقل نموده: إنّ‌ اللّه لا ينظر إلى صوركم و لا إلى أعمالكم و لكن ينظر إلى قلوبكم يعنى خداوند بصورتها و كردارهاى شما نگاه نمى‌كند بلكه به دلهاى شما مى‌نگرد🏵️🏵️🏵️ 2️⃣ اين سخن اشاره به برنامه‌اى است كه زاهدان ريايى در آن عصر و اين عصر براى جلب قلوب مردم انتخاب مى‌كردند؛ لباس‌هاى ساده و مندرس و گاه از كرباس و خانه‌اى محقر و طعامى بسيار ساده براى خود برمى‌گزيدند تا مردم به آنها اقبال كنند و گاه آنها را مستجاب الدعوه پندارند و از اين طريق مقامى در اجتماع پيدا كنند و يا اموالى را پنهانى گرد مى‌آوردند🌾🌾🌾 3️⃣زاهد واقعى آن كس نيست كه به سراغ دنيا رفته، ولى چون آن را به چنگ نياورده ناچار لباس زهد به خود پوشيده است. زاهد واقعى كسى است كه دنيا به سراغش آمده و او آن را نپذيرفته و زندگى زاهدانه را بر نعيم دنيا ترجيح داده است. زاهد كسى است كه وابسته به دنيا و اسير آن نباشد نه آن‌كس كه دستش از همه چيز کوتاه است🌺🌺🌺
🏵️ادامه نکات دعای ٧ صحيفه سجادیه 🏵️ بسم الله الرحمن الرحیم یا رسول الله صلی الله علیک و علی آلک الطیبین الطاهرین ⭐وَ مَضَتْ عَلَى إِرَادَتِكَ اَلْأَشْيَاءُ‌⭐ اشياء بر وفق اراده و خواست تو بكار رفته‌اند - 1️⃣اشاره به قدرت قاهر خداوند بر همه اشیاء عالم که همگی مخلوق اویند و تحت فرمان اویند🥀🥀🥀 2️⃣تنها به قدرت تو و حاكميت تو همه چيز برقرار است و بر حسب اراده تو تمام موجودات در مجارى خود جارى هستند🌺🌺🌺 3️⃣. اراده خدا عبارت از مبدئيت موجودات است كه داراى نظام اصلح است و غير اصلح بر حسب ساير موجودات را اداره نمى فرمايد. پس ‍ وجوب و حتميت موجودات عالم از جناب حق است كه با علم به نظام احسن آن ها، يكايك را در مجراى اصلى خود قرار داده است. ☘️☘️☘️
💠فضیلت این نماز: براى این نماز روایتى از رسول خدا صلى الله علیه وآله نقل شده و در فضیلت این نماز آمده است که، هرکس آن را بجا آورد توبه اش پذیرفته مى شود و گناهانش آمرزیده مى گردد و سبب برکت براى نمازگزار و خانواده اش خواهد بود، و در روز قیامت کسانى که از او طلبى و یا حقّى دارند، از وى راضى گردند و با ایمان از دنیا مى رود و قبرش براى او وسیع و نورانى گردد و پدر و مادرش از او راضى شوند، و آنها نیز مورد مغفرت خداوند قرار گیرند، ذریّه او نیز بخشیده شوند و روزى او وسیع گردد. فرشته مرگ به هنگام مردن، با او مدارا کند و به آسانى جانش را بگیرد. 💠 کیفیت نماز: رسول خدا صلى الله علیه وآله کیفیّت نماز را این گونه بیان فرموده اند: _ در روز یکشنبه غسل کند _ و وضو بگیرد _ و چهار رکعت نماز بخواند (هر دو رکعت به یک سلام) در هر رکعت، _ سوره «حمد» یک مرتبه، _ سوره «قل هو الله» سه مرتبه _ و سوره هاى «فلق» و «ناس» را یک مرتبه بخواند. و بعد از نماز _ هفتاد مرتبه استغفار کند، _ سپس بگوید: «لا حَوْلَ وَلا قُوَّهَ اِلاَّ بِاللهِ الْعَلىِّ الْعَظیمِ» _ آنگاه بگوید: «یا عَزیزُ یا غَفّارُ، اِغْفِرْلى ذُنُوبى وَذُنُوبَ جَمیـعِ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ، فَاِنَّهُ لا یَغْفِرُالذُّنُوبَ اِلاَّ اَنْتَ.» ‍ ✍کانال نشر بیانات استاد تحریری ╔════════════╗ 🌐https://eitaa.com/seratemostaghim_ir ╚══════════
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
4_5879778243602555797.mp3
2.57M
حاج محمدرضا بذری 🎤 آقا ته نوم قربون 🥺🥺😭😭
🌾ٱلَّذِي جَمَعَ مَالٗا وَعَدَّدَهُۥ🌾🌾🌾 🏵️همان كسى كه مالى جمع كرده و دايم به حساب و شماره اش سر گرم است🏵️ 1️⃣. همان كسى كه مال را جمع آورى و شماره كرده بى آنكه حساب مشروع و نامشروع آن را كند ( اَلَّذِي جَمَعَ مٰالاً وَ عَدَّدَهُ ) آن قدر به مال و ثروت علاقه دارد كه پيوسته آنها را مى شمرد، و از برق درهم و دينار، و پولهاى ديگر، لذت مى برد و شادى مى كند هر درهم و دينارى براى او بتى است، نه تنها شخصيت خويش كه تمام شخصيتها را در آن خلاصه مى بيند، و طبيعى است كه چنين انسان گمراه و ابلهى مؤمنان فقير را پيوسته به باد سخريه بگيرد.🌼🌼🌼 2️⃣. عدده در اصل از ماده عد به معنى شمارش است، بعضى نيز احتمال داده اند كه از عده (بر وزن غده) به معنى آماده كردن اين اموال و ذخيره نمودن براى مشكلات و روز مبادا است بعضى نيز آن را به امساك و نگهدارى تفسير نموده اند ولى معنى اول از همه ظاهرتر است به هر حال آيه ناظر به ثروت اندوزانى است كه مال را نه به عنوان يك وسيله بلكه به عنوان يك هدف مى نگرند، و در جمع آورى آن هيچ قيد و شرطى قائل نيستند، از حلال و حرام و تجاوز بر حقوق ديگران، از طريق شرافتمندانه و يا طرق پست و رذيلانه آن را جمع آورى مى كنند، و آن را تنها نشانه عظمت و شخصيت مى دانند آنها مال را براى رفع نيازهاى زندگى نمى خواهند، و به همين دليل هر قدر بر اموالشان افزوده شود حرصشان بيشتر مى گردد،🥀🥀🥀 3️⃣. و گرنه مال در حدود معقول و از طرق مشروع نه تنها مذموم نيست، بلكه در قرآن مجيد گاهى از آن به عنوان فضل اللّٰه تعبير شده، آنجا كه مى فرمايد: وَ اِبْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اَللّٰهِ (جمعه ۱۰) و در جاى ديگر از آن تعبير به خير مى كند: كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذٰا حَضَرَ أَحَدَكُمُ اَلْمَوْتُ إِنْ تَرَكَ خَيْراً اَلْوَصِيَّةُ : بر شما مقرر شده كه وقتى مرگ يكى از شما فرا رسد اگر خيرى از خود به يادگار گذارده وصيت كند چنين مالى مسلما نه مايه طغيان است، نه وسيله تفاخر، نه بهانه استهزاى ديگران،🌕🌕🌕 4️⃣. اما مالى كه معبود است و هدف نهايى است، و صاحبان آن را همچون قارون دعوت به طغيان مى كند ننگ است و ذلت، و مصيبت است و نكبت، و مايه دورى از خدا و خلود در آتش دوزخ است و غالبا جمع آورى كميت زيادى از اين مال جز با آلودگيهاى فراوان ممكن نمى شود لذا در حديثى از امام على بن موسى الرضا ع مى خوانيم: كه فرمود: لا يجتمع المال الا بخمس خصال: بخل شديد، و امل طويل، و حرص غالب، و قطيعة رحم، و ايثار الدنيا على الآخرة: مال جز با پنج خصلت در يك جا جمع نمى شود: بخل شديد، آرزوهاى دور و دراز، حرص غالب، قطع رحم، و مقدم داشتن دنيا بر آخرت زيرا كسانى كه سخاوتمندند و گرفتار آرزوهاى دور و دراز نيستند مراقب حلال و حرامند، به ارحام خود كمك مى كنند، و غالبا اموال نزد آنها جمع نمى شود، هر چند درآمدشان زياد باشد🌺🌺🌺🌺 آری کسی که مالی جمع کرد و مرتب توجه اش به مال و شمارش آن است، دیگر به چیزی غیر مال توجه نمی کند و مال برایش اصل و هدف و همه چیزش می شود و این جز سقوط برای یک انسان نیست 🌸🌸🌸
🌺نهج البلاغه حکمت ٢٩🌺 💐إِذَا كُنْتَ فِي إِدْبَارٍ وَ اَلْمَوْتُ فِي إِقْبَالٍ فَمَا أَسْرَعَ اَلْمُلْتَقَى💐 🌾هنگامى كه تو عقب مى‌روى و مرگ به جلو مى‌آيد چه زود با يكديگر ملاقات خواهيد كرد🌾 1️⃣. همۀ انسان‌ها را در حال حركت به سوى پايان عمر معرفى مى‌كند و اين يك واقعيت است. از لحظه‌اى كه انسان متولد مى‌شود و هر ساعتى كه بر او مى‌گذرد بخشى از سرمايۀ عمر او كاسته و هر نفسى كه مى‌زند يك گام به پايان زندگى نزديك مى‌گردد، زيرا عمر انسان به هر حال محدود است و اگر هيچ مشكلى هم براى او پيش نيايد روزى پايان مى‌پذيرد. درست مانند چراغى كه مادۀ اشتعال‌زايش تدريجاً كم مى‌شود و روزى تمام و سرانجام خاموش خواهد شد. اين حركت سريع بدون يك لحظه توقف ادامه دارد و به اين ترتيب، از اين‌سو همۀ انسان‌ها شتابان به سوى مرگ حركت مى‌كنند. ⭐⭐⭐ 2️⃣از سوى ديگر، پيوسته عوامل مرگ به سوى انسان در حركت اند خواه اين عوامل از طريق حوادث ناگهانى، زلزله‌ها، طوفان و سيلاب، تصادف‌ها و مانند آن باشد يا به صورت بيمارى‌هايى كه با گذشت عمر و ضعف و ناتوانى اعضا خواه ناخواه دامان انسان را مى‌گيرد🌸🌸🌸 3️⃣ و بدين ترتيب دو حركت از دو سو رو به روى يكديگر دائماً در حال انجامند از يك‌سو، انسان به‌سوى نقطۀ پايان زندگى و از آن‌سو، حوادث به‌سوى انسان در حركت است و در چنين شرايطى ملاقات با يكديگر سريع خواهد بود؛ مانند دو وسيلۀ نقليه‌اى كه از دو طرف روبروى يكديگر با سرعت در حركت‌اند و چيزى نمى‌گذرد كه به هم مى‌رسند. قرآن مجيد خطاب به قوم يهود مى‌فرمايد: ««قُلْ‌ إِنَّ‌ اَلْمَوْتَ‌ اَلَّذِي تَفِرُّونَ‌ مِنْهُ‌ فَإِنَّهُ‌ مُلاٰقِيكُمْ‌ ثُمَّ‌ تُرَدُّونَ‌ إِلىٰ‌ عٰالِمِ‌ اَلْغَيْبِ‌ وَ اَلشَّهٰادَةِ‌ فَيُنَبِّئُكُمْ‌ بِمٰا كُنْتُمْ‌ تَعْمَلُونَ‌»؛ بگو آن مرگى كه (به پندار خود) از آن فرار مى‌كنيد به يقين با شما ملاقات خواهد كرد سپس به سوى كسى باز مى‌گرديد كه از پنهان و آشكار باخبر است و شما را از آنچه انجام مى‌داديد باخبر مى‌سازد»🌼🌼🌼
☀️صحیفه سجادیه ادامه دعای ٧☀️ 7 - دعا برای پیشآمدهای سخت و اندوهناک 🌸فَهِيَ‌ بِمَشِيَّتِكَ دُونَ قَوْلِكَ‌ مُؤْتَمِرَةٌ‌ ، وَ بِإِرَادَتِكَ دُونَ نَهْيِكَ مُنْزَجِرَةٌ‌🌸 🌹پس آن اشياء به ارادۀ تو بى‌گفتنت فرمان بردار، و بخواست تو بى‌نهى و باز داشتنت باز داشته‌اند 1️⃣آنگاه به اين نكته‌ى لطيف اشاره كرده كه موجودات در حركت و يا بازايستادن بر اساس مشيت و اراده‌ى تو عمل مى‌كنند و نياز به آن نيست كه فرمان، قولى باشد مى‌گويد: (بنابراين اشياء طبق مشيت تو- بدون احتياج به گفتار- فرمانبرند، و طبق اراده‌ى تو- بدون اينكه نياز به نهى لفظى باشد- از حركت بازمى‌ايستند (فهى بمشيتك دون قولك موتمره، و بارادتك دون نهيك منزجره). 🌺🌺🌺 2️⃣(در قرآن كريم «س ۱۶ ى ۴۰» فرمايد: إِنَّمٰا قَوْلُنٰا لِشَيْ‌ءٍ إِذٰا أَرَدْنٰاهُ أَنْ نَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ‌ يعنى جز اين نيست كه گفتار ما به چيزى هنگامى كه اراده نمائيم به اينكه بآن بگوئيم موجود باش «بى‌گفتن و بى‌درنگ» موجود مى‌شود) -🌹🌹🌹 3️⃣. البته این اطاعت پذیری میان اشیاء و اراده الهی تنها در اراده تکوینی الهی جاری است نه اراده تشریعی که خداوند خود نخواسته است که این اطاعت از روی غیر اختیار صورت پذیرد. 🌷🌷🌷
ادامه نکات سوره همزه 🌳🌳🌳 يَحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ (3)⭐⭐⭐ پندارد كه مال و دارايى دنيايش عمر ابدش خواهد بخشيد🌼🌼🌼 1️⃣. مراقب باشيم فريب دنيا را نخوريم و به مال دنيا مغرور نشويم💐💐💐💐 2️⃣. اخلد در اينجا به صورت فعل ماضى آمده، يعنى او گمان مى كند اموالش او را به صورت يك موجود جاودانه در آورده است، نه مرگ مى تواند به سراغ او آيد، نه بيماريها و حوادث...🌹🌹🌹 3️⃣. فإن المال و إن كثر ما كثر لا يغني عن صاحبه شيئا غير أن له منه ما يصرفه في حوائج نفسه الطبيعية من أكلة تشبعه و شربة ماء ترويه و نحو ذلك🌼🌼🌼🌼 4️⃣. انسان واقعا خوش خیال است که گمان می کند این مال و موقعیت و پست و جاه و قبیله و نفرات و... او را برای هميشه نگه می دارند اصلا احتمال مرگ و زوال این نعمت های ظاهری را نمی دهد، نعمت هایی که بی ریشه است و زوال پذیر 🌻🌻🌻🌻
نهج البلاغه حکمت ٣٠ 🌸🌸🌸 وَ قَالَ عليه‌السلام اَلْحَذَرَ اَلْحَذَرَ فَوَاللَّهِ لَقَدْ سَتَرَ حَتَّى كَأَنَّهُ قَدْ غَفَرَ🏵️🏵️🏵️🏵️ 1️⃣. امام عليه السّلام (در ترغيب به دورى از گناه) فرموده است: (از نافرمانى) دورى كنيد دورى كنيد بخدا سوگند هر آينه (گناهان را چنان) پنهان نموده كه گويا (آنها را) آمرزيده و بخشيده است (پس اكنون كه مهلت داده و گناهان را پنهان نموده ترس و دورى از خشم او واجب است، و بايد معصيت نكرده از گذشته پشيمان بوده توبه نمائيد، زيرا همانطور كه حلم و بردباريش بسيار است عقاب و كيفرش سخت مى‌باشد 🌾🌾🌾 2️⃣. امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه‌اش به همۀ معصيت‌كاران هشدار مى‌دهد كه از صبر الهى در مقابل معاصى‌شان مغرور نشوند. اشاره به اين‌كه يكى از صفات پروردگار، ستار العيوب بودن است. با رحمت واسعه‌اش گناهان پنهانى بندگان را افشا نمى‌كند تا آبروى آنها در نزد دوست و دشمن ريخته نشود شايد بيدار شوند به سوى خدا باز گردند و از گناهان خويش توبه كنند و دست بردارند.☀️☀️☀️☀️ 3️⃣. اما بسيار مى‌شود كه افراد از اين لطف و رحمت الهى سوء استفاده مى‌كنند و گمان دارند گناهى نكرده‌اند يا اگر گناهى مرتكب شده‌اند خداوند بدون توبه آنها را مشمول عفو خود قرار داده است. 🌟🌟🌟 4️⃣. امام عليه السلام در اينجا هشدار مى‌دهد كه از اين لطف و عنايت الهى مغرور نشويد به خصوص اين‌كه ممكن است اين از قبيل نعمت‌هاى استدراجى باشد يعنى خداوند گروهى از گنهكاران را لايق عفو و بخشش نمى‌بيند؛ آنها را به حال خود رها مى‌كند تا مجازاتشان را به تأخير بيندازد تا پشتشان از بار گناه سنگين شود و آنگاه به شدت آنها را گرفته و مجازات مى‌كند.💮💮💮 5️⃣در ضمن اين سخن درسى است براى بندگان كه آنها هم ستار العيوب باشند و به محض اطلاع از گناهان پنهانى كسى، به افشاگرى برنخيزند و آبرويش را نريزند و به او مجال اصلاح خويشتن و توبه دهند.☘️☘️☘️ 6️⃣ اضافه بر اين كمتر كسى است كه عيب و خطايى در پنهان نداشته باشد اگر باب افشاگرى گشوده شود، همگان نسبت به يكديگر بى‌اعتماد مى‌شوند و سرمايۀ اصلى جامعه كه اعتماد است از دست مى‌رود🌱🌱🌱🌱
ادامه دعای ٧ صحيفه سجادیه 🌼🌼🌼 أَنْتَ اَلْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمَّاتِ‌، وَ أَنْتَ اَلْمَفْزَعُ‌ فِي اَلْمُلِمَّاتِ‌ ، لاَ يَنْدَفِعُ‌ مِنْهَا إِلاَّ مَا دَفَعْتَ‌، وَ لاَ يَنْكَشِفُ مِنْهَا إِلاَّ مَا كَشَفْتَ‌(۴)💐💐💐 توئى كه براى (آسان كردن) دشواريها خوانده مى‌شود، و تو در سختيها پناهگاهى، از آنها دور نمى‌شود جز آن سختى كه تو دور نمائى، و از آنها بر طرف نمى‌گردد جز آن را كه تو برطرف كنى🌹🌹🌹 1️⃣. اى فراز از دعاى امام (عليه السلام) آموزشى به بندگان خداست كه در وقت فشار گرفتارى و غم‌ها به غير از خدا توجه نكنند، چون اين حالت‌هاى روحى و جسمى كه در اثر بسته شدن درِ رحمت و نعمتِ خداوند و روى آوردن انواع بلاها و سختى‌ها براى انسان است به خاطر اين است كه خداوند مى‌خواهد، بندگانش به سوى او روى‌ آورند و با او گفتگو كنند و به وجود حق عشق بورزند. و خداى متعال اين حالت بنده را دوست دارد.🌸🌸🌸🌸 2️⃣. چه كسى مى‌تواند حضرت يوسف (عليه السلام) را از صحنه گناه نجات دهد و او را در پناه خود نگه دارد. آن صحنه‌هايى كه اگر براى هر يك از ما اتفاق بيفتد به يقين آلوده به گناه مى‌شويم. چگونه اگر برهان ربّ نبود يوسف در منجلاب شهوت غرق مى‌شد و همه پرده عصمت و هيبت او دريده مى‌شد. پس يك قدرت برتر و نقطه اميدى بايد دست او را بگيرد. در آن هنگام كه همه راه‌ها را به سوى لغزش و خيانت مشاهده كرد و درهاى نجات را بسته ديد در پاسخ به همسر عزيز مصر به يك جمله كوتاه بسنده كرد: مَعَاذَ اللَّهِ»يعنى تنها پناهگاه خداست. ☀️☀️☀️☀️ 3️⃣. در چنين شرايطى سخت و بحرانى براى رهايى از چنگال وسوسه‌هاى شيطانى، تنها راه فرار را پناه بردن به خدا مى‌داند، خدايى كه خلوت و جلوت براى او يكسان است. يوسف با ياد حق اول به يگانگى خداوند در عقيده و پناه‌جويى خدا را در عمل؛ اعتراف مى‌كند و همچنين حق‌شناسى خود را نسبت به عزيز مصر هم كه ربّ و آقاى اوست نشان مى‌دهد كه او مرا تربيت كرده و گرامى داشته است چگونه به او خيانت كنم؟! اين ارزش‌هاى اخلاقى انبيا و صالحان و عمل مؤمنان سبب مى‌شود كه جامعه از جرم و جنايت مصون بماند.⭐⭐⭐⭐
قرآن سوره همزه⭐⭐⭐ كَلَّاۖ لَيُنۢبَذَنَّ فِي ٱلۡحُطَمَةِ🌳🌳🌳🌳 1️⃣. اين چنين نيست، بى ترديد او را در آن شكننده اندازند؛🌱🌱🌱🌱 آنان كه به جاى انفاق مال، در فكر جمع و احتكار اموال هستند، منتظر عذاب خورد كننده قيامت باشند.💐💐💐💐 2️⃣. نيش زبان و طعنه زدن، از گناهان كبيره است، زيرا درباره آن وعده عذاب آمده است.💮💮💮 حطمة» به معناى خورد كردن و شكستن كامل است 🌻🌻🌻🌻 3️⃣. قوله تعالى: « كَلاّٰ لَيُنْبَذَنَّ فِي اَلْحُطَمَةِ » ردع عن حسبانه الخلود بالمال، و اللام في « لَيُنْبَذَنَّ » للقسم، و النبذ القذف و الطرح، و الحطمة مبالغة من الحطم و هو الكسر و جاء بمعنى الأكل، و هي من أسماء جهنم على ما يفسرها قوله الآتي: « نٰارُ اَللّٰهِ اَلْمُوقَدَةُ » و المعنى ليس مخلدا بالمال كما يحسب أقسم ليموتن و يقذفن في الحطمة🥀🥀🥀🥀
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نکاتی در مورد امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف