eitaa logo
اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
8.1هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
743 ویدیو
584 فایل
● اسرار تاریخ ایران و تشیع ❖ با طرح اندیشه‌های: 1️⃣ استاد #علی_ابوالحسنی_منذر (تاریخنگار فقید) 2️⃣ استاد #محمدصادق_ابوالحسنی (تاریخ‌پژوه و نویسنده) 👈 ارتباط با ادمین یا دعوت از استاد: @as_tarikh
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ هندوها و ارادت به عمه سادات 👈 زنان هندو، به یاد حضرت زینب (س)، چادر هدیه می‌کردند! 💥حضرت استاد منذر (ره)🔻 محقق معاصر آقای جعفری می‌نویسد: طی ده روزی که من در خلال ماه محرم، و اربعین در جامو سخنرانی‌هایی درباره نمایش مصیبت کربلا کرده‌ام، همیشه می‌دیدم که زنان برهمایی فرقه دات، چادرهایی را به یاد حضرت زینب و ام کلثوم سلام الله علیها به تعزیه داران هدیه می‌دادند! 📚 منبع: کتاب مهاتما گاندی، ص۱۹۲. 🔺 توضیح عکس بالا: زن هندو در حال عرض ارادت و شست و شوی پای عزاداران امام حسین (ع) ╭────────────╮ 🆔 کانال اسرار تاریخ http://eitaa.com/monzer_ir ╰────────────╯
💥پاسخ به یک سوال تاریخی ✔️ مزار حضرت زینب (س) کجاست؟ ▪️در یک جمع‌بندی کلان درباره مدفن حضرت زینب (س)، به چهار نظریه بر می‌خوریم که در اینجا به طور مختصر به بررسی آن‌ها می‌پردازیم: (به ترتیب از نظریه ضعیف‌تر تا قوی‌تر) 1⃣ عراق: احتمال وجود قبر مطهر ایشان در شهر سنجار - که در شمال باختری عراق و در مسیر شام است - ضعیف‌ترین احتمال بوده و مردود می‌باشد. شاید تنها کتابی که این نظر را به طور مستقل نقل کرده، کتاب المراه العظیمه... اثر حسن صفار است که از اهتمام دولتهای آل بویه و حمدانیان به بازسازی آن مکان در سنجار خبر می‌دهد؛ لکن همو بر پیشانی این قول، مهر تضعیف می‌زند. 2⃣ مدینه: احتمال دوم، وجود مدفن بی بی، در شهر مدینه است؛ ولی ادله‌ای که برای آن ذکر شده (همچون استصحاب اصولی) برای اثبات چنین موضوع تاریخی، دلیلی روشن و قانع کننده‌‌ای نبوده و در تعارض با ادله قوی‌تری قرار دارد. (الاصل اصیل حیث لا دلیل). افزون بر این، در تاریخ هیچ مکانی در مدینه چه در قبرستان بقیع یا جای دیگر برای مرقد حضرت، بیان نشده و کاملا مجهول می‌باشد. نظریه مدینه، دیدگاه مرحوم بیرجندی صاحب کبریت الاحمر و استاد سید محسن امین است که در بین پژوهشگران معاصر، دکتر غروی نائینی نیز ضمن مقاله‌ای در فصلنامه سفینه در پی طرح و بازسازی آن برآمده است. 3⃣ مصر: مقام السیدة زینب در قاهره مصر، از مکان‌هایی است که به‌ عنوان مدفن حضرت زینب (س) مطرح شده است. از اسناد تاریخی بر می‌آید که، این مقبره، در قرن چهارم مورد توجه قرار داشته است. مهمترین قائل این نظریه، عبیدلی نسابه می‌باشد و در کتاب "اخبار الزینبیات" خویش، رواياتی را آورده كه هر يك گوياى سفر هجرت‌گونه حضرت زينب (س) به مصر و رحلت و دفن آن بانوى بزرگوار در محله «قناطر السباع» شهر قاهره می‌باشد. در بین مورخین اهل سنت، این نظر به ابن طولون و ابن عساکر نسبت داده شده که جای تامل دارد. دکتر عائشه بنت الشاطی، هم در کتاب شیرزن کربلا (ص۱۱۴؛ با ترجمه دکتر شهیدی) طبق همین دیدگاه کتابش را به پایان می‌برد. ایشان معتقد است که به دستور مستقیم یزید، حضرت را از مدینه اخراج کردند. اما در بین علمای شیعه نیز، افرادی چون شیخ جعفر نقدی در کتاب زینب الکبری (س) بر این انگاره پای می‌فشارند. این نظریه، از چالش‌های گوناگونی رنج می‌برد که یکی از آنها ضعف سندی و محتوایی روایات موجود در اخبار زینبیات است. بدین جهت، قائلین به نظریه شام، اشکالات مهمی بر آنها وارد ساختند که هنوز پاسخی در خور نیافته است. وانگهی، آنچه بر دشواری کار افزوده، برخی ادله‌‌ای است که نشان می‌دهد، مقبره قاهره، متعلق به زينب بنت يحيى المتوج (از نوادگان حضرت علی ع) است؛ نه زینب دخت امیرالمومنین (س)! 4⃣ شام (نظریه مختار): بر اساس نظریه معروف، مزار واقعی حضرت زینب، همین مرقد موجود در شام در هفت کیلومتری دمشق (در روستای «راویه» و منطقه «غوطه») است. در بین طرفداران این دیدگاه، از شمس‌الدین محمد ذهبی، ابن بطوطه مغربی، ابوبکر موصلی، و نیز اعتقاد و سیره عملی: میرزای شیرازی و میرزای آشتیانی، و دیدگاه علمی محدث نوری، محدث قمی، ملاهاشم خراسانی و سید عبدالحسین شرف الدین ره نام برده‌اند. خدا رحمت کند مرحوم والد ما استاد ابوالحسنی منذر (ره) و نیز صدیق دانشور ایشان مرحوم حاج شیخ احمد رحمانی همدانی (صاحب کتاب فاطمه الزهرا بهجه قلب المصطفی ص) نیز در مجموع بدین دیدگاه، باور داشتند. از نگاه ما، نظریه شام، در مقایسه با بقیه احتمالات و مدارک، نظریه‌ای جدی‌تر و قابل قبول‌تر می‌نماید. در عین حال این پرونده تاریخی هرگز مخدومه نیست و ما نیز داعیه جزم اندیشی نداریم و باطن حقیقی مسائل را موکول به علم الهی می‌دانیم. الله عالم بخفیات الامور. ▪️به عنوان معرفی منابع جدید، می‌توانیم نگاه خود را با دو تحقیق تقویت کنیم: 1⃣ مبسوط‌ترین تحقیق درباره شناسایی مرقد حضرت زینب (س)، کتاب "مرقد العقیله..." به قلم شیخ محمدحسنین سابقی است. او برای این کتاب زحمت زیادی کشیده و اشکالاتی که بر نظریه شام وارد کرده‌اند را پاسخ گفته است. از نوآوری‌های آقای سابقی، این است که بین دو دسته ادله تاریخی (اینکه حرم فعلی در شام از آن حضرت ام کلثوم و یا حضرت زینب "س" است) جمع کرده است. بر اساس این تحقیق، مرقد فعلی در شام اقوی است. البته نقدهایی نیز بر این کتاب وارد کرده‌اند. 2⃣ مصاحبه مرحوم استاد پیشوایی که نظریه شام را قوی‌ترین احتمال معرفی می‌کند. 🔰 در ادامه هر دو منبع را به عنوان موید، پیش دید اهل نظر قرار می‌دهیم 🆔 کانال اسرار تاریخ 🌐 eitaa.com/monzer_ir
⭕️ بررسی محل دفن حضرت زینب علیها السلام در گفت وگو با مرحوم استاد مهدی پیشوایی 👈 احتمال اینکه مرقد حضرت زینب (س) در شام باشد، به نظر استوارتر است. 🔀 متن کامل 🔀 🆔 کانال اسرار تاریخ 🌐 eitaa.com/monzer_ir
1439-7-[12-7-2015_1.27.54_PM]-naha.bar93.8.1.pdf
4.77M
🔘 دانلود: مبسوط‌ترین تحقیق برای کشف مرقد اصلی حضرت زینب (س)🔻 📚 آرامگاه عقیله؛ ترجمه کتاب مرقد العقیله (س) فی میزان الدراسه و التحقیق.. ✍ به قلم استاد شیخ محمد حسنین سابقی 🔹 بر اساس این تحقیق، در بین احتمالات، قوی ترین نظر، وجود مرقد آن حضرت در شام است. خواننده در خلال مطالب با اطلاعات خوبی در زمینه حوادث و فرجام زندگانی ام المصائب (س) روبرو می‌شود. (س) 🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی 🌐 eitaa.com/monzer_ir
💥 چرا حضرت زینب (س) دوباره از مدینه به شام بازگشت؟ 🔺در این مسئله دیدگاه‌های گوناگونی وجود دارد. طبق نظر محدث نوری (ره) و گزارش مرحوم حاج شیخ عباس قمی: آن حضرت به علت پیدایش قحطی در شهر مدینه، همراه با عبدالله بن جعفر به سرزمین شام، رهسپار شدند. 📚 هدیه الزائرین،اثر محدث قمی، ص ۴۵۶ - ۴۵۷، چاپ موسسه جهانی سبطین ع، قم ۱۳۸۳. 🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی 🌐 eitaa.com/monzer_ir
🔺 عکس قدیمی از حرم حضرت زینب سلام الله علیها ╭────────────╮ 🆔 کانال اسرار تاریخ http://eitaa.com/monzer_ir ╰────────────╯
🔺 دو عکس قدیمی از حرم منسوب به حضرت زینب (س) در مصر 🔹مسجد سیدة زینب در کشور مصر، واقع در شهر قاهره، مسجدی بزرگ و مشهور است که بنابر ادعای برخی مثل صاحب کتاب اخبار زینبیات، مزار حضرت زینب کبری (س) در آن قرار دارد.  ╭────────────╮ 🆔 کانال اسرار تاریخ http://eitaa.com/monzer_ir ╰────────────╯
🔺توسل عالم اهل تسنن، به ساحت نورانی حضرت زینب (س) 🔹 یکی از ویژگی‌های حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها)، گره‌گشایی از آحاد مردم حتی از غیر شیعیان است و این خصلت بر سایر مذاهب مخفی نمانده است. 🔹به عنوان نمونه، شبلنجی از مشاهیر اهل‌تسنن، از قول شیخ عبد الرحمن الاجهوری چنین می‌نویسد: «در کتاب شیخ عبدالرحمن اجهوری که نامش مشارق‌الانوار است خواندم که [نوشته بود]: در سال هزار و صد و هفتاد برایم گرفتاری شدیدی از گرفتاری های زمانه حاصل شده بود، به مقام سیده زینب که مذکور است توجه کردم و این قصیده را سرودم، به برکت آن قصیده سختی از من برداشته شد و آن قصیده این است: ▫️آل طه لکم علینا الولاء ▫️لا سواکم بما لکم آلاء ▫️مدحکم فی الکتاب جاء مبینا و... یعنی ای آل طه، برای شما بر ما، ولایت است... تا پایان شعر».بدين صورت از بيماري خود به برکت حضرت زينب سلام الله عليها شفا پيدا کرد. 📚 الشبلنجي، مؤمن بن حسن، نور الابصار، ص382-383، تحقيق: دکتور عبد العزيز سالمان، المکتبة التوفيقية - مصر. 🆔 کانال اسرار تاریخ 🌐 eitaa.com/monzer_ir
🛑 پاسخ کوبنده عالم شیعه به سفیر انگلیس❗️ 👈 اسرائیل، نیزه‌ای بود که شما به پیکر جهان عرب زدید! 🔹 سرجان تروتبیک، سفیر انگلیس در عراق، به تاریخ ۲۷ محرم ۱۳۷۳ق، به دیدار کاشف‌ الغطاء می‌رود. گفتگو بین آنها درباره کمونیسم، اسرائیل و مسایل دیگر بالا می‌گیرد. کاشف‌ الغطاء جنایت‌های انگلیس در جهان را به او گوشزد می‌کند. سفیر که درمانده بود، می‌گوید: آیا در این کتابخانه بسیار بزرگ شما که هزاران جلد کتاب در آن هست، کتابی علیه ما هست. سفیر فکر می‌کرد که کاشف‌ الغطاء پاسخی نخواهد داشت. زیرا کتاب‌های او درباره فقه، اصول، تفسیر، حدیث و دیگر علوم اسلامی است که در آنها اسمی از انگلیس هم نیامده است. کاشف‌ الغطاء فریاد برآورد: کتاب که چیزی نیست. قلب‌های همه ما علیه شماست. از دل یکایک ما به خاطر نیزه‌ای که شما به جهان عرب زدید، خون می‌چکد. (منظور تاسیس اسرائیل است). ╭────────────╮ 🆔 کانال اسرار تاریخ http://eitaa.com/monzer_ir ╰────────────╯
⚫️ تقدیم به مبلغین و پژوهشگران فاطمی 🔰 به نام نامی حضرت حیدر (ع) 🔰 و به غربت بی‌انتهای حضرت کوثر (س) 👈 ویژه‌نامه تاریخی - معرفتی فاطمیه را در کانال اسرار تاریخ آغاز می‌کنیم.شامل: 1⃣ ره‌توشه مبلغین فاطمیه 2⃣ غبارروبی از تحریفات تاریخی در برابر فاطمیه و شهادت حضرت زهرا (س) 3⃣ حضرت فاطمه در کلام مشاهیر غیر شیعی 4⃣ سیر مطالعات تاریخی درباره حضرت فاطمه (س) 5⃣ پادکست‌ها و اسناد جذاب و نوین 🔰🔰🔰 🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی 🌐 eitaa.com/monzer_ir
NOA_Volume 6_Issue 11_Pages 26-48.pdf
678.9K
⚫️ نسخه PDF | بحث روز 📚 مقاومت و پایداری در سیره پیامبر اکرم و حضرت زهرا علیهماالسلام ✍ مصباح الحسن هاشمی | دوفصلنامه تخصصی نور المصطفی ╭────────────╮ 🆔 کانال اسرار تاریخ http://eitaa.com/monzer_ir ╰────────────╯
28513901207.pdf
538.7K
⚫️ مقاله علمی / نسخه PDF 📚 بررسی سیره حضرت زهرا (سلام الله علیها) در دفاع از امامت ✍ طبیبی معصومه | فصلنامه منهاج 🔰 چکیده حق ولایت و خلافت و امامت هرگز سازش پذیر نیست و تنها یادگار پیامبر که در امر خلافت به حقیقت, الگوی مردان و زنان است, در این راه هیچ گونه مسامحه ای روا نداشت و از بذل مال و جان و حتی فرزند خویش دریغ ننمود. آن حضرت با باور به اینکه ولایت بنیان اسلام است و ترک آن به منزله بازگشت از اصالت اسلام است، سیاستی روشن و صریح و بی ابهام را در پیش گرفت و این همان موضوعی است که در توقیع شریف امام غایب (عج) به ابوعمر عامری بیان می شود: «و فی ابنه رسول اله اسوه حسنه: و دختر رسول خدا برای من الگویی نیکوست» و برای روشن کردن حقیقت از استدلال عقلی و برانگیختن عواطف اصیل انسانی بهره جست. از جمله عملکردهای حضرت زهرا (س) در دفاع از ولایت که ادامه و استمرار خط نبوت است, می توان به موارد زیر اشاره نمود:یادآوری و تذکر, عدم بیعت با خلیفه, مقاومت در مقابل بیعت اجباری و استغاثه, یادآوری غدیرخم, تهدید به نفرین, گریستن های پیاپی حضرت زهرا (س), مطالبه فدک, بازگویی حقایق نزد زنانی که به قصد عیادت می آمدند, اعتصاب سخن و اعلام نارضایتی از غاصبان خلافت, وصیت نامه سیاسی.بارزترین بخش مبارزه در خطبه فدک متبلور است, از آن جهت که این سرزمین پشتوانه اقتصادی مهمی برای حضرت علی (ع) به شمار می رفت و از سوی دیگر غصب این منطقه که متعلق به حضرت زهرا (س) بود, عملی غیرشرعی و مخالف اصول قرآنی است و همین نمونه ای عینی از عدم شایستگی خلیفه غاصب برای جانشینی پیامبر است. http://eitaa.com/monzer_ir