⚫️ نیمنگاهی به کلان پروژه فکری دکتر فیرحی
🔰 «توسل به متشابهات و متشابهنمودن محکمات برای تحقق ليبراليسم»
✍ به قلم دکتر علیرضا جوادزاده
▫️نویسنده در یک نگاه: فاضل ارجمند، جناب دکتر جوادزاده، تاریخ پژوه، عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) و از شاگردان بارز استاد علی ابوالحسنی منذر (ره) است که آثار ارزشمندی را درباره جنبش مشروطه و اندیشه سیاسی علمای شیعه به خامه تحریر درآورده است. ایشان اخیرا در دو نوشتار مختلف، رویکرد نویسنده فقید، دکتر داود فیرحی را در ترازوی نقد قرار دادهاند:
۱. متن کوتاه که در ادامه میآید.
۲.متن تفصیلی (کلیک کنید)
که البته نقدنوشته کوتاه ایشان را میتوان با سه میم: "متین"، "منطقی" و "مختصر" توصیف کرد. اینک گزارش انتقادی ایشان را تقدیم داشته و همت ایشان را سپاس میگوییم.
🔰 «توسل به متشابهات و متشابهنمودن محکمات براي تحقق ليبراليسم»
▫️ضمن طلب غفران براي دکتر داود فيرحي که داراي اخلاق علمي شايستهاي بود، انديشه محوري، پروژه تحقيقي و روش و راهکار ايشان به اختصار ذکر ميشود:
1⃣ مهمترين و محوريترين اثر دکتر فيرحي، کتابِ «قدرت، دانش و مشروعيت در اسلام» است. ايشان در اين اثر از نظرية نسبيتگراي «تقدم اراده و قدرت بر دانش و علم» طرفداري کرده، و در توضيح آن نوشته است: «نقش عمده و اساسي، مربوط به قدرت و اراده است و عقل و دانش صرفا واسطهاي هستند كه در خدمت تحقق اراده قرار ميگيرند. ... [اين ديدگاه] عقل را تابعي از اراده و آن را نيز تعبيري از نيازهاي حيات و زندگي تلقي ميكند» (ص13). وي دربارة دانش سياسي مسلمانان در دورة ميانه (قرون سوم تا هشتم هجري) بر اين اعتقاد است: «بين دستگاه قدرت و [بين] گفتمان يا دانش سياسي دوره ميانه رابطه مستقيم و قابل توجهي وجود دارد. قدرت (قدرت سياسي) ابتدا به آرايش نيروهاي دانش پرداخته، و سپس، با وساطت همين دستگاههاي معرفت، مشروعيت خاص دوره ميانه را تأسيس كرده است» (ص 21). نظريه امامت و نيز اجتهاد و ولايت فقيه در شيعه نيز که اقتدارگرايانه و غيرآزادمنشانه ميباشند، در همين چارچوب شکل گرفته است (ص278ـ311).
2⃣ بر اساس چنين مبنا و تحليلي از انديشه سياسي مسلمين به صورت عام و شيعيان به صورت خاص، و از آنجا که نويسنده تمايل به انديشه ليبرال و نظام دموکراسي دارد، در نتيجهگيري و جمعبندي کتابش مينويسد: «هرگونه كوشش در تجديد بناي فكر سياسي در اسلام، نيازمند جستوجوي مجدد در نصوص ديني از يكسوي، و نقادي و گسست از گفتمان سياسي دوره ميانه و نظام دانايي آن از سوي ديگر است. تنها در اين صورت است كه ممكن است گامي مؤثر در تأسيس يا بسط الهيات آزادمنش، نوگرا و اقتدارگزير تدارك شود» (364).
3⃣ دکتر فيرحي، با چنين نگاه و رويکردي، در زمينههاي متعدد (انديشه سياسي متفکران ايران معاصر، فقه اسلامي و شيعه، و اخيرا تاريخ صدر اسلام) به تحقيق پرداخته و اراده کرده تا تفسيري آزاديمحور و اقتدارگزير از نصوص ديني، تاريخ اسلام و ديدگاههاي متفکران شيعه ازجمله عالمان مشروطهخواهي چون آخوند خراساني و ميرزاي نائيني ارائه کند. طبعا چنين تفاسيري با دانش سياسي ليبرال که آزادي در آن محوريت دارد، نزديکي و قرابت، بلکه همساني خواهد داشت.
4⃣ راهکار مهم دکتر فيرحي براي پروژة خويش [در آثار متنوعی که بر جای گذاشت]، برجستهسازي برخي نصوص ديني، حوادث تاريخي و انديشههاي متفکران شيعي، و متقابلا، ناديدهگرفتن يا حاشيهراندن برخي موارد ديگر، همچنين، خلط و مغالطه در توضيح و تفسير برخي گزارهها، حوادث و تعاليم است. فيرحي در بخشي از کتابِ « فقه و سياست در ايران معاصر، ج1» ضمن بيان روششناسي مکاتب فقه سياسي، دستهبندي يکي انديشمندان معتقد به «فقه المقاصد» را ذکر کرده است. قرضاوي، فقه معاصر اهل سنت را به اعتبار روش استنباط و نوع مواجهه با زندگي امروز، به سه دسته تقسيم کرده است: الف) فقه نصگراي جزء نگر (ظاهرگرايان جديد)؛ ب) مکتب تأويل (تعطيل)؛ ج) فقه مقاصد (مکتب وسط).
در توضيح مکتب دوم، در کنار ويژگيهايي چون «غربگرايي» و «ترجيح منطق عقل به منطق وحي»، از جمله نتايج اين مکتب، «توسل به متشابهات و متشابه نمودن محکمات» بيان شده است (ص69). به نظر ميرسد، رويکرد فيرحي، قابل تطبيق با همين مکتب، يعني مکتب تأويل و تعطيل باشد.
#نقدهای_علمی
#نقد_روشنفکری
🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🌐 eitaa.com/monzer_ir
صدا۰۰۳موسیقی.m4a
5.77M
🎙 یک فایل صوتی تازهیاب
👈 برهان صدیقین از زبان خود علامه طباطبایی
🔹 در این کلیپ صوتی، مرحوم علامه طباطبایی، ابعاد عقلی "بِكَ عَرَفْتُكَ وَ أَنْتَ دَلَلْتَنِي عَلَيْكَ" را در دعای ابوحمزه بر اساس برهان صدیقین و واقعیت خارجی شرح میدهد. (در گفت و گو با آقای علی اکبر پرورش)
این فایل صوتی را فقط به صورت پیوسته گوش دهید.
#آرشیو_تاریخی
🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🌐 eitaa.com/monzer_ir
⚫️ یک عکس تاریخی نادر از شهر قم
💥عصر قاجار؛ دورنمایی از شمال شهر، قبرستان شیخان و میدان آستانه
🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🌐 eitaa.com/monzer_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎶 #پادکست_صوتی
🔺 آموزش نویسندگی و روش تحقیق 1⃣
👈 بحث واج آرایی و عنوان اثر
👈 استاد ابوالحسنی منذر (ره): چگونه عنوان کتاب یا مقاله خود را انتخاب کنیم؟
💥استاد ابوالحسنی (ره) در ضمن بحث از شرایط انتخاب اثر، به صورت کاربردی رمز اسامی کتابهای خود را باز میگوید. عناوینی چون: پایداری تا پای دار، آخرین آواز قو، درباره شهید شیخ فضل الله نوری (ره) و عنوان بوسه بر خاک پی حیدر (ع) برای کتاب ایمان و آرمان حکیم ابوالقاسم فردوسی...
1⃣ خود نویسنده شایستهترین فرد برای انتخاب نام است
2⃣ روح کلی مباحث کتاب و مقاله را در یک عنوان شیوا و کوتاه انتخاب کنید
3⃣ مایههای ادبی، واج آرایی و جذابیت نوشتاری را برای خواننده در نظر بگیرید
4⃣ میتوانید از اشعار و گفتارهای مشاهیری که درباره آنها مینویسید، وام بگیرید...
5⃣ ترکیبی از واژههای حماسی و لطیف را در عنوان اثر به نمایش بگذارید...
🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🌐 eitaa.com/monzer_ir
بهائیت ولنکرانی-استادمنذر_080170182146.pdf
1.1M
🔺 دانلود کتاب الکترونیک
✔️ ناگفته هایی خواندنی از تاریخ فرقه ضاله بهائیت در:
📙 اظهارات و خاطرات آیت الله شیخ حسین لنکرانی (ره) درباره بابیت و بهائیت
✍ به قلم استاد ابوالحسنی منذر (ره)
◀️ @monzer_ir ▶️
🔰 دکتر موسی نجفی از اتمسفر فکری دکتر فیرحی میگوید
#نقدهای_علمی
#نقد_روشنفکری
🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🌐 eitaa.com/monzer_ir
⚫️ تسری تفکر غربی به فقه سیاسی با نگاه شبه فوکویی؛
✔️ سه تامل اساسی دکتر موسی نجفی در بازخوانی اندیشه دکتر فیرحی🔻
1⃣ نظریهپردازی در خدمت یک جریان خاص سیاسی
2⃣ سیطره نگرش فوکویی بر اتمسفر ذهنی ایشان
3⃣ سرایت دادن تاریخ علمی غرب به تاریخ اندیشه سیاسی اسلام
▪️دکتر موسی نجفی، نظریهپرداز مطرح در اندیشه سیاسی و مطالعات تمدنی، در پاسخ به این سوال که: "خیلی ها درحال مصادره دکتر فیرحی و افکارشان هستند و گویا از انصاف افتادهاند. نظر شما چیست؟" مینویسد:
▪️در چند روز اخیر در برخی محافل علمی و سیاسی پرسش هایی مشابه این زیاد طرح می گردد۰ در متن سوال شما از کلمه (مصادره) استفاده شده است و من دقیقا متوجه نشدم به چه جریان و یا شخصی در مصادره کردن ایشان اشاره نمودهاید؟ ضمن طلب مغفرت برای آن مرحوم و تسلیت به شاگردان و دوستانشان، به نظرم آراء و نظرات آقای دکتر فیرحی قابل مصادره برای جریانی غیر از اصلاحات نبوده و نیست و خود آن مرحوم هم تا جایی که شنیده ایم ابایی نداشته نوعی پوشش فکری و نظریه پردازانه به این جریان و حتی برای بخشی از دولت فعلی داشته باشد۰ لذا به نظر میرسد ارتباط فرهنگی و نظری آن مرحوم و جریان سیاسی اصلاحات بیشتر از انکه مصادره به مطلوب باشد، شبیه گودال و آبی بوده است که همدیگر را بخوبی پیدا نمودهاند ۰
🔶 در هر حال علی الظاهر در آثار علمی نامبرده (البته بیان نظرات در چارچوب علمی حق مسلم هر استاد و صاحب نظری است) بیشتر سه رشته و موضوع قابل تشخیص و گاه در هم تنیده شده است:
۱- مسائل مربوط به تاریخ سیاسی ۲ - موضوعات اندیشه سیاسی ۳ - مباحث فقه سیاسی
▪️ در قسمت استفاده از تاریخ هر چند این رجوع ابتدا ارزشمند و قابل تحسین است ولی صید فکری نمودن از تاریخ، تبحر و آزمودگی خاص خود را دارد و ایشان در تاریخ تحولات سیاسی و بخصوص تاریخ مشروطه عمق زیادی نداشته و حتی بسیاری از منابع اصلی را هم رویت ننموده است و این از بررسی کتب و برخی اظهار نظراتشان در مورد اشخاص تاریخی نظیر مرحوم شیخ فضل الله نوری و برخی علمای دیگر آشکار است۰ در زمینه اندیشه سیاسی اسلام هم بر اساس تقسیم بندی و نگاه خاص خود به تاریخ اندیشه می نگریسته و در مواقع زیادی نوعی نگاه و روش فوکویی بر ذهنیت ایشان غالب بوده است و این در برخی آثار و برداشتهای اندیشه سیاسی اسلامی وی آشکار است۰ هر چند مطالعه و بحث تخصصی در اندیشه سیاسی غرب امتیاز مهمی برای نامبرده محسوب میگردد ولی شاخص و معیار قرار دادن و تسری تاریخ علمی غرب به تاریخ اندیشه سیاسی اسلام کاری است که نوعی جهت دهی ماتقدم به کار پژوهشی یک محقق میدهد و ماحصل تحقیق را از قبل از نتیجه واقعی معین مینماید۰ در بخش سوم یعنی فقه سیاسی هم بنده تخصص لازم و صلاحیت اظهار نظر دقیق و همه جانبه را ندارم ولی به دو منبع موثق و نظریه محققانه از دو نفر از دوستان فاضل روحانی و صاحب صلاحیت در این حوزه فکری، خوانندگان عزیز را ارجاع میدهم۰ واکاوی و نقد منصفانه و بازتاب اندیشه یک استاد صاحب فکر (سوای حب و بغضها و احساسات مثبت و منفی نسبت به وی) بهترین هدیهای است که میشود به او بعد از ارتحالش تقدیم نمود و آثارش را از گرد نسیان و گذر زمان نجات داد۰
🔷 برای مراجعه به دو مقاله دکتر جوادزاده و دکتر نوروزی رجوع شود به :
👇👇👇
🆔 http://mobahesat.ir/23121
🆔 http://rasanews.ir/002ntQ
#نقدهای_علمی
#نقد_روشنفکری
🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🌐 eitaa.com/monzer_ir
💥به مناسبت #هفته_کتاب
💥 یک مجموعه کمنظیر
⚫️ معرفی و خرید دوره هفت جلدی مشروطیت و آیت الله حاج شیخ فضل الله نوری(ره) 🔻
✍ اثر متفکر و مورخ فقید، مرحوم استاد علی ابوالحسنی(منذر)
🔹 این موسوعه هفت جلدی مستندترین و عمیقترین مجموعهای است که به گمگوشههای تاریخ مشروطه، جریان شناسی آن و اندیشه شیخ شهید میپردازد:
۱. آخرين آواز قو! بازكاوي شخصيت و عملكرد شيخ فضل الله نوري بر اساس "آخرين برگِ" زندگي او و "فرجام" مشروطه
.
۲. شيخ فضل الله نوری، و مكتب تاريخ نگاري مشروطه.
.
۳. انديشه سبز، زندگي سرخ؛ زمان و زندگي شيخ فضل الله نوري.
.
۴. خانه، بر دامنۀ آتشفشان!؛ شهادتنامه شيخ فضل الله نوري(به ضمیمه وصیتنامه منتشر نشدۀ او)
.
۵. ديده بان بيدار؛ دیدگاهها ومواضع سیاسی وفرهنگی شیخ فضل الله نوری.
.
۶. كارنامه شيخ فضل الله نوري ؛ پرسش ها و پاسخ ها
.
۷. كالبد شكافي چند شايعه درباره شيخ فضل الله نوري؛ فروش مدرسه چال به بانك استقراضي ، رشوه گيري از شاه و امين السلطان؟ و...
📝ناشر کتب فوق:
"مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران"
🔰 معرفی و خرید مجموعه 🔰
1⃣ معرفی مجموعه هفت جلدی : در سایت تاریخ معاصر ایران
2⃣ لیست فهرستوار مباحث این مجموعه هفت جلدی: خبرگزاری فارس
3⃣ فروشگاه و خرید اینترنتی آثار: در سایت موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران
🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🌐 eitaa.com/monzer_ir
⚫️ یک عکس کمیاب تاریخی
👈 اتابک اعظم در شکارگاهی در قم
💥 فردی که با لباس سفید روی تخته سنگی نشسته و دوربینی به دست دارد، اتابک اعظم است. اتابک اعظم ملقب به امینالسلطان، صدراعظم ۳ پادشاه قاجار؛ ناصرالدینشاه، مظفرالدینشاه و محمدعلیشاه بود
📚 محل نگهداری: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران/ با تشکر از مجید داداش نژاد
🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🌐 eitaa.com/monzer_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ هر شب جمعه؛ یک روضه تاریخی
🎤 نوحه ساربان از حاج اکبر ناظم (ره)
🔰 بیائید با وجود تعطیل شدن بسیاری از هیئات، توسل به سیدالشهداء (ع) را فراموش نکنیم؛ ثواب توسل نثار روح پرفتوح استاد ابوالحسنی منذر (ره)
🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🌐 eitaa.com/monzer_ir
⚫️ به مناسبت ایام نکوداشت حضرت عبدالعظیم (ع)
🔺 عکس حرم حضرت عبدالعظیم (ع) در زمان قاجاریّه (با نشان سلطانصاحبقران)
🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🌐 eitaa.com/monzer_ir
⚫️ خط راهآهن پیش از دوره پهلوی؛ از تهران به حرم حضرت عبدالعظیم (ع)
🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🌐 eitaa.com/monzer_ir
Islamic Te-v14n48p49-fa.pdf
305.3K
💥 مقاله پژوهشی / PDF
⚫️ ابعاد روانشناختی استبداد رضاشاه
👈 تاثیر ناهنجاریهای شخصیتی، خانوادگی و اجتماعی بر حکمرانی رضاخان
✍ به قلم دکتر طهماسب علیپوریانی و محسن عزیزی نیا | فصلنامه علمی_پژوهشی مطالعات انقلاب اسلامی
🔰 پیشنهاد مطالعه از حجتالاسلام #محمدصادق_ابوالحسنی
🔹 اشاره: مقاله پیشرو برای کالبدشکافی اقدامات سرکوبگرانه رضاخان (نظیر کشتارها، شکنجهها و دیکتاتوری مآبیها نسبت به عموم مردم، علما و حتی روشنفکران و همچنین تسویه حسابهای سیاسی و تخت قاپو کردن ایلات و عشایر و در عین حال وابستگی شدید وی به بیگانگان) بسیار کارگشا است.
این تحقیق با تکیه بر چارچوب روشی #آدلر_اسپربر به بررسی نظام تربیتی و شرایط روحی رضاخان میپردازد و بازتاب ناهنجاریهای زندگی وی را بر نحوه حکمرانی و ساختارهای سیاسی و نظامی و فرهنگی پهلوی اول باز میجوید.
#آسیبشناسی_حکومت_پهلوی
#تاریخ_معاصر_ایران
#سیر_مطالعات_تاریخی
🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🌐 eitaa.com/monzer_ir
🔰 پاسخ به سوالات اعضای محترم کانال
💥 در این هفته سوالات زیادی از سوی شما عزیزان برای حجت الاسلام #محمدصادق_ابوالحسنی ارسال شد که به علت تراکم زیاد کارها به مرور و با قدری تاخیر پاسخ داده میشود. از صبوری شما متشکریم.
1⃣ سوال نخست درباره فتوحات اسلامی و تاریخ کمبریج
🔻🔻🔻
💥 #سیر_مطالعات_تاریخ_اسلام 9️⃣
👈 جریانشناسی منابع فتوحات اسلامی
💥خاورشناسان، باستانزدگان و منابع شیعه
🔰 سوالات شما و پاسخهای حجتالاسلام #محمدصادق_ابوالحسنی
▪️سوال:
سلام. بنده طلبه و دانشجوی ارشد دانشگاه ادیان و مذاهب هستم. پایاننامهام درباره فتوحات مسلمانان صدر اسلام است. به دنبال مطالب مفید و منابع تاریخی هستم. میخواستم کتاب تاریخ کمبریج، قسمت ورود اسلام به ایران و بخش فتوحات را مطالعه کنم. لطفا اگر مطالبی لازم هست، بفرمایید و امکان دسترسی به کتاب تاریخ کمبریج رو فراهم کنید.
▪️پاسخ:
سلام علیکم. مهمترین پیش نیاز در تاریخنگاری فتوحات اسلامی، «تبارشناسی» و «جریانشناسی» است.
در حقیقت، منتقدین جدی فتوحات صدر اسلام، از سه تبار مختلف هستند که هر کدام از خاستگاه ویژهای به این بحث پرداختهاند:
1. مستشرقین و خاورشناسان 2. تاریخنگاری ناسیونالیستی (باستانگرایان شوینیست) 3. تاریخنگاری درون مذهبی منتقد خلافت (جریان شیعی)
شما حتماً باید به مبانی هر کدام آشنا باشید تا در تحلیل درست از وقایع صدر اسلام بدانید که هر کدام از این جریانها از چه منظری و با چه مبنای فکری نگاه میکنند؟
یک وقت شما با جریان وهابیت و متعصبان ضد شیعی مواجهید که میگویند هیچ اشکالی در فتوحات نبوده و نیست و شما کاملاً در قبول شرافت اسلام، وامدار خلیفه دوم هستید؛ این شبهه نادرست کاملا قابل نقد است و یک بار با مستشرقینی روبرویید که میگویند اسلام دین شمشیر است؛ ایرانی به زور و خشونت به اسلام گروید و چنین القا میکنند تا فتوحات صدر اسلام را کاملاً خشن جلوه میدهند و آن را با نبردهای رسول الله (ص) در مقابل کفار، به نحو کاملا سیاهی ترسیم میکنند. جریان باستان زدگی و ناسیونالیستی هم که ادامه تاریخنگاری عصر پهلوی است که این روزها در فضاهای رسانهای اسلام ستیزان غوغا میکند.
▪️فراموش نکنید که ما در بحث فتوحات بویژه فتح ایران توسط مسلمین، روی لبه تیغ راه میرویم؛ یعنی یک امر چند پهلو و ذوابعاد است که اگر کمی بلغزیم، در دام یک اندیشه التقاطی فرو میغلطیم. هرچند اشتباهات خلفا در فتوحات را تایید نمیکنیم اما حقیقت تاریخ آن است که نه میتوان اسلام ایرانیان را اسلام جبری و شمشیری خواند که این خلاف مستندات تاریخی و ظلم به ملت ایران است و نه میتوان به طور مطلق از برخی اشکالات روشن آن چشم پوشید.
آری، هر چه از فقدان غمبار پیامبر (ص) فاصله میگیریم، دوری و فاصله از اسلام ناب بیشتر میشود و فتوحات سال به سال، با نقایص بیشتری دست و پنجه نرم میکند؛ لذا یکی بین مناطق جغرافیایی مثل شام و ایران باید تفکیک کرد که اولی با رهبری بنی امیه و دیگری با پرچمداری سلمان و حذیفه گشوده شد و اساساً فرماندهانی از بنی امیه با سلمان فارسی قابل قیاس نیستند، هذا عَذْبٌ فُراتٌ وَ هذا مِلْحٌ أُجاجٌ... و ثانیا شهرها و کشورهای گشوده شده و دورههای فتوحات یکسان نیستند؛ سخن در این زمینه فراوان است که فعلاً طلبتان باشد.
اما منابعی مثل تاریخ کمبریج، از تبار نخست (مستشرقین) هستند که تازه بین سه شاخه استشراق (علمی، تبشیری، سیاسی) گاه نویسندگانی مثل آن لمبتون، کاملاً به شاخه استشراق سیاسی – استعماری نزدیک میشوند. در این طیف آثار شما حتما باید با مدل نگاه مستشرقین به پیامبر اکرم (ص) و تفسیر کاملا خشونت مآبانه از جهاد آشنا باشید تا پیش فرضهای مبتنی بر آن را دریابید. بگذریم از اغلاط فاحشی که گاه در منابع خاورشناسان دیده میشود. کافی است به مباحث اینجا
بنگریدتا در آینه مباحث یک همایش، ببینید برخی منابع غیر اسلامی، حتی از سیر تاریخی اولیه فتوحات نیز بیخبر بودهاند! ▪️وانگهی، فهم پیچیدگی در تاریخنگاری انگلیسی خودش هفت خوان عریض و طویلی دارد. مثلاً بخش تاریخ ایران و اسلام کمبریج، خودش حکایتی دارد که بایستی کاملاً نقادانه با آن برخورد کرد. این بنده راقم سطور در همین زمینه مباحثی را در کتاب «سیاست استعمار انگلیس» به طور مبسوط آوردهام که مدل تاریخنگاری انگلیسی از قبیل سر پرسی سایکس، براون، لمبتون و حتی بخشی از تاریخ کمبریج را به نقد میکشد. امیدوارم توفیق انتشار داشته باشم. بنابراین جلد سوم تاریخ کمبریج را ابتدای کار نخوانید که از ابتدا به ذهن شما جهت میدهد. البته عمیقا معتقدم یک محقق باید همه منابع را ببیند و هوشمندانه بررسی کند. طبق درخواست شما، من در اینجا جلد سوم را – که الان همه جا موجود است – در شما اختیار قرار میدهم. البته شما را به نمونهای از نقدهای وارد بر آن هم ارجاع میدهم. 🔰دانلود تاریخ کمبریج: در ادامه دانلود کنید. 🔰 نقد تاریخ کمبریج: 1. نظری بر تاریخ نگاری کمبریج / به قلم گودرز رشتیانی - کتاب ماه تاریخ و جغرافیا 2. تاملي در فصل «محمد» (ص) تاريخ اسلام کمبريج / اثر دکتر رسول جعفريان #سیر_مطالعات_تاریخی 🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی 🌐 eitaa.com/monzer_ir
تاریخ-ایران-کمبریجج۳،ب۱-از-سلوکیان-تا-فروپاشی-دولت-ساسانیان-احسان-یارشاطر-و-دیگران-حسن-انوشه.pdf
20.56M
⚫️ دانلود نسخه pdf + نقد
📚 تاریخ ایران کمبریج؛ جلد سوم
از سلوکیان تا فروپاشی ساسانیان
👈 حتما قبل از مطالعه این کتاب، یادداشت انتقادی ما در فرسته قبلی و دو مقاله نقد تاریخ کمبریج را ملاحظه فرمایید.
🔰 به عنوان نمونهای از نقد تاریخ کمبریج:
1. نظری بر تاریخ نگاری کمبریج / به قلم گودرز رشتیانی - کتاب ماه تاریخ و جغرافیا
2. تاملي در فصل «محمد» (ص) تاريخ اسلام کمبريج / اثر دکتر رسول جعفريان
🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🌐 eitaa.com/monzer_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ شعرخوانی جالب علامه جعفری (ره)
👈 نجوا با رب العالمین
🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🌐 eitaa.com/monzer_ir
🔺 #معرفی_کتاب
⚫️ داغ داغ؛
👈 انتشار کتاب "مسجد رهبر"
💥 این کتاب همین امشب به دستم رسید؛ از طرف برادر پرکار و خوش ذوق، آقای عسگری.
اثر جدیدی که به کوشش واحد تاریخ شفاهی جبهه انقلاب اسلامی تدوین شده و سیر تاریخی مسجد کرامت مشهد و مدیریت و امامت جماعت رهبر انقلاب را به تصویر میکشد. با مجموعهای از خاطرات خواندنی و نوین.
💥 به نظرم پدیدآورندگان کتاب، کوشیدهاند تا رهیافتهای خود را در چند محور سامان دهند:
🔹 تقویت خط سنت پژوهی در حوزه مسجدنگاری معاصر
🔹حلقهای دیگر از پروژه تاریخ شفاهی انقلاب در مصاحبه با بیش از هفتاد تن از مطلعان
🔹 تازهترین دادههای تاریخی برای تبیین مدیریت سیاسی - فرهنگی رهبر معظم انقلاب
🔹 شکوفایی فرهنگی مسجد کرامت و عوامل زیربنایی آن
🔹 الگوی فعالیت مسجدی در منظومه معرفتی ایران اسلامی
🔹 تاریخ رشد نهضت امام خمینی (ره) در شهر مشهد از چند دهه پیش از پیروزی انقلاب
کتاب خوش استیل و دارای محتوایی جذاب در ۵۴۳ صفحه است که اسناد و تصاویر گوناگونی زینت بخش آن است.
همینجا به دستاندرکاران تدوین کتاب مخصوصا آقای عسگری خسته نباشید میگویم. دوستان یک نشست هم در حسینیه هنر قم ترتیب داده بودند که سنت فکری مرحوم والد را مورد بحث قرار دادم. ان شاء الله مشروح آن نیز در همین کانال منتشر میشود.
🆔 کانال اسرار تاریخ
🌐 eitaa.com/monzer_ir
⚫️ سید حسن نصرالله دهه ۶۰ در سفر به ایران؛ در جمع رزمندگان
#عکسهای_تاریخی
🆔 کانال اسرار تاریخ
🌐 eitaa.com/monzer_ir
🌍 هوارد کارتر، باستان شناس انگلیسی، در حال بررسی تابوت باز شده توت آنخ آمون(فرعون مصر)؛ سال 1923 م
#عکسهای_تاریخی
🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🌐 eitaa.com/monzer_ir
🌎 عکسی متفاوت از مقام معظم رهبری در کنار:
مرحوم شهید چمران، داریوش فروهر، مهندس بازرگان، عباس امیرانتظام خرداد 58
#عکسهای_تاریخی
🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🌐 eitaa.com/monzer_ir
هدایت شده از اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
⚫️ به یاد روحانی محبوب و طنزپرداز
👈مرحوم حجت الاسلام محمدحسن راستگو
👈 خاطره: شوخی با تفسير نمونه!
✔️ استاد علی ابوالحسنی (منذر)🔻
▫️حجة الاسلام حاج شيخ محمد حسن راستگو، از روحانيون خوش محضر و مبتكرى است كه ملت ايران بارها در تلويزيون، شاهد برنامههاى جالب و آموزنده وى بودهاند. او با قدّ كوتاه و برنامههاى بسيار جذاب و شيرين خود در سيماى جمهورى اسلامى ايران براى كودكان و نوجوانان، حقاً يادآورِ اين ضربالمثل مشهور است كه: فلفل نبين چه ريزه / بشكن ببين چه تيزه!
▫️يكى از محورهاى عمدة بحثها و برنامههاى جناب راستگو براى كودكان را بازى با خطوط و كلمات تشكيل مىدهد: يك كلمه را به صورت خطاطى شده و درشت و شاخص، روى تخته مىكشد و همپاى مباحثى كه به ترتيب مطرح ساخته و توضيحات مفيد اخلاقى و اعتقادى و تاريخى و... كه مى دهد، آن را به صورت كلمات مختلف در مىآورد و ذهن بيننده را با مفاهيم گوناگون آشنا مىسازد، نظير بازيى كه با ايجاد افزود و كاست در حروفِ كلماتِ حسن / سن / شن / جشن / حس / حواس / وسواس (توسط تخته پاك كن و گچ روى تخته) مىنمايد و هر تغيير را نيز زمينة جعل يك تعبير، آموزش يك مطلب و القاء يك نصيحت مىسازد.
▫️مثلاً روي تخته مينويسد: حسن، و توضيح ميدهد: «امام دوم شيعيان امام حسن عليه السلام بود كه متأسفانه مثل خيلى از امامان ما، هنگام رحلت، [در اينجا، روي تخته، حرف «حاء» را از ابتداي كلمة حسن پاك كرده آن را به سن تبديل ميكند و همزمان با اين كار، توضيحات خود را ادامه ميدهد:] سنّ زيادى نداشت و دست جور و ستم بنىاميه، او را مسموم و شهيد ساخت. [در اينجا، با تبديل سينِ «سن» به شين در روي تخته، آن را به كلمة شن تغيير داده و همزمانْ ميافزايد]: «عمر انسان مثل شن مىماند كه در مشت خود بگيريم و بفشاريم، تدريجا از ميان انگشتان بيرون مىآيد تا تمام مىشود. مهم اين است كه در عمر محدود خويش، چگونه زندگى كنيم و مثلاً خشن [افزودن خاء به شن و تبديل آن به خشن، در روي تخته] و بداخلاق نباشيم. اخلاق نيكو هم به آسانى به دست نمىآيد و نياز به تعليم و تمرين و رياضت دارد، و يادتان باشد كه اصلاح اخلاق آن قدر اهميت دارد كه اگر كسى به آن موفق شود [در اينجا، با افزودن كلمة ج به شن، آن را به «جشن» مبدّل ساخته و جملة پيشين خود را كامل ميكند:] حقيقتاً بايد جشن بگيرد. و تنها با اخلاق نيكو است كه آدم مىتواند [در اينجا جشن را با حذف نقطة ج و نيز نون آخرِ آن، به كلمة حس تبديل ميكند] حسّ خوبى در زندگى و از زندگى داشته باشد. انسان بايد از همه حواسّ خود [حس را به حواس تغيير ميدهد] استفاده كند و مراقب اوضاع پيرامون خود باشد، و البته مواظب باشد كه احتياطها به حدّ وسواس [با حذف «حاء» حواس، و نوشتن «وس» به جاي آن، حواس را به وسواس تبديل ميكند] نينجامد، كه خداوند از شخص وسواسي بسيار بدش ميآيد و...
▫️آقاى راستگو طبعى بسيار شوخ داشته و مضمونتراشِ زبردستى است. به ياد دارم كه در سالهاى آخر عمر رژيم طاغوتى (پهلوى) يكى از دوستان نقل كرد: از روى پل آهنچى قم (روبروى حرم حضرت معصومه عليها السلام) عبور مىكردم، به آقاى راستگو برخوردم. مرا كه ديد، به سرعت جلو آمد و با حالتى خاص ـ كه گويى بسيار نگران و اندوهگين است ـ يواشكى به من گفت: فلاني! اوضاع خيلى بد شده و شاه، دستور اكيد داده كه همة تفسيرهاى قرآن را جمع كنند! و همزمان با ذكر اين جمله، سريعاً دست برد و كتاب «تفسير نِمونه» (به قلم جمعى از نويسندگان فاضل حوزة علميه قم در تفسير قرآن كريم) را از زير عبا بيرون كشيد و در حالى كه روى عنوان كتاب: «تفسير نمونه» انگشت نهاده بود، گفت:
ـ ايناهاش! گفتهاند كه: «تفسير، نَمونه»!
كه شليك خندة دوستم، از اين بازى ماهرانة او با كلمة «نمونه»، بىاختيار بلند شده بود!
📚 کتاب ذوق لطیف ایرانی، ج۲ لبخند علما، استاد منذر (ره)
🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🌐 eitaa.com/monzer_ir
🔺مرحوم حجت الاسلام محمد حسن راستگو.
سازمان تبلیغات مهاباد/ 15آبانماه 1363
🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🌐 eitaa.com/monzer_ir